• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Aalesunds nye stadion

Started by Per Anders, November 24, 2004, 21:57:33 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Kruxleiven

Måtte være noe sånt som var grunnen ja. For øvrig skal man jo ikke stole blindt på slike sider. Får håpe det blir på Råsunda da.

Nixon

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/fotball/article919135.ece

Det er ikke bare i Bergen man er visjonsløse. Og Oslo som har flere innbyggere enn Bergen og det hele...
Rød makt på Hansa!

Kirk

Quote from: "Kruxleiven"
Har vel uttalt meg før om tilskuerantall. Jeg syns at med 21000 så har man funnet den gyldne middelvei. 22500 var det jeg håpet på, men 21000 er nært nok. 30000 virker uforsiktig og som en dårlig ide. Ikke sikker på om vi vil klare å fylle stadion en eneste gang da. For øvrig er vel de aller fleste enig i om at 21000 virker som et fornuftig tall. Bare det ikke bli 18000 da som Dahl har ymtet frempå om tidligere.


Det er bare å gå inn på http://www.storbergen.no/ laste ned PDFen og begynne å telle. Hvert eneste sete er tegnet inn. Som jeg har sagt andre steder så er det faktisk i UNDERKANT av 18 000 plasser, og dette er de planene de skal sende inn for godkjenning. Legg merke til at det oppgitte tallet økte fra 18-19 000 til plutselig å være "opptil" 21 000 i løpet av noen dager, tilfeldigvis etter at Mindemyren ble lansert med sine 28 000 plasser.

Håper virkelig at jeg har telt feil, for 18 000 er vel de fleste enig om er for lite. Etter min mening vil 21-24 000 være passelig, samtidig som de bør dimensjonere Nordre tribune slik at den kan bygges på med en etasje senere hvis det viser seg å være nødvendig.

purolatino

Hvor er hvert eneste sete tegnet inn?, synes egentlig at kapasitet på 21.000 e for lite, ka hvis vi kunne fått 22.000 sitteplasser og 3000 stå plasser så kunne blitt gjort om te sitteplasser ved behov?, synes vi ska ha plass te 25.000, d holder. Dette med Stadion e litt vanskelig synes jeg, på en måte e eg enig at sjelen te stadion e der den e idag, men d e litt dumt med bygge mulighetene der, synes også at det ser litt løkt ut med Hansa tribunen på de nye tegningene, men skjønner at man ikke bare kan jevne den kostbare tribunen med jorden, tror også at d kunne blitt bra med ny stadion på mindemyren også, har mye bedre bygge muligheter der.

megleren

r og blir et sittesvin på Hansa

Brann-Peter!

Quote from: "grei"
Quote from: "Kruxleiven"Noen virker jo i hvertfall fullstendig å gi faen om man klarer å fylle stadion sin eller ikke. Hammarby har planalgt stadion til 50000. Det er jo helt sykt. http://www.stadiumguide.com/nyahammarby.htm Med dagens stadion på rundt 15-20000 så virker dette helt uforståelig.

Det står mer om dette inne på sidene deres. Hammarby planla i utgangspunktet 25000, 50000 blir det bare dersom den nye arenaen skal ta over for Råsunda som nasjonalstadion. At et nasjonalt anlegg skal ha enorm kapasitet er forståelig- Ullevaal er for liten i så måte.


Hva skal de med så mange plasser?? :?
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

Per Anders

BL.....

Når jeg sier at jeg tror stadion kommer til å være TEMMELIG stappfull fremover, så betyr ikke det 21000 i hver eneste kamp. Jeg tror snittet vil ligge på rundt 18000. Det betyr at med 13 hjemmekamper vil 4-5 kamper være stappfulle 4-5 kamper rundt 17-19000, og 4-5 kamper rundt 13-15000.

Hadde vi bygget et stadion med plass til over 25000, så hadde jeg trodd på et snitt over 20000. Uten å blunke.

Dette lar seg ikke gjøre der stadion ligger i dag, da infrastrukturen er fullstendig på trynet, etc.

Sjelen til Brann ligger i HELE Bergen, ikke i Fridalen. Brann stadion slik den er i dag, er veldig forandret fra da jeg begynte å vanke der opp midt på 80-tallet. Da var gamle sitte 2/3 av det den er i dag, tømmerstokkene lå øst for gamle sitte, der den nye delen står i dag. Hansasvingen var en asfaltert skråbakke.

Litt info til alle som er født på 80- 90-tallet.

Nixon

Quote from: "Per Anders"Sjelen til Brann ligger i HELE Bergen, ikke i Fridalen. Brann stadion slik den er i dag, er veldig forandret fra da jeg begynte å vanke der opp midt på 80-tallet. Da var gamle sitte 2/3 av det den er i dag, tømmerstokkene lå øst for gamle sitte, der den nye delen står i dag. Hansasvingen var en asfaltert skråbakke.
Rød makt på Hansa!

Yngve

Quote from: "Per Anders"
Alt dette dreier seg om subjektive vurderinger som Per Ove Ludden og co. tar, og vi kan lite eller intet gjøre med denslags. Når det gjelder anlegget, så er det et spørsmål for 20-30-40 år frem i tid. Det er ikke så enkelt som noen av dere hevder, at hvis Brann plutselig gjør kjempesuksess sportslig, så blir man rik og kan bygge et nytt anlegg om ti år. Bygges stadion ut til maksimum 21000 nå, så blir stadion værende slik i sinnsykt mange år fremover.
er ikkje dette særs subjektiv tankegong og eller?


QuoteNår det gjelder "luftslott", så synes jeg dere overdriver. Ingen av oss har sagt noe om 40-50000. Dette er selvsagt latterlige tall. Når noen av oss nevner 30-32000, så er det (ihvertfall fra min side) å trekke litt ekstremt i den ene retningen. Dette for å påpeke at en "fornuftig" løsning burde ligge et sted midt mellom dette. 26-28000 synes jeg ikke er noe "luftslott". I fjor hadde vi et snitt på nesten 14000. Ved å bygge et stadion på over 25000 vil vi selge flere partoutkort, infrastrukturen rundt et slikt anlegg ville blitt vesentlig bedre, fasiliteter ville trekke i positiv retning, tak over alle tribunene ville gjort det triveligere for alle. Jeg tror bestemt at vi ville fått et snitt på over RBK sitt snitt fra i år på 17400. Et snitt på rundt 18000 (kun 4200 flere enn i år, og faktisk realistisk i mine øyne) ville bety at vi ikke ville hatt mange kamper som hadde vært glisne. Som jeg tidligere har nevnt, ville det være mulig i enkelte kamper hvor man antar på forhånd at det vil komme færre folk, å stenge av enkelte av de øverste tribuneseksjonene, slik at intimiteten og trykket mot banen ville bli optimal. Jeg tør vedde på at vi ikke vil oppleve mange flere kamper i fremtidens Bergen hvor det kommer under 10000 tilskuere. Jeg tror vi så den siste i år, da det var litt under 9900 i en kamp.


Forklar meg no, kvifor er infrastrukturen så utruleg mykje betre 500 meter nede i gata? kvar er parkeringsplassane, eventuelt kvar skal dei kome? kvar skal bussane stå, korleis har du tenkt deg trafikkavviklinga i forhold til i dag for naboar og andre forbipaserande? og ikkje snakk om nygårdstangen no, den er ikkje eit aktuelt alternativ, den er død og begravd.slutta og eksistere.eit ikkje levande prosjekt.

Du som snakkar så fint om visjonar og framtidsplanar, eg er villig til å vedde med deg om at me får seriekampar på stadion dei neste 5 åra som har under 10 000 på tribunane, garantert neste år alt. Litt motgang og folk som ikkje er i "den harde kjerne", som består av maks 7 000 menneske, vil byrje å tenkje seg om meir enn eingong før dei reiser på kamp, uavhengig av infrastruktur og andre herligheter.

EIn ting skal du få rett i, den fyrste, kanskje dei to fyrste sesongane med ny stadion med 21 000 plassar vil det vere for lite, men etter nokre år med sedvanleg Brann spel, vil dette stabilisere seg fint.

QuoteVi trenger 28600 sitteplasser i fremtidens Bergen.


kvifor 28600? kvifor ikkje 27 300? 26 900? 29 015?

BL

Quote from: "Per Anders"BL.....

Når jeg sier at jeg tror stadion kommer til å være TEMMELIG stappfull fremover, så betyr ikke det 21000 i hver eneste kamp. Jeg tror snittet vil ligge på rundt 18000. Det betyr at med 13 hjemmekamper vil 4-5 kamper være stappfulle 4-5 kamper rundt 17-19000, og 4-5 kamper rundt 13-15000.

Hadde vi bygget et stadion med plass til over 25000, så hadde jeg trodd på et snitt over 20000. Uten å blunke.


beklager Per Anders, men eg klarer ikkje ta deg helt seriøst.... så eg legger den diskusjonen død for min del, og gleder meg til nye stadion står ferdig
Hansa-
Felt Z

Kirk

Quote from: "purolatino"Hvor er hvert eneste sete tegnet inn?


Hvis du går inn på http://www.storbergen.no/ og klikker på Stadionlinken, så kan du laste ned en PDF-fil. På side 13 av den PDFen kan du se alle setene hvis du zoomer inn langt nok. På side 15 kan du se hvor mange rader det er på hver tribune.

På tribune nord og klokkesvingen er det tegnet inn 22 rader, mens det på "Gamle Sitte" er tegnet inn 21 rader. (Til sammenligning er det 25 rader på Hansa-tribunen. ) Så er det bare å begynne å regne . . . .

Tror jeg kom til ca. 17 900, men jeg håper inderlig at jeg har bommet med noen tusen!

grei

Dette antallet rader på tegningen er ikke noe å henge seg opp i. Det er helt sikkert bare et røft overslag gjort av tegneren. Ett ord fra ledelsen i prosjektet og vips, har de tegnet inn 3-4 rader til.

Kirk

Quote from: "grei"Dette antallet rader på tegningen er ikke noe å henge seg opp i. Det er helt sikkert bare et røft overslag gjort av tegneren. Ett ord fra ledelsen i prosjektet og vips, har de tegnet inn 3-4 rader til.


Fint hvis du har rett, men jeg tviler på det. Med 3-4 rader til blir tribunene høyere, og da snakker vi plutselig ny reguleringsplan, Nymark vel i fakkeltog og 10 nye år med syting og klaging . . .

grei

Quote from: "Kirk"
Fint hvis du har rett, men jeg tviler på det. Med 3-4 rader til blir tribunene høyere, og da snakker vi plutselig ny reguleringsplan, Nymark vel i fakkeltog og 10 nye år med syting og klaging . . .


Neida, tribunen trenger ikke bli høyere. De nye tribunene skulle være omtrent like høye som Hansa, var det ikke så? Ergo skulle det være plass til like mange rader. På Hansa er det altså 25 rader. Og hadde det ikke vært for at Hansa er bygget med to nivåer medet gangfelt mellom, hadde det vært plass til kanskje tre-fire rader til (det er et par meters høydeforskjell mellom etasjene). I tillegg går ikke setene helt ned til banen, og her kunne de helt sikkert fått inn en rad til, kanskje to. Innenfor høyden av Hansa skulle det altså i teorien være plass til rundt 30 rader.

De nye tribunene skal som kjent ikke deles opp i etasjer. Med andre ord: Det vil være en enkel sak å få plass til mange flere rader enn 21/22 innenfor den høyden de planlegger.

Og om ikke dette var nok: I den gamle reguleringsplanen er nordre tribune godkjent for å være noe høyere enn den nå er planlagt, så skulle de ønske å bygge litt høyere for å få plass til enda flere trengs det ingen omregulering.

Slapp av. Dette blir bra.

Go Up