• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Arve Walde

Started by TcK, September 16, 2004, 08:39:06 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

TcK

La hodet litt i bløt, og kompenserer mitt fravær på medlemsmøtet med en liten sang. *kremt*

(mel: Away in a manger / En krybbe var vuggen)

Han kommer fra Bergen
Han spiller på Brann
Han finter og skyter og scorer i blant
Han heter Arve Walde
og no skal du se!
Kordan han brillierer med bønder (evt. norge) i kne.

tja.. hva synes dere da? Er dette noe for printeren?

tck.
Jesus elsker alle barna

villaksen

egentlig bra, men det er jo så jævla synd at vi aldri kommer til å få sunget den:))

P-K

Kjempebra at du dikter sanger Tck, men hva med å forslå en på en melodi som ikke kommer fra en salme? Bare én gang i hvert fall?

Tror ikke jeg er den eneste som aldri har hørt om brorparten av sangene du referer til.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Nixon

Quote from: "villaksen"egentlig bra, men det er jo så jævla synd at vi aldri kommer til å få sunget den:))

Det er jo til tider en ganske bra aktivitet med nye sanger her på dette forumet. Hvor mange av disse sangene blir egentlig sunget på SS? Er det helt umulig å innføre nye sanger?
Rød makt på Hansa!

Roffarne

Av de få som later til å bli innført er jo denne "Soma er god nok for Roma" ett eksempel. Uten å gi den noe absolutt terningkast kan man vel si at det ikke er det beste som har blitt diktet mellom de syv fjell.

Jeg har forresten tatt meg den frihet å bruke den samme melodien og "oppbyggningen" for å la en sang til Martin Knudsen.

"Martin er god nok Vindbjart.
Martin er god nok for Voss.
Martin er god nok for Strindheim,
Men Martin han spiller for oss.
Martin, Martin, Martin er god nok for Voss.
Men Martin, Martin, Martin han spiller for oss"

Printer nogen?
Nu går alt så meget bedre.

villaksen

Quote from: "Nixon"
Quote from: "villaksen"egentlig bra, men det er jo så jævla synd at vi aldri kommer til å få sunget den:))

Det er jo til tider en ganske bra aktivitet med nye sanger her på dette forumet. Hvor mange av disse sangene blir egentlig sunget på SS? Er det helt umulig å innføre nye sanger?

Beviser bare nok en gang behov for en sanggrupe / formell ledergruppe på SS.

Mange av sangene her inne er faktisk 100 ganger bedre en hva som faktisk synges på SS i dag. Siste eksempel er jo Bengt Sæternes. Husker ikke hvem som lagde et forslag til han med melodi Anne Madame. Men den idiotiske sangen som en eller annen innførte lever i beste velgående. Det vi kunne hatt var noe erkebergensk / patriotisk og en sang med mye mer trøkk i. Men neida.

Personlig har jeg lagd mange tekster melodier. De fleste duger ( untatt mitt eget Sæternes forslag, var nesten flau etter å ha lagt det inn.)

Men sangen til Country Roads burde vært innført. Har fått tilbakemeldinger her, stavanger, fotballpub mm. Og alle synes den er meget bra. Melodien skaper også trøkk ( egne erfaringer fra old trafford, selv om det er ganske dårlig stemning der ofte).

Selv står jeg ikke på SS og har ingen mulighet til påvirke sanger, men skulle gjerne vært der og gitt folk et kurs i både synging og klapping.

Når man lager en sang bør det være en sang som man kan få med hele stadion på ( som f.eks vi è berømte brann fra bergen.)  Det er en del her inne har tenkt på når man lanserer forslag. Men i mine øyne er det rett og slett bortkastet tid.

Resultat kommer til og bli at meg selv og andre kreative hoder ikke gidder å legge hodet i bløt lenger. Så får de som står der synge sine egne sanger.

Mye på hjertet her, men blir rett og slett forbannet.

villaksen

Quote from: "Roffarne"Av de få som later til å bli innført er jo denne "Soma er god nok for Roma" ett eksempel. Uten å gi den noe absolutt terningkast kan man vel si at det ikke er det beste som har blitt diktet mellom de syv fjell.

Jeg har forresten tatt meg den frihet å bruke den samme melodien og "oppbyggningen" for å la en sang til Martin Knudsen.

Fikk ikke med meg denne i farten, men jeg stemmer heller for synge ditt forslag, enn om Soma.

For å si det slik, så er vel Soma sangen noe av det dårligste som er laget og sunget i manns minne.

Men Martin sangen var jo god mye Humor!!!
Printer nogen?

grei

Med tanke på de fleste av forslagene som lanseres her inne virker ikke sanggruppe noe videre positivt. Bedre å la flertallet på Store stå være en slags sensurinstans enn å tvinge gjennom middelmådige eller kjipe sanger låter sånn man gjorde med Soma-sangen.

Men dette var vel strengt tatt ikke det trådstarter spurte om.

TcK

om walde-sangen var på dass-nivå, er greit nok det.. fint at folk svarer i alle fall. :)

pk, vet du om mange på SS som aldri har hørt den melodien? Selv om flesteparten av sangforslagene mine er preget av spontanitet og udugelighet, har jeg sett flere klager ala "døh, har ikke hørt den melodien før, da kan vi ikke synge den sangen", enn "æsj, en salme"... men for all del. hvis du finner en annen melodi som passer, så er jo det fint.

den aktuelle melodien finner du en mager og treg versjon av på www.zeitun-eg.org/manger.mid

Jeg er forøvrig en stor tilhenger av sanger som bygger på melodier til bergenssanger. Det patriotiske preget topper sangene..

soma/roma er det ikke mye å si på i forhold til andre sanger for enkeltspillere. det er ihvertfall min mening.

angående sanggruppe har jeg fått second thoughts.. kanskje det blir best som grei sier, men da må det komme like god (les: god i antall svar) respons på hver sang som på denne her. Hvis da tanken er at sanggruppen består av bataljonens medlemmer som er aktive i forumet.. var det det du mente grei?

uansett, takk for kritikk og ros.

tck
Jesus elsker alle barna

P-K

Har ingenting imot salmer. Synger dem aldri med originaltekstene, men det får så være.

Problemet med salmene er først og fremst at de aller fleste av oss ikke kan dem. Siden vi heller ikke hører på salmer til vanlig har vi heller ikke noe grunnlag for å "ta" melodien kjapt. Og nettopp dette er essensielt for å få innført nye sanger. Hvis folk synes det blir knot å synge en sang, så lar de være.

Bergenssanger eller sanger av Bergensere er ideelt på flere plan. Det mest åpenbare er at det gir et ekstra patriotisk snev, men ved å velge slike melodier unngår vi at andre supportergrupper plagierer dem. Skulle likt å se klanen synge en sang på "Jenter fra Bergen" eller "Madam Felle"! Det skjer aldri! :)
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Roffarne

Brann-tekster på bergenssanger har vært en fanesak her inne lenge. Men, som grei sier, det blir en hel del kål ut av det meste. Må vel tolke det dithen at de forslagene som har kommet sålangt ikke har vært god nok.
Dog må du huske på PK at de fleste bergenssangene er tyske ompa-schlegere. Selv Nystemten blir fremført med en annen tekst i Baden-Baden under fuktige sammenkomster.
Men ingen utenfor Bergns grenser ville være så dum å lage nye tekster på sanger som "alle" forbinder med Byen. Det overlater vi til Sulen.

P-K

Trodde egentlig du var frankofil Roffarne, men da hadde du vel visst at Nystemten er laget på en fransk menuette. Ingen tuba her i gården...

Roffarne

Man lærer så lenge man lever:)
Jeg tok det rett og slett for gitt at den var tysk, tatt i betraktning at stort sett alt annet av bergensviser er det. Men det er notert.
Og hva frankofili angår så håper jeg i det lengste at det ikke er genetisk:)

En ting er i alle fall sikkert; jeg foretrekker både tuba, lederhosen og den forhatte trommen fremfor ett scenario der SS står og synger salmer til alle mulige anledinger.
"Dommeren skal dø" med melodi "Fra Krybben Til Korset" har liksom ikke så mye ompf.

TcK

forstår hva du mener nå pk, så den er grei. "dommeren skal dø" på "fra krybben til korset"? høres latterlig ut, men "selv jeg" husker ikke den melodien, så det er et godt poeng det der med kjente melodier..

bergenssanger, julesanger, barnesanger, melodier ala "twente"-greiene til soma (jalalalalalala osv osv..) er ting man kanskje kan satse litt på i fremtiden når det gjelder sangdiktning. mener også at "sæternes scorer mål" ikke er noe særlig å spare på i forhold til den hin sangen jeg leste for en stund tilbake siden.. var det madam felle den gikk på?

men dere får ha en fin dag.

tck
Jesus elsker alle barna

Harepus

QuoteJeg har forresten tatt meg den frihet å bruke den samme melodien og "oppbyggningen" for å la en sang til Martin Knudsen.

Dette er å gå for langt, roffarne.

Alle som så kampen på søndag, vet at Martin var en av banens beste.
Martin er en fantastisk spiller, som gir 110% for Brann.
I tilegg har han en bra skuddfot!

Nei, slutt med denne harseleringen av Martin.

villaksen

Quote from: "TcK"forstår hva du mener nå pk, så den er grei. "dommeren skal dø" på "fra krybben til korset"? høres latterlig ut, men "selv jeg" husker ikke den melodien, så det er et godt poeng det der med kjente melodier..

bergenssanger, julesanger, barnesanger, melodier ala "twente"-greiene til soma (jalalalalalala osv osv..) er ting man kanskje kan satse litt på i fremtiden når det gjelder sangdiktning. mener også at "sæternes scorer mål" ikke er noe særlig å spare på i forhold til den hin sangen jeg leste for en stund tilbake siden.. var det madam felle den gikk på?

men dere får ha en fin dag.

tck

Er helt på linje med deg TCK, En supporter sang bør være lettsyngelige, god melodi, at flest mulig kjenner melodien, samt at sangen skaper
"trøkk",

Fordi om noen syns at en sang er tøff, tror mange at sangen skaper trøkk.  Et eksempel:

Soma sangen er en sang som ikke skaper trøkk. ( ikke er den kul heller..)
Svante sangen skapte sinnsykt trøkk.

Sæternes sangen skaper trøkk, men det irriterer meg noe sykt at vi bruker den. Særlig siden det ble lansert et forslag til han på melodi til Ane Madam.

Roffarne

Herlig, Harepus..
Og velkommen i spillet.

Geddi gav og alt, men han måtte ha folkeavsteming på om han skulle fortsette.
Hasund gav alt (det lille han hadde) og det var som regel ikke nok.
Mika gjorde og sitt beste, men det var på lang nær nok.

Martin har enda tilgode å bevise at han hører hjemme i Eliten.

grei

Sjekk ut ballvinneregenskapene og hurtigheten hans i angrep fra siste kamp. Slike gutter vil vi ha.

Go Up