• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Men hvor var Raymond Kvisvik?

Started by Xminator, September 09, 2004, 07:34:39 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

Midtbanen Norge stilte med skrek etter Kvisvik. Hvordan Hareide kan la ballguruen sitte igjen i Bergen er en gåte...

KennethS

Quote from: "Xminator"Midtbanen Norge stilte med skrek etter Kvisvik. Hvordan Hareide kan la ballguruen sitte igjen i Bergen er en gåte...

Fordet han ikkje spiller på Rbk eller Molde.
tå på Brann

Bergen Sin Gutt

Hvorfor bry seg med det norske landslaget... Det er sikkert artig for trøndere og østlendinger.

brannsupporteren:-D

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Hvorfor bry seg med det norske landslaget... Det er sikkert artig for trøndere og østlendinger.

enig, mye mer spennende med brann.. "eg ekkje fra nårge, eg e fra bergen", passer jo fint inn for å få frem poenget mitt.. :wink:
url=http://www.bergenck.net]BCK HJEMMESIDE[/url]

Bergen Sin Gutt

Quote from: "brannsupporteren:-D"
Quote from: "Bergen Sin Gutt"Hvorfor bry seg med det norske landslaget... Det er sikkert artig for trøndere og østlendinger.

enig, mye mer spennende med brann.. "eg ekkje fra nårge, eg e fra bergen", passer jo fint inn for å få frem poenget mitt.. :wink:

Når vi først er i gang; det norske landslaget har aldri interessert meg det spor, og har aldri brydd meg om hvordan de gjør det. Har aldri følt at de representerer meg eller plassen jeg kommer fra, altså Bergen. Jeg vet jo at laget skal representere hele Norge, men det fenger meg heller ikke, siden jeg tross alt er fra Bergen, ikke Norge, og er bergenser, ikke nordmann.

Brann har alltid vært, er fortsatt, og vil alltid være det nærmeste jeg kommer et landslag.

grei

Ikke overdriv, nå folkens. Dere gliste nok bredt den gangen Norge slo Brasil. Det at man ikke følger landslaget spesielt tett betyr ikke at man ikke har nasjonale følelser. De ligger der latent, kanskje uten at man vet det, og kommer frem når det virkelig gjelder.

Nixon

Sant nok. Stod i stuen og skrek vilt da Rekdal skårte på den berømte straffen. Men i går gadd jeg ikke å gå hjem fra jobb til 1. omgang. Og 2. omgang gikk mye vekk i Seinfeld som begynte kl. ni.
Så jeg har nasjonale følelser i fotball. Men det kreves mye mer å aktivere de enn når det gjelder Brann.
Rød makt på Hansa!

Bergen Sin Gutt

Quote from: "grei"Ikke overdriv, nå folkens. Dere gliste nok bredt den gangen Norge slo Brasil. Det at man ikke følger landslaget spesielt tett betyr ikke at man ikke har nasjonale følelser. De ligger der latent, kanskje uten at man vet det, og kommer frem når det virkelig gjelder.

Da Norge spilte mot Brasil satt jeg i et helt annet land på en pub sammen med noen kompiser. Jo, vi så på kampen, men for meg kunne det likegodt vært Albania-Finland de viste. Det er da revnende likegyldig for meg hvem Norge spiller mot. Eller om Norge spiller i det hele tatt.

Hva vet du om andre mennesker har "nasjonale følelser, som ligger der latent, uten at de vet det, og kommer frem når det virkelig gjelder"...? He he, det blir jo som om jeg skal fortelle deg at du egentlig heller i en spesiell politisk retning, hvilken legning du egentlig har eller hva du egentlig liker å spise til middag. Du kan ikke fortelle andre mennesker hva de egentlig føler og mener.

monzilla

jeg stod i svingen på stad velodrome (eller kordan i helvette det skrives) i marsielle og jublet mer eller mindre hemningslst når norge scorer. Jeg er vel en selvutnevnt gloryhunter når det gjelder norske landslaget, med andre ord, så driter jeg i det, er bare med når det er gøy på færde

grei

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Hva vet du om andre mennesker har "nasjonale følelser, som ligger der latent, uten at de vet det, og kommer frem når det virkelig gjelder"...? He he, det blir jo som om jeg skal fortelle deg at du egentlig heller i en spesiell politisk retning, hvilken legning du egentlig har eller hva du egentlig liker å spise til middag. Du kan ikke fortelle andre mennesker hva de egentlig føler og mener.

Du mener altså at man aldri kan si noenting om andre enn seg selv? Det er klart vi har kunnskaper om andre mennesker og hvordan de føler.

Selvsagt snakker jeg ikke om enkeltindivider, det er mye mulig at du og enkelte andre ikke bryr dere det døyt om landslaget eller andre ting som har med Norge å gjøre. Men bergensere flest er opptatt av dette akkurat som andre nordmenn.  

I Bergen sies det at "vi e'kje fra Norge, vi e fra Bergen", men noen av de mest entusiastiske Brannsupporterne misforstår, dette er for de aller fleste mest ikke ment dønn seriøst, men somet utrykk for at her i Bergen er man ekstra patriotiske og stolte av byen sin. Sjekk oppslutningen i 17.maitoget eller historiene om hvordan gatelivet i Bergen så ut den kvelden Norge slo Brasil i VM. Andelen bergensere som ser landskamper på TV er neppe særlig lavere enn andelen trøndere. Bergensere flest har like mye nasjonalfølelse som andre nordmenn, og blir ikke noe mer  hardcore-separatister selv om enkelte vil at det skal være sånn. Det er jo såvidt publikum greier å mumle seg gjennom Nystemten før kamp.

Dette er kanskje sånne ting som bidrar til å lage et skille mellom "supersupporterne" og vanlige Brannsupportere, folk flest klarer ikke å identifisere seg med den ekstreme patriotismen.

Henki

Klart man heier på Norge når Norge spiller, men jeg er langt høyere oppe etter Brannseire og usannsynlig mye lengre nede etter Branntap enn etter seire eller tap med Norge. Brann er det laget som betyr mest uansett. Landslaget kommer i andre rekke, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke heier på Norge av den grunn men det fenger liksom ikke like mye.
Så får vi heller godta at det står Norge Noreg på passene våre og ikke Bergen ;)
Ballen skal fremover!

Roffarne

Vi har ikke 17. maitog i Bergen, Grei. Dette trodde jeg var basiskunnskap. Men vi har en hovedprosesjon. Og det i seg selv er vel ett tegn på den erkebergenske trangen til å ikke gjøre ting på "akkord" med Norge og Oslo.
Noen må jo bry seg om landslaget. Ellers hadde ikke byens aviser offret noe spatleplass på gårsdagens uavgjort mot Hviterussland. Oslo bryr seg selvsagt siden de har hovedarenaen men ellers i landet tror jeg interessen er styrt av hvem som faktisk spiller på laget. Jeg får meg ikke til å heie på ett lag med spillere fra Rbk, Liverpool og andre grissgrendte strøk. Men i det øyeblikket Soma eller Ray spiller i landslagstrøyen skal jeg heller følge med.. for ikke å snakke om den dagen det dukker opp en bergenser der, hvis det da blir i min levetid.

Det er helt klart noe i utrykket "Eg ikkje fra Norge, eg è fra Bergen".
Og det er langt mer enn historien om to båter som kolliderer (som visstnok er bakgrunnen for hele strofen).
Nu går alt så meget bedre.

Nixon

Quote from: "Roffarne"Vi har ikke 17. maitog i Bergen, Grei. Dette trodde jeg var basiskunnskap. Men vi har en hovedprosesjon.

Så det er bare tilfeldig at halve byen går i prosesjon 17. mai?
Rød makt på Hansa!

Girb

Nasjonaldagen vår er 16. mai, ikke 17. mai ;)

Roffarne

Quote from: "Nixon"
Quote from: "Roffarne"Vi har ikke 17. maitog i Bergen, Grei. Dette trodde jeg var basiskunnskap. Men vi har en hovedprosesjon.

Så det er bare tilfeldig at halve byen går i prosesjon 17. mai?

Tilfeldig er det vel ikke. Selv har jeg ikke gått i prosesjon siden jeg måtte, men jeg står selvsagt og ser på for å juble til det rette buekorpset og klappe (uavhenging av tap dagen før) for Brann.
Skal ikke la dette bli en debatt om nasjonalisme, monarki og gamle menn på Eidsvoll, men du tar poenget mitt Nixon.

grei

Tog, prosesjon, hvilket ord du bruker er ikke så nøye når det går ut på det samme. På den tiden dette foregår ligger jeg trygt plassert hjemme i bingen.

Påstanden om at interesen for landslaget er høyere i Oslo enn resten av landet vil det nok bli problematisk å forsvare. Husk at landskamper har blitt vist direkte på TV i alle år, og det er foran TV-apparatene man finner folket. De som faktisk går for å se landslagskamper utgjør en forsvinnende liten del av den landslagsinteresserte norske befolkning.

Har forståelse for at folk synes det er morsommere å se landslaget når man har spillere fra eget lag representert der. Andre heller mer mot at det er relativt likegyldig hvem som spiller ettersom det er laget vi holder med og ikke spillerne.

Odd

En fotballspiller i seg selv betyr ingenting uten sitt lag.

Jeg hadde ikke heiet noe mer på Norge fordi Raymond Kvisvik hadde vært med (selv om underholdningsverdien trolig hadde vært betydelig bedret).

Jeg heier ikke på Raymond Kvisvik som enkeltspiller, men jeg heier på Brann. Jeg har høy respekt for Kvisvik fordi han spiller på laget jeg heier på.

Jeg heier også på landslaget - selv om jeg personlig mener at de er totalt talentløse, og absolutt ikke et godt organisert lag.

Roffarne

Vel, da er det mulig det bare er meg, Grei.
Men jeg lever med det inntrykket at Oslo har en sterkere nasjonalfølelse enn oss bergensere. Dette grunnet enkle ting som at Norge=Oslo for store deler av verden og at de er noen racere på sentralisering.
Nok om det.

Så lenge alle er enig om at Brann er det viktigste (og at Sulen er en dott) så kan vel resten være personlige preferanser. Jeg, for min del, har per dags dato lettere for å heie på feks Danmark som spiller artig foppal fremfor Norge som er irriterende kjedelig.

Kagain

Det ikke mange ser ut til å ha registert er det at landslaget er kanskje ikke så stort for de mest innbarka klubbsupporterne, MEN det er mange som er lite interessert i fotball, og om disse ser en kamp, så er det en landskamp.

For eksempel så pleier mora mi (kanskje de første ordene jeg har skrevet på dialekt her inna) se på landskamper om hun ikke har bedre å foreta seg. Og hun er ikke akkurat FOTBALL-interessert til vanlig.

Fattern gidder ikke se noe fotball, så han teller ikke.

Go Up