• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Hele Norges Brann?

Started by Knutson, October 11, 2007, 09:53:24 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Knutson

Diskusjonen har startet i diverse media om Brann kan frata RBK posisjonen som "hele Norges lag". Med dette menes ikke favorittlag, men et lag som følges og har sympati utenfor sitt nærområde.

Som trønder og RBK-supporter har jeg tillatt meg å kommentere temaet i The Blog from Hell :http://knuthaugen.wordpress.com/

Ser helst at de som kommenterer leser innlegget først, og at vi prøver å unngå skittkasting.

Nixon

Først av alt tror jeg ikke at vi trenger å "være hele Norges Brann. Hvis noen der ute holder med oss ute i Europa er det selvsagt greit, men ikke noe som vi forventer. I motsetning til mange trøndere.

Ellers tror jeg du bommer veldig i bloggen din

Tror du virkelig at Rosenborg har blitt et slags hele Norges lag fordi dere ikke (nesten) noensinne har hatt engasjement nok til å feire seriegull? Jeg tror mange i Norge unner oss dette gullet og synes at det bare er sjarmerende når vi feirer dette gullet mer enn dere har gjort tilsammen de siste 15 årene.

Vi har allerede høyere seertall enn Rosenborg på landsbasis og fortsetter vi å vinne kamper vil interessen i Norge bare bli større. For både Rosenborg og Brann er avhengig av å vinne kamper for å oppretthold interessen.
Rød makt på Hansa!

HansaInferno

Jeg håper for all del at vi ikke blir "hele Norges lag". Vi kan godt få mye mediaomtale, og kampene våres kan gå på alle kanaler i hytt og pine, slikt er ok. Men at hele Norge liksom skal like oss og heie på oss i Europa syns jeg lite om. Vi er hele Bergens lag, og ikke noe mer enn det!
Breiflabben, baby!

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Manx

Jeg vil overhode ikke at brann skal bli "hele norges lag"
Jeg vil hate alle andre og vil at de skal hate oss..
n by, ett lag, ett mål: Gull!!

grei

"Hele Norges Brann" blir aldri aktuelt, simpelthen fordi vi aldri vil kunne bli så suverene som RBK var på 90-tallet.

Synes det er helt greit sånn det er i dag, mens folk misliker Molde og RBK og er likegyldige til de fleste andre lag virker folk flest å være sympatisk innstilt til Brann. Først og fremst fordi vi er et klassisk lag med et entusiastisk publikum som aldri har fått suksessen det fortjener, dernest fordi vi spiller god og underholdende fotball.

Så spørs det hvor lenge denne milde sympatien overlever etter at gullet er et faktum. Overgangen fra "sympatisk evig taper" til "kjepphøy vinner" kan bli stor.

Stoffi

Hvordan bli hele Norges lag når vi ikke er fra Norge, men fra Bergen?
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

boleole

Jeg er østlending, og Brann har vært mitt lag i 20år helt siden min onkel tok meg med på kamp og hjernevasket meg når jeg var liten og lettpåvirkelig (tusen takk, du gjorde en bra jobb)

Jeg har iløpet av de 20 årene prøvd å vinne mine klassekamerater og arbeidskameraters hearth and mind  for  Brann men  2 stk på 20 år det er en i tiåret og ikke mye og skryte av.Så jeg tror nok aldri Brann blir hele Norges lag. og til trådstarter, det er det bare landslaget som er ikke rbk. haha

Uansett nå er jeg så glad så glad og gratulerer alle mann igjen.
Sees til fest 20....
og nicket mitt er bare for å tøffe meg...

kabelmann

Først og fremst har jeg, som flere har nevnt før meg, ikke noe behov for at Brann skal bli "hele Norges Brann". Om folk ønsker å heie litt på Brann i e-cupen, så må de gjerne for min del, men det hele er jo så overfladisk at jeg ikke helt ser poenget.

Jeg tror det er et lite trønderfenomen dette her. Altså, trangen til på død og liv måtte være elsket av alle enhver. De er som små Shih Tzus, gjør seg så søte og yndige som de bare kan, mens det du har mest av alt har lyst til er å stikke en pinne i ræven på de og bruke de som dokost. Konsentrer dere om å være hele Trøndelags RBK - for sånn som dere farer frem i både CL og serie tror jeg ikke dere scorer mange sympatipoeng noen steder.

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

monzilla

Det tok 44 år før Brann greide å takle presset fra 250 000 bergensere. 20 ganger så mye folk vil si at det vil gå 880 år før vi vinner igjen. Neitakk, Norge. Hold dere til langrenn og curling. Sistnevnte er forøvrig en fantastisk fin sport.

Knutson

Jeg forstår ønsket om å ikke være et lag for alle. De fleste supportere i alle klubber tenker slik. Brann som klubb derimot kunne nok tenkt seg å bli "hele Norges" lag sett fra et kommersielt ståsted.

Til de som har kommentert trøndersk selvgodhet vil jeg si at den skal være traust den som klarer å unngå å hovere etter 13 strake gull. Det er jo lett å bli litt hovmodig etter bare ett... Det jeg mente med ydmykhet ment om klubben RBK som tross alt har levd etter floskelen om å ta en kamp om gangen.

For øvrig vil jeg gratulere med gullet. Vel fortjent. Når det gjelder RBK og "hederlige" 0-2 tap i CL vil jeg si at ingen er fornøyd, men at resultater både i CL og serie gjenspeiler nivået i spillerstallen. Vi har fått som fortjent. Heldigvis fins det penger.

Natan

Hvordan Rosenborg kan være hele Norges lag når de avslutter CL-kamper med -tre- nordmenn på banen sliter jeg med å forstå.

Tror faktisk en del nøytrale mennesker rundt om i vårt langstrakte land setter pris på at laget vårt stort sett er norsk.
Vi avsluttet vel kampen mot Brugge med 10 nordmenn på banen og dette har vært et "selling point" for Brann rundt om i landet.

C@Bøe_79

Hele Norge`s lag? Meget bra, dette er artig..
Litt sjarmerende med Brannsupportere fra utlandet..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

farzn

Sitat fra bloggen:
De er lidenskapelige og må selvfølgelig få feire gullet i ukesvis, men problemet er at gleden går over i hovmod og selvgodhet.

Kan du utdype dette med hovmod og selvgodhet litt? Skjønner ikke helt hvor du har det fra. Var det slik den gangen for 44 år siden at gleden gikk over i hovmod og selvgodhet? Eller er du bare fryktelig god til å spå? Tar du en titt rundt i dette forumet vil du se at det stort sett preges av realister, blant annet nettopp fordi vi ikke er vant med gull aldri så mange år på rad. Vi vinner serien i år fordi vi denne sesongen har vunnet mest kamper og spilt den beste fotballen. At vi er stolt av dette og liker å påpeke det er vel fullstendig normalt. Men jeg kjenner ingen her i Bergen som tror at vi bare kan hente hjem gullet også neste år uten problemer og samtidig valse over europa og hente hjem mesterligatrofeet i tillegg! Vi vet alle hvor lite som skal til for at suksessen stopper og "den vante" hverdagen innhenter oss. Ja, vi nyter øyeblikket, men sportsklubben må samtidig jobbe hardt for at gleden skal bli langvarig.

Charmless Man

I og for seg en interessant diskusjon. Tror nok Rosenborg har en iboende "norskhet" som ikke Brann har; traust og nøktern trøndersk fornuft, egenskaper det er vanskelig å hate. Brann kan vel til tider oppfattes motsatt, men det er nærmest for komplimenter å regne i min bok.

Bjørn Dahl var ute for en tid tilbake og sa at han vil gjøre Brann spiselig for hele landet. En strømlinjeforming av klubben er imidlertid det dummeste man kan finne på, ta å heller dyrk klubbens egenart, hvis man først skal drive med helvetes "merkevarebygging" så gjør det ved å fremheve det særegne.

Bjørn Dahl kan godt slutte å bruke ordene "merkevarebygging" og "kampprodukt" i annenhver setning.
Ladish on the Foot

grei

Skjønner ikke denne trangen til å bli hatet. Fett nok om de nærmeste konkurrentene hater oss, men ellers er det jo bare hyggelig om resten av landet tenker "wow, for et lag, og for noen herlige mennesker på läktarna" i stedet for "faens bedritne møkkagjeng" sånn som de tenker om f.eks LSK eller Molde. Ikke at vi skal bry oss for mye om hva andre mener, men jeg setter da pris på alle de beundrende gratulasjonene jeg har fått fra både land og zulu-strand de siste dagene. Tror ikke RBK eller VIF-supportere fikk så mange i henholdsvis fjor og forfjor for å si det sånn. Når vi vinner serien gjør vi det med stil.

Det at Rosenborg skal være så populære stemmer ikke helt, det er jo like mye omvendt. Fotballsupportere flest avskyr Rosenborg og overlegenheten deres. De er på ingen måte det "hele Norges Rosenborg" de til dels var på begynnelsen av 90-tallet, før folk hadde rukket å bli lei av at de vant alt og før nasjonen hadde blitt bortskjemt med fremganger både her og der. Men med det godslig bondske trønder-imaget og deres jevnlige CL-deltagelse er de selvfølgelig en garantert vinner hos "fire pils og en pizza"-segmentet som benker seg foran TVen ved alle "nasjonale" begivenheter, det være seg ski-VM, Grand Prix eller CL-kamper med norske lag.

krøvel vellevold

Hyggelig at folk andre steder i landet liker Brann, men da får de faen meg gjøre det også i den norske serien og når vi er i motgang - ikke bare i Europa og når vi er i medgang. Er det noe som er irriterende, så er det alle som mobber oss når vi er dårlige - for så å holde med Brann og være våre venner når det går bra. Det er feigt! Og jeg liker heller ikke tanken på at våre fiender (andre lags supportere) skal hive seg på vår eventuelle europasuksess. Nå har vi blitt mobbet i alle år for at vi er så elendige i Europa, og så skal de plutselig ta del i vår glede over suksess i Europa? Skal de vi endelig kan peke nese til, nå plutselig være glade for vår suksess? Feigt det også!
Legg ned hele klubben!

weirus

SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

benny

Trønderne er veldig opptatt av dette med å være "hele norges rosenborg", til stadighet viser de til undersøkelser som viser at de har hundretusener av "tilhengere" rundt om i landet.
Det er tydelig at de føler seg truet av Branns fremganger både sportslig og økonomisk. Sympatien RBK hadde rundt om i landet på begynnelsen av 90-tallet er nok langt fra like stor i dag, de har jo dessuten snart bare utlendinger på laget og flere vil det bli tror jeg.
Jeg er fornøyd med at Brann er Bergen og Hordalands lag(vi har vel en god del tilhengere i fylket nord for oss også), om noen andre vil holde med laget fint for dem.
Rbk's dominans er over og i fremtiden vil klubber som Brann, Vif, Viking gi dem kraftig konkurranse, både sporstlig og økonomisk og det blir ikke lett å være "hele Norges rbk" dersom klubben bare er i CL eks. hvert femte år.

Innlandsmax

Så Brann-supporterne overveldes av selvgodhet og hovmod? "Vi e berømte Brann fra Bergen" har blitt sunget i alle år, og vel så mye i motgang som i medgang. Ironi er en vanskelig disiplin - og dermed ikke noe for trøndere tydeligvis.

Derimot klarer trønderne fint å stå frem med sin egen form for selvgodhet og hovmod, nemlig med furtenhet, snurthet og syting når man IKKE vinner kamper eller seriegull, som om det skulle være en selvfølge at RBK vinner alt og alltid. Om ikke den holdningen er selvgodhet og hovmod, så vet ikke jeg. En selvgodhet og et hovmod uten glede, uten karisma, uten selvironi, uten sjarm, ja rett og slett den mest usympatiske form for selvgodhet og hovmod det går an å tenke seg. Kom ikke her og meld om dette. Finn frem litt fotballglede under bartene deres i stedet!

Bassew

Fra Nordnes til Loddefjord Torg

Knutson

Noen tilbakemeldinger fra trådstarteren.
Innlandsmax: Ironi er ikke alltid enkelt, men jeg tror nok dessverre ikke de fleste Brann-supportere har sunget om "berømte Brann" og vært bevisst selvironiske over manglende suksess.
De fleste som har kommentert har vært både saklige og poengterte, men du avslutter altså med; "Kom ikke og meld om dette". Nei vel. I et slikt forum må ting kunne settes litt på spissen for at meninger skal komme fram. De andre som har kommentert har tacklet dette elegant og fokusert på temaet.

Charmless man: Enig med deg om den trauste norskheten, og tror som deg at Dahl & co bør satse på det motsatte. Nemlig den unike lidenskapen til laget som kun finnes i Bergen.

Farzn: Det kan godt være at gleden for 44 år siden gikk over i selvgodhet. Du vet jo godt hva som skjedde året etter. Det er min personlige mening jeg skriver, og jeg tror at suksessen kan bli vanskelig å følge opp neste år. Hvis det motsatte skjer bøyer jeg meg i støvet.

tubular-bells

Eg skyde ein i vinkelen å seie at i Norge (Og Bergen, siden dåkkår e ein stat i staten, hi hi), så holde eg kun med Viking og bare de! Kjekt for LSK, rbk, Brannsupportere osv, at lagene de heie på gjør det bra i Europa.

Men for min del, så konne det ikkje brydd meg mindre.

Og eg håbe aldri at eg får lesa i VG at, Viking er hele norges lag. Bler kvalm å flau av tanken.

Har til dags dato f.eks aldri sett ein einaste molde eller rbk-kamp i den der såkalte "Mesterligaen".

tubular-bells

Beklage hvis eg sporer litt av Topic'en nå. Men i samme slengen synes jaffal eg at det e' patetisk med disse folkene som heie på f.eks Ham-Kam og Liverpool. Hvis de to lagene sko møtts i UEFA-Cupen (Ja sant!  :lol: ), så hadde de gjerna håbt at Liverpool vant....Ka faen?

Hadde Viking møtt mitt favoritt utenlandsklubb Man City i Mesterligaen, så hadde eg håbt at De Mørkeblå knuste de!

Men, alle e jo kje sånn så meg. Eg ser den  :D

farzn

QuoteInnlandsmax: Ironi er ikke alltid enkelt, men jeg tror nok dessverre ikke de fleste Brann-supportere har sunget om "berømte Brann" og vært bevisst selvironiske over manglende suksess.

Skinner jo klart igjennom at du ikke kjenner mange Brann-supportere. Er det èn ting vi i Bergen er fullstendig klar over så er det nettopp det at vi ikke har vunnet serien siden -63 og at heller ikke cupgull har gjort det trangt i pokalskapet. Frem til 2004 kunne følgende sang høres på Stadion:
Hallo, hallo, vi e så jævla god.
Hallo, hallo, vi e så jævla god.
Vi ha'kkje vunne nåkke siden 1982.
Vi e Brann i fra Bergen

Ironi? JA! Du trenger ikke doktorgrad for å se selvironien i det. Det samme gjelder for "berømte Brann...". Og jeg lurer fremdeles litt på dette med hovmod og selvgodhet. Har du noen konkrete situasjoner eller hendelser å vise til? Eller er det rett og slett dårlig tapers argumentasjon?

Ricky

Nordmenn flest er dumme sauer, så enkelt er det. Rosenborg-fansen tror de ble "hele Norges Rosenborg" fordi de er trøndere. At de har en eller annen slags spesiell folkelighet som gjør dem veldig populære. At det har noe med Nils Arne Eggen å gjøre.

Fakta er selvfølgelig at nordmenn følger resultater. Nordmenn digger alt som gir Norge positiv omtale (eller bare omtale!) utenfor landegrensene.
Hvis Brann imponerer mot store klubber i CL, så vil vi umiddelbart innta status som nasjonalhelter, enten vi vil det eller ikke. Vi kan troppe opp på Stadion med "Bergen ut av Norge"-bannere, og hundretusener av nordmenn vil fortsatt benke seg foran TV3 for å heie frem "Norge" mot Dinamo Kiev. Selv hos andre lags supportere vil det dannes et skille mellom dem som håper "Norge" vinner, og dem som håper Brann taper. Dette til stor ergrelse for den delen av supporterne som ser på det som et stort svik. Men disse utgjør per dags dato en forsvinnende liten del av fotballinteresserte nordmenn, og blir i praksis kun hørt på fotballfora på nettet.

Når det er sagt, så tror jeg ikke Brann vil bli hele Trondheims Brann. Dette fordi trønderne er så godt vant med å være i Branns sted, at det å se en annen klubb vinne serien og gjøre det bra i CL kun vil oppfattes som en "fornedring". CL er deres turnering, og ingen andres. Seriemesterskapet er deres, og ingen andres. Det er rett og slett uhørt at et annet lag enn Rosenborg skal kunne vinne serien og spille CL; det går på selvbildet løs. I alle fall i noen år, før man eventuelt aksepterer og venner seg til situasjonen (men mye skal vel skje om RBK etablerer seg som en middelmådighet med det første).

Ellers, så betyr ikke selvgodhet noen verdens ting, så lenge man oppnår resultater. Nordmenn er antageligvis verdensmestere i selvgodhet, og det er jo nettopp også derfor det skal så lite til å bli hele Norges lag. Rosenborg har i lange tider vært det suverent mest selvgode laget i norsk fotball.
Alle har vi vel blitt fóret med talene om suverene Rosenborg, og om vinnermentaliteten på Brakka. De har belært oss gang på gang om Rosenborg-kulturen; sine enestående verdier og at Rosenborg vinner serien fordi de er Rosenborg, og ikke fordi de har landslagsspillere på benken med en egenkapital tre sifre større enn nærmeste motstander. Ovenfra-og-ned-holdningen har til tider vært på det ekstreme.

Man ser noe av det samme nå, når Rosenborg-tilhengerne blogger sine tanker om den nye seriemesteren. Selv i 2007, når Rosenborgs storhetstid resultatmessig ser ut til å være over, luller trønderne seg inn i selvgodheten. Brann har kanskje vunnet serien i år, men opp mot den nostalgiske skjønnhetsmalingen av gamle-Rosenborg, er Brann ingenting og kan heller aldri bli det.
"2007 var unntaket. Neste år er vi tilbake til normalen".
Brann selvgode, noen?

Nei, jeg tror trønderne bare kan belage seg på at markedsundersøkelsen en dag vil vise at de ikke lengre er Norges mest populære lag. Norsk fotballs onde stemor vil en dag få svar fra sitt speil om at noen andre har tatt over førsteplassen. Om det blir Brann gjenstår å se, men vi får iallefall sjansen i 2008. Og nordmenn over det ganske land vil garantert følge med, og regne enhver av våre seire som sine egne.

Natan

@ Tubular-bells: Kan du -vær så snill- slutte å skrive på dialekt, er rett og slett ubehagelig å lese.

Innlandsmax

Quote from: "Knutson"Noen tilbakemeldinger fra trådstarteren.
Innlandsmax: Ironi er ikke alltid enkelt, men jeg tror nok dessverre ikke de fleste Brann-supportere har sunget om "berømte Brann" og vært bevisst selvironiske over manglende suksess.
De fleste som har kommentert har vært både saklige og poengterte, men du avslutter altså med; "Kom ikke og meld om dette". Nei vel. I et slikt forum må ting kunne settes litt på spissen for at meninger skal komme fram. De andre som har kommentert har tacklet dette elegant og fokusert på temaet.

Okei, tar selvkritikk for setningen "Kom ikke her og meld om dette". Selvfølgelig skal folk få melde - slik at det kan meldes tilbake, og vi får debatt.

Tar imidlertid ikke selvkritikk for å ha påpekt at den trønderske selvgodheten og hovmodet er vel så sterkt til stede som det du påstår finnes hos Brannsupporterne. Dette var en vesentlig del av din blogg, og det er ikke å fjerne seg fra temaet og svare på dette.

Jeg gjentar det gjerne: Den trønderske form for selvgodhet og hovmod er uten glede, uten karisma, uten sjarme, og den består i noe så blekt, tamt og lite supporteraktig som det å bli snurt, furten, sutrete og sytete når laget IKKE vinner. Det ligger altså en slags "Det er en selvfølge at vi vinner" i bunnen av selvforståelsen. Det kan selvfølgelig ikke bli noen glede av dette, ikke av jevne og spennende kamper, ikke av seire. Bare surmuling ved tap. Håpløst. Takke meg til litt real lidenskap.

Og om Brann blir "hele Norges lag"? Hvor interessant er det? Brann er mitt lag. Mitt hjerte står i Brann. Det er det eneste som betyr noe for meg. På den annen side. Det kan godt hende at Brann vinner flere hjerter. Det er i så fall bare hyggelig.

grei

Det er mye rart man må frem med teskjeen for å forklare. Men altså: Det er bare tull å late som "Vi e berømte Brann fra Bergen" har vært en ironisk sang i alle disse årene, det har den selvsagt ikke. På samme måte som at folk ikke har vært ironiske når de har gått med skjerf med budskap om at "Brann e best" selv når tabellen har fortalt noe helt annet. At den i enkelte sammenhenger (når motstanderen går opp til 4-0) har blitt brukt ironisk, er en annen sak.

"Hallo, hallo" var derimot hele tiden en ironisk sang, men den ble aldri sunget av særlig mange - nettopp fordi ironi er en vanskelig disiplin. Gjengen på Store stå skjønte den ikke.

ostraume

Tja, Hallo hallo har nå vært en hit lenge den. At store stå "ikke skjønte den" skjønner ikke jeg noe av.

"Vi vinner serien i år" er og brukt utstrakt ironisk når Brann ligger elendig an.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

grei

Quote from: "ostraume"Tja, Hallo hallo har nå vært en hit lenge den. At store stå "ikke skjønte den" skjønner ikke jeg noe av.

Hvis det at folk kjenner en sang kvalifiserer til å kalle den en "hit", så ja, men nei, det ble aldri noe særlig trøkk på tribunen av den. Og det var nok fordi folk ikke forsto seg på den ("hæ? synge drit om eget lag?")

Ironisk nok (kniz) ble den mest populær da den dukket opp i den ikke-ironiske cupfinaleversjonen...

Knutson

Farzn: Jeg pekte på 3 viktige faktorer for å bli "hele Norges" lag.
1. Sportslig suksess i Europa, dvs at ta noen store skalper. 2. Personligheter 3. Bakkekontakt.
Under pkt 3 peker jeg på at hovmod og selvgodhet som kan bidra til at et lag tar av. At supportere blir selvgode av suksess skjer overalt, men jeg tenker mest på klubbens evne til å takle suksess. Derfor har jeg ingen konkrete eksempler å gi deg. Jeg skrver om hvordan jeg tror det blir framover. Time will show.

Når det gjelder ironiens rotfeste i Bergen så støtter jeg grei og tror han har en del Brann-supportere bak seg når han skriver:
QuoteDet er mye rart man må frem med teskjeen for å forklare. Men altså: Det er bare tull å late som "Vi e berømte Brann fra Bergen" har vært en ironisk sang i alle disse årene, det har den selvsagt ikke.

Dårlig taper-stempel hadde jeg forventet, men det er ikke det som er bakgrunnen for denne tråden. Jeg har som de fleste av dere ikke noe spesielt behov for at mitt lag skal være hele Norges lag. Jeg kom med en personlig kommentar til et tema som dukket opp i media. At dette temaet engasjerer flere enn meg har vi et bevis på her.

Tilslutt Innlandsmax:
QuoteDet kan selvfølgelig ikke bli noen glede av dette, ikke av jevne og spennende kamper, ikke av seire.

For meg har gleden vært størst når seirene har kommet i motangsperioder. Siden det ikke er noen selvfølge at vi vinner hvert år lenger har gleden og feiringen tatt seg betraktelig opp ved de siste 2 gullene. Det har nesten nærmet seg lidenskap, selv om vi har et stykke igjen.

Snublefot

Brann - Hele Englands lag?

Det hadde vært artige saker=)  

I england har storklubbene som Man.Utd, Liverpool og Arsenal begynte å miste supportere, og lagene sine hjemmekamper blir spilt for stadig færre og færre tilskuere. Hvor er alle blitt av spør Alex Ferguson seg.  Svaret er enkelt. Brann fra Bergen har overbevist etthvert fotballhjerte om hvordan fotballen virkelig skal spilles, og nå har alle med ett ekte fotballhjerte satt sine øyne på Bergens stolthet

chris_henrik

Quote from: "Ricky"Fakta er selvfølgelig at nordmenn følger resultater. Nordmenn digger alt som gir Norge positiv omtale (eller bare omtale!) utenfor landegrensene.

Kunne vært mer enig. Under 100års markeringen for unionsoppløsningen var en svensk komiker på et Først og Sist spesialprogram sammen med de to landenes statsministre. Skavlan spør da komikeren hva svenskene opplever som typisk norsk. Svaret han får et at selve spørsmålet er typisk norsk. Normenn er sykelig opptatt av hvordan vi blir oppfattet av resten av verden.

Blir fort "Hele Norges Brann" av slikt.
<BRANN> ..... DKFM

tormi

Quote from: "Knutson"Noen tilbakemeldinger fra trådstarteren.

Her tror jeg du tar grunnleggende feil. Vi har også sunget "Vi vinner serien i år som i 1963..." siden omkring 1964.

De aller fleste som synger denne sangen på stadda har i laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid ikke hatt den helt store troen på gull til tross for sangteksten.

Nei vi bruker mye ironi vi bergensere og vi kan le av oss selv. Flinke til å le av våre egne vitser er vi også. Men selvgode? Det er skivebom.

Dog jeg KAN skjønne at bergensere utenfor bergen får et visst rykte p seg fordi at dialekten vår skiller seg sånn ut. Men det gjør jaggu meg trønderdialekt også, og tror nok de fleste synes trøndersk er minst like stygt som bergensk.

jeg synes seff bergensk er godfint men innser jo at dialekten skiller seg ut fra det som viser på tv til vanlig.

Men forhåpentligvis blir det mer bergensk fra nå av og ut :)
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

kabelmann

Quote from: "chris_henrik"Normenn er sykelig opptatt av hvordan vi blir oppfattet av resten av verden.

Jeg har også lenge latt meg irritere av hvordan norske journalister på død og liv skal dra godord ut av kjendiser når de er i Norge. Men så ser man litt på utenlandsk TV/utenlandske programmer og skjønner fort at dette ikke er noe særnorsk fenomen. ALLE lands media holder på på samme måten. ALLE vil tyne andre for skryt og godord.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

skinkerytter

Som det stod skrevet i en Rocky-stripe: "Hvis noen hadde nuket oslo, ville hovedoppslaget i rikspressen vært at president Bush sender kondolasjonshilsen til Norge:"

PelleB

Vi e` ikkje hele Norges lag! Vi e` hele Bergens lag, "Vi e` Brann vi e` Bergens stolthet" som sangen sier.
Alle som vil holde med laget vårt. velkommen:) Resten driter eg/vi i!  Påfallende mange "sofasupportere" som e` blitt i overkan ivrig om dagen? Kansje det er sånn på toppen RBK? He he men at vi faller om av eget hovmod? Merkelig fyr du som startet denne tråden. Eller du è` vel ikkje annet en en snitt snottebart! Håper for egen del at det råtne RBK laget aldri vinner noen verden ting noen gang igjen!
«Verdensmesterskapet er en ordentlig internasjonal begivenhet».
"Gazza"  priceless :)

tubular-bells

Quote from: "Natan"@ Tubular-bells: Kan du -vær så snill- slutte å skrive på dialekt, er rett og slett ubehagelig å lese.

Den er grei  :D

Rune felt F

Quote from: "tormi"

Dog jeg KAN skjønne at bergensere utenfor bergen får et visst rykte p seg fordi at dialekten vår skiller seg sånn ut. Men det gjør jaggu meg trønderdialekt også, og tror nok de fleste synes trøndersk er minst like stygt som bergensk.

jeg synes seff bergensk er godfint men innser jo at dialekten skiller seg ut fra det som viser på tv til vanlig.

Du har blitt hjernevasket av østlandsdialekten med andre ord??
Er vel ikke helt unaturlig at der hvor Nrk holder til kommer mange av de ansatte fra, også med det snakker den dialekten fra det stedet. Men det er vel absolutt ingen mal? I mine ører er østlandsdialekten mye mye verre enn trønder dialekten.

Her er topp åtte listen av hva østlandet har gitt oss:

1. Thorstein Helstad
1. Martin Andresen
1. P V Moen
1. Hassan El Fakiri
1. Jan Gunnar Solli
6. Bergen tar seg vanvittig godt ut når man sammenligner med oslo
7. Et sted å samle pakket (klanspakket, trommepakket, resten av pakket)
8. En bråte misunnelige folk som ser hvordan å feire seriegull.

Sporet kanskje litt av tråden her, men har på ingen måte noe ønske om at resten av Norge skal få Brann som sitt lag nå når det kan begynne å lukte suksess av laget. Er vel ingen Brannsupportere som har holdt med Rbk, vif eller viking i europacupene??

Nixon

Quote from: "Rune felt F"Er vel ingen Brannsupportere som har holdt med Rbk, vif eller viking i europacupene??

Joda, de finnes definitivt. Du vet den reglen om hva som er til det beste for norsk fotball, at det er gøy når norske lag lykkes ute i Europa og alt det pisset. Uforståelig!
Rød makt på Hansa!

tubular-bells

Quote from: "Nixon"
Quote from: "Rune felt F"Er vel ingen Brannsupportere som har holdt med Rbk, vif eller viking i europacupene??

Joda, de finnes definitivt. Du vet den reglen om hva som er til det beste for norsk fotball, at det er gøy når norske lag lykkes ute i Europa og alt det pisset. Uforståelig!

He he, kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg bryr meg overhodet ikke om at det sikkert er best for norsk fotball med suksees for det og det laget. Støtter ALLE som kun holder med sitt lag uansett.

Hvorfor skal jeg holde med Brann bare fordi motstanden er unorsk???
Blir bare for dumt. Hykleri rett å slett.

Markmus

Håpte faktisk at Rosenborg skulle vinne mot Chelsea. men det var fordi Chelsea er et pisslag/jukselag/generelt drittlag ingen normale liker. Når de så spilte mot Schalke og Schalke viste seg å være som snytt ut av ræva på Chelsea, så håpte jeg Rbk skulle ta den også. Er det noe jeg hater, så er det juks og usportslighet.
Ka du ve?

Tom C

Quote from: "Markmus"

Håpte faktisk at Rosenborg skulle vinne mot Chelsea. men det var fordi Chelsea er et pisslag/jukselag/generelt drittlag ingen normale liker. Når de så spilte mot Schalke og Schalke viste seg å være som snytt ut av ræva på Chelsea, så håpte jeg Rbk skulle ta den også. Er det noe jeg hater, så er det juks og usportslighet.

Amen brother. Ikke det at jeg unner trønderne noe som helst, men når det gjelder voksne menn på 90kg+ som faller som sekker uten at noen er borti dem, så blir jeg rett og slett forbanna. Da tar man automatisk motstandernes parti...
Aldri mer Obos....

Willy Wonka

Man kan krangle frem og tilbake på om Brann har overtatt for RBK, eller ikke.

En ting skal ihvertfall være sikkert:
Dere gjør det ytterste for å kopiere det som førte oss inn i 44 års faste:

Trykk her

Go Up