• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Mons Ivar Mjelde - ENLIGHTEN ME PLEASE!

Started by Per Hilmar, August 05, 2005, 02:48:53 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

Kan du forklare meg hvorfor du ikke klarte å skrive vrælet ditt i en av de andre trådene om temaet?

Hele greien minner om hylekoret mot Opdal i fjor.

Og for å si det slik. Han sitter, (og skal sitte til han pensjonerer seg for hva jeg bryr meg om) fordi han er en god trener og blir en bedre trener. Han sitter fordi han har resultater å vise til. Han sitter fordi han faktisk gjør Brann til ett bedre fotball-lag.

For all del, neste gang du går hjem fra fest i 10 kuldegrader og fryser litt, så må du gjerne pisse i buksen for min del. Smart er det ikke...

Brann_ruler

Det er flere faktorer som taler for at Mjelde skal fortsette i jobben.

1. Brann er blitt stabil på øvre halvdel.
2. Mjelde er (muligens den eneste i bergen og omegn) som holder beina på jorden i oppturer og nedturer. Og det har vært flest oppturer under hans ledelse
3. Mjelde og støttespillerene har maktet å hente etablerte kvalitetsspillere til klubben fremfor å gå til andre klubber
4. Kontinuitet skal en ikke undervurdere. Det er som oftest klubber med stabilitet som presterer. (gidd ikke høre mourinho svar på denne)
5. Brann spiller oftere enn noe annet lag morsomme kamper. Masse mål. Dette er det jeg vil se og tror ikke underholdende fotball hadde blitt gjennomført med f.eks Berg, Solbakken, Rekdal, Hodgson og andre som er foreslått som frelsere til brann.

I løpet av en 2 1/2 års periode har vi gått fra å være dumpe kandidat til å ha medalje og trofe. Fremtiden på stadion virker lys og Mjelde har overhode ikke diskvalifisert seg. Men han har som alle andre forbedringspotensial.

kabelmann

Quote from: "Xminator"Og for å si det slik. Han sitter, (og skal sitte til han pensjonerer seg for hva jeg bryr meg om) fordi han er en god trener og blir en bedre trener. Han sitter fordi han har resultater å vise til. Han sitter fordi han faktisk gjør Brann til ett bedre fotball-lag.

Akk, den blinde og smått naive kjærligheten er akkurat hva vi trenger. La han sitte ut sesongen, deretter bør det tenkes nytt.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

naitsirk

Brann_ruler skreiv:

"I løpet av en 2 1/2 års periode har vi gått fra å være dumpe kandidat til å ha medalje og trofe. Fremtiden på stadion virker lys og Mjelde har overhode ikke diskvalifisert seg. Men han har som alle andre forbedringspotensial."

va ikkje vif i kvalikk i 2003 mot sandefjord og skulle strengt tatt rykka ned?
ting snur fort i fotball.

Henki

Quote from: "naitsirk"ting snur fort i fotball.

Der sa du det! Og når skadeproblemene slipper litt opp skal du nok se at ting snur litt her i gården og.
Ballen skal fremover!

Xminator

Hvorfor det?
Cupgull, seriemedalje, kvalitetsspillere på løpende bånd, progresjon i resultatene (både poeng, mål for og mål mot).

Myten om Mjelde som manglende motivator blir gang på gang motargumentert av personer som faktisk har fått førstehånds kjennskap til Mjelde som motivator (og ikke bare gjennom egene paranoide tankeprosesser).

Myten om Mjeldes manglende evne er også akkurat det, en myte. Vi vinner sjansestatistikken i 7 av de 13 første kampene. Det samme som Lyn, Molde og en hel kamp bak Start. Er det Nordlies fortjeneste at Start scorer på 54% av sjansene de får de siste 15 minuttene? Er det Mjeldes skyld at Brann bare scorer på 15% i samme periode? For ordens skyld, Start laget 22 sjanser på 13 kamper (siste 15 igjen) og Brann 19. Er det Mjeldes ansvar at Brann slipper inn mål på annenhver sjanse de siste 15? Mens Start slipper inn på hver femte? Igjen, Brann lot motstanderen få 13 sjanser, Start 12...

Og før noen sier "Hva med VIF" så kan jeg jo ta tallen for VIF: 14 sjanser for, 14% utnyttelse, 18 sjanser mot og mål på hver 5. sjanse mot.
Tippeligaens beste trener (i følge hordene og tabloidene) med Viking? 18 sjanser for (26%), 13 sjanser mot og like mange mål i trynet som Brann.

Blind og naiv kjærlighet? Greit nok at jeg liker tall, men det er tross alt fakta og tall jeg legger til grunn for troen på Mjelde som trener for Brann.
Jeg vil derimot tillegge de som sliter ut 3 tastatur i uken på å skrive "Mjelde må gå" blindt og naivt hat. Ren synsing og tabloide påstander. Det bør jo være åpenbart at de 13 andre keeperene til samme gjør flere tabber enn vår ene keeper. På samme måte som de 13 andre lagene til samme vinner flere kamper på slutten en Brann alene :p

Det vi trenger er en høyreback og midtstopper, og 5 spillere som er gode nok til å gjøre en innsats når det trengs. Ikke ny trener.

AtroZ

Football is a game in which a handful of fit men run around for one and a half hours
watched by millions of people who could really use the exercise.`

stla

Bra sagt Xaminator!!! Skulle vært flere folk som deg her på forumet! Utrolig deilig med noen konstruktive innspill her av og til.

EMOM

Per Hilmar

abe78

Skal vi sparke Mjelde mitt i sesongen fordi vi ikke er på stø kurs mot gull? Hvor mange gullmedaljer har vi i skapet på stadion? Finnes det per i dag en bedre løsning i form av en trener som kan ta over jobben umiddelbart?

Har du klart å svare noe annet en: NEI, 2, NEI på de spørsmålene så har du ingenting på stadion å gjøre. Da er du en klovn av en supporter uten peiling på fotball og uten bakkekontakt generelt.
.og husk!

Candyman

Mjelde må bli. Er fornøyd med det som er skjedd i det siste med Brann. Vi er blitt stabile i toppen, vi har tatt cupgull, vi har fått ett bedre Brannlag enn på lenge.

Nå må vi huske på at i de tre siste kampene har vi spillt "uten" vinger, som er ett av fotballens beste angrepsvåpen. Når vi får TFL tilbake og PVM til klubben, dvs to raske gode vinger, så tror jeg Brann valser over det meste.

Det vi iallefall ikke må gjøre er å ramle i RBK graven, de som sparker treneren sin etter seriegull, og ansetter hjelpetreneren. Skulle alle som ikke vinner gull fått foten så hadde det vært 13 klubber som sirkulerte på trenere her i landet. Bare vås. Mjelde bygger stein på stein, og til slutt står vi der på topp. Sanne mine ord. Alle andre alternativer til Mjelde er enten uaktuell eller dårligere. Håper seff på gull, men tar vi medalje i år er jeg kjempefornøyd.
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

enavgutta

Davyen sier det ganske presist i dagens BT:

- Nå må miljøet rundt Brann vise at de forstår fotballens egenart; Det er en bransje som er avhengig av skader, dommere og andre tilfeldigheter (...)

(...) I perioder får lag ufortjente tap. Med ørsmå marginer kunne Brann ha ledet serien. (...)

Tippeligaen i år har blitt tatt på sengen av et nyopprykket lag bestående av oppsamlet vrakgods andre klubber har funnet overflødige, som en ambisiøs og glødende engasjert trener har gitt enorm kampvilje og moral. Manglende motivatorevne og autoritet kan vise seg å være mangelvare hos Mjelde om dagen. Spillermaterialet, uansett skader, er det ingenting å si på,  trenerens sammensetning og disposisjoner er derimot høyst diskuterverdig.
Det kan virke som sakligheten og sindigheten til Mjelde overskygger det en sjef trenger for å lykkes med en organisasjon: Inspirere, skape glede og motivere.

Vi er ikke ute av gullkampen folkens, kursen kan gjenopprettes ved at spillerene tar ut det beste i seg selv samtidig som våre konkurrenter får en del uheldige resultater. Vi i Bergen è jo kjent for å aldri miste troen. Det er derfor det er så herlig å komme fra Bergen og være Bergenser, ingen i det ganske land har vår stolthet, tro og engasjement. Det è no vi må stå sammen godtfolk !

Bent

Ut med RBH

enavgutta

Xminator

1. Manglende autoritet? Du bruker Scharnerepisoden som eksempel. For meg var Mjeldes oppførsel ett eksempel på maktbruk. Hva gjør Scharner nå? Jo, han "spiller der treneren vil" og er ett rent ekko når det gjelder formasjon og taktikk. Er ikke det autoritet? Det er ikke manglende autoritet du etterspør. Du spør etter en diktator. En personlighet som ville gått i konflikt så det synger med ledelsen sin. Ledere har forskjellig stil. Jeg har ikke vært innom noen av blårussfabrikkene selv, men det er sikkert noen som kan bekrefte at "diktatoren" nok ikke lenger er på moten når det gjelder ledere... Du er 60 år for sent ute Pathel.

2. Taktiske egenskaper.
* Mjelde og Steffensen er på vei til ett defensivt resultat uten sidestykke de siste 10 årene. Er ikke det i seg selv ett bevis på taktiske egenskaper?
* Brann skaper flere sjanser på slutten av oppgjørene enn motstanderen. Er ikke det ett indisium på at eventuelt taktiske grep lykkes?
* Det er ett ubestritt faktum at Brann har en for sped stall. Der Rekdal kunne sette inn en Iversen (ja, han satt på benken tidligere i sesongen), Gashi, Hulsker, Flo eller Hoseth har Mjelde kunnet sjonglere med unike fotballspillere som Sanne og Knudsen. Det er direkte useriøst å ikke innse at dette påvirker muligheten for å endre kampbilde i kampene.
* Brann slet i vinter med skade på flere sentrale spillere. Sæternes, Winters, Guntveit og Andresen. Miller var også ute i deler av sesongoppkjøringen. Alle de nevnte spillerene har i tillegg slitt mellom kampene og bare fått trene sporadisk med førstelaget. Det er direkte useriøst å ikke innse at det påvirker deres yteevne mot slutten av kamper. At de spiller er ett resultat av manglende alternativer.
* Gode lag, de som snur kampene selv om det kommer under er ofte de som fortsetter å male. Fortsetter spillet sitt. Det var slik Eggen spilte med RBK. Det var slik Tyskland spilte på sitt beste. Det er slik de gode lagene gjør det. Det er også slik Start har vunnet sine kamper i år. Ikke gjennom "geniale" taktiske grep.
* "Andre avgjør mot slutten". Rene tilfeldigheter. Start klarte for eksempel ikke å avgjøre mot Lyn eller Lillestrøm. VIF tok 3 poeng på 6 kamper før ferien. i 3 av oppgjørene TAPER de poengene på slutten. Likevel blir Rekdal fortsatt sett på som ett taktisk geni.

3. Spillerutvikling. Svakere enn i fjor? Bjarnason har stått frem som en mye bedre spiller. De blemmene som kostet Brann poeng i fjor er der ikke i år. Om du ikke fikk det med deg slet Bjarnason i hele fjor med lyskeskade, noe som nok påvirket spillet. Opdal og Scharner har som du sier tatt ett steg ekstra. Jeg mener Haugen også er en bedre ballspiller enn i fjor, og uten benbruddet før sesongen hadde han vert enda bedre. Soma? Har spilt seg klart opp utover sesongen. Hanstveit? Slet med skade i fjor, og er for meg mye bedre i år. Guntveit har strengt tatt mangellapp, noe jeg går ut fra at du som seriøs supporter har fått med deg. Winters? Var meg bekjent skadet halve sesongen i fjor, og trente vel knapt i vinter. Sæternes ble ødelagt av landslaget, og har slitt gjennom sesongen. Mcallister har gått småskadet lenge. Walde er også skadeutsatt. Knudsen er det vel en del som tviler på om er god nok til å bli toppspiller. At han i det hele tatt presterer kan jo strengt tatt bli sett på som ett lite mirakel. Kvisviks prestasjoner har vert bra, og spesielt defensivt har han tatt ansvar som aldri før. Og han ble tross alt noenlunde fast i landslagstroppen i vinter/vår. Det må da være fremgang. Om det er ett resultat av Mjelde eller Kvisvik selv blir vel ett resultat av hvem som skal finne argumenter for sin sak mer enn fakta...
* Og igjen. Se på lagets prestasjon. Det blir scoret flere mål, sluppet inn færre og tatt flere poeng.

Det er absolutt ingenting som tyder på at Brann vil gjøre det dårligere med Mjelde i 2006 eller at utviklingen skal stoppe opp. Om noe så presterte fjorårets lag en del over evne.

megleren

Nå må jeg si at det er visst forskjell på hva dere ønsker dere av spill på stadion? Start har til dags dato knapt nok scoret et spiller mål. Og du som synes de spiller bra må se litt hvordan de spiller! Det finnes knapt nok et lag i Norge som slår så mye langpasninger som de. Og du synes Wimbledon spilt dårlig? Se på Engen.. De også driver med det samme. Skal vi noen gang komme noen vei i Europa må vi begynne spille foppball. Dette tar tid å utvikle. Vi ble satt mange år tilbake i utvikling av Drillo. Vi gjorde det bra med den stilen, men dette som alle andre nødløsninger er kortsiktig. Alle lag i verden som gjør det bra spiller en touch foppball og slår ikke lange baller som de deretter løper etter.Er det rart at verden som ser på oss spille foppball ler seg skakk av de norske klubbene? Brann og Mjelde prøver å skape et spillende lag. Men er ikke lett med den krigen som visse lag står for. Derfor må vi som klubb bli flinkere og gi mannen tid til å utvikle dette!
r og blir et sittesvin på Hansa

Lene

Så, Pathel, du ønsker deg et rævhål av en trener? En som gir oss brekninger og ønsker om å konvertere til en annen klubb? Nei, Mjelde får respekt av spillerne, det er bare Scharner som har holdningsproblemer. Ingen som husker at han var en bråkmaker i sin tidligere klubb, og ikke en gang fikk lov til å komme på trening etter en krangel med treneren!?

Og har du alt glemt 16.mai-kampen mot LSK? 6-2! Så vidt jeg husker var dette en knallkamp av Brann! Så vidt jeg husker, så spilte Brann ganske bra mot Ham-Kam, og det er da ikke så lenge siden heller...

megleren

Og midt oppi dette må jeg si at vi må finne våres måte å spille foppball på. Det jeg tror på lang sikt vil gi oss det gullet vi ønsker oss er et spillemønster der spillerne vet rollen sin og akkurat det har Mjelde begynt å fortelle oss at vi må smøre oss med tålmod og det kommer bit for bit. Så da var jeg vel tilbake til stein på stein stadiet igjen. Gi Mjelde ro og penger og vi kommer før eller siden i mål. Vi supportere må slutte å kreve gull hvert år fordi om vi kjøper spillere som er profiler. Martin alene kan ikke gi oss gull. Vi kommer til å bli bedre neste år med nye spillere på plass. Men jeg tror ikke vi får gullet neste år heller. Men året etter er vi der. Tror jeg.

pathel

Quote from: "Lene"Så, Pathel, du ønsker deg et rævhål av en trener? En som gir oss brekninger og ønsker om å konvertere til en annen klubb? Nei, Mjelde får respekt av spillerne, det er bare Scharner som har holdningsproblemer. Ingen som husker at han var en bråkmaker i sin tidligere klubb, og ikke en gang fikk lov til å komme på trening etter en krangel med treneren!?

Og har du alt glemt 16.mai-kampen mot LSK? 6-2! Så vidt jeg husker var dette en knallkamp av Brann! Så vidt jeg husker, så spilte Brann ganske bra mot Ham-Kam, og det er da ikke så lenge siden heller...

Hvor usaklig går det an å bli ? Er en trener det oser litt mer autoritet av nødvendigvis et rævhål? gud bedre meg....

Ang. Hukommelse? Hva med å lese det eg skrev i mitt første inlegg over her, før du spør meg om hva jeg evt. har glemt ??? Eg nevnte 16-mai kampen mot LSK bl.a. Som en av de kampene hvor vi var effektive til tusen og fikk ett knallresultat, men hvis man HUSKER litt, og er villige til å se bak resultatet, så et Brann-lag som i halvparten av kampen var klart underlegne LSK! Men hvis resultater alene gir knallkamper av Brann, så lev i den litt enkle kunnskapsløse verden, du! Selvsagt skal vi glede oss over så mange mål, og et knallresultat, men hadde LSK vært like effektive som Brann, hadde vi ikke vunnet! Det er sannheten!
Når det gjelder kampen mot Ham-Kam nevnte jeg selv den som Branns beste kamp i år, så her tror jeg du får ta deg ett litt mer saklig overblikk på debatten før du kaster deg uti noe neste gang!

Xminator

Tullpreik. Brann hadde de fleste og største sjansene i den kampen. Og det er flere andre lag i flere andre kamper som har vært mer effektive enn Brann. Bare det at Sæternes fikk to feilaktik annulerte scoringer i den kampen burde få det til å ringe bjeller selv hos deg. Tilbake til ishockeyen med deg.

pathel

Quote from: "Xminator"Tullpreik. Brann hadde de fleste og største sjansene i den kampen. Og det er flere andre lag i flere andre kamper som har vært mer effektive enn Brann. Bare det at Sæternes fikk to feilaktik annulerte scoringer i den kampen burde få det til å ringe bjeller selv hos deg. Tilbake til ishockeyen med deg.

Der viste du selv hvilken usaklig klovn du reduserer deg selv til etter et "forholdsvis" greit svar i første omgang. Du skal passe deg vel for å be andre komme seg andre steder fordi du selv mener å vite så mye bedre. Eg skal vedde rimelig mye penger på at du ikke har fulgt Brann tettere enn det jeg har gjort i mitt liv med forlengst passerte 100 bortekamper, og alle hjemmekampene de siste 25 år med unntak av en håndfull. Brann er og har vært mitt liv i alt som har med interesse og lidenskap og gjøre i alle mine år, og vil alltid være det, så der har vi det igjen... Når folk går tom for argumenter av saklig art, så kommer pisset, og du falt uti du også ja...  God bedring!

TERD

Uansett oppofrende, støttende, og etter min mening, rørende, misforstått lojalitet, skulle jeg fortsatt ønske å høre Mjelde si noe om hva han ønsker Brann skal være; noe annet enn de sedvanlige floskler om aggressivitet, ballgjenvinning og hjertet utenpå drakten.

Flere år har gått, og jeg ser fortsatt ikke noen spesiell utvikling i den ene eller andre retningen, det eneste må være at det spilles flere langpasninger. Det manglende mønsteret er noe av det jeg synes er mest bekymringsfullt.

Apropos usaklig støtte, trenger jeg vel heller ikke minne noen av debattantene om hva som skjer med mennesker som har begge bena "godt plantet på jorden"?
-----------------
Dersom det bare finnes en vinner, må resten per definisjon være tapere.

Nixon

Quote from: "pathel"Mons Ivar Mjelde er en knakanes kjekk fyr, noe som desverre ofte er en grunn til IKKE å være en autoritet! Se på Scharner-kranglingen, som toppet seg med kampen i Molde, hvor Scharner viser helt hårreisende disiplin og mangel på respekt for Mjelde, og tillater seg å "stå i ro" i kampens siste 20 minutter. Hvilken autoritet hadde akseptert dette, og latt mannen spille ut kampen? Hvilken autoritet hadde IKKE kalt ham inn på teppet dagen etter å fortalt hvor skapet står og hvem som bestemmer i denne klubben ? Hva gjør Mjelde? jo, han gjør intet annet enn å diskutere det med spilleren i MEDIA de neste to dagene! Ingen advarsel, intet. Signaleffekten er enorm!
Rød makt på Hansa!

megleren

Sier bare les dagens B.A. Scharner er en toppspiller, men vet også når han gjør noe feil. Som Mjelde vet når han gjør feil. Mjelde er vår mann og rett mann. Det tar tid å bygge en toppklubb. Det tar tid for å oppnå resultater. Hvem av dere har rett til å kreve noe i det hele tatt? Visst dere er så misfornøyd så slutt å gå på stadion. Og ikke minst.. Slutt å gulpe opp misnøyen deres her inne.. Takk!

pathel

Enig med Nixon i at det i ettertid har vist seg at saken Scharner kanskje har vist seg å blitt løst bedre enn først anntatt. Ihvertfall har Scharner gått i seg selv, hvilket var nødvendig. Om det er fordi Mjelde viste autoritet er en annen sak. Han burde uansett ikke fått fått fullført kampen.

Når det gjleder "meglerens" siste to og en halv linje i sitt innlegg er jeg rystet! Hvem har rett til å kreve noe i det hele tatt?? Jo det skal jeg si deg: det har supportere som bryr seg om klubben i gode og onde dager. Det er for pokker vi som betaler lønningene til disse, til tider, overbetalte spillerne! Skal ikke folk som følger sin klubb i tykt og tynt og pøser kroner i klubben kunne kreve noe tilbake? selvsagt kan de det. De (VI) har mer rett til å kreve noe enn noen andre! Aller mest kan vi kreve 100% innsats til enhver tid. Man ønsker ikke å slutte å gå på stadion hvis man ELSKER klubben fordi man er misfornøyd!! Lojale fans oppfører seg ikke sånn! Hvilken planet er du på? Og er det ett sted man må få diskutere sin misnøye så er det vel nettopp på ett supporter-forum, hvor ytringsfriheten om laget er det som skal gjelde for alle! Hvis ikke du vil lese misnøye så la vær å les! Det blir som å henvise fotball-hatere som jamrer over for mye Tv-fotball til andre kanaler eller av-knappen på TV...

megleren

Nå lurer jeg litt her.. tror du virkelig at det er vi som betaler lønnen til spillerne? Vi er med å bidrar. Og klart vi har lov å ha meninger. Men å kreve at Mjelde skal gå? Hvilke planet befinner du deg på? Vi har aldri og aldri kommer vi til å ha noe med det å gjøre. Heldigvis. Og joda vi må gjerne diskutere det her. Men har du tenkt tanken at du krever resultater i forhold til egne forventninger og ikke til klubbens?Du må gjerne tenke hva du vil ang reultater. Men ikke forvent at alle skal tenke like kortsiktig som det du gjør. Og kreve resultater har du ikke noe med og kommer aldri til å ha noe med. Fordi dette har med klubbens målsetning å gjøre. Og klubben tenker litt lenger enn det vi gjør noen ganger. Men klart.. Jeg ønsker at Brann vinner alle kamper de spiller. Men om de ikke gjør det.. Krever ikke jeg Mjeldes hode på et fat slik du gjør.

Lene

Ro deg ned, du pathel! Pass på blodtrykket. Selvfølgelig har du lov å si hva du mener, men det betyr ikke at du har rett!
Hvis det ikke spiller noen rolle om Brann vinner kamper og scorer masse mål så lenge de ikke spiller best, hva er det da fotball handler om? Tre poeng blir tildelt laget som vinner, og da spiller det jævlig liten rolle hvem som spilte best.
Hvis du har så sinnsykt høye forventninger til laget ditt, så har du komt til feil by! I Bergen går det opp og ned, og hvis du har fulgt Brann så lenge som du påstår, så burde du ha fått det med deg nå. Man kan velge mellom å følge med og støtte laget uansett, eller sitte og surmule og være misfornøyd. Ditt valg...

jako

quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Go Up