• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Brann i ett annet ligasystem - høyttenking til diskusjon

Started by Xminator, July 08, 2008, 13:52:05 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

Som ett tankeeksperiment, hvordan hadde DU stilt deg om Brann ble med i det engelske ligasystemet. Hadde Brann kunne hevdet seg stabilt midt i PL? Er muligheten for CL og realistiske muligheter for å vinne titler verdt å ofre mot å få "verdensstjerner" på besøk hver helg?

Man har tidligere snakket om ett felles nordisk ligasystem. Selv tror jeg dimensjonene av noe slikt blir for smått i forhold til det man får igjen.

Men hva om Celtic/Rangers/++ går sammen med de største klubbene i england? Ville det ikke da være naturlig å søke vestover slik vi alltid har gjort her i Bergen?

Ser mange grunner til å gjøre noe slikt, men minst like mange negative sider, som sentimenalitet, tradisjon, vinnersjanser, entusiasme, og en haug praktiske grunner som gjør ett slikt prosjekt umulig.

Klaus_Brann

Det kunne funket hvis England lå i Norge, eller i Bergen.
Klart det hadde vært gøy, men reisingen hadde ikke funket. Det samme gjelder en nordisk liga.
Dessuten synes jeg vi har nok anglofile her til lands, og synes det er litt deilig når det er pause fra PL, og TL går sin gang.

Nærheten til klubbene som vi har i en såpass liten liga som TL, har en stor porsjon sjarm, som jeg ikke ville byttet bort.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Yngve

Du har rusa deg godt no X..

Angåande Brann i England hadde det vore rart men artig. CL? Tvilar på det. Trur me skulle vore glad om me klarde å halda oss der oppe tre av fem sesongar.. Største fordelen eg ser er borteturane. Berre rett ombord i englandsbåten annakvar helg. Fantastisk.

Ang ein skandinavisk liga så er eg negativ. I all hovudsak pga me ikkje har eit forhold til dei andre laga, noko som fort kan verta drepen for publikum. Samt at avstandane til bortekampane vert ekstrem. Er ikkje akkurat kort å reisa til Stockholm, Malmø, Køben o.l. Men artige byar å besøka er det.. Det er difor eg er så positiv till RL. Alltid kjekt å møta andre lag enn dei me ser til dagen. Og utan tvil har det heva nivået til skandinaviske lag i europa.

Lurkin

En nordisk liga hadde vært interessant. Forskjellen er ikke så store. Kulturen er den samme, og jeg forstår svensker mye bedre enn jeg forstår trøndere. Og turen er vel kortere til Parken enn til Alfheim, med fly er det max noen timer uansett.
Berømte Brann fra Bergen

Hansakongen

Vist man ser tilbake etter 3 sesonger med RL og hvordan tilskuerne flyktet fra kampene fram for vanlig norsk serie, man hadde problemer med å få mer enn kanskje 3-5000 på kampene kanskje ikke det en gang. Da lurer jeg meg på hvordan man skulle håndtert en nordisk liga i og med de kaldte den for RL. Selv om det kun var de 4 beste lagene fra Norge, Sverige, DK som var med. Men om man vil ha en nordisk liga burde jo land fra Island og Finland vært med i samme liga system i og med at disse landene går innunder definisjonen nordisk. Det er jo selvsakt mange dilema med en slik liga også. Hvor mange lag skal være med fra hvert ligasystem alle eller fåtall, om det skulle vært opprykk/nedrykk for de dårligste lagene, hvor mange kamper det skal spilles i en sesong, vist man tar utgangspunkt i at vi her i norge spiller 182 kamper over en hel sesong har noen tenkt på hvor mange kamper det hadde blitt vist man skulle slått alle topp divisjonene sammen i et ligasystem? For min del tør jeg ikke tenke den tankegangen, blir jo MYE værre enn NBA og NHL i usa hvor de spiller kanskje opp til 3-4 kamper i uken. Tror fotball intressen hadde gått nedover temmelig rask vist det ble kanskje 500 kamper i et liga system over en sesong. Hadde man satt kanskje et tak på rundt 20 lag i en slik liga kunne det sikkert vært fullt mulig å bli gjennomførtbart, det blir som en PL sesong det med rundt 38 kamper, eneste ulempen med et slik system er at for de mest ivrige fotball supporterene som reiser land og strand og støtter laget hver helg blir jo det en del lengre reise vei til og fra bortekamper O.L

Klaus_Brann

Quote from: Lurkin on July 15, 2008, 23:12:27 PM
En nordisk liga hadde vært interessant. Forskjellen er ikke så store. Kulturen er den samme, og jeg forstår svensker mye bedre enn jeg forstår trøndere. Og turen er vel kortere til Parken enn til Alfheim, med fly er det max noen timer uansett.

Hvor mange av oss tror du hadde kommet til å fly på bortekamp til Danmark eller Sverige annenhver helg?
Veldig få vil jeg tro.
Nei, dette hadde aldri fungert, og heldigvis kommer det aldri til å bli en realitet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

Magefølelsen sier at terskelen for å dra på bortetur til Liverpool og Manchester er betydelig lavere enn en tur til Trondheim eller Tromsø.

krøvel vellevold

Brann med i engelsk serie... Hva blir det neste vi diskuterer? Brann med i intergalaktisk serie?

Når det gjelder det med nordisk serie: Nei takk! For lange og dyre reiser, og dessuten vil frekvensen av seriemesterskap til Bergen bli enda dårligere. Blir ikke det samme å være "best i Norge" hvis det innebærer at vi ble beste norske lag med en femteplass...
Legg ned hele klubben!

dudo

På den annen side ville vi nok blitt best i Norge til stadighet om vi ikke hadde hatt alt dette gullstyret å bry oss med  ...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ricky

Vel.. det hadde jo blitt en helt annen hverdag både med tanke på inntekter og utgifter.. Samtidig hadde vi som PL-klubb plutselig blitt en aktuell arbeidsgiver for alle spillere i verden (rundet av oppover :p)
Blir helt umulig å forestille seg hvordan det hadde endt.

Go Up