• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Hvordan få HANSA og SS samstemte!?

Started by Mr_Soma, August 20, 2004, 21:54:15 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Mr_Soma

Jeg mener at vi kan klare nettopp dette!
Det har vært en del diskusjoner rundt dette temaet,men i det siste har det stilnet.
For det er ei mange, om ikke noen, som har en slik tribune som det er så mye trøkk fra.

Og prikken over i'en hadde vært om vi kunne fått SS og HANSA samstemte.
Da mener jeg sanger som :

"Byen e Bergen" , "No ser eg rødt,No ser eg hvitt" og "Vi e Brann,Bergens stolthet"

sekto

Problemet er at det er ikke så enkelt som bare at vi synger på Hansa, så fikser det seg. Kunne ønske det var det, men er redd det må mer til.

Vi snakker om å organisere veldig mange mennesker.. Og vi klarer jo ikke engang å organsiere BBB feltet.. Det går jo støtt og stadig to og kanskje tre sanger samtidig, ellers så er det flerstemt på sanger.

Men jeg skal ikke bare være negativ, men prøve å komme med en liten løsning som kanskje er litt for overambisiøs.

Det jeg tror vi trenger er forsangere.
La oss si at etter 10 minutter i kampen, så tar mellom 5 og 10 mann på Hansa og går ned å stiller seg foran tribunen, det samme gjør 5 mann på BBB feltet. Så når Store Stå starter å synge, så kan forsangerene Hansa dra i gang folkene der bort.

Dette vil også gjøre at vi slipper det evige problemet med at 7 stk ikke skjønner at når vi deler SS på midten, så skal de ta å synge den delen som deres halvdel synger, ikke bryte opp rytmen med å prøve å henge seg på andre siden. Forsangere vil kanskje gjøre at folk skjønner når de skal trå til.

Vet som sagt dette er ambisiøst, men er det umulig å fikse? Vi trenger mellom 10 og 15 personer som kan snu ryggen til banen i noen minutter og dra i gang stemningen.

ThomasC

Kanskje et skudd i blinde, men er det ingen muligheter til å benytte storskjermen til å få i gang "allsang"? Bare et forslag, tatt ut av løse luften.....

Thomas.

Mr_Soma

Tror ikke dette kan være så vanskelig... vi bergensere er ikke så veldig beskjedne og innesluttet av oss att det gjør noe.

Mot Bryne så hadde vi jo 2 personer som stilte seg helt nede ved reklameskiltene på SS og ropte "gi meg en B,gi meg en R.. osv" og folk var i ekstase.

Det er vel en håndfull av Casuals gutta/Felt Z gjengen her inne også -

Hva synes dere om dette forslaget?

Mr_Soma

Quote from: "ThomasC"Kanskje et skudd i blinde, men er det ingen muligheter til å benytte storskjermen til å få i gang "allsang"? Bare et forslag, tatt ut av løse luften.....

Thomas.

Ingen som kjenner godeste Hanøy da?
Glemmer ikke når han fikk med seg hele Stadion mot Levski Sofia i CL på "Byen e Bergen"

Kanskje han kunne prøvd dette i en eller to hjemmekamper, så håpet på at det gikk automatisk etterpå.

Ole Brom

Quote from: "sekto"
Det jeg tror vi trenger er forsangere.
La oss si at etter 10 minutter i kampen, så tar mellom 5 og 10 mann på Hansa og går ned å stiller seg foran tribunen, det samme gjør 5 mann på BBB feltet. Så når Store Stå starter å synge, så kan forsangerene Hansa dra i gang folkene der bort.

Dette vil også gjøre at vi slipper det evige problemet med at 7 stk ikke skjønner at når vi deler SS på midten, så skal de ta å synge den delen som deres halvdel synger, ikke bryte opp rytmen med å prøve å henge seg på andre siden. Forsangere vil kanskje gjøre at folk skjønner når de skal trå til.

Vet som sagt dette er ambisiøst, men er det umulig å fikse? Vi trenger mellom 10 og 15 personer som kan snu ryggen til banen i noen minutter og dra i gang stemningen.

Quote from: "Mr_Soma"

Begge disse forslagene er gode men hva med å prøve å få samkjørt disse ? Etter at vi har sunget "� syng Hansa " så mobiliserer en 5-10 personer på Hansa og SS som gjør seg klar til allsang etterpå ??

Ellar ??

sekto

Joda, jeg klager ikke på det jeg.. Tror det kan funke veldig bra.. Men er det noen som kan få avtalt dette med noen som tør å gjøre dette på Hansa?

Evt er det noen her i forumet som sitter på Hansa som er villig til å ta med noen kamerater også prøve å fikse dette? Vi vet uansett ikke om det går hvis vi ikke gjør et skikkelig forsøk.

Kruxleiven

Ikke lett dette, men det har skjedd at det går. Mot Bryne sist var det en gang det var samstemt. Når Brann leder og spiller bra (da er Hansa med og synger, ellers stille) er det så mange som vil ta initiativ og synge. De blir så ivrig uten å se at noen andre kanskje starter en sang. Dette er veldig vanskelig å stoppe. For øvrig kan man vel si at man er samstemt flere ganger enn man tror. På "byen er Bergen..." har vi gjort sangen på SS ferdig og da hører man Hansa gjalle i mot seg "eia Braaann"! Det virker som om lyden trenger tid for å nå frem fordi folk synger denne sangen etter rytme og takt for å få det samstemt. Skal ikke utelukke at det er hold i Hansas påstander om "speed-synging" på SS, men jeg er ikke overbevist. Noen sanger klarer man å holde tempoet nede. Uansett så må hver og en følge med og bidra til at sanger samstemmes og foregår i fellesskap. Ikke i to ellere flere leire.

monzilla

en av tingene jeg liker med hansa er at jeg kan sitte rolig å se på kampen, og rive i når lidenskapen koker i meg.

Min mening er at Hansa ikke er en syngende tribune, men en tribune som trår fram som en av de mest livlige tribuene i landet. En tribune som er arrogant og som ikke trenger å trøkke igang en sang mer enn 3-4 ganger i løpet av en kamp. Folk fra sør, øst og nord hører med en gang at hansa i full sang er ingenting å sette seg opp i mot. Forhåpentlig vis skjønner motstanderene også det når de skal ta corner etter en tvilsom dommeravgjørelse og 3500 mennesker skriker samstemt av full hals ut med pakket eller noe i den duren..

grei

Skjønner hva du mener om at de på Hansa ikke nødvendigis er interesert i å synge i ett sett, som på Storestå. Det kan bli feil å "prakke på" Hansa for mye - vi på Hansa er vel i høy grad det noen vil kalle medgangssupportere. Men å snakke om synging kun 3-4 ganger i kampen er litt lite ambisiøst. Det er jo bare flott hvis det blir mer synging. Så kan de som ikke gidder synge, bare la vær.

I en tid da supportergjengene på østlandet fullstendig har parkert vår egen er dette vår billett tilbake til respekt på tilskuersiden. Ting er ikke som det skal når ikke Stadion er den arena med mest liv i landet.

Dreamer

Det er definitivt et stort problem å få dette til samstemt. Til det er avstanden fra SS til Hansa for lang. Anslår at lyden bruker rett under 1 sekund. Hansa vil mao være godt i gang før SS hiver seg på. Bruk av "felles" dirigent via storskjerm el. vil sikkert kunne funke, men blir vel for lite spontant?

Beveget meg for engangs skyld opp på sitte mellom SS og Hansa på Brynekampen og må faktisk innrømme at det ikke gjorde noe at det ikke var samstemt. Fikk litt feeling fra engelske kamper der det som regel er flere fraksjoner som synger omhverandre.

villaksen

Drømmen om et samstemt stadion lever!!!

Tror det var Mr- Soma som foreslo en sanggruppe en gang. Mener det er på sin plass å ta opp den diskusjonen igjen.

MÃ¥ berømme SS for iherdig innsats de seneste kampene. Men fortsatt startes det flere sanger samtidig. Klappes under sangene og synges for fort. Kunne ikke dette  vært løst med Ã¥ danne en sang / leder grupper pÃ¥ 15- 20 personer?

Lyden bruker tid,  men tempo er det største problemet.

Bruk av storskjerm:

Var på Highbury. Der brukte de storskjermen på dødballer come on u reds!

Hadde vært konge om vi på cornere kunne hatt kom igjen Brann på storskjerm, og hele stadda hadde sunget med.

Uansett vi er norges beste publikum, og kommer til å bli enda bedre.

Blææ

Jada alle husker stuntet på Lerkendal med storskjerm:
RRRRRRRRRRRRRR-Beeeeeeeeeeeeeeeeeeee-Kåååååååååååååååååååååå.

Kan vi ikke la Sulen få styre med roperten sin også da..?

Klarer man ikke å lage stemning uten at det er koreografert så hold dere heller hjemme.
ont follow me,Im lost too

villaksen

Klarer nok det hvis SS ikke synger sp forbannade fort

Mr_Soma

Er helt enig med villaksen -
Dette må og bør vi klare.
For nå sist mot Sogndal så merket jeg at fjortisene har fått greie på at om man brøler ut så får man muligens resten av SS med på dette.

Sier ikke at det er gale å starte sanger, men disse guttene på 14-15 år startet i tide og utide, begynte på sanger midt oppi andre sanger, også stod de der og holdt på å le seg ihjel.
SÃ¥nt provoserer meg.

Jeg ba de holde godt kjeft da resten av SS sang "Byen e bergen" og de prøvde å starte "Seieren e vår".

Men om man kunne fått en sånn "sanggruppe" i drift så hadde ingenting vært bedre,vet det høres ut som en "syklubb" men det hadde blitt genialt.
Om man kunne organisert oss før kampene på fotballen og laget en "plan".

Noen som ville være intr i noe slikt som dette?

Roffarne

Ja til aldergrense på SS.
Har nå lurt min gamle kropp inn der noen søndager, men det tar nok fort slutt igjen.
Mot Sogndal ble jeg formelig hørselskadet av en gruppe småtøser i alderen 12-14 med lyse med ganske så kraftige stemmer. Særlig da hele Sogndal lå inni målet mot slutten og Martin prøvde å finne bena sine. Det var lyder jeg vurderer å tipse Rumsfeld om.

Hvis man først skal være sellektiv og luke vekk folk som ikke vil være medlem av Brann Bataljonen Bergen (og det har jo folk sikkert diverse grunner til) så kan man også ta seg råd til å luke vekk små terrorister som har som agenda å a.) posere eller b.) se andre posere.
Nu går alt så meget bedre.

Mr_Soma

Kan ikke fatte og begripe hvordan alle disse mindreårige kommer inn på BBB-feltet?
Kan noen svare meg på det?

Det er vel strengt talt 16'Ã¥rs grense der?

Til og med jeg klarer å se hvem som ikke er 16 der inne -
Hver eneste kamp ser jeg sønnen til gamle naboen min, og han er faen meg maks 13 år gammel.

Noen må sette en stopper for de derre.

HaterRævBK

enig her... folk under 16 år kan heller få skrike så mye de vil på andre siden av bataljonen feltet hvor d e meningen barn og familier skal stå...
Håper noen klarer å gjøre noe her til neste sesong.
S slaur.....

Mr_Soma

Brann har jo vakter som "ransaker" hver enkelt person som kommer inn i BBB feltet... disse bør vel være kompetente til å skille ut disse som er under 16?

Brann/BBB trenger å finne på noe her.

sekto

Skulle gjerne sett at vi fikk en aldersgrense på BBB feltet. Så hadde vi blitt kvitt fjortis hylekorene, som roper på han kjekke Tommy og deilige Dylan. Så kanskje hadde "statusjegerne" forsvunnet.

For det er de sistnevnte som plager meg aller mest. Det er blitt en "kul" ting for ungdomsskolens elever å bli sett på Stadion. Det er en motesak. Så da stiller jentene med et Brannskjerf knyttet rundt baken, og guttene stapper drakten godt ned i buksa så de kan vise frem den flotte magen sin. Så drar alle sammen trailercapen på snei og så løper de frem og tilbake og klemmer hverandre og er så entusiastisk og enig om at å gå å se, B-raan var det??, det er kjemp kjemp tøft.. De er EKTE supportere som kommer og ser på Tommy score masse mål!

Blir kvalm av hele greia.. Men det er desverre ingenting å gjøre med det.. BBB har sagt tidligere at de ikke vil lage noe skille, og nå er det for sent tror jeg. Eneste alternativ måtte være at medlemskap (om det må fornyes hvert år) blir kun for dem på 16+..

Det kjipe er at når dette ikke skjer, så fortsetter trenden som er nå. Fjortissene møter opp tidligere og tidligere, så samler de seg langt oppe på BBB feltet, så okkuperer de plassene som før var reservert for dem som stilte opp og sang.. Så står de der.. Ser slemt på alle rundt seg så alle vet de er tøffe og en smule overlegen. Samtidig, så gidder ikke de "gamle" supporterne drittet. Så de tar heller å pakker sakene og flytter opp i Hansa.

Synd at folk gir opp uten en kamp, men for noen så er tydeligvis det å drikke på puben til det er 20 min igjen til kampstart viktigere enn å stille opp og samle seg for å lage god stemning før kampen..

GamleErik

Quote from: "Mr_Soma"
Det er vel strengt talt 16'Ã¥rs grense der?

Eh.. nei?

Det skal riktignok selges kun voksenbilletter men hvis ungdommene vil kjøpe voksenbilletter og betale litt ekstra så får de jo det.
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

Mr_Soma

Da er vi jo like langt.... tÃ¥pelig  -
Blir aldri bedre på SS om det fortsetter slik det er på vei per dags dato,forstår godt at den eldre garde tar turen fra SS til sitte når 13-14 åringer tror de eier oss andre.

Men men.

Roffarne

Det plager meg i grunnen ikke at det er barn på 13-14 der.
Problemet er at barn på 13-14 kommer ferdig genetisk kodet med ett ønske om å skille seg ut og ikke følge strømmen, osv. Rotlaus ungdom, som Marlon så fint illustrerte det.

Så da står de der, som Soma sier med skjerfet over ræven og trailercapsen på snei mens de i beste fall tvinger sine evenukk-stemmer opp i grensesprengene toneleier og i værste fall ynder å lage kvalme i form av vilkårlige sanger midt i "Byen è Bergen" e.l.

Det er ingen som sier at en supporter skal være slik eller slik. Alle som vil følge Brann må jo være velkommen til å gjøre det, men fra den tiden jeg begynte med å gå på Stadion har alltid SS vært en bastion med syngende, stemningsoppbyggende humørspredere.
Mulig det er en illusjon som sprekker.
Nå er over allerede over 50% posørfjortisser som tror det er Kniksen som står utenfor Gamle Sitte. Og med en agenda som har ytterst lite med Brann å gjøre.

16 må være minimum på SS.
Nu går alt så meget bedre.

Jani

Det eneste som i mine øyne kan få dem til å forsvinne er å la tingene gå sin gang. Hvis en aldersgrense blir innført på BBB-feltet er det vel dobbelt så kult for fjortisene å stå der.

Mr_Soma

Det skal være som å gå i kirken,bare at man der ikke har aldersgrense -
Man kommer for å praktisere en tro, på Stadion er det Brann som gjelder.

Man kommer ikke i kirken for å begynne å gaule når presten preker, da holder man "kjeft" og følger det kollektive.

Når SS flertallet synger en sang, så begynner man ikke på noe helt annet.

Neste gang så kommer jeg til å ta det opp med de det gjelder, for det der gidder jeg ikke!

MÃ¥ jo ha en grense her ;)

Go Up