• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Det store selvbedraget

Started by krøvel vellevold, January 06, 2006, 09:11:50 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

abe78

.og husk!

Ingo

Brann engasjerere veldig mange bergensere som ikke har vært på staddaen på årevis. det viser at brann har et stort unyttet potensiale å trekke flere folk til stadion.
At Brann fenger viser TV tallene for kampeene iår.
Dette med at mange berensere støtter sitt engelske favoritt lag fremfor Brann, tror eg IKKE stemmer.  
Personlig kjenner eg mange som er intressert i Eng. fotball men eg vet at fleste parten av de støtter Brann fremfor sitt Eng. favoritt lag.

Northside

tror bortekampene våre beviser litt at vi hvertfall har en god og stor solid kjerne.

eks, VIF klarte ikke å selge alle billettene (var det 2000?) til bortekampen mot FFK når de kjemper om gull og har 1-2 timers kjøretur!

Vi derimot stilte med over 1000 stykker i Trondheim, brukte 12 timer med buss opp, søndagskamp og hadde ingenting å spille for! (i tillegg var det kaldt :( )

Slike ting beviser hvertfall at interessen er stor på bortekamper, selv om det sier lite om hjemmekampene då

Yngve

Quote from: "Ingo"Brann engasjerere veldig mange bergensere som ikke har vært på staddaen på årevis. det viser at brann har et stort unyttet potensiale å trekke flere folk til stadion.
At Brann fenger viser TV tallene for kampeene iår.
Dette med at mange berensere støtter sitt engelske favoritt lag fremfor Brann, tror eg IKKE stemmer.  
Personlig kjenner eg mange som er intressert i Eng. fotball men eg vet at fleste parten av de støtter Brann fremfor sitt Eng. favoritt lag.

Overaskande mange støttar sitt engelske favorittlag vel så mykje som dei støttar Brann. Og det er noko som eg føler er skikkeleg trist. Eit godt døme på det opplevde eg sjølv sist torsdag då eg kom i diskusjon med to kompisar av meg som er Brannsuportarar pluss at dei i tillegg støttar henholdsvis l'pool og tottenham.

Desse gutane er store Brannsuportarar og har hatt partoukort i fleire år, reiser jamnleg på bortekamp osv osv. Det dei kom fram til var faktisk at hadde dei hatt valet mellom å sjå Brann - vif kontra l'pool - united t.d så hadde dei glatt prioritert det. Dei same folka ser heller ikkje andre tippeliga kampar på fjernsyn, men ser ALT som er av premier league og premiera divisjon på fjernsyn. Og der trur eg litt av kjerna er : Alt i utlandet er så mykje gjevare, og då er det lett for folk som ikkje er 120 % frelsa på Brann og norsk foppall at dei heller då ser utanlandsk foppall på fjernsyn.

Eit anna døme på det er cl finalen i vår, gjekk du gjennom byn så såg du stappfulle pubar som viste kampen, eg vil tru at det minst var eit par tusen folk i l'pool drakt rundt i byn. Og jamleg så ser ein folk i engelske drakter. United har bl.a stor butikk her i byen, og 30 000 medlemmer der 22 000 er i frå noreg ( no veit eg at klubben vert driven her i frå men dog). Bat al jonen har knapt 2 000 medlemmer..

Brann har nok ei større kjerne med suportarar som føl klubben fast enn nokre andre klubbar i noreg. Er me nede i dårlege sesongar, noko som jo ikkje er uvanleg, så er me nede i 6 - 7 000 tilskodarar, noko eg trur andre tl lag ville slete med å klara hadde dei hatt så mykje motgang som det Brann har hatt oppgjennom tida. Men så er det det som er så unikt med Brann, så fort det går bra så kjem entusiasmen med ein gong. Då stiller me med 25 000 i oslo, då sel ein så mykje vip boksar at det vert ventelister, då reiser det 1500 til bærum for å sjå me tek sylv (!)

Skal ein drive på med å samnalikne med utanlandske lag og byar så må ein i alle tilfelle hugse på å setje ein passarspiss midt i byen på kartet og så dra den i 10 mils radius rundt byen, for så å samanlikne med tilsvarande i utlandet. Då ser ein publikumsgrunnlaget. Og det er før ein reknar på topografi og komunikasjonsmoglegskapar. Fyrst då kan ein samanlikne med utlandet.

Tenk på at i noreg bur det ca 15 mennesker på kvadratkilometer, i frankrike t.d bur nesten 7 gonger så tett, storbritania nesten 15 gonger...

YadaYada

Quote from: "NorthsideFCDH"
eks, VIF klarte ikke å selge alle billettene (var det 2000?) til bortekampen mot FFK når de kjemper om gull og har 1-2 timers kjøretur!

Vi derimot stilte med over 1000 stykker i Trondheim, brukte 12 timer med buss opp, søndagskamp og hadde ingenting å spille for! (i tillegg var det kaldt :( )

Slike ting beviser hvertfall at interessen er stor på bortekamper, selv om det sier lite om hjemmekampene då

Et bedre eksempel på Oslo kontra Bergen er VIF - Lyn.
4 serierunder før slutt, begge lagene kjemper om gull, og de klarer ikke fylle mer enn 17800 seter på Ullevål..
Skulle likt å sett Brann - Fyllingen på Stadion i kamp om gullet, 4 serierunder før slutt :P
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

BrannFa(e)n

Quote from: "Yngve"
Brann har nok ei større kjerne med suportarar som føl klubben fast enn nokre andre klubbar i noreg. Er me nede i dårlege sesongar, noko som jo ikkje er uvanleg, så er me nede i 6 - 7 000 tilskodarar, noko eg trur andre tl lag ville slete med å klara hadde dei hatt så mykje motgang som det Brann har hatt oppgjennom tida.

Brann hadde et snitt på rundt 12000 i 2002.
rannfasiten

Yngve

Quote from: "BrannFa(e)n"
Quote from: "Yngve"
Brann har nok ei større kjerne med suportarar som føl klubben fast enn nokre andre klubbar i noreg. Er me nede i dårlege sesongar, noko som jo ikkje er uvanleg, så er me nede i 6 - 7 000 tilskodarar, noko eg trur andre tl lag ville slete med å klara hadde dei hatt så mykje motgang som det Brann har hatt oppgjennom tida.

Brann hadde et snitt på rundt 12000 i 2002.

Jaudå, heilt rett. Men det var eit utruleg dårleg historisk perspektiv følar eg.. Sjå lenger tilbakar i tid, t.d 1993. Då var det 23 000 på 16 mai, men same sesongen var ein nede i 6 000.. Og ein finn utallige slike døme. masse dårleg besøk, men sjeldan under 6000.

Til og med dei sesongane me hadde i 1 div så var snittet vårt ekstremt høgt. Enkelte sesongar høgast i landet faktisk.  Korleis forklarar du det, med tanke på kor laber Branninteressa er i byen krøvel..?

Haer217

i Bergen enn andre steder. At Aalesund et par år har ekstrem etterspørsel etter billetter, er et forbigående fenomen. De kommer fra en fotballinteressert region som "aldri" har hatt toppfotball før. Et par heisturer til, så har nok interessen moderert seg....

Brann samlet i sine fire sesonger i gamle 2. divisjon på 80-tallet et snitt på 6120. Det er mer enn 40 % høyere enn snittet for toppdivisjonen! Sammenliknet med seriemestrene de årene hadde Brann:

1980 seriemester Start 5591 - Brann 8332
1982 seriemester Viking 7599 - Brann 6291
1984 seriemester Vålerenga 5486 - Brann 5509
1986 seriemester Lillestrøm 3891 - Brann 4349

krøvel vellevold

Quote from: "Yngve"[  

Til og med dei sesongane me hadde i 1 div så var snittet vårt ekstremt høgt. Enkelte sesongar høgast i landet faktisk.  Korleis forklarar du det, med tanke på kor laber Branninteressa er i byen krøvel..?

For hundrende gang: Jeg snakker ikke om at vi svikter i motgang, eller noe slikt. Jeg snakker om publikumsinteresse målt mot befolkningsgrunnlag. Der er vi ikke noe bedre enn andre.

Svar til andre innlegg:

Når det gjelder sammensligningen med andre europeiske byer, så skrev jeg jo at disse byene gjerne har større omegnskommuner enn Bergen har, så det blir jo litt rart å bruke dette som motargument mot mine tall. Men i England er det ikke så mye å hente fra områdene rundt, da disse gjerne har egne lag. Det er tett i tett med klubber i England, så du kan ike forvente at Wolverhampton og Portsmouth trekker folk fra 10 mils radius.

Så er det dette med at ikke alle Brann-tilhengere går på Stadion. Nei, men ikke alle Viking-tilhengere eller RBK-tilhengere går på kamp heller. Brann-tilhengere som aldri går på kamp; hvor interesserte er egentlig de? Halve by'n er vel ikke på jobb eller stresser med å få barnevakt en søndag ettermiddag...

Så til Northside: Vi var vel ikke 1000 i Trondheim. Feltet vårt har vel plass til 400, og det var overfylt, så la oss si 600. Tviler imildertid på at stort mer enn 100-150 hadde tatt turen helt fra Bergen. Det bor tross alt en del studenter i Trondheim.

Så denne sammenligningen med VIF - Lyn. Hva så? Ingen har vel påstått at interessen i Oslo er høyere enn i Bergen? Det er byer som er mindre enn oss, jeg hele tiden har sammenlignet oss med.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "Haer217"i Bergen enn andre steder. At Aalesund et par år har ekstrem etterspørsel etter billetter, er et forbigående fenomen. De kommer fra en fotballinteressert region som "aldri" har hatt toppfotball før. Et par heisturer til, så har nok interessen moderert seg....

Brann samlet i sine fire sesonger i gamle 2. divisjon på 80-tallet et snitt på 6120. Det er mer enn 40 % høyere enn snittet for toppdivisjonen! Sammenliknet med seriemestrene de årene hadde Brann:

1980 seriemester Start 5591 - Brann 8332
1982 seriemester Viking 7599 - Brann 6291
1984 seriemester Vålerenga 5486 - Brann 5509
1986 seriemester Lillestrøm 3891 - Brann 4349

Du glemmer jo tydeligvis å ta med i betraktningen at det bor langt flere mennesker i Bergen enn i Kristiansand, Stavanger og på Lillestrøm. Det er jo det diskusjonen går på!
Legg ned hele klubben!

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"
Så til Northside: Vi var vel ikke 1000 i Trondheim. Feltet vårt har vel plass til 400, og det var overfylt, så la oss si 600. Tviler imildertid på at stort mer enn 100-150 hadde tatt turen helt fra Bergen. Det bor tross alt en del studenter i Trondheim.

jo... feltet tar 460 personer (seter). RBK trodde vi bare skulle bli rundt 100 personer pga de hadde hørt vi bare kom med en buss(!)

Dette var jo feil og det kom mange hundre Bergensere. Heldigvis så solgte RBK mer billetter enn kapasiteten på feltet pga de ville at alle som hadde reist så langt skulle få med seg kampen.

Snakket også med en vakt før kamp start, han sa vi var nærmere 1000 personer og at feltet var alt for fult! noe det faktisk var og de måtte åpne ene porten nede på banen slik at folk kunne komme inn den veien også. Den egentlige inngangen var jo smekk full.
Seinere snakket jeg med en politi fyr der som hadde "ansvar" han sa de hadde solgt i overkant av 1000 billetter (husker ikke det riktige tallet, men det var rett over 1000.)

Ellers så viser jo tallene dine at interessen for å gå på en Brann kamp ikke er stor i Bergen, men at mange bryr seg om Brann, følger med på resultatene, snakker om Brann og kommer når vi har medgang.

En annen ting som kommer frem er at vi kanskje skiller oss ut i Norge med en stor fast kjerne som alltid kommer, uansett divisjon og kamp (noen unntak, eks IFgøteborg i RL).

Veggen

Enig med Haer217.

Dessuten Krøvel: Molde ca. 23 000 inb. Molde stadion kapasitet på 11.167. Med andre ord er det plass til halve moldes inb. på Molde stadion. Du kan ikke mene at det burde vært på sin plass at i underkant av 80 000 personer skulle være snittet på Brann Stadion for at det skulle være lik  interesse som i Molde!?

Pi_Meson

Quote from: "abe78"\Det er mange måter å regne ut størrelsen på en by på. Det fungerer ikke å sammenligne Bergen med Southampton for eksempel. Hvor mange bor ikke i umiddelbar radius rundt byen?

Det bor over en million mennesker i hele Hampshire county. Men folk i Portsmouth og Bournemouth holder ikke med Southampton. De holder med Portsmouth og Bournemouth, og skyr Southampton som pesten.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "Veggen"Enig med Haer217.

Dessuten Krøvel: Molde ca. 23 000 inb. Molde stadion kapasitet på 11.167. Med andre ord er det plass til halve moldes inb. på Molde stadion. Du kan ikke mene at det burde vært på sin plass at i underkant av 80 000 personer skulle være snittet på Brann Stadion for at det skulle være lik  interesse som i Molde!?

Har jeg aldri sagt! Det er selvsagt utopi! Jeg bare påpeker det faktum at interessen slett ikke er UNIK i Bergen. I beste fall er den like bra eller marginalt bedre enn andre steder, om man tar alle formildene omstendigheter i betraktning. Og det er ikke det samme som UNIK.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Men for å ha en "riktig" sammenligning på grunnlag av folketall og tilskuersnitt, så måtte du hatt stadion og logistikk som stod i relativ forhold til hverandre. Slik det er nå vil kapasitet/logistikk/kvalitet være minst like store variabler som folketall og tilskuersnitt.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Men for å ha en "riktig" sammenligning på grunnlag av folketall og tilskuersnitt, så måtte du hatt stadion og logistikk som stod i relativ forhold til hverandre. Slik det er nå vil kapasitet/logistikk/kvalitet være minst like store variabler som folketall og tilskuersnitt.
Legg ned hele klubben!

Xminator

RBK har "alltid" hatt ett større stadion enn Brann.

Men hvorfor denne voldsomme fokuseringen på temaet? En samlet norsk bedreviterforening, med Eggen og Wathne i spissen er jo enige om at Brann og Bergen er noe spesielt i norsk fotball?

Og om det nå skulle vise seg at gud bedre, her er jaggu meg guttene i Fredrikstad intresert i fotball også, skal du da bytte lag? Er ikke Brann bra nok for deg lenger da? For meg, som Brannsupporter og Bergenspatriot er det overhode ingen byer eller lag som er i nærheten av Brann og Bergen. Selvbedrag? Det driter jeg strengt tatt en virkelig lang en i.

Haer217

Unikt er det vel at Brann i nestøverste divisjon samler flere tilskuere enn seriemesteren?

Jeg vet ikke hvor mange tilskuere Rosenborg sist hadde i nestøverste divisjon, men i siste nedrykkssesong hadde de 5500 (75% av snitt i divisjonen). Brann har, i sine fire siste nedrykkssesonger samlet et snitt på 9173 (67% over divisjonssnitt).

Og når det gjelder omegnskommuner: jeg er klar over at det finnes noen rundt Bergen, og at noen reiser til Stadion fra disse. Poenget er at det tar 10 minutter fra Sandnes, det samme fra Sola, 15 fra Randaberg og 20 fra Klepp (det bor flere Viking-tilhengere her Bryne - Bryne har de fleste sine fra Time, sorry, det var ikke meningen det skulle rime!!!) I en radius på en halv times kjøring fra Stadion har Viking bortimot tilsvarende befolkningsgrunnlag som Brann.

BrannFa(e)n

Hvorfor har det seg slik at du lager reglene, Krøvel? Hvorfor har det seg slik at du lager en formel, og det er potensialet Brann har publikumsmessig, og på grunnlag av det mener du at Brannsupportere ikke er unike, og med en gang vi prøver å bevise at selv om vi faktisk ikke er unike, så har vi våre bedre sider på mange punkter.

Du sier at vi diskuterer ikke ditt, og vi diskuterer ikke datt. Det er jo det vi gjør. For å være unik, eller tilnærmet unik, må man trekke inn andre faktorer enn bare det du nevner. En formel for å være unik er mye mer enn befolkning og bla bla bla. Man må ta hensyn til omtrent alt som er sagt i tråden, så slutt å ro deg vekk fra faktorer som faktisk er helt føkkings sant.

Du godtar ikke at vi er god på bortekamper. På grunn av det godtar jeg ikke din statistikk hvor du utelukker statistikk hvor seriemesterskap, ny stadion og slikt er utelukket. Hvorfor? Fordi den statistikken er gammel, og uansett teller den i vår favør.

Du godtar ikke at Brann har gammel stadion. Da godtar ikke jeg den teite formelen din som, uansett hvordan man leser den, blir så inni helsikens teit at enhver KOLS-syk ville brytet ut i latter så lungene hang langt ut over sengekanten.

Du godtar ikke at jevnt tilskuertall uansett plassering er en unik egenskap. Det er i hovedsak der Brannpublikumet er unikt. Intimitet og stemning blir helt ødelagt av en deprimerende stadion og andre faktorer som har blitt nevnt tidligere. Norsk fotballs popularitet har vokst de siste årene, og Brann fikk et løft på tilskuertallfronten når Hansa kom, og det laveste vi kommer i snitt, er 12000. Kaller ikke du det unikt? De eneste som ville slått oss er Rosenborg. Hvorfor? Fordi de har vunnet et seriegull tretten år på rad!

Du godtar heller ikke at det at byen går av hengslene når Brann ligger an til å vinne noe, er en unik egenskap. Det er medgangssupportere, og ikke "ekte" supportere, det er jeg faen meg 100% føkkings enig i, men la oss si at Brann kom til mesterligaen, og Brann hadde fått 50 000 bill, eller for den saks skyld kanskje mer enn det, og det var forbud mot å gi det til sponsorer. Jeg tviler på at det hadde vært noe stort problem å få dem solgt, for å si det slik. Det eneste som kan trekke ned er det at man ikke akkuratt er stinn av gryn, men hvis man regner på interessen som var rundt cupfinalen i 04, og finalen hadde blitt spilt på "helt jævla nye ullevaall", hadde den blitt fylt til randen av bergensere.

Det er tross alt medgangssupportere som blir omdannet til skikkelige supportere når nye stadda står ferdig, så de teller som bare det. Uvesentlig for deg eller ikke.
rannfasiten

abe78

Jeg er 99% enig. Jeg synes Krøvel bidrar med mye morro, men de siste innleggene har vært ganske surmulete. Tror Brann bør signere noe snart eller så blir han alvorlig deprimert. ;-)
.og husk!

tormi

Quote from: "BrannFa(e)n"...blir så inni helsikens teit at enhver KOLS-syk ville brytet ut i latter så lungene hang langt ut over sengekanten.

HAHAHAHA

Fantastisk kommentar  :)
(Selv om jeg er offisielt i mot å henge ut folk med KOLS :))   hehehehe
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"RBK har "alltid" hatt ett større stadion enn Brann.

Men hvorfor denne voldsomme fokuseringen på temaet? En samlet norsk bedreviterforening, med Eggen og Wathne i spissen er jo enige om at Brann og Bergen er noe spesielt i norsk fotball?

Og om det nå skulle vise seg at gud bedre, her er jaggu meg guttene i Fredrikstad intresert i fotball også, skal du da bytte lag? Er ikke Brann bra nok for deg lenger da? For meg, som Brannsupporter og Bergenspatriot er det overhode ingen byer eller lag som er i nærheten av Brann og Bergen. Selvbedrag? Det driter jeg strengt tatt en virkelig lang en i.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "Haer217"Unikt er det vel at Brann i nestøverste divisjon samler flere tilskuere enn seriemesteren?

Jeg vet ikke hvor mange tilskuere Rosenborg sist hadde i nestøverste divisjon, men i siste nedrykkssesong hadde de 5500 (75% av snitt i divisjonen). Brann har, i sine fire siste nedrykkssesonger samlet et snitt på 9173 (67% over divisjonssnitt).

Og når det gjelder omegnskommuner: jeg er klar over at det finnes noen rundt Bergen, og at noen reiser til Stadion fra disse. Poenget er at det tar 10 minutter fra Sandnes, det samme fra Sola, 15 fra Randaberg og 20 fra Klepp (det bor flere Viking-tilhengere her Bryne - Bryne har de fleste sine fra Time, sorry, det var ikke meningen det skulle rime!!!) I en radius på en halv times kjøring fra Stadion har Viking bortimot tilsvarende befolkningsgrunnlag som Brann.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "BrannFa(e)n"Hvorfor har det seg slik at du lager reglene, Krøvel? Hvorfor har det seg slik at du lager en formel, og det er potensialet Brann har publikumsmessig, og på grunnlag av det mener du at Brannsupportere ikke er unike, og med en gang vi prøver å bevise at selv om vi faktisk ikke er unike, så har vi våre bedre sider på mange punkter.

Du sier at vi diskuterer ikke ditt, og vi diskuterer ikke datt. Det er jo det vi gjør. For å være unik, eller tilnærmet unik, må man trekke inn andre faktorer enn bare det du nevner. En formel for å være unik er mye mer enn befolkning og bla bla bla. Man må ta hensyn til omtrent alt som er sagt i tråden, så slutt å ro deg vekk fra faktorer som faktisk er helt føkkings sant.

Du godtar ikke at vi er god på bortekamper. På grunn av det godtar jeg ikke din statistikk hvor du utelukker statistikk hvor seriemesterskap, ny stadion og slikt er utelukket. Hvorfor? Fordi den statistikken er gammel, og uansett teller den i vår favør.

Du godtar ikke at Brann har gammel stadion. Da godtar ikke jeg den teite formelen din som, uansett hvordan man leser den, blir så inni helsikens teit at enhver KOLS-syk ville brytet ut i latter så lungene hang langt ut over sengekanten.

Du godtar ikke at jevnt tilskuertall uansett plassering er en unik egenskap. Det er i hovedsak der Brannpublikumet er unikt. Intimitet og stemning blir helt ødelagt av en deprimerende stadion og andre faktorer som har blitt nevnt tidligere. Norsk fotballs popularitet har vokst de siste årene, og Brann fikk et løft på tilskuertallfronten når Hansa kom, og det laveste vi kommer i snitt, er 12000. Kaller ikke du det unikt? De eneste som ville slått oss er Rosenborg. Hvorfor? Fordi de har vunnet et seriegull tretten år på rad!

Du godtar heller ikke at det at byen går av hengslene når Brann ligger an til å vinne noe, er en unik egenskap. Det er medgangssupportere, og ikke "ekte" supportere, det er jeg faen meg 100% føkkings enig i, men la oss si at Brann kom til mesterligaen, og Brann hadde fått 50 000 bill, eller for den saks skyld kanskje mer enn det, og det var forbud mot å gi det til sponsorer. Jeg tviler på at det hadde vært noe stort problem å få dem solgt, for å si det slik. Det eneste som kan trekke ned er det at man ikke akkuratt er stinn av gryn, men hvis man regner på interessen som var rundt cupfinalen i 04, og finalen hadde blitt spilt på "helt jævla nye ullevaall", hadde den blitt fylt til randen av bergensere.

Det er tross alt medgangssupportere som blir omdannet til skikkelige supportere når nye stadda står ferdig, så de teller som bare det. Uvesentlig for deg eller ikke.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: "krøvel vellevold"Jeg har hele tiden sagt at vi kommer godt ut med hensyn til sportslig mangel på sukses, men vi kommer dårlig ut når vi tar med i betraktningen at vi tross alt har et bedre publikumsgrunnlag.

Selv disse lagene som relativt sett har bedre tilskuertall enn oss varierer mye mer i medgang og motgang. Det alene (egentlig mer enn nok...) gjør oss spesielle nok til å stolt kunne hevde: Vi er unike Krøvel!!!
Rød makt på Hansa!

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"
Quote from: "krøvel vellevold"Jeg har hele tiden sagt at vi kommer godt ut med hensyn til sportslig mangel på sukses, men vi kommer dårlig ut når vi tar med i betraktningen at vi tross alt har et bedre publikumsgrunnlag.

Selv disse lagene som relativt sett har bedre tilskuertall enn oss varierer mye mer i medgang og motgang.  

Det har JEG hele tiden hevdet også. Men likevel kommer mine motdebattanter trekkende med at vi har 50000 som kun gidder å komme hvis det er cupfinale eller champions league, og alle kan parkere rett ved siden av setet på stadion som helst skal ha fem ledige plasser til venner og kjente, samt eget toalett og kiosk med god mat...

Folk er voldsomt flinke til argumentere for at VIF, RBK, FFK, AaFK, Start og Viking har høye publikumstall pga medgang og hype (noe jeg er enig i), men samtidig kommer trekkende med hvor mange som kom og så cupfinalen i  2004...

Men bare så der er sagt: Jeg påstår ikke at AaFK, Molde, Viking, RBK eller noen andre i Norge, har noe fantastisk mye bedre publikum enn oss. Men det betyr heller ikke at de nødvendigvis er så mye dårligere enn oss, at vi kan kalle oss selv unike. Jeg bare setter spørsmålstegn ved "sannheten" om at vi er så unike, og argumenterer med en del tall som ikke akkurat tyder på at vi er det. Skal vi være unike, må vi være flere klasser bedre enn ALLE andre. Og da hjelper det ikke å komme trekkende med at vi har bedre publikum enn Start i 1980, eller at Klanen var relativt få mot FFK. For jeg har aldri sagt at vi er dårligst heller!
Legg ned hele klubben!

BrannFa(e)n

uni'k a1 (gj fr fra lat. 'eneste', av unus 'en') som det fins bare ett eksemplar av, enestående, sjelden

Brann har ikke unik interesse. Alle vet det. Men Brannsupportere har mange egenskaper som nesten gjør dem unike. Alle disse egenskapene plusset sammen, gjør at det nesten tilsvarer unik. Og som du ser over, betydningen av ordet taler for seg selv.
Vi har unike tilskuertall og en unik interesse på iallfall et spesielt punkt: supporterene støtter laget i medgang, og i motgang. Slik er det.

Krøvel. La oss ta teskjemetoden. La oss si at vi følger din gamle statistikk, altså den fra 1950 til 1998 (altså da nybygging av stadion ikke hadde begynt, og hansa ikke var ferdig). Hvordan kan du hevde at denne statistikken er holdbar, når det snart er ti år siden?

La oss se det fra motsatt vinkel. Vi tar kun med nyere statistikk, altså fra 1998 til 2005. Da er det endel som har fått ny stadion, interessen har blitt større i rundt hele Norge, men hvordan kan denne statistikken være holdbar, når mange lag bare venter på at deres skrøpelige stadion snart er historie, og en del lag også har fått ny stadion?

Og, som om ikke det var nok, la oss ta en tredje synsvinkel. Du sier du utelater mange år hvor klubber har hatt seriemesterskap, ogsåvidereogsåvidere. Hvordan kan denne statistikken i det hele tatt være i nærheten av holdbar når du bevisst utelater mange år hvor lagene som har hatt sportslig suksess, MISTER det tilskuertallet de hadde den gangen, og det "teller ikke"..?

Og for å få det sagt: Man trenger ikke ha mange tilskuere for å ha et fantastisk bra publikum og en unik interesse.
rannfasiten

Stoffi

Hva slags argument er dette for din sak? Det bygger jo oppunder min mening, at du har er på viddene.

i den lange tiden før de fikk nytt stadion, hadde de lavere snitt enn oss. Det viser jo enkelt og greit at det er mye større interesse her.

Og i tillegg, du kan faen ikke forvente full stadion ofte når vi har en stadion slik som vi har, og i tillegg det flotte været som besøker titt og ofte.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

krøvel vellevold

Quote from: "BrannFa(e)n"uni'k a1 (gj fr fra lat. 'eneste', av unus 'en') som det fins bare ett eksemplar av, enestående, sjelden

Brann har ikke unik interesse. Alle vet det. Men Brannsupportere har mange egenskaper som nesten gjør dem unike. Alle disse egenskapene plusset sammen, gjør at det nesten tilsvarer unik. Og som du ser over, betydningen av ordet taler for seg selv.
Vi har unike tilskuertall og en unik interesse på iallfall et spesielt punkt: supporterene støtter laget i medgang, og i motgang. Slik er det.

Krøvel. La oss ta teskjemetoden. La oss si at vi følger din gamle statistikk, altså den fra 1950 til 1998 (altså da nybygging av stadion ikke hadde begynt, og hansa ikke var ferdig). Hvordan kan du hevde at denne statistikken er holdbar, når det snart er ti år siden?

La oss se det fra motsatt vinkel. Vi tar kun med nyere statistikk, altså fra 1998 til 2005. Da er det endel som har fått ny stadion, interessen har blitt større i rundt hele Norge, men hvordan kan denne statistikken være holdbar, når mange lag bare venter på at deres skrøpelige stadion snart er historie, og en del lag også har fått ny stadion?

Og, som om ikke det var nok, la oss ta en tredje synsvinkel. Du sier du utelater mange år hvor klubber har hatt seriemesterskap, ogsåvidereogsåvidere. Hvordan kan denne statistikken i det hele tatt være i nærheten av holdbar når du bevisst utelater mange år hvor lagene som har hatt sportslig suksess, MISTER det tilskuertallet de hadde den gangen, og det "teller ikke"..?

Og for å få det sagt: Man trenger ikke ha mange tilskuere for å ha et fantastisk bra publikum og en unik interesse.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "Stoffi"

Hva slags argument er dette for din sak? Det bygger jo oppunder min mening, at du har er på viddene.

i den lange tiden før de fikk nytt stadion, hadde de lavere snitt enn oss. Det viser jo enkelt og greit at det er mye større interesse her.

Og i tillegg, du kan faen ikke forvente full stadion ofte når vi har en stadion slik som vi har, og i tillegg det flotte været som besøker titt og ofte.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Jeg ser at jeg kanskje var litt uklar i dette avsnittet. Det jeg mente å si, er at Vikings snitt for perioden tilsvarer 6897, hvis vi tar innbyggertallet i Stavanger og alle kommunene i området, og regner det om til innbyggertallet i Bergen kommune ALENE. (Bergen kommune har alene litt flere innbyggere enn Stavanger, Sola, Randaberg, Sandnes, Klepp, Strand og Rennesøy har tilsammen). Branns snitt for perioden er 9668, men jeg regner med at differensen mellom 9668 og 6897 skyldes at Brann trekker masse folk fra alle nabokommunene som tilsammen utgjør rundt 100 000 mennesker.
Legg ned hele klubben!

BrannFa(e)n

Men alle statistikkene dine, med unntak av den frem til 1998, er statistikker som rett og slett ikke holder mål. For at de skal holde mål må vi vente i et par år, og lage en statistikk fra 1998 - 2009, tiåret (eller elleveåret) alle fikk ny stadion. Det nytter ikke å komme drassende med slike statistikk når det er så inni helsikens med forskjell på lagene når det kommer til stadioner.

og for å få sagt det en gang til:
QuoteOg for å få det sagt: Man trenger ikke ha mange tilskuere for å ha et fantastisk bra publikum og en unik interesse.
rannfasiten

oslo.øst

Quote from: "BrannFa(e)n"Hvorfor har det seg slik at du lager reglene, Krøvel? Hvorfor har det seg slik at du lager en formel, og det er potensialet Brann har publikumsmessig, og på grunnlag av det mener du at Brannsupportere ikke er unike, og med en gang vi prøver å bevise at selv om vi faktisk ikke er unike, så har vi våre bedre sider på mange punkter.

dette er vel første og eneste gang jeg vill si noe possitivt om Bergen og omheng, for denne krøvel karen ken vel ikke være sinnsykt oppegående?? hvis mannen ikke ser att det bergenske publikummet er noe spes. (i norsk sammenheng) så får han ligge unda flaska enn stund og se seg rundt..! så til dere suportere fortsett og gå av hengslene så kan denne krøvel fyren fortsette og leve inne i sitt eget lille hode..! ps. går ann og være reallist selv om mann hater bergen by(bygd)
nga for alltid

krøvel vellevold

Quote from: "BrannFa(e)n"Men alle statistikkene dine, med unntak av den frem til 1998, er statistikker som rett og slett ikke holder mål. For at de skal holde mål må vi vente i et par år, og lage en statistikk fra 1998 - 2009, tiåret (eller elleveåret) alle fikk ny stadion. Det nytter ikke å komme drassende med slike statistikk når det er så inni helsikens med forskjell på lagene når det kommer til stadioner.

og for å få sagt det en gang til:
QuoteOg for å få det sagt: Man trenger ikke ha mange tilskuere for å ha et fantastisk bra publikum og en unik interesse.

Strengt tatt er det vel kun statistikken som bare omhandler 2005, hvor det er store forskjeller på klubbenes stadioner. De som gjelder for 1948 - 2005, er det jo kun noen ytterst få år hvor det er snakk om at noen klubber har fått nye stadioner. Forrsten er det heller ikke snakk om noen statistikk "til 1998". Den som går på snitt frem til ombygging, og hvor år med medalje er trukket fra, gjelder frem t.o.m. 2003 for Vikings del, t.o.m. 1987 for RBKs del (som enten har tatt medalje eller hatt ny stadion etter det, og som dermed i statistikken går glipp av alle de gode publikumsårene), mens det for Brann sin del gjelder t.o.m. 2005.

Når det gjelder det med at vi ikke må ha mange tilskuere for å ha et fantastisk bra publikum, så er det riktig. Men hvorfor har tilsynelatende alle, i tråd etter tråd, vært enige i mange år nå om at stemningen stinker på Stadion? Fordi publikum er så fantastisk bra? Så kan du selvsagt si at man kan ha bra interesse, uten at publikumstallene er høye i forhold til tilskuertallene. Men jeg har jo forlengst vært inne på det temaet om at vi i  bergensområdet antagelig har en unikt stor gruppe mennesker som mener noe om Brann, og gjerne holder med Brann, eller ler av Brann og godter seg over at Brann taper, men som aldri viser seg på Stadion. Sånne finnes sikkert andre steder også, men sikkert i større grad her i området. Men vitner sofapublikum om en unik interesse? Hadde de vært så utrolig interesserte, kunne de vel for pokker gått på Stadion? Selvsagt finnes det folk som av diverse årsaker ikke KAN gå på Stadion, men det finnes det jo selvsagt alle andre steder også!
Legg ned hele klubben!

Xminator

Nei, "alle" har ikke vert enige i at stemningen stinker. Det er stort sett enkeltpersoner, og merkelig ofte de samme som har litt "avvikende" meninger og liksomkritiske holdninger som går igjen. At de samme personene er forbannet flinke til å skrive det samme nærmest uansett resultat og faktisk stemning gir en goebelseffekt. Sier du ting mange nok ganger blir det en sannhet.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator". Sier du ting mange nok ganger blir det en sannhet.
Akkurat som "sannheten" om at Brann har et unikt publikum?
Legg ned hele klubben!

tormi

Quote from: "Xminator". Sier du ting mange nok ganger blir det en sannhet.
Akkurat som "sannheten" om at Brann har et unikt publikum?

Ooooh... Lekker vridning på ordet der Krøvel!  :wink:
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

ikstart

Vil bare si at stemningen på Brann-stadion på sitt beste er uten tvil Norges beste! Har selv vært på noen Brann-kamper og når stemningen er på topp er det ingen som slår dere. Bergenserne har et enormt potensiale til og bli enda bedre. Dere er høylytte og tro meg, når brann blir et sikkelig topplag og kjemper om gull så kommer det til og ta av i Bergen.
Har aldri sett maken til et mer engasjert publikum. Og at stemningen og interessen er overvurdert blir for meg helt feil!

At det er stor interesse for Viking etter at de fikk en ny stadion er rett. De har også gjort det bra og det skulle bare mangle. MEN stemningen på stadion er rett og slett elendig! Husker Viking-Start hvor Menigheden og vi kr.sandere overkjørte siddisene. Har aldri vært så stille på en kamp som det var da.
Om interessen ikke er på topp i Bergen nå så kommer det til og bli det om noen år, når Brann får noe til igjen!
Husker også når Brann-fansen var i Krsand i 2000, makan til selvsikkre folk skal man lete lenge etter :wink: Var liv i byen da!
Men det er det som er gøy med Bergensere, dere tror alltid dere skal vinne og er best men det går som oftes på trynet. Men tenk når dere begynner å vinne igjen? Tenk hvordan det hadde vært i Bergen hvis dere hadde vært i Champions League slik Rosenborg har vært i mange år. Tro meg, stemningen hadde vært enorm!
K Start - Vi lier det <3

krøvel vellevold

Quote from: "ikstart"Har selv vært på noen Brann-kamper og når stemningen er på topp er det ingen som slår dere.  !

Akkurat! På vårt beste er det ingen som slår oss! Det trenger ikke være medgang, for det koker ofte som mest når vi jager en utligning eller et seiersmål. Spesielt hvis vi har lagt under 0-2, får en redusering, og presser på for 2-2. Da er det liv! Men det kan like gjerne være helt ræv stemning hvis vi leder 3-0 over lag som Lyn. Vi er gode i tette, jevne kamper der dommeren er håpløs. Vi stinker ofte i kamper der vinneren er avgjort tidlig. Uansett om det står 3-0 eller 0-3.
Legg ned hele klubben!

Roffarne

Jeg velger å høre på makrellen.
Nu går alt så meget bedre.

BrannFa(e)n

Quote from: "ikstart"
Men det er det som er gøy med Bergensere, dere tror alltid dere skal vinne og er best men det går som oftes på trynet.

Der er vi unik. Der har krøvel ingenting han skulle sagt, og han tapte dermed hele diskusjonen. ;)

Og Krøvel. Jeg kjenner en som bor i Oslo og går på (nesten) hver eneste Brannkamp. Det kaller man lidenskap, ikke sant? For han er det nesten utrolig at folk som bor i Bergen ikke går på flere bortekamper, eller er mer lik han. Slik er det med deg også, bare i et relativt mindre perspektiv. Du kan ikke forestille deg at folk er en smule mindre interessert enn deg, du kan ikke forestille deg at noen vurderer å gå på stadion, men ikke kan / gidder. Selv om disse sitter hjemme og ser kampen på tv (noe jeg går mer inn på lenger ned) er de fortsatt supportere. Man kan ikke luke dem vekk bare fordi de ikke møter opp på stadion.

i 2005 hadde vi et jækla bra snitt. Vet du hvorfor? Bare to (tror ikke det var mer) hjemmekamper gikk på en søndag. Resten gikk på ukedager. Folk har jobb, og det er vanskelig å få byttet om slik at alt klaffer med 17000 mennesker. I tillegg var kampene (alle utenom de to) tv-sendt, og da er det plutselig et par-tusen som holder seg hjemme. Disse er (som sagt) også supportere, fordi de støtter laget fra sofakroken.
rannfasiten

krøvel vellevold

Quote from: "BrannFa(e)n"
Quote from: "ikstart"
Men det er det som er gøy med Bergensere, dere tror alltid dere skal vinne og er best men det går som oftes på trynet.

Der er vi unik. Der har krøvel ingenting han skulle sagt, og han tapte dermed hele diskusjonen. ;)

Og Krøvel. Jeg kjenner en som bor i Oslo og går på (nesten) hver eneste Brannkamp. Det kaller man lidenskap, ikke sant? For han er det nesten utrolig at folk som bor i Bergen ikke går på flere bortekamper, eller er mer lik han. Slik er det med deg også, bare i et relativt mindre perspektiv. Du kan ikke forestille deg at folk er en smule mindre interessert enn deg, du kan ikke forestille deg at noen vurderer å gå på stadion, men ikke kan / gidder. Selv om disse sitter hjemme og ser kampen på tv (noe jeg går mer inn på lenger ned) er de fortsatt supportere. Man kan ikke luke dem vekk bare fordi de ikke møter opp på stadion.

i 2005 hadde vi et jækla bra snitt. Vet du hvorfor? Bare to (tror ikke det var mer) hjemmekamper gikk på en søndag. Resten gikk på ukedager. Folk har jobb, og det er vanskelig å få byttet om slik at alt klaffer med 17000 mennesker. I tillegg var kampene (alle utenom de to) tv-sendt, og da er det plutselig et par-tusen som holder seg hjemme. Disse er (som sagt) også supportere, fordi de støtter laget fra sofakroken.

Men spørsmålet er: Hvorfor er denne gruppen så enormt mye større i Bergen enn andre steder. Ikke kom med "dårlig stadion", for de andre klubbene jeg sammenligner med historisk, har jo inntil nylig også hatt dårlig stadion. Hvorfor er det slik at den prosentvise andelen av befolkningen som går på kamp, ikke er høyere her enn andre steder. (Tvert imot!) Mens andelen mennesker som er middels interessert (de følger med, men går aldri på Stadion), er så mye større her? For å ta en forenklet fremstilling:

Bergen:
a)Interessert, går på Stadion: 5%
b)Interessert, går ikke på Stadion: 90 %
c)Uinteressert: 5 %

Andre steder:
a)Interessert, går på stadion: 6%
b)Interessert, går ikke på stadion: 4%
c)Uinteressert: 90%

Dette var en veldig forenklet fremstilling. Ikke ta tallene bokstavelig. De er satt på spissen for å synliggjøre poenget.

Man skulle jo tro at den mye større mengden av "b" i Bergen, også ville gjøre utslag i høyere "a".

Jeg snakker ikke om folk som holder seg hjemme fordi kampen går på tv, eller fordi de dessverre er forhindret fra å gå. Jeg snakker om folk som mener og synser og heier på Brann, eller godter seg stort om Brann taper, men som aldri ville gått på Stadion om det så var CL-finale mellom Brann og Barcelona og de fikk Stadion kjørt hjem til seg. Hvorfor er det så mange flere av disse her i området enn ellers, uten at denne interessen også gjør seg utslag i at flere går på kamp? Har vi rett og slett verdens slappeste fans? Vi har liksom desidert størst andel av befolkningen som fans, men likevel ikke større andel av befolkningen som tilskuere? Er den gjennomsnittlige Brann-tilhenger egentlig en halvinteressert sofa-supporter, og ikke en stadiongjenger?

Uansett skulle det vært artig å få noen til å lage en spørreundersøkelse som målte tilhørigheten og interessen for det lokale fotballaget, og dermed fikk sammenlignet interessen for de ulike klubbene.
Legg ned hele klubben!

ikstart

K Start - Vi lier det <3

Mico

Quote from: "krøvel vellevold"Men det kan like gjerne være helt ræv stemning hvis vi leder 3-0 over lag som Lyn.

Super Hasund

Denne diskusjonen e like poengløst som en "om d finnes en gud" diskusjon mellom en som e kristen å en jehovas vitne klovn. Men når det e sagt så mener eg at brann interressen i denne i byen e unikt i norsk sammenheng. I bergen så elsker man eller hater fotball laget brann. I andre byer har man et lag ellers så bryr man seg isje.
Det e helt utrolig at brann trekker så mange tilskuere te kampene selvom de eneste menneskene som husker sist brann vant serien sitter nå på gamlehjem. Brann har alltid sånn ca 10 tusen som går på staddaen uansett kordan d ligger an me laget, ingen andre som kan vise te nokke sånnt.

Eg isje kristen men eg tror på gud. Seyi Olofinjana heter an
La Folket Synge

*Feltz*

BrannFa(e)n

Jeg snakker ikke om folk som holder seg hjemme fordi kampen går på tv, eller fordi de dessverre er forhindret fra å gå.

Bullshit. Du er den på forumet (vil jeg tro) som er mest opphengt i tall og statistikk, og disse tilskuerene vi glipper på grunn av dette, vil aldri bli nevnt med et ord i de statistikkene. Jeg hinter IKKE til at du skal legge til X-y^2 prosent med tilskuere, for da blir statistikken bare enda mer missvisende, men jeg håper at du ser at tross dårlig stadion, har vi mulighet på et snitt rundt 15000, og kanskje over dette (og det vil si alle sitteplassene pluss store stå, antar jeg?). Selv om dette bare er antagelser og teorier, er det en viss fornuft og sannhet innblandet i det hele.
rannfasiten

dudo

Jeg driter i det, jeg begynner å like denne ikstart... :p
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Roffarne

Quote from: "Super Hasund"Denne diskusjonen e like poengløst som en "om d finnes en gud" diskusjon mellom en som e kristen å en jehovas vitne klovn.

Det ville vært en ganske kort debatt ettersom begge er ganske enig der.

Krøvel skal ha respekt for å gå så dypt i materialet, men til syvende og sist så er det ikke tilskuere opp mot ca. innbyggertall vs. stadionkapasitet og byggedato sett opp mot sist man vant noe.
Der er ingen formel for å regne ut hvor god supporterskare et lag har. Men mye av grunnen til at en Brannsupporter føler eg unik er vel at han er bergenser (eller føler seg som en) og det i seg selv er et kvalitetsstempel som ingen andre kan skilte med.
Nordens latinere.
Vi har bare et stykke å gå på den jevne rablingen.
Nu går alt så meget bedre.

Go Up