• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Aksjon "Rettferdig cupfinale-billett fordeling 2005&quo

Started by jkippers, October 07, 2004, 12:37:52 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

jkippers

Tillater meg å starte ny tråd om cupfinale billettene da jeg har et konkret forslag til en aksjon for neste år. Som finalist i år har selvsagt Brann ingen troverdighet hvis de oppfordrer andre klubber til å gi fra seg billetter. Derfor må dette skje neste år (hvis ikke da Brann kommer til finalen neste år igjen!)

Vi er jo alle kjent med den absurde fordelingen av cupfinale billetter som skjer sentralt fra NFF. Blant mange rare mottagere er alle Tippeliga-klubber som får 80 billetter hver, og alle 1.div. klubber som får 40 hver.

Hvert eneste år er det et fast rituale at finalelagene klager over fordelingen. Men skal vi få gjort noe med dette, må de lagene som ikke er i finale gå foran som gode eksempel.

Neste år bør derfor Brann (hvis de ikke er i finalen) gå i spissen for en aksjon de kaller "Rettferdig billett-fordeling til cup-finalen 2005" og gi fra seg minst halvparten av sine 80 billetter. Disse billettene gir de selvsagt til finale-lagene. Aksjonen bør få god oppslutning fra andre klubber, da alle jo er misfornøyde med billett-fordelingen når de selv er i finalen.

I tillegg til at en slik aksjon faktisk vil kunne gi en del billetter til finale-lagene, vil den også fungere som et sterkt signal mot NFF om at de bør gå gjennom fordelingen av øvrige billetter.

Oppfordrer med dette Brann Bataljon til å ta initiativ overfor SK Brann om en slik aksjon neste år.
Gull 09

Nixon

Får de virkelig 80 billetter hver? Selv ved en halvering til 40 er det for mange! God ide til aksjon for neste år!
Rød makt på Hansa!

el-diego

ja sant  80 billetter,.......... men hva med tromsdalen i 1 div  som får 40 billetter.....hrrrmmf...........henger ikke på greip.  

Hørte at da Viking var i cupfinalen for ett par år siden , stod Raufoss spillerene utenfor Ullevååll og solgte billetter. (det har jeg fra en kamerat som såg det med egne øyne)
udere est facere

mr-bolstad

må rett og slett si at d var en av de beste ideene jeg har hørt på lenge!!!

håper dette kommer til å fungere i fremtiden!
get land, Eget Landslag.
Brann!!

Christian

Det har vært sagt mange ganger før; Brann og de andre klubbene har vært med å lage de reglene som gjelder i dag. Om de vil at fordelingen NFF i dag gjør skal endres kan dette ordnes gjennom de kanalene som allerede finnes (fotballtinget eller noe?).

Utover det syns eg det er et bra forslag til aksjon, men har vanskelig for å se det skje. Når alt kommer til alt er det nok ingen som egentlig har lyst å gi fra seg billettene SINE.

Brann e livet mitt :)

Meget god ide synes no eg, men spørsmålet e jo om vi noen gang får gjennomslag på dette, d tviler eg sterkt på. D e jo sykt at et lag langt ned i 1 divisjon får en hel haug med billetter, de fleste intresserer seg neppe, i alle fall ikkje t å se finalen. Tipper at 90% av disse selger billettene sine t svartebørs haier, eller selger de sjøl. D e en stor skam at d skal være sånn. Kofor i svarte skal de ha rett på billetter når ikkje alle medlemmene har d en gang??
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

jkippers

Quote from: "Brann e livet mitt :)"Meget god ide synes no eg, men spørsmålet e jo om vi noen gang får gjennomslag på dette, d tviler eg sterkt på.


Takker for all støtte til forslaget mitt. Dersom Brann ikke selv er villige til å gjøre dette ved neste korsvei, frasier de seg definitivt all mulig klagerett over cupfinale-billett fordelingen.

Det kunne jo være interessant - dersom det er noen VIF-supportere eller lignende tilstede, hva de mener om saken? Vil dere ta initiativ overfor deres klubb om å donere deler av klubbens billett-kvote til finalelagene? Skjønner jo at det blir litt vanskelig med Lyn, men tenk over det? Tror dere ikke dere ville trenge billettene fra Brann den dagen dere er i cupfinale?
Gull 09

jkippers

Jeg luftet forslaget mitt på Kjernens (www.kjernen.no) sitt diskusjonsforum. Umiddelbart kom det 4 meldinger som var svært positive. Ingen der forsto hva RBK skulle med 80 billetter til Brann - Lyn. Har også luftet det på Klanen sine sider, men ikke fått respons der ennå.

Det kunne blitt en meget flott supporter-aksjon dersom supportere over det ganske land gikk sammen om å oppfordre sine klubber om å gi finale-billettene til finale-lagene. Bataljonen må naturlig nok holde en lav profil dersom en slik aksjon blir dradd i gang allerede i år.
Gull 09

Ricky

Hos TL-klubbene tipper jeg mange av de 80 billettene går videre til klubbens sponsorer og partnere som "smøring" for et fortsatt godt forhold mellom dem og klubben. Men det er nå bare en løs teori..

K_p(Kjernen)

Det må da være en fordel for Brann at ikke Rosenborg scorer på alle sjansene sine?» (Arne Scheie under cupfinalen 1995)

jkippers

Quote from: "K_p(Kjernen)"


Jeg kunne godt å ha laga en hjemmeside, men poenget mitt er at det som viser igjen er konkret handling, og ikke bare slagord. Konkret handling vil være en konkret billett-donasjon fra et ikke-finalelag til et finalelag.

At dette vil gi oppmerksomhet er vel dagens BT-artikkel et levende bevis på;

http://fotball.bt.no/nyhetsarkiv/article.jhtml?articleID=68654
Gull 09

howie

Jeg syns det var et godt forslag fra jkippers, men Christian har et poeng også...

NFF styrer ikke alt 100% selv.
Hadde det ikke vert for fotballklubbene hadde det ikke vert no NFF.
Selvfølgelig er dei norske fotballklubbene med og bestemme en del i hvilke regler og lover vi har i NFF.
Så hvordan kan vi vere så sikre på at ledelsen i Brann faktisk er enig i alt som blir sagt på dette forumet?

Henki

Et godt forslag som alle Tippeligalagene burde følge. Cupfinalen er først og fremst en festdag for de to klubbene som tross alt har klart å kjempe seg til finalen og deres supportere. Har litt vanskelig for å se hva folk i Skeid og Tromsdalen eller Rosenborg for den del har å gjøre på en cupfinale der deres lag ikke er med.
Ballen skal fremover!

KennethS

En veldig god ide, bare ett spm, koffor skulle Brann gi vekk billettene sine til andre lag når de ikkje engang setter pris på sine egne supportere?
tå på Brann

jkippers

Quote from: "KennethS"En veldig god ide, bare ett spm, koffor skulle Brann gi vekk billettene sine til andre lag når de ikkje engang setter pris på sine egne supportere?


Svaret burde være enkelt: For å få flere billetter når de selv er i cupfinalen.

Hvis vi tenker oss at f.eks. Viking banker på Brann sin dør og sier: "Her er 40 billetter som dere skal få, men da må dere love oss å gi oss 40 dersom vi kommer i cupfinalen og dere ikke er der". Brann ville vel ha jublet over en slik forespørsel?

En slik billett-donasjon må altså ses på som en egoistisk handling, med tanke på egne cupfinaler.

Iflg. forumet til Kjernen, skal faktisk Viking ha gitt billetter til RBK ved en annen cupfinale.
Gull 09

megleren

Jeg foreslår at dere sender en mail til samtlige klubber å stiller dette spørsmålet til dem. Dere vil oppdage at 95% av klubbene ikke svarer dere. Vet dere hvorfor? Joda fordi de har lovet sine sponsorer og samarbeidspartnere deres cupfinalebilletter. Og de ønsker å beholde billettene selv. Mange får i utgangspunktet for mye billetter. Men spør om de vil avgi noen? Dere får nei. Men ideen er glimrende.
r og blir et sittesvin på Hansa

Møllaren

Jeg går ut i fra at ingen av de store klubbene er fornøyd med sin kvote når de kommer til Finalen. Brann burde ta opp fordelign på neste møte i NFF. Stiller de andre klubbene også spm. vil man kunne oppnå en mer rettferdig fordeling av biletter til de to finalistene. Dagens svartebørsmarked taler jo for seg: Tusenvis av biletter kommer fra NFFsponsorer og fotballklubber som ikke bryr seg om finalelagene.
øllaren

paf

Quote from: "Møllaren"Jeg går ut i fra at ingen av de store klubbene er fornøyd med sin kvote når de kommer til Finalen. Brann burde ta opp fordelign på neste møte i NFF. Stiller de andre klubbene også spm. vil man kunne oppnå en mer rettferdig fordeling av biletter til de to finalistene. Dagens svartebørsmarked taler jo for seg: Tusenvis av biletter kommer fra NFFsponsorer og fotballklubber som ikke bryr seg om finalelagene.

Norsk Toppfotball står ikke samlet i synet på dette. For eksempel ønsker både Rosenborg og flere førstedivisjonsklubber å beholde dagens fordelingsnøkkel. Det vi ser er at klubbene ikke har gjort en dritt for å få endret dette - det er det faktisk supporterne som har gjort og må gjøre. Den eneste plassen vi kan få gjennomslag er på fotballtinget, men det er drit vanskelig - både på grunn av at storklubbene ikke står sammen - men også fordi de små er tjent med dagens system og vet at mange av billettene ville bli tatt fra dem.

Jeg synes uansett det er en kortslutning å skylde utelukkende på NFF her. Brann har i nyere tid ikke fått tilgang til så mange billetter som nå før, og aldri har det vært gitt færre til de organiserte supporterne.

Retorisk spørsmål: Er det virkelig noen som tror at Brann ville gjort eventuelle ekstrabilletter tilgjengelig for supporterne? Gitt at de har prioritert helt annerledes hittil?
Svar: Nei - de ville selvsagt økt kvotene til sponsorene og sørget for flere billetter til hver av de ansatte og øvrige samarbeidspartnere. Cupfinalebilletter er hard valuta og her gjelder det å kjøpe seg de vennene som lar seg kjøpe.

Jeg blir så jæla forbanna!

Nixon

Hva er det egentlig som skjer i Idrettsveien? Vi har jo hele tiden hørt fra BBB at de fra dag en har hatt en meget godt forhold til Brann. Har de holdt BBB for narr hele tiden?
Rød makt på Hansa!

KennethS

Quote from: "jkippers"
Quote from: "KennethS"En veldig god ide, bare ett spm, koffor skulle Brann gi vekk billettene sine til andre lag når de ikkje engang setter pris på sine egne supportere?


Svaret burde være enkelt: For å få flere billetter når de selv er i cupfinalen.

Hvis vi tenker oss at f.eks. Viking banker på Brann sin dør og sier: "Her er 40 billetter som dere skal få, men da må dere love oss å gi oss 40 dersom vi kommer i cupfinalen og dere ikke er der". Brann ville vel ha jublet over en slik forespørsel?

En slik billett-donasjon må altså ses på som en egoistisk handling, med tanke på egne cupfinaler.

Iflg. forumet til Kjernen, skal faktisk Viking ha gitt billetter til RBK ved en annen cupfinale.




Flere billetter ja, ganske genialt, men tror nok sponsorene til Brann kommer til og gni seg mer i hendene av en slik aksjon enn vi supportere bør. Tipper Brann gir enda flere vekk til sponsorene da. Blir nok ikkje supporterne som vinner på en slik aksjon desverre.
tå på Brann

jkippers

Quote from: "KennethS"Flere billetter ja, ganske genialt, men tror nok sponsorene til Brann kommer til og gni seg mer i hendene av en slik aksjon enn vi supportere bør. Tipper Brann gir enda flere vekk til sponsorene da. Blir nok ikkje supporterne som vinner på en slik aksjon desverre.


Men da kan da umulig bli _færre_ billetter til Brann-supporterne av en slik aksjon? Når potten blir større må jo noe dryppe på supporterne også!! Det er da ikke umennesker som sitter i Brann-styret!
Gull 09

KennethS

Quote from: "jkippers"
Quote from: "KennethS"Flere billetter ja, ganske genialt, men tror nok sponsorene til Brann kommer til og gni seg mer i hendene av en slik aksjon enn vi supportere bør. Tipper Brann gir enda flere vekk til sponsorene da. Blir nok ikkje supporterne som vinner på en slik aksjon desverre.


Men da kan da umulig bli _færre_ billetter til Brann-supporterne av en slik aksjon? Når potten blir større må jo noe dryppe på supporterne også!! Det er da ikke umennesker som sitter i Brann-styret!


Får nå se, dessuten e vel ullevål bygget ut neste gang Brann kommer i finalen allikavel :D
tå på Brann

jkippers

Quote from: "KennethS"Får nå se, dessuten e vel ullevål bygget ut neste gang Brann kommer i finalen allikavel :D


Er det planer for det? I såfall ikke for tidlig.
Gull 09

paf

Quote from: "jkippers"
Quote from: "KennethS"Får nå se, dessuten e vel ullevål bygget ut neste gang Brann kommer i finalen allikavel :D


Er det planer for det? I såfall ikke for tidlig.

Det er det. Det er snakk om 2.000 nye plasser. De gode nyhetene er at disse i sin helhet vil gå til de deltakende klubbene (les: sponsorene deres)

paf

Quote from: "jkippers"
Quote from: "KennethS"Men da kan da umulig bli _færre_ billetter til Brann-supporterne av en slik aksjon? Når potten blir større må jo noe dryppe på supporterne også!! Det er da ikke umennesker som sitter i Brann-styret!

Potten er blitt større i år enn sist - det dryppet mindre på supporterne i år enn i 99. Det er vel ikke styret som bestemmer dette, men administrasjonen selv om styret er ansvarlig. De er ikke umennesker men drevet av rendyrkede kommersielle interesser. Sånn som det virker for meg ser de først og fremst på hvordan de kan få best mulig avkastning på den kapitalen cupfinalebilletter er. Tror du det er mange av de som er medlem i Bataljonen som vil slutte å gå på stadion fordi de ikke får billetter? Hvordan tror du situasjonen ville vært med sponsorene? Jeg tror det Brann håper gjennom sin skandaløse fordeling er at flere skal bruke mer penger på Brann for å (tro at de) sikrer seg cupfinalebilletter ved senere anledninger.

paf

Et flott initiativ av Jørn dette her. Når det likevel ikke kommer til å fungere handler det en del om hva som skjer med cupfinalebillettene Norsk Toppfotball fordeler til de 30 klubbene i elite- og førstedivisjon.
De fleste av disse klubbene bruker disse billettene til to ting: De belønner de som gjør en frivillig, ubetalt og betydelig innsats for klubben gjennom hele året ved å la de få kjøpe en billett, og de fordeler en del til sponsorene sine etter ønske fra disse. Det er ingen automatikk i at lagene får tilsendt disse billettene. De må selv be NTF om billetter. I all hovedsak havner tiloversblevne billetter hos de deltagende klubbene.  Medlemsklubbene i NTF har også - så vidt jeg har skjønt - en avtale om at de tar kontakt med de deltagende klubbene og tilbyr dem tiloversblevne billetter til pålydende pris. Svært få av disse billettene havner direkte ute på svartebørsen, og svært få blir tilbudt supporterklubbene til overpris. Det skjer i så fall først etter at klubben har avslått dem. Altså er det allerede slik du ønsker på mange måter.
Hvorfor fungerer ikke dette sånn at Brann får de tusen ekstrabillettene da? Det er fordi svært mange i norsk fotball ser på cupfinalen som den store, store festdagen for fotballen her i landet. Det er stas å være på cupfinalen selv om man ikke holder med noen av lagene.
Når jeg likevel berømmer forslaget ditt er det fordi det setter fokus på de mange gruppene som får mye billetter tilgjengelig. At de øvrige klubbene i NFF får nesten 10 ganger så mange billetter som de organiserte Brannsupporterne er selvsagt vanvittig. Kan vi synliggjøre hvem som får billetter fremfor den vanlige supporter er det en god ting.
Samtidig skal vi ikke glemme Branns horrible fordeling her. Bastionen prioriteres høyest av egen klubb. Sist Engen var i cupfinalen fikk Klanen 4.400 billetter som ble fordelt til egne og klubbens medlemmer. Med unntak av Brann, Rosenborg og Vålerengen har alle supporterklubber fått tilgang til billett til alle sine medlemmer de siste ti årene... Det er ikke vanskelig hvis man bare vil...

KennethS

Quote from: "paf"
Quote from: "jkippers"
Quote from: "KennethS"Får nå se, dessuten e vel ullevål bygget ut neste gang Brann kommer i finalen allikavel :D


Er det planer for det? I såfall ikke for tidlig.

Det er det. Det er snakk om 2.000 nye plasser. De gode nyhetene er at disse i sin helhet vil gå til de deltakende klubbene (les: sponsorene deres)


Bare 2000? Fifa krever jo at alle arenaer som skal brukes til landskamper skal ha minimum 30000 sitteplasser.. per dags dato har vel ikkje ullevål mer en 25500?
tå på Brann

grei

Er du full mann, verken FIFA, UEFA, NFF eller Hordland fotballkrets har noe sånt krav. Typisk tull som spres på nett, og så tar folk det etterhvert som sannhet.

KennethS

Quote from: "grei"Er du full mann, verken FIFA, UEFA, NFF eller Hordland fotballkrets har noe sånt krav. Typisk tull som spres på nett, og så tar folk det etterhvert som sannhet.


Nei e ikkje full, men skrev litt feil. Kravet e at det skal være 30000 sitteplasser eller mer for at Norge skal kunne arrangere Em, Wm eller europacupfinaler på Ullevål. Derfor hvis det skal bygges ut så kan de like godt bygge ut slikt at Ullevål får 30000 sitteplasser. E vel aktuelt for Norge i framtiden og søke om Em sammen med Sverige og Danmark.
tå på Brann

paf

Quote from: "KennethS"Derfor hvis det skal bygges ut så kan de like godt bygge ut slikt at Ullevål får 30000 sitteplasser. E vel aktuelt for Norge i framtiden og søke om Em sammen med Sverige og Danmark.

Det er aktuelt med videre utbygging også, men NFF har neppe råd til den fulle utbyggingen med det aller første. Antar at vi rundt 2010 har et Ullevaal med 30.000 plasser - neppe før.

Go Up