• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hooligans

Started by brannbrus, December 21, 2005, 19:03:22 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

"Våre casuals"... ser du koblingen?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Xminator

Quote from: "Toa"Om noen avtaler å sloss mot andre driter jeg en lang kabel i. La de banke vettet av hverandre, og la oss håpe de får varige mén. Men om det går utover uskyldige på noen som helst måte så er det noe HELT annet.


Uenig. Om det kommer i avisen er det gruppen Brannsupporter som blir hengt ut. Oppførselen sverter klubben.

robbie A

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "robbie A"
Quote from: "NorthsideFCDH"

Her er 2 filmer som viser ka eg mener med organiserte møter:
http://m90.org/gallery/video/russianhooliganbrawl1.wmv
http://hooligans.org.ua/video/dynamo/fcmz_fcdk_2005.wmv



Dette er jo bare sykt. Dersom noen får glede av dette anbefales et besøk til fastlegen.

Det er en ting jeg ikke har forstått med dette hooligan greiene, og det er koblingen til fotball. Dersom poenget er å møtes for å ha en gatekrig, hvorfor trekker man ned f.eks. Branns navn i dritten?


hva mener du med det? våre casuals går verken i Brann klær eller sloss på stadion sammen med andre Brann fans.

Ser ikke helt hvordan det kan berøre deg... Eneste er at andre lags supportere tar alle under en kam, men ka så? bryr vi oss?



Selvfølgelig kan dette berøre den vanlige supporteren.

Man trenger ikke gå i Brann klær for å bli koblet med Brann. Dersom gatekrigen oppstår ifbm. en Brannkamp er koblingen allerede gjort.

Poenget i forrige innlegg, som ikke kom tydlig nok frem, er at dersom disse gatekrigene er så viktig/morro/attraktiv etc. så må da det være mulig å arrangere det langt utenfor Brann relaterte kamphelger og kampsteder?

Northside

ok, litt mer med no...

Du kan jo alltid si det burde gått ab sloss alle andre dager enn selve kampdagen, men så må du huske at de fleste ikke er folk som sloss og har Brann som et lite pålegg, det er omvendt.
De har Brann som favoritt, mens slossingen bare kommer som en pluss utenom.

Stalin

Quote from: NorthsideFCDHFor å sette det litt på spissen då.

når en gruppe hooligans avtaler å sloss mot en annen gruppe hooligans, før eller etter en kamp, er det då gale? Begge partene vil jo sloss...
[/qoute]

Hvor tragisk er ikke det da?

Brannfrelst

Disse hooligansene må jo ha hatt en avansert uoppdaget form for ADHD. Kastet jo bluss på sine egne,og raketter. Dette er ikke noe for Guttene,de kunne fått klærne sine ødelagt.
2.10.07-Gullet kom hem!

Blautibaken

Flere tips til "Casualfilmer"

har dere Limewire eller lignende fildelingsprogram finne man mye bra der med de rette søkeordene.

NO SURRENDER TO THE IRA!

monzilla

hva går egentlig denne diskusjonen ut på?

Blautibaken

Quote from: "robbie A"
Quote from: "NorthsideFCDH"

Her er 2 filmer som viser ka eg mener med organiserte møter:
http://m90.org/gallery/video/russianhooliganbrawl1.wmv
http://hooligans.org.ua/video/dynamo/fcmz_fcdk_2005.wmv



Dette er jo bare sykt. Dersom noen får glede av dette anbefales et besøk til fastlegen.

Det er en ting jeg ikke har forstått med dette hooligan greiene, og det er koblingen til fotball. Dersom poenget er å møtes for å ha en gatekrig, hvorfor trekker man ned f.eks. Branns navn i dritten?





sånn ca hver helg er det ca 10 prs som må overnatte i fyllearresten grunnet slossing og bråk.
og her er en nyhet... det er ikke de samme 10 prs som sitter inne hver helg. de fleste casuals i bergen har nok sittet på cellen en natt eller 5.
det er mange i bergen som liker å sloss og tilfeldigvis er ca 100 av oss brannsupportere. og når brannsupportere blir angrepet i oslo stavanger drammen og kristiansand så frister det oss litt for mye å ta igjen.
der har du koblingen mellom casual og brann.
hilsen en som har vokst litt fra denne slossingen

Xminator

Hadde likevel helst sett at dere ikke gikk i Branndrakt og trente inn en god nordlandsdialekt til bruk i samtale med politiet etterpå.

monzilla

det essensielle her er at guttene ikke ikler seg branndrakten  :wink:

Trevor Morley

Herregud,gidd og bruk kreftene deres på noe annet.Hva i alle dager aner dere om disse personene har avtalt møte med andre grupperinger i norge for og slåss eller ikke.Kan garantere deg at disse personene dere her diskuterer har reist og fulgt brann siden slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet,brann er faktisk det det hele dreier seg om for oss også.
På tide og stenge denne tråden.
 G B

YadaYada

Quote from: "Xminator"
Quote from: "Toa"Om noen avtaler å sloss mot andre driter jeg en lang kabel i. La de banke vettet av hverandre, og la oss håpe de får varige mén. Men om det går utover uskyldige på noen som helst måte så er det noe HELT annet.


Uenig. Om det kommer i avisen er det gruppen Brannsupporter som blir hengt ut. Oppførselen sverter klubben.


Hva er en Brannsupporter da?
I utgangspunktet så er alle disse casualsfolkene supportere på lik linje med alle andre her inne.
Det vi snakker om er supportere med forskjellige interesser.
Noen liker å drikke seg fulle og sjarmere lokalbefolkningen med sanger som "Ut med kuken, hele uken!", eller den kjente "Vi ve se daiene!" til 14 år gamle jenter som går forbi. Noen liker å finne den lokale casualsbanden og banke skitten ut av dem, og noen liker å ta med unger, kone og bestemor rett på kampen og forsvinne like raskt igjen etterpå.
På landsbasis så er vi kanskje den største og mest trofaste supporterskaren siden første verdenskrig, og at vi da har forskjellige grupperinger med forskjellige interesser innad er jo naturlig. Det er rett og slett ikke til å unngå. Det noen sier om at 'Guttene' gir Brann-supporterene, eller for den del Brann, generelt et dårlige rykte tviler jeg på.
Vi i Bergen har da aldri vært noe særlig gode og snille som supportere? Er det et rykte vi vil ha da? At vi er koselige og gjestfrie og at bortefans skal få komme på puben og sitte på fanget å synge sammen?
Nei, det er der vi har folk med forskjellige interesser. Vi har go'guttsupportere og vi har en casualsgjeng. Sammen utfyller vi "ryktet" dere snakker om rimelig bra. Bergen har alltid vært en fryktet by å reise til. Både for lag og supportere. I sin tid nektet bl.a Stavanger IF å spille på Brann Stadion fordi bergenspublikummet var så galne. Jeg ønsker Brann Stadion skal forsette å være en fryktet arena.

De som har reist på turer en del år vet godt at det er blandede meninger om oss Brann-supportere. Enten så er det; "Det er alltid kjekt når dere Brann-supportere kommer her!", ellers så er det; "De derre hardbarkede Brann-supporterne er stein galne!". Jeg for min del har ikke noe imot at vi har en casuals-gjeng. Så kan bortelaget sine casuals sloss med våre casuals istedet for å storme puben der de med branndrakt sitter. Uansett, så ser jeg ikke på dette Hooligans-miljøet som noe problem, verken på ryktet vårt eller slossing før kampen. Vold er praktisk talt
ikke-eksisterende på norske fotballkamper idag, og en casualsfight mellom to gjenger i ett smau før kampen bryr ikke meg døyten. La de få holde på med sitt så kan resten konse om det de synes er interessant. Når kampen begynner så står vi der uansett sammen med felles mål for øye.
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

Lurkin

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Lurkin"At folk over 15 driver med dette beviser bare at vi stammer fra apene og det som enda verre er.


ser no ikke noe negativt i å stamme fra aper heller... Bedre det enn å stamme fra sauer, kråkeboller eller høns :)


..eller Trondheim..
Berømte Brann fra Bergen

krøvel vellevold

Quote from: "YadaYada"Når kampen begynner så står vi der uansett sammen med felles mål for øye.
Mulig det. Men etterhvert som kampen skrider frem, ser Guttenes mål gjerne ut til å være å by opp til dans med motstanderens moteinteresserte fans. På siste serierunde 2005 på Briskeby stod de og gaulte et tostemt "Kom igjen Hamar!" støtt og stadig. Regner med poenget var å få Hamkam-fansen med på en liten svingom. Uansett var det et talentløst rop i og med at det hørtes ut som de sang på Hamkam. Det var jo et rop tilsvarende "Kom igjen Enga" eller "Kom igjen Molde".
Legg ned hele klubben!

YadaYada

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "YadaYada"Når kampen begynner så står vi der uansett sammen med felles mål for øye.
Mulig det. Men etterhvert som kampen skrider frem, ser Guttenes mål gjerne ut til å være å by opp til dans med motstanderens moteinteresserte fans. På siste serierunde 2005 på Briskeby stod de og gaulte et tostemt "Kom igjen Hamar!" støtt og stadig. Regner med poenget var å få Hamkam-fansen med på en liten svingom. Uansett var det et talentløst rop i og med at det hørtes ut som de sang på Hamkam. Det var jo et rop tilsvarende "Kom igjen Enga" eller "Kom igjen Molde".


Siste serierunde ifjor var dog spesiell. Det var nesten like mange casuals som reiste Bergen - Hamar som Bataljonsfolk. 'Guttene' var jo de som stod for roping/synging i hjørnet der. Hadde de 100-200 andre som stod der turt å åpne kjeften litt mer så kanskje det kunne blitt skikkelig stemning der. Og da snakker jeg selvfølgelig om å synge Brann-sanger. Eller er det sånn å forstå at når Guttene synger så blir resten av feltet redde og holder kjeft? Grunnen til at de får skikkelig trøkk er at de er en sammensveiset gjeng som driter en lang i hva andre sier. Noe som bør være en tankevekker for de som klager over stemningen på SS og ikke tør å trøkke i på en sang fordi "de eldre" kjefter.
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

Northside

Når guttene ankom BBB sin pub så burde det vært bevis nok på at de lager stemning... Der var det laber stemning helt til 30-40 stykker fra guttene kom å sang. hærlig!

krøvel vellevold

Quote from: "YadaYada"[ . 'Guttene' var jo de som stod for roping/synging i hjørnet der. Hadde de 100-200 andre som stod der turt å åpne kjeften litt mer så kanskje det kunne blitt skikkelig stemning der. Og da snakker jeg selvfølgelig om å synge Brann-sanger. Eller er det sånn å forstå at når Guttene synger så blir resten av feltet redde og holder kjeft? Grunnen til at de får skikkelig trøkk er at de er en sammensveiset gjeng som driter en lang i hva andre sier. Noe som bør være en tankevekker for de som klager over stemningen på SS og ikke tør å trøkke i på en sang fordi "de eldre" kjefter.


Mitt poeng er ikke at de er dårlige til å lage stemning. Men HVA synger de? "Kom igjen Hamar!"???? og "Kottilalala", "Kjør kuken i... chalala", osv. Hva er DETTE for noe da?????
Legg ned hele klubben!

YadaYada

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "YadaYada"[ . 'Guttene' var jo de som stod for roping/synging i hjørnet der. Hadde de 100-200 andre som stod der turt å åpne kjeften litt mer så kanskje det kunne blitt skikkelig stemning der. Og da snakker jeg selvfølgelig om å synge Brann-sanger. Eller er det sånn å forstå at når Guttene synger så blir resten av feltet redde og holder kjeft? Grunnen til at de får skikkelig trøkk er at de er en sammensveiset gjeng som driter en lang i hva andre sier. Noe som bør være en tankevekker for de som klager over stemningen på SS og ikke tør å trøkke i på en sang fordi "de eldre" kjefter.


Mitt poeng er ikke at de er dårlige til å lage stemning. Men HVA synger de? "Kom igjen Hamar!"???? og "Kottilalala", "Kjør kuken i... chalala", osv. Hva er DETTE for noe da?????


Joda, men dette er en form for humor. Synes det er artigere å høre på at "Per Ove skulle ut en tur.." enn at 5-6 gutter med lys stemme står i kroken å synger "Hoset suger Flo!". Poenget er å skape en smitteeffekt på tribunen og skape ett samlet trøkk. Det er klarer ikke disse 5-6 overnevnte. Uansett så hører denne synging/ropingen til 'Guttene' med til sjeldenhetene. Er ikke mange borteturer i året de stiller med flere enn 5-6 stykker, om ikke mindre.
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

positiv

kem e "guttene"?
ødt blod på HANSA

Pondan

Tipper det er en gjeng med gutter i alder 15-17... De som har 2 stangsflaggene og står bakhverandre..

Jani

Jeg synes at det som er mest skremmende er hvilken retning supportermiljøet generelt dras i.

Et miljø som før var oppegående med voksne mennesker, og som nå har blitt erstattet fullt med en ny generasjon med fotballtilhengere som ikke lager den samme stemningen som i gamle dager, og som ikke har det samme felleskapet som i gamle dager. Og ihvertfall ikke den samme faenskapen og kreativiteten.

Som en konsekvens av dette ser vi at supportermiljøet har blitt mye mykere, noe en i dag prøver å kompansere med orginisasjon. Det skal ikke lenger være like morsomt å gå på fotballkamp, men det skal faen se ut som en har det morsomt.

Jeg at "casual"-grupperingen er en fin ting i den sammenheng. De har endel av den gode gamle råskapen, og nå snakker jeg ikke om slossingen, men de høres, og det godt. Videre må jeg si at jeg frastår fra all slossing. Men at de gir brann et dårlig rykte vil jeg si at er sprøyt, særlig i disse dager, da en ikke har sett et oppslag om bergen casuals på omtrent evigheter. De som gir brann et dårlig rykte er folk som spytteren i sogndal. Og selvfølgelig de som aldri har greid å gjøre brann om til et topplag, tross deres og byens enorme ressurser.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Pondan"Tipper det er en gjeng med gutter i alder 15-17... De som har 2 stangsflaggene og står bakhverandre..


He he, man kan vel ikke komme lenger fra sannheten enn dette! Dust.

Snublefot

hehe, hmm.. hvem er dusten egentlig?  den som tar seg en asfalt dans (sier ikke at du gjør det, for jeg aner jo ikke hvem du er),  eller den som ler av dem?

Jeg personlig ler av hooligans, men samtidig blir jeg trist og.. ler fordi de er en gjeng bønnehuer som faktisk får glede av å knuse tenna til andre folk, ler fordi det er så forbanna patetisk, men samtidig blir jeg trist for eksakt den samme årsaken, at man har så lite medmenneskelighet at man er nødt til å ty til slike midler..

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Snublefot"
Jeg personlig ler av hooligans, men samtidig blir jeg trist og.. ler fordi de er en gjeng bønnehuer som faktisk får glede av å knuse tenna til andre folk, ler fordi det er så forbanna patetisk, men samtidig blir jeg trist for eksakt den samme årsaken, at man har så lite medmenneskelighet at man er nødt til å ty til slike midler..


Herregud, her er vi tilbake på ekstremist-linjen ser jeg. Tror du alt dreier seg om nevekamp? Det er slikt som man tar som det kommer. Les gjennom tråden for pokker, spesielt side 2. Hvor ofte skjer det da egentlig? Kan du fortelle meg det? Jeg for min del ler av slike som deg, som ikke har peiling på hva de uttaler seg om, og som setter folk i bås og dømmer andre nord og ned uten å blunke. Patetisk og barnslig.

Forresten, "medmenneskelighet"? Hva i huleste er det du fabler om?

Smitty

jævlig med saklige agumenter fra de fleste her, bønnehuer, gjeng med idioter og stamming fra apene osv.. så tråden er vel moden for og stenges, er vel et utgått tema!

Snublefot

hehe.. du ler av meg?

ok, uten å dømme deg nord og ned med engang, så viser du jo allerede at du kanskje har fått deg et slag for mye.. ettersom noen celler kanskje ikke funker like bra lenger?

"det skjer så sjeldent"..  er det virkelig en god nok grunn til at man skal smelle sammen når man først gjør det? fordi det skjer så sjeldent?

du bare viser at du har en mentalitet som et barn, som enda ikke har forstått at å dunke spaden i hodet på lekekameraten er feil...

vold er aldri løsningen, uansett hvor fristendes det kan være, men desverre er det ikke alle som skjønner dette min gode mann..  og måten du reagerer på viser jo bare at du ikke vet en bedre måte å reagere på en med sinne, negative kommentarer og skitsnakk..

ha en fin dag=)


EDIT: bare så det er sakt gidder jeg ikke diskutere dette videre, du har dine meninger og jeg har mine.. det er helt greit.. er ikke noe vits å utdype det noe mer nå uansett...

Smitty

Quote from: "Snublefot"hehe.. du ler av meg?

Ler av deg jeg og, visst det er noen trøst..

God helg!

Bergen Sin Gutt

Hva som er skitsnakk og negative kommentarer snublepetter? Du høres ut som en salig blanding av Enevald Flåten og Kjell Magne Bondevik i måten du argumenterer på.

Snublefot

takk skal du.. ikke hver dag jeg får høre at jeg diskuterer som en tidligere statsminister.. et fint kompliment.. selv om jeg misliker typen bondevik er han jo ikke helt bak jordet ettersom han ble statsminister=)

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Snublefot"selv om jeg misliker typen bondevik er han jo ikke helt bak jordet ettersom han ble statsminister=)


Eeh...Det var akkurat det han var...

Snublefot

altså, joda, når det gjelder politikk så.. men som person, i en debatt, så må han jo ha gjort en del riktig, eller så hadde han vell ikke blitt statsmininster..  så han kan nok snakke for seg selv=)  men ellers tror jeg vi er relativt enige om bondevik ihvertfall!

Ricky

Vi kan jo runde av med Bergens Tidendes kommentar etter at Brann slo (bergensklubben) Lyn i 1909..
"Blandt tilskuerne var adskillige medlemmer av andre idrettslag. Enkelte av disse viste sig å være i besiddelse av alt annet enn god opførsel. Det er synd for pent antrukne folk, at det skal mangle noget av det viktigsste samfundet krever: opdragelse. Selvbeherskelse vinner man gjennem opdragelsen."

Blautibaken

Quote from: JaniJeg synes at det som er mest skremmende er hvilken retning supportermiljøet generelt dras i.

Et miljø som før var oppegående med voksne mennesker, og som nå har blitt erstattet fullt med en ny generasjon med fotballtilhengere som ikke lager den samme stemningen som i gamle dager, og som ikke har det samme felleskapet som i gamle dager. Og ihvertfall ikke den samme faenskapen og kreativiteten.

Som en konsekvens av dette ser vi at supportermiljøet har blitt mye mykere, noe en i dag prøver å kompansere med orginisasjon. Det skal ikke lenger være like morsomt å gå på fotballkamp, men det skal faen se ut som en har det morsomt.

Her er du inne på noe vesentlig.
Da jeg startet å reise med brann på 90 tallet da var det morro å reise med brannsupporterene.
I dag må man passe seg for hva man sier og gjør så ikke alle reiselederene/onklene truer med å kaste deg av bussen/toget.
Da er det noe helt annet å reise med casualene. der kan man nesten gjøre hva faen man vil.
D verste som kan skje er at 20 Burberrygutter står og ler av deg.
Eller en natt på celle.

Også lurer dere på hvorfor folk reiser casual?
Alle som liker en god fest velger å reise casual om man har sjangsen.

Anal!

Nixon

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Herregud, her er vi tilbake på ekstremist-linjen ser jeg. Tror du alt dreier seg om nevekamp?


Neida, det dreier seg minst like mye å stå sammen i finstasen og lage apelyder mot mørkhudede spillere. Respektabel fritidssyssel det også...
Rød makt på Hansa!

Stalin

Quote from: "Pondan"Tipper det er en gjeng med gutter i alder 15-17... De som har 2 stangsflaggene og står bakhverandre..


For en tragisk gjeng!

Charmless Man

Det viktigste er vel at man er Brann? Jeg er ikke noen casual selv, men sympatiserer med deler av kulturen, litt anglofil som jeg er. Synes for eksempel det er fett å høre på kul musikk før kamp istedenfor de samme gamle Brannsangene omogomogomigjen.
Ladish on the Foot

fettnok

altfor mange sengevetere her inne. guttene skader ingen andre enn seg selv så de tullingene som driver å griner fordi guttene ikke har samme synpunkter som seg selv må roe seg helt ned. synes guttene har ett fett opplegg, lager mye liv gjør de å, er mer enn hva man kan si om de fleste andre liksom.
ette går aaaaaldri bra!

Snublefot

slapp av nå smitty...=)

Ikke noe vits å ta helt av her..  gidder jo ikke krangle med deg eller dere, for man vet jo aldri hva som skjer, ettersom dere iblandt ser ut til å tenke med andre ting en hode=), nevene for eksempel.

Men når det gjelder hvem som skaper mest liv, godt mulig de såkalte "guttene" gjør det, men jeg har ihvertfall aldri stemme igjen etter en brannkamp, så jeg føler meg ihvertfall ikke truffet over de uttalelsene der.=)

og jeg må jo selv si at under selve kampen, så har jeg lyst til å gi både dommeren, motstpillerne og mostanderes supportere noen skikkelige smeller, og har vell selv vært så hissig pga dommeravgjørelser(borte mot ODD i fjor) at jeg onkel politi måtte ta en prat med meg=) uten at det var noe stress...     men det eneste jeg mener er at før kamp og etter kamp så får man være kompiser, og under kamp kan man hate så mye man vil, så lenge man ikke akkurat løper inn på banen, utover vold etc=)


Men Smitty og Fettnok,  dere har nok helt rett i at jeg (og flere) ikke har så mye kunnskap om disse grupperingene, og det er kanskje like greit, ettersom jeg ikke har noe særlig ønske om å bli kjent med hverken grupperingne eller de som er med i dem.  Men vil vell ikke kalle med(oss) for sengevetere og bibelgutter eller noe sånt for det, vi har jo bare vår mening som dere har, og drittslengingen var nok unødvendig men går begge veier...

men sånn utenom dette, så får dere begge ha en god dag=)

Go Up