• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Tak over Stadion

Started by Kirk, March 01, 2005, 19:09:57 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Kirk

Innser at det blir for dyrt Ã¥ bygge tak over Staddaen i første omgang, men hÃ¥per Brann tar høyde for det i planleggingen, og bygger Nye Stadion  pÃ¥ en mÃ¥te som gjør det mulig senere. Er ikke tvil om at dette er fremtiden i regntunge Bergen.

Tenk den stemningen!

Noen som var på årsmøtet forresten? Noe nytt om planene?

http://fotball.bt.no/nyhetsarkiv/article.jhtml;jsessionid=JQFCUWYHGP0Q1QFIMUNSFEQ?articleID=74506

viks

Nye Stadion vil være klart for og legge tak over.

Mange med meg vil nok hevde at det ville vært billigere og gjøre hele jobben når de først er i gang, og dette er nok på det nærmeste et faktum. Skal man gjøre "små jobber" etterhvert blir disse ofte dyrere enn hvis man bestiller en stor med en gang. Det er likevel et par faktorer som spiller inn her:

Brann er interessert i og holde totalkostnadene så lave som mulig først og fremst med tanke på følgende faktorer:

-Egenkapitalinnskuddet ikke blir for høyt
-Eierandelen i Stadion opprettholdes på 51%
-Byggeprosessen ikke går utover sportslig satsning

Derfor har jeg full tillit til Bjørn Dahl og co, og de har selvsagt tenkt tanken med tak på Stadion.

Personlig kunne jeg også tenke meg to matter. En kunstgress og en gressmatte, samt mulighet for og rulle matten ut av Stadion for og få best mulig lysforhold, kombinert med undervarme. Men dette er vel mer et drømmerprosjekt enn en realitet dessverre. Måtte vel trødd til med avansert ingeniørkunst også da..
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Nixon

Quote from: "viks"Personlig kunne jeg også tenke meg to matter. En kunstgress og en gressmatte, samt mulighet for og rulle matten ut av Stadion for og få best mulig lysforhold, kombinert med undervarme. Men dette er vel mer et drømmerprosjekt enn en realitet dessverre. Måtte vel trødd til med avansert ingeniørkunst også da..

Avansert ingeniørkunst er en ting. Men er det plass til noe slikt da utenfor Stadion? Men tøft hadde det vært?:)
Rød makt på Hansa!

viks

Er vel plass der treningsbanen ligger i dag, hvis man fikk delvis snudd matten først?

Tror uansett det ville vært vanskelig og kombinert en slik løsning med undervarme. Men løsningen finnes jo i Nederland i Arnhem hvis jeg ikke husker helt feil, men er usikker på om de har undervarme der kombinert med baneløsningen, men det er jo ikke utenkelig..
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

B.B.

En slik løsning er teknisk mulig ja, som nevnt så e det sånn i Arnheim. Men vi må nok innse at det utelukkende er en fjern drøm. Kostnaden vil bli enorm!

Når det gjelder tak på staddaen så e det vel og bra, men kan by på endel problemer. Ajax har tak over sitt stadionanlegg. De må skifte ut hele gressmatten årlig fordi gresset får for lite lys og rotner.

No e stadion ikkje i nærheten av den samme høyden så kanskje det ikkje vil bli noe problem for oss, men det bør være vurdert på forhånd. Bygger de tak og ender med å få flere millioner i utlegg for utskiftning av gressteppet hvert år så har man kanskje "drete litt på draget".

For ikkje å nevne kostnadene forbundet med et regulerbart tak. Det koster jo flere års strømbudsjett bare å åpne og lukke slike tak!

Tanken e god, men tror tak kun kan bli en realitet dersom man legger om til kunstgress, noe eg e litt skeptisk til...
n Brannspiller skal være en trofast soldat som ofrer alt for laget, klubben og byen!!

Først då blir vi ett topplag!!

hjallisen

Kanskje litt off-topic, men jeg velger å spørre om det likevel: Hva er grunnen til at Stadion ikke kan bygges ved Store Lundgårdsvann nå som det nye "badelandet" med sitt 50meters basseng kommer ved siden av Haukelandshallen? Jeg ser bare ikke en reell framtid for Stadion der den er plassert i dag pga infrastrukturen i området rundt. Det er ikke parkeringsplasser, heller begrensede muligheter til å bygge stadion ut (les beboerne rundt som klager hele tiden)

Nygårdstangen har alt tilrettelagt for en stor fotballarena, tomten står jo klar der nå - gjør den ikke? Har ikke lest noen steder hvem som fikk ta over "badelandstomten"

Trenger vel ikke å nevne infrastrukturen som allerede er klar-bystasjonen-togstasjonen-busstasjonen....ikke minst puber i gangavstand for dem som ønsker seg en "tår" før kamp..

Er det bare jeg som brenner for en Brann Stadion så sentrumsnært? Næringslivet i umiddelbar nærhet hadde, etter min mening, blomstret ved en så sentrumsnær plassert stadion - puber, nærbutikker, Bystasjonen(fullt hus under kamper)

Et argument som "Stadion skal være der den er nÃ¥" syns jeg er et helt ok argument, men ikke holdbart. Alle ser at det i lengden ikke nytter Ã¥ ha en fotballarena i Idrettsveien med sÃ¥ fÃ¥ parkeringsplasser som det er nÃ¥.  Parkeringsplasser er som kjent flaskehalsen for Brann Stadion.

Dette er debattert opp og ned i mente, men det er vel nå det er aktuelt... eller?
ed beina plantet på bakken

DonCorlione

kan vi være så snill å ikkje kalle det nye stadion... vis vi ville hatt en ny stadion så ville den ikkje vært der stadion ligger no....
Grunnen til at eg vill ha stadion der den ligger i dag e pga alle minnene og alt det stedet betyr for noen bergensere så vær så snill:

Ikkje kall den nye stadion , "nye" stadion går greit...
e litt redd for om vi bruker d ordet så vil neste generasjons brannsupporter kalle stadion d å
rann + Hansa = Ekte Bergenser

oppedal

Tak over Stadion hadde blitt supert, men blir ikke skuffet vist det ikke blir tak i første omgang. Men da bør de bygge sånn at det er mulighet for tak seinere.
g e' ikkje fra Norge, eg e' fra Bergen!

Toa

Stadion ved Store Lungegårdsvann hadde klart vært det beste. Da kunne man også begynt å snakke om kapasitet nærmere 30.000.
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

2rB

Quote from: "DonCorlione"kan vi være så snill å ikkje kalle det nye stadion... vis vi ville hatt en ny stadion så ville den ikkje vært der stadion ligger no....
Grunnen til at eg vill ha stadion der den ligger i dag e pga alle minnene og alt det stedet betyr for noen bergensere så vær så snill:

Ikkje kall den nye stadion , "nye" stadion går greit...
e litt redd for om vi bruker d ordet så vil neste generasjons brannsupporter kalle stadion d å

Nå er det vel (desverre) egentlig fleire "spøkelser" på stadion enn det er gode minner...
Eller?

Syng for Brann

Tak over stadion?    Ja, i utgangsøpunktet posetivt, men det e nokke spesielt med Brannkamp, flomlys pÃ¥ sttadion og regn.   :wink:

neguah

Quote from: "Syng for Brann"Tak over stadion?    Ja, i utgangsøpunktet posetivt, men det e nokke spesielt med Brannkamp, flomlys pÃ¥ sttadion og regn.   :wink:

http://fotball.adressa.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=74590

Fc Køben - RBK spilles under tak i morgen, dette er andre gang taket blir brukt under kamp.

Tror ikke det er noen fare for at du ikke får oppleve regn på Brann Stadion, selv om det en gang blir bygget tak.

Ideskisser Lerkendal med tak:

http://www.rbkweb.com/vis/3357

Kirk

Quote from: "neguah"

For et ubegripelig pregløst stadion Lerkendal er . . .

neguah

Quote from: "Kirk"
Quote from: "neguah"

For et ubegripelig pregløst stadion Lerkendal er . . .

Synes ikke Lerkendal ser så ille ut fra utsiden, men kommer man innenfor portene så er det ikke så mye å skryte av. Vip-arealer rundt hele stadion ødelegger tribunene.

byen e bergen

Quote from: "Syng for Brann"Tak over stadion?    Ja, i utgangsøpunktet posetivt, men det e nokke spesielt med Brannkamp, flomlys pÃ¥ sttadion og regn.   :wink:

Det er jeg helt enig i! Spesielt i fjor hvor jeg synes det var regn i nesten alle kampene fra august og helt til serieslutt.
size=18]
SK Brann - Ekte lidenskap har et navn
[/size]

bergenpetter

Ser at mange her lurer pÃ¥ hvordan Brann Stadion kommer til Ã¥ bli. Jeg er sÃ¥ heldig at jeg blir holdt oppdatert pÃ¥ dette jevnlig av div grunner. Staddaen vil ha korrosponderende tak, pga  at tak over hele vil bygges med tiden. Det jobbes med en ny type tak som er rimeligere og blir trukket over med flere vaiere. Høres rart ut, men ser bra ut. kalkylene regnes pÃ¥ nÃ¥, det vil høyst sannsynlig bygges umiddelbart etter at tribunene er ferdig, pga potensiell inntektsøkning i forhold til konserter, messer ol. Den nye stadion vil i tillegg ogsÃ¥ ha en liten mulighet for utvidelse i fremtiden (om 8-10Ã¥r) Den vil da kunne utredes en løsning for hjørnene i hansa svinen, og potesielt øke antall sitetplasser med ca 2500 stk. Den nye stadion vil ogsÃ¥ høyst sannsynlig ha nærmere 21000 plasser, dette jobbes/telles med nÃ¥ i kontorene pÃ¥ vestkanten. Det er det alle parter innvolvert i Brann Stadion AS ønsker. HÃ¥per dette var oppklarende.

Nixon

Quote from: "bergenpetter"Den nye stadion vil også høyst sannsynlig ha nærmere 21000 plasser, dette jobbes/telles med nå i kontorene på vestkanten. Det er det alle parter innvolvert i Brann Stadion AS ønsker. Håper dette var oppklarende.

Går utfra at du mener 21.000 sitteplasser og at Brann fortsatt vil ta vekk seter og ha ståplasser i Eliteserien. Slik at kapasiteten øker med et par tusen.
Rød makt på Hansa!

Kirk

Quote from: "bergenpetter"Ser at mange her lurer pÃ¥ hvordan Brann Stadion kommer til Ã¥ bli. Jeg er sÃ¥ heldig at jeg blir holdt oppdatert pÃ¥ dette jevnlig av div grunner. Staddaen vil ha korrosponderende tak, pga  at tak over hele vil bygges med tiden. Det jobbes med en ny type tak som er rimeligere og blir trukket over med flere vaiere. Høres rart ut, men ser bra ut. kalkylene regnes pÃ¥ nÃ¥, det vil høyst sannsynlig bygges umiddelbart etter at tribunene er ferdig, pga potensiell inntektsøkning i forhold til konserter, messer ol. Den nye stadion vil i tillegg ogsÃ¥ ha en liten mulighet for utvidelse i fremtiden (om 8-10Ã¥r) Den vil da kunne utredes en løsning for hjørnene i hansa svinen, og potesielt øke antall sitetplasser med ca 2500 stk. Den nye stadion vil ogsÃ¥ høyst sannsynlig ha nærmere 21000 plasser, dette jobbes/telles med nÃ¥ i kontorene pÃ¥ vestkanten. Det er det alle parter innvolvert i Brann Stadion AS ønsker. HÃ¥per dette var oppklarende.

Kirk

Quote from: "Nixon"Går utfra at du mener 21.000 sitteplasser og at Brann fortsatt vil ta vekk seter og ha ståplasser i Eliteserien. Slik at kapasiteten øker med et par tusen.

Tviler sterkt på at det kommer til å bli noen ståplasser. De sier det kanskje nå, men når tribunen står ferdig så kommer de med at "Det lot seg ikke gjøre", "NFF godtok det ikke", "Det ble for dyrt" eller noe i den duren.

Lurer på hvor de skal plassere alle med partout-kort på gamle sitte til neste sesong forresten. Det er jo folk der som har hatt sesongkort siden Kniksen, men det kan jo umulig bli sitteplasser nok til med partoutkort (8600) når de river gamle sitte(?)

Nixon

Quote from: "Kirk"Tviler sterkt på at det kommer til å bli noen ståplasser. De sier det kanskje nå, men når tribunen står ferdig så kommer de med at "Det lot seg ikke gjøre", "NFF godtok det ikke", "Det ble for dyrt" eller noe i den duren.

Lurer på hvor de skal plassere alle med partout-kort på gamle sitte til neste sesong forresten. Det er jo folk der som har hatt sesongkort siden Kniksen, men det kan jo umulig bli sitteplasser nok til med partoutkort (8600) når de river gamle sitte(?)

Det er mulig jeg er godtroende og naiv. Men jeg tar det for god fisk når Bjørn Dahl nærmest insisterer på at SS fortsatt skal stå der de står i dag. Hvorfor skulle han lyge om det? For å få arbeidsro? Det vil jo bare bli hundre ganger verre etterpå.

Apropos reaksjoner. Lurer på hva disse partoutkortfolkene med partoutkort siden Kniksen sier når de må sitte ett år under åpen himmel på Mastadonten.:) For det er vel plass når man plasserer alle innimellom på Hansa og Umbro. Og på Mastadonten. Men det blir ikke plass til så mange flere.
Rød makt på Hansa!

Per Anders

Har ennå ikke forstått en tøddel av dette "reguleringspisspreiket". Hva er så farlig om stadion bygges en meter eller to høyere enn "reguleringen" tilsier. En meter, to nye seterader, to meter, fire nye seterader. Dette kan bety de to-tre tusen flere sitteplassene jeg mener det kommer til å være ekstremt behov for når Brann nå skal opp som nummer 1-klubben i landet. Hvorfor er dere så forb..... kritiske til dette?

Jeg er redd vi kommer til å få en lavere kapasitet enn det de snakker om. Føler at dette er for å berolige "galninger" som meg, for å døyve debatten. Stadion blir helt sikkert tøff, og derfor regner de med at folk skal godta den slik som den blir, selv om vi ender opp med 19400 sitteplasser når sikkerhetssoner er tatt ut, og VIP-plassene er fordelt.

Jeg er spent på hva som skjer.

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

HaterRævBK

nå har nesten 10 000 kjøpt sesong kort, det sier jo bare litt om fotball interessen her i byen no.
Dette e mye mer enn tidlige noe som vil si vi sikkert får mye høyere tilskuer tall!
Når tror dere dette stopper? Bergen vokser, veiene til de andre komunene blir bedre noe som fører til at kanskje flere tar turen.
greit at 21 000-23 000 plasser vil holde i ca 3-5 år, men etter det?
ka om Brann klarer å holde seg oppe og vi møter bedre lag i Champions League?
I slike turneringer mister jo vi mange ståplasser samtidig som interessen e mye større i noen av de kampene.

Tror Brann skulle sett litt lengre frem i tid og heller tålt at vi vil få noen tomme seter de første årene.

No tenker eg ikke på en kapasitet over 40 000, men mener 28 000 (som de ville ha på Minde) vile være en god løsning...
Muligens helt opp i 30 000!
S slaur.....

HaterRævBK

Quote from: "HaterRævBK"nå har nesten 10 000 kjøpt sesong kort, det sier jo bare litt om fotball interessen her i byen no.
Dette e mye mer enn tidlige noe som vil si vi sikkert får mye høyere tilskuer tall!
Når tror dere dette stopper? Bergen vokser, veiene til de andre komunene blir bedre noe som fører til at kanskje flere tar turen.
greit at 21 000-23 000 plasser vil holde i ca 3-5 år, men etter det?
ka om Brann klarer å holde seg oppe og vi møter bedre lag i Champions League?
I slike turneringer mister jo vi mange ståplasser samtidig som interessen e mye større i noen av de kampene.

Tror Brann skulle sett litt lengre frem i tid og heller tålt at vi vil få noen tomme seter de første årene.

No tenker eg ikke på en kapasitet over 40 000, men mener 28 000 (som de ville ha på Minde) vile være en god løsning...
Muligens helt opp i 30 000!

ups, glemte at det var "tak over stadion" som var emne og ikke kapasitet... :oops:

Men kan då si at de ikke trenger tak enda, men at de bør ha mulighet til å bygge det i seinere tider...

(i tillegg sÃ¥ trykte eg pÃ¥ siter istedenfor endre  :oops:)
S slaur.....

Kirk

Quote from: "Nixon"Det er mulig jeg er godtroende og naiv. Men jeg tar det for god fisk når Bjørn Dahl nærmest insisterer på at SS fortsatt skal stå der de står i dag. Hvorfor skulle han lyge om det? For å få arbeidsro? Det vil jo bare bli hundre ganger verre etterpå..

Visste ikke at dette faktisk kom fra høyeste hold. Når var det Bjørn Dahl uttalte dette da? Høres faktisk lovende ut, selv om et liv som Brann-supporter har gjort meg til evig pessimist og skeptiker . . .

Skulle gjerne fått mer info fra bergenpetter! Håper du ikke bøffer oss?! Kan ikke helt skjønne at de skal klare å bygge igjen svingene på Hansa. Tross alt der folk går inn. Og vil ikke Hansa være høyere enn de nye tribunene? Da blir det vel ikke så lett å bygge et sammenhengende tak som skal duge til messer o.l.?

nummer9

Jeg synes det er betryggende å høre at det er planer om å få tak over stadion.

Det er klart at om Brann fortseter å holde seg i toppen, vil det bli kamper på tidpunkt der det værmessig har vært vanskelig å få gjennomført kamper ute i Bergen (Royal League, CL osv...). Det er klart at brann vil tjene på å kunne ta imot 20k tilskuere på Stadion fremfor å kunne huse 3,5k inne (er vel kanskje ikke lov å spille inne i CL heller?).

Samtidig hører vi også om at Lerkendal og Ullevaal skal begynne å tjene fett på å ha tak der de skal arrangere både det ene og det andre. Denne muligheten vil vel de i Idrettsveien også utnytte.

oppedal

tak over stadion vil bringe de som ikke liker regn og snø til stadion. og det er mange. kanskje flere tusen..
g e' ikkje fra Norge, eg e' fra Bergen!

Per Anders

Vi må bare erkjenne at vi har et MYE større potensiale enn Rosenborg for fremtiden, og i Trondhjem har de mellom 21- og 22000 sitteplasser, UNDER TAK. Dessuten er infrastrukturen rundt Lerkendal MYE bedre.

Vi trenger et anlegg, gjerne med tak som kan skyves over nÃ¥r det trengs, med sitteplasser til MANGE flere enn dette.  :wink:

Yngve

Quote from: "Per Anders"Vi må bare erkjenne at vi har et MYE større potensiale enn Rosenborg for fremtiden, og i Trondhjem har de mellom 21- og 22000 sitteplasser, UNDER TAK. Dessuten er infrastrukturen rundt Lerkendal MYE bedre.

Vi trenger et anlegg, gjerne med tak som kan skyves over nÃ¥r det trengs, med sitteplasser til MANGE flere enn dette.  :wink:

Nixon

Jeg skulle også likt å visst begrunnelsen for at vi har MYE større potensiale enn Rosenborg. For MYE er ganske mye etter mine begreper da man ikke benytter versaler for bagateller. Vil jeg tro.

Så hvilke argumenter snakker vi om? Folketall i selve byen er en ting. Men like viktig er jo hvor mange som bor rundt byen. F.eks. i et par timer i bil i alle retninger. Her i Bergen har man jo mange naturlige hindringer som hav, fjorder og fjell. Jeg vil tro at RBK har et større og minst like folkerikt nedslagsfelt. I alle fall ikke MYE mindre. Så har vi næringslivet som er veldig viktig. Vet Per Anders noe om næringslivet i Bergen i forhold til Trondheim? Det vet han sikkert siden han er så skråsikker. Hadde bare vært fint dersom han delte det med oss...
Rød makt på Hansa!

Per Anders

Tydelig at nynorskstrilen og den amerikanske presidenten ikke har helt oversikt. Ja, jeg har vært på Lerkendal flere ganger, og infrastrukturen rundt anlegget er definitivt bedre. Hovedinfartsåren til Trondheim passerer banen med en avstand på ca. 100 meter mot vest, og i behagelig gangavstand til Lerkendal er det gode parkeringsmuligheter. Mange åpne plasser, og bra veinett. I tillegg er det ikke langt til parkeringsanlegg, så den saken er grei. Det er ikke bare det at Bergen kommune har 85000 innbyggere mer enn Trondheim kommune (som faktisk er betydelig), men det faktum at bergensere er adskillig mer patriotiske enn de trege trønderne, OG at næringslivet i Bergen er M Y E sterkere enn i bartebyen. Bergen har faktisk passert Stavanger i antall arbeidsplasser i oljebransjen, selv om Stavanger liker å kalle seg oljehovedstaden fremdeles (klamrer seg til et halmstrå). Dette er bare et eksempel av mange, men hvis dere to anti-Per Anderser hadde hatt kompetanse innen noe mer ann bare Brann, så hadde dere ikke stilt spørsmålstegn ved det FAKTUM at Brann og vår region har et M Y E større potensiale enn Rosenborg og deres region. Det er lett å se seg blind på at de har snart tyve års sportslig suksess å flyte på.

Det som er "bottom line" i hele saken omkring Brann, og som jeg har skrevet før, er at et Brann stadion i sentrum, med tak over alle sitteplassene, med skikkelige sanitære forhold, mange kiosker og pølseboder, og ikke minst bedre infrastruktur (som det er rundt Nygårdstangen), ville kunne vært et anlegg til oppunder 30000 der det ville blitt fylt lettere.
Så må jeg atter en gang si at på kamper der man ikke klarer å fylle stadion, kan sperre av øvre deler, og på den måten opprettholde intimitet og trøkk mot banen.

Jeg kunne skrevet MYE mer, men gidder ikke.

Per A.

Nixon

Quote from: "Per Anders"Tydelig at nynorskstrilen og den amerikanske presidenten ikke har helt oversikt.

Er jo derfor vi spør etter mer utfyllende argumentasjon. Du skal ha takk for at du i alle fall prøvde.
Rød makt på Hansa!

Bruiser

Per Anders har gitt oss meir enn tilstrekkelig med argumentasjon. No er det din tur, om du er ferdig med å drite på draget.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

Go Up