• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Bataljonen og Sponsorer?

Started by Thorleif, July 23, 2003, 19:45:14 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Skal Bataljonen ta imot hjelp fra sponsorer?

Ja, det er greitt.
13 (27.7%)
Ja, men under forutsettning av at BBB ikke "selger seg" til en slik sponsor.
18 (38.3%)
Nei, absolutt ikke!
1 (2.1%)
Tja..... Bare vi slipper å se et digert "sponsorbanner" i BBB sammenheng.....
15 (31.9%)

Total Members Voted: 44

Voting closed: July 23, 2003, 19:45:14 PM

Go Down

Thorleif

For at Brann Bataljonen Bergen skal kunne drive fornuftig, er vi avhengig av noen kroner. Vi har vel sagt klart fra om at vi ikke vil drive på kommersiell basis i form av butikk og lignende, men penger trenger vi for å kunne drifte uansett. Vi tenker da på ting som sponsing av borteturer, TIFO, litt administrasjon og slikt. Spørsmålet som da kommer, er om vi som supporterorganisasjon skal inngå avtaler med næringslivet i form av sponsoravtaler, for å ha noen kroner å drifte for?

Ricky

Så lenge vi slipper å stå og hoppe med svære firmalogoer, så er det greit for meg. Man bør uansett velge sponsorer med omhu (ikke Ringnes, for eksempel...)

Thorleif

Lover på tro og ære at vi vil gjøre alt vi kan for at det ikke skal bli Ringnes Ricky   :D

Svante

Skal en supporterklubb fungere, er man avhengig av penger. Sponsorer er velkommen uansett spør du meg.

Brann er en klubb som ikke er tjent med nye supporterklubber hvert tiende år. Nå må vi klare å stå samlet, og for at vi skal fortsette å være de beste supporterne trenger vi rimelige borteturer, gode medlemsfordeler, den beste tifoen i landet etc. Alt dette koster myye penger, og da er sponsorer eneste utvei.
vante

Skumling

Vanskelig å se hvordan vi skal klare å få hjulene til å gå rundt uten sponsormidler, jeg ønsker dem velkommen så lenge vi slipper gensere, bannere o.l. med logoer på. De kan få markedsføre seg så mye de vil f.eks. i et evt medlemsblad.

Det bør være en selvfølge at sponsorene har en viss lokal forankring og tilknytning til Sportsklubben.

Grey

Helt enig med Skumling. Sponsing er helt greit, dersom det ikke påvirker oss visuelt
Maybe a Greyhound could be my way

Svante

Skal like å se en sponsor som ikke vil vises visuelt. Dersom vi hadde fått en sponsor á la Hansa, Toro, Chess eller andre som vi allerede har et forhold til, og som har gjort mye bra for Sportsklubben Brann bør vi ikke ha problemer med "visuell sponsing".  :?
vante

Christian

En annen måte å skaffe penger på er jo å søke til kommunen og andre som deler ut penger til frivillige organisasjoner. Så lenge BBB styres demokratisk og ikkje skal gjøre profitt på virksomheten, bør det kunne gå.

Det skal i alle fall være mulig å få penger for medlemmene under 25 år, og det er vel endel.

Info finnes på www.bergen.kommune.no og www.frifond.no

Kan i alle fall være verdt forsøket.

Skumling

Svante skrev: "Skal like å se en sponsor som ikke vil vises visuelt. Dersom vi hadde fått en sponsor á la Hansa, Toro, Chess eller andre som vi allerede har et forhold til, og som har gjort mye bra for Sportsklubben Brann bør vi ikke ha problemer med "visuell sponsing"."

Det er klart de må få noe igjen for pengene de legger ut. Markedsføring har jeg ikke peiling på men vi kan vel f.eks. ha linker til firmaene på siden her. Bidrar de til en tifogreie skal de selvsagt ha stor kredit for det men ikke ved at logoene deres pryder supporterutstyr.

Grey

kirsti

Sponsorar e ok. Men det e eit par ting ein bør tenke på:
- Ikkje bli avhengige av dei sånn at de går konk om dei ikkje gidd meir
- Annonser/linker på heimesider og i medlemsblad er ok. Same med annonsering av tursponsor når ein startar turen og ved påmelding. Elles må ein vera forsiktig
- Sponsorar som i høgast mogleg grad har noko med Bergen å gjera. Vil ikkje bli som enga, som sponses av Bergensbryggeriet Hansa. Snakk om å selgja sjela... ser for meg Brann sponsa av Ringnes, uakseptabelt.

Lykke til!
ar du hette og ljå, holder du med rbk.

Lars

Sponsorer er viktig for BBB, men spørs om vi får profilert de godt nok, som det de forlanger,gjennom bare webreklame og et evt medlemmsblad?

Er vel mulig at sponsorer kan bidra med varer, som evt kan loddes ut.
For eksempel, sykkel,kampbilletter eller reiser, osv....
Tar eg ikkje feil blir det kjøpt en god del lodd i byen.

Er evt mulig med et par små firma bannere på loddsalgsplassen,blir profilert godt i byn da!

Veit ikkje eg, bare et forslag, dere for komme med innspill, men kunne vere verdt et forsøk,eller?

Skumling

høres ikkje så dumt ut det der.

Svante

Quote from: "Grey"
Nå er riktignok disse eksemplene mye mer "visuell" enn det jeg ønsker sponsing av BBB skal være,

Sponsing av tifo har jeg mer problemer med. "dette tifoshowet er sponset av ......." må for all del unngås etter min mening.

Hvorfor så store problemer med dette? Husker for noen år siden da Rema 1000 stilte opp med allverdens ballonger med logo på. Selv om alle skjønte at dette var et reklamestunt fra Rema sin side så synes ikke jeg tifoen ble dårligere av den grunn...
vante

Svante

Quote from: "Grey"
Nå er riktignok disse eksemplene mye mer "visuell" enn det jeg ønsker sponsing av BBB skal være,

Sponsing av tifo har jeg mer problemer med. "dette tifoshowet er sponset av ......." må for all del unngås etter min mening.

Hvorfor så store problemer med dette? Husker for noen år siden da Rema 1000 stilte opp med allverdens ballonger med logo på. Selv om alle skjønte at dette var et reklamestunt fra Rema sin side så synes ikke jeg tifoen ble dårligere av den grunn...
vante

Grey

Det stemmer det, hvis det er ballongene fra rosenborgkampen i 2001 du tenker på, de fikk vi av Rema 1000 og Peppes Pizza. Men nå går vi litt inn på detaljer her. En firmalogo på en ballong synes ikke så godt, spessielt ikke på et slikt ballongslipp som det her var snakk om.

Men det jeg mente var at jeg ikke klarte tanken på at det skal annonseres hvilke bedrift(er) som sponser tifo-arrangementene. enten det gjøres ved reklame på selve tifoen (les chess-banneren) eller over høytaleranlegget.. Det blir etter min mening å selge seg selv.. Vi bør jo etter min mening være tilstede for å støtte Brann, ikke for å reklamere for næringlivet, men det er klart det finnes gråsoner, som de nevnte ballongene i 2001.

Svante

Quote from: "Grey"Det stemmer det, hvis det er ballongene fra rosenborgkampen i 2001 du tenker på, de fikk vi av Rema 1000 og Peppes Pizza. Men nå går vi litt inn på detaljer her. En firmalogo på en ballong synes ikke så godt, spessielt ikke på et slikt ballongslipp som det her var snakk om.

Men det jeg mente var at jeg ikke klarte tanken på at det skal annonseres hvilke bedrift(er) som sponser tifo-arrangementene. enten det gjøres ved reklame på selve tifoen (les chess-banneren) eller over høytaleranlegget.. Det blir etter min mening å selge seg selv.. Vi bør jo etter min mening være tilstede for å støtte Brann, ikke for å reklamere for næringlivet, men det er klart det finnes gråsoner, som de nevnte ballongene i 2001.

Jeg tror vi er mer enig enn det kan virke som. Jeg vil heller ikke at Bataljonen skal forbindes med én sponsor som stadig vekk fronter supporterne, men støtte til tifo, borteturer etc er jeg 100% for. Hvis vi skal få dette til, må man svelge noen kameler.

Tror det er viktig å finne en balansegang det vil si at ikke samme sponsor stiller opp hver gang, at sponsorer ikke bidrar for mye slik at floskler som denne turen er sponset av etc blir brukt. Da ser jeg også faren for at vi selger oss billig og blir et slags markedsføringsobjekt for de bedriftene det måtte gjelde.
vante

HaraldS

Jeg mener skillet mellom hva som er greit og ikke greit av sponsing først og fremst går på hvem sponsoren markedsfører seg mot.

Hvis en eventuell sponsor ønsker å markedsføre seg mot oss i supportergruppa så er det i utgangspunktet greit. Eksempler på dette kan være reklame på nettsted og medlemsblad, sponsing av turer eller ballongtifo. Ballongtifo er greit fordi det er oss som skal blåse opp ballongene som ser reklamen. Utenfra vil det ikke se ut som f.eks. REMA-tifo.

Men hvis en eventuell sponsor ønsker å bruke supporterklubben for å profilere seg ovenfor andre målgrupper er det ikke greit. Et eksempel på dette er CHESS-banneret. Supporterklubben er til for å støtte Brann, og hvis vi i tillegg skal profilere forskjellige bedrifter, vil vi miste troverdigheten totalt.

Uansett må vi passe på hva slags tilhørighet bedriftene har. Hansa/Ringnes

Svein Martin

BBB treng kroner i lomma for å driva arbeidet. Kan BBB skaffa seg sponsorer som er med på å støtta dette arbeidet er det fint.  Alle kroner BBB kan skaffe gjennom sponsorer vil føra til goder for oss medlemer.

Dersom BBB ikkje får sponsorinntekter vil det sannsynlegvis føra til større utgifter for supporterene. Høgare medlemsavgift, dyrere borteturer, mindre informasjon, mindre tifo o.l.

Stå på å skaff gode sponsorer !!

Go Up