• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvordan skal BBB bli best i Norge?

Started by snekkmeister, August 05, 2003, 09:29:15 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

snekkmeister

Vil først takke initiativtakerne til BBB for bra arbeide i forbindelse med oppstart av ny supporterorganisasjon.

Alle forhold ligger nå til rette for at Brann igjen skal få norges beste supportere. Dette krever mye arbeid og samhandling. Jeg håper derfor at vi kan få i stand en debatt her om hvordan vi skal støtte Brann best mulig. I den anledning mener jeg selv at BBB bør være et miljø og en organisasjon som alle Brannsupportere kan ha tilhørighet til, og som alle skal føle seg velkommen i. Den forrige supporterorganisasjonen som støttet Brann hadde desverre ikke dette.

Jeg er lei for å si det, men trehodene over fjellet som heier på Vålerengen har gjordt en svært god jobb i å utvikle seg fra å være et apeberg til å bli Norges desidert beste supportere.  Jeg er mildt sagt overasket over at det fantes intelligens i den byen østpå. Det er besynderlig om ikke vi skal klare å få til noe som er minst like bra som hva vif-neandertalerne har fått til. Brann har trossalt et langt større potensiale og publikum. I tillegg mener jeg vi bør fokusere på hvordan bli bedre, og ikke benytte sidene til krangling.

VK

thomas007

Altså, vi har fotballpuben. Dersom det kunne blitt en rutine om å møte der en time eller to før kampstart, er jo det en fin begynnelse.. Og de som ikke reiser på bortekamper kan se kampene derfra, istedenfor å sitte hjemme og råtne i sofaen.

Skumling

bra og morsomt innlegg, Snekkmeister. Viktig å få i gang denne debatten.

Så vidt jeg har forstått tar BBB sikte på å være en paraplyorganisasjon og ikke en samlet syngende gruppe, stemmer dette?

Svante

Quote from: "thomas007"Altså, vi har fotballpuben. Dersom det kunne blitt en rutine om å møte der en time eller to før kampstart, er jo det en fin begynnelse.. Og de som ikke reiser på bortekamper kan se kampene derfra, istedenfor å sitte hjemme og råtne i sofaen.


Det har alltid vært en rutine å møte på fottikken noen timer før kampstart! Fotball er best med øl...  :lol:
vante


Thorleif

Quote from: "Skumling"
Så vidt jeg har forstått tar BBB sikte på å være en paraplyorganisasjon og ikke en samlet syngende gruppe, stemmer dette?


Det er helt riktig Skumling, og i tillegg til det Bjarte skriver ovenfor her, vil jeg legge til litt.....

BBB har som et mål å samle alle Brann-supportere under en stor paraply, der vi ikke vil være ekskluderende i dette arbeidet. Dvs at om man er jypling i klokkesvingen, syngende på store stå, sittende hvor som helst på stadda, eller hjemmesitter hvor som helst ellers i landet, er man velkommen som medlem i Bataljonen. Bataljonen er stiftet som en interesseorganisasjon der det viktigste for oss er å samle folk for å gi Brann vår støtte. En av måtene å støtte Brann på er selvfølgelig den støtten vi gir de fra tribunene, men det finnes også mange andre måter å støtte på. Blant annet ved å se på det arbeidet som nå gjøres (med langsiktig perspektiv) for å få Brann opp og gå igjen som en av de store foppallklubber i Norge, med positive øyner. Det er ikke bare elendighet som presteres av administrasjonen på stadion (selv om det er mye rart som har kommet derfra tidligere), men også mye bra arbeide. Se bare på hva som skjer med økonomien etterhvert. Brann er faktisk en av de få norske fotballklubbene med en sånn der noenlunde sunn økonomi i dag (hvem skulle trodd det for et år siden bare?)...... Vi ser etterhvert at Brann både sportslig og administrativt begynner å bli mer og mer en klubb med lokal (Brann) tilhørighet osv.... Det begynner å ligne noe. Kanskje det er på tide at vi supportere istedet for å syte og krangle om allverdens ting, heller begynner å støtte Brann med positivitet når det gjelder det meste, og backer opp ikke bare det sportslige, men også det administrative i Brann? Med det vil jeg også si at vi ikke skal legge oss flate og godta allt..... Skulle ting skje på stadion som supporterene er kraftig uenige i så skal vi si ifra! Men, skal vi bli hørt i en slik sak, må vi være sterke..... Og for å være sterke, må vi i denne sammenheng være mange.......  Av den grunn er det viktig at så mange som mulig som har hjertet sitt i Brann, og ønsker å være med på å utvikle Brann til det Brann bør være, står samlet under en paraply som den vi nå prøver å bygge opp. Hjertelig velkommne som medlemmer i BBB.

Mvh,
Thorleif

snekkmeister

Hvilke tiltak skal eller bør man ihverksette for å samle supportene bedre enn hva tilfelle har vært med BST?

Er det realistisk å tro at Hansatribunen kan være med på en del synging etterhvert? (som et supplement til store stå..) Hva må eventuellt gjøres for å få dette til? Man trenger nødvendigvis ikke stå for å stemme i på enkelte sanger.. Dersom vi skal heve trøkket på tribunen et par hakk tror jeg dette må komme fra Hansa som har et bra potensiale for dette.

Kjør debatt..

Lars

Problemet er at ved synging i Hansa er at Trøkket blir bare i Hansa, men lite hørt på de andre tribunene.

Det viktigste for å skape trøkk, er at alle som synger står noenlunde sammen.Og det fungerer bedre å få trøkk fra SS enn fra Hansa.

Yngve

Quote from: "Bjarte"Så dersom dere ser at vi uttaler oss om noe Brann-relatert i avisene eller hører oss på radio, så skal dere vite at det vi sier, sier vi på vegne av oss selv og ikke på vegne av alle Brann-supporterne. Selv om vi har lang fartstid på Stadion er vi tross alt ikke noen guruer, som har rett i alt vi sier og gjør. Men det viktigste er at vi sier og gjør hva vi mener er rett.


Skal du/de uttala noko i avisene så er det på vegne av BBB. Di meining som privatperson gjer dei fleste ein god eff i. Men som ledarar/grunnleggarar av BBB så er det den meininga eg/me er interesert i. Skal du koma med dine meiningar treng me ikkje BBB. Då blir det som i dag, 4,5 mill meiningar om Brann, og ingen drar same vegen. Uttalar du deg på vegne av BBB så uttaler du deg i ein organisasjon..Ingen er einige heiletida, så at folk er ueinige er så, men det må vere visse køyrereglar som BBB jobbar etter. Og det er dei du skal uttale deg etter. Ikkje bløand inn private meiningar. Skal det vere seriøst, skal det vere seriøst. Eller er det det som skjer her på forumet og? at det er dine personlege meiningar som kjem fram i kva du/de slettar herifrå og...?

Skumling

Klarer vi å samle et tusentalls mennesker i Hansa tror jeg trøkket blir relativt bra...jeg er imidlertid usikker på hvordan dette skal gå til. Vi vet at BBB vil arbeide med andre ting enn akkurat dette. En stor del av de forhåpentligvis mange medlemmene ønsker sannsynligvis ikke å synge. Initiativet til å evt starte en ny syngende gjeng må komme fra grasroten så å si.

I nærmeste fremtid ser jeg for meg at det fortsatt blir SS som drar lasset (i den grad man kan si det), mens Hansa bidrar litt i ny og ne. Veldig synd, for Brann trenger og bør ha en stor gjeng som kan lage et avsindig trøkk.

Bjarte

Quote from: "Yngve"
Quote from: "Bjarte"Så dersom dere ser at vi uttaler oss om noe Brann-relatert i avisene eller hører oss på radio, så skal dere vite at det vi sier, sier vi på vegne av oss selv og ikke på vegne av alle Brann-supporterne. Selv om vi har lang fartstid på Stadion er vi tross alt ikke noen guruer, som har rett i alt vi sier og gjør. Men det viktigste er at vi sier og gjør hva vi mener er rett.


Skal du/de uttala noko i avisene så er det på vegne av BBB. Di meining som privatperson gjer dei fleste ein god eff i. Men som ledarar/grunnleggarar av BBB så er det den meininga eg/me er interesert i. Skal du koma med dine meiningar treng me ikkje BBB. Då blir det som i dag, 4,5 mill meiningar om Brann, og ingen drar same vegen. Uttalar du deg på vegne av BBB så uttaler du deg i ein organisasjon..Ingen er einige heiletida, så at folk er ueinige er så, men det må vere visse køyrereglar som BBB jobbar etter. Og det er dei du skal uttale deg etter. Ikkje bløand inn private meiningar. Skal det vere seriøst, skal det vere seriøst. Eller er det det som skjer her på forumet og? at det er dine personlege meiningar som kjem fram i kva du/de slettar herifrå og...?


Ja, vi har kjøreregler som vi jobber etter. Dersom vi blir spurt om noe som angår BBB, så svarer vi på vegne av BBB. Dersom vi blir spurt på vegne av Brann-supporterne så svarer vi ikke på vegne av alle Brann-supportere, men på vegne av oss personlig som Brann-supporter. Er helt enig at min mening som privatperson gir nok de fleste eff i, men jeg hverken kan eller vil uttale meg på vegne av alle andre Brann-supportere. Dersom jeg får spørsmål om hva BBB mener om Daniel Nannskog, så kan ikke jeg ringe rundt til alle i BBB for å høre hva de mener om han. Da blir mine meninger privat, enkelt og greit.

Og om dine påstander om hva som skjer her inne på forumet så er du så langt fra sannheten som det går an å komme. Jeg har aldri slettet ett eneste innlegg fordi jeg personlig er uenig (eller om BBB er uenig for den saks skyld).

Dessuten har jeg 2 nick, Bjarte som er BBB-Bjarte og Strilen som er den private Bjarte. Skal vel ikke være så vanskelig for dere å skille mellom (men desto mer vanskelig for meg).

Yngve

Fyrst og fremst, so har eg aldri sagt dirkete at du sletter innlegg pga du er ueinig, det var for å dra det litt langt.

Men generelt det eg meiner er: du seier du skal uttale deg på vegne av BBB og deg sjølv, adskilt. "Dersom vi blir spurt på vegne av Brann-supporterne så svarer vi ikke på vegne av alle Brann-supportere, men på vegne av oss personlig som Brann-supporter" Men kvifor trur du avisene spør deg? jo fordi dei veit du er ein av leiiarane i BBB og dermed Brann suporter. Du legg ut på ei farleg reise når du skal sjonglere slik med rollene. Det er farleg i fohold til media som ikkje tar 5 flate øre for å bruke sitata som dei vil. Det er og farlleg i forhold til supporterane som ikkje veit kvar dei har deg kasnkje.. Hugs på at når du er leiar for ein slik organisasjon så er du ikkje lenmger ein privatperson, du er eit maktmenneske (jah det høyrest teit ut, men det er faktum) Ein Brann supportar er ein Brann supportar om han er med i BBB eller ikkje. men skal media lage ein sak på brann supportarane så er det lett å ty til leiarane i ein organisasjon som er den største interesseorganisasjonen til Brann supportarane..difor det er vanskeleg å sjonglere rollane.

Bjarte

Følger deg i det du sier, og vet at sjongleringen vil bli en stor utfordring. Det var også grunnen til at jeg benyttet muligheten i programbladet (og her i denne tråden) til å si akkurat det jeg sa. Uansett hva vi enn gjør vil det bli kritikk, og det vet vi, men det er vel også en av de tingene som fører med de som er villig til å sitte i ledelsen.

Kruxleiven

Det første som slår meg når jeg leser denne overskriften er Lyn kampen og hvordan vi var på tribunen i den kampen. Det er i hvert fall sikkert at det må gjøres totalt motsatt og at alle må heve seg voldsomt mye for at vi skal bli best. La oss heller si at vi skal bli bedre.

Tom C

Tror egentlig ikke at det hjelper så mye hva man sier til media. Selv om man sier at man uttaler seg som privatperson, vil likevel de irriterende journalistene vinkle det som om det er den unisone meningen til alle Brann-supportere. De lever jo av å lage overskrifter som selger, og det virker som de elsker å finne en eller annen småfull idiot i Brann-drakt og klistre hans (eller hennes) uttalelser opp i store bokstaver. Vanlige lesere oppfatter jo dette som meningen til hele gruppen, og det vet journalistene jævla godt. Hvis de bare klarer å få en idiot i Brann drakt til å si at de er misfornøyd med f.eks Mjelde, så er overskriftene der med en gang; SUPPORTERNE KREVER MJELDE FJERNET!!.

Men jeg synes det er veldig positivt at folkene i BBB er oppmerksomme på denne problemstillingen, og at de derfor kan prøve å unngå å komme med klønete uttalelser til media. For det er ingen som elsker Brann tjent med.

Må dessuten si at jeg er veldig godt fornøyd med Brann også på dette feltet i den senere tid. Har ergret meg i alle år at folk i Brann ukritisk går ut i avisene mad alt mulig tøv som skulle vært holdt innenfor Branns dører. Men dette ser ut til at de har sluttet med (Selv om Teitur og Ivar Hanestad hadde seg noen byger), og det er ikke lenger Brann som til stadighet er på førstesidene med konflikter og bråk. Jeg godter meg når jeg ser store oppslag fra de andre klubbene med kriser og krangling. Synes vi fortjener litt ro, og kanskje det er begynnelsen på en bedre era for SK Brann...?
Aldri mer Obos....

Thorleif

Takker for den Tom C.

Du er nok inne på mye av den problemstillingen som gjør at vi har valgt å gå ut og informere om at vi i utgangspunktet snakker med media med basis i våre personlige meninger på spørsmål. Samtidig kjenner vi journalisters måte å "omskrive" saker på så godt, at vi vet at vi skal være forsiktige med hva vi sier. Vi vet at media vil ta våre uttalelser som BBB sitt "ofisielle syn" i saker, og ønsker derfor å flagge vårt standpunkt på denne måten som vi gjorde i Brann sitt programblad.

Håper dermed at den diskusjonen kan avsluttes, og at vi heller vinkler innlegg her mot navnet på tråden: Hvordan skal BBB bli best i Norge?

Mvh,
Thorleif
Bataljonen

Skumling

Et lite spørsmål...hva menes egentlig med at BBB skal bli best i Norge? BBB kommer antagelig ikke til å bli koblet til synging på kampene (ihvertfall ikke på hjemmebane). Er målet da at vi skal ha flest medlemmer i Norge? I så fall må vi ha tiltak som inkluderer alle medlemmene.

Slenger ut et forslag her: Avstemning om årets spiller, årets unge spiller (og evt. andre utmerkelser). Dette kan kanskje gjøres på nettet, med SMS (i samarbeid med en viss sponsor?) eller noe annet. I BST var det vel styret som foretok disse kåringene på egenhånd?

Thorleif


Tom C

Enig i at avstemninger og kåringer er en viktig ting. Tror at Brann-spillerne synes det er flott at vi som supportere viser at vi engasjerer oss. Og jeg håper at det kan være motiverende for dem at vi lager litt show rundt dette også. F.eks ved å overrekke en liten gave og blomster til årets spiller i pausen på siste hjemmekamp.

En annen ide for å få opp interessen for BBB kan jo være å arrangere nettmøter med forskjellige spillere. Hvis spillerne er villige til å stille opp et par timer i lokalene deres, så kan folk få sende inn spm om det de vil. Kunne jo også fått folkene til å sende inn sine spm via SMS, så kunne dere tjent noen kroner på det også.
Aldri mer Obos....

Grey

For min del syns jeg det er viktig med sosiale sammenkomster, lignende KickOff festen i dag, som forresten var et meget bra arrangement. Da har man muligheten til å komme i snakk med nye mennesker i miljøet, og ikke bare de "trøtte vanlige stadiontrynene".

Benytter anledningen til å takke for et glimrende arrangement!  :lol:
Maybe a Greyhound could be my way


Thorleif


Kruxleiven

Quote from: "DrMeland"


Må bare være negativ (det er alltid noen som er det). Forslaget ditt er ikke dårlig Meland, men kjenner ikke alle alle i denne supportergruppen (svært få kjenner meg, men jeg vet det er klikker her og der) hverandre? Finnes det grunnlag for å skape noe unity? Finnes det grunnlag for å skape noe "Brann miljø"? Jeg tviler. Det er de samme folkene som dukker opp hver gang. Ikke vet jeg hva som skal til, men det virker som om det store flertall ikke er interessert i å være med på det supporterne og de mest aktive på tribunen driver med. Det beste hadde vært å bytte ut 90% av de supporterne vi har i dag. Det går nok ikke.


Baitle

forslaget til dr Meland virka ganske fornuftig og lurt spør du meg :D

Go Up