• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Branns forsvar holder ikke mål

Started by Torvanger, July 21, 2009, 13:47:25 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Torvanger

Ser i avisene at Nilsen er evig optimist vs forsvaret og at Opdal mener at det tar tid før Nilsen-systemet får satt seg og vi vil få se mindre forsvarsfeil etterhvert. Sist jeg sjekket har vi hatt uendret stopperpar de 3-4 siste årene og Opdal har stått lengre. Enda har de ikke lært og vi kan ikke ha det på den måten at Brannlaget skal få tid til å kjøre seg inn før alt sitter.

Det er på tide å stikke fingeren i jorden, nye folk må inn på en eller begge stopperplassene og det er heller ikke meg imot om man får fatt på en keeper som kan match Opdal og vel så det. Hørte jeg Morten Fevang, Bugge Pettersen?

nero

July 21, 2009, 14:54:35 PM #1 Last Edit: July 22, 2009, 00:03:45 AM by nero
Forsvaret vårt holder ikke mål, det er greit nok. Problemet er at midtbanen ikke akkurat bidrar til å gjøre jobben lettere. De greier bare ikke å opprettholde et solid press på ballfører, slik at motstanders midtbane alt for ofte får spille seg rolig og upresset inn på vår sekstenmeter. Vi blir ofte utspilt av odinære lag som har forstått at nøkkelen til å slå Brann er å sette inn et knallhardt press mot de trege midtbanespillerne våre. Ting henger sammen, forsvaret er dårlig, men blir enda verre av at midtbanen ikke gjør sin del av jobben.
Lions led by donkeys.

skuteviken

Quote from: Torvanger on July 21, 2009, 13:47:25 PM
Hørte jeg Morten Fevang, Bugge Pettersen?

Sånn at vi kan snakke nok en gang om hvordan Brann kjøper gamle navn, å kjøpe de spillerne du nevner er vel totalt utelukket og kan i bestefall kalles å gjøre seg en bjørnetjeneste.

Men ellers enig om at det ikke hadde skadet å forsterket forsvarsfireren vår.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Xminator

En venstreback, en yngre og raskere Bjarnason og en ny kontrakt for Sigurdsson hadde ikke gjort noe.

Når det er sagt, vi slipper ikke til så forbannet mange sjanser, det er bare det at motstander scorer på altfor mange av dem de får. Vi VET at det skyldes personlige feil, og jeg er rimelig sikker på at det er noe som vil endre seg. Vi er ikke så langt fra å være ett topplag, men å konkurrere med det RBK har gjort til nå i år tror jeg aldri vi får se i Brann. Kanskje ikke en gang om vi skulle fått en åpen oljelommebok til å handle fantasinavn.

Innlandsmax

Quote from: Xminator on July 21, 2009, 19:14:19 PM
Vi er ikke så langt fra å være ett topplag, men å konkurrere med det RBK har gjort til nå i år tror jeg aldri vi får se i Brann. Kanskje ikke en gang om vi skulle fått en åpen oljelommebok til å handle fantasinavn.

Jeg går ut fra at du ikke mener dette så dystert som det høres ut. Det høres nemlig ut som om du hevder at Brann kommer til å forbli et nesten-lag til evig tid, og det til tross for et eventuelt drømme-scenario med kjøpsmuligheter så godt som uten begrensninger. Hvis ubegrensede spillerkjøpsmuligheter ikke skulle endre noe som helst, så er det samhandlingsevnen som er det råtne egget i Sportsklubben Brann. Men selv samhandlingsevnen skal det være mulig å få gjort noe med. Hvis ikke jeg har misforstått det meste, så er nettopp dette trenerens oppgave.

Som nevnt: Jeg går utfra at jeg mistolker Dystopia-nivået i dette innlegget, X. Hvis ikke må du ha det forferdelig tungt....

lavtbunn-nivå

Forsvarets materiell er ok, det er VALGENE de gjør som er feile. De løper fort nok, har god nok spenst og kan takle bra nok.

Men de må lære seg å klarere, beine, kitte vekk ballen i trengte situasjoner. Det kan læres. Altså kan dagens forsvarere bli bedre til å klarerre, det er jo det enkleste i fotball.

På midtbanen er kantene ok ( Solli/Huseklepp på høyre -PVM på venstre )

Idellt sett kunne stallen hatt mer dekning på venstre kant, venstrebeint midtbanespiller altså, men lagå.

Svakheten er jo den offensive, kreative delen av midtbanen. Det finnes flere ankere eller såkalte defensive midtbanefolk men den med de virkelig åpnende pasningene er ikke der. Ikke god nok iallfall. Dette må på plass før klubben virkelig kan bli et sterkt og farlig lag igjen.

Dessuten vil en topp playmaker gi ringvirkninger ved at laget blir tryggere, kan kontre bedre og ikke mister ballen så mye.
Skulle det flyte i land en gratis Bosmann-strateg bør det vurderes å betale ham mye lønn for å få signaturen.

Alternativet kan være å ha flere isberg i magen og vente til Kristoffer Møvik og ev Fredrik Haugen har modnet nok.....

abe78

Bjarnason har vært elendig hele sesongen etter en grei avsluttning på fjorårssesongen. I år gjør han særs lite og jeg oppfordrer dere til å se litt på hva han gjør i duellene. Ofte overlates alt for mye til Siggurdson og uten at han har en fullgod sikkring. Vi hente en erstatter for Bjarnason i dette vinduet!
.og husk!

BojeN

Quote from: lavtbunn-nivå on July 21, 2009, 20:04:03 PM
På midtbanen er kantene ok ( Solli/Huseklepp på høyre -PVM på venstre )

Idellt sett kunne stallen hatt mer dekning på venstre kant, venstrebeint midtbanespiller altså, men lagå.

Svakheten er jo den offensive, kreative delen av midtbanen. Det finnes flere ankere eller såkalte defensive midtbanefolk men den med de virkelig åpnende pasningene er ikke der. Ikke god nok iallfall. Dette må på plass før klubben virkelig kan bli et sterkt og farlig lag igjen.

Dessuten vil en topp playmaker gi ringvirkninger ved at laget blir tryggere, kan kontre bedre og ikke mister ballen så mye.

Tja, kantene våre har vel hvert ett av problemet i år, både PVM og Solli har langt fra levert varene, og vi har ikke akkurat gode alternativer på benken.
ojeN

dudo

Litt av problemet til kantene er at de har fått beskjed om å trekke lengre inn i banen, samtidig som vi ikke akkurat er hissig på å angripe med backene. Ikke veldig gode arbeidsforhold, selv om man uansett forventer mer av dem.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up