• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: "Breiflabben"http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article3085240.ece

27000 i snitt ? kanskje litt i overkant men trekker vi fra et par tusen tror jeg ikke det er langt fra sannheten hvis vi holder oss i toppen vel å merke.... og det gjør vi vel.

Jeg har INGEN tillit til disse markedsundersøkelsene lenger. Før sesongen var det en undersøkelse som viste at 90000 bergensere hadde tenkt seg på Stadion i år. (Og i tillegg kommer alle fra nabokommunene).

Og dessuten er det lett å svare "ja" når noen ringer og spør om de KUNNE TENKT SEG å gå på Stadion hvis det var lettere å få tak i billetter. Det er langt fra tanke til handling. Enn så lenge viser vel 12200 Brann-fans mot HSV midt i verste gullfeberen at det er veeeldig langt fra tanke til handling.
Legg ned hele klubben!

Chris*

Det går ikke ann å sammenligne UEFA-cup med seriefotball, dette vet du også Krøvel. Når Brann i tillegg ligger seg på en alt for høy pris, måtte det bli slik.

Jeg tror vi lett kunne hatt et snitt på 22 000-24 000 de neste årene, dersom den sportslige suksessen fortsetter.
en som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

Ricky

Quote from: "Hickok"Kanskje dette er eksempler på byer vi burde måle oss med når vi snakker utbygging av stadion i forhold til innbyggertall?

Green Bay Packers. By ca. 100.000, stadion drøye 72.000.
http://en.wikipedia.org/wiki/Green_Bay%2C_Wisconsin
http://en.wikipedia.org/wiki/Lambeau_Field#2003_renovation

University of Michigan. By rundt 340.000. Stadion 112.000.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ann_Arbor%2C_Michigan
http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_Stadium

Hvis det bodde halvannen million fotballgale mennesker i nabokommunene våre, så kunne det kanskje ha vært en god idé :)

Fabregas

Torsdagens kamp mot Hamburg viste hvor utrolig trist det er på et halvfullt og glissent stadion. En utvidelse til 22-23tusen holder lenge. Så får vi se om vi klarer å fylle det HVER gang. Er jo klart at vi kunne fylt Emirates om vi hadde møtt ManU og det var gratis å komme inn. Det er en balansegang mellom å ha noe å strekke seg etter(Fylle stadion i alle kamper, selv mot Odd) og at Stadion er tilnærmet fullstappet hver gang. Bygger vi nå ny søndre tribune med to hjørner som øker den totale kapasiteten til 21-22tusen, vil nok klubben ha sin fylle hyre med å fylle den HVER gang Brann spiller seriekamp. Må minne på at til de aller aller fleste kampene i år har det vært null problem å skaffe seg billett, spesielt om en kan kjøpe gjennom BT-kort. Men med skikkelig markedsføring skal det være mulig med stinn brakke hver gang også når nye søndre er klar.

grei

Quote from: "Fabregas"Torsdagens kamp mot Hamburg viste hvor utrolig trist det er på et halvfullt og glissent stadion.

"Utrolig trist" er jo en kraftig overdrivelse, men ja, det var absolutt noe som manglet i flere av ordets forstander. Det er mulig det har sammenheng med at vi tross alt har vunnet mye hjemme i det siste, men et fullsatt Stadion gir en følelse av uovervinnelighet og selvtillit. Det blir ikke den samme festningen med store, tomme felter.

Nightfox

Får bare satse på at Sandnes Ulf fortsetter fremgangen og stjeler en stor tilskuermasse fra Viking. I dagens oppgjør var det jo tross alt 2500 på Sandnes stadion, et (relativt langt) steinkast unna der jeg bor. I tillegg skal jo Randaberg og Stavanger IF satse stort.

Da sitter Viking der med hånden i rassen og må innse at de ikke er hele rogalands lag på noen måte. Man hadde Bryne som konkurrent. Nå har noen gutter litt nordfra begynt å knive (Randaberg) og stavangers EGENTLIGE lag, Stavanger IF, får nok noen tilskuere de også. Så spørs det hva Ulf greier. Håper på en stor rivalisering mellom Sandnes og Stavanger, da "mister" jo viking 60 000 innbyggere på nedslagsfeltet. og tenk hvor mange bortekamper med flaggruten. Desto lettere er det jo for meg å reise på bortekamper plutselig :D

krøvel vellevold

Quote from: "Nightfox"Får bare satse på at Sandnes Ulf fortsetter fremgangen og stjeler en stor tilskuermasse fra Viking. I dagens oppgjør var det jo tross alt 2500 på Sandnes stadion, et (relativt langt) steinkast unna der jeg bor. I tillegg skal jo Randaberg og Stavanger IF satse stort.

Da sitter Viking der med hånden i rassen og må innse at de ikke er hele rogalands lag på noen måte. Man hadde Bryne som konkurrent. Nå har noen gutter litt nordfra begynt å knive (Randaberg) og stavangers EGENTLIGE lag, Stavanger IF, får nok noen tilskuere de også. Så spørs det hva Ulf greier. Håper på en stor rivalisering mellom Sandnes og Stavanger, da "mister" jo viking 60 000 innbyggere på nedslagsfeltet. og tenk hvor mange bortekamper med flaggruten. Desto lettere er det jo for meg å reise på bortekamper plutselig :D

Dette har jeg ingen tro på. Viking har såpass lang historie som hele regionens lag at SIF, Randaberg og Ulf aldri i verden kan konkurrere. Det er nesten like usannsynlig som at noen andre bergenslag skulle gjøre det. Det eneste måtte være hvis Ulf skulle komme opp i tippeligaen. Sandnes er tross alt en egen by. Men jeg regner det som veldg urealistisk at Ulf kommer opp i tippeligaen.
Legg ned hele klubben!

vebo

Quote from: "krøvel vellevold"Det eneste måtte være hvis Ulf skulle komme opp i tippeligaen. Sandnes er tross alt en egen by. Men jeg regner det som veldg urealistisk at Ulf kommer opp i tippeligaen.
Tiocfaidh ár lá

Nightfox

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Nightfox"Får bare satse på at Sandnes Ulf fortsetter fremgangen og stjeler en stor tilskuermasse fra Viking. I dagens oppgjør var det jo tross alt 2500 på Sandnes stadion, et (relativt langt) steinkast unna der jeg bor. I tillegg skal jo Randaberg og Stavanger IF satse stort.

Dette har jeg ingen tro på. Viking har såpass lang historie som hele regionens lag at SIF, Randaberg og Ulf aldri i verden kan konkurrere. Det er nesten like usannsynlig som at noen andre bergenslag skulle gjøre det. Det eneste måtte være hvis Ulf skulle komme opp i tippeligaen. Sandnes er tross alt en egen by. Men jeg regner det som veldg urealistisk at Ulf kommer opp i tippeligaen.

Ricky

Rent tilskuermessig tror jeg nok Vikings drømme-tippeliga hadde bestått av bl.a. Brann, Haugesund, Viking, Bryne, Sandnes og Start (pluss Vard, Stavanger IF og Randaberg?).. Muligheten for mange lokalderbyer i tiårene fremover er vel kanskje den beste grunnen Viking har for å bygge ut

Nightfox

Det ville nok kommet mange på de oppgjørene der viking har hjemmekamp mot dem, men i de andre oppgjørene ville viking stadion ikke bikket 10 000 engang, fordi andre lag hadde stjelt supportere fra deres nedslagsfelt. Til slutt ender Viking opp som "Nesten hele stavanger sitt lag, men mest Jåttåvågen og Hinna sitt lag". Når man ser på livet på kampene til Viking begynner jeg å lure på hvor mange supportere som er i deres "Harde kjerne". En god del over førti som har fulgt Viking i år og dag siden deres forige seriegull, men også en god del supportere som kom drassende pga ny og fin stadion. Får de konkurerende lag, er det ikke mye som skal til før de er under 10 000 igjen.

BlackJack

Dersom VIking holder seg i toppen av Tippeligaen, og spiller i Europa med jevne mellomrom, så kan ingen i regionen true dens posisjon. Eneste trusselen er hvis Viking rykker ned, og Sandnes/RIL holder seg i adecco. Når det er sagt, så har jeg ingen tro på at både Randaberg, Sandnes og SIF skal være i adecco samtidig. De vil etter all sannsynlighet bytte på å oppholde seg der og i 2. div.
Vyene til Randaberg er det sykeste luftslottet jeg har hørt om, etter Starts mål om å bli størst i skandinavia. Det bor 7000 i Randaberg, ikke f. om de klarer å generere de 30-40 millionene i året som trengs til TL satsning. Så mye penger har ikke Fred Ingebrigtsen råd til å bruke heller...

På 80-tallet var Vidar og Viking i samme divisjon, men de stjal ikke mange tilskuere fra Viking for det om... Situasjonen i Stavanger kan sammenliknes med om Fyllingen/Løv Ham (FyllHam?) vaker i adecco: de stjeler ikke akkurat rampelyset fra Brann...

benny

FCK planlegger å bygge om ene tribunen i parken. Gud bedre meg for en vipfest.

Er det slike tribuner vi får i fremtiden? Håper ikke Dahl har sett dette, han var vel på studietur der nede.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=540921

smaalanda

Se heller på Liverpool's byggeprosjekt, de kan lage tribune til sine mest trofaste!
KMO!!!

vebo

Enig! Bygg en "kop" til oss, med ståplass til 5000!
Tiocfaidh ár lá

Markmus

Quote from: "benny"FCK planlegger å bygge om ene tribunen i parken. Gud bedre meg for en vipfest.

Er det slike tribuner vi får i fremtiden? Håper ikke Dahl har sett dette, han var vel på studietur der nede.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=540921
Ka du ve?

Ricky

Jaja.. Lover bra for 30.000 seter på Viking Stadion nå. Spørs vel om de greier å holde på det snittet de har :)
http://fotball.bt.no/eliteserien/article94272.ece

Vikings nye publikumsansvarlige forventer en "jevn økning" i billettprisene neste sesong. Snodig nok forklarer han prisøkningen med at noen billetter vil øke litt, mens andre vil bli markant dyrere. Altså det motsatte av jevn økning. Men det er nå forsåvidt ikke det mest interessante.

"- Viking Stadion er landets flotteste, og alle plassene er gode. Det gjenspeiles ikke i billettprisene, for Viking er blant de billigste klubbene i eliteserien. For å henge med i toppen, må vi nok opp blant klubbene som er dyrest."

"- Familiekonseptet vårt har vært en stor suksess, men 40 prosent av alle sesongbillettene våre er på de billigste plassene. Vi har en utfordring i å få opp billettinntektene"

"- Når det gjelder utvidelse, ser jeg personlig det ikke som aktuelt."

Gepard

Litt rundt selve utbyggingen og når den skal skje. Brann må snart ta en beslutning som får store konsekvenser for klubben og oss.

Har oppfattet det slik at hos Brann vurderer man nå å utsette byggingen av søndre til etter 2009 sesongen, dette pga evt CL kamper som da ikke ville kunne blitt spilt på Stadion neste høst pga byggingen.

Finner dog ingen linker til en slik uttalelse av Bjørn Dahl, noe som kan bekrefte dette ?

Her mener jeg Brann gjør en feil (såfremt realitetene er slikt..), det er utrolig viktig å få ferdig stadion, ikke bare pga det økte inntekstpotensialet, men også for å få skiftet ut banedekket. Gressmatten begynner å bli svært dårlig og kan bli en hemsko for Branns spill snart.

Tror rett og slett det hadde vært bedre å kjøre på med utbygginen, bite i det sure eplet og evt arrangerere kampene i Stavanger, hvis det er mulig.

Vil det ikke være viktigere for sportsklubben å få ferdig annlegget, og ny bane, enn å absolutt spille CL kamper på Stadion ? Man kan jo uansett komme i en lignende posisjon høsten 2009, da har man jo det samme problemet igjen. Så synes dette er en merkelig prioritering av Brann, da med forbehold at det faktisk kan bli slik at man utsetter byggingen nok et år.

CL kamper i stavanger tror jeg uansett ville trukket mange bergensere ned der, hvertfall mer enn Uefa-kampene. Kunne jo blitt noen fine turer det?

benny

Quote from: "Gepard"Har oppfattet det slik at hos Brann vurderer man nå å utsette byggingen av søndre til etter 2009 sesongen, dette pga evt CL kamper som da ikke ville kunne blitt spilt på Stadion neste høst pga byggingen.

Dersom det er tilfelle at utbyggingen blir utsatt enda et år mener jeg det bør vurderes å gjøre om nedre Hansa til en ren ståtribune slik at vi kan få inn enda flere folk, som en midlertidig løsning inntil Stadion er ferdig utbygd. Det er jo bare å skru opp setene igjen dersom vi skulle kvalifisere oss for CL.
Det bør ikke bli så vanskelig og dyrt å få tak i billetter at det hindrer rekrutteringen av flere supportere.

skb!

Det er jo et stort hull mellom Klokkesvingen og Gamle Sitte, og her burde det være fult mulig å sette opp en midlertidig tribune med plass til en ca 400 tilskuere. Jeg ville foreslått å gjøre denne til tribune for bortesupportere, så kan dagens bortefelt selges som løssalgsbiletter.
De gangene bortesupporterne vil ha mer av kvoten, må man nødvendigvis ta i bruk dagens bortefelt igjen.

Kapasiteten øker altså ikke så utrolig mye, men sett i forhold til hvor mange løssalgsbiletter som blir lagt ut er økningen likevel grei. En slik tribune burde kunne lønne seg på kort sikt (nesten garantert at man selger ut) og på lang sikt (rekrutere nye supportere).

krøvel vellevold

Quote from: "benny"
Quote from: "Gepard"Har oppfattet det slik at hos Brann vurderer man nå å utsette byggingen av søndre til etter 2009 sesongen, dette pga evt CL kamper som da ikke ville kunne blitt spilt på Stadion neste høst pga byggingen.

Dersom det er tilfelle at utbyggingen blir utsatt enda et år mener jeg det bør vurderes å gjøre om nedre Hansa til en ren ståtribune slik at vi kan få inn enda flere folk, som en midlertidig løsning inntil Stadion er ferdig utbygd. Det er jo bare å skru opp setene igjen dersom vi skulle kvalifisere oss for CL.
Det bør ikke bli så vanskelig og dyrt å få tak i billetter at det hindrer rekrutteringen av flere supportere.

Neineinei! Noe av grunnen til at Nedre Hansa har blitt en suksess, er at vi har fått "de voksne" tilbake. Det er ikke lenger fjortisene som regjerer. Og hvorfor? Jo bl.a. fordi man 1) har sine faste plasser og dermed slipper å komme to timer før avspark for å få en bra plass. ("De voksne" gidder ikke dette, men det gjør ofte fjortisene). 2) Man har muligheten til å sitte før kampen og i pausen. 3) Man har litt armslag og slipper å stå som sild i tønne. Alt dette er medvirkende faktorer til at "de voksne" har kommet tilbake og at Nedre Hansa dermed har blitt en suksess. Fjerner man setene, tror jeg mange av "de voksne" forsvinner til andre tribuner og får seg p-kort der. Da vil ytterligere voksne forsvinne fordi de plutselig er i mindretall, og da vil ENDA fler... ja, dere skjønner... I tillegg risikerer man at Nedre Hansa blir samlingssted for de som ønsker å se kampen billig, og at tribunen blir fylt opp med russ og andre som "ikke har noe der å gjøre"  på 16.mai og sånt. Da sitter vi tilbake med "et nytt Store Stå" der eneste forbedringen er at det er litt bedre sikt enn det var på Store Stå. Jeg tror fjerning av setene er døden for Nedre Hansa som noen bra supportertribune. Vi må beholde setene, og vi må beholde ordningen med nummererte seter og at disse selges som p-kort.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: "Gepard"Litt rundt selve utbyggingen og når den skal skje. Brann må snart ta en beslutning som får store konsekvenser for klubben og oss.

Har oppfattet det slik at hos Brann vurderer man nå å utsette byggingen av søndre til etter 2009 sesongen, dette pga evt CL kamper som da ikke ville kunne blitt spilt på Stadion neste høst pga byggingen.

Finner dog ingen linker til en slik uttalelse av Bjørn Dahl, noe som kan bekrefte dette ?

Her mener jeg Brann gjør en feil (såfremt realitetene er slikt..), det er utrolig viktig å få ferdig stadion, ikke bare pga det økte inntekstpotensialet, men også for å få skiftet ut banedekket. Gressmatten begynner å bli svært dårlig og kan bli en hemsko for Branns spill snart.

Tror rett og slett det hadde vært bedre å kjøre på med utbygginen, bite i det sure eplet og evt arrangerere kampene i Stavanger, hvis det er mulig.

Vil det ikke være viktigere for sportsklubben å få ferdig annlegget, og ny bane, enn å absolutt spille CL kamper på Stadion ? Man kan jo uansett komme i en lignende posisjon høsten 2009, da har man jo det samme problemet igjen. Så synes dette er en merkelig prioritering av Brann, da med forbehold at det faktisk kan bli slik at man utsetter byggingen nok et år.

CL kamper i stavanger tror jeg uansett ville trukket mange bergensere ned der, hvertfall mer enn Uefa-kampene. Kunne jo blitt noen fine turer det?

Er det ikke mulig for Brann å kjøre på utbygging etter endt TL neste år, selv om vi skal spille CL?

Vi spilte nå kamper både i TL og UEFA-kvalik i fjor uten at tribunene var ferdige...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Gepard

Det er vel et ganske heftig arbeid med den nye tribunen, tror ikke det kan kombineres, samtidig som at nytt banedekke forhåpentligvis skal legges samtidig.

Ricky

Skjønner ikke hvilket problem dette skulle være.
Vår siste gruppespillskamp i et eventuelt CL-eventyr ville blitt spilt enten i slutten av november eller begynnelsen av desember, alt ettersom om vi avslutter hjemme eller borte. I verste fall hadde vi mistet én måneds byggetid.
Løsning: Søk NFF om å få starte neste års serie med de tre første kampene borte, så vinner vi to-tre uker der. Og med eventuelle CL-inntekter bør vi vel ha råd til å betale overtidsarbeid for å få tatt inn det resterende.

krøvel vellevold

Sannsynligheten for at vi kommer til CLs gruppespill er minimal. Og SKULLE vi komme dit, så får vi heller spille CL-hjemmekampen(e) som eventuelt skulle gå etter serieslutt med en tribune mindre. Kapasiteten vil være ca 12400 uten Søndre. Av dette skal bortelaget da ha ca 620. Da sitter vi igjen med ca 11780. Så skal visstnok UEFA ha litt, men uansett vil det bli plass til nesten alle p-kort-innehaverne til denne ene (eller kanskje to) kampen(e) som eventuelt spilles etter serieslutt når tribunen skal rives. Og altså: Mest sannsynlig skal vi ikke spille noe gruppespill i CL.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Der sa du noe. Har ikke tenkt på at vi KAN komme til å spille CL uten Søndre langside. Skikkelig festbrems..
Ka du ve?

Xminator

Her er RBKs fremtidsvisjon:
QuoteLerkendal er Norges største turistattraksjon
Stadion en inntektskilde 365 dager i året
Rosenborg-drakt et vanlig syn i Oslos gater
30.000 sitteplasser
90 prosent av plassene er sesongkort
Museum og opplevelsessenter
Tak over Lerkendal
Tilbyr Nordens beste fotballopplevelse

De har nok større mulighet for å nå 30000 enn Viking, men 27000 sesongkort kan de se langt etter...

benny

Quote from: "Xminator"Her er RBKs fremtidsvisjon:
30.000 sitteplasser
Tak over Lerkendal

De har nok større mulighet for å nå 30000 enn Viking, men 27000 sesongkort kan de se langt etter...

"Lerkendal Norges største turistattraksjon"

HAHAHA hehehe
Må le litt av disse harry trønderne

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Her er RBKs fremtidsvisjon:
30.000 sitteplasser
Tak over Lerkendal

Jeg må le!

Norges største turistattraksjon? Hallo? Hvorfor skulle folk valfarte fra hele Europa for å se et simpelt stadion med 20-30000 plasser når det finnes hundrevis av slike på kontinentet? Ikke er arkitekturen på stadionet noen kime til turisttilstrøming heller. Det er jo tvert i mot direkte stygt! Hva er et helt ordinært fotballstadion opp mot vestlandsfjordene, Fløibanen, Holmenkollen (som er Norges mest besøkte attraksjon målt etter billettsalg og i det minste har noe spektakulært over seg), osv. Trondheim er i utgangspunktet ingen turistby, så de kan ikke trekke mange besøkende på å ligge i nærheten av mange andre attraksjoner heller.

30000 sitteplasser? Ja værsågod! Bygg i vei og opplev at de ikke engang klarer å fylle det 16.mai og i CL! Vil minne om at årets 16.mai-kamp der oppe først ble utsolgt kampdagen (eller var det dagen før?). Med andre ord: En kapasitet på 21000 er ikke prekær! Og likevel tror de at de skal klare å selge 27000 sesongkort... Jeg ler meg i hjel! Selv etter 22 år med medgang medgang og atter medgang, så klarte de bare 12-13000 i år. Og når stadion blir større, så trenger man ikke noe sesongkort heller!

Den eneste måten RBK kan selge 27000 sesongkort på, er at de selges for en krone og at man tilbyr f.eks. hele bedrifter og skoleklasser å sitte samlet og bruke kampen som et sosialt arrangement á la blåtur eller julebord.

Hva blir det neste de kommer med? At RBK skal vinne CL? Helst år etter år? At Trondheim skal bli en millionby innen 10 år?

Jeg ler meg i hjel av disse pretensiøse og overambisiøse trønderne som overhodet ikke kjenner sin egen begrensning! Burde de ikke i det minste klare å komme blant de fire beste i den norske serien i to av de tre siste årene før de begynner å snakke om verdensherredømme og at Lerkendal skal bli en verdensattraksjon på linje med fjordene?
Legg ned hele klubben!

arntf

Hvor har du sakset det der fra, Xminator?
quot;Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

SK Fire

Quote from: "Gepard"Litt rundt selve utbyggingen og når den skal skje. Brann må snart ta en beslutning som får store konsekvenser for klubben og oss.

Jeg gjentar meg selv fra en tidligere post:

Ble Medlem: 27 Jul 2006

InnleggSkrevet: Tor Okt 25, 2007 2:10 pm    Tittel:    Svar med Sitat Endre/Slett dette Innlegget
Hva med å bygge ut hjørnene mellom henholdsvis BT og gamle sitte, og Hansa/SPV-tribunen nå i vinter?

.

Skulle ikke tro man får problemer med reguleringsplanene der.

Samtidig får man i det minste økt kapasiteten med 1-2000 seter til neste sesong (til både serie og CL), i påvente av videre utbygging av den siste langsiden.

Er klar over at Brann ikke ennå har bestemt seg for om de vil bygge ut svingen mellom SPV og Hansa, men mener dette kunne ha hjulpet på litt...

arntf

Jeg ler meg i hjel av disse pretensiøse og overambisiøse trønderne som overhodet ikke kjenner sin egen begrensning! Burde de ikke i det minste klare å komme blant de fire beste i den norske serien i to av de tre siste årene før de begynner å snakke om verdensherredømme og at Lerkendal skal bli en verdensattraksjon på linje med fjordene?

Jeg har en mye enklere målsetning. Vi skal ta seriegull neste år. Er det upretensiøst nok for deg Krøvel? Er det innenfor vår begrensning, tror du?

Skal jeg være helt ærlig er jeg enig i at den målsetningen om at Lerkendal skal være noen slags turistattraksjon er tullete. Stadion er for liten, for stygg, for lite spesiell til å noengang kunne være en attraksjon i ordets rette forstand. I så fall måtte anlegget rives og bygges nytt med minst 40.000 seter og med arkitektur inspirert av Guggenheim og La Sagrada Familia.

Men de andre målsetningene?

Hårete, javel. Overambisiøst, javel Kanskje tilogmed usannsynlige å oppnå. Og så da? Jeg er jævla glad Rosenborg satser jeg. Innfrir klubben noen av disse målsetningene er det fantasktisk. Vi tør i det minste satse.

SKBMiller

Ja det er bra med RBK, Brann tørr jo ikke satse...

arntf

Heh, joda... Men seriegullet er jo en satsning innenfor Branns begrensninger, må vite...

Nixon

Quote from: "arntf"Skal jeg være helt ærlig er jeg enig i at den målsetningen om at Lerkendal skal være noen slags turistattraksjon er tullete. Stadion er for liten, for stygg, for lite spesiell til å noengang kunne være en attraksjon i ordets rette forstand. I så fall måtte anlegget rives og bygges nytt med minst 40.000 seter og med arkitektur inspirert av Guggenheim og La Sagrada Familia.

Nå er jo dette litt relativt. Plassert et annet sted (hvilket som helst annet sted) ville Lerkendal bare vært den stygge bygningen borte i gaten. I Trondheim derimot kommer Lerkendal høyt oppe på listen...
Rød makt på Hansa!

krøvel vellevold

Quote from: "arntf"

Jeg har en mye enklere målsetning. Vi skal ta seriegull neste år. Er det upretensiøst nok for deg Krøvel? Er det innenfor vår begrensning, tror du?

Skal jeg være helt ærlig er jeg enig i at den målsetningen om at Lerkendal skal være noen slags turistattraksjon er tullete. Stadion er for liten, for stygg, for lite spesiell til å noengang kunne være en attraksjon i ordets rette forstand. I så fall måtte anlegget rives og bygges nytt med minst 40.000 seter og med arkitektur inspirert av Guggenheim og La Sagrada Familia.

Men de andre målsetningene?

Hårete, javel. Overambisiøst, javel Kanskje tilogmed usannsynlige å oppnå. Og så da? Jeg er jævla glad Rosenborg satser jeg. Innfrir klubben noen av disse målsetningene er det fantasktisk. Vi tør i det minste satse.

Det som er pussig er jo at hvis Brann hadde kommet med målsettinger som var en brøkdel så ambisiøse som RBKs, så ville hele Norge ledd seg ihjel og sagt: "haha! typisk bergensere! eier ikke selvinnsikt. De tror de kan vinne serien, og så blir de bare nummer to... hahaha!". Så kommer altså et lag som har endt både som nummer 5 og som nummer 7 de siste tre årene og snakker om at de skal bli blant Europas 30 beste (selv om det er slutt på den tiden at RBK er så dominerende i Norge at de kan plukke opp de spillerne de vil ha), at de skal ha 30000 på kampene, at de skal selge 27000 sesongkort, at stadionet deres skal bli Norges største turistattraksjon, osv. De burde i det minste være medaljevinner og kanskje passere 20000 i snitt først. Og det siste helst uten all verdens kampanjer og uten å påstå at stadion er fullt (ut i fra tilskuertallet) når alle kan se at det er mange tusen tomme seter under kampen.
Legg ned hele klubben!

Strandlien

30.000 besøkende i 13 seriekamper, 5 CL-kamper (inkl. 2 kvalik), og 3 cup-kamper? Det er vel ca. 630.000 årlig besøkende som løser billett. Da er kun kampene dekket. Noen som har listen over de mest populære turistattraksjonene våre? Tviler på at de er så veldig langt unna... :)

Fant det selv. Her er listen:

Quote1. Holmenkollen med skimuseet: 627 930 besøkende
  2. Kristiansand dyrepark: 495 400
  3. Hadeland Glassverk: 439 700
  4. TusenFryd: 415 420
  5. Flåmsbanen: 408 900
  6. Fløibanen: 374 415
  7. Vikingskiphuset: 329 340
  8. Fredriksten Festning: 270 300
  9. Hunderfossen Familiepark: 260 100
 10. Nasjonalgalleriet: 248 230

Som sagt, de er ikke så langt unna sannheten...

arntf

Quote from: "Nixon"
Quote from: "arntf"Skal jeg være helt ærlig er jeg enig i at den målsetningen om at Lerkendal skal være noen slags turistattraksjon er tullete. Stadion er for liten, for stygg, for lite spesiell til å noengang kunne være en attraksjon i ordets rette forstand. I så fall måtte anlegget rives og bygges nytt med minst 40.000 seter og med arkitektur inspirert av Guggenheim og La Sagrada Familia.

Nå er jo dette litt relativt. Plassert et annet sted (hvilket som helst annet sted) ville Lerkendal bare vært den stygge bygningen borte i gaten. I Trondheim derimot kommer Lerkendal høyt oppe på listen...

He he he, nå tror jeg jammen du er slem, Nixon ;-)

arntf

Quote from: "krøvel vellevold"Det som er pussig er jo at hvis Brann hadde kommet med målsettinger som var en brøkdel så ambisiøse som RBKs, så ville hele Norge ledd seg ihjel og sagt: "haha! typisk bergensere! eier ikke selvinnsikt. De tror de kan vinne serien, og så blir de bare nummer to... hahaha!".

Ikke umulig, men til vår egen kreditt tør jeg påstå at Rosenborg ville tatt det alvorlig, og planlagt for å holde seg foran.

krøvel vellevold

Quote from: "Strandlien"

30.000 besøkende i 13 seriekamper, 5 CL-kamper (inkl. 2 kvalik), og 3 cup-kamper? Det er vel ca. 630.000 årlig besøkende som løser billett. Da er kun kampene dekket. Noen som har listen over de mest populære turistattraksjonene våre? Tviler på at de er så veldig langt unna... :)

Fant det selv. Her er listen:

Quote1. Holmenkollen med skimuseet: 627 930 besøkende
  2. Kristiansand dyrepark: 495 400
  3. Hadeland Glassverk: 439 700
  4. TusenFryd: 415 420
  5. Flåmsbanen: 408 900
  6. Fløibanen: 374 415
  7. Vikingskiphuset: 329 340
  8. Fredriksten Festning: 270 300
  9. Hunderfossen Familiepark: 260 100
 10. Nasjonalgalleriet: 248 230

Som sagt, de er ikke så langt unna sannheten...

OK! Så du mener altså at det å gå på fotballkamp er å besøke en turistattraksjon? Hva med Gardermoen som har 18 millioner reisende i året: Er det i så tilfelle Norges desidert største turistattraksjon? Syns rett og slett det blir for dumt hvis de skal ha tilskuertall på fotballkamper som tallgrunnlag for hvor mange "turister" de har!

Og uansett: Du skisserer 13 seriekamper, 5 CL-kamper (inkl kvalik) og 3 cupkamper. Altså 21 hjemmekamper og du snakker om 630 000 totalt. Altså forventer du 30 000 på alle hjemmekamper i serien og 30 000 på kampene også i CL-kvalik mot lag som Astana og Tampere. Men det beste gjenstår likevel: 30 000 ganger TRE cupkamper??? I og med at tippeligalagene som regel spiller de tre første rundene borte, så må altså RBK få hjemmekamp både i 4.runde, kvartfinalen og semifinalen. Og da skal det altså komme 30 000 på alle disse? F.eks. en 4.runde-kamp mot Haugesund eller Bryne...
Legg ned hele klubben!

Strandlien

OK! Så du mener altså at det å gå på fotballkamp er å besøke en turistattraksjon? Hva med Gardermoen som har 18 millioner reisende i året: Er det i så tilfelle Norges desidert største turistattraksjon? Syns rett og slett det blir for dumt hvis de skal ha tilskuertall på fotballkamper som tallgrunnlag for hvor mange "turister" de har!

Og uansett: Du skisserer 13 seriekamper, 5 CL-kamper (inkl kvalik) og 3 cupkamper. Altså 21 hjemmekamper og du snakker om 630 000 totalt. Altså forventer du 30 000 på alle hjemmekamper i serien og 30 000 på kampene også i CL-kvalik mot lag som Astana og Tampere. Men det beste gjenstår likevel: 30 000 ganger TRE cupkamper??? I og med at tippeligalagene som regel spiller de tre første rundene borte, så må altså RBK få hjemmekamp både i 4.runde, kvartfinalen og semifinalen. Og da skal det altså komme 30 000 på alle disse? F.eks. en 4.runde-kamp mot Haugesund eller Bryne...

benny

Quote from: "Strandlien"

Så nå blir rosenborgsupporterne redusert til turister i egen by?
Fra supportere til kunder til turister :-)
Blir for dumt å snakke om Lerkendal som en turistattraksjon da det stort sett er de samme folkene som er der på hver kamp og de ikke er der for å se stadion men kampen og de er heller ikke turister.  
Hvor mange besøkende har "turistattraksjonen" Ullevaal stadion da? 2 lag som spiller hjemmekampene (selv om de ikke trekker så veldig mye folk) pluss landskamper  og cupfinale.
Det er noe svulstig over det, og det minner om stormannsgalskap hver gang Rbk og Skutle kommer med disse målsetningene og visjonene sine.

skinkerytter

Det må da være besøkende utenom kamper de mener. Når holmenkollen teller antall turister regner jog hvertfall med at det er utenom hopprenn. De skulle vel lage museum og opplevelsessenter på lerkendal. Regner da med at det er besøkende her utenom kamper de mener. Ellers blir det jo som Krøvel sier rettferdig å sammenligne med f.eks. gardemoen.

GBS

skb!
Det er jo et stort hull mellom Klokkesvingen og Gamle Sitte, og her burde det være fult mulig å sette opp en midlertidig tribune med plass til en ca 400 tilskuere. Jeg ville foreslått å gjøre denne til tribune for bortesupportere, så kan dagens bortefelt selges som løssalgsbiletter.
De gangene bortesupporterne vil ha mer av kvoten, må man nødvendigvis ta i bruk dagens bortefelt igjen.

Kapasiteten øker altså ikke så utrolig mye, men sett i forhold til hvor mange løssalgsbiletter som blir lagt ut er økningen likevel grei. En slik tribune burde kunne lønne seg på kort sikt (nesten garantert at man selger ut) og på lang sikt (rekrutere nye supportere).
UNQUOTE

Det burde kunne gå ann å enten bygge midlertidig tribune eller bygge ferdig halve hjørnet før sesongstart 2008.

På den andre siden av BT-tribunen ble halve hjørnet bygget lenge før hele den nye SPV-tribunen ble ferdigstilt.

monzilla

Virker som mange her inne ikke ser forskjell på en visjon og en målsetting.

krøvel vellevold

Så i BA her om dagen at Stadion blir på "over 22000" seter. Hvordan får de det til å gå opp? I dag er det ca 16800 sitteplasser. Dagens hovedtribune har plass til ca 4500. Denne skal erstattes med en som har ca 9000 plasser inkludert hjørnene. Etter hva jeg kan forstå blir kapasiteten da ca 21300. Hvor kommer de siste bortimot 1000 da? (Nei de kommer ikke i hjørnene Hansa/Søndre eller BT/Søndre, for de regnes altså med blant de 9000 på den nye). Skal det likevel bygges noe i hjørnet Hansa/SpV nå da?
Legg ned hele klubben!

monzilla

Det finnes vel noen regler på at naboene har kun så og så mange klagemuligheter? Kanskje det er derfor Brann drenerer byggeprosessen, rett og slett for å rævkjøre naboene og bygge tribune sør større?

Go Up