• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

ååå, vi e fra bergen...

Started by birki, May 27, 2007, 15:02:38 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

monzilla

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "monzilla"Jeg starter gjerne "gullet skal hem" for å unngå spredningen av sydeuropeiske rytmer på stadion. Vi har en fin nisje med engelsk supporterultur, la oss utvikle oss der.

Kanskje du skal synge på engelsk også?
Den sangen er faen ikke sydeuropeisk. Den høres ut som enhver europeisk sang.

Men når du sier det, så er det noen sanger jeg ikke liker. Gullet skal Hem begynner å gå de fleste på nervene, så kanskje jeg og mine skal slutte å synge med på den. Du vet, litt sånn sur, gammel gubbe-tankegang.

Er det noen her inne som har egne meninger? Hvor har du lest om dette, Monzilla og resten av gjengen? Det var jo også fantastisk tøft å mislike Andresen en liten periode. Viktig å gjøre det som er "in" vettu, da er man selv in. Eller?
Kan du peke på hva som er så syd-europeisk med denne sangen, eller svømmer du bare med strømmen?

Dette blir rett og slett bare latterlig. Enhver person med vettet i behold som har hørt hammarby-versjonen, elsker sangen. Det er faktisk umulig for en vanlig person å si at hammarbyversjonen er dårlig. Derfor lurer jeg på hvor du har lest at den sangen ikke bør synges?

Haha, klovn. Er man tom for argumenter går man på mannen i stedet for ballen. Du hadde tydelig vis ingen argumenter, så du gikk rett på mannen. Velkjent, men dessverre ikke en særlig anerkjent argumentasjonsteknikk.

1) Jeg har aldri konkret nevnt den sangen som ble nevnt. Jeg aner ikke hvilken sang det er snakk om. Jeg bare poengterte at vi skal ikke ha noe forza kvisvik allez allez allez-drit på stadion. Noe som du er troende nok til å sette igang ser det ut som.
2) At du insinuerer at jeg ikke har egne meninger? Hah. Hva faen vet du om det? Kanskje du burde slutte å være så fordømt politisk korrekt, og se på realitetene for en gangs skyld. Hva faen har Andresen med dette å gjøre? Nei, du er nok ute og kjører her.
3) Hva snakker du om?

smaalanda

Har litt lyst til å høre denne berømte Hammarby versjonen. Ikke at dette vil forandre synet mitt på en Brann sang som er laget, men siden folk sier den er for bra til å ikke bli likt blir eg litt interessert, har noen en link?
KMO!!!

Klaus_Brann

Quote from: "HansaInferno"Jeg elsker engelske supportere. Sangene deres er fantastiske til tider, fansen deres er fanatiske, og gjør akkurat som de vil over alt i hele Europa. Vi trøtte bergensere kunne sikkert lært en ting eller to av den gamle garden fra England som herjet vilt på 70- 80 og 90-tallet. Ikke kom med dobbeltmoralen nå; disse supporterne som alle her inne elsker så høyt er de samme supporterne som knuste nesene på hverandre og alle andre som kom i veien for dem, de sloss med politiet, knuste alt rundt seg, og haret løs på hverandre når de føle for det. De skapte den moderne fotballkulturen.
Dette med trommer og forza blablabla har bare kommet senere. Om det stammer fra Italia eller England spiller vel ingen rolle, så lenge supporterne som synger gjør det med ekte lidenskap.

Jeg synes at den nye sangen som det er snakk om her er fet, men jeg kan dessverre ikke teksten. Neste gang den blir sunget så synger jeg med, om noen kan være så snill å legge ut teksten. Tror ihvertfall at jeg vet hvilken det er... Samme som Argentina-fansen synger sant?

http://www.youtube.com/watch?v=l4HqMgtePg4

Prater om??
At vi elsker engelske fotballsupportere?En ting er at dere er anglofile så det holder, men dette blir drøy kost..Her får man høre det så det holder hvis man fortsatt synger for Kvisvik, men å tilbe andre supportere funker...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Henrik8

Skjønner heller ikke helt dette med Hammarby-sangen. Den går vel på samme melodi som "Horto Magiko", eller " I Oslo by" som Vif kaller den. Og der går Hammarbys versjon Vif en høy gang. Men igjen, det er vel ikke Paokara-sangen, som var temaet.

Horto Magiko av Hammarby:

http://www.youtube.com/watch?v=FlCCZwt6fqg&mode=related&search=
Kjør over pakket 09`

grei

Høy gang og høy gang, er vel samme opplegget, dette er VIF sin på en Royal League-kamp, og man bør vel nesten regne med at det lyder endel høyere på store kamper:

http://www.youtube.com/watch?v=hWiIX7FOQP0

Men man blir jo nesten sliten av å se på, det minner endel om kjøret som kanariene driver med.

thesevs

merker her at det blir kanskje litt monotont i lengden - litt duracellkanin over det hele :-D

joda, Vif har klart å skape trøkk med sangen, men eg tviler på at dette e en sang vi ska hige etter.
Ser mange har snakket om Blue Moon. Setter en knapp på den forløpig!

ellers kan eg jo legge inn et forslag til tekst, melodien e blue moon:

"Stian Ohr - alle har pult din mor
Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

synd godset allerede har vært i Bergen...
:-D
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Klaus_Brann

Quote from: "thesevs"merker her at det blir kanskje litt monotont i lengden - litt duracellkanin over det hele :-D

joda, Vif har klart å skape trøkk med sangen, men eg tviler på at dette e en sang vi ska hige etter.

Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

Det må jeg si var kreativt...Blue Moon er det bare å skrinlegge. Det skjer ikke at en så kjent "Enga sang" runger over stadion.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

thesevs

Vet ikkje om folk har foreslått denne melodien før

The Penguins - Earth Angel

http://www.youtube.com/watch?v=zme35J92OWo&mode=related&search=

den oppfyller vel kriteriene om rolig melodi, kunne vært med i en musikal og teksten kan vel synges tydelig...
Futurama

thesevs

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "thesevs"

Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

Det må jeg si var kreativt...Blue Moon er det bare å skrinlegge. Det skjer ikke at en så kjent "Enga sang" runger over stadion.

den med stian ohr va ment som et heller useriøst forslag...

jaja, hvis engen har blue moon melodien, så får vi heller se på andre alternativer.
Futurama

smaalanda

Vi må lære av Rosenborg:

ROSENBORG SAMBA!

http://www.youtube.com/watch?v=qYrqDwgCesE&mode=related&search=

Kan det bli bedre? Mini som synger til og med!
KMO!!!

Klaus_Brann

Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

den med stian ohr va ment som et heller useriøst forslag...

jaja, hvis engen har blue moon melodien, så får vi heller se på andre alternativer.

Okei...Ja, det trodde man alle visste...

thesevs

misforstå meg korrekt - eg e klar over at engen har den melodien.
det eg tenkte i "gjerningsøyeblikket" var at vi kunne ha vår versjon.. finnes mange supportersanger med samme melodi i dette landet.
Blue moon melodien e jo ikkje VIF sin, slik at eg føler ikkje de "eier" den¨... litt annerledes om VIF skulle ha brukt Nystemten til å lage en sang.

men greit. eg tar tilbake knappen eg satt på blue moon melodien. får sikkert bruk for den et annet sted.

Ellers synes grei fikk frem et greit budskap med de tre kriteriene som ble nevnt:

Quote1. En melodi (gjerne en folk kjenner fra før) som har de kjennetegnene en god melodi skal ha (fengende, tydelige melodilinjer, at temaet "løser seg" på slutten). Eksempler er Byen e Bergen, Sloop John B, Let it be, Daydream Believer, Rule Britannia. Selv om man ikke liker verken revy eller musical kan man tenke seg det litt toskete spørsmålet: Ville denne sangen passet inn i en slik setting? Dersom svaret er nei passer den sannsynligvis heller ikke som allsang. Gode melodier er det nok av, så dette er egentlig lett å finne.

2. En tekst som er "lett" å synge (må passe med melodien, mer vekt på vokaler enn konsonanter). Et eksempel er "gullet skaa heeeeeem" framfor "Esskåbrannesskåbrannesskåbrann". Ikke så enkelt å få til, henger selvfølgelig nært sammen med punkt 3.

3. Et minimum av en god tekst (skal rime, helst ha en original vri/ha vidd). Vanskeligere å komme opp med enn man skulle tro (etter alle de håpløse forslagene å dømme).
Futurama

grei

Blue Moon er standard supportersangreportoar på linje med Guantanamera, Que sera sera, Here we go, Wild rover osv. Den tilhører altså på ingen måte Klanen. I 97 sang over 1500 bergensere den med teksten "Stabæk, no har de rotet det vekk, de drakk for lite øl, no e det vi som tar sølv." I senere år har den om ikke akkurat runget fra tribunene men heller blitt brukt i diverse mindre sammenhenger. For eksempel "Bjørn Dahl, kor e vår hellige gral? Du lovet gullsesong, men bød på sølv og batong" fra bartehold etter tapt seriefinale og politirabling på Z i fjor.

Klaus_Brann

Quote from: "grei"Blue Moon er standard supportersangreportoar på linje med Guantanamera, Que sera sera, Here we go, Wild rover osv. Den tilhører altså på ingen måte Klanen. I 97 sang over 1500 bergensere den med teksten "Stabæk, no har de rotet det vekk, de drakk for lite øl, no e det vi som tar sølv." I senere år har den om ikke akkurat runget fra tribunene men heller blitt brukt i diverse mindre sammenhenger. For eksempel "Bjørn Dahl, kor e vår hellige gral? Du lovet gullsesong, men bød på sølv og batong" fra bartehold etter tapt seriefinale og politirabling på Z i fjor.

Ja, da var det på an igjen.
Den tilhører ikke Klanen på noen måte nei, men som dette har vært diskutert mange ganger før her inne, Enga er VELDIG kjent for denne i Norges land blant supportere, og akkurat derfor synes de fleste at det blir feil å bruke denne melodien.

Hvor er alle de 1500 bergenserne nå?Det passer kanskje en liten del av stadion å synge denne fordi vi hadde den for maaange år sia, men det vi skal prøve på er vel å få med hele Hansa, og kanskje stadion på noe...
Dette har vært diskutert side opp og side ned, og det var ikke veldig mange som hadde vært med å bruke den før, og veldig få som var positive til å bruke denne.

grei

Da var det vel heller teksten de reagerte på, tenker jeg. Det er tradisjon på at denne sangen tar form som en spontan kommentar eller har humoristisk undertone på annet vis, en vanlig "brann-mann 63-skje"-tekst duger ikke. Klanen var også kjent for å synge "øl og vold og skamslåtte bønder", men det hindret ikke oss i å begynne med "SK Brann - Bergens stolthet", og i dag tipper jeg at folk ikke engang tenker over at det er samme rop det er snakk om.

HansaInferno

[quote="Tore Larsen"
QuoteThe Grate Escape av ENGLAND-fansen, med trommer og trompeter.

http://www.youtube.com/watch?v=z0FPYB537MI

Englands supportere har nå brukt denne i mange mange år.[/quote]

Joda, det er greit, men det kan også gå under "sydlandsk". Poenget mitt er at det ikke er så forferdelig nøye for verken engelske supportere eller andre så lenge det de synger fungerer bra. Det samme må jo vi også fokusere på, at det vi synger blir bra, ikke nødvendigvis hvilke andre supportere som bruker samme melodi. Synes at det er litt irrelevant (så lenge ikke halve Norge bruker samme melodien selvfølgelig).
Breiflabben, baby!

Klaus_Brann

Quote from: "grei"Da var det vel heller teksten de reagerte på, tenker jeg. Det er tradisjon på at denne sangen tar form som en spontan kommentar eller har humoristisk undertone på annet vis, en vanlig "brann-mann 63-skje"-tekst duger ikke. Klanen var også kjent for å synge "øl og vold og skamslåtte bønder", men det hindret ikke oss i å begynne med "SK Brann - Bergens stolthet", og i dag tipper jeg at folk ikke engang tenker over at det er samme rop det er snakk om.

Hvis du hadde lest et par innlegg i den debatten, så hadde du fort funnet ut at det IKKE var teksten, men MELODIEN folk ikke var klar for.

HansaInferno

Quote from: "HansaInferno"Jeg elsker engelske supportere. Sangene deres er fantastiske til tider, fansen deres er fanatiske, og gjør akkurat som de vil over alt i hele Europa. Vi trøtte bergensere kunne sikkert lært en ting eller to av den gamle garden fra England som herjet vilt på 70- 80 og 90-tallet. Ikke kom med dobbeltmoralen nå; disse supporterne som alle her inne elsker så høyt er de samme supporterne som knuste nesene på hverandre og alle andre som kom i veien for dem, de sloss med politiet, knuste alt rundt seg, og haret løs på hverandre når de føle for det. De skapte den moderne fotballkulturen.
Dette med trommer og forza blablabla har bare kommet senere. Om det stammer fra Italia eller England spiller vel ingen rolle, så lenge supporterne som synger gjør det med ekte lidenskap.

Jeg synes at den nye sangen som det er snakk om her er fet, men jeg kan dessverre ikke teksten. Neste gang den blir sunget så synger jeg med, om noen kan være så snill å legge ut teksten. Tror ihvertfall at jeg vet hvilken det er... Samme som Argentina-fansen synger sant?

Prater om??
At vi elsker engelske fotballsupportere?En ting er at dere er anglofile så det holder, men dette blir drøy kost..Her får man høre det så det holder hvis man fortsatt synger for Kvisvik, men å tilbe andre supportere funker...

Jeg tilber ingen andre supportere, men sier at det er elementer ved det anglofile (som faktisk er ganske dominerende) som mange velger vekk, og så skal man liksom ha en "anglofil stil" på Stadda. Tingen er vel den at supporterstilene rundt om i Europa er såpass "flytende" at det ikke går an å sette dem i bås alltid. Når England-supporterne bruker tromme og trompeter så er de liksom Argentina-copycats? Tror ikke det... Men de tar i bruk slike hjelpemidler de også til tider de også(ønsker meg ikke tromme, slik at det er sagt), alt for å lage liv er vel mottoet til de fleste supportere, men her i Bergen blir det litt mer slik at vi må følge en uskreven regel eller kode når det gjelder supportersanger og hvordan vi skal fremstå. Skal vi ikke hoppe og vifte med skjerfene over hodet fordi klanen og fugla gjør det? Skal vi ikke synge noe som ligner på sydlandsk stemning fordi noen lag i Italia gjør det? Det blir litt lite å velge i når man har sortert ut alt sammen....
Breiflabben, baby!

Klaus_Brann

Quote from: "HansaInferno"

Prater om??

Jeg tilber ingen andre supportere, men sier at det er elementer ved det anglofile (som faktisk er ganske dominerende) som mange velger vekk, og så skal man liksom ha en "anglofil stil" på Stadda. Tingen er vel den at supporterstilene rundt om i Europa er såpass "flytende" at det ikke går an å sette dem i bås alltid. Når England-supporterne bruker tromme og trompeter så er de liksom Argentina-copycats? Tror ikke det... Men de tar i bruk slike hjelpemidler de også til tider de også(ønsker meg ikke tromme, slik at det er sagt), alt for å lage liv er vel mottoet til de fleste supportere, men her i Bergen blir det litt mer slik at vi må følge en uskreven regel eller kode når det gjelder supportersanger og hvordan vi skal fremstå. Skal vi ikke hoppe og vifte med skjerfene over hodet fordi klanen og fugla gjør det? Skal vi ikke synge noe som ligner på sydlandsk stemning fordi noen lag i Italia gjør det? Det blir litt lite å velge i når man har sortert ut alt sammen....

Du elsker de, men du tilber de ikke?Ok..
Jeg er med på den "alt for å lage liv" så lenge det ikke innebærer tromme..
Litt mer "galskap" ala hopping og skjerfvifting hadde vært å foretrekke, det er bare stilig..Og det samme gjelder sanger som har litt sydlandsk i seg, så lenge det ikke blir evighetssanger og synging uavhengig av det som skjer på banen. Men det er nok ingen fare for det.

Ja, synsfeltet vårt er litt snevert, og utvalget blir litt lite når f.eks. "Vi e fra Bergen" ikke skal kunne funke på stadion.
Samtidig så går det også litt på at vi er verdensmestere i å foreslå sanger, men aldri innføre de..

kapteinen

Vi sakker mer og mer akterut når det kommer til liv på tribunen.
Begynner å ligne på en skygge av oss selv.
Er så stort potensiale i vårt supportermiljø, men allikevel greier vi bare det sånn halveis.

Men vi er jo selvfølgelig opptatt av å krangle om vi skal synge om sild og makrell, eller om denne sangen er blitt sunget syd for Os.

Leser at flere her inne saboterer sangene for å ikke få de innført.EN SKAM!
La sangen gå seg et par runder og HOLD KJEFT. Man kan kvele enhver sang i begynnelsen ved å begynne å synge på en annen sang som alle kan.Sangen vil ikke slå til hvis ikke folk liker den, så da er det vel ikke noen grunn til å være så bekymret og måtte sabotere
Z

BrannSupporter

"Vi e fra Bergen og vi er stolt av det" ble sunget 2-3 ganger i går.

Stoffi

Quote from: "monzilla"
Quote from: "monzilla"Jeg starter gjerne "gullet skal hem" for å unngå spredningen av sydeuropeiske rytmer på stadion. Vi har en fin nisje med engelsk supporterultur, la oss utvikle oss der.

Kanskje du skal synge på engelsk også?
Den sangen er faen ikke sydeuropeisk. Den høres ut som enhver europeisk sang.

Men når du sier det, så er det noen sanger jeg ikke liker. Gullet skal Hem begynner å gå de fleste på nervene, så kanskje jeg og mine skal slutte å synge med på den. Du vet, litt sånn sur, gammel gubbe-tankegang.

Er det noen her inne som har egne meninger? Hvor har du lest om dette, Monzilla og resten av gjengen? Det var jo også fantastisk tøft å mislike Andresen en liten periode. Viktig å gjøre det som er "in" vettu, da er man selv in. Eller?
Kan du peke på hva som er så syd-europeisk med denne sangen, eller svømmer du bare med strømmen?

Dette blir rett og slett bare latterlig. Enhver person med vettet i behold som har hørt hammarby-versjonen, elsker sangen. Det er faktisk umulig for en vanlig person å si at hammarbyversjonen er dårlig. Derfor lurer jeg på hvor du har lest at den sangen ikke bør synges?

Haha, klovn. Er man tom for argumenter går man på mannen i stedet for ballen. Du hadde tydelig vis ingen argumenter, så du gikk rett på mannen. Velkjent, men dessverre ikke en særlig anerkjent argumentasjonsteknikk.

1) Jeg har aldri konkret nevnt den sangen som ble nevnt. Jeg aner ikke hvilken sang det er snakk om. Jeg bare poengterte at vi skal ikke ha noe forza kvisvik allez allez allez-drit på stadion. Noe som du er troende nok til å sette igang ser det ut som.
2) At du insinuerer at jeg ikke har egne meninger? Hah. Hva faen vet du om det? Kanskje du burde slutte å være så fordømt politisk korrekt, og se på realitetene for en gangs skyld. Hva faen har Andresen med dette å gjøre? Nei, du er nok ute og kjører her.
3) Hva snakker du om?

Monzilla, monzilla, monzilla..... Du starter ditt innlegg med et personangrep. Som du selv sa, ikke ta mannen, men ballen. Var det ikke et eller annet med flisen og bjelken? ;)
Men, men, la oss legge det bak oss.

Du sier jeg er tom for argumenter. Jeg ber deg komme med et eneste argument som tilsier at denne sangen er sydlandsk. Jeg har ikke sett NOEN argumenter på at den faktisk er sydlandsk.

De bruker denne sangen i England og Sverige, det er de stedene jeg har hørt den. Trompeten og trommen hørtes dog forferdelig ut, det må vi for all del unngå. Melodien høres heller ikke "sydlandsk" ut.

Kan du vennligst peke på hva som gjør denne sangen "sydlandsk?

Martin Andresen-kritikken har mye med dette å gjøre. Det blir et populærfenomen å mene enkelte negative ting, slik som mange nå synes å henge seg på kritikken av denne sangen, uten helt å vite hvorfor de mener det de mener.

Jeg politisk korrekt? :) Vel, det kan i beste fall kalles en bommert.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

krøvel vellevold

Quote from: "steinbygger"

Om det av og til synges en sang øverst på Z, og en annen i motsatt ende av Hansa: So what? Det er et uttrykk for spontanitet og impulsivitet. Det gir inntrykk av at det koker på Hansa. Må liksom alt være organisert og koordinert hele tiden? Er vi soldater?

Og som regel så synger alle samme sang, så det er ikke noe kjempeproblem!
Legg ned hele klubben!

Ingo

Vel at du mener at vi seiler akterut "kaptein" for stå for din regning.
Det har aldri vært større trykk enn det er på Hansa i år.
SS var best i landet på begynnelsen av 90 tallet, men vi er gjerne  dobbelt så mange syngene i dag enn vi noen gang har vært.  
Utviklingen har "skyt i taket" hos andre supporter gjenger mens vi stagnerte,  å gjerne ble dårlige og.
Men flyttingen til Hansa har vært veldig positiv for den syngende supportergjengen.
Problemmet er at vi har lite spektar av sanger vi synger, samt at det virker vanskelig å innføre nye sanger.
Når det er sagt har vi mange gamle sanger som er bra, som ikke blir brukt.

krøvel vellevold

Quote from: "Ingo"Vel at du mener at vi seiler akterut "kaptein" for stå for din regning.
SS var best i landet på begynnelsen av 90 tallet, men vi er gjerne  dobbelt så mange syngene i dag enn vi noen gang har vært.  
Utviklingen har "skyt i taket" hos andre supporter gjenger mens vi stagnerte,  å gjerne ble dårlige og.
Men flyttingen til Hansa har vært veldig positiv for den syngende supportergjengen.
Problemmet er at vi har lite spektar av sanger vi synger, samt at det virker vanskelig å innføre nye sanger.

Helt enig! Bare piss at vi sakker akterut! Etter flyttingen til Hansa er supportergjengen bedre enn noen gang, og vi er også mange flere enn noen gang. Flyttingen har hjulpet oss til et kvantesprang i kvalitet og kvantitet. Nå gjenstår det å utvide sangreportoaret. Og at det ikke er stort nok, har ingenting med at folk er skeptiske til chalala-kultur, trommer og megafoner.

At folk vil ha "den engelske stilen" handler ikke om at de ønsker KUN sanger som synges i England, og at vi ikke kan bruke ting som ikke brukes i England. Det handler vel så mye om å markere avstand og forskjell fra de andre supportergjengene. Rett og slett å skille seg ut og ha vår egen stil, og lage stemning uten meningsløse tekster (chalala, å-å-å-å), uten ord som ikke hører hjemme her (forza, allez, olé), og uten kunstige hjelpemidler som tromme, capo og megafon. Det handler om å gjøre stemningen minst mulig planlagt, styrt eller koreografert. Om de gjør sånn eller sånn i England, er vel egetlig ikke poenget. Vi har mange sanger som ikke brukes i England (Ove Thue-sangene og sanger på melodier til bergenssanger), men poenget er å skille oss vekk fra Italia-kulturen som brer om seg som en pest over halve Europa.

Og når vi først skal ha en egen stil, så er det jo naturlig at vi følger den "engelske". Tross alt har vi 100 ganger sterkere historiske bånd med England enn Italia/Syd-Europa/Latin-Amerika. Både når det gjelder kultur og fotball. Historisk har vi bergensere alltid vendt blikket vestover, mens man østpå har vendt blikket mot Sverige. Slik har det vært gjennom hundrevis av år. I tillegg har vi en tradisjon å føre videre på Store Stå: Vi har helt siden slutten av 80-tallet hatt en engelsk stil. Frem til midten av 90-tallet sang vi også mye på engelsk. Det siste ble nok litt for mye av det gode, men STILEN kan vi fortsette å ha.
Legg ned hele klubben!

kapteinen

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Ingo"Vel at du mener at vi seiler akterut "kaptein" for stå for din regning.

Helt enig! Bare piss at vi sakker akterut! Etter flyttingen til Hansa er supportergjengen bedre enn noen gang, og vi er også mange flere enn noen gang. Flyttingen har hjulpet oss til et kvantesprang i kvalitet og kvantitet. Nå gjenstår det å utvide sangreportoaret. Og at det ikke er stort nok, har ingenting med at folk er skeptiske til chalala-kultur, trommer og megafoner.

At folk vil ha "den engelske stilen" handler ikke om at de ønsker KUN sanger som synges i England, og at vi ikke kan bruke ting som ikke brukes i England. Det handler vel så mye om å markere avstand og forskjell fra de andre supportergjengene. Rett og slett å skille seg ut og ha vår egen stil, og lage stemning uten meningsløse tekster (chalala, å-å-å-å), uten ord som ikke hører hjemme her (forza, allez, olé), og uten kunstige hjelpemidler som tromme, capo og megafon. Det handler om å gjøre stemningen minst mulig planlagt, styrt eller koreografert. Om de gjør sånn eller sånn i England, er vel egetlig ikke poenget. Vi har mange sanger som ikke brukes i England (Ove Thue-sangene og sanger på melodier til bergenssanger), men poenget er å skille oss vekk fra Italia-kulturen som brer om seg som en pest over halve Europa.

Og når vi først skal ha en egen stil, så er det jo naturlig at vi følger den "engelske". Tross alt har vi 100 ganger sterkere historiske bånd med England enn Italia/Syd-Europa/Latin-Amerika. Både når det gjelder kultur og fotball. Historisk har vi bergensere alltid vendt blikket vestover, mens man østpå har vendt blikket mot Sverige. Slik har det vært gjennom hundrevis av år. I tillegg har vi en tradisjon å føre videre på Store Stå: Vi har helt siden slutten av 80-tallet hatt en engelsk stil. Frem til midten av 90-tallet sang vi også mye på engelsk. Det siste ble nok litt for mye av det gode, men STILEN kan vi fortsette å ha.

Vet ikke helt om dere skjønnte hva jeg mente her.
Jeg skriver  at vi sakker akterut pga vi stemningsmessig er for dårlig.
At vi aldri har vært så mange som vi er no underbygger jo bare poenget mitt med at vi klarer å få til så lite når vi har et så stort potensiale som vi har.

Men det er jo ikke slakt!Vi er gode og kan og være de beste, men jeg mener fortsatt at vi er litt skygge av oss selv når vi ikke greier mer enn vi gjør.
Og flyttingen gjorde at vi løftet oss mange hakk, men at det går fremover er jo klart, kunne vel ikke gått så mye annerledes etter fjorårets flausesesong stemningsmessig!
Z

Henki

Quote from: "thesevs"merker her at det blir kanskje litt monotont i lengden - litt duracellkanin over det hele :-D

Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

Du, tjommi, ikke stjel sangene mine da:) Forøvrig bør den synges til Bjørn Helge Riise når LSK kommer på Stadion.
Ballen skal fremover!

smaalanda

Quote from: "Henki"

Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

Du, tjommi, ikke stjel sangene mine da:) Forøvrig bør den synges til Bjørn Helge Riise når LSK kommer på Stadion.

Bjørn Helge Riise blir vel litt for langt i denne sammenhengen....
KMO!!!

Henki

Quote from: "smaalanda"

Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

Nah, man bare bytter ut "Stian Ohr" med "Din mor" hver gang Bjørn Helge Riise har ballen så går det der helt fint :)
Ballen skal fremover!

smaalanda

Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

Nah, man bare bytter ut "Stian Ohr" med "Din mor" hver gang Bjørn Helge Riise har ballen så går det der helt fint :)

Eller "Riises bror" han er jo i skyggen av sin ekle storebror.
KMO!!!

Stoffi

Quote from: "kapteinen"
Men vi er jo selvfølgelig opptatt av å krangle om vi skal synge om sild og makrell, eller om denne sangen er blitt sunget syd for Os.

Leser at flere her inne saboterer sangene for å ikke få de innført.EN SKAM!
La sangen gå seg et par runder og HOLD KJEFT. Man kan kvele enhver sang i begynnelsen ved å begynne å synge på en annen sang som alle kan.Sangen vil ikke slå til hvis ikke folk liker den, så da er det vel ikke noen grunn til å være så bekymret og måtte sabotere

Her har vi hovedproblemet, det er alltid noen som har noen innvendinger på noen sanger, og dermed følger mange etter fordi det er tøft å mene noe annerledes enn det "fjortissene i bataljonen" mener.
Det er på tide å våkne opp, gutter. Se rundt dere på Hansafeltet, det er voksne menn, stort sett. Vi er ikke lenger dominert av fjortisser.

brann.avd.molde

Her har vi hovedproblemet, det er alltid noen som har noen innvendinger på noen sanger, og dermed følger mange etter fordi det er tøft å mene
noe annerledes enn det "fjortissene i bataljonen" mener.
Det er på tide å våkne opp, gutter. Se rundt dere på Hansafeltet, det er voksne menn, stort sett. Vi er ikke lenger dominert av fjortisser.

Det er vel mulig at flere personer kan ha samme mening uten at det automatisk skal bety at de bare følger strømmen for å være kul. "Alle røykere røyker ikke for at de skal være kule." Men det er nok også fullt mulig at noen bare slenger seg på strømmen.

Men er jo bare å fortsette å synge på sangen som skal innføres, er den god nok blir den innført, er den ikke god nok så går man videre til neste sang.

Uansett hvilken sang det er vil det alltid være noen som har noe å si angående sangen. Om det er mange som mener sangen her ikke er god nok, er det jo fortsatt fult mulig at det er deres egen mening og ikke andres. Er nok helt sikkert også folk innenfor BBB som mener at noen sanger f.eks denne ikke er bra nok jeg kjenner hvertfall flere.
Eg må inn!

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

thesevs

Alle har pult din mor
Alle har pult din mor"

Eller "Riises bror" han er jo i skyggen av sin ekle storebror.

Beklager Henki! Men siden du ikkje hadde skrevet nokke om det, og ingen andre har hørt deg synge sangen... så tenkte eg det va ok å nevne den her inne :-D
Men hallo... eg e ikkje verre på det enn at eg gir deg kred for teksten!

Fred ut!
Futurama

monzilla

Her har vi hovedproblemet, det er alltid noen som har noen innvendinger på noen sanger, og dermed følger mange etter fordi det er tøft å mene noe annerledes enn det "fjortissene i bataljonen" mener.

No drar du dette med at folk ikke har egne meninger jævlig langt. Mener du det er et skikkelig problem inviterer jeg deg gjerne til å ta det opp i en egen tråd i en egnet del av forumet.

SonOfGeir

Quote from: "NorthsideFCDH"Kanskje på tide å endre stilen vår pitte litt då siden vi ikke får til noe annet?

Gullet ska hem e eneste nye sangen på flere år...

Den er den eneste som andre enn deler av felt z har giddet å synge, og allerede en landeplage, men det blir stadig laget nye sanger. problemet er nok at stadionpublikummet er altfor slapt til å innføre noe nytt.

grei

Quote from: "SonOfGeir"problemet er nok at stadionpublikummet er altfor slapt til å innføre noe nytt.

Problem nummer to er at sangene som foreslås som regel er dårlige og lite fengende. De få gode drukner i dårlige forslag siden folk med minimal musikalsk innsikt har en tendens til å dominere diskusjonen. Folk forstår jo ikke at det å lage tekster krever evner utover det det å rable ned noen tilfeldige ord. Hvis det hadde vært godt nok med middelmådige sanger kunne vi like gjerne brukt de gamle som ikke synges lenger.

monzilla

Vel, jeg skal forsøke å være konstruktiv, du får ha meg unnskyldt hvis det ikke går.

Den sangen der kommer aldri til å bli sunget på stadion.
1) Melodien. hvordan i alle dager har du tenkt at det skal bli trøkk med den melodien? Det kommer i bestefall høres ut som summing.
2) Teksten. Hva handler den om egentlig? Er jo bare vissvass fra ende til annen
3) Humoristisk forslag? på hva da? Parodi tenker du på?

Stoffi

Quote from: "brann.avd.molde"

Her har vi hovedproblemet, det er alltid noen som har noen innvendinger på noen sanger, og dermed følger mange etter fordi det er tøft å mene
noe annerledes enn det "fjortissene i bataljonen" mener.

Det er vel mulig at flere personer kan ha samme mening uten at det automatisk skal bety at de bare følger strømmen for å være kul. "Alle røykere røyker ikke for at de skal være kule." Men det er nok også fullt mulig at noen bare slenger seg på strømmen.

Her gikk du litt i baret. De fleste begynner å røyke for å være kule, for å tøffe seg litt. Det har vært laget utallige undersøkelser på dette. Jeg snakker selvfølgelig kun om ungdomsårene da man begynte. :)

Quote from: "krøvel vellevold"

Der ja, et bra argument. Du synes ikke den er bra nok, noe som respekteres.

Quote from: "monzilla"

No drar du dette med at folk ikke har egne meninger jævlig langt. Mener du det er et skikkelig problem inviterer jeg deg gjerne til å ta det opp i en egen tråd i en egnet del av forumet.

Si meg hvorfor sangen er sydlandsk. Det virker jo ikke som om noen kan sette fingen på hvorfor den er "sydlansk". Det lukter saueflokk lang vei.

Saueflokker er ikke uvanlig, du ser det overalt, også her. Jeg har nok vært sau mange ganger selv, alle har vært sau.

Quote from: "monzilla"Vel, jeg skal forsøke å være konstruktiv, du får ha meg unnskyldt hvis det ikke går.

Den sangen der kommer aldri til å bli sunget på stadion.
1) Melodien. hvordan i alle dager har du tenkt at det skal bli trøkk med den melodien? Det kommer i bestefall høres ut som summing.
2) Teksten. Hva handler den om egentlig? Er jo bare vissvass fra ende til annen
3) Humoristisk forslag? på hva da? Parodi tenker du på?

Støttes 100%. Den sangen drukner i sin egen melodi.

brann.avd.molde

Quote from: "brann.avd.molde"

Her gikk du litt i baret. De fleste begynner å røyke for å være kule, for å tøffe seg litt. Det har vært laget utallige undersøkelser på dette. Jeg snakker selvfølgelig kun om ungdomsårene da man begynte. :)

Støttes 100%. Den sangen drukner i sin egen melodi.

Ja, men ikke alle begynner derfor. Det jeg egentlig ville fram til. De fleste her inne regner jeg med har kommet over det stadiet, slik at de kan ha sine egne meninger.

Min mening er også at den ikke er god nok.

Vanskelig å sette fingeren på hva som gjør den sydlansk, men kanskje det er mer den assosiasjonen(?) som man får til "de sydlanske landene" og kanari o.s.v som gjør mange skeptisk, inkludert meg

Og som deg drukner den siste sangen der i sin melodi og vil ikke kunne skapt nok trøkk på staddaen
Eg må inn!

Northside

Quote from: "purolatino"
Vi e Mjeldes Røde Arme
De e SK Brann vi e her for å se

Den linjen der får meg nesten til å spy og gjør kun at jeg ikke leser gjennom resten av sangen.

De e SK Brann vi e her for å se

Dette håper jeg virkelig var elendig ironi! VI er SK Brann og vi er pokker meg ikke bare der for å se!

Over til det teamet her handler om.

At folk mener den er sydlansk er kanskje fordi melodien går mye fortere enn "vanlig" + setningene er mye kortere.

Det jeg ikke har fått forklart er hvorfor vi skal holde så trofast på den kulturen vi har per dags dato, når den faktisk ikke funker et sekund.

Grunnen til at stemningen bedret seg i år er bare fordi vi samlet oss på en mye bedre tribune... Og med mindre man er blind så vil de fleste se at vi har et mye større potensiale til å dra med oss hele Hansa. Slik det er nå synger 3 felt på Hansa, noe som er langt fra strålende.

Liverpool som har den beste (om ikke langt ifra) supportergruppen i England er et tydelig bevis på at man følge den "engelske" stilen men samtidig bruke melodier slik som denne vi diskuterer her...

monzilla

Quote from: "Stoffi"Si meg hvorfor sangen er sydlandsk. Det virker jo ikke som om noen kan sette fingen på hvorfor den er "sydlansk". Det lukter saueflokk lang vei.
Saueflokker er ikke uvanlig, du ser det overalt, også her. Jeg har nok vært sau mange ganger selv, alle har vært sau.

Nå har jeg tidligere spesifisert at jeg ikke aner hvilken melodi det er snakk om, og utspillet mitt var på generell basis. Står fast på at vi har vår nisje innen engelsk supporterkultur, og at vi bør videreutvikle den delen. Det er det som gjør oss unikt i Norge. Skulle likt å sett dekningen din for at jeg følger en såkalt saueflokk i dette tilfellet, men det er en interessant problemstilling, og jeg gjentar invitasjonen til å starte en egen tråd i en egnet del av forumet.

grei

Si meg hvorfor sangen er sydlandsk. Det virker jo ikke som om noen kan sette fingen på hvorfor den er "sydlansk".

Klaus_Brann

Siden vi i Bergen følger den engelske stilen er det bare å kjøre på med både tromme og korps!
Sitter og ser kampen nå, og den forbanna tromma går jo på alle sangene!Selv England er ikke engelske i stilen lenger...

smaalanda

Quote from: "Klaus_Brann"Siden vi i Bergen følger den engelske stilen er det bare å kjøre på med både tromme og korps!
Sitter og ser kampen nå, og den forbanna tromma går jo på alle sangene!Selv England er ikke engelske i stilen lenger...

Fra nå av: Den Bergenske stilen! Vær stolt gutter!
KMO!!!

Klaus_Brann

Quote from: "Klaus_Brann"Siden vi i Bergen følger den engelske stilen er det bare å kjøre på med både tromme og korps!

Fra nå av: Den Bergenske stilen! Vær stolt gutter!

TAKK!
Vi kan vel snart skryte av å være de eneste supporterne i verden som ikke bruker tromme. Litt ekkel utvikling synes jeg, slik som England holder på...Det høres mer ut som det er konsert enn supportere som synger...

Chris*

Slik har det da vært i mange år. Det engelske landslaget har brukt tromme og trompeter i mange herrens år.
en som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

Go Up