• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvor god var egentlig Kniksen?

Started by krøvel vellevold, December 04, 2008, 17:10:53 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: Ricky on December 08, 2008, 18:36:59 PMChr.K. Gran er et navn som i hovedsak kun er interessant innad i organisasjonen Brann. Typisk byste inne i stadionkorridorene.


Nettopp. Og det er det som er feil. Gran burde være like kjent som grunnlegeren av Brann, som at Olav Kyrre er grunnleggeren av Bergen. Brann ville eksistert uten Kniksen. Men Brann ville ikke eksistert uten Gran & co.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

December 09, 2008, 05:06:45 AM #151 Last Edit: December 09, 2008, 05:09:05 AM by krøvel vellevold
Quote from: Klaus_Brann on December 08, 2008, 18:57:29 PMVIP-losjene på SBV er da meg bekjent oppkalt etter diverse store spillere fra klubbens historie, så det er vel flere som er hedret?Eller er ikke det godt nok?




De kunne jo ikke kalle alle losjene opp etter Kniksen...

Brann burde ha sin egen Hall of Fame, der de hedret gamle helter. (Hearts har for øvrig en slik, og Kniksen er visstnok ikke en av dem som har blitt hedret der...) På tide å hedre flere enn Kniksen i denne klubben!

Når det gjelder det om at klubben ikke har noe med "Kniksens Plass" å gjøre, så er vel det feil. Tross alt skifter jo klubben adresse fra Idrettsveien til Kniksens Plass. Strengt tatt hadde vel ikke parkeringsplassen under SpV trengt å ha noe navn i det hele tatt, så fordi om kontorene ligger på den siden, så kunne de fremdeles hatt adresse Idrettsveien.

Og det bør ikke komme som noen overraskelse om den nye tribunen vil hete Kniksentribunen.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Langhår on December 08, 2008, 18:10:06 PMVi vet at det å komme seg til Scottland for å spille profesjonell fotball var en bragd i seg selv på denne tiden, 


Nuvel. Fire nordmenn spilte i Italia på 50-tallet.

Men hvem kunne vi hatt i en Branns Hall of Fame?

Jeg stemmer for
-Christen K. Gran (klubbens initiavtivtaker)
-Finn Berstad (konge på 20-tallet da Brann tok sine første nasjonale titler)
-Zanderen (det samme som Berstad)
-Pesen (tidenes skytterkonge i Brann, og det nærmeste man kommer Kniksen i legendestatus)
-Helge Karlsen
-Neil McLeod
-Tore Nordtvedt (flest kamper i Brann)
-Dukken (Jan Erik Osland, kjent for sine fantastiske langskudd på 70-tallet)
-Per Egil Ahlsen
-Thorstein Helstad (hvis han legger opp uten å ha vært innom VIF på veien)
-Kniksen.
-Oddvar Hansen (legendarisk trener på 60-tallet)
-Mons Ivar Mjelde

Det er nok av helter å ta av til en Branns Hall of Fame.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 04:44:38 AM
Quote from: Ricky on December 08, 2008, 18:36:59 PMChr.K. Gran er et navn som i hovedsak kun er interessant innad i organisasjonen Brann. Typisk byste inne i stadionkorridorene.


Nettopp. Og det er det som er feil. Gran burde være like kjent som grunnlegeren av Brann, som at Olav Kyrre er grunnleggeren av Bergen. Brann ville eksistert uten Kniksen. Men Brann ville ikke eksistert uten Gran & co.

Hadde ikke vi hatt Brann hadde vi hatt en annen klubb. Eller tror du Bergen ville vært toppklubbløs om ikke Gran hadde grunnlagt Brann?

Bergen villa hatt toppklubb uten Brann. Kniksen ville spilt for det som var toppklubben i Bergen. Ingen ville ha visst hvem Gran var.

Bah, jeg føler jeg driter godt i dette her. På Ole Bulls plass har man en statue av Ole Bull. På Kniksens plass har man en statue av Kniksen. Big f***ing deal.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Er det ikke bare å sette et skilt på en gran oppe på Fløyen?;)
Rød makt på Hansa!

TCAC

Quote from: Nixon on December 09, 2008, 10:14:23 AM
Er det ikke bare å sette et skilt på en gran oppe på Fløyen?;)


Enig. Om mannen er så viktig for deg er det bare å sette i gang og hylle. Du får ikke med deg mange bergensere på slike nerde-hyllester men.

Er nok mange mennesker som har fortjent mer oppmerksomhet enn de har fått opp gjennom årene. Og folk som har fått litt mer enn de fortjener. Jeg tror ikke det store "problemet" er at det er sårt for folk å bli fratatt glansbildet av Kniksen, mer at man gir litt faen, og er greit fornøyd med å ha ett forbilde og én stor referanse fra en tidligere storhetstid. Om poenget er å være en rettferdighetens forkjemper så greit nok, men jeg tror nok ikke interessen for klubbens historie er sååå stor sånn generelt sett.

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on December 09, 2008, 10:11:37 AMHadde ikke vi hatt Brann hadde vi hatt en annen klubb. Eller tror du Bergen ville vært toppklubbløs om ikke Gran hadde grunnlagt Brann? 


Selvsagt ikke. Men det hadde ikke vært Brann.
Legg ned hele klubben!

Innlandsmax

December 09, 2008, 13:02:32 PM #157 Last Edit: December 09, 2008, 13:04:31 PM by Innlandsmax

krøvel vellevold

December 09, 2008, 13:08:47 PM #158 Last Edit: December 09, 2008, 13:10:30 PM by krøvel vellevold
Quote from: TCAC on December 09, 2008, 12:15:02 PM
Quote from: Nixon on December 09, 2008, 10:14:23 AM
Er det ikke bare å sette et skilt på en gran oppe på Fløyen?;)


Enig. Om mannen er så viktig for deg er det bare å sette i gang og hylle. Du får ikke med deg mange bergensere på slike nerde-hyllester men.

Er nok mange mennesker som har fortjent mer oppmerksomhet enn de har fått opp gjennom årene. Og folk som har fått litt mer enn de fortjener. Jeg tror ikke det store "problemet" er at det er sårt for folk å bli fratatt glansbildet av Kniksen, mer at man gir litt faen, og er greit fornøyd med å ha ett forbilde og én stor referanse fra en tidligere storhetstid. Om poenget er å være en rettferdighetens forkjemper så greit nok, men jeg tror nok ikke interessen for klubbens historie er sååå stor sånn generelt sett.


Rettferdighetens forkjemper? Det forteller vel heller en del om oss som klubb at vi etter 100 års virke bare har EN person å hylle... Det eneste holdepunktet folk har fra Branns 100-årige historie er EN spiller som spilte ca 7 år i klubben. Er det virkelig ikke noe å hylle fra klubbens øvrige 93 år, eller av klubbens mange hundre andre spillere? Det virker så talentløst at vi kun har EN legende! Han har jo fått mer heder og ære enn alle de andre spillerne gjennom 100 år tilsammen. Kniksen er større enn Branns samlede historie.

Og når begynner det å bli mye? Statue er i seg selv ganske sjeldent å beære fotballspillere med her til lands. Greit nok. Men nå kaster man den tradisjonsrike adressen "Idrettsveien" på dør, for nå skal adressen være "Kniksens Plass". Og når siste byggetrinn står ferdig, og finanskrisen gjør at ingen sponsorer er villige til å gi navnet sitt til den siste tribunen; hva blir navnet da? Jo, vi må jo selvfølgelig kalle den "Kniksen-tribunen". Og så kommer det et lyst hode og sier: "Kniksen har fått alt for lite ære opp gjennom årene. Det er en skam hvor lite klubben har brydd seg om å hedre ham. Vi må bytte ut det kjedelige navnet Brann Stadion med Kniksen Stadion, og hylle en gammel helt med navn på stadionet slik de pleier å gjøre i utlandet?". Hypotetisk vil sikkert noe si. Men ville folk satt foten ned da?  
Legg ned hele klubben!

TCAC

Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 13:08:47 PM
Rettferdighetens forkjemper? Det forteller vel heller en del om oss som klubb at vi etter 100 års virke bare har EN person å hylle... Det eneste holdepunktet folk har fra Branns 100-årige historie er EN spiller som spilte ca 7 år i klubben. Er det virkelig ikke noe å hylle fra klubbens øvrige 93 år, eller av klubbens mange hundre andre spillere? Det virker så talentløst at vi kun har EN legende! Han har jo fått mer heder og ære enn alle de andre spillerne gjennom 100 år tilsammen. Kniksen er større enn Branns samlede historie.

thesevs

LSK har Tom Lund, RBK har Ivers (som det ble laget sang om!), Bodø/Glimt er opphengt i Berg-familien.... mange klubber fremhever gjerne 1 person
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krøvel vellevold

Quote from: thesevs on December 09, 2008, 14:02:10 PM
LSK har Tom Lund, RBK har Ivers (som det ble laget sang om!), Bodø/Glimt er opphengt i Berg-familien.... mange klubber fremhever gjerne 1 person


LSK og Glimt er strengt tatt klubber vi ikke burde være fornøyde med å sammenligne oss med. Det er små klubber som kan være glade de har hatt noen store stjerner i det hele tatt.

RBK har mange flere legender enn Odd Iversen.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on December 09, 2008, 10:11:37 AMHadde ikke vi hatt Brann hadde vi hatt en annen klubb. Eller tror du Bergen ville vært toppklubbløs om ikke Gran hadde grunnlagt Brann?

Bergen villa hatt toppklubb uten Brann. Kniksen ville spilt for det som var toppklubben i Bergen. 


Forresten er dette langt i fra sikkert. Noe av grunnen til at Brann har lagt i norgestoppen gjennom nesten hele klubbhistorien, er nettopp klubbens suverene posisjon i by'n. Med noen få unntak har Brann alltid vært byens beste lag. Og mye av grunnen til Branns suverene posisjon i Bergen har vært at Brann aldri var noe bydelslag. Det er ikke gitt at Baune eller Varegg eller Djerv hadde fått en like suveren posisjon i byen. Det kunne fort endt med at vi hadde hatt en tre-fire middelmådige klubber for det meste liggende i nest øverste divisjon, i stedet for EN klubb hele byen hadde samlet seg om og som dermed hadde lagt der den ligger; nemlig i toppen av norsk fotball. Så du skal overhodet ikke ta for gitt at en annen bergensklubb hadde tatt Branns posisjon hvis Brann ikke hadde eksistert.

En annen ting er at mye av det som gjør Brann til Brann, er navnet og fargene. Det passer jo perfekt til det som er vårt varemerke; nemlig det BRENNENDE engasjementet, den FLAMMENDE kjærligheten til klubben, at hjerter står i Brann, osv. Rødt er kjærlighetens farge, og det er lidenskapens farge. Det hadde ikke vært likedan med "Mitt hjerte står i Djerv"... Brann assosieres med flammer. Derfor er det ingen klubb det passer så bra med bluss, som oss. Hadde røde bluss vært tøft med en klubb i hvite drakter? Dette var selvsagt ikke tilsiktet fra Gran & co, men at det hadde vært det samme med Djerv eller Varegg, tviler jeg på.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Alle andre byer har klart å få et topplag som byen samles om (med unntak av Oslo som har to (edit: som de fleste driter i)). Det høres veldig rart ut at ikke Bergen skulle klart dette om det ikke var for Brann. Det høres rett og slett absurd ut. I en verden uten Brann tror jeg vi for lenge siden hadde fått sett i praksis det som diverse 1. divisjonsklubber rundt om i Bergen snakket om for noen år tilbake; nemlig å samle de beste fra hver klubb for å slå seg sammen til en storklubb.

Alt dette blussegreiene vet jeg ikke hva jeg skal svare på. Selv driter jeg i bluss. Og uansett hvilken farge Brann hadde hatt på drakten ville vi funnet opptil flere knakende gode forklaringer på hvorfor akkurat den fargen var verdens beste.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 12:56:46 PM
Quote from: kabelmann on December 09, 2008, 10:11:37 AMHadde ikke vi hatt Brann hadde vi hatt en annen klubb. Eller tror du Bergen ville vært toppklubbløs om ikke Gran hadde grunnlagt Brann? 


Selvsagt ikke. Men det hadde ikke vært Brann.


Men det hadde fortsatt vært Bergen. Og det hadde fortsatt vært en spiller som het Kniksen som vi hadde husket en mannsalder senere. Og som Bergen hadde hedret med en plass!
Rød makt på Hansa!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 14:50:50 PMDet kunne fort endt med at vi hadde hatt en tre-fire middelmådige klubber for det meste liggende i nest øverste divisjon, i stedet for EN klubb hele byen hadde samlet seg om og som dermed hadde lagt der den ligger; nemlig i toppen av norsk fotball.


Kunne det fort endt slik? Hvilke norske byer som det kan være naturlig å sammenligne seg med har det slik?
Rød makt på Hansa!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 14:50:50 PMmen at det hadde vært det samme med Djerv eller Varegg, tviler jeg på.


Vi hadde ikke visst om noe annet og det hadde vært den mest naturlige ting i verden. Slik det er med Brann nå.

Og vi hadde prist oss lykkelige at det ikke hadde blitt Brann...
Rød makt på Hansa!

krøvel vellevold

December 09, 2008, 16:50:50 PM #167 Last Edit: December 09, 2008, 16:54:48 PM by krøvel vellevold
Quote from: kabelmann on December 09, 2008, 15:40:39 PM
Alle andre byer har klart å få et topplag som byen samles om 
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on December 09, 2008, 16:16:50 PM
Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 12:56:46 PM
Quote from: kabelmann on December 09, 2008, 10:11:37 AMHadde ikke vi hatt Brann hadde vi hatt en annen klubb. Eller tror du Bergen ville vært toppklubbløs om ikke Gran hadde grunnlagt Brann? 


Selvsagt ikke. Men det hadde ikke vært Brann.


Men det hadde fortsatt vært Bergen. Og det hadde fortsatt vært en spiller som het Kniksen som vi hadde husket en mannsalder senere. Og som Bergen hadde hedret med en plass!


Hvis Bergen hadde hatt tre-fire middelmådige klubber i stedet for EN stor, så er det ikke sikkert han hadde blitt værende særlig lenge her i byn. Hadde sikkert reist til en større klubb annetsteds og ikke spilt på nivå 2 for en bergensklubb. Og da hadde aldri legenden vært like stor.
Legg ned hele klubben!

monzilla

Hvis min tante hadde hatt pikk hadde hun vært min onkel.

Nei fra spøk til revolver, hva er det som egentlig diskuteres her? Er det ekstremt hypotetiske problemstillinger?

For guds, min kjedsomhet og bataljonsforumets skyld - vi trenger noen skandaler i Brann. Og det nå!

krøvel vellevold

Quote from: monzilla on December 09, 2008, 17:43:29 PMhva er det som egentlig diskuteres her? Er det ekstremt hypotetiske problemstillinger?



Enkelte Brann-supporteres totale likegyldighet til at klubben i det hele tatt ble stiftet. ("Hvis ikke Christen K. Gran hadde stiftet Brann, så hadde vi vel holdt med en annen klubb, så jeg driter nå i hele Christen K. Gran"). For meg blir det omtrent som å si: "Hvis jeg hadde vært født i Trondheim, så hadde jeg vel holdt med RBK, så jeg driter nå i hele Brann".

Om vi hadde holdt med et annet lag enn Brann hvis ikke Brann hadde eksistert; hva så? Det var Christen K. Gran som tok initiativet til klubben vi elsker. At det sikkert bare 1 % av stadiongjengerne som har hørt om ham, er en skam! Gran er selvsagt ikke en legende, for det var neppe en prestasjon å grunnlegge en klubb. Men det er nå en gang slik at klubben neppe hadde eksistert uten hans initiativ. Og de fikk klubben rett til topps i bergensfotballen allerede få år etter grunnleggelsen av klubben. Og etter 9 år var de i sin første NM-finale. Etter hva jeg har forstått, så var Gran en av spillerne i begynnelsen. Hadde de ikke fått klubben i toppen av bergensfotballen fort, kunne Brann for evig og alltid vært en breddefotballklubb på linje med Djerv, Trane, Baune, osv. Det vet man aldri. Men det er nok en grunn til at de nevnte klubber aldri tok steget helt til topps, mens Brann nesten gjennom hele klubbhistorien har vært både byens beste lag og et lag i norgestoppen.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 16:52:57 PMHvis Bergen hadde hatt tre-fire middelmådige klubber i stedet for EN stor, så er det ikke sikkert han hadde blitt værende særlig lenge her i byn. Hadde sikkert reist til en større klubb annetsteds og ikke spilt på nivå 2 for en bergensklubb. Og da hadde aldri legenden vært like stor.


Men hvis Bergen hadde hatt en annen toppklubb hadde han helt sikkert spilt for den. Og blitt en legende. Og vi hadde vært like langt!;)
Rød makt på Hansa!

thesevs

Kanskje Brann lokket de gode spillerene med penger og rekesmørbrød; likesom RBK støvsuget Norge for spillere på 90/00-tallet. Det kan jo ha gitt Brann en pangstart i forhold til de andre.

For min del holdt jeg med Fyllingen først. Født og oppvokst i 'dalen og lett påvirkelig da Fyllingen var aktuelle i øverste divisjon.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on December 09, 2008, 22:45:49 PM
Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 16:52:57 PMHvis Bergen hadde hatt tre-fire middelmådige klubber i stedet for EN stor, så er det ikke sikkert han hadde blitt værende særlig lenge her i byn. Hadde sikkert reist til en større klubb annetsteds og ikke spilt på nivå 2 for en bergensklubb. Og da hadde aldri legenden vært like stor.


Men hvis Bergen hadde hatt en annen toppklubb hadde han helt sikkert spilt for den. Og blitt en legende. Og vi hadde vært like langt!;)


Jeg snakker om at hvis vi ikke hadde EN toppserieklubb, men i stedet mange middelmådige på nivå 2. Da er det ikke sikkert han spilt i Bergen i det hele tatt som seniorspiller.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

December 10, 2008, 00:13:28 AM #174 Last Edit: December 10, 2008, 00:27:03 AM by kabelmann
Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 22:31:29 PM
Enkelte Brann-supporteres totale likegyldighet til at klubben i det hele tatt ble stiftet. ("Hvis ikke Christen K. Gran hadde stiftet Brann, så hadde vi vel holdt med en annen klubb, så jeg driter nå i hele Christen K. Gran"). For meg blir det omtrent som å si: "Hvis jeg hadde vært født i Trondheim, så hadde jeg vel holdt med RBK, så jeg driter nå i hele Brann".

Er dette et forsøk på å være lur, eller? Fiffig.

Hvis du hadde vært født i Trondheim så hadde du holdt med RBK, hatet Molde og ledd av Brann - du som alle andre trøndere. Hvis ikke Gran hadde stiftet Brann hadde noen andre stiftet en annen klubb og du ville elsket den fordi det ikke fantes noe alternativ.

Publikum trekker ikke til stadion for å se Brannstiftere. De kommer for å la seg underholde av (aller helst) store spillere og profiler. Det er spillerne som får folk til å snakke om Brann. Det er de som engasjerer og får folk til å interessere seg. Alle spillerne opp gjennom tidene utgjør en viktig del av sjelen til Brann.

Gran må gjerne få en byste. Hei, gi mannen en statue for min del. Kanskje du skal ta initiativet til en? Det hadde sikkert blitt fint med en Gran på Kniksens plass - ikke minst i disse juletider.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Ricky

Quote from: monzilla on December 09, 2008, 17:43:29 PM
Nei fra spøk til revolver, hva er det som egentlig diskuteres her? Er det ekstremt hypotetiske problemstillinger?


Det korte svaret er: Ja.

Er vel på nippet nå før noen starter slektsforskning for å finne ut hvem som egentlig burde hylles for at vi fikk et Brann, en Kniksen og et definert toppfotballag i Bergen som alle kunne samles om, istedetfor mange middelmådige klubber i bydelene.
Med litt flaks finner vi kanskje en Valdemar fra 1400-tallet som er stamfar til både Chr. K. Gran og Kniksen.

Red Rabitt

December 10, 2008, 03:17:30 AM #176 Last Edit: December 10, 2008, 03:31:10 AM by Red Rabitt
Quote from: krøvel vellevold on December 05, 2008, 07:00:36 AM
Quote from: storB on December 05, 2008, 06:09:12 AM
Nok et soloraid av Krøvel i mangel på bedre ting å skrive om...Kniksen var Kongen over alle konger, og hans likemann kommer vi aldri til å se i Brann drakt igjen..Dette er ett faktum som du BØR slå deg til ro med snart Krøvel.


Tydeligvis vanskelig for enkelte at det stilles kritiske spørsmål til det som oppfattes som sannheter. "kongen over alle konger", sies du. Men andre sier at han ikke ville kommet med på dagens Brann-lag. Han er nok historiens beste Brann-spiller ut i fra sin samtid. Men hvis dagens spillere er bedre, så er han jo ikke tidenes beste spiller. Forskjellen er jo bare at i samtiden var de andre spillerne mye dårligere. Men det var nå bare en digresjon. Ikke mitt hovedpoeng.

Mitt hovedpoeng er: Hvor god var han egentlig i et internasjonalt perspektiv? Helt utrolig at folk skal være så forbanna hårsåre på at det stilles spørsmål om det!


Eg som mange andre e jevla haarsaar naar det gjelder akkurat det og synest at det e ekkelt aa se at det paagaar en diskusjon om det. Lurer paa hva som er meningen , er vel ikke mulig aa vaere misunnelig paa en avdod mann?

Er det virkelig janteloven vi ser et eksempel paa her, det blir for mye heder og eare for en person. Fatter ikke poenget med det, kan aldri bli for mye Kniksen.

Tipper dette bare forer til at det blir enda mer hylling av Kniksen. I mine oyne er det aa  vaere kritisk til Kniksen det samme som aa pisse paa Brann og hele den eldre garde som forteller om han som on det er noe av det storste de har opplevd i livet.

At kvisete datagutter som knapt har sett video av kniksen skal sitte og dra historien i tvil blir bare meningslost og latterlig.

Om Brann er en Religion  er Kniksen Guden.
ratulerer alle mann! Begynner å gå opp for meg no, ka vi har fått oppleve!:)Brann Seriemester i Norge!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on December 10, 2008, 00:13:28 AM
Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 22:31:29 PM
Enkelte Brann-supporteres totale likegyldighet til at klubben i det hele tatt ble stiftet. ("Hvis ikke Christen K. Gran hadde stiftet Brann, så hadde vi vel holdt med en annen klubb, så jeg driter nå i hele Christen K. Gran"). For meg blir det omtrent som å si: "Hvis jeg hadde vært født i Trondheim, så hadde jeg vel holdt med RBK, så jeg driter nå i hele Brann".

Er dette et forsøk på å være lur, eller? Fiffig.

Hvis du hadde vært født i Trondheim så hadde du holdt med RBK, hatet Molde og ledd av Brann - du som alle andre trøndere. Hvis ikke Gran hadde stiftet Brann hadde noen andre stiftet en annen klubb og du ville elsket den fordi det ikke fantes noe alternativ.

Publikum trekker ikke til stadion for å se Brannstiftere. De kommer for å la seg underholde av (aller helst) store spillere og profiler. Det er spillerne som får folk til å snakke om Brann. Det er de som engasjerer og får folk til å interessere seg. Alle spillerne opp gjennom tidene utgjør en viktig del av sjelen til Brann.

Gran må gjerne få en byste. Hei, gi mannen en statue for min del. Kanskje du skal ta initiativet til en? Det hadde sikkert blitt fint med en Gran på Kniksens plass - ikke minst i disse juletider.


Tjihi... For å stille spørsmålet tilbake: Var den siste setningen et forsøk på å være fiffig?

Du sier jo at du driter i at klubben ble stiftet, for hadde den ikke det , så hadde vi holdt med en annen klubb. Hva faen er det for slags holdning da? Du kan jo like gjerne si at du driter i Brann, for hvis vi ikke hadde vært herfra, så hadde vi holdt med noen andre. Hvorfor driter du ikke i Kniksen, for hadde ikke han fantes, så hadde vi funnet noen andre?

Du sier at folk ikke kommer til Stadion for å se Branns stiftere. Neivel, men kommer de for å se spillere som har lagt opp for 35 år siden da? De kommer for å se Brann. Og uten Gran, så hadde vi ikke hatt noe Brann. At vi da hadde holdt med Baune alle mann, er vel for faen ikke noe argument!
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Red Rabitt on December 10, 2008, 03:17:30 AMEg som mange andre e jevla haarsaar naar det gjelder akkurat det og synest at det e ekkelt aa se at det paagaar en diskusjon om det. Lurer paa hva som er meningen , er vel ikke mulig aa vaere misunnelig paa en avdod mann?

Er det virkelig janteloven vi ser et eksempel paa her, det blir for mye heder og eare for en person. Fatter ikke poenget med det, kan aldri bli for mye Kniksen.

Tipper dette bare forer til at det blir enda mer hylling av Kniksen. I mine oyne er det aa  vaere kritisk til Kniksen det samme som aa pisse paa Brann og hele den eldre garde som forteller om han som on det er noe av det storste de har opplevd i livet.

At kvisete datagutter som knapt har sett video av kniksen skal sitte og dra historien i tvil blir bare meningslost og latterlig.

Om Brann er en Religion  er Kniksen Guden.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Når har dyrkingen av Brann gått for langt? Det er en del ting det ikke er nødvendig å stille spørsmål ved.

krøvel vellevold

Quote from: Red Rabitt on December 10, 2008, 03:17:30 AM
Quote from: krøvel vellevold on December 05, 2008, 07:00:36 AM
Quote from: storB on December 05, 2008, 06:09:12 AM


Tydeligvis vanskelig for enkelte at det stilles kritiske spørsmål til det som oppfattes som sannheter. "kongen over alle konger", sies du. Men andre sier at han ikke ville kommet med på dagens Brann-lag. Han er nok historiens beste Brann-spiller ut i fra sin samtid. Men hvis dagens spillere er bedre, så er han jo ikke tidenes beste spiller. Forskjellen er jo bare at i samtiden var de andre spillerne mye dårligere. Men det var nå bare en digresjon. Ikke mitt hovedpoeng.

Mitt hovedpoeng er: Hvor god var han egentlig i et internasjonalt perspektiv? Helt utrolig at folk skal være så forbanna hårsåre på at det stilles spørsmål om det!


Eg som mange andre e jevla haarsaar naar det gjelder akkurat det og synest at det e ekkelt aa se at det paagaar en diskusjon om det. Lurer paa hva som er meningen , er vel ikke mulig aa vaere misunnelig paa en avdod mann?

Er det virkelig janteloven vi ser et eksempel paa her, det blir for mye heder og eare for en person. Fatter ikke poenget med det, kan aldri bli for mye Kniksen.

Tipper dette bare forer til at det blir enda mer hylling av Kniksen. I mine oyne er det aa  vaere kritisk til Kniksen det samme som aa pisse paa Brann og hele den eldre garde som forteller om han som on det er noe av det storste de har opplevd i livet.

At kvisete datagutter som knapt har sett video av kniksen skal sitte og dra historien i tvil blir bare meningslost og latterlig.

Om Brann er en Religion  er Kniksen Guden.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Xminator on December 10, 2008, 06:47:46 AM
Når har dyrkingen av Brann gått for langt? Det er en del ting det ikke er nødvendig å stille spørsmål ved.


Er det Brann eller Kniksen vi holder med?
Legg ned hele klubben!

Xminator

En stor del av sjelen i Brann er knyttet opp mot historien og legendene. Jeg er enig med dem som synest tråden er blitt en "Krøvel kverulerer"-tråd. Det er ikke søtt i det hele tatt.

Om du vil ha svaret på dette får du skrive innlegget i bloggen din og sørge for at BA kjører en dobbeltside i avisen også. Jeg tror du vil finne ut at forumet har vært relativt forståelsesfulle for midtlivskrisen din.

Ajax

Quote from: Xminator on December 10, 2008, 07:02:22 AM
En stor del av sjelen i Brann er knyttet opp mot historien og legendene. Jeg er enig med dem som synest tråden er blitt en "Krøvel kverulerer"-tråd. Det er ikke søtt i det hele tatt.

Om du vil ha svaret på dette får du skrive innlegget i bloggen din og sørge for at BA kjører en dobbeltside i avisen også. Jeg tror du vil finne ut at forumet har vært relativt forståelsesfulle for midtlivskrisen din.


Ikke fortell meg at noen leser bloggen hans.  Trodde Bergen var en universitetsby med hundrevis av orntlige statistikere og da burde det vare rimelig uinteressant hva hobbysttistiker mener.

Nixon

December 10, 2008, 09:07:30 AM #184 Last Edit: December 10, 2008, 09:09:59 AM by Nixon
Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 22:52:03 PM
Quote from: Nixon on December 09, 2008, 22:45:49 PM
Quote from: krøvel vellevold on December 09, 2008, 16:52:57 PMHvis Bergen hadde hatt tre-fire middelmådige klubber i stedet for EN stor, så er det ikke sikkert han hadde blitt værende særlig lenge her i byn. Hadde sikkert reist til en større klubb annetsteds og ikke spilt på nivå 2 for en bergensklubb. Og da hadde aldri legenden vært like stor.


Men hvis Bergen hadde hatt en annen toppklubb hadde han helt sikkert spilt for den. Og blitt en legende. Og vi hadde vært like langt!;)


Jeg snakker om at hvis vi ikke hadde EN toppserieklubb, men i stedet mange middelmådige på nivå 2. Da er det ikke sikkert han spilt i Bergen i det hele tatt som seniorspiller.


Jeg vet det. Men jeg tror sjansen er mye større for at vi uansett hadde hatt det når vi kom så langt som til Kniksen sin tid.
Rød makt på Hansa!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 05:08:15 AMDu sier jo at du driter i at klubben ble stiftet, for hadde den ikke det , så hadde vi holdt med en annen klubb.

Ja jøss. Og om klubben het FC Regnvær og spilte med blå drakter hadde du ropt skandale fordi det ikke passet med blussene.

Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 05:08:15 AM
Du sier at folk ikke kommer til Stadion for å se Branns stiftere. Neivel, men kommer de for å se spillere som har lagt opp for 35 år siden da? De kommer for å se Brann. Og uten Gran, så hadde vi ikke hatt noe Brann. At vi da hadde holdt med Baune alle mann, er vel for faen ikke noe argument!

Ja, nemlig. De kommer for å se spillerne.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

December 10, 2008, 09:57:21 AM #186 Last Edit: December 10, 2008, 10:16:13 AM by krøvel vellevold
Quote from: kabelmann on December 10, 2008, 09:24:09 AM
Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 05:08:15 AMDu sier jo at du driter i at klubben ble stiftet, for hadde den ikke det , så hadde vi holdt med en annen klubb.

Ja jøss. Og om klubben het FC Regnvær og spilte med blå drakter hadde du ropt skandale fordi det ikke passet med blussene.

Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 05:08:15 AM
Du sier at folk ikke kommer til Stadion for å se Branns stiftere. Neivel, men kommer de for å se spillere som har lagt opp for 35 år siden da? De kommer for å se Brann. Og uten Gran, så hadde vi ikke hatt noe Brann. At vi da hadde holdt med Baune alle mann, er vel for faen ikke noe argument!

Ja, nemlig. De kommer for å se spillerne.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

December 10, 2008, 10:13:19 AM #187 Last Edit: December 10, 2008, 10:17:00 AM by krøvel vellevold
Quote from: Xminator on December 10, 2008, 07:02:22 AM
En stor del av sjelen i Brann er knyttet opp mot historien og legendene. Jeg er enig med dem som synest tråden er blitt en "Krøvel kverulerer"-tråd. Det er ikke søtt i det hele tatt.

Om du vil ha svaret på dette får du skrive innlegget i bloggen din og sørge for at BA kjører en dobbeltside i avisen også. Jeg tror du vil finne ut at forumet har vært relativt forståelsesfulle for midtlivskrisen din.


Mye saklig her nå, Xminator! Du kommer som vanlig med tytet om at jeg skriver blogg. Veldig lett å angripe folk du vet hvem er, mens du selv kan gjemme deg bak et nick ingen vet hvem tilhører.

Midtlivskrise å stille spørsmål ved vedtatte sannheter? Joda, skal huske det neste gang noen stiller spørsmål ved om Klanen virkelig er Norges beste supportere, om Brann faktisk hadde 30000 og kjempestemning på alle kamper før i tiden, om Rosenborg og Aalesund faktisk har de mest trofaste tilhengerne i Norge, om bergensere faktisk er ufordragelige drittsekker, om det alltid regner i Bergen, om Jesus virkelig levde og gjorde underverker, om RBK er den eneste norske klubben som gjør det bra i Europa, osv. For det folk flest sier, er jo alltid sant.

At folk viser en så revnende likegyldighet til andre sider av Branns historie, som det som kommer frem her på forumet, er skremmende. Det er tydeligvis bare en person som betyr noe i hele Branns historie. Alt annet er visstnok helt uinteressant for folk. På den måten kan man si at Kniksen har vokst seg større enn klubben i seg selv. Og slike ting liker man jo normalt ikke.

Da jeg her forleden foreslo en "Branns Hall of Fame"  for å hedre ulike personer og epoker fra klubbens historie, så ble det møtt med en total likegyldighet. Ja det ble jo faktisk latterliggjort av enkelte, for vi hadde da ingen andre enn Kniksen vi kunne hedre, og hva er vitsen med å fremheve andre personer enn Kniksen? Det hele koker ned til at Brann rett og slett ikke har noen historie. Vi liker å skryte av at vi er så tradisjonsrike og har så stolt historie, men når det kommer til et stykke så handler det hele kun om EN person som bare spilte i klubben i 7% av klubbens historie. Og denne spilleren er ikke engang en selvskreven "tidenes beste norske spiller"! Noen verdensstjerne var han definitivt ikke. Syns kanskje det kunne være på tide at folk lærte seg noe mer om Branns historie enn bare Kniksen!
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 09:57:21 AMFor da må jeg spørre:
Hvorfor gidder du holde med Brann? Hadde du vært fra et annet sted, hadde du jo ikke det?
Hvorfor bryr du deg om Kniksen? For hadde ikke han eksistert, så hadde vi vel hatt andre legender?

Nå fikk du meg virkelig til å tenke her, og du har helt rett. Det er virkelig på tide jeg setter meg ned og (re)vurderer mitt forhold til Brann.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on December 10, 2008, 10:24:14 AM
Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 09:57:21 AMFor da må jeg spørre:
Hvorfor gidder du holde med Brann? Hadde du vært fra et annet sted, hadde du jo ikke det?
Hvorfor bryr du deg om Kniksen? For hadde ikke han eksistert, så hadde vi vel hatt andre legender?

Nå fikk du meg virkelig til å tenke her, og du har helt rett. Det er virkelig på tide jeg setter meg ned og (re)vurderer mitt forhold til Brann.


Vel, det var du selv som skrev at du dreit i at klubben i det hele tatt ble grunnlagt, fordi vi ellers ville holdt med noen andre. Ser ikke helt forskjellen på det og det at du skulle drite i klubben fordi du aldri ville holdt med Brann om du var født et annet sted på kloden. Blir jo samme prinsippet.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 10:13:19 AMfor vi hadde da ingen andre enn Kniksen vi kunne hedre, og hva er vitsen med å fremheve andre personer enn Kniksen?


Nå overdriver du i din sedvanlige jeg-mot-alle-retorikken din. Såvidt jeg har lest i denne tråden er det vel ingen som mener at Kniksen er den eneste. I alle fall ikke seriøst. Men derimot at Kniksen har fortjent det som han har fått til nå. Og det er det stor forskjell på.

At du har noen fremtidsvyer om at Kniksen også får tribuner og hele Stadion oppkalt etter seg for å underbygge poenget ditt, er og blir kun fantasi. Jeg er i alle fall med på å hedre andre enn Kniksen der det måtte være naturlig.
Rød makt på Hansa!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on December 10, 2008, 10:31:56 AM
Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 10:13:19 AMfor vi hadde da ingen andre enn Kniksen vi kunne hedre, og hva er vitsen med å fremheve andre personer enn Kniksen?


Nå overdriver du i din sedvanlige jeg-mot-alle-retorikken din. Såvidt jeg har lest i denne tråden er det vel ingen som mener at Kniksen er den eneste. I alle fall ikke seriøst. Men derimot at Kniksen har fortjent det som han har fått til nå. Og det er det stor forskjell på.

At du har noen fremtidsvyer om at Kniksen også får tribuner og hele Stadion oppkalt etter seg for å underbygge poenget ditt, er og blir kun fantasi. Jeg er i alle fall med på å hedre andre enn Kniksen der det måtte være naturlig.


Vel, det har nå stort sett blitt latterliggjort eller blitt forbigått med stillhet når jeg har foreslått å gjøre heder på andre viktige personer i klubbens historie. Det har jo bl.a. kommet en del festlige forslag på hvordan vi kunne "hedre" klubbens stifter Christen K. Gran med en gran på Fløyen og sånt.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Men vi er da ikke så hårsåre, Krøvel? Du er jo ikke akkurat ukjent med slike spøkefulle innlegg når du diskuterer heller. Nå virker du nesten like selvhøytidelig som RBH...;)
Rød makt på Hansa!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on December 10, 2008, 10:46:42 AM
Men vi er da ikke så hårsåre, Krøvel? Du er jo ikke akkurat ukjent med slike spøkefulle innlegg når du diskuterer heller. Nå virker du nesten like selvhøytidelig som RBH...;)


Jeg har ikke noe imot at folk spøker, men de flåsete svarene som kommer (når jeg mener Gran burde bli mer synliggjort) vitner jo tross alt om en total likegyldighet.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Det kan godt være. Men du må jo også akseptere at Gran hos mange ikke genererer den helt store entusiasmen uten å beskylde de for å nærmest drite i klubben.
Rød makt på Hansa!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 10:26:59 AM
Vel, det var du selv som skrev at du dreit i at klubben i det hele tatt ble grunnlagt, fordi vi ellers ville holdt med noen andre. Ser ikke helt forskjellen på det og det at du skulle drite i klubben fordi du aldri ville holdt med Brann om du var født et annet sted på kloden. Blir jo samme prinsippet.

Hva er det du prøver å si? At du har en eller annen form for universell kjærlighet for Brann som ville gjeldt uavhengig om du var født i Bergen eller ytre Mongolia? Er dette en mutert avart av anglofili-genet?

Jeg kan ikke se at jeg noe sted i denne tråden har skrevet noe om å drite i Brann eller grunnleggelsen av klubben. Det eneste jeg har skrevet om å drite i noe var hvorvidt vi skulle få Kniksens plass eller ikke.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on December 10, 2008, 11:00:27 AM
Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 10:26:59 AM
Vel, det var du selv som skrev at du dreit i at klubben i det hele tatt ble grunnlagt, fordi vi ellers ville holdt med noen andre. Ser ikke helt forskjellen på det og det at du skulle drite i klubben fordi du aldri ville holdt med Brann om du var født et annet sted på kloden. Blir jo samme prinsippet.

Hva er det du prøver å si? At du har en eller annen form for universell kjærlighet for Brann som ville gjeldt uavhengig om du var født i Bergen eller ytre Mongolia? 


Nei motsatt. At vi neppe hadde holdt med Brann om vi hadde kommet fra et annet sted. Men det i seg selv er ikke noen grunn til å la være å holde med Brann. På samme måte som at argumentet om at "hadde ikke Brann blitt stiftet, så hadde vi holdt med noen andre, derfor driter jeg i at Gran stiftet Brann" ikke holder for meg. Vi er fra Bergen, derfor holder vi med Brann. Gran stiftet Brann, derfor eksisterer Brann. Vi bør hedre klubbens stifter for at han grunnla Brann, uavhengig av hypoteser om at vi hadde holdt med Baune hvis han ikke gjorde det. På samme måte som at vi hyller Brann, uavhengig av hypoteser om at vi hadde holdt med noen andre hvis vi ikke var herfra.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Du får ta saken opp på neste årsmøte.

TCAC

Quote from: krøvel vellevold on December 10, 2008, 10:52:43 AM
Quote from: Nixon on December 10, 2008, 10:46:42 AM
Men vi er da ikke så hårsåre, Krøvel? Du er jo ikke akkurat ukjent med slike spøkefulle innlegg når du diskuterer heller. Nå virker du nesten like selvhøytidelig som RBH...;)


Jeg har ikke noe imot at folk spøker, men de flåsete svarene som kommer (når jeg mener Gran burde bli mer synliggjort) vitner jo tross alt om en total likegyldighet.


Haha. Og du tar ikke hintet da altså? Er det utenkelig å være Brann-supporter uten å være brennende engasjert i å dyrke så mange personer fra fortida som mulig? Er man automatisk likegyldig til hele klubben om man ikke bobler av glød og entusiasme overfor forslag om å udødeliggjøre Branns kontor- og korridormennesker opp gjennom historien? Skjønner godt at folk ser jeg fornøyd med kun å ha Norges største fotballhelt å forholde seg til jeg, og da er det egentlig knekkende likegyldig hvor god han EGENTLIG var dersom man gjør regnestykket så komplisert som mulig.

thesevs

Foreslår herved å omdøpe sportsklubben Brann til sportsklubben Gran. Likheten mellom Brann og Gran er såpass stor, ergo vil vi kunne beholde mesteparten av sangene våre.

"Gran Gran Gran Gran - ingen kan spelle som Gran Gran Gran Gran Gran
Byen e' Bergen og laget e' Gran
Stedet e' Stadion så syng alle mann"....
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Go Up