• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Talentsatsing

Started by dudo, April 25, 2007, 17:39:02 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

dudo

Etter ansettelsen av RBH er det uttalt at talentsatsing og -utvikling skal være en av hovedoppgavene til SK Brann. I klubben finnes det lite av dette per i dag, man har et fotballgymnas med opplegg jeg ikke har oversikt over og et opplegg i Brasil, i tillegg til å ha hentet Tijan Jaiteh til klubben. De vi med sikkerhet vet Brann har i kikkerten er Solli på Vadmyra og Nordtveit på FKH, samt Tertnes(?)keeperen som satt på benken i noen kamper i sesongoppkjøringen. I tillegg har vi lånt ut spillere som Spurkeland og Rieber-Mohn.

Så er spørsmålet; nøyaktig hvilke tiltak vet vi er satt i kraft, og hvilke spillere  bør vi tenke på å knytte til oss der ute?

Dette innlegget kommer av denne artikkelen, og selv om det selvsagt er idiotisk å kalle denne spilleren "den nye Carew" er det alltid spennende å lese om nye talenter. Brann er nå en etablert storklubb i Norge, og skal være den første klubben til å hente gutter som denne om de er gode nok. Vi kan ikke bare basere oss på å hente billige gutter rundt om kring i Hordaland, vi må også belage oss på å betale for arbeidet som gjøres i andre klubber som ikke er av de 5 beste i landet.

Samarbeidet med Løv-Ham burde også være en gulrot for yngre stortalenter i Norge. Spesielt om dette innebærer en del treninger med Brann i tillegg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Quote from: "dudo"Så er spørsmålet; nøyaktig hvilke tiltak vet vi er satt i kraft.

Brann og fotballkretsen har jevnlige talentsamlinger med lokale spillere der Brann sine trenere har deltatt. Så Brann bør ha veldig godt oversikt over de beste spillerne i Hordaland fra de er 14-15 år.
Rød makt på Hansa!

dudo

Ok, et bra, om enn noe selvfølgelig tiltak. Hvordan er ståa nasjonalt? Mener å huske at u16- eller u17-trenere er/har vært tilknyttet Brann?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Brannmus

Det var en sak med RBH om talentsatsingen i klubben i et av sesongens programblad. Blir vel det føste, siden jeg ikke kan knyttet det til sist.

Nå har jeg ikke programmet, så skal ikke si for mye om hva det ble sagt der, men det var i hvert fall mye prat om å utvikle mennesker, la spillere få hospitere med klubben og ellers la de spille på et passende nivå (2.divisjon og 3. divisjon).

dudo

Jeg er egentlig av den mening at om 3. div er "passende nivå" er disse spillerene ikke interessant på Brann. Definitivt ikke i første rekke, ihvertfall. Brann 2 i andre div og Løv-Ham i Adecco er drømmescenarioet. Med den startoppstillingen 2.-laget har i dag burde de vel få til et opprykk...

Brannmus

Brann ønsker ikke å støvsuge hele ungdomsfotballen i Hordaland og samle alle talenter i en og samme klubb.

Brann er avhengig av et samarbeid med andre lokale klubber, og der ligger da dette med hospitering. Er du god nok, så får du sjansen til å trene med dem som er bedre enn deg. Om dette betyr med Brann sitt A-lag, så er du kommet langt. Men du har fortsatt mer nytte av å spille kamper hver helg som 16-17 åring i 2. og 3. divisjon mot skikkelig motstand, enn å være samlet på et Brann 2 lag som høvler over alle andre lag i distriktet.

Truls

Når var det slik at Brann 2 høvlet over alle andre lag i distriktet? Espen Steffensen har vel klart det kunststykke å rykke ned to ganger med Brann 2.
kal de aldri slutte å plage oss om Søndagen ?

dudo

Selvsagt, men jeg vil se mot storklubbene på kontinentet (i norsk målestokk, selvsagt). Der finner man utallige eksempler på spillere som bare er 17-18 som spiller mange (mer enn 25%) av kampene for a-laget. Disse er jeg hellig overbevist om at man finner i Norge òg, forutsetningen er at man lokaliserer dem tidlig nok. Alt er relativt, også talenter! ;-p Problemet med en slik tankegang ser man i Nordtveit-saken - når spillerene er så gode får man konkurranse fra større klubber. Derfor er det viktig å knytte kontakt med både klubb og spillere tidlig.

Go Up