• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Kor va du i 90?

Started by amenhotep 4, May 13, 2005, 14:41:09 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

amenhotep 4

En herlig klisje er "at alt var bedre før", og som oftest er jo dette riktig. Fotballdraktene var tøffere, kortikkene var faktisk kort, håret var enormt og Hasund. Ikke minst Hasund.

Så kommer vi til stemningen.  Glem ikke stemningen. Den var bedre før den. Den har alltid vært bedre før. Det er like sikkert som at "eg har sagt det før, men no mener eg det, for i år, i år.." (alle vet hvordan den ender) I 76 diskuterte de nok stemningen i 63 på lik linje som man på 90 tallet måtte leve med at "høh, det der var ingenting, du skulle vært her på 70-tallet".  

Selv har jeg nok ytret lignende fraser:  "semifinalen 95, jah, då var det stemning då". Og det er fristende å hive seg på karusellen for alvor. Store-stå er jo blitt redusert til en minimal stemningsfaktor som kun høres når resten av stadion graver seg ned under setet i frustrasjon eller finner bildene av Nybø på dassveggen mer interessant enn kampen. Når bataljonfeltet sammen med W-feltet er de siste som blir utsolgt sier jo dette også at ting ikke er det samme som på det gode gamle 90-tallet. "Kan de på store-stå være vennlig å trekke mot midten, det er ennå mange som vil inn".

Men er egentlig stemningen blitt dårligere? Det virker helt klart fra mitt sittested at det nå er et mindre antall personer som synger i tykt og tynt i ren Vålerengen-heier-på-seg-selv-onani-stil. Men er ikke entusiasmen og engasjementet høyere nå enn før hvis man ser hele stadion under ett?

Det virker som om større og større deler av stadionpublikummet engasjerer seg verbalt nå enn før. Riktignok så skal det fremdeles litt til for å trekke folk opp av stolene, som etter 2-3 målet mot Bodø/Glimt, men det virker som om det er et stort potensial. Kankje har det vært bra at folk med kraftige stemmer og stor sang-iver er spredd rundt på stadion? Jeg foretrekker faktisk stadionpublikkumet sitt skiftende engasjement fremfor klanens store kjerne som alltid synger uansett om man er aleine med keeper, har straffe i mot eller rykket ned for en time siden. Når man går på kamp for å passe på at en vifter skjerfet i takt med sidemannen så mener jeg at noe er gale. Da synes jeg Brannpuplikummet er mye bedre. Ingenting er mer ekte enn den gamle mannen som må støttes inn og ut av stadion som står å hytter neve til dommeren som akkurat har dømt et helt riktig innkast til motstanderen. Da får det heller være at han ikke har drakt på seg og synger når vi ligger under 3-0. Men så var jo denne gamle mannen ennå ung når stemningen var virkelig god...

Toff

jeg kunne ikke vært mer ening med deg. Stemningen er ikke på langt nær så bra som den var på 90-tallet. Bare en liten ting som stemningen før kampene startet. Alle spillerne hadde sin sang og de ble sunget fra sekundet de var ute på banen for å varme opp. Nå er man jo nesten heldig om det blir litt sang før det er gått minst 10 min av kampen.

Savner 90- tallet og den stemningen som var der. Tenk om den kom tilbake da gitt.
off

Z

Morsomt skrevet. Slik jeg tolker det, mener du store stå er blitt drit mens den generelle stemningen er blitt bedre. At det er flere som tør å synge rundt om på tribunene. Og personlig foretrekker jeg også det siste. Vokalonani får de holde på med på østlandet.

grei

Quote from: "Toff"jeg kunne ikke vært mer ening med deg. Stemningen er ikke på langt nær så bra som den var på 90-tallet.

Det er vel egentlig ikke det han prøver å si. Han harselerer jo nærmest med netopp denne " obligatoriske "stemningen var bedre før"-tenkningen.

Om stemningen virkelig var bedre? Tja, ikke godt å si. Det er vanskelig å ha klare minner om dette fra ti år tilbake. Og dessuten, dengang sto jo vi midt på Store stå, og derfra hørtes det jo selvfølgelig alltid ut som om det var god stemning.  Ikke godt å si hvordan de i Klokkesving opplevde det. Sånn er det jo i dag også. De på Store stå opplever sikkert at de lager herlig stemning, vi som er andre steder vet at sånn er det ikke.

Jeg mistenker at det ikke var så mye bedre før når alt kommer til alt. Det er kanskje færre mørke røster blant de som driver i Vålerengen-heier-på-seg-selv-onani-stil (som det er beleilig å kalle de når vi skal late som vi ikke misunner Klanen), men desto flere deltar andre steder. OK, det er vel egentlig bare snakk om Hansa, men likevel.

Det kan virke som om den nedtattoverte hardcore-supporteren som drar på alle bortekampene har forsvunnet litt. Men den vanlige publkukummer har beholdt sitt i norsk målestokk gode engasjement. Husker fra før i tiden da ingen andre enn de små "bergene" gikk i drakter, med unntak av på Stadion, der det var masse rødt å se rundtom på tribunene. Vi hadde noe unikt dengang - dette er vel kanskje ikke så unikt lenger. VIF har jo supporterklacken av gammel engelsk skole og etterhvert har de visstnok fått noe av den typiske Brann-stemningen og- det vil si mennesker som ikke nødvendigvis synger eller står sammen med de syngende, men som setter i enorme mishagsytringer når det trengs og som selv uten synging skaper en sitrende atmosfære.

Nixon

Quote from: "amenhotep 4"Kankje har det vært bra at folk med kraftige stemmer og stor sang-iver er spredd rundt på stadion? Jeg foretrekker faktisk stadionpublikkumet sitt skiftende engasjement fremfor klanens store kjerne som alltid synger uansett om man er aleine med keeper, har straffe i mot eller rykket ned for en time siden. Når man går på kamp for å passe på at en vifter skjerfet i takt med sidemannen så mener jeg at noe er gale.

Takk for det! Jeg har i lengre tid prøvd å argumentere mot at SS skal opp på Hansa slik at det blir en større syngende gjeng der. Jeg har hele tiden ment at det vil bli et skritt i feil retning hva stemningen angår. At den totale stemningen blir bedre av å at folk engasjerer seg flere steder på Stadion. For jeg er helt enig i at selv om SS var bedre før, er stemningen blitt bedre totalt sett.
Rød makt på Hansa!

naitsirk

Da e vel sånn no at heile stadion e meir med, ihvertfall Hansa, og ette at ny store stå kom har eg aldri høyrt mindre lyd derifrå.

Men synst no at stemninga på ullevål i byrjinga av november går inn i historia som ein av dei beste.

espen

well... Jeg har ikke vært på mange kamper i år, faktisk ingen hvis du skal være politisk korrekt. Men når jeg satt å så på Bodøglimt kampen så var det bra dødt i nesten 90 minutter. Samtidig var jeg så heldig å bo i vår vakre by i mesteparten av fjordsesongen hvor jeg gikk på samtlige kamper, og jeg må si det var til tider god stemmning. Men som oftest bra dødt, både fra SS og resten av stadion.

Jeg var så ekstremt heldig å kunne tilbringe 80 tallet i Cola svingen, og jeg husker vi gluet bort på de store gutta å misundte de som stod der.. Stemmningen var elektrisk, og det var få sekunder med stillhet under kampene... mesteparten av 90 tallet oppholdt jeg meg på SS, og ingenting gav meg mer frysninger når hele stadion braket sammen i Heia Brann.

Jeg er fortsatt en av de som lever på det at Brann har det beste publikummet, selvom jeg innerst inne vet at det ikke er sant. Men en ting er sikkert, stemmningen var bedre. Men jeg vet at vi kan! jeg har vært på en del cupfinaler, og stemmningen på fjorårets var den desidert beste! Så vi kan, hvis vi mobiliserer, for da er vi atter en gang landets beste!

Xminator

Stemningen under kampene er som da jeg begynnte på SS på tidlig 90'tall (rundtomkring den gang jeg ble kledd opp i grønt). Det som har endret seg er stemningen *før* kampene. Folk kommer generelt senere til SS. Men selv da var det bare enkeltkamper (som de mot Molde :p) der folk sang i 60 minutter før kampstart.

Det er forsåvidt en positiv egenskap å bare huske de gode minnene ;)

enavgutta

Ja, husker den harde kjerne på SS var der lenge før oppvarmingen - og sang når bortelagsspillerene var inne og kikket på banen et par timer før kampstart. Det var fett å være tidlig ute den gang :-)

Den ubrukelige Radio 1 musikken har vel ikke akurrat vært noe positivt bidrag at dette fenomentet kan gjenoppstå heller.

jako

Tror ikke stemningen blir skikkelig bra igjen før vi har revet* store stå og Brann-suporterne blir mere samlet.
Suporter grupperinger synes jeg gjør seg best bak mål.

*Ny stadion

Men vi har fremdelse det beste publikummet i Norge. Vi så jo hvordan Bodø-Glimt ble trykket bakover av stemningen på Stadion som drev Brann-spillerne frem i annen omgang.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Endre

Det blir nevnt her at stemningen ikke kommer i gang før litt uti kampen, og dette er helt sant. For noen år siden var SS godt i gang med syngingen lenge før kampstart, noe som helt klart skaper stemning og gjør folk klare til å varme stemmebåndet.

Problemet nå, slik jeg ser det, er at arrangørene insisterer på å spille en frisk kombinasjon av Britney Spears og 12.mann over høytaleranlegget helt til spillerene blir presentert.
Greit at noen Brann-sanger spilles, men må de spille hele tiden?
Og må det spilles så høyt at det overdøver folk som vil synge? Ingen orker å skape stemning om man ikke blir hørt, da er poenget borte.

brann gal jente

eg vasje født i 90....:P
ull til Bergen!

Stalin

Joda stemningen var mye bedre før, men kanskje fordi da brydde fler seg om fotball, nå er det mer sånn at det endel idioter som "ah storestå er jo kult å være på" og går der for å henge.. tenker egentlig da på fjortisjenter og posere fra landås og fyllingsdalen..
Siste kampene har jeg syns det har vært så dårlig på SS at
jeg har flytta meg til fotballpuben

edit: unntak finnes såklart.. men tror ikke akkurat dette innlegget over
her er et unntak, herregud!  :?

Nixon

Quote from: "Stalin"Siste kampene har jeg syns det har vært så dårlig på SS at
jeg har flytta meg til fotballpuben

Så du har gått på Stadion først og fremst for å oppleve stemningen på SS? Selv er jeg der for å se Brann live, men det er sikkert bare meg...
Rød makt på Hansa!

Ricky

Stemningen.. tja, Store Stå var bedre før, mens resten av stadion er bedre nå. Slik ser jeg det. Og "resten av stadion" er forsåvidt kun med når Brann spiller bra.

Pr i dag er det nok umulig å få tilbake det gode gamle, det må vi nok bare finne oss i. SS er gjerdet inn og seksjonert, Radio 1 og Erik Hanøy dundrer over høyttalerne frem til dommeren blåser i gang kampen, og supporterne er altfor fraksjonert og uenige. Legg på den strengere håndhevningen av reglene rundt tifo og galskap, og den generelle "fair fans"-bølgen som har skyllet over fotball-Norge de siste 10 årene, så sitter man igjen med en ganske trist greie.

Cupkampen mot VIF i 97 (?) markerte vel et slags høydepunkt, etter det utviklet Klanen seg i retning kommers og merkevarebygging, mens BST ødela seg selv innenfra gjennom stadige debatter rundt supportermakt, solidaritet og fotballpolitikk. Flyet som fløy over stadion med diverse slagord rundt FIFAs tildeling av Fotball-VM 2006 sier vel egentlig det meste om den saken. Drister meg til et lite slag under beltestedet; pengene kunne kanskje heller ha blitt brukt til å sikre BST økonomisk...

Bataljonen har en nesten håpløs oppgave foran seg for å få den gamle stemningen tilbake. Kan vel egentlig bare slå fast at den gamle stemningen er tapt, fordi bærerne av den kulturen er spredt utover tribunene, og har ingen planer om å noensinne stå på Store Stå igjen. Kanskje kan vi få et oppsving når de nye tribunene står klare, og den syngende gjengen kan tilbys skikkelige fasiliteter. Da vil i prinsippet en plass blant de syngende supporterne være like attraktiv komfortmessig som en plass ellers på Stadion, og det kan kanskje lokke noen tilbake og bidra til å skape en viss samhørighet igjen.
Tiden vil vise!

enavgutta

Ja, jeg tror ny Stadion vil gi SS et løft. Så lenge partoukortprisene vil være fornuftige vil Klokkesvingen være et utmerket sted for SS. Så kan vi på Hansa bygge videre på den positive utviklingen og kulturen på "vår" tribune :-)

Xminator

"Fornuftige" billettpriser er etter min mening full pris uansett alder. Begynner man med "under 16 får halv pris", så er vi tilbake der SS får ett B-stempel.

Rabatt til BBB-medlem, men samme pris uansett alder, og aller helst bør det være billigere seter andre steder på Stadion.

TERD

Jeg har riktignok ikke gått på Stadion i mer enn 7-8 år, men mitt inntrykk er at SS har blitt litt spakere, mens Hansa har blitt mye bedre. Særlig i år merker jeg dette. Jeg har vært på Hansa hele tiden. Synes også at det har blitt lettere å få med seg hele Stadion, selv om ikke dette skjer så ofte.

Om utviklingen på Hansa fortsetter, vil det jo oppveie "spakheten" på SS i stort monn. Det beste vil selvfølgelig være at SS også kommer tilbake for fullt.
-----------------
Dersom det bare finnes en vinner, må resten per definisjon være tapere.

Go Up