• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Lov om forbud mot videresalg av billetter

Started by tormi, July 04, 2007, 11:51:18 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

tormi

Til obs. 1. Juli 2007 trådte det i kraft en lov som forbyr videre salg av billetter til en høyere pris enn det som er påført billetten.

"§1. Det er forbudt å selge billetter til kultur- og idrettarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for. Dersom billetten er solgt gjennom en annen aktør enn arrangøren på grunnlag av avtale mellom arrangøren og aktøren, og det er betalt særskilt billettavgift som fremgår av billetten, kan billettavgiften også være inkludert i salgsprisen ved videresalg."

Så, vil vi få bukt med problemet nå? Vil vi begrense det eller vil det fortsette som før?
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

tolind

Får nok aldri bukt med svartebørshaiene!

Eneste muligheten hadde vært å få billetter trykt med kjøpers navn og at personen som skulle benytte billetten måtte ha legitimert seg i inngangen etc. Pr dags dato er nok ikke klubbene interessert i dette pga økte kostnader osv..
Mens spillerne anført av Ove Thue fremførte en gledesstrålende versjon av lagets sang «Heia Brann!», kom også Friele ut på scenen og hoppet, danset og headbanget sammen med laget - iført ordførerkjede og brannskjerf i en salig kombinasjon.

dudo

Såvidt jeg har forstått det kan man fortsatt ikke idømmes straff, så hele denne loven virker fullstendig meningsløs.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

tormi

Quote from: "dudo"Såvidt jeg har forstått det kan man fortsatt ikke idømmes straff, så hele denne loven virker fullstendig meningsløs.


Det stemmer nok. Forbrukerombudet vil rette seg hovedsaklig mot folk som driver næringsvirksomhet, samt at de har mulighet til å stanse salg i aviser/internett.

Det forventes at politet også skal bidra til dette og de vil ha mulighet til å bortvise folk som f.eks. står utenfor Ullevåll og selger billetter.

Av og til kan man spørre seg vitsen med lover - men slik jeg ser det er det kanskje første steg mot at det vil kunne bli sanksjonert med f.eks. bøter/inndragning.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Superjack

Hvorfor er det forbud mot "svartebørs" av billetter? Meningsløst.

Det er salg og kjøp av en lovlig vare, det er egentlig en av de mest idiotiske ideene som finnes å forby akkurat dette.

Hvorfor er det ikke forbud mot kjøp av f.eks nye leiligheter mot fortjeneste? Investorer kjøper masse nye leiligheter og selger med gevinst når det nærmer seg innflyttingsklart, dette er da akkurat samme type salg, men med MYE større konsekvenser for dem som ikke klarer skaffe seg leilighet til gitt pris??

Det er Giske sitt dummeste verk!
i taper ALDRI!

hansagutt1

Quote from: "Superjack"Hvorfor er det forbud mot "svartebørs" av billetter? Meningsløst.

Det er salg og kjøp av en lovlig vare, det er egentlig en av de mest idiotiske ideene som finnes å forby akkurat dette.

Hvorfor er det ikke forbud mot kjøp av f.eks nye leiligheter mot fortjeneste? Investorer kjøper masse nye leiligheter og selger med gevinst når det nærmer seg innflyttingsklart, dette er da akkurat samme type salg, men med MYE større konsekvenser for dem som ikke klarer skaffe seg leilighet til gitt pris??

Det er Giske sitt dummeste verk!


Helt enig med deg Superjack!

Xminator

Etter min mening har ikke dette vert noe stort problem. Du har en håndfull billetter til sinnsyke priser ved store kamper, men det er som sagt en håndfull. Det store flertallet er billetter omsatt på lovlig vis.

Det dette lovforslaget stopper er salg fra store formidlere som Finn, og en del firma som har spesialisert seg på events. Den private omsetningen av billetter til overpris vil fortsette så lenge noen er intressert i å kjøpe.

Stoffi

Quote from: "tolind"Får nok aldri bukt med svartebørshaiene!

Eneste muligheten hadde vært å få billetter trykt med kjøpers navn og at personen som skulle benytte billetten måtte ha legitimert seg i inngangen etc. Pr dags dato er nok ikke klubbene interessert i dette pga økte kostnader osv..


Det hadde uansett ikke gått, da folk gjerne gir billetter til venner osv.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Stoffi

Quote from: "Xminator"Etter min mening har ikke dette vert noe stort problem. Du har en håndfull billetter til sinnsyke priser ved store kamper, men det er som sagt en håndfull. Det store flertallet er billetter omsatt på lovlig vis.

Det dette lovforslaget stopper er salg fra store formidlere som Finn, og en del firma som har spesialisert seg på events. Den private omsetningen av billetter til overpris vil fortsette så lenge noen er intressert i å kjøpe.



Jeg er en tilhenger av svartebørs så lenge NFF ikke gir billetter til supporterne ved cupfinaler. Hvordan ellers skal supportere få billett??

Men samtidig ønsker jeg at svartebørshaier ikke skulle fått lov til å operere, siden de utnytter oss. Men jeg ser ikke noe annet valg så lenge NFF holder på som de gjør.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

KSS

Quote from: "dudo"Såvidt jeg har forstått det kan man fortsatt ikke idømmes straff, så hele denne loven virker fullstendig meningsløs.


Det loven åpner for er at kjøperen har krav på tilbakebetling av den summen som overstiger den opprinelige salgsprisen.

Erlend

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "tolind"Får nok aldri bukt med svartebørshaiene!

Eneste muligheten hadde vært å få billetter trykt med kjøpers navn og at personen som skulle benytte billetten måtte ha legitimert seg i inngangen etc. Pr dags dato er nok ikke klubbene interessert i dette pga økte kostnader osv..


Det hadde uansett ikke gått, da folk gjerne gir billetter til venner osv.

Pluss at man måtte stått i to og en halv evighet i billettkontrollkøen

FeltZ4ever

Quote from: "Xminator"

Det dette lovforslaget stopper er salg fra store formidlere som Finn, og en del firma som har spesialisert seg på events. .


Dette forutsetter selvsagt at Finn nekter å ta inn slike annonser..
De nekter vel å ta inn private boligannonser,noe som er helt lovlig,så da må de vel nekte noe som er forbudt også???
Den e' Bruun...

FeltZ4ever

Quote from: "Erlend"
Pluss at man måtte stått i to og en halv evighet i billettkontrollkøen


Hvorfor det?
Det gjelder ihvertgfall ikke på Stadion der de aller fleste billettene er partoutkort.. De kommer jo utenom de løse billettene..
Den e' Bruun...

2rB

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "Xminator"Etter min mening har ikke dette vert noe stort problem. Du har en håndfull billetter til sinnsyke priser ved store kamper, men det er som sagt en håndfull. Det store flertallet er billetter omsatt på lovlig vis.

Det dette lovforslaget stopper er salg fra store formidlere som Finn, og en del firma som har spesialisert seg på events. Den private omsetningen av billetter til overpris vil fortsette så lenge noen er intressert i å kjøpe.



Jeg er en tilhenger av svartebørs så lenge NFF ikke gir billetter til supporterne ved cupfinaler. Hvordan ellers skal supportere få billett??

Men samtidig ønsker jeg at svartebørshaier ikke skulle fått lov til å operere, siden de utnytter oss. Men jeg ser ikke noe annet valg så lenge NFF holder på som de gjør.


Du får jo fortsatt kjøpt billetter, men nå til pålydende pris.

Det du blir kvitt ved ein evt cupfinale er griske annsatte i sponsorbedriftene til Brann, som takker ja til cupfinale-billett dei blir tilbudt av sjefen, for da veit dei at dei lett kan tene 2-3000 kroner på noen minutters salgsarbeid. Slike folk har eg INGENTING til overs for.

Det vil selvfølgelig bli vanskeligere å få tak i billetter til ein cupfinale på svartebørs, men det er også ein mulighet for at enkelte sponsorbedrifter gir Brann beskjed om at dei har fått for mange billetter, og at disse seinere blir refordelt til supportere.

weirus

Quote from: "tormi"Til obs. 1. Juli 2007 trådte det i kraft en lov som forbyr videre salg av billetter til en høyere pris enn det som er påført billetten.

"§1. Det er forbudt å selge billetter til kultur- og idrettarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for. Dersom billetten er solgt gjennom en annen aktør enn arrangøren på grunnlag av avtale mellom arrangøren og aktøren, og det er betalt særskilt billettavgift som fremgår av billetten, kan billettavgiften også være inkludert i salgsprisen ved videresalg."

Så, vil vi få bukt med problemet nå? Vil vi begrense det eller vil det fortsette som før?


denne regelen gjelder bare ved direkte salg...haiene kan fremdeles legge biletter ut på auksjon uten å bryte noen lov!
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

FeltZ4ever

Quote from: "weirus"

denne regelen gjelder bare ved direkte salg...haiene kan fremdeles legge biletter ut på auksjon uten å bryte noen lov!


Hvor står dette?

Finn har ihvertfall ikke tenkt å følge loven..

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10545665&sid=xz7aWSUN1js937400&WT.svl=Link

Lagt ut idag..
Den e' Bruun...

weirus

Quote from: "FeltZ4ever"
Quote from: "weirus"

denne regelen gjelder bare ved direkte salg...haiene kan fremdeles legge biletter ut på auksjon uten å bryte noen lov!


Hvor står dette?

Finn har ihvertfall ikke tenkt å følge loven..

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10545665&sid=xz7aWSUN1js937400&WT.svl=Link

Lagt ut idag..


vet ikke hvor det står, men var det som ble sagt i mediene når denne loven ble bestemt vedtatt
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

Toa

ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

tormi

Quote from: "weirus"
Quote from: "tormi"Til obs. 1. Juli 2007 trådte det i kraft en lov som forbyr videre salg av billetter til en høyere pris enn det som er påført billetten.

"§1. Det er forbudt å selge billetter til kultur- og idrettarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for. Dersom billetten er solgt gjennom en annen aktør enn arrangøren på grunnlag av avtale mellom arrangøren og aktøren, og det er betalt særskilt billettavgift som fremgår av billetten, kan billettavgiften også være inkludert i salgsprisen ved videresalg."

Så, vil vi få bukt med problemet nå? Vil vi begrense det eller vil det fortsette som før?


denne regelen gjelder bare ved direkte salg...haiene kan fremdeles legge biletter ut på auksjon uten å bryte noen lov!


Dette er feil. Er mulig det har vært snakk om det, men slik loven og forarbeidene beskriver så er ALT salg av billetter til en høyere pris enn påøydende (+evt. omkostninger) ulovlig. Men det kan ikke sanksjoneres :)
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Go Up