• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Ultras/flagg og annet tribune liv.

Started by Northside, May 22, 2005, 16:59:25 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Northside

Dette året virker det som supportere i Norge og spesielt Bergen (Brann) har fått en voldsom interesse for Flagg og tifo. Eneste problemet er at ikke mange nok lager flagg, dette gjelder spesielt her i Brann.
Det er mange grunner til at folk ikke gjør det, folk ikke gidder, vet ikke hvordan det skal gjøres eller de ikke kjenner noen andre "kompiser" som har flagg med seg.

Grunnen til at eg lager denne posten er å forklare og kanskje få flere personer til å lage flagg!

Vi kan starte med det grunnleggende, hvordan du lager et flagg eller banner:
-Kjøp deg noe tekstil stoff, dette kan kjøpes på IKEA for 19kr (1*1,4 meter).

-Maling, her e det viktig å velge riktig farge, det kan være litt vanskelig pga fargen kan skifte farge når du maler den på stoffet. Spør noen som har gjort dette før (link: http://adg.6.forumer.com/index.php).
Du må også huske å bruke en vann fast maling.

Sikkert mange som kunne tenke seg å bruke spray, det e ikke så lurt. Det e vanskelig å få jevne linjer i tillegg så må du kanskje gå over med et ekstra strøk pga fargen ikke vises så sterkt.

- Etter du har fått dette i orden må du tegne opp det du skal lage på flagget/banneret. Dersom du ikke har overhead bør du bruke en blyant slik at du ikke ser strekene dersom du har tegnet feil, så kan du heller gå over med sprittusj når du har fått det slik du vil.
*Husk å strekk stoffet ut og gjerne bruk teip i kantene, det er også viktig at du har et gjevnt underlag.  (malingen går gjennom stoffet!!)

- Etter du har malt/sprayet dette på må du la det tørke, ikke brett det sammen før dette e gjort.

-Nå e du kommet til det eg synses e vanskelig, å sy. Dersom du ikke kan det får du spørre en gammel bestemor eller noe slikt.  
Du må sy inn alle kantene og lage hull til pinnene. Pinner kan du kanskje få av tifo-gruppen dersom du spør de...

No e altså flagget ditt ferdig og klar til kamp! :D   Men du har kanskje et annet problem, kjenner eg noen eg kan stå med som har flagg? vil eg føle meg dum dersom eg e den eneste i "gjengen" som kommer med flagg?

Det e sikkert mange som tenker slik og det e jo nesten forståelig... Men vi kan gjøre noe med det og det e her Ultras kommer inn i bildet.

En Ultras-gruppe er en supporter gjeng som står samlet under kamp med flagg etc. Noen tenker vold og pyro med en gang de hører Ultras, det kan være feil men også rett.
I dette tilfellet så vil eg si det blir feil. Som dere sikkert har sett så e vi blitt en liten gjeng som har flagg på ss, vi kaller oss ikke noe som helst og består av vanlige supportere som prøver å lage mer tribune liv, vi støtter laget i tykt og tynt slik som supportere flest gjør (eller skal gjøre).
Vi har ikke som mål å bli en egen supporter klubb eller gjøre mye "faenskap", vi har som mål at flere skal ta med seg flagg på stadion og lage liv! (se bilder i slutten av innlegget).
Dersom noen har lyst å stå der med oss så kan de bare komme, vi vil prøve å holde til på høyresiden mot Hansa inne på bbb-feltet, her skal vi prøve å samle alle med flagg og starte en god del sanger. Hvis du har lyst å snakke med oss kan du ta turen innom her: http://adg.6.forumer.com/index.php

Sikkert mange som ikke kjønner ka vi skal med en "ultras-gruppe" og flagg, men dette e noe som e ganske vanlig i alle klubber utenfor Norge (se bort fra England). Grunnen til at folk starter slike grupper er får å få mer flagg inn på kampene og i tillegg skape mer stemning, dette viser seg å fungere ganske bra og er sikkert noe av årsaken til at det blir mer og mer populært.

Her kommer en del bilder som viser kor mye "kulere" det ser ut med mye flagg:
Hammarby.

Her e Malmø som har MYE flagg hver kamp:

Dortmunt:

Har også en del filmer:
http://www.ultrasnord.se/extractUltrasNord.wmv

http://www.shellkonto.nu/ub/filmer/2004/bestof.wmv

http://www.globaltifo.com/gbgmff04.wmv

Tror det var alt, har sikkert glemt noen små ting... Bare til å komme med spørsmål og kommentarer :wink:

Brann-Peter!

Veldig bra innlegg..
Dette er noe vi mangler, og håper folk tar seg tid til noen flagg og sånn,
for å sette ekstra farge på tribunen og skape mere liv..
mener ikke at nå må folk komme seg der med de som står med flagg med en eneste gang, men hvis folk vil og er interessert så er det bare til å komme..
Har en stille drøm som fortsatt lever: Hele ss dekket i flagg og bannere..
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

SKB e BEST!!!

Det e ihvertfall en liten fremgang når det gjelder flagg etc.
Stå på og lag flagg!
idelse og smerte..eller bare ren plankekjøring.

enavgutta

å blø for drakten eller ta ansvar og stå hele kampen ut - e vel kanskje naturlig i kjølvannet av det nervøse sammenbruddet mot Start. Forslag taes imot med takk !

Samtidig kan det være greit å få noen pekepinner fra mer erfarne Ultras/Tifo folk om når det er gunstigst å ha TIFOEN oppe og hvor lenge.

Brann-Peter!

Kjempestilig at dere holder på!
angående tid hvor det er gunstig å holde opp/brette ut tifoen er vel rundt innmarsj og opprulling etc. når spillerne leses opp..
Personlig mener jeg dere kan begynne litt før innmarsj..
Ca. 30 sek før innmarsj hadde vært bra, fordi da er dere helt sikre på at spillerne evt får med seg hva som står og folk får sett og tydet det litt lengre..
Nok en gang, Herlig at dere styrer på der oppe/nede
Stå På!
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

naitsirk

Hadde og vore kult om de hadde tatt opp eit banner i i midten av 2.omgang

`Nisse

JAA det hadde vært bra. Da hadde de blitt minnet på at de må jobbe. Genialt-

SKB e BEST!!!

naitsirk

Ser jo tydeligvis ikkje ut som da når kampane drar seg mot slutten.
Da e vel berre tromsøkampen og lskkampen der brann ikkje roter vekk/nesten vekk på slutten.

Sjølv om ingen snakker om aafk kampen so gjekk da nesten te helvete dar og.

Synst da e på sin plass at me harselere litt med innsatsen.

SKB e BEST!!!

De SKAL vite det, selv om det ikkje alltid virker som de vet det. Virker som om ikkje de e motivert nok, dessverre

enavgutta

Oppfordrer flere som sitter på om å ta kontakt slik at vi kan lage en bra TIFO som skal dekke hele nedre feltet til LYN kampen.

DonCorlione

Kordan klarer dokkar å poste bilder?
har prøvd.. men klarer det faen ikkje..
rann + Hansa = Ekte Bergenser

Northside

Quote from: "DonCorlione"Kordan klarer dokkar å poste bilder?
har prøvd.. men klarer det faen ikkje..

trykk på knappen over som heter "Img" lim inn adressen. Husk at adressen må inneholde "gif .jpeg .jpg .png .bmp" i slutten.  Dersom det ikke har det lagrer du bildet på pc-en din og åpner det i www.imageshack.us for å få en ny adresse. Etter det trykker du en siste gang på Img eller "lukke Tagger"

DonCorlione

http://img123.echo.cx/my.php?image=bergenutavnorge2vj.png

Det ble en link.. men men
Her e en ide som kanskje kunne fått på et to-stags flagg eller
f.eks. Soma står "stolt" oppå en "ekte viking" som ligger under det ene beinet hans.
No e ikkje eg den store tegneren så.. håper at noen kanskje e det
rann + Hansa = Ekte Bergenser

SKB e BEST!!!

God ide, men e nok ikkje en spesielt flink tegner eg heller..

enavgutta

SKB e BEST!!!

Synd! Hadde vært kult om dåkkar hadde fått det til..

Go Up