Notice: A non well formed numeric value encountered in /home/bataluser/test.bataljonen.no/forum/Sources/Subs.php on line 4296
Er Brann for fokusert på centimetre?
  • Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Er Brann for fokusert på centimetre?

Started by Torvanger, August 25, 2008, 12:44:51 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Torvanger

Generelt slår det meg at Brann i stor grad har høyreiste spillere tett opp under 190 og gjerne over. Hanstveit (189), Bjarnason (188), Bakke (188), Jaiteh (188), Karadas (189) og Demba Nyrèn (189) stiller alle i klassen fyrtårn. Greit nok at man bør ha noen høyreiste spillere bak, men er det like viktig med centimetre når man ser på midtbaneledd og spiss?

RBKs sentrale midtbane bestod igår av de lettbente karene Tettey (180), Ciljan (175) og Sappara (176). I tillegg kjørte man med Traore på flanken fremme, en kar som rager 170 cm over landjorden.

Stabæk: (sentrale spillere, midtbane og spiss)

Alanzinho (164), Annan (ikke oppgitt, men neppe over 170, Pall (176) og Nannskog 180.

FFK har vel heller ikke veldig høyvokste spillere, TIL har mer innslag av spillere fra 180 og nedover enn tidligere.

Jeg har ikke grunnlag for å dra noen konklusjoner ut fra dette, men etter min mening finner man de beste ballspillerne, i ordets rette forstand i sjiktet ca 170 - ca 180. Det av den grunn at man da har et lavere tyngdepunkt og derav en større kapasitet på å foreta kvikke vendinger, samt at teknikken også virker å være hakket bedre blant spillere i denne kategorien, enn de som befinner seg over, spesielt fra 185 cm og opp.

Jeg trekker som sagt ingen konklusjoner, men registrerer at Branns sportslige apparat har satt sammen et lag som kan vinne luftkrigen, dersom motstanderen satser på kick and run. Når det nå viser at det faktisk går an å vinne kamper uten både fyrtårn og kick and run, kan man da etterhvert droppe dette centimeterjaget?

Uten sammenligning for øvrig og en liten digresjon: Hva var snitthøyden på landslaget som vant fotball-EM?

Belfort

Quote from: Torvanger on August 25, 2008, 12:44:51 PM
Generelt slår det meg at Brann i stor grad har høyreiste spillere tett opp under 190 og gjerne over. Hanstveit (189), Bjarnason (188), Bakke (188), Jaiteh (188), Karadas (189) og Demba Nyrèn (189) stiller alle i klassen fyrtårn. Greit nok at man bør ha noen høyreiste spillere bak, men er det like viktig med centimetre når man ser på midtbaneledd og spiss?

RBKs sentrale midtbane bestod igår av de lettbente karene Tettey (180), Ciljan (175) og Sappara (176). I tillegg kjørte man med Traore på flanken fremme, en kar som rager 170 cm over landjorden.

Stabæk: (sentrale spillere, midtbane og spiss)

Alanzinho (164), Annan (ikke oppgitt, men neppe over 170, Pall (176) og Nannskog 180.

FFK har vel heller ikke veldig høyvokste spillere, TIL har mer innslag av spillere fra 180 og nedover enn tidligere.

Jeg har ikke grunnlag for å dra noen konklusjoner ut fra dette, men etter min mening finner man de beste ballspillerne, i ordets rette forstand i sjiktet ca 170 - ca 180. Det av den grunn at man da har et lavere tyngdepunkt og derav en større kapasitet på å foreta kvikke vendinger, samt at teknikken også virker å være hakket bedre blant spillere i denne kategorien, enn de som befinner seg over, spesielt fra 185 cm og opp.

Jeg trekker som sagt ingen konklusjoner, men registrerer at Branns sportslige apparat har satt sammen et lag som kan vinne luftkrigen, dersom motstanderen satser på kick and run. Når det nå viser at det faktisk går an å vinne kamper uten både fyrtårn og kick and run, kan man da etterhvert droppe dette centimeterjaget?

Uten sammenligning for øvrig og en liten digresjon: Hva var snitthøyden på landslaget som vant fotball-EM?

hehe,jeg husker Tennfjord var veldig opptatt av høyde. Tror han uttalte en gang at man vinner ikke serien med spillere under 180cm.

KNUDSEN

snitt høyden på troppen til spania var 179.6cm
jøss meg i ræven
Ja no e vi der
Eg skuer utover den store røde hær
Som marsjerer opp te Ullevaal
Vi ska opp å ta finalen

OmOssSjølOgHansaøl

Jeg tror absolutt Brann er for opptatt av centimetre - i den forstand at sportssjefen prøver å forsterke laget med noen som har "de få ekstra centimetrene" (det lille ekstra), i stedet for å få inn folk som har tilstrekkelig antall meter.

Vi får ikke inn dyktige spillere fordi vi leter etter noen som er superdyktige. Vi skal ha inn folk som ville ha forsterket gull-laget i fjor, ikke folk som "kun" forsterker det som Brann er i år: et lag på nedre halvdel av tabellen.

Bruun-Hanssen leter rett og slett på en hylle som ligger noen centimetre for høyt ...

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

krakra

Derfor Ludde ikke får spille..
Var nok også dette som var "det lille ekstra" han brassilianeren manglet

vebo

Tiocfaidh ár lá

storB

August 26, 2008, 15:40:09 PM #6 Last Edit: August 26, 2008, 15:50:32 PM by storB
Quote from: KNUDSEN on August 25, 2008, 13:33:34 PM
snitt høyden på troppen til spania var 179.6cm

Men samtidig var em vinnerne fra Hellas på en snitt høyde ikke langt unna 190.

Når det kommer til teknikk påstanden om at jo lavere en er, jo bedre teknikk har du, så tror eg det ligger andre årsaker til grunn. De fleste begavede teknikkerne kommer fra sydligere land som normalt har en lavere snitt høyde enn f.eks oss i scandinavia, og der fokuseres det enkelt og greit mer på teknikk trening enn her.

Men sammenligner en f.eks tevez og zlatan,som ligger på rundt 190 +/-, så står ikke han tilbake teknisk sett på noen måte. Ergo centimeter teorien til torvanger er falsifisert

(Kan komme med en haug av spillere over 185 som er enormt gode teknisk, f.eks, kaka,babel ,fred, kællstrøm(lyon),alves,vucinic, gerrard,adebayor,grosso,huntelaar,cruz,mikel,berbatov,amauri,edu(valencia),kanoute,nistelrooy,edmilson, kanu,rivaldo og ole fra fana 8)  for å nevne noen av de mest kjente) kilde, wikipedia

Nei, Crouch har ingenting på denne listen å gjøre ;)
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Fez

Zidane, 185cm ;) Kom igjen Bruuuuuun, få han til å gjøre et comeback!

Go Up