• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Pengebinge

Started by Brannmus, November 25, 2006, 16:47:39 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brannmus

Brann er der de er nå mye takket være sine rike onkler. Det er bare å se på de siste overgangene, så oppdager du hvor delaktig eksterne investorer har vært.

Nå er det nok lettere å komme med en spiller, be om pengene og få dem, men jeg mener at for klubbens del, så finnes det kanskje vært en bedre løsning.

Fremfor at vi henter disse spillerne, som er gode og innenfor de økonomiske rammene som Hardball og andre investorer setter. Så skulle jeg gjerne sett Brann bygge opp sin personlige pengebinge i forkant av en sesong.

Før sesongen, så samler man de aktørene i Bergens næringsliv som vil være med på dette og ber dem gi fra seg pengene. Fremfor at Brann får 5 ganger 10 million i løpet av sesongen. Så starter vi med 50 millioner og kan handle et helt annet kaliber av spillere. Handelen må fortsatt være økonomisk forsvarlig naturlig nok. Og jeg mener ikke at vi skal blåse alle pengene på en superspiller, men jeg tror at vi kan ta skrittet opp som gjør at vi kan hente bedre spillere enn med et tak på hver enkel handel.

Sportslig blir vi forsterket med enda bedre spillere. Samtidig er mulighetene for videresalg større, om vi kan hente større talenter. Dette er selvfølgelig mer en våt drøm enn noe realistisk som kan gjennomføres, siden investorne nok vil se situasjonen an for sin egen del utover året.

Poenget er bare at Brann og investorne, kunne fått mer utbytte både sportslig og økonomisk om vi samlet pengene. Samtidig kunne det kanskje vært lettere å få inn mellomstore investorer. Du trenger ikke komme til bordet med 10 mill. Du kan komme med 3 mill, 2 mill eller 500 000 og samtidig få din andel i investeringen, for ikke å snakke om en haug med god PR.

Stoffi

Dette blir litt som å tro på nissen. Kjenner du ikke brannhistorien? Ingen rike onkler med vett som vil dette.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Brannmus

Sa vel selv at dette ikke var noe realistisk? Poenget er at jeg tror det ville vært en fordel for Brann sin utvikling om vi hadde brukt en slik ordning, fremfor den som er i dag.

monzilla

husk at investorene vil jo ha noe igjen for dette. Et spillerkjøp til 25 mill innebærer mye større risiko i forhold til et kjøpt til 5-10 millioner.

Brannmus

Joda, men potensiale for større fortjeneste ligger også der. Samtidig, om det er flere investorer, så kan du fortsatt ha en innsats på 10 millioner, men de representerer kun 60% av spilleren. Dermed øker ikke risken nevneverdig for investorene, men potensiale for fortjeneste på pengene mener jeg øker.

KEA

Enten man liker det eller ei, så vil investorer som bidrar med store penger ha en hånd på rattet når investeringen skal gjøres. Så enkelt er dét. Og at Brann skal være et unntak fra dette er neppe realistisk.

Brannmus

Man kan si det neppe er realistisk, men det handler om tillit og hva resultater man kan vise til.

Mange nordmenn, legger pengene sine i andre hender og stoler på at de blir investert riktig. I fond, sparing og aksjer. Nå er dette langt fra like utrygt som spillerkjøp, men fordelen med en slik løsning vil også være at man minsker risken.

I stede for at man taper 100% av pengene om spilleren bli fotballinvalid, så ryker kun 50%. Fortsatt sitter man igjen med halvparten av pengene som kan dekke opp for tapet.

Igjen, jeg vet det aldri kommer til å skje, men for meg virker det som en langt bedre løsning for alle parter. Og noe jeg gjerne skulle sett Brann jobbe mot å få til. Historien vår når det gjelder å hente spillere med investorers penger, og selge dem videre er ikke akkurat fryktelig dårlig.

Chrisstah

Quote from: "Stoffi"Dette blir litt som å tro på nissen. Kjenner du ikke brannhistorien? Ingen rike onkler med vett som vil dette.

da håper vi brannmus vinner i gulllotto:D
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

C@Bøe_79

Quote from: "Brannmus"Joda, men potensiale for større fortjeneste ligger også der. Samtidig, om det er flere investorer, så kan du fortsatt ha en innsats på 10 millioner, men de representerer kun 60% av spilleren. Dermed øker ikke risken nevneverdig for investorene, men potensiale for fortjeneste på pengene mener jeg øker.

Hvor øker potensiale for fortjeneste på en 25millioners spiller?
En spiller i Norge som koster 25millioner, spiller ikke i Norge eller så får man mindre igjen for han enn han kostet..
Bedre med 5 på 5mill enn en på 25mill....
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Brannmus

Tenker først og fremst på hvilket talenter man kan få. Fremfor 10-15 mill for en 22-23 år gammel spiller, så kan man hente en 18-19 år gammel gutt med allverdens potensiale.

Kommer han ikke fra en av de største ligaene, så er Norge et glimrende utstillingsvindu hvor han kan selge seg inn til andre toppklubber. Utvikle han, matche han på høyt nivå og du kan både tjene mer penger og nyte godt av en god spiller i utvikling.

monzilla

Jeg syntes det er greit sånn som det er nå. Brann speider markedet etter spillere. Hvis de har råd, handler de selv. Hvis ikke, har de pengesterke investorer i bakgrunnen som eventuelt kan bidra med økonomsk støtte

Målet til brann er jo å løsrive seg for disse investorene på sikt, noe som garantert kommer til å bli en realitet når stadion en gang er ferdigbygget.

Go Up