• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Horst Tappert -

Started by millermania, February 01, 2008, 21:12:24 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Quote from: "thesevs"
For å være dønn ærlig så tror jeg at folk flest vil le når de hører melodien. Det finnes mange stadiongjengere som har levd såpass lenge at de forbinder Derrick-sangen med NrK, pizzakos og fredag.


Jeg nekter å tro at denne ikke har noe på stadion å gjøre!

Og til crm: Den passer da fint sånn den er nå, trenger ikke skru opp tempoet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

thesevs

Quote from: "Klaus_Brann"Jeg nekter å tro at denne ikke har noe på stadion å gjøre!

For all del - erfaringen tilsier at hvis sangen har livets rett (altså fenger Bataljonsfolkene/øvrige tilskuere på Hansatribunen) så vil den fungere på Stadion. Tiden vil vise om Derrick (Aus der Reihe) vil fungere eller ikke. Jeg tror ikke den vil fenge, men det er min mening.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

millermania

Quote from: Klaus_Brann on March 26, 2008, 20:15:33 PM
Quote from: thesevs
For å være dønn ærlig så tror jeg at folk flest vil le når de hører melodien. Det finnes mange stadiongjengere som har levd såpass lenge at de forbinder Derrick-sangen med NrK, pizzakos og fredag.


Jeg nekter å tro at denne ikke har noe på stadion å gjøre!

Og til crm: Den passer da fint sånn den er nå, trenger ikke skru opp tempoet.


Jeg mener tempoet er akkurat fint som det er, den har en absolutt fengende tone, så hvorfor ikke?

crm

Quote from: millermania on March 29, 2008, 00:39:27 AM
Jeg mener tempoet er akkurat fint som det er, den har en absolutt fengende tone, så hvorfor ikke?


Fordi den skal eventuelt synges på en fotballstadion blant et publikum som ikke vil kjedes mens det synger. "Morgenstemning" har også en slags fengende tone, men den gjør seg ikke i en slik sammenheng i sin opprinnelige form.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

millermania

Quote from: crm on March 29, 2008, 03:29:37 AM
Quote from: millermania on March 29, 2008, 00:39:27 AM
Jeg mener tempoet er akkurat fint som det er, den har en absolutt fengende tone, så hvorfor ikke?


Fordi den skal eventuelt synges på en fotballstadion blant et publikum som ikke vil kjedes mens det synger. "Morgenstemning" har også en slags fengende tone, men den gjør seg ikke i en slik sammenheng i sin opprinnelige form.


Slik jeg ser det synger vi som regel i et a l t f o r høyt tempo

Ingo

Kunne ikke bli mer enig sangen som er rolige blir det mest trykk på.
Høyt tempo er altid en garantist for at det blir mindre trykk.

Klaus_Brann

Quote from: crm on March 29, 2008, 03:29:37 AM
Fordi den skal eventuelt synges på en fotballstadion blant et publikum som ikke vil kjedes mens det synger. "Morgenstemning" har også en slags fengende tone, men den gjør seg ikke i en slik sammenheng i sin opprinnelige form.


Hva med "Gullet ska hem"? Den går da i et rolig tempo.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

crm

April 04, 2008, 09:56:32 AM #57 Last Edit: April 04, 2008, 10:02:41 AM by crm
For det første er jeg helt uenig i at vi synger for fort på stadion. Generelt er tempoet passelig, tidvis litt for sakte (men uten at det gjør så mye). Når en ser gjennom Youtube-klipp fra Stadion og sammenligner disse med andre klipp, virker det i alle fall for meg som om våre sanger går godt under gjennomsnittlig tempo.

Nå var uansett ikke det forrige innlegget ment som noen generell hets av litt rolige sanger, men akkurat i dette tilfellet tror jeg melodien er for seig. Dessuten har vi ganske mange sanger hvor alle står rett opp og ned fra før.

Quote from: Ingo on April 03, 2008, 23:43:20 PMHøyt tempo er altid en garantist for at det blir mindre trykk.


Javel? Det kommer vel litt an på hvor du legger listen for tempo, men umiddelbart slår dette meg som en litt ukritisk gjentakelse av en oppfatning som har rådet siden slutten av 90-tallet. Hvilke eksempler har du på dette? "Bergen by e nydelig" og "Tjukk og feit..." vil for eksempel i min bok gå som høytempo-sanger - det er vanskelig å komme unna med en påstand om at det ikke trykker da.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Charmless Man

Ikke den dummeste sangen jeg har sett dette. Enig i at den blir litt seig om ikke tempoet skrus opp litt.

Vet ikke hvem som har fått det for seg at vi synger alt for fort, men det har blitt såpass etablert oppfatning at vi nå ofte synger i treigeste laget. 
Ladish on the Foot

Yngve

Quote from: Charmless Man on April 07, 2008, 21:21:17 PM
Ikke den dummeste sangen jeg har sett dette. Enig i at den blir litt seig om ikke tempoet skrus opp litt.

Vet ikke hvem som har fått det for seg at vi synger alt for fort, men det har blitt såpass etablert oppfatning at vi nå ofte synger i treigeste laget. 


Til tider er det så raskt at det berre blir ein parodi. Skal seiast at ting har kome seg etter at ein kom over på Hansa. Men fortsatt er det til tider eit ekstrem punk tempo i songane.

Og det er utan tvil klappinga som drar opp farten. Det ser ein lett når ein ser youtubefilmar.

Charmless Man

Hvilke sanger er det som går så utrolig raskt?
Ladish on the Foot

crm

Quote from: Charmless Man on April 08, 2008, 11:23:50 AM
Hvilke sanger er det som går så utrolig raskt?


Jeg gjentar både mitt eget spørsmål over og dette! "Alle" mener vi synger for fort, men hvilke eksempler? Og hva er egentlig for fort?
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

skb!

Vi e berømte Brann fra Bergen går jo i et helvetes tempo, spesielt på slutten av sangen, da får man jo såvidt sagt ordene. Når det er sagt syns jeg vi holder fint tempo på de fleste sangene våre, da blir det ofte høyere lyd også, og dette problemet med at vi synger for fort eksisterer nok bare på noen få sanger.

crm

Tja, den går vel litt fortere på slutten enn i begynnelsen, men det er vel en naturlig del av kurven på den sangen. Uansett er det ingen sanger det er mer trøkk i enn denne klassikeren.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

skb!

Den går fint første runden, så starter folk å klappe, og da går den for fort. Klapping er jo en uting i mange sanger, drar opp tempoet OG gjør volumet dårligere(folk hører klappingen bedre enn syngingen).

Ellers enig med deg i at det på sitt beste kan bli et herlig trøkk på "Berømte Brann"

krøvel vellevold

Klapping overdøver ikke synging så lenge alle synger. Det er jo bare å se til England der man klapper på masse sanger, men uten at klappingen blir fremtredende. Problemet er at mange klapper I STEDET FOR å synge. Ergo er det flere som klapper enn som synger, og derfor ødelegger klappingen.
Legg ned hele klubben!

smaalanda

Klapping er generelt en uting på de fleste melodier.
KMO!!!

crm

Quote from: smaalanda on April 10, 2008, 05:22:54 AM
Klapping er generelt en uting på de fleste melodier.


Hvorfor det? I tillfellet "Vi e berømte..." kan det skli ut etter et par ganger, men det henger mest sammen med at hele stadion henger seg på. Det er selvsagt en positiv ting, det som skjer er imidlertid at det blir litt tidsforsinkelse slik at det totale volumet "overdøver" takten i sangen. Det hjelper ikke at Nordre Langside sitter og forsøker å klappe takten uten å synge, men klapping på Hansa øker bare trøkket og kan hjelpe til å holde gangen i en sang.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

ElskerBrann

fikse denne til seriestart eller? synes fortsatt denne duger knall jeg da...
-:En, to, tre på det fjerde skal det skje, Bergen By skal brenne på ny:-

Go Up