• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Viking - Brann

Started by Ricky, June 20, 2007, 21:33:53 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "tomlars1"[ Du store min så mye patetisk det kan skrives fra dårlige tapere.
Tror dere virkelig at Viking supportere/spillere synes det er det største i denne verden å banke Brann ?

Du får jo leve i den troen enda en stund


Ja?

Brann er jo Viking-fansens erkerival. Hver gang vi skal ned til Stavanger, så rapporteres det jo om "årets kamp" der nede. Og det er jo ingen kamp i Stavanger der billettene går så fort unna som når dere skal møte oss. Det er DERE som ser prestisje i dette "derbyet". Vi ser på Viking-kampene som like interessante som dem mot Tromsø, Odd og Fredrikstad. Disse kampene er ikke noe spesielt for oss, bortsett fra at det er kjekt å kunne reise på bortetur med båt.

Men jeg tviler selvsagt på at SPILLERNE til Viking bryr seg noe spesielt om Brann. Bortsett fra det faktum at Brann var serieleder før kampen.


Snakk for deg selv Krøvel..Jeg synes det er morsommere å se Brann spille mot de store lagene enn mot f.eks. Tromsø...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "tomlars1"[ Du store min så mye patetisk det kan skrives fra dårlige tapere.
Tror dere virkelig at Viking supportere/spillere synes det er det største i denne verden å banke Brann ?

Du får jo leve i den troen enda en stund


Ja?

Brann er jo Viking-fansens erkerival. Hver gang vi skal ned til Stavanger, så rapporteres det jo om "årets kamp" der nede. Og det er jo ingen kamp i Stavanger der billettene går så fort unna som når dere skal møte oss. Det er DERE som ser prestisje i dette "derbyet". Vi ser på Viking-kampene som like interessante som dem mot Tromsø, Odd og Fredrikstad. Disse kampene er ikke noe spesielt for oss, bortsett fra at det er kjekt å kunne reise på bortetur med båt.

Men jeg tviler selvsagt på at SPILLERNE til Viking bryr seg noe spesielt om Brann. Bortsett fra det faktum at Brann var serieleder før kampen.


Snakk for deg selv Krøvel..Jeg synes det er morsommere å se Brann spille mot de store lagene enn mot f.eks. Tromsø...


Javel. Men det er ikke akkurat feber forut for Brann - Viking! Det er ikke sånn "oioioi, på søndag er det VIKING-kampen!".

Listen over Vikings mest sette motstandere fra 61/62 til nå er slik: (Lag de kun har møtt et par ganger, er utelatt):

1.Viking - Bryne -------- gj. 11524 (lokalderby)
2.Viking - Brann -------- gj. 9799
3.Viking - Start --------- gj. 9135
4.Viking - RBK ---------- gj. 9077

Selv i RBKs stohetstid (f.o.m. 88) er Viking - Brann (gj. 9876) en mer populær kamp enn Viking - RBK (gj. 9765).

Siste 10 år: (Kun lag de har møtt minst 5 ganger i Stavanger):

1.Viking - Brann --------- gj. 10674
2.Viking - Rosenborg ---- gj. 10317
3.Viking - Lyn ------------ gj. 10166
4.Viking - Vålerengen --- gj. 10132

Tilsvarende liste over Branns mest populære motstandere fra 61/62 til nå  er slik: (Kun lag vi har møtt mer enn 10 ganger på Stadion):

1.Brann - Molde --------- gj. 12627
2.Brann - Lillestrøm ----- gj. 12374
3.Brann - Fredrikstad --- gj. 12207
4.Brann - Vålerengen --- gj. 12113
5.Brann - Viking --------- gj. 11860
6.Brann - Rosenborg ---- gj. 11542

I RBKs storhetstid (f.o.m 88) er listen slik:  (Kun lag vi har møtt mer enn 10 ganger på Stadion i den perioden):

1.Brann - Rosenborg ---- gj. 13040
2.Brann - Molde --------- gj. 12741
3.Brann - VIF ----------- gj. 12320
4.Brann - Viking -------- gj. 12055

Siste 10 år: (Kun lag vi har møtt mer enn 5 ganger på Stadion):

1.Brann - Rosenborg ---- gj. 15499
2.Brann - Vålerengen --- gj. 13937
3.Brann - Lillestrøm ----- gj. 13554
4.Brann - Odd ----------- gj. 13429
5.Brann - Start ---------- gj. 13334
6.Brann - Molde --------- gj. 13178
7.Brann - Moss ---------- gj. 12872
8.Brann - Lyn ------------ gj. 12366
9.Brann - Viking --------- gj. 12165

De ti siste sesongene har Viking - Brann vært i snitt den 3,9. mest sette kampen i Stavanger hver sesong.   Utenom 16/5 var Viking - Brann årets mest sette både i 2000, 2001, 2002 og 2006. I 2001 også inkludert 16/5.

I Bergen de ti siste sesongene har Brann - Viking i snitt vært den 6,66. mest sette kampen hver sesong.  Kun inne på topp 5-listen i 2004 da det var sesongens mest sette kamp (siste hjemmekamp), og i 1998 da det var 16/5-kamp.
Legg ned hele klubben!

Fabregas

Quote from: "knutern"

Xminator

Krøvel har nok rett. Dette "hatforholdet" går sterkere fra Stavanger til Bergen enn omvendt. Historisk sett er det jo Stavanger IF som har stått sterkest som vår motstander. Viking har vel aldri vert noe tilsvarende.

Sogndølene har det jo på samme måten. Det er vel ganske naturlig å utvikle ett lite kompleks mot større klubber. Så får vi se hvor lenge det går før noen legger frem maratontabellen.

krøvel vellevold

I nyere tid er vi bedre enn Viking:

Maratontabellen siste 3 ferdigspilte sesonger (2004-2006):

1 Vålerenga 78 39 21 18 123 - 77 138
2 Rosenborg 78 39 18 21 149 - 100 135
3 Brann -----78 36 15 27 128 - 108 123
4 Lillestrøm- 78 32 25 21 126 - 97 121
5 Lyn --------78 31 23 24 100 - 88 116
6 Tromsø ----78 28 19 31 102 - 101 103
7 Viking ------78 27 22 29 99 - 102 103



Maratontabellen siste 5 ferdigspilte sesonger (2002-2006):

1 Rosenborg 130 75 27 28 274 - 158 252
2 Vålerenga -130 52 43 35 191 - 141 199
3 Lillestrøm - 130 52 38 40 196 - 162 194
4 Lyn -------- 130 53 34 43 170 - 162 193
5 Brann ----- 130 54 25 51 208 - 207 187
6 Viking ----- 130 47 43 40 189 - 167 184

Maratontabellen for 14-klubbserien (1995 - 27/6 2007):


1 Rosenborg 324 206 64 54 829 - 362 682
2 Lillestrøm-- 324 143 82 99 561 - 438 511
3 Brann ------324 147 65 112 599 - 533 506
4 Viking ----- 324 137 87 100 567 - 451 498

Maratontabellen 1985 - 27/6 2007:


1 Rosenborg 544 330 117 97 1316 - 613 1107
2 Lillestrøm 544 257 128 159 929 - 652 899  
3 Molde 510 219 117 174 827 - 749 774
4 Brann 522 215 116 191 845 - 820 761
5 Viking 500 209 130 161 836 - 697 757

Sist gang Viking kom topp 2 var i 1991.Vi har tre sølvmedaljer etter det (1997, 2000 og 2006).
Sist gang Viking tok medalje var i 2001.Vi har to medaljer etter det. (Bronse 2004 og sølv 2006).
Sist gang Viking vant cupen var 2001. Vi har vunnet cupen etter det (2004).

Dette med at Viking har så og så mange seriemesterskap og ligger øverst på maratontabellen for 1948/49 - 2007 , er jo ikke så interessant all den tid det meste av dette baserer seg på suksess for 25-35 år siden!
Legg ned hele klubben!

tomlars1

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "tomlars1"[ Du store min så mye patetisk det kan skrives fra dårlige tapere.
Tror dere virkelig at Viking supportere/spillere synes det er det største i denne verden å banke Brann ?

Du får jo leve i den troen enda en stund


Ja?

Brann er jo Viking-fansens erkerival. Hver gang vi skal ned til Stavanger, så rapporteres det jo om "årets kamp" der nede. Og det er jo ingen kamp i Stavanger der billettene går så fort unna som når dere skal møte oss. Det er DERE som ser prestisje i dette "derbyet". Vi ser på Viking-kampene som like interessante som dem mot Tromsø, Odd og Fredrikstad. Disse kampene er ikke noe spesielt for oss, bortsett fra at det er kjekt å kunne reise på bortetur med båt.

Men jeg tviler selvsagt på at SPILLERNE til Viking bryr seg noe spesielt om Brann. Bortsett fra det faktum at Brann var serieleder før kampen.

grei

Quote from: "Xminator"Krøvel har nok rett. Dette "hatforholdet" går sterkere fra Stavanger til Bergen enn omvendt. Historisk sett er det jo Stavanger IF som har stått sterkest som vår motstander. Viking har vel aldri vert noe tilsvarende.

Sogndølene har det jo på samme måten. Det er vel ganske naturlig å utvikle ett lite kompleks mot større klubber. Så får vi se hvor lenge det går før noen legger frem maratontabellen.


Man biter seg jo fort i halen dersom man setter dette på kontoen for komplekser. Jo, det er mulig at Viking og Sogndal syns det er mer stas med Brann enn omvendt (selv om jeg tror detn jevne Brannsupporter har Viking høyt opp på listen  over lag de prøver å slå). Men hva da med de lagene vi har et slikt forhold til? Som Rosenborg og VIF. Har vi komplekser for disse lagene? Rosenborg er greit nok, men er VIF et større lag?

Tror vel heller det bunner i at Krøvel ikke alltid er like balansert i sin iver etter å fremheve eget lag og angripe andre. F.eks når han kritiserer VIF for kun å ha 2000 tilskuere mot Mo i en cupkamp der Brann (som er mer kjent som et publikumslag) vanligvis ikke har stort mer i tilsvarende situasjon.

Quote from: "krøvel vellevold"Selv i RBKs stohetstid (f.o.m. 88) er Viking - Brann (gj. 9876) en mer populær kamp enn Viking - RBK (gj. 9765).

Dette er vel ikke så rart all den tid det som regel stiller langt flere bortefans fra Brann. Dette er jo en av de mest populære borteturene våre, og det stiller alltid godt med folk.

krøvel vellevold

Quote from: "grei"[  Som Rosenborg og VIF. Har vi komplekser for disse lagene? Rosenborg er greit nok, men er VIF et større lag?

----
Tror vel heller det bunner i at Krøvel ikke alltid er like balansert i sin iver etter å fremheve eget lag og angripe andre. F.eks når han kritiserer VIF for kun å ha 2000 tilskuere mot Mo i en cupkamp der Brann (som er mer kjent som et publikumslag) vanligvis ikke har stort mer i tilsvarende situasjon.

.


Forskjellen på rivaliseringen Brann -VIF og rivaliseringen Brann - Viking, er at hatet mellom Brann og VIF går BEGGE veier, mens hatet Brann - Viking først og fremst går ene veien.

Hatet mellom Brann-fansen og VIF-fansen er gjensidig. Det startet på begynnelsen av 90-tallet, mye pga drittslenging mellom de to lags fanziner (The Red Army og Apestreken), men også fordi dette var de to klubbene med de klart største og beste supportergjengene i Norge på den tiden. Dermed ble det en slags konkurranse disse to i mellom om å være de beste supporterne i landet. I tillegg til dette så har det vært mye bråk når disse to lag har møttes.  Og det har ikke gjort hatet mindre at hovedstadspressen forguder både VIF og Klanen, og det er mange som har blitt grundig lei av hypen rundt dem. Så har det også litt med hovedstadsarrogansen å gjøre. Det at alt skal handle om Oslo, Oslo, Oslo, hele tiden. Alt skal sentraliseres, og de har skylapper for hva som skjer ellers i landet. Jeg for min del har ikke VIF som hat-lag nr.1.

Når det gjelder rivaliseringen mellom Brann og RBK, så er den også gjensidig. Det har alltid vært rivalisering mellom bergensere og trøndere. Faktisk helt fra den tiden for hundrevis av år siden da Bergen tok hovedstadsstatusen fra Trondheim. Denne rivaliseringen blusset opp igjen på 60-tallet da Bergen og Trondheim konkurrerte om å være den nest største byen i landet. Innbyggertallene lå meget jevnt på den tiden. Så skal det jo også sies at vi selvsagt hater dem mer enn de hater oss. Det har jo selvsagt med den hinsides suksessen de har hatt, og at de har hatt en sånn vanvittig dominerende posisjon både sportslig og økonomisk i norsk fotball. Strengt tatt burde jo ALLE de store klubbene i Norge ha RBK som hat-lag nr. 1!

Men rivaliseringen Viking - Brann, går stort sett bare en vei. Det er helt åpenbart at Viking-fansen hater Brann veldig, og at det er hatlag nr. 1 for veldig mange av dem. Brann-fansen driter nå stort sett i hele Viking. Eneste grunnen til å hate dem, er at de hater oss. At Start-kampen er like stor for dem, er jo bare piss! Viking - Brann ble utsolgt ganske kjapt, selv om den ikke engang lå for salg på nettet. Billettsalget til Viking - Start (Vikings neste hjemmekamp) går tregt, og den ER til salgs på nettet. Det er fremdeles nesten 4000 billetter igjen, og salget har vart i ukesvis.
Legg ned hele klubben!

grei

Quote from: "krøvel vellevold"
Hatet mellom Brann-fansen og VIF-fansen er gjensidig. Det startet på begynnelsen av 90-tallet, mye pga drittslenging mellom de to lags fanziner (The Red Army og Apestreken), men også fordi dette var de to klubbene med de klart største og beste supportergjengene i Norge på den tiden. Dermed ble det en slags konkurranse disse to i mellom om å være de beste supporterne i landet.

Riktig, men etter at VIF "rykket fra" mot slutten av 90-tallet har vi nok betydd stadig mindre for dem, slik at rivaliseringen ikke lenger er helt balansert. De har fått en masse nye supportere som ikke har fått dette hatet inn med morsmelken. Spør du VIF-supportere flest vil de nok gi inntrykk av at Brann nok er mislikt, men at de mest markante hatlagene er Lyn (pga rivalisering i egen by og flere tiår uten seier) og LSK (fordi det er disse de møter i de store supportergjengoppgjørene nå, omtrent som med oss på begynnelsen av 90-tallet).

eriksen_30

Som bergenser bosatt i stavanger merker man at Brann e årets kamp (utenom Bryne) At de har et hat forhold er også helt klart, har holdt på å bli slått ned helt uprovosert flere ganger, bare fordi jeg går i rødt. Er gift med en hordene jente som har "reddet" meg flere ganger.  Alt bunner nok i mindreverdt komplekset deres ovenfor verdens vakreste by.

tomlars1

Quote from: "eriksen_30"Som bergenser bosatt i stavanger merker man at Brann e årets kamp (utenom Bryne) At de har et hat forhold er også helt klart, har holdt på å bli slått ned helt uprovosert flere ganger, bare fordi jeg går i rødt. Er gift med en hordene jente som har "reddet" meg flere ganger.  Alt bunner nok i mindreverdt komplekset deres ovenfor verdens vakreste by.


Jeg tillater meg å være uenig i deres utsagn om hatforhold overfor Bergen og Brann når det gjelder Siddisene. Mitt inntrykk er at dette er snakk om en gjensidig sunn rivalisering uten særlig hat fra noen.

Vi har Brann som en av de mest interessante oppgjør, rett og slett med tanke på at dere er den naboen i vest som vi oftest har knivet med sportslig. Men hat og mindreverdighetskompleks....nei det er ikke mitt inntrykk.

Go Up