• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Billig straffespark?

Started by Xminator, June 28, 2007, 09:34:45 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

Denne fortjener egen tråd.

http://fotball.bt.no/nm/article84504.ece

Frode Olsen var i harnisk over straffen. Det virker som BTs utsendte har dogget brillene også.

Straffen er soleklar. Det hadde vert frispark utenfor, mest sannsynlig hadde gjerningsmannen fått ett gult kort, kanskje til og med rødt for å ha fratatt Brann en soleklar scoringsjanse. Hvordan BT i det hele tatt klarer å kalle straffen tvilsom er for meg en gåte.

Skandalen Olsen og Koperviks trener henger seg opp i er at det er linjedommer som vinker for frisparket. Rent juridisk skal han ikke vinke frispark utenom offside og hands inne i 16-meter.

Hull i hodet og regelrytteri. Om noe viser det at linjemann bør få utvidet fullmakt også innenfor 16-meter. Skandalen ville vert om det IKKE hadde blitt blåst straffe. Det virker jo likevel som at en korrekt straffe er blåst og rettferdigheten skjedd fyldest er totalt underordnet jussen.

kabelmann

Sa ikke Olsen at det var obstruksjon og dermed skulle vært indirekte frispark istedenfor straffe? Selv har jeg vanskelig for å se den helt store forskjellen på denne situasjonen og eksempelvis Bjønsons straffesituasjon mot Lyn.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

FeltZ4ever

Quote from: "kabelmann"Sa ikke Olsen at det var obstruksjon og dermed skulle vært indirekte frispark istedenfor straffe? Selv har jeg vanskelig for å se den helt store forskjellen på denne situasjonen og eksempelvis Bjønsons straffesituasjon mot Lyn.

Diskusjoner er helt håpløs..
Jeg leste på nettet om en straffe som var hyperbillig,men må si jeg skjønte lite når jeg så den på TV.
Noen ville kanskje kalle det obstruksjon,men jeg antok at obstruksjon var i tilfeller med en litt mer passiv forsvarer enn i dette tilfellet. Kopervikspilleren kommer jo i stor fart og hindrer løpet til Helstad!! Hadde Kopervikspilleren stått i ro og Helstad løpte i han hadde selvsagt Olsen hatt rett..
Men det er forsåvidt ingen nyhet at Olsen er en klovn..
Den e' Bruun...

bulldog

spørsmålet er jo om ikke dette er rødt kort? regelen sier at om en motspiller tar fra deg en klar scoringsjangse skal det belønnes med rødt kort. kopervikspilleren løper torstein rett ned og fratar han denne sjangsen.
ut med pakket!
bulldog

Doffen85

Quote from: "bulldog"spørsmålet er jo om ikke dette er rødt kort? regelen sier at om en motspiller tar fra deg en klar scoringsjangse skal det belønnes med rødt kort. kopervikspilleren løper torstein rett ned og fratar han denne sjangsen.
ut med pakket!

En klar scoringssjanse var det nok ikke, for Helstad hadde kommet veldig skrått og et stykke fra mål. Og regelen med straffespark og rødt kort i mot, som Opdal i vårt velsignede 0-6 derby mot Lyn, syns jeg bør gjøres noe med. Straffespark og maks gult kort burde være straff nok imot!

runarnormann

Quote from: "Doffen85"Og regelen med straffespark og rødt kort i mot, som Opdal i vårt velsignede 0-6 derby mot Lyn, syns jeg bør gjøres noe med. Straffespark og maks gult kort burde være straff nok imot!

Ser ingen problemer med utvisninger sammen med straffe.  Hvis det ikke kan vises ut, har jo ingen noe aa tape paa aa klippe ned en spiller med klar maalsjanse.  Straffer blir jo bommet paa (les T.A. Flo).
egenden Alf Dahl

Doffen85

Quote from: "runarnormann"
Quote from: "Doffen85"Og regelen med straffespark og rødt kort i mot, som Opdal i vårt velsignede 0-6 derby mot Lyn, syns jeg bør gjøres noe med. Straffespark og maks gult kort burde være straff nok imot!

Ser ingen problemer med utvisninger sammen med straffe.  Hvis det ikke kan vises ut, har jo ingen noe aa tape paa aa klippe ned en spiller med klar maalsjanse.  Straffer blir jo bommet paa (les T.A. Flo).

Straffer blir bommet på ja?

runarnormann

Quote from: "Doffen85"

Straffer blir bommet på ja?

Ja?
egenden Alf Dahl

eivhelle

En ting er utvisning av utespillere. En annen ting er utvisning av målvakten.
Når en spiller kommer alene mot keeper er det to mulige utfall. Enten vinner
målvakten duellen eller han taper den. Hvis han taper duellen og samtidig
lager frispark blir han automatisk utvist. En utespiller kan la være å gå i
duell hvis han ser at han ikke har en sjanse, men målvakten har ikke samme
muligheten.

Situasjonen der Oppdal ble utvist var vanskelig for dommeren å se, men
er klart eksempel på at spissen kan velge å gå for "the double" med
straffe og Rødt kort i stedet for å prøve å skåre selv. I den situasjonen
kunne dommeren like godt valgt å gi gult kort for filming som straffe og
utvisning, men det er ikke alltid like enkelt å skille et "ekte" frispark fra filming.

C@Bøe_79

Quote from: "Xminator"Denne fortjener egen tråd.

http://fotball.bt.no/nm/article84504.ece

Frode Olsen var i harnisk over straffen. Det virker som BTs utsendte har dogget brillene også.

Straffen er soleklar. Det hadde vert frispark utenfor, mest sannsynlig hadde gjerningsmannen fått ett gult kort, kanskje til og med rødt for å ha fratatt Brann en soleklar scoringsjanse. Hvordan BT i det hele tatt klarer å kalle straffen tvilsom er for meg en gåte.

Skandalen Olsen og Koperviks trener henger seg opp i er at det er linjedommer som vinker for frisparket. Rent juridisk skal han ikke vinke frispark utenom offside og hands inne i 16-meter.

Hull i hodet og regelrytteri. Om noe viser det at linjemann bør få utvidet fullmakt også innenfor 16-meter. Skandalen ville vert om det IKKE hadde blitt blåst straffe. Det virker jo likevel som at en korrekt straffe er blåst og rettferdigheten skjedd fyldest er totalt underordnet jussen.

Er ikke de reglene skjerpet inn etter at Linjedommerne ble Assistent dommere istedet?
De er jo der for å assistere dommeren...
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Kararay

Assistentdommere kan dømme på ting som skjer i feltet, men han skal da være 110% sikker på at det er riktig.

Syns at  bataljonen burde gå til anskaffelse av et par regelbøker. ;)

samt gå med i et spleiselag me de andre supporterklubbene og gi regelbøker til norske fotballkommentatorer...
et var fortjent at han fikk sitt andre gule kort for kampen, men det var unødvendig av dommeren og gi han det røde. Slik dømming må vi få slippe å se flere ganger.
Ivar Hoff

paf

Quote from: "Kararay"
samt gå med i et spleiselag me de andre supporterklubbene og gi regelbøker til norske fotballkommentatorer...

Det får de gratis av NFF. Personlig har jeg tre av årets og to av fjorårets. Problemet er at disse "ekspertene" tror at ingenting har endret seg siden de selv spilte fotball og visste bedre enn dommeren... Regelen om Assistentdommers rolle sier nå følgende:
<assistentdommeren skal markere>
* Når en overtredelse eller enhver annen hendelse har funnet sted utenfor dommerens synsfelt.
* Når en forseelse er begått når assistentdommeren er nærmere til situasjonen enn dommeren (dette inkluderer i spesielle tilfeller forseelser begått i straffesparkfeltet).

Jeg synes denne avgjørelsen er innenfor det Ad kan mene noe om. Uansett kan Helgerud velge å ignorere AD hvis han er helt sikker på at det ikke har skjedd noen straffbar forseelse. I dette tilfelle ser han AD, og annulerer øyeblikkelig sin første beslutning om å la spillet fortsette. Det betyr at han mener AD står nærmere forseelsen og kan se den bedre. Da er det helt greit.

Som sagt: Gi de avdankede spillerne et regelhefte eller send de på dommerkurs.

krøvel vellevold

Quote from: "paf"[ Jeg synes denne avgjørelsen er innenfor det Ad kan mene noe om. Uansett kan Helgerud velge å ignorere AD hvis han er helt sikker på at det ikke har skjedd noen straffbar forseelse. I dette tilfelle ser han AD, og annulerer øyeblikkelig sin første beslutning om å la spillet fortsette. Det betyr at han mener AD står nærmere forseelsen og kan se den bedre. Da er det helt greit.

.

Nå begynner jeg etterhvert å skjønne hva forkortelsen ADHD betyr. Det er selvsagt Assistentdommer Hoveddommer. Og disse som dømmer kampene har altså ADHD (Assistentdommer/Hoveddommer)-syndromet.
Legg ned hele klubben!

Go Up