• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Fair fans jansen,fy faen for en jævla klovn.

Started by BrannBergen1908, September 10, 2004, 05:46:52 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

BrannBergen1908

Mannen tror tydeligvis han er guds gave til fotballsupporterne.
Han tror tydeligvis han er en perfekt mal for hvordan en fotballsupporter bør oppføre seg.
Personlig mener jeg at overbetalte spillere som ikke presterer fortjener piping.

http://tux1.aftenposten.no/nettprat/jansen090904/

Fireman

Ja, makan til fyr!

Det virker ikke som har sansen for Casual-kulturen engang!!!
yen, det er Bergen, og laget, det er Brann. De røde Bergensgutta har igjen fått blod på tann. Når vi entrer banen er vi kongene fra vest. Og vi skremmer livskiten av fotballbønder flest!

Bergen Sin Gutt

Denne linken virker http://tux1.aftenposten.no/nettprat/jansen090904/

Etter å ha lest dette byr denne fyren meg i mot. Blir dårlig av folk som har en oppfatning av hvordan alle andre skal være og oppføre seg som fotballsupporter. Folk må få gjøre som de vil.

Folk må tilogmed få lov å gå i hvilke bukser de vil.

Blææ

Snakker meg om amøbe,kan jo ikke være helt frisk i nøtten denne karen.
NSA meg langt opp i ræven,sammme med Fairfans og hele Stab..oops....Landslaget.

Visst BBB er medlem i NSA så bør dette være grunn nok i seg selv til å melde seg ut.
ont follow me,Im lost too

KennethS

E helt enig at piping e en uting, laget bør støttes uansett.
tå på Brann

Bergen Sin Gutt

Quote from: "KennethS"E helt enig at piping e en uting, laget bør støttes uansett.

Ja, for all del. NEI til spontane følelsesutbrudd på Stadion, alt bør helst være koreografert og innøvd på forhånd.

For noe vrøvl. Vi bruker en masse penger, tid og krefter i løpet av en sesong for å følge laget vi elsker, laget som representerer Bergen, klart vi har lov å si i fra når de av og til like godt kunne spyttet oss i trynet. Skal vi liksom bare tilbe og hylle dem blindt uansett hva det gjør utpå banen? Det er det dummeste jeg har hørt.

Klart man kan støtte laget i motgang, men det er forskjell på motgang og klovnestreker. Det er heller ikke snakk om å hetse eget lag eller egne spillere, men man har for pokker all mulig rett til å si i fra hvis man føler for det. Enten det er piping eller muntlige beskjeder. Hvis profesjonelle fotballspillere blir knekt og i psykisk ubalanse av slikt bør de vurdere å finne seg noe annet å gjøre på.

Stoffi

Pipe på eget lag er å spenne noen mens de ligger nede. Ergo, noe vi IKKE gjør.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Stoffi"Pipe på eget lag er å spenne noen mens de ligger nede. Ergo, noe vi IKKE gjør.

Herregud menneske, det kommer vel an på situasjonen. Både spillere og trenere nevner jo i blant at det de skjønner publikum som piper og at det er fortjent. Enkelte ganger kan det også gi spillere eller laget et spark bak, og ikke nødvendigvis føre til at de alle sitter seg ned og begynner å grine.

cm

Jeg har til gode å høre noen som hører de blir en bedre fotballspiller av å høre 25 000 pipe mot seg. Kanskje derfor motstanderlagene ikke synes det er så jævlig kult å spille i Tyrkia og andre plasser der slikt er ekstremt.

Og Bergen sin gutt, du som sier at folk må få gjøre som de vil: da må du jo tillate at talsmannen for NSA mener det er en uting å pipe mot eget lag? For det er det, og selv om man av og til kan være fristet til å gjøre nettopp det vet jo man at landlslaget kommer til å få så ørene flagrer i media, og da er det ingen vits i å strø salt i såret ved å bidra selv.

Støtt laget i medgang OG i motgang, så går det an å kalle seg supporter.

KennethS

Bergen sin gutt høres ut som en typisk medgangsupporter, forlanger kun medgang ellers e det bare og trakke ned på laget.
tå på Brann

Bergen Sin Gutt

Quote from: "KennethS"Bergen sin gutt høres ut som en typisk medgangsupporter, forlanger kun medgang ellers e det bare og trakke ned på laget.

Se der, du tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg har da overhodet ikke sagt at man skal rakke ned på laget bare fordi at det går dårlig? Vær så snill å lese det jeg skriver. Det jeg prøver å komme frem til(følg nøye med nå) er at jeg synes det er tåpelig å si at man ALDRI skal pipe. Jeg prøver bare å få frem at man har all rett til å reagere i enkelte tilfeller. Jeg forklarte også at det overhodet ikke er snakk om å hetse laget eller spillere, men etter innlegget ditt å dømme kan du ikke ha lest akkurat det.

Man trenger ikke ty til usakligheter fordi man blir sagt i mot vet du.

Når det gjelder om jeg er medgangssupporter? Overhodet ikke. Hvilket grunnlag har du for å si det egentlig? Bare fordi jeg har en annen mening enn deg, og derfor blir du snurt? Eller bare fordi jeg mener at man som lidenskapelig Brann-supporter har lov å vise følelser på kampene...?

cm

Må si jeg er uenig med deg der Bergen sin gutt, men det er jo lov å ikke ha samme mening som meg...

Når det er sagt, så har jeg en liten annen sak jeg ikke klarer å la være å si lenger: Den 13 juli 2003 må være den svarteste dagen i dette forumets historie. Da ble nemlig Kenneth S medlem, og denne tråden er symptomatisk for alt(over 1200 innlegg) han skriver. Bare henger seg på, uten å komme med noe nytt saklig utenom en haug med skrivefeil og litt provosering. For en tid tilbake så jeg at hanskrev at han hadde skrevet sitt siste innlegg, men det tok faen ikke lang tid før han var på an igjen.

Dette var skikkelig drittslenging, og det beklager jeg på det sterkeste, men av og til må man bare si ifra.

Roffarne

Quote from: "Bergen Sin Gutt"
Quote from: "Stoffi"Pipe på eget lag er å spenne noen mens de ligger nede. Ergo, noe vi IKKE gjør.

Herregud menneske, det kommer vel an på situasjonen. Både spillere og trenere nevner jo i blant at det de skjønner publikum som piper og at det er fortjent. Enkelte ganger kan det også gi spillere eller laget et spark bak, og ikke nødvendigvis føre til at de alle sitter seg ned og begynner å grine.

Ja, men da må altså prosedyren fremover være at man banker på taket til Monsen og hører om det er greit at supporterne piper litt når Brann ligger under 0-2 til pause. Så slipper vi å pipe når de IKKE ønsker det, Gud forby.
Piping er legitimt. Folkets røst kan ikke ties av noen få som mener man kun er en ekte fan dersom man har sverget evig taushet om Branns tidvise inkompetanse.
Nu går alt så meget bedre.

grei

Det er på tide med en skikkelig debatt rundt hets av eget lag. Jeg ser at ytringer om dette alltid er meget unyansert. F.eks sier Esten Sæther i nettmøtet på Dagbladet i dag noe i retning at alle som piper er mindre intelligente. Det blir snakket om at man er dårlige fans osv. Piping skal visstnok ødelegge selvtilliten til spillerne (betyr det at trenerne ikke skal skjelle ut et dårlig lag i garderoben, men heller gi sin fulle støtte?)

Pipe-entusiastene er ikke stort bedre, der de skjeller ut folk som mener det er galt å pipe mot eget lag. Ytringene er for mye preget av forutintatthet og selvrettferdiggjørelse. Man skal på død og liv argumentere for hvorfor "sin"oppførsel er best, ikke prøve å se logisk og rasjonelt på det, for å komme fram til hva som er best. Nesten alt jeg har sett om dette teamet er synsing."Buing ødelegger selvtilliten til spillerne". "Hets får spillerne til å skjønne at de må yte bedre". Ukvalifisert gjetning, er vel dette i beste fall.

Er det noen som kan vise til serøs forskning/statistikk som vier sammenhengen mellom publikums atferd og lagets prestasjoner på banen?

Selv er jeg tilbøyelig til å mene (på synsegrunnlag) at lyder fra publikum har relativt liten effekt på det som skjer på banen, og at hets fra tribunen har en negativ, viss noen effekt. Likevel forstår jeg buing, og har selv gjort det. En fotballarena er et sted der hele spekteret av følelser skal vises, og supportere er ikke maskiner som "skal" oppføre seg på en måte som til en hver tid er det beste for laget. Så selv om det er greit at publikum prøver å legge bånd på seg enkelte ganger, trenger det ikke bli sånn at vi skal ha et sett regler hengende over oss hele veien for hvordan vi skal oppføre oss.

Kruxleiven

Hets av eget lag? Jeg har kun en ting å si. Elsker jeg laget sterkt nok så blir det ikke aktuelt. Med Brann prøver jeg i det lengste å unngå å hetse eget lag, men jeg har vært etter Opdal (mest på grunn av den idiotiske "verdens beste keeper" sangen. Siden jeg var Rønningen fan skjønte jeg overhodet ikke hvordan folk kunne finne på å synge noe sånt sprøyt om en så dårlig keeper) og Ystaas. Ystaas er bare ikke imponerende og jeg vil ikke ha ham i Brann. Prøver å ta hetsen her inne, men det skal litt til for å kontrollere seg mens følelsene bobler opp under kamp. Hets på internett blir noe annet. Piping synes jeg er en uting. Synes det var kjedelig at folk pep under pausen i Brynekampen, men jeg forstod dem på et vis også.

Landskamp er litt annerledes da. Det finnes ikke motgangssupportere når det gjelder landslag. På hjemmebane vil nesten alle land se sitt eget lag herje. Hvis det ikke er Malta, Andorra eller Liechtenstein da. Norge blir hele tiden målt opp mot det som skjedde under Drillo da man nådde to sluttspill. Da er ikke 1 poeng etter 2 kamper og at de fleste fans ser sluttspillplassen ryke godt nok. Pipekonserten var helt på sin plass. Også den mot statsminsteren vår (forstå det den som kan at han fremdeles har den tittelen). Esten virker helt virkerlighetsfjern og kan ikke være særlig opplyst om fotball om man skal la være å pipe på slikt åndssvakt møkkaspill.

Blææ

Denne Esten fra Dagbladet virker jo helt fjern visst man leste nettmøtet med han i går,ikke ser han så smart ut heller.
At han mener at dem som piper er mindre inteligente sier mere om den neandertaleren som Dagbladet har annsatt en om den som piper,fyren deler førsteplassen i idioti med Jansen fra NSA.
Ser det er mange her som også har lagt seg på den linjer der blind dyrkelse av laget uansett situasjon går forran alt,påstander som at alle som ikke gjør det ikke er skikkelige supportere er jo hårreisende.
Istedenfor å pipe så snur vel dere ryggen til å roper no e det nok,no e det nok slik som på Jæren,menst spillerene dere dyrker sitter i bussen og ler av dere.
Eller synge vi e Brann Bergens stolthet i 3x15 etter at Brann har ydmyket seg selv og publikum med å tape grundig for Engen menst resten av publikum rister på hodet og går hjem.
Det skal være lov til å gi beskjed når laget ikke presterer,visst enkelte tror at laget blir bedre av å bli dyrket som helter etter å ha loffet rundt på banen i 2x45 så tar dere grundig feil,da bør ukvemsordene og pipingen komme ellers vil det bare fortsette i samme spor.
ont follow me,Im lost too

Kagain

Quote from: "cm"
Når det er sagt, så har jeg en liten annen sak jeg ikke klarer å la være å si lenger: Den 13 juli 2003 må være den svarteste dagen i dette forumets historie. Da ble nemlig Kenneth S medlem, og denne tråden er symptomatisk for alt(over 1200 innlegg) han skriver. Bare henger seg på, uten å komme med noe nytt saklig utenom en haug med skrivefeil og litt provosering. For en tid tilbake så jeg at hanskrev at han hadde skrevet sitt siste innlegg, men det tok faen ikke lang tid før han var på an igjen.

Ok, nå må JEG ta til motmæle. Jeg har hengt på forumet her omtrent siden det ble opprettet, har ikke alltid kunne fulgt det, jeg har og fulgt gamle BST forumet og sett sånn dann og vann på skbrann.org forumet.

At KennethS bare "henger seg på" og "ikke kommer med saklige innspill" synes jeg er feil. Mannen diskuterer da også Brann, jeg forstår godt at folk kanskje synes at JEG bare kommer med piss, men det er dette som er det fine og faktisk fordelen med et forum. En kan mene ting. Enten om det som diskuteres ELLER de som diskuterer.

Det er flere mennesker jeg ikke er så overjordisk glad for at er her inne, og det er noe flere som ikke er så glad for at JEG er her inne, men dette bekymrer meg ikke, så lenge de ikke går OFFENTLIG ut på forumet og uttrykker misnøyen. Ikke for det at jeg er en sart blomst som ikke tåler at  folk ikke liker meg, men en skal etter som jeg forstår ha visse retningslinjer for hvordan en oppfører seg mot andre på forumet. Såkalt nettikette.

OG KennethS har kanskje en veldig "enkel/spesiell" måte å uttrykke seg på, og diverse kjepphester som han rir, men det har da for svarte svingende vi andre også? Noen er for øl på stadion, andre klager over at aldersgrensene på stadion og borteturer er for høy. Enkelte hater Martin Knudsen, Ystaas og MacAllister, og man kan ikke annet enn å akseptere det.

Personlig synes jeg at KennethS har fått ufortjent mye pepper, enkelte brukere virker som de er opprettet KUN for å hetse KennethS og gå i klinsj med han. Om man har så mye imot fyren kan en vel sende han en privat melding istedet for å spy edder og galle her på forumet?

Takk

grei

Jeg etterlyste en mer saklig debatt rundt dette med publikums oppførsel og innvirkningen det har på eget lag, men ingen av innleggene som har kommet etterpå følger opp dette. Her går det i den gamle dårlig begrunnede synsingen.

Quote from: "Blææ"
Har der høret ordtaket man tukter den man elsker..?

Toppen

Jeg syns det til tider kan trengs å si ifra til spillerne, og da ofte ved å pipe. Men det må balanseres med at med det samme de gjør noe bra, så må de få støtte og ros for det. Blir nesten som å oppdra en hund.. Si ifra ved uønsket oppførsel, men gi ros ved ønsket oppførsel.

En annen ting er når lagoppstillingen blir presentert, og da spesielt motstanderne. Her syns jeg ikke piping hører hjemme. Det er greit å pipe og skjelle ut motspillere i løpet av kampen, men gi den fortjente respekt når lagoppstillingen blir presentert. Selv om det er stor lidenskap og sterke følelser inne i bilde, så er det fremdeles en sport.

En tredje ting er piping på motspillere som burde vært tatt av banen, som feks Raoul Kouakou i den siste Brann - Sogndal kampen. Hver gang han var i nærheten av ballen, så fikk han beskjed. Det er en bra ting.

Nixon

Quote from: "grei"

Da kan man også slenge inn en "å snu det andre kinnet til", og da har man et sitat som sier at man skal ta imot det som kommer med takk.

Min mening i denne saken er at motgang kan være så mye. Kjemper laget godt, men likevel taper for overmakten eller tilfeldigheter, er det en annen sak enn at spillerne ikke gidder å yte maksimalt. I det første tilfellet fortjener de oppmuntring. I det andre tilfellet ser jeg ikke noen grunn til at supporterne ikke skal si ifra at det ikke er akseptabelt. Og da gjerne med piping. Og etter det jeg har forstått både fra klubb- og landslag så er spillerne enig i at de av og til fortjener det. Og at det blir en slags inspirasjon til å reise kjerringa i neste kamp.
Rød makt på Hansa!

cm

Først og fremst, Røde Mor: jeg er ikke ute etter å henge meg på noen hekseprosess mot KennethS. Grunnen til at det ble han og ingen andre var at han i denne tråden, og i mange andre jeg har lest, har en tendens til å ikke komme med noe nytt saklig innlegg, og da kan man jo like godt la være å skrive. Det er der problemet ligger, denne mannen lar ikke være, han har i snitt skrevet over 4 innlegg HVER dag i over et år! Vel, nok om det..

Grei, du etterlyser seriøs statistikk/forskning rundt mellom publikums atferd og prestasjoner på banen. Det tror jeg blir veldig vanskelig, ettersom det er mange andre variabler som spiller inn her(ferdigheter, om man har en god dag, motstander, man kan fortsette i all evighet) og dermed ville undersøkelsens resultat veldig ofte kunne blitt utsatt for en spuriøs effekt dom det heter på fagspråket!Det var du som ville ha inn forskningsterminologi her:)

Derimot finnes det kilometervis med forskningsundersøkelser/avhandlinger om stigmatisering, og de fleste konklusjoner der i gården går mot at dette ikke hjelper situsjonen vedkommende er i, eller hever hans prestasjoiner. Det er dessuten forskjell på kjeft fra treneren, en fagperson du har et forhold til, til 20 000 ukjente personer som mener du er dritt.

KennethS

CM: koffor svar med lange svar når man kan si det man har på hjertet med korte enkle svar? hvis du hadde leste igjenom innleggene mine så hadde du nok sett kor grundig feil du tar. Og ja, Bergensk e feilskriving :D
tå på Brann

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Toppen"En annen ting er når lagoppstillingen blir presentert, og da spesielt motstanderne. Her syns jeg ikke piping hører hjemme. Det er greit å pipe og skjelle ut motspillere i løpet av kampen, men gi den fortjente respekt når lagoppstillingen blir presentert. Selv om det er stor lidenskap og sterke følelser inne i bilde, så er det fremdeles en sport.

Hva er dette for pølsevev??! Skal man hylle motstanderne??! Jeg håper av hele mitt hjerte at du ikke er seriøs her.

Og NEI; det er ikke "bare en sport" og å følge fotball, og da i dette tilfellet, Brann. Hvis noen er av den oppfatningen synes jeg synd på dem det gjelder.........................................

Bergen Sin Gutt

Quote from: "KennethS"CM: koffor svar med lange svar når man kan si det man har på hjertet med korte enkle svar? hvis du hadde leste igjenom innleggene mine så hadde du nok sett kor grundig feil du tar. Og ja, Bergensk e feilskriving :D

Cm traff vel spikeren på hodet.

grei

Dere som beskylder Sæther for å være unintelligent kan jo sjekke ut følgende kommentar: http://www.dagbladet.no/sport/2004/09/11/408004.html

Ikke at det er Einstein-nivå på det, men de fleste her inne skulle vel slitt med å presentere noe sånt.

Andrews

Ikke Einstein nivå kan du si! At en (norsk) journalist i hele tatt kan skrive en artikkel om å melde gårsdagens vær faller jo på sin egen urimelighet! Ta for eksempel bergenspressens omtale om vårt kjære bys stolthet; journalistikken som har blitt utvist fra åndseliten i redaksjonene til BA og BT har ikke akkurat blitt preget av en rød tråd. Jakten på skandalene og overskrifter som kan trykkes med fete typer har har totalt overskygget sunn fornuft og "meningskontinuitet" (i mangel på ord lager jeg et selv). Gårsdagens mildvær blir morgendagens sommer, gårsdagens skyer blir morgendagens storm! (Eller no sånt, leggetid nå!)

Go Up