• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Bort med kynismen

Started by Brann_copper, June 25, 2007, 12:03:06 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brann_copper

Brann har kvaliteter nok i laget til å angripe og spille offensivt i Tippeligaen uansett motstander, uansett sted. Når skal vi begynne å tro på egne ferdigheter? Dette deffensive tullet har vi fått nok av nå!
We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets...  We will never surrender!  - Sir Winston Churchill -

2rB

Quote from: "Brann_copper"Brann har kvaliteter nok i laget til å angripe og spille offensivt i Tippeligaen uansett motstander, uansett sted. Når skal vi begynne å tro på egne ferdigheter? Dette deffensive tullet har vi fått nok av nå!

Har du lest Scharner-sitatet i ei eller anna nettavis nå?

Men er så enig med deg...
MEN - dette gjelder ikkje alltid... Som ein del husker fra fjorårs-sesongen, så var det enkelte kamper det me burde vært meir kyniske...

Men for all del... Det må da gå ann å finne ein mellomting...

KennethS

Det Scharner skriver har eg sagt hele tiden, Mjelde suger på taktikk.

Rbk vant ikkje 13 gull på rad av og spille ny formasjon hver gang motstanderen skiftet navn. Eggen spilte samme formasjon hver jævla kamp, alle visste kordan Rbk spilte med klarte aldri gjøre noe med det.

Brann fikk ikkje trykk på Viking igår før de skiftet til 4-4-2,, e sikker på at vi kunne vunnet denne kampen hadde vi spilt 4-4-2 fra start... Midbanen til Viking fikk holde lekestue med en Brann midtbane som tydligvis ikkje e komfortabel med 4-2-3-1 formasjonen.
tå på Brann

Candyman

Akkurat det der med formasjonen irriterer meg litt og. Brann spiller 4-4-2 og sånn er det. Drit i diamanter og 4-2-3-1 og alt det tåpelige greiene. Vi har vinger i PVM og Solli/Huseklepp som må klare og fore Sæternes og Helstad med innlegg. Utrolig provoserende med alle disse forskjellige lagoppstillingene og formasjonene. Kontinuitet for faen.
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

Vestkanten

Er vi så "dårlige" at vi må tilpasse oss på bortebane? Jeg mener helt klart at vi har et godt nok mannskap til å spille vårt spill.
Dersom dette er MIM's filosofi så kan det jo forsvares med den poengfangsten som har vært til nå, men det har jo vært på kusehåret i en del kamper. Eksempelvis, akkurat sett Lyn-RBK, synes RBK spiller på "sin" måte på bortebane.
Heia Brann!

Romarius

Quote from: "Vestkanten"Er vi så "dårlige" at vi må tilpasse oss på bortebane? Jeg mener helt klart at vi har et godt nok mannskap til å spille vårt spill.
Dersom dette er MIM's filosofi så kan det jo forsvares med den poengfangsten som har vært til nå, men det har jo vært på kusehåret i en del kamper. Eksempelvis, akkurat sett Lyn-RBK, synes RBK spiller på "sin" måte på bortebane.

Og de tapte og ligger 5 poeng bak oss.

Nesten

eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

Xminator

Nå er taktikk nettopp det å se på motstander. Om du ikke ser på motstander så trenger du heller ikke taktiske ferdigheter... Rettere sagt Tom Nordli filosofien.

4-2-3-1 siste kamp er like mye ett utslag av karantene på Sæternes og masingen på spilletid for Huseklepp (masing fra pressen, ikke Huseklepp selv), som en taktisk vri i forhold til motstander. Når målene i tillegg kommer på store personlige feil, noe som per definisjon ikke kan skyldes på taktikk, og Brann brenner svære sjanser før Vikingmålene, så skal du være rimelig kynisk for å skylde på taktikken.

Det står 8-8 i målsjanser, de fleste av Branns 8 var rimelig fete sjanser, så spørsmålet er om vi hadde skapt så mye mer ved å "legge bort kynismen".

Nei, jeg mener vi skal ha mer kynisme. Både borte og hjemme. Istedenfor tullingen med ball i eget forsvar mot en motstander som presser høyt, så skal det klareres. Blir man presset bakover så er ikke alltid løsningen støttepasning på tvers i forsvaret (hører du Bjørn Dahl?), men en liten kipp motsatt vei og ut over sidelinjen. Eller som en del andre gjør, smelle ballen i motspiller og håpe på innkast.

Romarius

Synes for så vidt det var en grei startoppstilling på søndag.
Problemet til Brann er ikke i seg selv at de skal legge seg lavt. Problemet er at for Brann blir dette ofte ensbetydende med å ikke være aggressive. Og det er jo langt fra det samme. De verste eksemplene var Rosenborg- og Lyn-kampene. Stabekk-kampen er vel den eneste der de har lykkes godt.

Ellers absolutt ikke enig at man ikke skal legge opp taktikk etter motstanderen. Det må man selvfølgelig. Men hvis den beste taktikken er å gå offensivt ut, ja da må vi gjøre det.

Lurer på denne til helgen:
Opdahl
Guntveit Sigurdsson Dahl Hanstveit
Huseklepp Solli Andresen PVM
Sæternes Helstad

Men tviler på at vi bruker Solli på midten. For øvrig verd å merke seg at med Jaiteh på banen har vi 3 seiere og en u. Tror han vil få sjansen igjen når han er tilbake.

Nesten

eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

Vestkanten

Quote from: "Romarius"
Quote from: "Vestkanten"Er vi så "dårlige" at vi må tilpasse oss på bortebane? Jeg mener helt klart at vi har et godt nok mannskap til å spille vårt spill.

Og de tapte og ligger 5 poeng bak oss.

Hehe, skjønte denne ville komme. Vel, de tapte ikke 6-0......
Heia Brann!

Ricky

Og kanskje viktigere, de tapte ikke fortjent.
Vi har vel kanskje vært det spillemessig svakeste laget i alle våre seks bortekamper til nå, men fått skikkelig overbetalt på poengkontoen. Symptomatisk nok har vel alle (?) bortemålene våre kommet på dødball og kontringer med bare to-tre involverte spillere.

Hjemme har vi vel knapt et eneste slikt mål. Kommer egentlig i farten kun på straffescoringen til Martin Andresen.

Kruxleiven

Lett å henge seg på denne og si at Mjelde er dum og at det er 4-4-2 som gjelder, overalt og alltid. Først må jeg si at de andre lagene også forandrer på formasjoner. Tromsø og Aalesund for eksempel. Viking er et lag med flere formasjoner. Odd bytter en del.

Jeg tror ikke dere fikk med dere i fjor at Brann raste sammen pga at folk fant ut av Branns offensive 4-4-2 spill. Da må det endringer til. Brann kan spille vanlig 4-4-2 hjemme med flat firer på midten. På bortebane får Brann automatisk flere sjanser imot. Slik er det med alle lag. Det handler litt mer om å tette igjen da, minske rom. Kontre inn et mål. Selvsagt kan Brann valse over motstanderen på bortebane også, men at det skal skje jevnlig er ikke sannsynlig.

Huisker noen Start i fjor på Stadion? Nå er ikke det et ideal for hvordan man skal spille, og de hadde litt flaks, men nå handler det om å tette igjen bak. 0 baklengs. Det klarte Start i den kampen. På lignende måte bør vi spille i enkelte bortekamper. Men en formasjon som passer oss. 4-2-3-1, og gjerne 4-4-2 med eller uten diamant andre ganger. Sjanser får vi uansett. Og skulle vi ikke klare å score på sjanser så er da 0-0 bedre enn 1-3. Jeg tor noen her trenger en reality check. Det er ikke bare å hente poeng på Ullevål (ikke mot noen av de to), Alfheim eller Storstadion. Det må da være mulig å forstå at stormer man i angrep som på hjemmebane så er vi sårbar for kontringer imot.

Fabregas

Klart vi må være kyniske men det betyr ikke at vi ikke skal være aggressive. Synes taktikken som ble lagt foran Viking-kampen virket ganske bra, vi sto egentlig ikke langt tilbake fra Viking mellom begge 16-meterne, det var bare det at Viking var heldigere og dyktigere enn oss der. Hvis Helstad hadde scort på 0-0 (Burde absolutt, to bra sjanser) eller Winters på 0-1(Er ikke lett å løfte den men han bør klare det) så er jeg ganske sikker på at vi hadde tatt med oss poeng.
Jeg må bare si at jeg ikke skjønner at det kan være så vanskelig å være aggressive, er jo noe av det enkleste i fotball. Er jo bare å løpe mot mannen med ballen! Greit hvis en blir driblet vekk, men da har man hvertfall prøvd, å stå å se på er det verste jeg vet om.

Ricky

Quote from: "Kruxleiven"Huisker noen Start i fjor på Stadion? Nå er ikke det et ideal for hvordan man skal spille, og de hadde litt flaks, men nå handler det om å tette igjen bak. 0 baklengs. Det klarte Start i den kampen.

Er vel bare Allianssi som har vært heldigere hva angår å holde nullen på Stadion de siste årene?

Xminator

Nei Start var mer enn heldige de også. Vi snakker om poengran fullt på høyde med det i Sandefjord.

Igjen, det er ikke taktikk eller for mye kynisme som svikter mot Viking. Det er manglende kynisme som feller laget. Noe Andresen, Bakke og flere andre Brannspillere er de første til å erkjenne etter tapet.

C@Bøe_79

Odd hadde en god kamp på Stadion i 2000,spilte 4-5-1 og det med liggende spillere..
Odd var mer liggende enn de var på hotellet natten før...
Aldri likt lag som ligger seg bakpå på bortebane,blir vel ikke dårligere i fotball om man spiller på bortebane?
Men hvis man går inn for det,så er man det...
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

tormi

SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

FeltZ4ever

Quote from: "tormi"
Her har selv spillerne gått ut og sagt at det ikke var noe gale med taktikken - det var uttellingen det stod på.

Det tyder vel på at Mjelde har greidd å hjernevaske hele gjengen med sin "ikke-spille-fotball-på-bortebane"-taktikk...

Forskjellen på Brann og Viking var press på ballfører og agressivitet i fulle 90 minutter..
Hvor mange ganger så vi ikke Viking-spillere føre ballen 20-30 meter uten at EN ENESTE Brann-spiller gikk i han.. Dette var gjennomgangsmelodien i hele kampen,mens Brann ble angrepet med en gang de hadde kontroll på ballen..
Den e' Bruun...

Go Up