• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Vekselsang mellom tribunene...

Started by jkippers, October 09, 2004, 14:23:02 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

jkippers

... er en tøff ting.

Som kjent kan aldri hele Stadion synge i kor, på grunn av tidsforsinkelsen på lyden.

Tøffe effekter kan i stedet oppstå når tribuneseksjoner synger ellere roper "mot hverandre".

For svært mange år siden lanserte jeg denne idéen, uten å nå fram. Jeg prøver meg igjen.

Skal man klare å gjennomføre noe sånt, må følgende retningslinjer følges:

1. Sangen/ropet må initieres av Store Stå
2. Det må være enkelt

Man kan tenke seg mange varianter av dette, men man bør begynne enkelt. De første gangene må man ha hjelp av speaker som kan forklare hva som skal gjøres. Evt. lage en gimmick med Radio1 på midtbanen med lydmåler som kan måle hvilken av tribuneseksjonene som roper høyest?

Mitt første forslag (har en lang rekke forslag i bakhodet, men ett skritt om gangen) lyder som følger:

Store Stå: Byen e' Bergen!
Hovedtribunen: Laget e' Brann!
SS (som nå har fått med seg sitte bak seg): Byen e' Bergen!
SS: Byen e' Bergen
SS: Byen e' Bergen
Hovedtribunen: Laget e' Brann
osv. osv. osv.

Enkelt og uhyre effektfullt. Men skal hovedtribunen bli med på dette, trenger de hjelp av speaker første gangene.

En videre utvikling kunne være:

SS: Gje meg en B!
Hoved: B
SS: Gje meg en R!
Hoved: R
osv. osv. osv.

Det er svært stor sjans for at sitte bak SS vil bli med, de henger ofte med på SS sine sanger og rop, selv om dette ikke merkes så godt når man står på SS.
Gull 09

sekto

Har vel allerede vært lansert forslaget med at SS og Hansa organiserer seg på Vi e Brann, Bergens Stolthet.....

Men så var det dette med å organisere det..

Nixon

Du glemte at vi har en kul duo som heter Guttene som helt sikkert vil ta på seg jobben med å administrere dette fra midtsirkelen...
Rød makt på Hansa!

sekto

Stemmer det ja!! Kordan kunne jeg fortrenge dem!? Joda, få dem tilbake, så kommer det nok til å bli samstemt så det holder. Kan ta vekselvis å synge Ut med pakket..

jkippers

Quote from: "sekto"Har vel allerede vært lansert forslaget med at SS og Hansa organiserer seg på Vi e Brann, Bergens Stolthet.....

Men så var det dette med å organisere det..

Ja, det er vel større sjans pÃ¥  fÃ¥ med Hansa enn hovedtribunen.  FÃ¥r man dette bra til pÃ¥ Brann-VIking, kan det hende det gjentar seg spontant pÃ¥ cupfinalen. PÃ¥ tross av den syke fordelingen, vil det nok være mange Brann-supportere pÃ¥ langsidene. Tenker da pÃ¥ at det kun dreneres svartebørs-billetter til Brann (alle LYn-supportere som vil ha, har jo allerede fÃ¥tt billetter) og at de 2000 pÃ¥ fritt telefonsalg ogsÃ¥ ble drenert kun til Brann-supportere.

PÃ¥ cupfinalen kan man da tenke seg at Brann-svingen starter, og langsidene svarer.
Gull 09

sekto

Det kommer til å være Brannsupportere overalt. Ene svingen eier vi, den andre har vi halvveis okkupert med, så i tillegg kommer det til å være litt på begge langsider.. Så vi skal støtte laget fra 360 grader..

jkippers

Quote from: "sekto"Har vel allerede vært lansert forslaget med at SS og Hansa organiserer seg på Vi e Brann, Bergens Stolthet.....

Jeg tror den er for vanskelig med lydforsinkelse. Det er en flott "to-stemt", men krever at de to "stemmene" står så nær hverandre at de kan følge samme rytme. Den er også såpass mye sang-preget at den trolig blir for krevende for sitte, i alle fall i debuten som "tostemt".

Jeg vil gjenta mitt forslag om

SS: By-en e' Ber-gen (tung, monoton, langsom takt gjør at ropet blir dirrende i lufta lenge nok til at det blir kult når sitte svarer:)
Sitte: Lag-e e' Brann!

Hvert rop står for seg selv, de to "stemmene" trenger ikke ha samme takt. Jeg mener altså at dette skal ropes langsomt fordelt på hhv. 5 og 4 tunge, like lange taktslag. Det skal for all del ikke synges som i sangen med samme refreng.
Gull 09

Alexåsane

Syns vi skal prøve å få til SS:Vi e brann bergens stolthet! Hansa: Sk brann bergens stolthet!

Bare til å få noen på Hansa til å være ops på når den komme så drar de i gang.. og en som står nedenfor SS og peker på SS når de skal synge og hansa når de skal, bare får å få alle i gang.
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

Nixon

Kan ikke fatte og begripe at dere mener dette seriøst. Skal noen stå og peke på oss når vi skal synge? Hva er vi, dukketeater? Vi på Hansa synger når vi vinner! Og ikke når SS mener vi bør.
Rød makt på Hansa!

grei

Vel talt. Vi fÃ¥r klare Ã¥ synge pÃ¥ egenhÃ¥nd og ikke pÃ¥ kommando.  Han som kom med idéen skal dog ha ha for at han forstÃ¥r at rop som "vi é >Brann, Bergens stolthet" ikke vil fungere ettersom slike rop ikke kan utføres rytmisk. Det har nemlig de færreste her skjønt.

Romani3

Eg har sittet endel på Hansa og når SS synger "Vi e Brann Bergens stolhet!", så e d ikkje akkurat så mange på Hansa som svarer "SK Brann Bergens stolthet!". Tror ikkje alle vet at de ska d. Eg og de eg pleier å være på Stadion med pleier å svare, men d e sjelden flere blir med av den grunn.
Liker meg best på SS, eg.
color=red]Vi e Brann, seriemester![/color]

Nixon

Quote from: "Romani3"Eg har sittet endel på Hansa og når SS synger "Vi e Brann Bergens stolhet!", så e d ikkje akkurat så mange på Hansa som svarer "SK Brann Bergens stolthet!". Tror ikkje alle vet at de ska d.

Vet ikke at vi skal det? Du verden...
Rød makt på Hansa!

paf

Quote from: "jkippers"... er en tøff ting.

Plankehaugen var utrolig flinke til å dra med seg sine sittetribunene i går. Imponerende engasjement fra hele stadion der, og det beste jeg har opplevd i Norge i så måte. Poenget er at de brukte den type vekselsang som beskrives her hyppig.

jkippers

Quote from: "paf"
Plankehaugen var utrolig flinke til å dra med seg sine sittetribunene i går. Imponerende engasjement fra hele stadion der, og det beste jeg har opplevd i Norge i så måte. Poenget er at de brukte den type vekselsang som beskrives her hyppig.

Og det burde også skje på Brann Stadion. Jeg tror sitte-publikum er overmodent for å engasjere seg på en mer variert måte enn å rope "Heia Brann, Heia Brann, Heia Brann..." som raskt koker ut i en usynkronisert kakafoni grunnet lydforsinkelsen mellom tribuneseksjonene.

Virkelig allsang opplevde vi jo i semien i 95, men utover det har det vel vært skralt fra sittetribunene.

Det siste vi ønsker er en ny Tommy Sulen som skal løpe foran sitte og dirigere med ropert o.l. Men jeg mener det er helt nødvendig med en viss regi på førstegangs introduksjon for stadion-publikummet.

Jeg vil gjenta mine tidligere kriterier:

Kampropene som legges opp til vekselsroping bør introduseres av SS. De bør jekke ned tempo og passe på å la ropet bli hengende i luften uten selv å følge etter med tilsvaret. Hvorvidt hovedtribunen eller Hansa skal svare får jo være opp til den enkelte publikummer, men det er ingenting i veien for at begge svarer. Tidsforsinkelsen på lyden fra SS til hovedtribunen er jo omtrent lik tidsforsinkelsen til Hansa, så Hansa og hoved ville ha svart helt på likt utifra min tankegang.

Sitte bak SS må naturligvis hive seg med, noe de vil gjøre i 2.runde når de skjønner hva SS har dradd i gang.

Hadde vært grisekult om dette ble introdusert for publikum under Brann-Viking. I Cup-finalen vil SS stå på nedre Cola (eller var det VG). De vil kunne initiere samme type vekselrop på Ullevål som på Stadion, og da vil vi taperne på langsidene kunne svare.
Gull 09

Henningen

Fin ide dette, kan sikkert bli kjempebra hvis man klarer å introdusere det skikkelig!!
MEN! Vi må ha en skikkelig bra vekselsang! Noen som har fått med seg Rosenborg sin? Den "ro-sen-borg"?
Den høres helt forjævlig ut!! Høres ut som en begravelse!!  :wink:

jkippers

Quote from: "Henningen"Fin ide dette, kan sikkert bli kjempebra hvis man klarer å introdusere det skikkelig!!

Jeg går vekk fra mine tidligere uttalelser om at systemet med vekselrop bør introduseres "offisielt" første gang ved hjelp av speaker eller Radio1 eller lignende.

Vekselrop som er ment for hele Stadion, bør introduseres ved at SS demonstrer internt hvordan det skal gjøres, og så vil kanskje resten av stadion henge seg på etterhvert.

Jeg vil da gjenta premissene for at dette kan bli vellykka:

- tempoet må være sakte og taktfast
- pausen mellom ropene må være kunstig lang, slik at det ikke blir heseblesende å skulle henge seg på
- ingen melodi i ropet, ren roping

Forslaget mitt er altså;

Gruppe 1: By-en e' Ber-gen
Kunstpause
Gruppe 2: La-ge e' Brann!
Repeat

Forresten, kanskje offisiell introdusering likevel trengs. Hva med å kjøre det i Spektrum. Dere 12.menn? Hører dere meg? Vil dere lede dette i Spektrum?
Gull 09

Go Up