• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ultras

Started by BL, November 30, 2004, 15:00:13 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

BL

noen som vet om det er en ultras gruppe rundt brann??
har sett at det gror litt i bartebyen, Ultras Nidaros, og smått i oslo, rundt lyn og faktisk....

og bare så det er sagt... stor forskjell mellom ultras og casuals! ikkje alle som er like ekstreme som ultras fra italia, tyskland, portugal osv
Hansa-
Felt Z

Ole Brom

Og Ultras er ? En "light" variant av Casuals ?

BL

Quote from: "Ole Brom"Og Ultras er ? En "light" variant av Casuals ?


lager litt mer liv på tribunen iform av banner, bluss og div annet. så sånt sett hadde det kanskje vært positivt med litt ultras på stadion

sÃ¥ har du jo selvfølgelig de som mÃ¥ lage brÃ¥k og  :x
Hansa-
Felt Z

DJ_ADG

Ultras é på mange måtter en grupe som lager tifo. Det é trosalt mange tifo gruper som hetter Ultras. eks. UltrasTITO(Sampdoria)
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

BL

Hansa-
Felt Z

StoreS gutt 16

Alle som blander fotball inn med vold, rasisme, nynazisme og andre uting kan DRA TIL HE................. Spania.
CASUALS og andre liknende grupper er latterlig, går sammen 20 stykker å finner en annen gruppe som er færre enn dem selv og banker dem opp. Patetisk. :lol:

SÃ¥ forresten noen bilder fra casuals i Bergen, der de tøffet seg i en gate i byn før de gikk samlet til stadion og kamp, de vi møtte var stabæk eller noe sÃ¥nt,, ikke akuratt "black army".  :wink:
Så man kommer vel fram til at de fleste casuals i Norge er "wannabes",(kom ikke på noe bedre ord), men det er vel kanskje like greit.

Uansett kan de koke i drit :P

Nixon

Nå er det jo rasistiske strømninger, eller beste fall rasistiske dumheter i vårt miljø også. Disse pent kledde guttene (http://www.bataljonen.no/visgbilde.php?id=1757#bld) utmerket seg ikke bare med banestorming i semifinalen på Nadderud. De lagde også apelyder da en mørkhudet Stabækreserve kom på banen. Ikke så mye eller lenge. Men likevel totalt unødvendig, og noe som lett kan utarte seg. Har hørt de samme tendense til f.eks. Lyn sin keeper fra noen på Hansa.
Rød makt på Hansa!

BL

Quote from: "StoreS gutt 16"Alle som blander fotball inn med vold, rasisme, nynazisme og andre uting kan DRA TIL HE................. Spania.
CASUALS og andre liknende grupper er latterlig, går sammen 20 stykker å finner en annen gruppe som er færre enn dem selv og banker dem opp. Patetisk. :lol:

SÃ¥ forresten noen bilder fra casuals i Bergen, der de tøffet seg i en gate i byn før de gikk samlet til stadion og kamp, de vi møtte var stabæk eller noe sÃ¥nt,, ikke akuratt "black army".  :wink:
Så man kommer vel fram til at de fleste casuals i Norge er "wannabes",(kom ikke på noe bedre ord), men det er vel kanskje like greit.

Uansett kan de koke i drit :P


korfor begynner du å mase om casuals???? ultras er noe helt annet... bortsett fra i de ekstreme tilfellene der casuals og ultras "slår seg sammen"
og du er tydeligvis ikkje så veldig oppdatert når det gjelder ka casuals driver med
Hansa-
Felt Z

BL

Ultras i Sverige

Ultra Boys



Ultras Elfsborg



Ultras Malmö




kunne lagt ut mange flere bilder fra flere ultras grupper i sverige... så og si alle lag har en større eller mindre ultras-gruppe

nå fikk de som ikkje vet hva ultras er et lite innblikk
Hansa-
Felt Z

DonCorlione

med andre ord.... tifo-gruppe
rann + Hansa = Ekte Bergenser

Nixon

Quote from: "DonCorlione"med andre ord.... tifo-gruppe


Og 1000 ganger bedre enn vår. Hvis vi har noen da...
Rød makt på Hansa!

BL

det er altså ingen som vet om noe Ultras gruppe rundt brann????
Hansa-
Felt Z

StoreS gutt 16

"BL", drit og dra, jeg blander inn casuals fordi ultras har blitt satt i sammenheng med de før, som du selv sier.

Hvordan vet du at de bildene du har mekket sammen er av Ultras? hvorfor er det ikke bare vanlige supportere? Hadde vært kult hvis du hadde ett skikkelig svar på det du som er så kunnskapsrik.
Og uansett så er vel det nærmeste vi har ultras...... vanlige folk som synger på SS. Og det kvalifiserer vel ikke, utifra det jeg har lest om dem.

BL

Quote from: "StoreS gutt 16"Hvordan vet du at de bildene du har mekket sammen er av Ultras? hvorfor er det ikke bare vanlige supportere? Hadde vært kult hvis du hadde ett skikkelig svar på det du som er så kunnskapsrik.


De tre første bildene er av Ultra Boys, de tilhører Hammarby. Det står "Ultras 99" på det ene flagget, "Ultra Boys" på et, "Boys" å det tredje og på det store banneret som du ser såvidt står det "Ultras"... dette ga meg et lite hint om at det kunne være Ultra Boys
forøvrig så feirer Ultra Boys 5 år på det bilde med rakettene

De to neste bildene er Ultras Elsborg, hører til Elfsborg naturlig nok...
her står det også Ultras på flere av flaggene, "Yellom Fanatic", "Ultras Elfsborg", "Ultra Tigers". Flere ting som gjorde at eg med stor sikkerhet kan si at dette er Ultras Elfsborg

Og så de tre siste bildene... Det er altså Ultras Malmö. dette kommer kanskje som et sjokk på deg, men her er det og flere flagg med "Ultras Malmö", div banner, OH o.l. samme som de andre bildene...

denne tråden startet eg ikkje for å få en pekefinger fra deg... "fy fy, casuals er teite" dette vet de fleste som er normalt oppegående.
at eg hinter om at en ultras gruppe rundt brann betyr ikkje at vi fÃ¥r tilstander som i italia, tyskland, portugal, spania, eller pÃ¥ "norra stÃ¥" hvis vi skal holde oss litt lokalt  :P

kanskje det kunne vært til god hjelp for tifo-gruppen??? kanskje vi kunne starte en egen Ultras-gruppe..??? folk blir medlem, betaler årsavgift og alt går til tifo??

og de der "drit og dra" kommentarene dine kan du holde deg for god til
Hansa-
Felt Z

DJ_ADG

Ultras gruppe é noe vi burde tenkt å få til. Ultras gruppe saker liv og farge på tribunnen og det é vel det vi vil ha.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Skyscraper

Lurer bare på hvofor man skulle bruke mye strev på å få til en ultras gruppe, når den tiden og det strevet kunne gått med til TIFO gruppen. Hvorfor skal man da starte en Ultras Bergen? Hvis argumentet er TIFO så hadde det jo vært en ide å få TIFO gruppen til å fungere først.....
Ã¥ skal det skje... Nei, vent... NÃ¥

P-K

Så vidt jeg kan lese ut av dette skiller Ultras seg fra Casuals ved at de går med skjerf og bruker banner, samt at de sloss på tribunen istedenfor utenfor. Ultras er MINST like uønsket som Casuals.

Og dere som mener at Ultras også er så mye mer... ( For de som ikke har hørt den andre steder ) Bli med i TIFO-gruppen isteden. Hvis dere absolutt vil kalle dere det samme som en voldelig supportergruppering må dere nesten regne med å bli betegnet som voldelige!
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

SeTrE

Quote from: "P-K"Så vidt jeg kan lese ut av dette skiller Ultras seg fra Casuals ved at de går med skjerf og bruker banner, samt at de sloss på tribunen istedenfor utenfor. Ultras er MINST like uønsket som Casuals.

Og dere som mener at Ultras også er så mye mer... ( For de som ikke har hørt den andre steder ) Bli med i TIFO-gruppen isteden. Hvis dere absolutt vil kalle dere det samme som en voldelig supportergruppering må dere nesten regne med å bli betegnet som voldelige!


Hmm, nå setter du det vell kanskje litt på spissen her....

Synes d høres veldig spennende ut med Ultras jeg, hadde jo vært jævlig phett med en stor banner Over hele store stå hvor det stod "Ultras Bergen"

Dessuten synes jeg det med Casuals er ALT for oppskrytt...Har ikke merket noe til dette de årene jeg har godt på fotballkamper...

Synes det er være og se Fulle brann supporter på borte turer som faen Ikke orker og synge for laget, dette synes jeg er et mye større problem enn Casuals!!


Stå på dere som brenner for Tifo, skulle kanskje tatt en telefon til chess kurien vår, kanskje han kunne satt inn noen små penger på kontoen vår:)

P-K

Sånn er nå en gang verden SeTrE. Finn på et eget navn hvis dere bare vil ta del i deler av Ultraskulturen, men synes TIFO-gruppe er for kjipt navn.

Fulle supportere har ingenting på hverken hjemme- eller bortekamper å gjøre. Er man full får man ikke med seg kampen, og det er vel derfor vi er der i utgangspunktet. I motsetning til voldelige supportere skjemmer stort sett fulle supportere bare ut seg selv. Selvfølgelig ikke gøy hvis resten av landet skjører alle Brannsupportere over en kam, men jeg vil heller ha 1.000 spyfulle supportere enn én eneste nedslått mostandersupporter.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Laxevaag

Du og du, så sneversynt supportere i Bergen er. Ikke skal man være beruset, ikke skal man være casual, ikke skal man slenge drit, og så videre. Hva skjer med mentaliteten rundt om kring? Skjønner dere ikke at denne ekskluderingen av grupperinger som befinner seg i ytterkant av vanlig supporterkultur, dreper engasjementet hos mange? BST gikk nedover fra det øyeblikk de slo ned på alt som luktet av moro. Tør jeg minne dere på at når Store Stå var på sitt høydepunkt var vi en lovløs, broket gjeng der alle kjente alle, og sto på for laget. Så fikk det heller være at noen "hadde fått litt for mye" som Thue sa. Alle klubber over et minimumsnivå demografisk sett, har grupperinger som casuals og ultras. Hva får dere til å tro at vi kan unngå det i Bergen, med det patriotiske lynnet vi er så heldig å ha i denne byen? Ser at noen av dere sammenligne casuals og ultras, hvor ignorant og uopplyst går det an å bli? De gruppene har ingenting med hverandre å gjøre! Skjønner at enkelte av dere har noe imot casuals, men hvorfor dere skulle ha noe imot ultras overrasker meg. En aktiv ultrasgruppe kunne kanskje fått folk til å undres over stemningen på stadion igjen. Slik de gjorde før. Men dette har jeg vært inne på før, under temaet "stemning". Ultras er intet annen en en gruppe som har en organisasjon for tifo, sanger og koreografi. Dere må slutte å være så redd for all supporterkultur som lukter av noe annet en fotballtrøye, skjerf rundt hånden, og bussen rett hjem etter kamp.

SeTrE

Quote from: "Laxevaag"Du og du, så sneversynt supportere i Bergen er. Ikke skal man være beruset, ikke skal man være casual, ikke skal man slenge drit, og så videre. Hva skjer med mentaliteten rundt om kring? Skjønner dere ikke at denne ekskluderingen av grupperinger som befinner seg i ytterkant av vanlig supporterkultur, dreper engasjementet hos mange? BST gikk nedover fra det øyeblikk de slo ned på alt som luktet av moro. Tør jeg minne dere på at når Store Stå var på sitt høydepunkt var vi en lovløs, broket gjeng der alle kjente alle, og sto på for laget. Så fikk det heller være at noen "hadde fått litt for mye" som Thue sa. Alle klubber over et minimumsnivå demografisk sett, har grupperinger som casuals og ultras. Hva får dere til å tro at vi kan unngå det i Bergen, med det patriotiske lynnet vi er så heldig å ha i denne byen? Ser at noen av dere sammenligne casuals og ultras, hvor ignorant og uopplyst går det an å bli? De gruppene har ingenting med hverandre å gjøre! Skjønner at enkelte av dere har noe imot casuals, men hvorfor dere skulle ha noe imot ultras overrasker meg. En aktiv ultrasgruppe kunne kanskje fått folk til å undres over stemningen på stadion igjen. Slik de gjorde før. Men dette har jeg vært inne på før, under temaet "stemning". Ultras er intet annen en en gruppe som har en organisasjon for tifo, sanger og koreografi. Dere må slutte å være så redd for all supporterkultur som lukter av noe annet en fotballtrøye, skjerf rundt hånden, og bussen rett hjem etter kamp.



Er ening med deg på mye av det du sier...

Men er en stor forskjell på og "hadde fått litt for mye" til og være kadese dritta full, og begynne og synge egene sanger og stå og kødde på tribunene....Dette skaper kanskje latter en gang, men man blir jævlig lei av det, når man skal stå og høre på det i 90 min!

Jeg kan ikke uttale meg sååå mye om casaul, pga jeg ikke kjenner sååå mye til dette, men har en kamerat som har godt på AIK kamper i år, han var der på kampen mot hammarby når det tok helt av for black army...

Og han sa at disse casaul supporterne var ung gutter i 20 årsalderen,som klarte og moblisere og det er ganske utrolig, hva klarer en 20 åring i Bataljonen og få til..er selv 20 og syngende supporter, men føler liksom at du blir sett negativit nedpå viss du åpner stemmen din på kamper, og dette er synd...

Men for all del, er mot tribune vold og annet, men synes faktisk ikke vi skal rakke ned på casaul fordi de gjør faktisk en utrolig bra jobb på tribunene....

Laxevaag

Ja, selvsagt. Man må ikke bli så dritings at man ikke klarer å ta vare på seg selv. Det var lengt mellom dem før i tiden, egentlig. Men kred til casualsene, du ser ihvertfall ikke dem være overstadig beruset.

Jokke

Problemet er at folk assosierer begrepet "Ultras" med spanske apebrølende nynazister. Og det er jo ikke så rart for de som har sett nyhetene de siste ukene. Jeg tror alle her på forumet kan stille seg bak et ønske om fenomenal stemning på stadion. Men jeg tror også at 99% av oss ikke ønsker å bli knyttet til grupperinger som bygger opp om en økende voldskultur i og rundt fotballsupporter miljøet. Det er bare å surfe litt rundt på nettet så ser man at det ikke bare er tillfeldigheter som gjør at media fokuserer på nazi tendenser innenfor Ultras miljøet. De Engelske Ultras grupperingene er for eksempel nært knyttet opp mot Combat 18 som ikke legger skjul på sine nynazistiske sympatier. Chelseas "headhunters" er også en ultras gruppe som åpenlyst flørter med nynazismen. Både Casualls og Ultras er sub - kulturer som på sitt beste er fenomenalt flinke til å lage god stemning i og rundt fotballstadion, men som på sitt verste omfavner noe av de verste ideologiene mennesker har funnet opp. Mitt spørsmålblir da: Hvorfor benytte seg av et navn som er så ladet som Ultras? Hva ønsker dere å oppnå med det? Og er dere forberedt på hvilken type mennesker dere potensiellt vil tiltrekke dere, eller er dette bare et ønske om å få avisoverskrifter og ett "skummelt" rykte?

BL

Det er klart det finnes mye Ultras pakk rundt om i verden, men det er ikkje dermed sagt at dette hadde skjedd her i bergen... interessen for tifo, tror eg, er stor i bergen. så hadde vi får igang en ultras gruppe tror eg det kunne blir stort.

Poenger med en ultras-gruppe er at folk blir medlem, på linje med et medlemskap i bataljonen. men her går ALLE pengene til tifo og liv på tribunen... la oss si vi hadde fått 50-70 medlemmer i en ultras-gruppering, medlemsavgift på 150-200 kr, salg av diverse gensere, skjerf, flagg o.l.. då er vi fort oppe i en pen sum som kan brukes på tifo.
det er også mye lettere å få folk til å stille på dugnad... folk kan ikkje "gjemmes" seg, sånn som nå og tro at noen andre gjør jobben.

en ultras grupper er selvsagt for spes intresserte, folk som er villig til å bruke tid på tifo og tribuneliv, og litt penger såklart...

men hvis noe som sÃ¥nt som dette blir satt igang mÃ¥ det være skikkelige greier... er som jokke sier, faren for at det kan trekke til seg div uønsket pakk er der   :x
Hansa-
Felt Z

Laxevaag


Jokke

Hva med å lage en ultras lignende gruppe, men kalle den for noe annet? Mitt poeng er jo at navnet Ultras er negativt ladet.

BL

Quote from: "Jokke"Hva med å lage en ultras lignende gruppe, men kalle den for noe annet? Mitt poeng er jo at navnet Ultras er negativt ladet.


det hadde jo vært en idè... eg ser poenget ditt med at ultras er negativt ladet.
er det ikkje Ã¥rsmøte i bataljonen snart??? kunne dette vært noe Ã¥ tatt opp eller blir det helt feil? de som kun har sett den verre formen for ultras mÃ¥ jo sette colaen i halsen hvis vi hinter om dette pÃ¥ Ã¥rsmøte  :P
Hansa-
Felt Z

JhonnyBeGood

Hvis man tenker norske ultras, er det ikke mye negativt ladet, mer latterlig ladet (Bækkestua, gjettum, lyn og ultras nidaros) ...
Men hvis bergen hadde startet en ultras gruppering, tror eg ikke det hadde blitt det samme som de nevnte, vi har en helt annen kultur til fotball... Så det hadde bare vært artig hvis dette hadde blitt noe av.
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

BL

Quote from: "JhonnyBeGood"Hvis man tenker norske ultras, er det ikke mye negativt ladet, mer latterlig ladet (Bækkestua, gjettum, lyn og ultras nidaros) ...
Men hvis bergen hadde startet en ultras gruppering, tror eg ikke det hadde blitt det samme som de nevnte, vi har en helt annen kultur til fotball... Så det hadde bare vært artig hvis dette hadde blitt noe av.


wathne sa jo det sÃ¥ fint  spectrum; "vi er nordens latinere" (eller noe sÃ¥nt)
vi har er høyt snitt på hjemmekampene, vi har et sinnsykt trøkk (til tider), det vi mangler er litt mer farger på tribunen...
Hansa-
Felt Z

SeTrE

Quote from: "Laxevaag"Ja, selvsagt. Man må ikke bli så dritings at man ikke klarer å ta vare på seg selv. Det var lengt mellom dem før i tiden, egentlig. Men kred til casualsene, du ser ihvertfall ikke dem være overstadig beruset.



Hehe, er akkurat som utlendingene på byen de vøttø, tør ikke være dritta for da kan de ikke være klare til og sloss viss det skulle bli noe;)

Jokke

Quote from: "Laxevaag"



For det første: Jeg nekter å ta imot kildekritikk fra en som inndirekte sidestiller nynazismen med andre politiske ideologier i en argumentasjonsrekke.

For det andre: "Det finnes ingen Ultras grupper i Engelsk fotball".... Her snakker vi om innsikt!.

For det tredje: Ultras Bergen ville være like dumt som FC Brann!

SeTrE

Quote from: "BL"
Poenger med en ultras-gruppe er at folk blir medlem, på linje med et medlemskap i bataljonen. men her går ALLE pengene til tifo og liv på tribunen... la oss si vi hadde fått 50-70 medlemmer i en ultras-gruppering, medlemsavgift på 150-200 kr, salg av diverse gensere, skjerf, flagg o.l.. då er vi fort oppe i en pen sum som kan brukes på tifo.
det er også mye lettere å få folk til å stille på dugnad... folk kan ikkje "gjemmes" seg, sånn som nå og tro at noen andre gjør jobben.

 :x



Dette tror jeg er en start på og prøve og danne noe bra...kLarer vi og opprette en gruppe på såå mange (vil vell kanskje være litt mer virkleig og håpe på kanskje 30) Men iallefall et veldig god intenativ...Dere som har noen tilknytting til Bataljonsstyre burde for all del prøve og få tatt opp dette på neste møte...

Navnet på gruppa ekke sååå veldig viktig kan hete egentlig hva som helst, men har bare lyst til og sette litt farge på kampene på stadden, og jeg kan oxo garantere at brann kanskje vil få større publikums oppsluttning på kampene, når man vett at man for med seg ei "HEIDUNDRENES" tifo SHow før kampen starter, dessuten vil vi få enda mer PR rundt supporter klubben, for vi må bare innrøme at vi ligger et stykkke etter Klanen..Og man ser jo hvor mye media dekkning de får, 5 min langt innslag på TV2 sprorten før siste serie runde mot Stabæk pga de jobbet med Tifo....

En annen tanke er oxo at jeg tror Spillerne blir litt mer gira når man kommer gående ut av garderoben når Stadion står i fyr og flamme, og dette fører til at våre spillere blir med "gira" mens borte laget kanskje får en STOR klump i halsen....

Nixon

Hvorfor skal folk være med i en Ultra-gruppe når ingen gidder å engasjere seg i den eksisterende TIFO-gruppen? Et navnebytte lager jo ikke noe engasjement alene.
Rød makt på Hansa!

SeTrE

Quote from: "Nixon"Hvorfor skal folk være med i en Ultra-gruppe når ingen gidder å engasjere seg i den eksisterende TIFO-gruppen? Et navnebytte lager jo ikke noe engasjement alene.



Er faktisk litt uening med deg der...TRor faktisk det ville være litt positivt og bytte navn og heler komme med noe helt NYTT...Må jo være noe helt feil som fåregår i TIFO-GRUPPEN, for har jo ikke sett noe kreativit fra di på leeenge....Tror kanskje litt nytt blod ville gjordt sussen, men for all del trenger jo oxo dere gammle ringrevene som alltid har vært der og organisert tifo..

Men tror faktisk mange (kanskje spesielt unge) Ikke tør og ta noe insenativ, fordi de er redd for og komme med ting som de eldre kanskje ikke liker...

men men...Hadde iallefall vært moro om vi hadde fått til noe sikkelig organisert igjen, men seff trenger sikkelig illsjeler!!

juset

Du tar feil Laxevaag. Har du aldri hørt om pompey Ultras?
augen e en pudding

BL

Quote from: "Nixon"Hvorfor skal folk være med i en Ultra-gruppe når ingen gidder å engasjere seg i den eksisterende TIFO-gruppen? Et navnebytte lager jo ikke noe engasjement alene.


er jo og en mulighet å betale medlemsavgift som går til tifo, selge div effekter o.l.
Hansa-
Felt Z

P-K

Quote from: "SeTrE"
Navnet på gruppa ekke sååå veldig viktig


Det er nettopp det det er SeTrE! Hadde du sagt at du vil prøve å samle en gjeng supportere som brukte effekter, farger og flagg og kalt dere "Flaggerne" eller "Stein på Stein" eller "SuperDupers" for den saks skyld hadde ingen reagert. Ultras er på lik linje med Casuals et begrep. Benytter du det har du kjøpt hele pakken. Selv om du kanskje ikke tenker slik selv, vil de som trekker mot den slags miljøer snart trekke til Ultras-gruppen din.

For å sette det litt på spissen: Det hjelper ikke å lage en klubb for folk som liker å børe uniform og gå i takt hvis du kaller den "Naziklubben". Gjør du det får du straks uønskede elementer.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Jokke

Jeg er litt enig med deg P-K.

Hva er vitsen med å ta et navn som Ultras med de assosiasjonene som garantert vil følge med. Dessuten, er det ikke litt fantasiløst?

Men bare så det er sagt: En ny og revolusjonerende TIFO gruppe vil få stående applaus og fanfarer fra undertegnede.

DJ_ADG

ikkje Ultras gruppe framfor TIFO-gruppen, men i tillegg
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Brann-Peter!

Jeg stemmer for revolusjon i den nåværende tifo gruppen, framfor ultras gruppe, det blir bare for dumt. Hva oppnår man med en ultras gruppe?
Kan ikke alle bare melde seg inn i tifo gruppen da? (om det er mulig)
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

Laxevaag

Quote from: "Jokke"
Quote from: "Laxevaag"



For det første: Jeg nekter å ta imot kildekritikk fra en som inndirekte sidestiller nynazismen med andre politiske ideologier i en argumentasjonsrekke.

For det andre: "Det finnes ingen Ultras grupper i Engelsk fotball".... Her snakker vi om innsikt!.

For det tredje: Ultras Bergen ville være like dumt som FC Brann!


For det første (sic):

Hvorfor kan du ikke ta kildekritikk fra en som trekker paralleller mellom ulike ytterliggÃ¥ende politiske ideologier? Er det noen spesiell personlig grunn du har til dette? Klarer ikke du fatte at kommunisme i den formen Sovjetunionen, Kina, Kambodsja og Nord-Korea har utøvd den, stÃ¥r for ufattelig mange flere drap,  flere overgrep,  og hardere undertrykkelse enn den nazismen sto for. Ingen mÃ¥ lese dette som noe forsvar for nazisme, tvert imot, dette mÃ¥ leses som et advarselskrift mot tolerere enhver totalitær styringsform, hvilken farve den enn mÃ¥tte ha!

For det andre (sic):

Gi meg referanser til en oppegående, tifoproduserende engelsk Ultrasgruppe, så skal jeg trekke min uttalelse tilbake. Siden vi nå først er inne på innsikt; Jeg er en gjenganger på britiske fotballbaner, og har bodd i England en lengre periode. I tillegghar jeg hyllemeter på hyllemeter med tidsskrifter, bøker og offentlige rapporter om supporterkultur på øyene. Jeg tør utfordre enhver på kjennskap til, og forståelse for britisk supporterkultur.

For det tredje (sic):

Navneforslaget var ikke mitt, men hvorfor finne opp kruttet på nytt. Jeg er selvsagt enig i at Tifo-gruppe høres mye greiere ut. Eller for den saks skyld "Komite for kreativ produksjon av pyrotekniske og/eller konfetti-lignende effekter for visuell fremstilling i forbindelse med idrettsarrangementer av fotballkarakter"

Med vennlig hilsen

Laxevaag

Kruxleiven

Ultras brigate rosse 63 sezione nord duger det som navn eller  :lol: . Ultras er kult nok det, men det er blir lett klisjeaktig og det er vanskelig Ã¥ ikke kopiere alle andre. Slik jeg kjenner miljøet pÃ¥ stadion tror jeg det vanskelig lar seg gjøre (for mange unge uten innsikt i supporterkultur og de gamle er bare opphengt i gammel engelsk supporterkultur), men jeg ville ønsket det velkommen. Enklere for klubber som Stabæk der vel hele $$ sÃ¥ og si er ultras.

Angående assosiasjoner til ultras. Forbinder man Stovner ultras, Gjettum ultras eller Stabæk inferno med noe spesielt? Jeg forbinder dem bare med en gjeng som digger å lage tostangsflagg og klistre opp bannere. Det må være Real Madrids ultras sur som gir dårlige assosiasjoner til ordet ultras.

grei

Er glad vi er belemret med dette i liten grad her i Bergen.  Engelsk tribunekultur er mye herligere enn dette søreuropeiske karnevalsstyret.

DJ_ADG

en blanding mellom engelsk og italiensk fotball kultur hadde vært bare helt konge å fått til, men uten casuals.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

KongRudi

Tifogruppen låter ikke like kult som Bergen Pyromaniacs Firestarters (hentyder til å tenne Brann) f.eks. det viktigste er at det er noen ildsjeler som starter greiene, da tydeligvis det ser ut som at tifo-gruppen mangler folk.
Synes det blir litt kjedelig hvis Brann skal bare kopiere italienske lag og kalle seg ultras.
Synd at bluss og pyro-effekter er blitt så fy-fy, for det er utrolig flott å se på, spesiellt når det er mange. Et lite bluss oppe i en krok er litt kjedeligere. Merkelig at det ikke finnes det ikke noe alternative greier som ikke er ulovlig, og gir tilnærmet lik effekt, ville vært litt kuult hvis noen hadde funnet lignende iogmed at ingen andre har så mye av slikt lenger. :-/

Men mere flagg og slikt hadde vært flott. :) Driter egentlig i navnet på dem som gjør det, det viktigste er at det er kjempetøft å se på, og mere dess bedre.
Før i tiden ble det delt ut strimler og slikt, i tilleg til små flagg.

jkippers

Quote from: "KongRudi"Synd at bluss og pyro-effekter er blitt så fy-fy, for det er utrolig flott å se på, spesiellt når det er mange.


Enig! For Brann er det ekstra flott, siden blussene er røde. Alle TV-produsenter er tydeligvis også enige med deg, for straks man ser snurten av et bluss, fyker kamerabildet opp mot det.
Gull 09

BL

eg ser ikkje helt poenget til nff når de gir bøter for blussing... ka er det som er så farlig med bluss?? er de redd for at de blir kastet inn på banen?
Hansa-
Felt Z

StoreS gutt 16

Ekke sikker men mente jeg leste et sted at NFF hadde fått direktiver fra UEFA om at "uorganisert blussing" var strengt ulovlig. Men som sagt, ekke sikker.

NFF burde blitt lagt ned uansett.

grei

UEFA har ikke noe med dette å gjøre. Det er NFF og norske brannforskrifter som setter begrensningene. Bluss er tross alt ganske varme saker.

Det er et poeng at mann prøver å fremstille blussing som noe farlig og ulovlig, samtidig som det stadig brukes også for å selge et image av lidenskapelige og engasjerte supportere. Media elser å vise bilder av dette.

BL

http://www.bajo.org/tifo/video/HajDin05122004.avi

kanskje det er noe sÃ¥nt nff er redd for...  :roll:
tror ikkje det er så veldig sannsynlig
Hansa-
Felt Z

Go Up