• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Hvor god spillerstall har egentlig Brann?

Started by blubbin, June 18, 2007, 13:23:29 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

blubbin

Får Mjelde lite ut av det fantastiske spillermaterialet?
Eller får han faktisk mye ut av et på mange måter begrenset mannskap?

Ser at nesten alle går mot førstnevnte alternativ, men jeg heller mer mot det andre.  Mjelde må naturligvis ta sin del av ansvaret for hvilke spillere som er i stallen, la nå det være klart.

Håkon Opdal er blant de beste keeperne - helt greit.

Bjørn Dahl, hvor god er han? En helt grei back, verken mer eller mindre.

Stopperne - jeg vil si de tre islendingene er nokså midt på treet i Tippeligaen.  Sigurdsson var god i fjor men har ikke vært helt det samme i år.

Verken Hanstveit eller Corrales er etter min mening topp klasse.

Forsvaret er altså temmelig middels, vil jeg påstå.  Ikke rart at man har mange baklengsmål.

Midtbanen skal liksom være så fantastisk.  Er den det? Nei.  Andresen har hatt sin svakeste sesong i Brann, og bør ikke få flere sesonger.  Gashi(benkesliter i Vif før han kom hit) og Jaiteh har kanskje vært bedre, men hvor gode er egentlig disse tre? Jeg savner faktisk Haugen på midtbanen - en spiller som aldri lar motstanderne få gå ufortstyrret rundt omkring.  Mjelde kan sikkert velge bedre enn han har gjort, men uansett hva han velger har vi ikke akkurat den beste sentrale midtbanen i ligaen.

Tre kantspillere kjemper om to plasser.  Jeg synes det er dumt at man bruker millioner på millioner på å kjøpe spillere for at en lokal spiller som ikke er noe dårligere skal sitte på benken.   Kantspillerne er blant de bedre i Tippeligaen, men ingen av dem som spiller er noen Alanzinho for eksempel.  Han som er nærmest det spiller ikke.

Spissparet vårt.  Sæternes har scoret i én kamp.  Han er ikke hva han var det første året.  Helstad er en av de beste spissene i ligaen - og han kom nesten gratis.  Hvor godt er dette spissparet? Det er blant de bedre i ligaen, men f.eks. Stabæk er nok bedre forspent her.

Er det skandaløst at Mjelde ikke klarer noe mer enn å lede serien med ett poeng etter ti serierunder med denne stallen? Nei, jeg synes ikke det. Mange mål både for og i mot, helt naturlig med den spillerstallen som er.
Brann er og skal være et topplag, som skal være blant de lagene som skal kjempe om gullet.  Og det er man jo.
Jeg registrerer at det verste med fotball er ikke å være dårlige og ligge i bunnstriden - det verste er å NESTEN være best, og den skuffelsen som kommer dersom man bare nesten lykkes.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Xminator

Start. Brann har bedre og bredere midtbane.
LSK. To av de du lister er angripere. Om det er LSKs midtbane du er ute etter må du nesten ta med Søgård og M-ettellerannet, og ta bort Occean og Myklebust.

Brann har klart best tropp av eliteserielagene (med unntak av RBK), men vi mangler en del ekstremferdigheter i luftspillet og midtbanen mangler hurtighet.

Vi får se på onsdag om de har klart å lufte ut gullspøkelset denne gangen.

Opdal er landslagskeeper, Thorbjørnsen virker å ha tatt flere steg siden sist han ble satt mellom stengene. Viking har nok bedre dekning når Myhre er klar og om Asper blir.
Høyrebacken. Dahl holder landslagsklasse. Guntveit holdt enda høyere nivå i vår. Du finner nok bedre høyrebacker i Norge, i noen kamper, men dekningen er det vel ingen som har. RBK flytter jo nå en midtbanespiller ned på høyrebacken.
Venstrebacken. Det er mange her som av en eller annen merkelig grunn har satt Hanstveit i halsen. Han hadde spilt på de 13 andre eliteserielagene. Corrales var tippeligaens mest profilerte venstreback i fjor, fortjent eller ikke, det er likevel en klassespiller.
Midtforsvaret vårt har 3 spillere med landslagserfaring på Island. Ingen av dem er ekstremspillere, men alle spillere som hadde gått greit inn i stallen til våre konkurrenter.

steinbygger

Jeg er kun delvis enig med deg i dette. Du tar utgangspunkt i at stallen ikke er så veldig bra. Der er jeg helt uenig med deg. Hvis du ser på de andre lagene som vi liker å sammenligne oss med så er det ingen som er i nærheten av å kunne stille med så gode innbyttere som vi har, men når det gjelder startellveren så er jeg enig med deg at vi ikke nødvendigvis har den beste ellveren. Personlig kunne jeg tenkt meg å byttet vekk 2-3 av sliterene på benken med en klassespiller i forsvaret. Det er unødvendig å ha så mange gode spillere på benken når MIM ikke rullerer i større grad enn han gjør i serien. Samtidig så er det positivt at vi bytter bortimot hele laget mellom serie og cup når kampene kommer så tett som de gjør, men personlig ville jeg hatt noen sulte ungdommer i stallen som spiller nr 16 og oppover og ikke hatt 22 etablerte spillere.

dudo

Det er vel akkurat det Mjelde og RBH har sagt i media de siste dagene òg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

blubbin

Quote from: "steinbygger"Jeg er kun delvis enig med deg i dette. Du tar utgangspunkt i at stallen ikke er så veldig bra. Der er jeg helt uenig med deg.

Jeg må bare presisere litt det jeg skrev.  
Jeg mener ikke at stallen ikke er så veldig bra.  Den er bra.  Den er blant de beste i Tippeligaen.  Men ikke så god som enkelte skal ha det til! Jeg mener altså at den ikke er så bra at det man har prestert til nå er katastrofe.  Hadde Brann lagt på nedre halvdel av tabellen ville jeg vært enig i at man har underprestert kraftig, og at man måtte vurdert blant annet trenersituasjonen.

Texas

stallen vår er god nok til å kjempe i toppen av tippeligaen, men vi kan ikke regne med å vinne den uten kamp fra andre klubber. Forsvaret vår er bra, men da må de slutte å rote det til for seg som i kampen mot lyn. Dahl hadde en meget god sesong i fjor, og det kan godt være at  samarbeidet med miller var en vesentlig faktor.

før sesongen tenkte jeg at vi nå hadde tippeligaens mest løpssterke midtbane, men i kampen mot lyn og mot lsk blir vi til tider rundspilt. Det som bekymrer meg litt er at våre midtbanespillere er ganske like. hverken solli eller pvm er noen hurtigtog for å si det slik, og når de i tillegg mangler kreativiteten til kvisvik og miller så ender det ofte opp med en lang ball mot sæternes. dessverre taper sæternes mange flere hodedueller nå enn tidligere, så det ender opp med at vi gir ballen vekk altfor lett.

Jeg har ikke vært noe stor fan av huseklepp, men vi trenger en med farten hans i de kampene det butter litt i mot. dessuten trenger vi winters som med sin bevegelighet åpner opp rom i forsvaret til motstanderen. Det virker dessverre at winters er offer for en trynefaktor kultur når det kommer til hvem som spiller.

kanskje stallen til brann ikke er så god som vi tror, men det er jo mjelde som selv har valgt hvilke spillere han vil hente til klubben.

Baunebob

Står på fxt at LSK skal i samtaler med Huseklepp. Katastrofe om dette blir en overgang. Fyren har blitt et levende håp som innbytter i kamper hvor vi sliter.

RC

Xminator

Quote from: "Baunebob"Står på fxt at LSK skal i samtaler med Huseklepp. Katastrofe om dette blir en overgang. Fyren har blitt et levende håp som innbytter i kamper hvor vi sliter.

Kommer ikke til å bety noe annet enn at Huseklepp spiller enda mindre fotball.

eivhelle

Brann har en bra stall, men den brukes ikke optimalt.

Erfaringen fra Royal league tilsier at Brann med fordel kunne spille
4-2-3-1 i stedet for 4-4-2. I den formasjonen kunne Andresen vært
hengende spiss og konsentrert seg om det offansive spillet der han
helt klart er best. Huseklepp ville kunne blomstret på kanten og Bakke,
jaiteh,Solli,Gashi og Haugen kan sloss om de to defansive midtbane
plassene.

Slik situasjonen er i dag er ikke Andresen god nok defansivt til at midtbanen
klarer å holde tett når vi blir presset. Vi får ikke utnyttet de ekstreme
ferdighetene huseklepp kan vise når han er i form. Og ikke minst har vi
snart bare 3 spisser igjen og kun en av disse har kontrakt utover denne
sesongen.

jako

Hvem er det som har handlet inn disse spillerne da? Gud vet at det ikke var billig. Uansett er jeg fullstedig uenig med deg.

De fleste av Brann sine spillere ville kommet inn på hvilket som helst førsteellever hos våre rivaler. At du ikke synes de er gode spillere for stå for din regning, men klarer du å plukke ut så veldig mange andre spillere i samme posisjon som er bedre? Jeg tviler.

Brann har kanskje landets beste stall. Og det bør være en selvfølge at laget kjemper i toppen. Noe som vi også gjør per dags dato. At vi fortsatt kan bli bedre er det litn tvil om. Men at det bør ikke herske så veldig mye tvil om at Mjelde har fått veldig gode rammebetingelser, og at laget eventuelt presterer dårlig grunnet dårlige innkjøp bør ikke brukes i Mjeldes forsvar.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

KennethS

Quote from: "ostraume"Folk bør stikke fingeren til helvete ned i jorden og innse at laget ikke er så overlegent best som de tror, det er kanskje ikke  topp3 engang. Vi leder serien og folk er frekke nok til å be om trenerens avgang? Jeg må le.

Det e faktisk treneren som har brukt mangfoldige milioner på disse spillerne da... så den må du lengre ut på landet med hvis du skulle be Mjelde skeptikerne holde kjeft. Det e også Mjelde som går ut og sier at Brann e mer en god nok til og vinne gull med dette laget.
tå på Brann

blubbin

Quote from: "jako"Uansett er jeg fullstedig uenig med deg.

De fleste av Brann sine spillere ville kommet inn på hvilket som helst førsteellever hos våre rivaler. At du ikke synes de er gode spillere for stå for din regning, men klarer du å plukke ut så veldig mange andre spillere i samme posisjon som er bedre? Jeg tviler.

[...]og at laget eventuelt presterer dårlig grunnet dårlige innkjøp bør ikke brukes i Mjeldes forsvar.

Hva er du uenig i egentlig?  Du mener Brann har de soleklart beste spillerne overalt på banen?
Hvem på Brann ville kommet inn på f.eks. Rosenborg og Stabæk? De fleste? Ser jeg ingen grunn til.  Ingen forsvarsspillere.  Ikke Sæternes.  Ingen av midtbanespillerne til Brann ville styrket noen av disse lagene nevneverdig(sier ikke de ville ha svekket lagene heller!).

Sier jeg at de ikke er gode spillere, som du påstår jeg gjør? Nei.  Jeg sier at de ikke er de soleklart beste spillerne - som enkelte ser ut til å mene da de er misfornøyde med at man ikke leder serien med mange nok poeng.

Jeg har allerede skrevet at Mjelde har sin del av ansvaret for hvilke spillere som er i troppen, så der er vi jo enige.  Mjelde kan naturligvis kritiseres for mye og mangt. Ingen trenere er perfekte.
Brann har brukt mye penger.  Det samme har f.eks. Rosenborg, Lillestrøm og Viking.  Viking rykket nesten ned i fjor etter å ha brukt minst like mye penger som Brann.  Brann ligger over alle disse lagene på tabellen.  Ja alle ligger faktisk bak Brann.  Branns spillerstall er etter min oppfatning ikke bedre enn at man ikke skal forvente å vinne serien suverent med den.  Kjempe i toppen og muligens vinne seriegull - ja visst kan man klare det om alt går veien, men å se på det som katastrofalt av treneren om man ikke greier det blir tull etter min oppfatning.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Brann har klart best tropp av eliteserielagene (med unntak av RBK),  .

Går det an å si at vi har den klart beste troppen, for så å komme med unntak? Da har vi jo ikke den klart beste troppen da!
Legg ned hele klubben!

Xminator

Unntaket består selvsagt i ordet "klart". Da er det ett gyldig språklig virkemiddel!

Go Up