• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Stein på Stein, nye steinleggere?

Started by Nemesis, July 27, 2005, 13:08:16 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nemesis

et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Xminator

I utgangspunktet: Tull og historieløst.

For det andre, reagerte på den sammeligningen da den stod i BA. Hvorfor? Fordi den tar for seg de 64 *første* kampene til Teitur og de 64 *siste* kampene til Mjelde. I rettferdighetens navn bør man sammeligner 2002 med 2003 og 2004 med 2001. Og siste halvdel av 2000 med første halvdel av 2005.

2002: 8-3-15 35-52 27
2003 10-7-9 45-47 37

2001: 10-5-9 63-58 41
2004: 12-4-10 46-40 40

2000: 6-3-4 23-19 21 (tar vi med kamp 13:) 7-3-4 26-20 24
2005: 7-3-3 28-14 24 (tar vi med nr 14:) 7-3-4 29-17 24

Totalt:
Teitur; 25-11-28 124-130 92
Mjelde; 29-14-23 120-104 101

Eneste klare konklusjon er vel at det tar lenger tid å bygge opp enn å bygge ned. Og at Teitur neppe var noen større taktiker enn Mjelde :p

For det tredje: Mjelde har vunnet noe. Første gang siden 1982. Man hviler ikke på laurbær, det har da ikke Mjelde gjort heller, men tangert en a de beste Brannutgavene i nyere tid, med en av tidenes beste Brannspisser på laget, scoret flere mål og sluppet inn færre. Slikt står det respekt av. Generelt virker det som om Brannlaget har vert bedre defensivt under Mjelde. Er ikke det bevis godt nok på at han vet hva han driver med?

For det fjerde: Slutt å se på Start. Nordli har så mye gullhår når at det er villt. Det hadde han ikke mandag. La oss vente til etter sesongen før vi utroper taktikeren Nordli. Til nå har han vert ekspert på å trene lag i opp og nedrykksone, og på å forlate klubbene på en turbulent måte. Kan ikke se for meg en trener som hadde blitt mer totalkræsj enn Nordli i Brann.

For det femte: Mjelde hadde minst like dårlige arbeidsforhold i 2003 og første halvdel av 2004 som Teitur hadde i 2001. Teitur overtok ett lag med ekstreme ferdigheter. Og som kanskje var norges beste på overganger (ble sagt av ekspertene om 99 utgaven av Brann). Ett lag ikke alle tok helt på alvor. Det ble tross alt snakket om den store spisskrisen før sesongen. Mjelde var på vei nedover i kvalitet og ingen trodde helt på Helstad. Jeg blir utrolig skuffet om årets Brannutgave stopper på 47 poeng. 48 bør være minimum. Passerer vi 50 har Mjelde fått maksimalt ut av en sesong som til nå har vært preget av skader.

For det sjette: Myten om det fantastiske Brannlaget i 2005. Vi ser konturene av ett storlag. Det er ikke ferdig utviklet som lag. Det er klare mangler i byggverket, men det ligger en plan bak. Lagbyggerene Mjelde og POL er midt i en prosess. Da blir det feil å sette nye koster i gang med å bygge en gang til. Først fullføre, så evaluere.

For det syvende: Som du sier blir det feil å si at vi har brukt 38 millioner. * Alt var ikke Branns penger * 10 av millionene har ikke spilt for oss enda * det er solgt spillere for 25,7 millioner i samme periode (Olof, Salo og Kvisvik) * De dyre kjøpene (Soma, Scharner, Sæternes, Andresen) har alle bidradd sterkt til poengfangsten. Er de pengene vi nå har lagt ut egentlig så mye mer verdt enn de millionene Aabrekk/Tennfjord pøste ut (det er tross alt de som bygget laget Teitur tok sølv med ...)? Det er en helt annen konkurranse om spillerene nå, alle klubbene har mer penger. Som en leder i Odd sa: Vi er like fattige, bare på en dyrere måte. Det eneste TV-avtalen endrer er større stengsler for overganger mellom norske klubber og det gjør utlendingene mer attraktive (og norske klubber mer attraktive for utlendingene).

Nemesis

Nå vrir du mye rundt på statistikken her.   Naturligste måte å sammenligne på vil være å sammenligne 00 med 03, 01 med 04 og 02 med 05.  Uansett hvordan en vrir å vender på det til sin fordel, så koker det ned til at Teitur hadde 78 kamper for Brann, vinner Brann syv av de siste kampene i årets sesong, vil MIM gå forbi Teitur i poengfangst.   Ok?

Nå skrev jeg dette først å fremst for å få en diskusjon rundt de taktiske egenskapene i trenerteamet til Brann. Ikke for å si at Teitur er bedre enn MIM, ei heller for å geni erklære Tom Nordli.
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Xminator

Ja hva presterte Teitur i Estland? Han klarte å bli nasjonalhelt der borte, men resultatene som klubbtrener var vel heller variable. Det finnes sikkert trenerer på Færøyene som har suksess i sin egen liga. Uten at de dermed er spesielt skikket for å trene i tippeligaen.

Jeg synest egentlig den kritikken som kom mot Teitur var totalt usaklig, han gjorde etter min mening en helt grei jobb med Brann. Når da ett heller modig trenerbytte selv i etterpåklokskapens lys virker som en liten genistrek så skjønner jeg enkelt og greit ikke hvorfor det enda en gang skal letes etter grunner til å sparke en trener fra Brann. En helvetes uting hele greien.

Nemesis

Quoteenda en gang skal letes etter grunner til å sparke en trener fra Brann


sikter du til meg?
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Xminator

Jeg kan ikke helt se hvor du ellers vil med sammeligningen? Du sier jo selv at en ny steinbygger må til?

Hvorfor sammenligne 2002 med 2003? Joda, fordi det tross alt er de sesongene de hadde likest forutsetninger. Det var stort sett samme laget de jobbet med. Det burde jo si seg selv at å sammenligne 2000 med 2003 blir så urettferdig som det vel er mulig. Da må vi jo sammenligne de resultatene Mjelde til slutt oppnår med 38(28)-millionersmannskapet med hva Teitur oppnådde i konkurssesongen 2002. Mannskapet i 2004 var ikke i nærheten av Teitur mønstret i 2000. Og vi må jo helt til de siste 8-9 kampene før Brann i det hele tatt var i nærheten kvalitetsmessig. Og da var ikke laget spilt inn - det var Teiturs 2000 utgave.

Det var noenlunde like forutsetninger i 2002 og 2003, noenlunde like forutsetninger i 2001 og 2004, og noenlunde like forutsetninger i 2000 og 2005. Med klare forskjeller som egentlig gjør din (og BAs) måte å regne på like totalt meningsløse som min måte å gjøre det på.

Nå må vi for en gangs skyld gi en trener mer enn 3 sesonger til å gjøre jobben sin. Spesielt siden de fortsatt bygger og bygger ett av tidenes beste Brannlag.

Nemesis

Ok ok. Logikken bak 01 - 03 sammenligningen var vel at det var trenerenes første sesong at det på den måte var likt, men ser poenget ditt. Som sagt over kan vi sammenligne etter endt sesong, MIM trenger 7 seire for å gå forbi.

Jeg er ikke ute etter å sparke noen trener. Hvis du leser det jeg skrev, så står det i første avsnitt:
QuoteLa det være sagt, jeg ønsker sterkt at han fortsetter som trener.


Senere i innlegget skrev jeg følgende:
QuoteEn ny steinbygger må til for å nå toppen, og bli der. Om det blir en 3. trener eller en ny 2. trener spiller ingen rolle, men noe må vi ha, en med god taktisk innsikt.


Kanskje jeg uttrykte meg litt dårlig, men kort oppsummert sa jeg at vi trenger litt mer ekspertise på det taktiske og det trenger ikke å gå på bekostning av noen av de nåværende trenerene.  Comprende?

Så du mener trenerteamet til Brann innehar nok taktisk kompetanse?
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Xminator

3. treneren er der vel allerede? Er det ikke i praksis det Robert Hauge driver med da? Det spørst vel om kompetansen du etterspør faktisk finnes hos trenere som ikke har helt andre ambisjoner enn 3. trener hos Brann :p

Nemesis

Quote from: "Xminator"3. treneren er der vel allerede? Er det ikke i praksis det Robert Hauge driver med da? Det spørst vel om kompetansen du etterspør faktisk finnes hos trenere som ikke har helt andre ambisjoner enn 3. trener hos Brann :p


Ja det var jo en taktisk geni-strek å legge seg bakpå mot Molde :p
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Xminator

Og min påstand er heller at det var innsatsen mer enn taktikken som var problemet. Kan ikke huske Brann la seg bakpå mot Bodø/Glimt. Mål i trynet ble det likevel.

TERD

Quote from: "Xminator"Og min påstand er heller at det var innsatsen mer enn taktikken som var problemet. Kan ikke huske Brann la seg bakpå mot Bodø/Glimt. Mål i trynet ble det likevel.


Manglende innsats er jo blitt en gjenganger i Brann, og for meg spiller det liten rolle om Mjelde mangler evnen til å motivere til innsats, eller til taktisk tenkning; det er ille begge deler.
-----------------
Dersom det bare finnes en vinner, må resten per definisjon være tapere.

Nemesis

B/G er god på en ting, kontringer med vingene i sin 4-3-3 formasjon, det har de alltid vært. Den kampen solgte Brann seg unødvendig mye fremover og fikk betale smertelig for det.  Ironisk nok er dette eneste borteseieren til B/G  hittil i år, men tar jo selfølgelig høyde for at de hadde flaks i den kampen og at de andre TL lagene de har møtt, solgte seg på samme måte, men da var B/G bare uheldige som ikke klarte å få til noe...... :p
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

KEO

Spiller jo liten rolle om Mjelde eller teitur har best statistikk med Brann. Det er en ting som teller og de er trofeer. Teitur har 0 Mjelde 1 og har mulighet til mer. Så det er ikke mye tvil at Mjelde gjør og har gjort en bedre jobb enn teitur. pokaler er det som betyr noe samme hva man har til rådighet.
Nu kør vi!

moffe

ei til trommer på stadion

P-K

La oss se etter sesongen....

Ingen trenere har hatt mer midler og mer ro som Branntrener enn Mons.
Hvis vi ikke henter dårligst bronse denne sesongen er det på tide at han trer til side. Mjelde har langt ifra overbevist til nå.

Og selv om han skaffet oss cupgullet har Teitur bedre ting å vise til. Under ham hadde vi i 1990 muligheten til å vinne serien én runde før slutt. Vi tok og sølvmedaljer i serien i 2000. Dette henger egentlig høyere enn et cupmesterskap.

Teitur var en bra mann, men han trengte de siste årene et godt lag for å kunne spille den fotballen han ville spille. Hans tid er over. Forhåpentligvis strammer Mjelde seg opp å gjør det unødvendig å erstatte ham etter sesongen.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Nemesis

et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

Go Up