• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Livet i ingenmannsland

Started by Willy Wonka, April 08, 2006, 11:50:32 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Willy Wonka

Ser at Knut Langeland er ute med synsingen sin igjen, og som vanlig er han kritisk til Mjeldes lederstil.
Han kaster seg på bølgen og forguder kynikere som Rekdal, Røsler og Berg. Det kan så være siden de fleste topptrenere i dagens fotball er "drittsekker". Untaket er vel kanskje Arsene Wenger, som jeg ser på som den aller største, men nok om det.

Kanskje Bergen er en slik by at treneren for Brann må være en klovn utad og tiltrekke seg rampelyset fra pressen hele døgnet for å dempe noe av presset på spillergruppen, eller kanskje ikke.

Her mener jeg pedagogen Mjelde trer inn. Han går for en inkluderende lederstil og er opptatt av å bygge et kollektiv. Mens Røsler og Rekdal vel henter mange impulser fra Tyskland hvor alle og enhver er rivaler.

Jeg innser her at Langeland ikke har ryggrad nok til å ha tro på en lederstil som er anderledes enn de fleste andre. Vi har lært oss at Nordlie fekter og kjefter og at Rekdal er arrogant, men må man være det for å bli en god tippeligatrener og leder? Jeg tror ikke det. Det kan selvfølelig også være det at Langeland har for mye stolthet til å innrømme at han skjøt småspurv med kanon da han krevde Mjeldes avgang og har tredd populisthatten langt nedover ørene og av den grunn må fortsette i samme spor som tidligere.

Mjelde tiltrekker jordnære spillere med sin lederstil. Sæternes og Andresen er jordnære og det er kanskje det vi trenger aller mest her i Bergen, for publikum er ihvertfall alt annet enn jordnære.
Leste i nett-møte med Andresen at de jobbet med en filosofi hvor spillerne følte mer ansvar hvis de var mer delaktig. Dette er noe jeg har tro på. Jeg tror Mjelde er inkluderende, men også kynisk når det trengs....Ikke utad, men innad, hvor det trengs. Dette kan for utenforstående virke som at Mjelde ikke har tillit og respekt i spillergruppen. Jeg tror derimot at det er akkurat dette som gjør at han har respekt og tillit. Han tør å lytte, han er villig til å la seg påvirke. Det er en god egenskap, for det er gjennom diskusjon og debatt man utvikler seg.

Et annet deilig utsagt fra vår venn Knut her er:
"Høgmo har råd til å være litt rund og litt sosialdemokratisk. Han har lang erfaring, faglig tyngde og nyter stor respekt. Og så disponerer han Norges beste spillerstall. Det siste var ikke tilstrekkelig i fjor, i år skal den samlede tyngden av tradisjoner, spisskompetanse, penger og revansjlyst være nok til å løfte trønderne tilbake på tronen. For det er nok ikke slik at de har gitt fra seg hegemoniet. De trengte bare en vekker etter 13 strake seriemesterskap."

Mener Langeland med dette at hvis Mjelde hadde handlet inn stort kunne han ledet laget slik han gjør? Jeg vet ihvertfall hvem som hadde vært den første i hylekoret med mas om talentutvikling o.l.
Faglig tyngde har ikke Mjelde all verden av, men dette kan han ta igjen på den måten at han stadig utvikler seg. Vi er alle i en utviklingsprosess.

I artikkelen nevnes også Henning Berg. Han har sikkert hentet veldig mange gode tips fra blant annet Alex Ferguson og vet nok hva han driver med. Men mannen har jo ingen fallhøyde. Det er ingen som forventer noe av Berg. "De har så mange talenter at vi må finne oss i at det tar litt tid"

Lyn har altså god tid, mens Brann skal trylle frem talentene over natten. De har klart det med Huseklepp, og det var etter den nye modellen de nå oppererer etter. Mjelde har vel hatt sitt å si på utformingen her, eller?

Jeg har tro på måten Mjelde jobber på, og dere kan hugge hodet av med om vi innehar 9.plass i oktober. Det jeg virkelig er spent på er om Brann er klubben som kan hådtere en slik lederstil. Om Bergen kan håndtere en slik stil. At media ikke klarer det vet vi.
Jeg har mine tvil, for her i byen er det utrolig mange som roper høyt uten at ordene har gått en eneste strafferunde i hjernen.

Jeg har tro på Brann og Mjelde-kollektivet.

Hvis Brann gjør det sterkt i år regner jeg med de fleste vil genierklære Mjelde og selv Hollywood regisørene vil nikke annerkjennende til måten dette er gjort på. I fotball handler det om marginer og småting kan avgjøre mellom 1 og 3 plass.

Jeg håper og tror Mjelde stifter kritikerne opp etter veggen, ikke verbalt gjennom media, men gejnnom handling og prestasjon på banen i tippeligaen.

Det eneste jeg ikke forventer er at Knut Langeland tar selvkritikk, og det er egentlig litt trist.
Så til deg: "Du er i ingenmannsland du også, og der vil du alltid være for meg"

tormi

Langeland har liten tro på Mjelde. JEG har INGEN tro på Langeland.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Jeanet

Drit bra skreve... Ja, jeg har også stor tro på Brann og Mjelde!!

Men jeg har vist fått beskjed om at Tro gjør man i Kirken.. Jaja, whatever.. Men jeg har STOR TRO, selv om jeg ikke tror i kirken!!!
ater Lillestrøm SK,
hater Viking og VIF,
hater Rosenborg Ballklubb, men
Sportsklubben BRANN ELSKER VI!!<3<3

dudo

Nå for tiden er det de trenerene som hyler og skriker som får mest oppmerksomhet, og som Langeland og andre fløteskummere tror er best. Det virker ikke som man tar noen andre elementer enn decibelnivå i betraktning når man vurderer trenere.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

En ting har han dog helt rett i!

Quote from: "Knut Langeland"...jeg tror en forfriskende bunnstrid ligger nærmere bergensernes lynne enn en intetsigende vandring i midtsjiktet. Vi begeistres av eksellense, vi provoseres av svakhet, men middelmådighet har vi kun forakt til overs for.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Langeland har komplekser.

Regner det som selvsagt at han flyttes til husflidspalten om han bommer på Branns plassering - uansett retning på bommerten. Krever man andres avgang må man jo kunne stilles til samme målestokk selv...

Rasmus_brann

Quote from: "Jeanet"Drit bra skreve... Ja, jeg har også stor tro på Brann og Mjelde!!

Men jeg har vist fått beskjed om at Tro gjør man i Kirken.. Jaja, whatever.. Men jeg har STOR TRO, selv om jeg ikke tror i kirken!!!

Man skal ikke tro, man skal vite.. hæ, hæ... eeeh ja.
et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

Alexåsane

Les heller om Miller i BT magasinet:) Kjekk lesning!
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

naitsirk

begynne å bli ei stund sidan tom nordli har vorte lovprisa i media.
kanskje han ikkje var so god allikavel:)

Gud

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article606708.ece

Henrik Færevåg prøver å leke litt Knut Langeland. Like patetiske begge to.

naitsirk

no tar vel færevåg mjelde i forsvar og kritiserer revheim.
han e grunnen til at brann ikkje presterte betre i fjor.

krøvel vellevold

Hva er det folk sutrer etter? Langeland har skrevet mye verre kommentarspalter enn dette, og det uten at det har blitt tråd på forumet av det. Hva er det som er så gale i det han skriver denne gang da? Syns han har veldig mye rett i det han skriver. Og når folk mener at han skryter de nevnte trenere opp i skyene (noe han vel ikke gjør), og i tillegg lar seg fyre opp av det, så kan man jo begynne å lure på hvem det er som har kompekser! Som sagt; Langeland har skrevet MYE rart i kommentarspalten sin tidligere, men denne gang er jeg enig i det meste han skriver.
Legg ned hele klubben!

jako

Quote from: "naitsirk"no tar vel færevåg mjelde i forsvar og kritiserer revheim.

Trodde det var skader jeg, men kanskje det er den godeste Revheims feil det og.

Ellers er jeg mektig lei av denne spark ditt og spark datt holdningen (look who's talking, I know). Vi bør heller innfinne oss i at de som styrer Brann nå kommer til å gjøre det ut denne sesongen.

Eneste som irriterer meg er at vi hele tiden slipper inn så billige mål. Ergo vi fungerer ikke godt nok defensivt. Dette er jo Steffensen sin oppgave? I så fall så burde jo heller han ha trukket seg eller de burde hentet inn en med mer faglig tyngde på dette feltet som har vært forsømt så lenge jeg kan huske. Er også redd for at dette blir våres bane i kampen om gullet.

Når det gjelder Langeland så skiver han godt, men budskapet er heller tynt. Han fortsetter å sette spørsmålstegn med Mjelde npoe han er helt nødt til etter hans famøse innlegg i fjor høst. Et innlegg som satt hele BT sin troverdighet på prøve.

Ellers liker jeg fryktelig dårlig at ingen av lokalavisene setter oss høyere enn en femteplass. De følger jo Brann tettere enn oss og har dermed et bedre grunnlag for å vurdere Brann sin kapasitet.

Helsen min takler ikke en ny elendig sesong.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

naitsirk

jako skreiv:
Quotenaitsirk skrev:
no tar vel færevåg mjelde i forsvar og kritiserer revheim.

Trodde det var skader jeg, men kanskje det er den godeste Revheims feil det og.

Ellers er jeg mektig lei av denne spark ditt og spark datt holdningen (look who's talking, I know). Vi bør heller innfinne oss i at de som styrer Brann nå kommer til å gjøre det ut denne sesongen.

Eneste som irriterer meg er at vi hele tiden slipper inn så billige mål. Ergo vi fungerer ikke godt nok defensivt. Dette er jo Steffensen sin oppgave? I så fall så burde jo heller han ha trukket seg eller de burde hentet inn en med mer faglig tyngde på dette feltet som har vært forsømt så lenge jeg kan huske. Er også redd for at dette blir våres bane i kampen om gullet.

Når det gjelder Langeland så skiver han godt, men budskapet er heller tynt. Han fortsetter å sette spørsmålstegn med Mjelde npoe han er helt nødt til etter hans famøse innlegg i fjor høst. Et innlegg som satt hele BT sin troverdighet på prøve.

Ellers liker jeg fryktelig dårlig at ingen av lokalavisene setter oss høyere enn en femteplass. De følger jo Brann tettere enn oss og har dermed et bedre grunnlag for å vurdere Brann sin kapasitet.

Helsen min takler ikke en ny elendig sesong.

da va færevåg som meinte at revheim var skuld i fjorårets dårlige sesong!

jako

quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

BRANN gutten fra Os!

Quote from: "tormi"Langeland har liten tro på Mjelde. JEG har INGEN tro på Langeland.

kunne ikkje blitt mer enig med deg!
RANN<3

Xminator

QuoteEneste som irriterer meg er at vi hele tiden slipper inn så billige mål. Ergo vi fungerer ikke godt nok defensivt.

Dette er jo feil. Billige mål - personlige feil. Brann anno 2005 slapp inn færre mål enn på 15 år. Så siste del av resonementet er - ikke gode nok spillere på defensiven.

batty

Antall mål som ble sluppet inn i 2005 var ikke avskrekkende, men altfor mange av baklengsmålene var av den irriterende sorten ; unødvendige, billige eller like før slutt osv. Jeg synes dette har vært en gjennomgangsmelodi de siste 4-5 årene at det slippes inn et stort antall e unødvendige mål som følge av glipper, lite resolutt opptreden og kanskje mangel på en svær dominerende stopper. Føler at man trenger en kar på rundt 195 cm som virkelig kan rydde opp i midten bak.
Når man nå engang er litt svake på dødball imot bør man stå høyest mulig og unngå å ligge dypt nå motstander har frispark langt fra mål. Også Brann må innse at kynisme og kontant opptreden der bak er nødvendig uten at det nødvendigvis skal prege spillestilen i altfor stor grad. Få ballen VEKK i trengte situasjoner inne i straffefeltet. Klarer langt innimellom når det trengs et pusterom.

Batty

enavgutta

Gutta på skbrann.org slakter Brann stallen og alle forventninger.

6 og 7 plass ... skarp kritikk av samtlige lagdeler.

batty

Det overrasker meg ikke om Brann blir et bånnlag. De taper i Fredrikstad og med LSK ,Start og VIF etterpå tror jeg de har max 1 poeng 1. mai.

Brann kan rykke ned.

Batty

Xminator

Quote from: "enavgutta"Gutta på skbrann.org slakter Brann stallen og alle forventninger.

6 og 7 plass ... skarp kritikk av samtlige lagdeler.

Erlend har jo faen ikke fått med seg at vi har fått ny høyreback. En liten skandale! ;)

batty

Jeg har festet meg med VG's analyser. Forsvaret er svakheten selv om laget ikke slapp inn så forferdelig mange mål slapp de inn mål på feil sted og tid, i Kristiansand like før slutt, på Ullevaal like før slutt osv og det ødela forsesongen. Jeg frykter drittbaklengsmål i Fredrikstad også. Brann må slutte å tro de kan være elegante alltid og alle steder, det er for naivt.
Offensivt er det greit, men midtforsvaret holder ikke ret og slett.

Xminator

Om du fester lit på VGs "analyse" tror jeg du bør røyke noe litt mildere.

Den forsvarsmessige svakheten vår ligger i to plan. Midtbanen og generelt lite luftstyrke i laget. Treningskampene har vist at Vaagan Moen er flere hakk bedre offensivt enn defensivt. Huseklepp er ikke akkurat født med defensive gener heller. Andresen sliter med sideforflytningen og manglende kamptrening.

Håpet ligger i at Haugen ikke gir bort ballen for mye og slutter med å lage frispark på egen halvdel. Eller at denne Suazo gjør det samme. Gi nærmest hvilket som helst tippeligalag frispark fra midt på vår halvdel og ned til cornerflagget, og vi har en farlig situasjon i mot. Unntakene er kanskje Stabæk, Sandefjord og Fredrikstad. Dette har ikke noe med Branns spillestil eller (eventuelt) manglende trening på dødball. Det er enkel matematikk. Motstanderen stiller med høyere spillere og flere hodespillere. Vi står vel igjen med Bjarnason og Sigurdsson som våre eneste virkelige duellspillere i luften. De andre blir for lette i luftkrigen tippeligaen 2006 blir. Så får vi håpe lagets offensive egenskaper veier opp :p 3-2 funker det også selv om motstander puttet 2 på corner.

Go Up