• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

fotball fans

Started by Heid, January 28, 2008, 10:53:30 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Heid

Hei, jeg heter Heid Jerstad og forsker for en organisasjon som heter Social Issues Research Centre i Oxford, England (www.sirc.org). For tiden forsker vi på de positive sidene rundt det å være fotball supporter, så jeg vil gjerne høre litt om  hvordan det er å være Brann supporter. Moderatoren på dette forumet har gitt meg tillatelse til dette.


1. Hva gjør deg mest stolt ved å være Brann supporter?

2. Bortsett fra å score og vinne, hva er det som gir følelsen du får når du ser Brann spille?

3. Hvor viktig er det å være Brann fan for livet ditt?

Gjerne send meg en pm eller epost (heid@sirc.org) om du foretrekker det, men det hadde vært kult å få igang litt debatt her.

dudo

Jeg skjønner ikke spørsmål 2.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Heid

Får du noen form for emosjonell reaksjon når du er på Brann-kamp? Isåfall, hva tror du det kommer av? Er det fellesskapsfølelsen, pilsen, sangene, Bergensidentiteten, for eksempel? Eller noe helt annet?

Marek

Klønete formulert men han mener vel at fotball må gi en mere følelse enn de som bare dukker opp når laget scorer og vinner. Fotball gir jo oss mye mere enn det.
ons Ivar skal hem...

Stoffi

Mod var litt kjapt ute med å stenge tråden ja. :)
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Stoffi

I løpet av mine siste 10-15 år, har jeg kun hatt tårer i øynene to ganger, da Brann vant mot Sandefjord i siste kvalikkamp på Stadion, og da var vant cupfinalen i 04. Store øyeblikk. :)
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

mobli

Grunnen til at spørsmålene er litt klønete formulert er nok at de har blitt oversatt fra engelsk, eller så har hun bodd så lenge i England at hun tenker på engelsk, og da er det ikke alltid like lett. Snakker av erfaring her. Men tilbake til spørsmålene

1. Egentlig er det å være en bergenser som gjør meg stolt, og jeg ser det å være en Brannsupporter som en naturlig forlengelse fra det å være en bergenser. Hvis jeg skal se på kun det som har med Brann å gjøre, så kan jeg nevne den evinnelige optimismen, den evige troen på at det går veien, utholdenheten og tålmodigheten når det går til helvete, feiringen når det endelig går vår vei, og engasjementet, ikke bare blant bergensere, men også folk fra hele Europa som har blitt påvirket av oss på en eller annen måte.

2.Siden det er så sjeldent jeg ser Brann, så har jeg alltid en klump i halsen når jeg ser laget komme inn på banen og når jeg hører nystemten. Ellers, se det jeg nevnet over.

3. Det er egentlig ikke noe alternativ til å være Brannsupporter for meg, så jeg tror jeg lar det være med det.
You shouldn't insult scousers, they're quick to take offence. And a gate and a shed and whatever else they can lay their hands on...

Shine

Er ikke samme mokkelet på de fleste andre fotballfora? ( norske).
Her i Brann har vi det veldig kjekt, og det må han forholde seg til.

HansaInferno

Quote from: "Heid"Hei, jeg heter Heid Jerstad og forsker for en organisasjon som heter Social Issues Research Centre i Oxford, England (www.sirc.org). For tiden forsker vi på de positive sidene rundt det å være fotball supporter, så jeg vil gjerne høre litt om  hvordan det er å være Brann supporter. Moderatoren på dette forumet har gitt meg tillatelse til dette.


1. Hva gjør deg mest stolt ved å være Brann supporter?

2. Bortsett fra å score og vinne, hva er det som gir følelsen du får når du ser Brann spille?

3. Hvor viktig er det å være Brann fan for livet ditt?

Gjerne send meg en pm eller epost (heid@sirc.org) om du foretrekker det, men det hadde vært kult å få igang litt debatt her.


Tja, kan jo hjelpe deg litt sikkert.

1. At jeg er bergenser. Det er stort å være bergenser for tiden. Men jeg er stolt uansett hva som skjer med Brann.
Brann er Bergen sitt lag.

2.Alt. Enhver kamp er viktig, og alt som skjer i kampen er viktig for meg.

3.Det er jo viktig. Jeg har vært Brann-supporter siden jeg var liten, så jeg vet egentlig ikke hvordan det er å ikke være Brann-supporter, eller leve et liv uten fotball.
Breiflabben, baby!

Branncess

1. Følelsen av at Brann aldri er en klubb som gir opp, når de har nådd et mål, blir det alltid satt en nytt mål.

2. STOLTHET, så lenge de blør for drakta.

3. Veldig viktig, livet hadde vært mye kjedeligere uten Brann, og fotball generelt.
alskap!

Super Hasund

Sjel og hjerte. Det e svaret på spørsmål en, to og tre
La Folket Synge

*Feltz*

Heid

Dette var mye interessant - så det ser ut til at stedet Bergen og tilhørighetsfølelsen er viktig, samt stolthet over dette.

Sånn ellers så er det mer jeg vil vite - man behøver selvsagt ikke svare på hvert punkt - om det er flere meninger derute om fotballsupporter opplevelsen/livet:

Hva slags følelser forbinder du med å være Brann fan?

Hva slags sosiale aktiviteter forbinder du med å være Brann fan?

Føler du deg knyttet til alle Brann fans, eller i hovedsak til en mindre gruppe/fellesskap?

Er supportergruppen delt opp etter sosiale kategorier (f.eks. klasse/sosio/økonomisk status, etnisitet, kjønn osv.)?

Hvor godt overens kommer du med det andre lagets fans?

Hva skjer rundt kampen? For eksempel før-kamp drikke/mat, møte andre supportere på pubben, reise til kampen osv. hvordan skiller borte-kamper seg ut?

Hvordan startes sanger og slagord, hva handler de om og hvilken rolle spiller de?

KEO

Skal du få svar på alt det du lurer på her så anbefaler jeg deg til å bruke de neste 10 mnd på å følge SK Brann gjennom sesongen. Da får du kanskje svar. Blir litt vanskelig å sitte ord på alt det du er ute etter.
Nu kør vi!

Heid

Det hadde jo vært ideelt, men deadline for dette prosjektet hos SIRC er desverre slutten av februar. Og vi har ikke budsjett til at jeg kan dra til Norge heller - det nærmeste blir Wales kampen.

Klart det er vanskelig å sette ord på det. Og om man helst ikke vil så er det selvsagt greit. Men det er mulig å prøve og kan være interessant å tenke over hvorfor man bruker tiden sin på/er så opptatt av noe. Det opplever iallefall jeg. Men det er klart noen foretrekker å ikke tenke over det, og dermed potensielt redusere opplevelsen til noe som kan uttrykkes med ord. Hvis man mener det.

littaventype

wales kamp?brann spiller da ikke i wales, sist jeg så etter på verdenskartet lå liverpool i england og ikke i wales;-)

KNUDSEN

Quote from: "littaventype"wales kamp?brann spiller da ikke i wales, sist jeg så etter på verdenskartet lå liverpool i england og ikke i wales;-)


er vel sikkert landskampen hun tenkte på den skal vel spilles i wales
jøss meg i ræven
Ja no e vi der
Eg skuer utover den store røde hær
Som marsjerer opp te Ullevaal
Vi ska opp å ta finalen

Shine

Quote from: "KNUDSEN"
Quote from: "littaventype"wales kamp?brann spiller da ikke i wales, sist jeg så etter på verdenskartet lå liverpool i england og ikke i wales;-)


er vel sikkert landskampen hun tenkte på den skal vel spilles i wales
Her i Brann har vi det veldig kjekt, og det må han forholde seg til.

monzilla

Skjønner ikke helt hvordan trådstarter skal kunne bruke informasjonen hun får i denne tråden?

skb!

Quote from: "monzilla"Skjønner ikke helt hvordan trådstarter skal kunne bruke informasjonen hun får i denne tråden?


Hvis dette skal brukes i en sosiologisk rapport, så må jeg jo si det er en veldig dårlig måte å skaffe seg informasjon på.

Tips:
* Konsentrer deg om et mindre emne (ser jo ut som det ikke bare er brannsupportere, siden hun skal på landskamp)

* Gå i dybden på intervjuobjektene

Heid

Hei,

Som del i SIRC-prosjektet om fotball lidenskap har vi laget en undersøkelse som ikke tar lang tid å klikke gjennom. Dine anonyme svar vil bli verdsatt, og vil være med på å gi et inntrykk av hvordan supportere egentlig er når resultatene blir publisert. Undersøkelsen finner du her:

http://www.sirc.org/football

På forhånd takk!

Mvh Heid Jerstad

Snublefot

da har jeg svart ihvertfall..

thesevs

"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

telge

har tatt den jeg og...

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Snublefot

Quote from: "dudo"


reagerte på det jeg også:D  Når det gramatiske ikke stemmer, så virker det litt amatørmessig..:>

Nixon

Quote from: "Snublefot"reagerte på det jeg også:D  Når det gramatiske ikke stemmer, så virker det litt amatørmessig..:>


Ja, det det kan du si to ganger.
For det grammatiske er viktig...
Rød makt på Hansa!

tr0Ndemann

What a waste of council tax, we paid for your hats!

Snublefot

Quote from: "Nixon"
Quote from: "Snublefot"reagerte på det jeg også:D  Når det gramatiske ikke stemmer, så virker det litt amatørmessig..:>


Ja, det det kan du si to ganger.
For det grammatiske er viktig...


hehe=)

Jeg regnet med at jeg selv sikkert skrev noe galt når jeg kritiserte andre for rettskrivning=)  heldigvis er jeg bare en forumdebatant =)   Hadde innlegget mitt vært viktig med tanke på seriøsiteten rundt en nettside hvor jeg ønsker folk skal svare på spm etc hadde jeg nok brukt noen sekunder mer på å sjekke om det var rett formulert etc.. =)  Regner med du ser forskjellen mr Nixon:>

Nixon

Syntes bare det var litt fornøyelig at du bommet på akkurat det ordet...;)
Rød makt på Hansa!

Branncess

Da har jeg og svart :)
alskap!

Snublefot

Quote from: "Nixon"Syntes bare det var litt fornøyelig at du bommet på akkurat det ordet...;)


skal jeg være ærlig synes jeg det var litt artig selv=)  selvironi er topp!!! :D

hansagutt1

Quote from: "Heid"Det hadde jo vært ideelt, men deadline for dette prosjektet hos SIRC er desverre slutten av februar. Og vi har ikke budsjett til at jeg kan dra til Norge heller - det nærmeste blir Wales kampen.

Klart det er vanskelig å sette ord på det. Og om man helst ikke vil så er det selvsagt greit. Men det er mulig å prøve og kan være interessant å tenke over hvorfor man bruker tiden sin på/er så opptatt av noe. Det opplever iallefall jeg. Men det er klart noen foretrekker å ikke tenke over det, og dermed potensielt redusere opplevelsen til noe som kan uttrykkes med ord. Hvis man mener det.


Om du vil vi skal sette ord på det så kan Frode Grytten sine ord kanskje være til hjelp:
http://www.youtube.com/watch?v=ik-mqixPoEM&feature=related

Brann er dog mye mer enn noen korte filmklipp og noen få setninger og du vil aldri klare å forstå Brann og vår lidenskap innen utgangen av Februar! De fleste av oss vil ha store problemer med å svare ihvertfall på spørsmål 1 og 2. Spørsmål 3 er bare tåpelig og er på lik linje med hvor viktig er det med mat&drikke. Til og med godt pensjonerte personer som har levd hele livet side om side med Brann og som har opplevd flere seriemesterskap til Brann vil slite med å svare på spørsmål 1 og 2.

Men du får ha lykke til med ditt umulig prosjekt...

Go Up