• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

RBK snapper opp de beste...

Started by Lefty, August 31, 2004, 07:58:43 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Ã?ge

Ingen grunn i det hele tatt. Heier alltid på motstanderen deres i CL.
Kan ikke fordra det laget der

Lefty

Jeg hater nå engang ikke RBK, men samtidig hører jeg det sies at deres suksess er bra for andre norske klubber.

Er det det? I så fall; i hvilken grad?

Lefty

KennethS

Tror neppe rbk har råd til Ragnvald Soma. Regner med Brann forlanger over 30 mill for han, Hvis MGP går for 31 mill til Blackburn skal vi ha minst like mye for Soma.
tå på Brann

Straffe!!!

[/quote]Jeg hater nå engang ikke RBK, men samtidig hører jeg det sies at deres suksess er bra for andre norske klubber.

Er det det? I så fall; i hvilken grad?
Quote

Synes det er flott når andre norske klubber gjør det bra i Europa, og mener også dette er til beste for Brann og de fleste andre norske klubber. MEN:
Bortsett fra Rosenborg. Heier alltid på motstanderen, og ønsker alltid at de taper/ikke kvalifiserer seg. Uten å komme med en ALTFOR lang utgreiing:
- Mener RBK kun befester sin posisjon som suveren og faktisk bortimot utilnærmelig med hele tiden å ha så sinnsykt økonomisk forsprang.
- Betyr at RBK kan hente alt som kan krype og gå av etablerte stor-spillere fra andre skandinaviske lag, mens øvrige lag må ta noen sjanser enten med ungdom eller utlendinger og deretter utvikle disse til topp norske/internasjonale spillere.
- Av den grunn RBK ikke henter utlendinger, siden de ønsker spillere som kjenner den norske (skandinaviske) mentaliteten og fotball slik den spilles her. Trenger dermed ikke å sosialisere dem inn i den lokale tankegangen, men kan konsentrere seg om å få dem inn i en spillestil (henter Russell først etter at han har spilt flere år i Norge).

Forøvrig er det festlig å se at Olaby klager over at alt for mange fra RBK er tatt ut på landslaget, samtidig som de skal kjøpe opp alt som kan krype og gå av landslagsaktuelle spillere og de fleste derfra som er på landslaget enten var etablert eller ganske nærme allerede på forhånd.

enavgutta


bitta

Jeg må innrømme at jeg håpet Rbk sskulle kvalifisere seg!! Men etter jeg begynte å tenke meg om slutta jeg med det!! jeg tror egentlig ikke dette gjør så veldig mye bra for norsk fotball når det er det samme dritt laget som gang på gang er med i CL. det er kun bra for rbk som håver inn millioner og kan plukke de spillerne de vil ha! jeg takler ikke tryne på bratseth!! han er kvalm!!
itta savner Olof!

eksilbergenser

Har ALDRI heiet på RBK uansett sammenheng. Hater det laget!!
lt for Brann!

BL

eg blir forbanna!!!! bartene sitter der oppe på silkeputene sine og teller penger... lager så en liten liste over spiller de "skal ha" til nesten år!!! de lever i sin egen verden. "viss vi ville hadde vi fått sæternes"
mÃ¥tte neste terrormÃ¥l bli lerkendal!!!!   stinker av hele gjengen!

at helstad tok turen bryr meg langt oppi... men når de skal ta sentrale spillere fra nesten hvert eneste lag i tippeligaen og dermed svekke motstanden!!

fy faen!!!!
Hansa-
Felt Z

2rB

Quote from: "BL"eg blir forbanna!!!! bartene sitter der oppe på silkeputene sine og teller penger... lager så en liten liste over spiller de "skal ha" til nesten år!!! de lever i sin egen verden. "viss vi ville hadde vi fått sæternes"
mÃ¥tte neste terrormÃ¥l bli lerkendal!!!!   stinker av hele gjengen!

at helstad tok turen bryr meg langt oppi... men når de skal ta sentrale spillere fra nesten hvert eneste lag i tippeligaen og dermed svekke motstanden!!

fy faen!!!!

Håper for all del ikkje det blir eit terrormål...
Tenk då...
Hadde det liksom blitt "patrioter" (fann ikkje rett ord) heile gjengen...
*grøss*


Straffe!!!

Kjøper en del av argumentene dine, Logos! RBK har gjort en strålende jobb med å bygge opp en organisasjon og foredle et godt utgangspunkt. Men synes det er en forenkling å si at Brann kunne vært på samme sted hadde det ikke vært for vingling, eksterne investorer og egoistiske spillere på by'n.

Slik jeg ser det er utgangspunktet til RBK-suksessen at de mer eller mindre "tilfeldig" var best på begynnelsen av 90-tallet, hvor noen sto med en bøtte full av penger og helte utover de lagene som kvalifiserte seg for den gjeveste e-cupen. At trønderne derfra har klart å utvikle organisasjonen til hva det er idag handler svært mye om én mann og hans tanker, ideologi og evne til å dra med seg resten av organisasjonen. N.A. Eggen sto flere ganger i fare for å få sparken fra RBK de første årene, grunnet sin egenhet og uvilje til å bryte med det han selv trodde på. Hadde han gitt etter i stedet for hele resten av klubben tviler jeg på at de hadde oppnådd det de har idag.

Med andre ord. Noen lykkelige valg og omstendigheter på begynnelsen av 90-tallet, en vanvittig sta trener og en organisasjon som etterhvert ble oppdratt til å dra i samme retning er etter mitt syn forklaringen.

At Brann skal bryte med dette er ikke umulig, men gjentatte år med gullgruve i europa for RBK gjør ikke situasjonen enklere.

Roffarne

Endelig noen innelgge utover "Ja, enig" og "?".

Du har helt klart noen gode poeng i måten RBK har dannet enn vinnerkultur, Logos. Men akkurat når det komemr til ekstrene investorer er jeg ikke enig.

For å ta ett konkret eksempel; Seyi.
Dette var en spiller vi bare kunne drømme om å få til Brann uten økonomisk bistand fra en lokal bilselger. Man kan selvfølgelig diskutere opp og ned om det i prinsippet er rett å la private aktører bistå en sportsklubb økonomisk, men da må man også se på hele sponsorpakken, så det lar vi ligge. Hadde det ikke vært for sponsorpenger hadde vel den øverste divisjonen i Norge lignet på dagens 4 div.

Altså fikk Brann tar i denne juvelen og han gav både sportslig og økonomisk gevinst for klubben. Dermed var man i neste omgang litt mer fristilt til å handle som man ville. Gjentar man dette 3-4 ganger (med forbehold om at spilleren man skaffer seg er noe man kan tjene på) blir det ikke lengre nødvendig å hente hjelp utenfra lengre. Da står man på egne ben, som du sier.

Hadde Brann for 5 år siden bestemt seg for å være "stolt" og ikke ta imot hjelp fra noen, frykter jeg at vi i beste fall hadde rotet rundt nede i 1. div nå. Ikke minst med tanke på ett underskudd som NFF ikke syntes var noe videre bra.

Så får man bare håpe at Brann nå har ro i ræven og ikke strør rundt seg med penger og lønninger slik at man kan bygge videre på ett utgangspunkt vi bare kunne drømme om for få år siden. RL er fremdeles innen rekkevidde. Og det ser ut til å kunne bli ganske så innbringende.
Nu går alt så meget bedre.

enavgutta

Også et innlegg med litt JA, JO dette er jeg ENIG I. Synes det er gode poenger her. Godt innlegg Logos, men hverdagen og regimene på Brann Stadion har nok vært litt forskjellige fra kontinuiteten i Brakken på Lerkendal. Mens vi har prøvet og feilet med talentløse folk i pilotbriller og vindfrakker (Thoresen) og svensker i sjøstøvler (Bjørklund) har man prentet inn en egen kultur der oppe i Nidaros. Her i Bergen har vi også hatt gamlegutta som har satt i styret siden tidenes morgen og lagt ned veto mot det ene og andre kreative forslaget. Det er først nå i de siste 3-4 år at gubbelveldet har blitt erstattet med litt nytt blod og ny giv. Nå virker det ikke som vi står på stedet hvil lenger. Eksterne investorer er noe vi pent er nødt til å aksepterer når gamle fotball-spillere har forsøkt å være økonomer og skrive ut lønninger i en årrekke.

Nå har vi i det minste en daglig leder i Brann som kan sette opp budsjetter og kjøre en fornuftig linje rent økonomisk - og dialogen med nærlingslivet er gjenopprettet. Når investeringsviljen er der, vil nok dette på sikt legge grunnlaget for at vi får en mer selvstendig økonomi etterhvert. Et eksempel er at Brann ønsker å bygge videre på Stadion hvor man eier halvparten istedenfor å ta del i et nytt anlegg med liten eierandal og påvirkning.

Derfor er det viktig av vi nå klarer å ta steget inn i europacup og royal league. Håper for all del vi ikke tråkker mer i salaten som i skandalekampen mot Ham Kam. For klarer vi ikke å skape sportslig suksess framover kommer ikke over kneiken med eller uten investorer.

nummer9

Jeg hater rbk minst like mye som "the next guy", men det finnes ett lyspunkt i deres suksess i CL (om enn mikroskopisk liten i forhold til minusene). Det er at om rbk og de andre norske lagene gjør det godt nok i de europeiske cupene, vil flere lag fra Eliteserien få muligheten til å kvalifisere seg til CL. Hadde nå bare Brann greid å ta plass nr. 2 i år...

Ellers er jeg helt enig at det er hårreisende at et lag skal tjene 80 + 20 mill for å kvalifisere seg til CL (4 kamper), mens man kanskje tjener 3-4 mill for å vinne den norske serien (26 kamper). Noe som ikke helt virker logisk for meg iellafall (ja, jeg er ikke helt dum, skjønner at det er SINNSYKT mye mere penger i CL sin kasse enn i NFF sin...)

Henningen

Kanskje like bra at man ikke får mere penger for å vinne serien, er jo rosenborg som vinner de 3-4 millionene år etter år! ;)

Brann e livet mitt :)

Hurra for rævbk (not) som måtte brenne i helvete.
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

Brann e livet mitt :)

Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

Pi_Meson

Quote from: "Brann e livet mitt :)"Tenk å sitte seg ned å skrive en liste med alle de beste spillerene i eliteserien og tro at de virkelig skal klAre å få alle. Ka e de bartefolket tror??
QuoteHvem det gjelder, ønsker jeg ikke å kommentere, sier Bratseth.

Brann e livet mitt :)

Vel, eg har no virkelig lest artikkelen, vist ikkje kunne eg ikkje uttalt meg om det. Leste den og der stod d at visst de ikkje fikk brede ville de ha Soma, noe sånt stod d. Så ikkje kom her å her.
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

KennethS

Kan ikkje Rbk få sikle etter kem de vil da? hvis Brann e så dum og selger Soma til Rbk så begynner eg virkelig og lure, unless de da skulle få 35-40 mill for han, noe som eg tviler på at Rbk e villig til og betale, de forventer vel og få han for 2-3 mill.
tå på Brann

Pi_Meson

QuoteVel, eg har no virkelig lest artikkelen, vist ikkje kunne eg ikkje uttalt meg om det. Leste den og der stod d at visst de ikkje fikk brede ville de ha Soma, noe sånt stod d. Så ikkje kom her å her.


Nei det står det ikke. Les artikkelen igjen. Og lær deg å skille mellom uttalelser fra klubbledelsen og spekulasjoner fra sportsjournalister.

KennethS

tå på Brann

Kagain

Uansett som RBK "snapper opp de beste" så er det deres mulighet, siden de har pengene, og ræven full av disse. Men jeg synes ikke at vi bør være for høyrøstede selv, herfra på forumet snakkes det jo om å støvsuge flere klubber (ok, bare en klubb da) om de rykker ned.

Desszuten (z, gitt...) har Brann vært rimelig aktiv pÃ¥ overgangsmarkedet denne sesongen da. Soma har jo vært anerkjent som en god spiller lenge, og  et talent utenom det vanlige, og han har jo gjort det godt han.

For et par år siden var det jo mye snakk om Ystaas, Vosseguten (omn jeg ikke husker feil) med et vanvittig talent. Brann prøvde å få han, han ville ikke, han gikk til Soknardalr, og først nå har Brann investert i han. Om han innfrir forventningene, ja se det er en helt annen diskusjon...


Kagain

Vel, noen forsvinner jo... Har de ikke forespeilt Uffe at han ikke får spille mer for Brann, samt noen andre mennesker dA? Eller er dette ennå bare rykter?

Nixon

Ulfstein er definitivt ute. Lund henger i en tynn tråd.
Rød makt på Hansa!

Kagain

Quote from: "Nixon"Ulfstein er definitivt ute. Lund henger i en tynn tråd.


Og sikkert et par andre spillere og. Men vi har jo sett dette før, var det ikke en stund Helge Haugen, Uffe og noen til hadde fått foten i ræva og blitt sendt på flygetur?

Det er litt trist at Uffe, en lojal klubbspiller og så videre, gir seg, men, på samme tid, så er det jo dette med alder da.

Kunne tenkt meg Uffe på et av Bergens andre lag, kanskje han kan slenge seg i hop med Wassberg eller noe som stopper?

Og så kan Lund få vise seg frem som spiss på samme laget?

enavgutta

Leser i dagens BA at Lund og Haugen er de eneste som leverer i Brann 2 kamp. Bort med BigMac og Ystaas.

HaterRævBK

Quote from: "enavgutta"Leser i dagens BA at Lund og Haugen er de eneste som leverer i Brann 2 kamp. Bort med BigMac og Ystaas.


har fortsatt troen på at bigMac kan få til noe....
men Ystaas kan vi gi vekk til et 8 divisjon lag i bedrift fotball!
S slaur.....

Nixon

Leser i avisen at Knut Walde høyst sannsynlig kommer tilbake neste år. Han kommer til å utgjøre det beste stopperparet i 3.divisjon sammen med Klock...
Rød makt på Hansa!

KennethS

Quote from: "Nixon"Leser i avisen at Knut Walde høyst sannsynlig kommer tilbake neste år. Han kommer til å utgjøre det beste stopperparet i 3.divisjon sammen med Klock...


Han trente jo med Brann på Søndag.
tå på Brann

_owenz_

jojo... RBK kjøper de spillerene de kan få i sjiktet 4-6 mill. Kan ikke på stående fot huske at de har betalt noe mer (i grunnbeløp) for en spiller.

Hvis vi husker litt tilbake i tid så tok Bratseth en telefon til Tromsø og forhørte seg om Morten, men da de fikk høre prisen så var det uaktuelt.
Tviler på at de gidder å betale 10 mill (eks. lønn) for en spiller.

QuoteTror neppe rbk har råd til Ragnvald Soma. Regner med Brann forlanger over 30 mill for han, Hvis MGP går for 31 mill til Blackburn skal vi ha minst like mye for Soma.


vel,vel.. Tromsø fikk ikke 31 mill for  han... De *kan* fÃ¥ 31 mill nÃ¥r han har spilt 90 obligatoriske kamper + en bonus hvis han blir videresolgt.... De har vel fÃ¥tt utbetalt 18 mill eller noe.

MGP har opparbeidet seg et merkenavn ved hjelp av landslaget,.. Tror ikke Brann får 30 eller 40 mill (for Soma) som noen antyder. Han må isåfall bli bedre/ bli lagt mer merke til (les: hype). Soma har også antydet at han har lyst til å bli solgt til England... Så hvis det skulle komme noen bud i Februar, så er vel realististk beløp en 15-20 mill toppen. Tromsø drev jo også storstilt gambling med Morten, kunne fort ent opp med at han ikke ble solgt.

owenz

Pi_Meson

Quote from: "_owenz_"jojo... RBK kjøper de spillerene de kan få i sjiktet 4-6 mill. Kan ikke på stående fot huske at de har betalt noe mer (i grunnbeløp) for en spiller.

Brannjento

Ka e d som skjer m RævBK for tiden???
Forstår ikke hva de tenker på og med?
De kan ikke bare hente den ene spilleren etter den andre fra alle andre lag.
D går bare ikke an å oppføre seg sånn som de gjør.....
Blir sint hver gang de får seg en ny spiller.....
De får ta og roe seg litt ned og begynne å bruke de spillerene som sitter på benken før de kjøper seg en ny spiller.

Drunkie

Problemet ligger vel i at det er akkurat det de kan.

De sitter jo trossalt med en gigantisk sum med penger på bok, som pr dags dato ingen andre klubber i eliteserien er i nærheten av. Derfor kan de kjøpe så å si hvem som helst av norske spillere.

enavgutta

Og vi skal stoppe dem. Mesterliagen skal i årene fremover spilles i Bergen og ikke på Lerkendal !

Karsten

Tjaa.. om det skjer noe med stadion :)

Pi_Meson

Quote from: "Brannjento"Ka e d som skjer m RævBK for tiden???
Forstår ikke hva de tenker på og med?
De kan ikke bare hente den ene spilleren etter den andre fra alle andre lag.


Tja... henter Rosenborg inn flere spillere enn Brann da?

Go Up