• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Skisseprosjektet av Nye Brann Stadion

Started by purolatino, May 09, 2005, 14:40:01 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

purolatino

Quote from: "grei"Det er ikke snakk om noen øvre og nedre seksjon. Det blir ett stort sammenhengende felt som strekker seg over tre tribuner. Når det blir fullsatt vil dette gi et massivt inntrykk. Og innganger nede ved banen og tunnel med serveringssteder innenfor er mye bedre enn den "billige" løsningen de har på Hansa. Takk og pris for at det ikke er surrehodene her inne på siden som skal bygge ny stadion...

Før du vet ord av det blir det 2 seksjoner på Nordre Langside.  
Det er vel surrehodene som ikkje engang greier å komme med noen sikklige tegninger som ska bygge nye stadion  :twisted:

Ricky

Quote from: "Per Anders"Når over 20000 bergensere reiser til cupfinalen (og MANGE flere kunne reist om de fikk billetter), så sier det seg selv at over 30000 bergensere vil se en seriefinale der Brann kjemper om gull på Brann stadion.

For å si det sånn: Om 10.000 gloryhunters ikke får billett til en eventuell seriefinale på Stadion, så begynner jeg ikke å grine av den grunn. Hvor var disse cupfinaletilskuerne våre mot Bodø/Glimt? Eller i en hvilken som helst seriekamp de siste 10 årene, for den saks skyld?

QuoteAvslutningsvis så må jeg få ytre at dere pessimister må slutte å mase om disse 13-14000 på såkalte "bunnoppgjør" mot Ham-Kam, Odd, Glimt etc... Med en ny stadion, der man får fasilitetene i orden og med kun sitteplasser under tak, vil man selge nærmere 15000 partoutkort her i Bergen. Når Rosenborg klarer å selge godt over 10000, så må da vi kunne selge flere! Det bor 80000 flere mennesker bare i Bergen kommune enn i Trondheim kommune. Jeg ser for meg at med et nytt storstadion vil de dårligst besøkte kampene ta omkring 16-17000 tilskuere. Men nok en gang, dere lever i en tid der vi har vært vant til å ha kun 11000 sitteplasser under tak. Vi bor tross alt i regnbyen Bergen.

Mange spenstige tanker her, ja. Som vanlig kommer innbyggertallet i andre byer til grunn. Det argumentet har vært imøtegått så mange ganger her inne at denne gang lar jeg det ligge.
Rosenborg har 17.000 i snitt og selger 10.000 sesongkort fordi RBK garantert vil kjempe om gullet (for ikke å si, de vil garantert vinne gullet), det er den eneste måten å være sikret de viktige CL-billettene på høsten, og RBK har billige billetter og sesongkort. Ikke bare er de temmelig billige i utgangspunktet, de har også rabattordninger som gjør det enda billigere for mange å sikre seg et sesongkort. Hele Rema-svingen deres er jo en eneste stor rabatt-tribune, og på langsidene får både barn og honnør (og student?) sesongkort til halv pris. Bruker man pris for å stimulere interessen, så blir salgsvolumet deretter. Enkel bedriftsøkonomi. På den måten kan man naturligvis argumentere for 30.000 plasser på stadion; det er bare å sette prisene ned så langt som nødvendig, så fyller man opp.

Når det gjelder vårt eget stadion.. Ja, vi har bare 11.000-og-noe sitteplasser under tak. Men vi har også 2500 (og vel så det) gode ståplasser under tak, skal ikke glemme dem heller. Tilsammen oppimot 14.000 plasser under tak.

Xminator

QuoteRosenborg har 17.000 i snitt og selger 10.000 sesongkort fordi RBK garantert vil kjempe om gullet (for ikke å si,

Yngve

Quote from: "Xminator"
QuoteRosenborg har 17.000 i snitt og selger 10.000 sesongkort fordi RBK garantert vil kjempe om gullet (for ikke å si,
Dei siste 20 åra har RBK omtrent aldri hatt snitt under Brann sitt, dei har vel om eg ikkje hugsar feil hatt i snitt ca 1000 fleire tilskodarar enn Brann. Etter at dei byrja byggje ut nye sadion har dette auka til 2 - 3000 fleire. Berre så de veit de.

Ricky

Quote from: "Xminator"

Her er snittet på Lerkendal.

1988   12 070   
1989   12 016   
1990   11 115   
1991   11 451   
1992   13 569   
1993   11 750   
1994   11 061   
1995   10 280   
1996   11 062   
1997   13 163   
1998   13 358   
1999   11 944   
2000   12 069   
2001   12 144   
2002   14 626   
2003   15 825   
2004   17 383

Nye Lerkendal stod ferdig senhøsten 2002, slik at første sesongen med fullt utbygd arena var 2003. En økning i snittet kan man riktignok se, men noen dramatisk økning har det på ingen måte vært. Man må jo også tenke på at snittet for årene før ferdigstillelsen kan være kunstig lave pga selve utbyggingen som pågikk, med nedsatt kapasitet som følge.
Og må man jo også ta med at sesongkortene ble gjort billigere i 2002 (?), og diverse rabattordninger har kommet til siden. Grunnen er at RBK har som uttalt mål å ha 20.000 i snitt, og de bruker pris som en faktor for å få folk til å kjøpe sesongkort (og dermed fylle opp på de "uinteressante" kampene). Det har vel også hendt at de deler ut billetter gratis til barn/ungdom til de stusseligste kampene; vet ikke om dette foregår ennå.
I praksis, det har ikke vært rare boosten RBK har fått av å oppgradere stadion. Og ingenting av det som har skjedd i Trondheim tilsier at vi kommer til å runde 25-30.000 om vi bygger nytt stadion her i Bergen.
Jeg sier ikke at det er umulig, men det er helt klart urealistisk pr dags dato.

Xminator

Vi får jo uansett ett svar på dette når "nye" Brann stadion står klar i 2008.

Per Anders

NETTOPP!

Det er alltid dette "pr. dags dato"-pisspreiket vi får høre fra dere. Når en ny, kompakt stadion skal bygges må man ikke tenke PR. DAGS DATO, men 20-30 år frem i tid. 20000 sitteplasser under tak vil være en ALTFOR liten stadion for fremtiden.

Til "enavgutta" eller enavguttENE som vi sier i Bergen: De to sakene du var uenig med meg var for såvidt gode greier. Jeg sier at vi selger 15000 sesongkort, mens du tror mellom 15- og 20000. Ja, det er bedre det, helt klart. Når det gjelder totalantallet, der du mener 25000 er greit, så er dette for såvidt ok. Ihvertfall hvis man kan skrelle vekk noen tusen seter på storkamper og få nærmere 30000 inn ved at mange kan stå tett.

Vi må innse at fremtiden ikke er den samme som fortiden. Det er mange her som ikke klarer å se fremover, forståelig nok, men jeg hadde håpet at selv de mest pessimistiske hadde innsett at 20000 blir altfor lite i fremtiden.

grei

Så vi skal gå fremtiden i møte helt uten å høste erfaringer fra fortiden? Vi skal sørge for at vi står forberedt, uansett hva som måtte skje?

I såfall bør det sporenstreks bygges sko-kjippingbane med plass til minst 50000 tilskuere i byen. Man vet jo aldri når denne unge sporten vil ta fullstendig av.

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: "Per Anders"NETTOPP!

Det er alltid dette "pr. dags dato"-pisspreiket vi får høre fra dere. Når en ny, kompakt stadion skal bygges må man ikke tenke PR. DAGS DATO, men 20-30 år frem i tid. 20000 sitteplasser under tak vil være en ALTFOR liten stadion for fremtiden.

Vi må innse at fremtiden ikke er den samme som fortiden. Det er mange her som ikke klarer å se fremover, forståelig nok, men jeg hadde håpet at selv de mest pessimistiske hadde innsett at 20000 blir altfor lite i fremtiden.

Fremtiden er helt riktig ikke den samme som fortiden. Men fremtiden trenger ikke nødvendigvis å bli lysere. Brann hadde et snitt på 15.486 tilskuere så langt tilbake som i 1963, den rekorden ble ikke slått før i 2003 av Rosenborg. På midten av 70-tallet hadde Brann flere år et snitt på over 14.000. Uten at det har vært behov for et gigantstadion årene etter for det.

Men tidsperspektivet til Per Anders her er interessant. Han vil at Brann og Bergen skal bygge en byarena med plass til opptil 30.000 tilskuere. Basert på et behov så langt frem som 30 år i tid. Dette anlegget kan ikke bli plassert i Idrettsveien, så mye er sikkert. Jeg vet at Per Anders vil ha det på Nygårdstangen. Og sett at han hadde fått viljen sin og et slikt anlegg ble vedtatt bygget. Det vil ikke bli gjort mellom to sesonger for å si det slik. Det vil i seg selv sikkert ta 10 å planlegge, få igjennom den kommunale papirmøllen og bygge dette anlegget. Kanskje mer, vi er tross alt i Bergen. Hva skal Brann gjøre mens de venter?

Brann Stadion slik det fremstår i dag er så og si ubrukelig. I alle fall ifølge NFF. Hvis ikke noe blir gjort med Stadion kan Brann bare glemme å få dispensasjon fra forbundet, noe som vil resultere i veldig lav kapasitet. I samme tidsperiode på kanskje 10 år vil Brann måtte spille alle sine hjemmekamper i diverse europacuper i Oslo. (Slik det også ser ut til at de må i år). I det hele tatt vil situasjonen bli ganske uholdbar.

Dette er bare en tanke rundt midnatt:) Men utbyggingen av Stadion trenger ikke nødvendigvis å stå i veien for Per Anders sine vidløftige tanker om en byarena. Ikke hvis vi bruker hans tidsperspektiv på 20-30 år. Bygg ut Stadion nå til 21.000-22.000 tilskuere og la det som et utgangspunkt være nok de neste 10-20 årene. (Har Brann suksess vil det kanskje bli for lite, men i alle store klubber skal det være rift om billettene!) I mellomtiden planlegger man en byarena og ser utviklingen an med hensyn til interessen rundt Brann. Er behovet der slår alle gode krefter i Bergen seg sammen og bygger en byarena der Brann blir hovedattraksjonen.

Og forhåpentligvis vil investeringene på Stadion som blir gjort nå være god butikk selv med denne noe korte levetiden på la oss si 20 år.
Rød makt på Hansa!

Ricky

Quote from: "Per Anders"NETTOPP!

Og du har lyst å sitte på en trist og glissen stadion til du blir 50 for å finne ut om du har rett? Vær så god.
Jeg kan uansett berolige deg med at innen 30 år har vi for lengst fått den byarenaen på plass, hvor Brann helt sikkert kan bli leietaker om de ønsker det. Hvem vet, kanskje Brann også vil ha såpass med penger i banken at de kan realisere noen luftigere planer enn hva de har råd til i dag. Og fremtidens politikere stiller seg kanskje positive til en videre påbygging av dagens stadion den dagen det kan bli aktuelt.

Det går an å tenke fremover på andre måter enn hva du til stadighet gjør her inne, hvor alt i verden står stille, med unntak av Branns publikumstilstrømning.

Go Up