• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

"Nystemten"

Started by Per Anders, November 26, 2004, 14:09:07 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Per Anders

Jeg har studert motstanderlagene når "Nystemten" blir avsunget før kampene i flere år, og jeg har gjort noen observasjoner som kanskje er av interesse for dere andre. Kanskje noen av dere har lagt merke til det samme.

For oss bergensere betyr det mer å stå i giv akt og synge "Jeg tog min nystemte" enn det betyr for nordmenn å synge "Ja vi elsker" (min påstand). For oss er dette "nasjonalsangen" og vi står selvsagt (uten tyggis i kjeften) og synger "Nystemten" i stram giv akt.

Når et lands nasjonalsang avsynges, står lagene rolig i respekt for hverandres nasjonalsanger.

Det laget som faktisk oppfører seg desidert best på Brann stadion under "Nystemten" er uten tvil Rosenborg.

Laget som oppfører seg mest respektløst og latterlig er Molde. Der jogger spillerne rundt og hopper og spretter, ler av publikum og rister på hovve.

Jeg har på følelsen av at dette handler om kultur, generell oppførsel og folkeskikk. Man kan si mye om trøndere og RBK, men jeg tror kulturen Eggen har klart å skape i bartebyen er kjernesunn. Jeg har på følelsen av at dette gjenspeiles i deres fremferd og oppførsel generelt. Jeg tror også at Rosenborg har respekt for Brann og Bergen.

Av andre lag som oppfører seg brukbart, har jeg merket meg Fredrikstad, Ham-Kam og Stabæk.

Lag som oppfører seg dårlig, men hakket bedre enn Molde, er Glimt og Vålerengen. D.v.s. halve Vålerengen sto dønn i ro, mens 4-5 spillere hoppet, trippet og snudde seg.

Jeg tror endel spillere som ikke har spilt på stadion før, synes det er litt eksentrisk og uvanlig. Det er som om de blir litt "tatt på sengen".

Vel, kanskje ikke det mest interessante innlegget, men det er kanskje noen som har noen meninger om dette.

Jeg synes ihvertfall at Rosenborg fortjener en viss honnør for at de oppfører seg med den respekt som Molde mangler totalt.

Vers 3 av3 i "Nystemten":

Jeg drak den skaal som mig Ulriken sjenkte,
drikker den sammen i som haver viin.
Den som opriktig mot fødebyen tænkte,
lot denne mundterheds skaal være sin.
//Held for vaart Bergen,
vaart fødeland held.
Gid allting maa blomstre fra fjære til fjeld.//

Nixon

Nå har jeg store problemer med i gi RBK honnør for noe som helst. Men kanskje historielærer Eggen har fortalt bartespillerne at det er en trønder som har skrevet sangen. Og at de egentlig står stille og ler av oss inni seg...:)
Rød makt på Hansa!

Aam

Eller prøver å holde varmen, alt etter som!
et è en tilstand som går utover all forstann,
Hjertet hamrer og banker, for byen og Brann!

Per Anders

Så alt jeg skriver skal "latterliggjøres" bare fordi dere ikke er enige med meg om fremtidens Brann stadion?

;-)

Ok, la meg fjerne at RBK skal ha honnør, men jeg ville bare ytre at de oppfører seg voksent, stikk motsatt av brylguttene i Molde.

Nixon

Quote from: "Per Anders"Så alt jeg skriver skal "latterliggjøres" bare fordi dere ikke er enige med meg om fremtidens Brann stadion?

;-)

Ok, la meg fjerne at RBK skal ha honnør, men jeg ville bare ytre at de oppfører seg voksent, stikk motsatt av brylguttene i Molde.


Har ikke latterliggjort noe som helst. Men har som sagt problemer med å innrømme at RBK har noe positivt i seg. Men slik er jeg.
Har også sett at bortelagene oppfører seg ulikt under vår nasjonalsang. Og de på bortebenken sitter så og si alle mann.
Rød makt på Hansa!

Per Anders

Ok. Har merket at de som står på bortebenken er i første rekke RBK og Odd. Ikke at dette er det viktigste temaet i dette forumet, men jeg synes det er tidi å legge merke til oppførselen til motstanderne. Jeg er enig i at RBK ikke fortjener noe som helst positivt, men ville bare si at de faktisk oppfører seg skikkelig under nasjonalsangen vår.

Roffarne

Quote from: "Per Anders"Vers 3 av3 i "Nystemten":

Jeg drak den skaal som mig Ulriken sjenkte,
drikker den sammen i som haver viin.
Den som opriktig mot fødebyen tænkte,
lot denne mundterheds skaal være sin.
//Held for vaart Bergen,
vaart fødeland held.
Gid allting maa blomstre fra fjære til fjeld.//


Man kan jo spørre seg hvor mye respekt du har for sangen selv nå du kutter den ned til simple 3 vers. Mulig dette er versjonen Sulen/ Jensen bruker, men "Udsikter fra Ulriken" har da vitterlig 9 vers.
Men siste verset er det. Den skal du ha:)
Nu går alt så meget bedre.

Cogito

QuoteNå har jeg store problemer med i gi RBK honnør for noe som helst.


Puff, æres den som æres bør.
RBK helt ok.
Sogndal samme.

Tromsø, who?
Glimt, who?

Viking, Molde, LSK, Vif. Vemmelse.
 have a dream!

Nixon

Puff? Lenge siden jeg har hørt den gitt...:)
Ellers vil jeg tro du er i stort mindretall her når du mener at RBK er helt OK. Har du bart eller?
Rød makt på Hansa!

Lefty

Mulig jeg kaster en brannfakkel inn her, men å holde seg på hjertet da "Nystemten" blir sunget, fremstår som litt drøyt for oss andre, jordiske nordmenn.

Norge har én nasjonalsang og den heter "Ja, vi elsker"!

Uansett hvor patriotisk man er; Bergen er og blir en by i Norge!
- Ikke omvendt!

Lefty

Bombefar

Quote from: "Lefty"Mulig jeg kaster en brannfakkel inn her, men å holde seg på hjertet da "Nystemten" blir sunget, fremstår som litt drøyt for oss andre, jordiske nordmenn.

Norge har én nasjonalsang og den heter "Ja, vi elsker"!

Uansett hvor patriotisk man er; Bergen er og blir en by i Norge!
- Ikke omvendt!

Lefty


Må si at jeg føler mye mer tilhørighet til Bergen enn til Norge. Vet ikke hvordan det er med deg.

Nixon

Nå er vel Lefty såvidt jeg husker østlending, uten at vi skal holde det mot henne...:)

Uansett er det vel ingen som har sagt at man bare kan holde hånden på hjertet under én sang. Og dersom man finner det unaturlig under "Nystemten", vil vil jeg tro at man ikke gjør det under avsynging av nasjonalsangen heller. Er jo litt smak og behag dette.
Rød makt på Hansa!

Zander:)

Syns folk kan bli litt for mye patriotisk her !

som lefty sier, Bergen er ikke et eget land, er bare en by og nasjonalsangen våres er Ja vi Elsker.

Nixon

Quote from: "Zander:)"Syns folk kan bli litt for mye patriotisk her !

som lefty sier, Bergen er ikke et eget land, er bare en by og nasjonalsangen våres er Ja vi Elsker.


Vi er jo klar over det. Men jeg ser faktisk ingen motsetninger her.
Rød makt på Hansa!

Henki

Jeg synes det er en flott tradisjon at Nystemten blir sunget før hver hjemmekamp og jeg hadde gåsehud på ryggen hver gang sangen runget over Ullevaal. At andre lag og kanskje spesielt andre lags supportere ikke synes noe om det synes jeg vi bare skal ta som et komplement :)
Ballen skal fremover!

Per Anders

Roffarne...

Du har helt rett. Når jeg skriver vers 3 av 3 så refererer jeg til det verset som vanligvis synges som nr. 3 av 3 i festlig lag/høytidelige sammenhenger i det "offentlige" Bergen, på buekorpsjubilèer etc. Det at dette verset handler om alkohol er også en del av poenget mitt, men du har helt rett: "Nystemten" er i 9 vers.

Syng for Brann

Nystemten er vi Bergensere sin nasjonalsang.   Jeg synger sangen med stolthet  fordi jeg elsker Bergen (om mulig) enda mer en Brann.

Eg føler ingen tilhørlighet til Norge.

-------------------------------------------
Bergen UT av Norge!

Nixon

Quote from: "Syng for Brann"Eg føler ingen tilhørlighet til Norge.

-------------------------------------------
Bergen UT av Norge!


Det tror du ikke engang selv på. Greit å være populistisk og tøff i trynet, men det der blir patetisk.
Rød makt på Hansa!

Syng for Brann

Det tror du ikke engang selv på. Greit å være populistisk og tøff i trynet, men det der blir patetisk.[/quote]

Hva jeg ikke tror på? For meg er det helt likegyldig om Norge kommer videretil VM.....    Eller hva som skjer med Norge ellers.

Zander:)

haha, noen er så patriotiske at det bare blir tragisk!

Nixon

Quote from: "Syng for Brann"Hva jeg ikke tror på? For meg er det helt likegyldig om Norge kommer videretil VM.....    Eller hva som skjer med Norge ellers.


Så du ser bare på TV-Hordaland? Og bare på saker fra Bergen?
Leser bare bysidene i BA og BT?
Eneste du såg på under OL var kappgang?
Du stemmer bare ved lokalvalg? Nei, vent, du er neppe gammel nok til å stemme...

Joda, jeg tror deg!
Rød makt på Hansa!

Arman

faktisk enig,selvfølgelig stiller brann mange hakk før norge.
Nystemten stille derretter mange hakk før "ja vi elsker"
rman Bjørnson scorer mål,scorer måål!

Nixon

Quote from: "Arman"faktisk enig,selvfølgelig stiller brann mange hakk før norge.
Nystemten stille derretter mange hakk før "ja vi elsker"


Brann stiller også for meg mange hakk foran landslaget. Mange hakk!
Og nasjonalsangen gir meg ikke klump i halsen som Nystemten kan gjøre.
Men jeg er ikke så tøff i trynet at jeg ikke føler tilhørighet til Norge.
Det blir litt i overkant!
Rød makt på Hansa!

Syng for Brann

Brann stiller også for meg mange hakk foran landslaget. Mange hakk!
Og nasjonalsangen gir meg ikke klump i halsen som Nystemten kan gjøre.
Men jeg er ikke så tøff i trynet at jeg ikke føler tilhørighet til Norge.
Det blir litt i overkant![/quote]

Skjønner ikke hva det handler om å være for tøff i trynet å gjøre.   Jeg er en liten spinker gutt/mann over 18 (litt for mye uheldigvis)      Jeg stemmer både ved lokal valg og ved stortingsvalg.

Poenget er at jeg ikke bryr meg om Norge, ok skal innrømme at jeg jublet når Rekdal scoret mot Brasil.  ;-)

Zander:)

Når flo scoret i VM 98 mot brasil er kanskje det øyeblikket i fotball som har rørt meg mest

Syng for Brann

Quote from: "Zander:)"Når flo scoret i VM 98 mot brasil er kanskje det øyeblikket i fotball som har rørt meg mest


Hva med cup-gullet 04 da.  Må nesten svare at kampene mot PSV var store!

Lefty

Quote from: "Arman"Nystemten stille derretter mange hakk før "ja vi elsker"


Huff, det var et skummelt innlegg!

Liker ikke denne formen for patriotisme...

En ting er å holde sitt Brann foran det norske fotballandslaget. For min egen del er landslaget bare en gjeng med "utenlandsklubbers millionærer" som kommer tilbake til Norge en stakket stund for å høste litt hjemmekjær populisme.

Brann står for sin historie, en svært særegen en, også! ALLE har et forhold til Brann på både godt og vondt...

Men ingen by her i landet går foran kongeriket Norge. DET har ingenting med fotball å gjøre!
- Tenk dere godt om før dere sier det...

Lefty

jkippers

Quote from: "Zander:)"Når flo scoret i VM 98 mot brasil er kanskje det øyeblikket i fotball som har rørt meg mest


Rørende øyeblikk i rangert rekkefølge;

1. cupfinalen 2004
2. seminfinalen mot LSK i 1995
Gull 09

DJ_ADG

Quote from: "Lefty"
Quote from: "Arman"Nystemten stille derretter mange hakk før "ja vi elsker"
Men ingen by her i landet går foran kongeriket Norge. DET har ingenting med fotball å gjøre!
- Tenk dere godt om før dere sier det...


Lokal patriotisme, Nystemten é en av de viktigste sangene for meg, "Ja , vi elsker" kan eg ikkje en gang slutten av 1 verset.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Christian

Angående respekt for viktige sanger så kan det jo nevnes at vi (Brann-supporterne) fikk litt pepper for å synge Nystemten under Kongesangen på Ullevål. Bare en tanke...

Ricky

Quote from: "Arman"faktisk enig,selvfølgelig stiller brann mange hakk før norge.
Nystemten stille derretter mange hakk før "ja vi elsker"

Per Anders

Opplevde det samme. Satt på langsiden, motsatt av "monarken", og hørte JEG TOK MIN NYSTEMTE CITAR I HENDE.... Sprudlende følelse. Det må samtidig bli sagt at "Ja vi elsker" har ALDRI blitt sunget så høyt, tydelig og kraftig i cupfinalens historie. Tøft å høre skarre-R'en overdøve tydelig mannskoret med mikrofoner.

Vi er fra BERGEN.

Bombefar

Quote from: "Ricky"
Quote from: "Arman"faktisk enig,selvfølgelig stiller brann mange hakk før norge.
Nystemten stille derretter mange hakk før "ja vi elsker"


Jeg bare lurer. Hørte du Nystemten bra samtidig som kongesangen??

QuoteAngående respekt for viktige sanger så kan det jo nevnes at vi (Brann-supporterne) fikk litt pepper for å synge Nystemten under Kongesangen på Ullevål. Bare en tanke...


Nå begynte vi faktisk å synge Nystemten før de begynte med kongesangen og de kan ikke forvente at vi avslutter midt i nasjonalsangen vår heller (noe kongesangen definitivt ikke er, og jeg tviler på at det er mange som kan teksten)

Ricky

Quote from: "Bombefar"Jeg bare lurer. Hørte du Nystemten bra samtidig som kongesangen??

Nei, til det ble avspillingen av kongesangen over høyttaleranlegget for høy. Men Brannsvingen kunne høres, selv om det ikke var rungende.

QuoteAngående respekt for viktige sanger så kan det jo nevnes at vi (Brann-supporterne) fikk litt pepper for å synge Nystemten under Kongesangen på Ullevål. Bare en tanke...


Jeg forventer ikke at bortefansens supportere skal stå og ære Nystemten når de er på Stadion. På sett og vis forventer jeg det motsatte.
Kun når det er snakk om et minutts stillhet for å minnes en tragedie, så bør alle på tribunen være "på samme lag".

Arnamann

Satt helt ut til høyre for vår kjekke Konge ( der som svingen begynner) og jeg kunne ikke høre nystemten der som jeg satt. Nå hadde jeg riktignok en høyttaler "midt i trynet" da så..
Det var vel ca 32 mann som sang "Kongesangen" på ullevål, det mannskoret som var på matta med orkesteret.. Vanlige nordmenn kan ikke den sangen der, måtte lære den i militæret, glemt nå.. hehe
rnamann

mister

bare for å ha sagt en ting enkelt og greit, det E vår nasjonal sang... ikke noe med å være patriot og alt d der,
du skal nok leite lenge etter en sang der kongen reiser seg når den blir sunget uten at det er landets nasjonalsang....

ole

Det er rart hvordan en trøndersk prest og en gammel danske kan sitte følesene i sving å bergenserne

Lefty

Quote from: "mister"bare for å ha sagt en ting enkelt og greit, det E vår nasjonal sang... ikke noe med å være patriot og alt d der,
du skal nok leite lenge etter en sang der kongen reiser seg når den blir sunget uten at det er landets nasjonalsang....
tenk det gjerne! Men ikke forvent at andre skal forstå det...

Vet ikke om jeg skal le eller gråte rundt denne tråden, egentlig?!

Lefty

PS! Sundt vett og folkeskikk er ikke en epidemi andre landsdeler uheldigvis har! Blir like dumt som at vi skulle forarge oss over at Bergen var Svartedauens inngangspunkt i Norge!  :D

Per Anders

Det at svartedauen kom til Bergen først i Norge kunne ingen bergensere hjelpe for.

At Moldes spillere ikke viser respekt når "nystemten" synges, er noe helt annet.

Lefty

Quote from: "Per Anders"Det at svartedauen kom til Bergen først i Norge kunne ingen bergensere hjelpe for.


-My point exactly!

Quote from: "Per Anders"At Moldes spillere ikke viser respekt når "nystemten" synges, er noe helt annet.


Hvorfor ikke bruke "Nystemten" slik "You'll never walk alone" blir brukt på Anfield? Vet historien bak sangen ikke er lik og at den mere står for LFC, enn byen Liverpool. Men håper poenget mitt likevel kommer fram?!

Jeg kan godt jalle og skrall både "Vestland, vestland" eller "Nystemten" til halsen blir tørr som en alkoholikers hals om morningen. Men å gjøre dem til mere enn det de er, blir i meste laget...

Hvor kan man få tak i denne "Nystemten" på mp3, forresten? ?:)

Lefty

DJ_ADG

Quote from: "LeftyHvorfor ikke bruke "Nystemten" slik "You'll never walk alone" blir brukt på Anfield? Vet historien bak sangen ikke er lik og at den mere står for LFC, enn byen Liverpool. Men håper poenget mitt likevel kommer fram?![/quote

Glasgoe Celtic startet med "You'll never walk alone" på slutten av 50-tallet, mens Liverpool startet med det på 60-tallet.

Under "Nystemten" kan vi hjøre som på Celtic Park. Der holder alle opp sjerfene sine under "You'll never walk alone". Det é noe som ser veldig bra ut.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Lefty

Jaja, Celtic og Liverpool FC er jo ikke akkurat uvenner, så det er sikkert greit...

Men du tok poenget, og da er jeg fornøyd!
-Glad du er enig! :D

Lefty

KennethS

Eg holder meg på hjertet og synger av full hals.. Har alltid gjort det og tror de fleste gjør det.. koffor skal vi alltid ta fra england og skottland? koffor forandre på noe som funker?
tå på Brann

Lefty

Quote from: "KennethS"Eg holder meg på hjertet og synger av full hals.. Har alltid gjort det og tror de fleste gjør det.. koffor skal vi alltid ta fra england og skottland? koffor forandre på noe som funker?


*Gremmes*

Poenget var ikke å ta noe fra noen! Det var bare et eksempel på hvordan sanger og fotball kan forenes i skjønnhet!

Funker?! -HVA DA?

Tror ikke du vil skjønne, KennethS! Og hvorfor forandre på noe som tydeligvis ikke funker?!

Lefty

KennethS

Quote from: "Lefty"
Quote from: "KennethS"Eg holder meg på hjertet og synger av full hals.. Har alltid gjort det og tror de fleste gjør det.. koffor skal vi alltid ta fra england og skottland? koffor forandre på noe som funker?


*Gremmes*

Poenget var ikke å ta noe fra noen! Det var bare et eksempel på hvordan sanger og fotball kan forenes i skjønnhet!

Funker?! -HVA DA?

Tror ikke du vil skjønne, KennethS! Og hvorfor forandre på noe som tydeligvis ikke funker?!

Lefty


Eg svarte på innlegget til dj, om forslaget om sjerfene over hodet osv osv... Som eg mener e tull når det gjelder nystemten.
tå på Brann

grei

Er vel ikke så stort problem uansett hvordan man så på det. Det er ikke sånn at hele stadion står i stram positur med hånden på brystet. Det gjelder noen innimellom, men langt fra flertallet.

Bombefar

Quote from: "Lefty"
Quote from: "KennethS"Eg holder meg på hjertet og synger av full hals.. Har alltid gjort det og tror de fleste gjør det.. koffor skal vi alltid ta fra england og skottland? koffor forandre på noe som funker?


*Gremmes*

Poenget var ikke å ta noe fra noen! Det var bare et eksempel på hvordan sanger og fotball kan forenes i skjønnhet!

Funker?! -HVA DA?

Tror ikke du vil skjønne, KennethS! Og hvorfor forandre på noe som tydeligvis ikke funker?!

Lefty


Hva er det du mener ikke funker da??

Lefty

Quote from: "Bombefar"Hva er det du mener ikke funker da??


Synet, åpenbart... Men han svarte visst på et annet innlegg, ser jeg?!


Lefty

Roffarne

Nu går alt så meget bedre.

KennethS

tå på Brann

Go Up