• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Brann vil hente unggutter fra Afrika

Started by Nixon, May 20, 2005, 09:29:12 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

http://fotball.bt.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=78811

Med Lyn sine heller dårlige erfaringer friskt i minne kan noen og enhver være skeptiske. Men sjansen er jo absolutt tilstede for at man treffer blink med en eller to. Og utgiftene kan umulig være så høye at man ikke kan ta en slik sjanse.

Når vi snakker om afrikanere: Brann kommer ikke til å hente Michael Helegbe til sommeren. Han blir for dyr.
Rød makt på Hansa!

Toa

Quote from: "Nixon"http://fotball.bt.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=78811

Med Lyn sine heller dårlige erfaringer friskt i minne kan noen og enhver være skeptiske. Men sjansen er jo absolutt tilstede for at man treffer blink med en eller to. Og utgiftene kan umulig være så høye at man ikke kan ta en slik sjanse.

Når vi snakker om afrikanere: Brann kommer ikke til å hente Michael Helegbe til sommeren. Han blir for dyr.

Nå har vel Lyn sitt problem vært at det er agenter som har kommet med spillerne, og at Lyn har kommet på kanten med disse pga agentenes planer for spillerne (veeeldig kort fortalt).

Om Brann ikke gjør samme tabbe som Lyn, så skal vel det gå greit.
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

enavgutta

Jeg mener at skandinaviske klubber ikke bør begi seg inn på det afrikanske markedet uten at spillerne er over 18 og ikke er involvert med menneskehandlere (agenter) og andre mafiøse skikkelser.

Uansett hvor Lyn står i denne saken, har dette vanæret deres rennomè.

espen

Det kan jo være en fet butikk da hvis du har alt på det reine. Så jeg er absolutt åpen for at brann henter et dusin afrikanere ;)

RC

Vil heller ha sør amerikanere av en eller annen grunn...

viks

Quote from: "RC"Vil heller ha sør amerikanere av en eller annen grunn...

Jeg er nå fornøyd bare vi får gode fotballspillere. Om de er fra Kuala Lumpur eller Fyllingsdalen spiller igrunnen liten rolle...
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

sekto

Synd med Helegbe, han virket som en spiller med potensiale til å kunne gjøre noe stort.

Jeg vil berømme Brann og POL for at de har tatt turen nå, og faktisk begynt å se etter noen unge talenter. Som de selv sa; når det kommer til store mesterskap, så er alle de store klubbene på plass.

Husker for noen år tilbake, så var det en av disse aldersbestemte mesterskapene som gikk på TV. Jeg lot meg den gang imponere mektig av en ung engelskmann ved navn Michael Owen. Etter mesterskapet, så var selvfølgelig alle storklubbene i Europa på jakt etter han. Skulle Brann kommet til på dette stadiet, så hadde de naturlig ikke hatt noe som helst sjanse.

Håper derfor vi kan hente noen talenter til Norge. Jo yngre, jo bedre nesten. Treffer vi, og får en spiller som er A-lagsmateriale allerede som 18-åring, så vil han naturlig nok være verdt mer når vi skal selge han, enn det en spiller som er noen år eldre vil være.

Akkurat Mikelsaken bør ikke skremme noen. Her er det et par faktorer som ikke er så allmennkjent som gjør den saken enda mer vanskelig. Men selvfølgelig, Brann bør sjekke hvor mange agenter en 16-åring trenger..

KNUDSEN

på tide vi henter unge gode spiller fra norge i stedenfor
jøss meg i ræven
Ja no e vi der
Eg skuer utover den store røde hær
Som marsjerer opp te Ullevaal
Vi ska opp å ta finalen

Xminator

Quote from: "KNUDSEN"på tide vi henter unge gode spiller fra norge i stedenfor

PÃ¥ lik linje med de utrolige talentene fra Bergen?

viks

Per Egil Flo er jo et spennede navn. 15 år og har allerede debuter i 3 divisjo med Stryn, samt brillijerer på diverse aldersbestemte landslag...

Pussig nok leste jeg i BT i dag at for hans vedkommende stod det mellom RBKÃ¥t og/eller Stryn..Hva er det som skjer?

Hva i allverden skal trønderpakket med ungutter egentlig? er jo ti år siden de fikk oppavlet en egenprodusert trønder, men da tok de jo til gjengjeld ti i slengen.

Hvis denne ungutten er så god som det kan virke så er det i hvert fall merkelig at ikke Brann har vært nevnt for hans vedkommende, vi kjenner jo alle historien om Azar som er fra samme distrikt, el resten av Flo slekten for den saks skyld..
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

panZer micky

sats på egne juniorspillere.

mye tryggere

RC

Quote from: "panZer micky"sats på egne juniorspillere.

mye tryggere

De holder jo ikkje til det nivået vi og Brann krever.

KEO

De holder jo ikkje til det nivået vi og Brann krever.[/quote]

Ikke pr dags dato, men skal SK Brann starte med proffisjonell utdanning av spillere under 18 år å ligge penger i det, så er nok veien å gå i de lokale klubbene. 13-14 åringer som er store talenter finnes det mange av rundt om i denne bydelen. det som skjer i den alderen er at mangen av disse talentene forsvinner ut av fotballen før de blir ett stort nok talent. Hadde Brann hatt gode speidere rundt om på de lokale små gutte kampene så tror jeg de kunne plukket ut litt av vert og gitt de skole kontrakter med Fotball som hovedlinje. Dette er jo det samme systemet som de gjør ellers i Europa. Det blir for dumt vist man hele tiden skal hente ung gutter fra fjerne land og tene penger på de. Med en sånn utvikling vil nok fotball innteressen stagnere kraftig her i dette landet. Når man er en liten gutt unge og starter å spille Ball så er jo den natulige drømmen å få spille på Stadion. Vist denne muligheten blir mindre enn mikroskopisk så er det nok mange som ikke gidder å trene fotball 7 dager i uken når man er 10 år
Nu kør vi!

sekto

Brann hadde Norges beste juniorlag for noen år tilbake, men ingen av disse spillerne har for alvor slått til. Flere spiller vel rundt i divisjonene, ett par er fortsatt i Brann, men ingen holder nivået som må til for å spille på A-laget.

Brann har nok oppsikt med de fleste unge talentene i distriktet, men det er ikke så mange Olifinjanaer som vokser opp i og rundt Bergen.

Alexåsane

Quote from: "KEO"De holder jo ikkje til det nivået vi og Brann krever.

Ikke pr dags dato, men skal SK Brann starte med proffisjonell utdanning av spillere under 18 år å ligge penger i det, så er nok veien å gå i de lokale klubbene. 13-14 åringer som er store talenter finnes det mange av rundt om i denne bydelen. det som skjer i den alderen er at mangen av disse talentene forsvinner ut av fotballen før de blir ett stort nok talent. Hadde Brann hatt gode speidere rundt om på de lokale små gutte kampene så tror jeg de kunne plukket ut litt av vert og gitt de skole kontrakter med Fotball som hovedlinje. Dette er jo det samme systemet som de gjør ellers i Europa. Det blir for dumt vist man hele tiden skal hente ung gutter fra fjerne land og tene penger på de. Med en sånn utvikling vil nok fotball innteressen stagnere kraftig her i dette landet. Når man er en liten gutt unge og starter å spille Ball så er jo den natulige drømmen å få spille på Stadion. Vist denne muligheten blir mindre enn mikroskopisk så er det nok mange som ikke gidder å trene fotball 7 dager i uken når man er 10 år[/quote]

En ide hadde vel å utvikle Branns fotballgymnas til ungdomsskolen og evt. barneskolen.
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

sekto

Brann sitt fotballgymnas henter spillere ned til 15 år. Det spørs hvor mye man vil få ut av en satsing på enda yngre spillere. Vi vil aldri kunne matche barnesatsingen til de store klubbene som f.eks Ajax.

Brann har ikke økonomi til å reise verden rundt på jakt etter de mest talentfulle 7-8 åringene. Da mener jeg er mye bedre det vi gjør nå. Henter lokale talenter inn til klubben når de er 14-15, og leter rundt i f.eks Afrika etter fremtidige superstjerner på 16-17.

RC

Quote from: "sekto"Brann sitt fotballgymnas henter spillere ned til 15 år. Det spørs hvor mye man vil få ut av en satsing på enda yngre spillere. Vi vil aldri kunne matche barnesatsingen til de store klubbene som f.eks Ajax.

Brann har ikke økonomi til å reise verden rundt på jakt etter de mest talentfulle 7-8 åringene. Da mener jeg er mye bedre det vi gjør nå. Henter lokale talenter inn til klubben når de er 14-15, og leter rundt i f.eks Afrika etter fremtidige superstjerner på 16-17.

Problemet e jo at det aldri blir nokke av disse "lokale talentene". De spiller på juniorlaget til de e for gamle til å spille der. Så skal de ta steget til A-laget, men ingen av de e gode nok. Dermed blir nokken av de faste på Brann 2 eller så forsvinner de til andre klubber i lavere divisjoner.

SÃ¥nn e det bare!

panZer micky

Quote from: "sekto"Brann sitt fotballgymnas henter spillere ned til 15 år. Det spørs hvor mye man vil få ut av en satsing på enda yngre spillere. Vi vil aldri kunne matche barnesatsingen til de store klubbene som f.eks Ajax.

E så enig med deg så det går ann å bli
SATS heller på unge talenter i norge

naitsirk

blir vel litt drøyt å starta ein barne- og ungdomsskule. Greit nok at ein må begynna i tidlig alder, men da går fint ann å få te på ein vanlig skule.

Synst det er betre å satsa på afrikanara, sidan dei er mykje tidligare utvikla og tåler raskare senior fotball.

Men da går vel ann å fortsetta med brann gymnaset + utlendingar.
Problemet te brann e vel heller at nivået på branngymnaset og trenarane rundt ikkje e godt nok.

sekto

Quote from: "RC"

Problemet e jo at det aldri blir nokke av disse "lokale talentene". De spiller på juniorlaget til de e for gamle til å spille der. Så skal de ta steget til A-laget, men ingen av de e gode nok. Dermed blir nokken av de faste på Brann 2 eller så forsvinner de til andre klubber i lavere divisjoner.

SÃ¥nn e det bare!

Var vel stort sett akkurat det jeg skrev i et tidligere innlegg.. Er vanskelig å finne talenter, og få dem opp på nivået, men betyr ikke vi skal stoppe å prøve.

Skal vi klare å få frem unge lokale talenter, så må vi gi dem muligheten til å spille på høyt nivå. De blir aldri A-lagsspillere om de aldri får matching på rett nivå.

Xminator

Det finnes kun en måte å få frem talenter på. Hente inn flere hundre 15-åringer og luke ut knallhardt. Og selv ikke da er det noen garanti. Er overbevist om at talentutvikling er like mye flaks som dyktighet. Og de med mest penger stikker av med de virkelig store talentene uansett.

viks

Så lenge talentene er gode nok, og det finnes det talenter i Norge som er så bør jo dette selvsagt satses på på lik linje med utenlandske. Men når POL sier at nivået er høyere i utlandet må man jo nesten ta dette for god fisk. Tror han har litt bedre oversikt over det enn de fleste på dette forumet.

Hanstveit og Karadaz er jo eksempler på at er du gammel nok er du god nok, eller er talentet tilstrekkelig når du frem om du vil. Begge disse kom jo til SKB i en alder av 16-17 år.

Problemet i Norge er jo at talentene er for dyr. Se feks på C.Grindheim og Magnus Myklebus, begge disse kostet vel godt over millionen når de kom til sine respektive klubber før sesongen. Dette er en dyr talentsatsing. Man må ha tak i de beste før de når u21 landslag. risikoen for at de slår igjennom blir da mindre, men den økonomiske risikoen blir da også mindre..

Har mer tro på Lyn modellen da, med sammarbeidsklubber, samt sammarbeid med NTG (utdanningsinstitusjon. Er jo dette mønsteret som går igjen i toppklubbene ute i europa...Brann klarer jo ikke og sammarbeide med noen av de lokale klubbene..

Go Up