• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

sang gruppen

Started by Nuen, January 11, 2007, 13:02:12 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

skb!

Quote from: "Nixon"
Quote from: "chris_henrik"Når ny sanger først skal innføres, kan vi godt spare oss for "Vål'enga Re'llion" melodien.


Kunne ikke vært mer enig. Dette er på en måte signatursangen til Klanen, og da blir det rett og slett pinlig å stjele den. Kan ikke fatte hva BBB tenker på her!!


Jeg reagerte også veldig på det, og i tillegg får jeg ikke helt teksten ti å passe til melodien, som noen allerede har nevnt. All respekt for forslaget, men her bør fktisk sanggruppen gjøre helomvending og innføre en annen sang istedet.

Pondan

Men denne sanggruppen, var jo et møte på puben i vinter.. Er dette det eneste som er blitt gjort? syns det har vert veldig stille...

Northside

Quote from: "Pondan"Men denne sanggruppen, var jo et møte på puben i vinter.. Er dette det eneste som er blitt gjort? syns det har vert veldig stille...


Sanggruppen, som bestod av Morten begynte arbeidet i vinter hvor vi plukket ut nye sanger som var blitt postet på forumet + en del eldre sanger som er blitt glemt.

Vi hadde 1 møte i vinter hvor de eldre sangene skulle bli spilt inn og legges ut på bataljonen. Innspillingen osv var det han ene fra 12mann som skulle fikse (husker ikke navnet i farten).

Planen var at vi først skulle ta de eldre sangene og så ha et nytt møte hvor vi tok alle de nye sangene, det siste møtet har det aldri blitt noe ut av.
Hva som har skjedd og vil skje videre vet jeg ikke, her bør Bataljonen komme med en liten info snart. Det som i det minste var meningen var at vi skulle starte med 1-2 nye sanger, når folk kunne disse 1-2 nye sangene skulle vi prøve oss på flere...

Klaus_Brann

Quote from: "chris_henrik"Når ny sanger først skal innføres, kan vi godt spare oss for "Vål'enga Re'llion" melodien. Sang nr to derimot har virkelig noe for seg.


Kunne ikke vært mer enig!
Det er ok at man til en viss grad bruker andres melodier, men tenkt hvis enga hadde brukt melodien til nystemten på en av deres sanger?Nei fysj, det bør vi holde oss vekk fra. Boikotter denne hvis den blir sunget på stadion.
Den andre er konge!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

C@Bøe_79

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "chris_henrik"Når ny sanger først skal innføres, kan vi godt spare oss for "Vål'enga Re'llion" melodien. Sang nr to derimot har virkelig noe for seg.


Kunne ikke vært mer enig!
Det er ok at man til en viss grad bruker andres melodier, men tenkt hvis enga hadde brukt melodien til nystemten på en av deres sanger?Nei fysj, det bør vi holde oss vekk fra. Boikotter denne hvis den blir sunget på stadion.
Den andre er konge!


Sang-gruppen går inn for mer sang om Brann og mindre om andre lag...
Dette er blitt "vedtatt"..
Hetsen skal reduseres kraftig, og mer fokus på eget lag og spillere..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Nixon

Quote from: "C@Bøe_79"
Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "chris_henrik"Når ny sanger først skal innføres, kan vi godt spare oss for "Vål'enga Re'llion" melodien. Sang nr to derimot har virkelig noe for seg.


Kunne ikke vært mer enig!
Det er ok at man til en viss grad bruker andres melodier, men tenkt hvis enga hadde brukt melodien til nystemten på en av deres sanger?Nei fysj, det bør vi holde oss vekk fra. Boikotter denne hvis den blir sunget på stadion.
Den andre er konge!


Sang-gruppen går inn for mer sang om Brann og mindre om andre lag...
Dette er blitt "vedtatt"..
Hetsen skal reduseres kraftig, og mer fokus på eget lag og spillere..


Nå ser jeg ikke helt sammenhengen mellom Klaus sitt innlegg og svaret her. Men jeg støtter at vi skal synge mer om Brann og mindre om motstanderen. Men det kan umulig hjelpe når vi stjeler en så innarbeidet VIF-melodi. Det skulle ikke forundre meg om det vil komme høylydte protester fra oss fra øvre dersom denne blir sunget.
Rød makt på Hansa!

C@Bøe_79

Jeg som leste feil i farten...
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

brann02

Quote from: "chris_henrik"Når ny sanger først skal innføres, kan vi godt spare oss for "Vål'enga Re'llion" melodien. Sang nr to derimot har virkelig noe for seg.


Helt enig. Man bruker ikke Enga melodier eller lsk, Rbk for den slagsskyld

Baronen

Siden man ikke skal bruke andre lag sine melodier er det jo bare å kutte ut følgende sanger asap:

Vi e berømte
Vi e Brann
Sæternes scorer mål

etc etc.

Vi skal jo være så utrolig unike her i Bergen, så heretter får vi holde oss til Byen e Bergen og Nystemten.

Nixon

Det er ikke til å unngå at mange av de samme melodiene blir sunget rundt omkring. Men det finnes noen sanger som er mer typisk for en klubb enn andre. Og dette er et godt eksempel på en slik sang.
Rød makt på Hansa!

krøvel vellevold

Er det den der "Vål'enga! Du er min rellion, stolt gammal traddisjon", vi snakker om her? Eller "Blue Moon" som den egentlig heter? I så fall er ikke det akkurat en sang Klanen kan gjøre krav på som sin! Det er en av de mest universelle melodiene i fotballverdenen. Det er en sånn melodi som "alle" har en variant av, på lik linje med "Vi è Brann, vi è Brann". Og vi har jo selv brukt denne "Blue Moon"-melodien for leeenge siden. På begynnelsen av 90-tallet da vi sang mye engelsk, sang vi f.eks. ting som "We beat the scum four-nil", og på Stabæk i 97 ble det sunget "Stabæk, no har de rotet det vekk, de drakk for lite øl, no e det vi som tar sølv". Bare vi ikke synger en tekst som ligner på det Klanen synger, og f.eks. begynner å synge at Brann er vår religion, at Brann er en av en million, eller at Brann er en stolt gammal tradisjon, så syns jeg det er helt greit å bruke den melodien!
Legg ned hele klubben!

Nixon

Hva vi gjorde i enkeltkamper for 10-15 år siden betyr fint lite når VIF har sunget den i hver kamp fra den gang og helt frem til i dag. Om denne sangen også blir sunget i utlandet betyr ingenting etter min mening. Vi spiller i den norske serien.

Såvidt jeg husker var du meget kritisk da Aafk-fansen hadde rappet melodien til en av våre signatursanger. Det blir akkurat det samme her.
Rød makt på Hansa!

knutern

Quote from: "krøvel vellevold"Er det den der "Vål'enga! Du er min rellion, stolt gammal traddisjon", vi snakker om her? Eller "Blue Moon" som den egentlig heter? I så fall er ikke det akkurat en sang Klanen kan gjøre krav på som sin! Det er en av de mest universelle melodiene i fotballverdenen. Det er en sånn melodi som "alle" har en variant av, på lik linje med "Vi è Brann, vi è Brann". Og vi har jo selv brukt denne "Blue Moon"-melodien for leeenge siden. På begynnelsen av 90-tallet da vi sang mye engelsk, sang vi f.eks. ting som "We beat the scum four-nil", og på Stabæk i 97 ble det sunget "Stabæk, no har de rotet det vekk, de drakk for lite øl, no e det vi som tar sølv". Bare vi ikke synger en tekst som ligner på det Klanen synger, og f.eks. begynner å synge at Brann er vår religion, at Brann er en av en million, eller at Brann er en stolt gammal tradisjon, så syns jeg det er helt greit å bruke den melodien!
Enig med den. Jeg er  mer skeptisk til den andre sangen, som er West Ham sin klubbsang... Tror mange hadde reagert om vi tok You'll never walk alone og la Brann tekst på den, eller om andre klubber hadde tatt nystemten og endret teksten. Det blir litt det samme om vi stjeler forever blowin' bubbles syns jeg...

Er ikke meningen å være kjip, for det er en fin tekst og en bra sang men...

http://en.wikipedia.org/wiki/I'm_Forever_Blowing_Bubbles

Nixon

Opp med hånden alle som visste at dette var West Ham sin klubbsang...
Rød makt på Hansa!

chris_henrik

Quote from: "Nixon"Opp med hånden alle som visste at dette var West Ham sin klubbsang...


Man har da sett filmen med den lille Hobbiten som kommer på besøk fra junaiten.
<BRANN> ..... DKFM

Klaus_Brann

Quote from: "knutern"
Quote from: "krøvel vellevold"Er det den der "Vål'enga! Du er min rellion, stolt gammal traddisjon", vi snakker om her? Eller "Blue Moon" som den egentlig heter? I så fall er ikke det akkurat en sang Klanen kan gjøre krav på som sin! Det er en av de mest universelle melodiene i fotballverdenen. Det er en sånn melodi som "alle" har en variant av, på lik linje med "Vi è Brann, vi è Brann". Og vi har jo selv brukt denne "Blue Moon"-melodien for leeenge siden. På begynnelsen av 90-tallet da vi sang mye engelsk, sang vi f.eks. ting som "We beat the scum four-nil", og på Stabæk i 97 ble det sunget "Stabæk, no har de rotet det vekk, de drakk for lite øl, no e det vi som tar sølv". Bare vi ikke synger en tekst som ligner på det Klanen synger, og f.eks. begynner å synge at Brann er vår religion, at Brann er en av en million, eller at Brann er en stolt gammal tradisjon, så syns jeg det er helt greit å bruke den melodien!
Enig med den. Jeg er  mer skeptisk til den andre sangen, som er West Ham sin klubbsang... Tror mange hadde reagert om vi tok You'll never walk alone og la Brann tekst på den, eller om andre klubber hadde tatt nystemten og endret teksten. Det blir litt det samme om vi stjeler forever blowin' bubbles syns jeg...

Er ikke meningen å være kjip, for det er en fin tekst og en bra sang men...

http://en.wikipedia.org/wiki/I'm_Forever_Blowing_Bubbles


Som Nixon sier det, vi spiller i den norske serien og om vi tar melodien til West Ham, så er det på langt nær like mange som bryr seg, som hvis vi bruker enga`s rellion!
Satser på at det ikke blir noe av den, det kommer til å bli flaut!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Alzheimer/Silverspurs

Quote from: "brann02"
Quote from: "chris_henrik"Når ny sanger først skal innføres, kan vi godt spare oss for "Vål'enga Re'llion" melodien. Sang nr to derimot har virkelig noe for seg.


Helt enig. Man bruker ikke Enga melodier eller lsk, Rbk for den slagsskyld


Når det er sagt er jo "Nål'enga Re'llion"-sangen ikkje deira melodi heller då, men eg skjønar poenget likevel sidan melodien i Norge er blitt så kjent med dei.

Det er Manchester City sin "Blue Moon" (sunge originalt av Sinatra trur eg) som er melodien. Heilt utruleg at låta han vere så feit med City-fansen, og så irriterande med Enga :)

Edit: Og det står jo forresten på linken til youtube og, hehe. Jaja, fekk iallefall vist alt eg kunne. :)

skip

Kutt ut hele engensangen! Det blir for dumt om vi skal synge den på Stadion. Noen bør få den vekk fra forsiden skamfort, og kunngjøre at vi likevel ikke skal velge denne. Hvis ikke oppfordrer jeg alle til å holde kjeft når denne bir forsøkt innført!

tippetuppen

west ham sin sang so what.. den e herlig om den blir innført.. det e bare en sang de har tatt til seg slik som lfc, celtic osv har gjort med sin sang.

men ålenga relligion eller faen nei takk på stadion..
E det så nøye då

tr0Ndemann

Enig. Plenty av utenlandske fotballsanger har blitt "importert" til norske klubber, og gjort om med norsk tekst. Hvorfor kan ikke vi gjøre det?

Jeg digger West Ham sangen, og vet på forhånd at det vil krible i magen når den blir sunget på stadion på mandag. :)
What a waste of council tax, we paid for your hats!

brann02

Det finnes vel en håndfull melodier man IKKE skal bruke. Vålenga sangen er en av di. Syntes dette er pinlig for di som har lagt det ut på forsida.

Corran

Men er ikke denne en gammel Brann sang Hver gang eg hører vif synge den så nynner eg etterpå og irriterer meg grønn over hvor jeg har den fra
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

tippetuppen

AIK fikk millioner av VIF, men Simpson slåsje til, han e for glad i biff...

E vel denne du tenker på. som vi sang mot Pascal Simpson. Han som selvfølgelig skåret sitt eneste seriemål mot nettopp Brann på Bislett
E det så nøye då

Corran

Nei nei Eg tenker lengre tilbake en som så.
I alle fall til midten av 90 tallet om ikke  slutten av 80 tallet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"Hva vi gjorde i enkeltkamper for 10-15 år siden betyr fint lite når VIF har sunget den i hver kamp fra den gang og helt frem til i dag. Om denne sangen også blir sunget i utlandet betyr ingenting etter min mening. Vi spiller i den norske serien.

Såvidt jeg husker var du meget kritisk da Aafk-fansen hadde rappet melodien til en av våre signatursanger. Det blir akkurat det samme her.


Det er noe helt annet. For de har ikke bare rappet melodien. Teksten begynner jo med det samme også.

"Blue Moon" er faen ikke noen "signatursang" for Klanen! Dette er veldig utbredt melodi innen supportersang (spesielt i England), og vi har selv mange ganger brukt denne melodien antagelig før Klanen brukte den. Så lenge vi synger noe helt annet på samme melodi, så er vi langt inne på det tørre! Det får da være grenser for hvor mye respekt vi skal ha for denne Klanen, om vi ikke kan bruke en helt enkel melodi bare fordi Klanen også bruker den! Herregud, skal vi gi Klanen æren for alt her i verden? Skulle jo for faen tro at det var Klanen som hadde laget melodien også! Skal vi slutte å synge "Vi é Brann, vi é Brann" fordi Klanen synger "Vål'enga, Vål'enga" på samme melodi? Sistnevnte er også et eksempel på en sånn enkel melodi som alle bruker. Men det er vel for faen ingen som mener at det er en signatursang for noen som helst?
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: "krøvel vellevold""Blue Moon" er faen ikke noen "signatursang" for Klanen! Dette er veldig utbredt melodi innen supportersang (spesielt i England)


England, ja. Men spiller vi i England, Krøvel?
I Norge (der vi spiller om du var i tvil) er denne melodien synonymt med VIF. Og da er det bare pinlig for oss å bruke den samme. Spesielt nå som vi skal ha en storsatsing med ny tribune med egen sanggruppe. Og så er dette det første de kommer med?

Quote from: "krøvel vellevold"Det får da være grenser for hvor mye respekt vi skal ha for denne Klanen, om vi ikke kan bruke en helt enkel melodi bare fordi Klanen også bruker den!


Respekt for Klanen?
Hvem snakker om respekt for Klanen?
Dette handler om respekt for oss selv!
Rød makt på Hansa!

jako

Seriøst krøvel alle tenker vel på VIF med en gang de hører den melodien. Akkurat som mange tenker på Brann når de høre "vi e berømte brann fra bergen". At mange lag også synger den i England betyr fint lite akkurat her.

Det finnes jo plenty med andre melodier man kan bruke så hvorfor akkurat denne?

Når jeg ser teksten på de to nye sangene så blir jeg sjokkert hvor lite kreative de har vært i denne sanggruppen.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

tj00m

Er egentlig enig med krøvel om at vi ikke bør ha såpass respekt for andre lag at vi ikke kan ta noen melodier som de har.. Men på en annen side, hadde vært passe idiotisk om vif kom med "Vi e berømte brann fra bergen...." melodien til en sang..
Brann Bergens Stolthet!

Klaus_Brann

Er enig med Nixon, dette handler absolutt ikke om noen slags form for respekt for Klanen, eller det de driver med.
Selv om vi kanskje har brukt denne en gang for maaange år siden, kanskje før de, så er det "deres" melodi i NORGE i dag. Det vet ALLE, og det blir håpløst flaut om denne kommer på stadion fremover.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: "krøvel vellevold"


Du leser det du vil lese Krøvel.
Det er vel inge som gir de noen slags form for ære? Selvfølgelig kan den knyttes til Klanen når det er de som er veldig kjent for bruken av denne melodien i NORGE.
De som forbinder denne med klanen gjør det fordi det er i Norge vi bor, det er som regel norske fans vi forholder oss mest til og sammenligner oss med, eller distanserer oss fra. Er det rart at man legger mye mer merke til Klanen enn supportere i andre land mener du??
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

QuoteEr det rart at man legger mye mer merke til Klanen enn supportere i andre land mener du??


Det er uansett rart at folk legger mer merke til at Klanen har den melodien, enn at vi selv har brukt den mange ganger før Klanen ble kjent for den! Og at de derfor forbinder denne sangen med Klanen - og ikke oss!

Og såpass godt som folk følger med i engelsk fotball på disse kanter, er det merkelig hvis ikke folk forbinder denne sangen vel så mye med engelske kamper! Skal vedde på at du kan høre "Blue Moon" på de aller fleste engelske kamper som vises på TV. Jeg forbinder i hvert fall denne sangen med engelsk fotball og Store Stå på begynnelsen av 90-tallet. Faen ikke med Klanen!
Legg ned hele klubben!

paf

Quote from: "krøvel vellevold"Og såpass godt som folk følger med i engelsk fotball på disse kanter, er det merkelig hvis ikke folk forbinder denne sangen vel så mye med engelske kamper! Skal vedde på at du kan høre "Blue Moon" på de aller fleste engelske kamper som vises på TV. Jeg forbinder i hvert fall denne sangen med engelsk fotball og Store Stå på begynnelsen av 90-tallet. Faen ikke med Klanen!


Det er nok bare vi som er sure og gamle, Krøvel. Men jeg er helt enig med deg. Syntes det var helt på sin plass å dra frem gode gamle "Blue Moon" igjen, og assosierte ikke den med Vålerengens idrettsforening i det hele tatt. Manchester City derimot...

Historisk sett er det jo nettopp vi i Bergen som har de tette båndene til England, mens østlendingene typisk har sett mer mot svenskene. Svært mange av de engelske sangene er importert inn av nettopp oss, selv om det er en del år siden...

Bygdetulling

I prinsippet er jeg egentlig enig med deg, Krøvel. Det er ikke noe galt i å bruke en sang som Vålerenga også bruker. Men når den er så kjent som en "enga-sang" som det åpenbart kommer frem av denne diskusjonen at den er, så skaper man en unødvendig fallhøyde. Sangen må være bra og den må sitte ganske umiddelbart, ellers risikerer man å se ut som naut. Og den teksten som ligger ute på forsiden, som jeg forøverig foreslår at du leser, er ikke bra.

Det er ikke noe mål i seg selv å bruke melodier som andre har brukt før, enten det er i England, Oslo eller Trondheim. Men det bør heller ikke være noen kampsak å ikke gjøre det. Det viktigste er tross alt at teksten er god og passer til melodien. Og gjør den det, og sangen faktisk er bra, så er jeg personlig mottakelig for nær sagt hva som helst. Noe egner seg dårlig til Brannsanger og noe blir vanskelig å lage fotballsanger av, men funker det, så funker det.
ngående alle skrivefeil i innlegget du nettopp har lest, kan jeg intet annet gjøre enn å beklage.

Nixon

Quote from: "krøvel vellevold"Det er uansett rart at folk legger mer merke til at Klanen har den melodien, enn at vi selv har brukt den mange ganger før Klanen ble kjent for den! Og at de derfor forbinder denne sangen med Klanen - og ikke oss!


Synes du det? Du skriver jo selv at det er 10 år siden sist vi brukte den melodien. Og før det bare sporadisk. Og da mener du seriøst at den fortsatt skal forbindes mest med oss?
Rød makt på Hansa!

Nixon

Quote from: "paf"Historisk sett er det jo nettopp vi i Bergen som har de tette båndene til England, mens østlendingene typisk har sett mer mot svenskene. Svært mange av de engelske sangene er importert inn av nettopp oss, selv om det er en del år siden...


Når vi ikke har sunget akkurat denne engelske slageren siden forrige århundre hjelper det ikke så mye etter min mening. Spesielt ikke når en annen supporterklubb har en meget profilert versjon av akkurat denne melodien. Det er rett og slett unødvendig å starte BBB sitt nye sangfelt med denne når universet er fullt av andre sanger.
Rød makt på Hansa!

Klaus_Brann

Quote from: "krøvel vellevold"
QuoteEr det rart at man legger mye mer merke til Klanen enn supportere i andre land mener du??


Det er uansett rart at folk legger mer merke til at Klanen har den melodien, enn at vi selv har brukt den mange ganger før Klanen ble kjent for den! Og at de derfor forbinder denne sangen med Klanen - og ikke oss!

Og såpass godt som folk følger med i engelsk fotball på disse kanter, er det merkelig hvis ikke folk forbinder denne sangen vel så mye med engelske kamper! Skal vedde på at du kan høre "Blue Moon" på de aller fleste engelske kamper som vises på TV. Jeg forbinder i hvert fall denne sangen med engelsk fotball og Store Stå på begynnelsen av 90-tallet. Faen ikke med Klanen!


Jeg var dessverre ikke på ss på begynnelsen av 90-tallet, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men hvis det er rundt 15 år siden den ble brukt av oss, så er det kanskje ikke så rart om folk har glemt den. Jeg er heldigvis heller ikke så anglofil som mange her inne, så har til gode å høre den der.
Vi forbinder den med forskjellige steder/klubber, men det ser ut som de fleste forbinder den med Klanen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Vi er i alle fall 3 her inne som forbinder den med Brann (om en for en stund siden) og med England. Har alltid ment at det er en sang vif har stjålet fra oss (eller samme sted som oss)
Funker det på stadda så ser eg ikkje noe problem med det.
90% av alle supporter sanger høres jo med forskjellige tekster rundt omkring. Og å vise respekt for vif og la vær å synge en sang blir i alle fall feil. For det er det vi gjør om vi disser en sang bare pga at vif synger den samme melodien.
Kanskje vi bør la vær å synge "reis opp hvis du elsker Brann" eller Syng med om du elsker Brann". Dette var vel sanger andre kom med før oss
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Quote from: "Corran"Vi er i alle fall 3 her inne som forbinder den med Brann (om en for en stund siden) og med England. Har alltid ment at det er en sang vif har stjålet fra oss (eller samme sted som oss)
Funker det på stadda så ser eg ikkje noe problem med det.
90% av alle supporter sanger høres jo med forskjellige tekster rundt omkring. Og å vise respekt for vif og la vær å synge en sang blir i alle fall feil. For det er det vi gjør om vi disser en sang bare pga at vif synger den samme melodien.
Kanskje vi bør la vær å synge "reis opp hvis du elsker Brann" eller Syng med om du elsker Brann". Dette var vel sanger andre kom med før oss


Det handler for 1000 gang ikke om å vise de respekt, problematisk å få med seg det. Det vi gjør ved å ikke synge den, er å spare oss selv for ydmykelsen det hadde blitt. Hvor mange av andre lags supportere i Norge tror du har fått med seg at vi hadde den melodien for mange år sia?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"
Quote from: "krøvel vellevold"Det er uansett rart at folk legger mer merke til at Klanen har den melodien, enn at vi selv har brukt den mange ganger før Klanen ble kjent for den! Og at de derfor forbinder denne sangen med Klanen - og ikke oss!


Synes du det? Du skriver jo selv at det er 10 år siden sist vi brukte den melodien. Og før det bare sporadisk. Og da mener du seriøst at den fortsatt skal forbindes mest med oss?


For oss bør den jo forbindes med oss... Men det er jo klart at mesteparten av dagens supportere vel knapt nok gikk på Stadion på begynnelsen av 90-tallet, så at de ikke vet at vi selv brukte den før Klanen ble "kjent" for den, er kanskje ikke så rart!
Legg ned hele klubben!

jako

Den melodien er VIF sin mest kjente sang. Alle jeg sier ALLE som er optatt av norsk fotball forbinder den melodien med engen. Da nytter det ikke å komme drassende med at den er tatt fra England. Vi bør da være såpass kreative å unngå sanger som er så sterkt knyttet til rivaliserende klubber, selv om de ikke har tatt patent på den.

Dette er bataljonen sin store sjanse til å vinne tilbake noe av det renomé SS hadde på nittitallet og så kaster de den vekk på den måten. Utilgivelig.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Nixon"
Quote from: "krøvel vellevold"Det er uansett rart at folk legger mer merke til at Klanen har den melodien, enn at vi selv har brukt den mange ganger før Klanen ble kjent for den! Og at de derfor forbinder denne sangen med Klanen - og ikke oss!


Synes du det? Du skriver jo selv at det er 10 år siden sist vi brukte den melodien. Og før det bare sporadisk. Og da mener du seriøst at den fortsatt skal forbindes mest med oss?


For oss bør den jo forbindes med oss... Men det er jo klart at mesteparten av dagens supportere vel knapt nok gikk på Stadion på begynnelsen av 90-tallet, så at de ikke vet at vi selv brukte den før Klanen ble "kjent" for den, er kanskje ikke så rart!


Jeg gikk nå på Stadion den gangen og jeg husker den ikke.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"[  Spesielt ikke når en annen supporterklubb har en meget profilert versjon av akkurat denne melodien. .


Det er dette jeg absolutt ikke fatter! Er denne sangen virkelig så ufattelig profilert som VIF-sang? Den er vel faktisk mest kjent som en sang brukt i en eller annen TV-reklame. Var det for Norsk Tipping, mon tro? Mulig det var VIF-fans som var med og sang der, men de identifiserte ikke sin VIF-tilhørighet i den reklamen ihvertfall. Spesielt ikke med grønne og blå flagg! (Var det Stabæk-supportere???).

Hvis dette er en "utrolig profilert VIF-sang", så betyr det i så fall bare én ting: At Klanen er utrolig profilert...

...og vi andre kan bare gå hjem og legge oss og la vær å synge noe som helst som også Klanen synger. For ellers vil jo folk tro at vi har kopiert fra dem!

Hva med alle spillerropene vi har, som f.eks. "Martin Andresen (klapp-klapp, klapp-klapp-klapp)" Ligner ikke det veldig på noe som er enda mer "signatursang" for Klanen; nemlig "vi taper aldri"?
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: "krøvel vellevold"Det er dette jeg absolutt ikke fatter! Er denne sangen virkelig så ufattelig profilert som VIF-sang?


Ja. Og jeg fatter det heller ikke. Du er vel den av oss som har sett flest Brann-VIF-kamper og burde vite dette. At den har blitt kopiert i en reklame viser vel bare hvor innarbeidet den er.

Quote from: "krøvel vellevold"Hvis dette er en "utrolig profilert VIF-sang", så betyr det i så fall bare én ting: At Klanen er utrolig profilert


Hvor har du vært de siste årene? Klanen har fått kvalmende mye oppmerksomhet. Og da er det best å ignorere pakket og ikke stjele en av deres mest berømte sanger. Det vil gi helt feil fokus når vi samles på Hansa på mandag. Det er mitt poeng her.
Rød makt på Hansa!

jako

Krøvel

Du kan umulig være seriøs når du sier du aldri har forbundet den sangen med VIF og Klanen.

"Vi taper aldri forbinder jeg med drillos", men uansett stor forskjell på sang og rop.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"[ Og da er det best å ignorere pakket og ikke stjele en av deres mest berømte sanger.  .


En av deres mest berømte sanger? Vil jo påstå at de har veldig mange sanger de er mer kjente for enn akkurat denne! Og det er faktisk ikke noen sang de er alene om i supporterverdenen.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "jako"Krøvel

Du kan umulig være seriøs når du sier du aldri har forbundet den sangen med VIF og Klanen.

"Vi taper aldri forbinder jeg med drillos", men uansett stor forskjell på sang og rop.


Nei, hvorfor skulle jeg forbinde den med Klanen når vi selv brukte samme melodi før Klanen ble "kjent" for den, og vi selv tok melodien fra England? Når vi kan høre denne melodien bli sunget på de fleste engelske kamper på tv; hvorfor er det da helt hinsides å ikke forbinde denne sangen med Klanen?

At det er stor forskjell på sang og rop? Tja. Vil si at denne "Blue Moon"-melodien er så primitiv av den strengt tatt ligger i grenseland mellom sang og rop.

Hva skal vi forresten gjøre med "hei hå , hei hå! for vi e store stå!"? Store Stå er jo revet, navnet Store Stå er vel "signaturtribunen" til Bislett (VIF's gamle hjemmebane) og Klanen synger jo selv en "signatursang" på denne melodien.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Her er en del sanger vi bare må bli kvitt med en gang:

"Dø for Brann alle mann". Melodien er jo prikk lik "Har du traktor, har du ljå" som Klanen synger . Dette er jo selve signatursangen til Klanen. Alle som hører oss synge den melodien må jo tro at vi har rappet den fra dem. Nytter å ikke fortelle folk at vi har tatt sangen fra England, der den er helt vanlig.Vi spiller jo tross alt i Norge!

"Brann fra Bergen (...) Vi skal blø for,vi skal dø for" (på melodien til "I am sailing"). Bra denne aldri har blitt skikkelig innført, for hva ville folk tro om oss når de hører at vi bruker samme melodi som Klanen bruker på "Vi er Enga (...) Vål'enga". Veldig vanlig sang i England, men det er det jo ingen som vet. For alle forbinder den med VIF.

"Hvem er denne karen med dommerdrakten på". Dette er jo samme melodien som Klanen synger mø-mø-mø og lager melkebevegelser - selve symbolet og signaturtoget til Klanen.

"Vi é Brann, vi é Brann". Akkurat samme melodi som "Vål'enga Vål'enga" og "Lillestrøm Lillestrøm"- selve visittkortet til Kanaris.

"Hei hå, hei hå,for vi é Store Stå". Samme melodi som Klanen synger "hei hå, hei hå, vi kjører annal nå!" - når de har analtog-jenka som er selve signaturtoget til Klanen.

"SK - SK Brann, SK Brann (...) Bergen!". Her synger Klanen "Vål'enga, Vål'enga". Er det en sang jeg forbinder med VIF, så er det denne.Og alle, og jeg mener absolutt ALLE jeg kjenner, tenker på VIF når de hører den!

"Syng med hvis du elsker Brann". Dette er jo rent plagiat av "Syng med hvis du er Vål'enga". Nytter ikke å komme med at det er tatt fra England der man synger f.eks. "Stand up if you hate Man.U". For det er VIF folk forbinder denne sangen med.

"Stille no bønder". Akkurat samme melodi som "Stille i fjøset" - selve signatursangen til Klanen. Hver gang noen sier "bønder", tenker jeg på Klanen som kaller alle for bønder. Denne sangen er et ekkelt gufs fra krigen. De synger riktignok "You only sing when you're winning", men i og med at ingen følger med på engelsk fotball, så forbinder alle i Norge denne sangen med Klanen.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: "krøvel vellevold"Her er en del sanger vi bare må bli kvitt med en gang:

"Dø for Brann alle mann". Melodien er jo prikk lik "Har du traktor, har du ljå" som Klanen synger . Dette er jo selve signatursangen til Klanen. Alle som hører oss synge den melodien må jo tro at vi har rappet den fra dem. Nytter å ikke fortelle folk at vi har tatt sangen fra England, der den er helt vanlig.Vi spiller jo tross alt i Norge!

"Brann fra Bergen (...) Vi skal blø for,vi skal dø for" (på melodien til "I am sailing"). Bra denne aldri har blitt skikkelig innført, for hva ville folk tro om oss når de hører at vi bruker samme melodi som Klanen bruker på "Vi er Enga (...) Vål'enga". Veldig vanlig sang i England, men det er det jo ingen som vet. For alle forbinder den med VIF.

"Hvem er denne karen med dommerdrakten på". Dette er jo samme melodien som Klanen synger mø-mø-mø og lager melkebevegelser - selve symbolet og signaturtoget til Klanen.

"Vi é Brann, vi é Brann". Akkurat samme melodi som "Vål'enga Vål'enga" og "Lillestrøm Lillestrøm"- selve visittkortet til Kanaris.

"Hei hå, hei hå,for vi é Store Stå". Samme melodi som Klanen synger "hei hå, hei hå, vi kjører annal nå!" - når de har analtog-jenka som er selve signaturtoget til Klanen.

"SK - SK Brann, SK Brann (...) Bergen!". Her synger Klanen "Vål'enga, Vål'enga". Er det en sang jeg forbinder med VIF, så er det denne.Og alle, og jeg mener absolutt ALLE jeg kjenner, tenker på VIF når de hører den!

"Syng med hvis du elsker Brann". Dette er jo rent plagiat av "Syng med hvis du er Vål'enga". Nytter ikke å komme med at det er tatt fra England der man synger f.eks. "Stand up if you hate Man.U". For det er VIF folk forbinder denne sangen med.

"Stille no bønder". Akkurat samme melodi som "Stille i fjøset" - selve signatursangen til Klanen. Hver gang noen sier "bønder", tenker jeg på Klanen som kaller alle for bønder. Denne sangen er et ekkelt gufs fra krigen. De synger riktignok "You only sing when you're winning", men i og med at ingen følger med på engelsk fotball, så forbinder alle i Norge denne sangen med Klanen.


Like lite kreativt som Alexander Osdal i sin blogg, Krøvel.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

chris_henrik

Quote from: "krøvel vellevold"Nei, hvorfor skulle jeg forbinde den med Klanen når vi selv brukte samme melodi før Klanen ble "kjent" for den, og vi selv tok melodien fra England? Når vi kan høre denne melodien bli sunget på de fleste engelske kamper på tv; hvorfor er det da helt hinsides å ikke forbinde denne sangen med Klanen?


Selv om jeg ikke var gamle karen var jeg fast på stadion på starten av 90-tallet. Ja jeg husker "Opp-på gjerdet", og "5-3-4 Etter De", men jeg husker overhode ikke Blue Moon. Det er ikke alle som er slik som deg krøvel og trolig kunne gått inn i en hvilken som helst supportergjeng i Norden eller England, og tatt alle sangene på strak arm.

De aller fleste som går på stadion forbinder denne sangen med klanen (unntaket er deg og Corran), samtlige som ser Brann på TV forbinder denne sangen med klanen. Det er irrelevant om klanen har sanger på samme melodi som "Stille no Bønder" osv.

Når det skal startes et nytt sangfelt kan ikke den første sangen som forsøkes innført være en kontroversiell sang som de fleste ikke vil ha!
Blir litt som å åpne en ny kino med visning av den nye Rocco-dokumenttaren "Pornostjerne?".

Har plass på nedre Hansa i år, og jeg kommer ikke til å være med på denne sangen. En oppfattning som jeg har inntrykk av at jeg deler med mange. Forsøkes den innført blir det halvveis og flaut.
<BRANN> ..... DKFM

Go Up