• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Casuals

Started by KennethS, August 02, 2004, 22:17:35 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

klovn

Men hvis de som stormer banen rett og slett er casuals, kan det ikke da regnes som en casualaktivitet? Tror det.

Candyman

Helt forbanna enig. Finn dere noe annet å kalle dere, ikke vær wannabe casuals. Det blir for dumt. Og dere som nå nesten har skrevet 4 sider om at resten av Bergen ikke skjønner dere, hva dere står for og greier...dere er virkelig imot vold, ikke sant monzilla, men casuals vil dere kalle dere / eller kalle de snille vennene/bekjente dere har som befinner seg i et miljø, kalt casuals.

Kanskje jeg skal begynne å kalle meg nazist, bare at jeg vil være en sånn snill nazist, som bare er for de gode tankene og ideologiene bak nazismen. Og skulle jeg treffe en jøde eller to, så ville de sikkert reagert negativt med en gang, men når jeg bare fikk fortalt at jeg var så snill så, at jeg var en bergensk nazist, og ikke en slik slem ondskapsfull tysk en, så ville de nok bli glade.....

(Drar det ut her ja, men jeg har sett mange engelske casuals sider på nettet, og det er IKKE fnugg av tvil hva de driver med, selv om de kaller det dansing....så når de av dere kaller dere casuals, må dere faktisk regne med å bli stemplet alle som en....ikke ro dere unna, det blir for teit. Men kall dere noe annet. For jeg tror at mange av dere er imot vold, og for Brann, men kall dere for fa.. ikke casuals da. Det er ikke kult)
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

monzilla

Vel, for å si det på denne måten. Hvis du tror at alle nazister er kriminelle tar du skammelig feil. Hvis du tror at casuals oppsøker fotball kun for å lage bråk tar du skammelig feil. Hvis du tror at det er casuals som skjemmer brann ut tar du skammelig feil. Den jobben har enkeltindivider på BBB-feltet som faktisk assosierers mer med brann siden de er kledd i branneffekter fra topp til tå tatt på seg

Om jeg er en casual eller ikke er fullstendig irrelevant. Jeg har sagt flere ganger at jeg er fullstendig i mot vold, og det er ingen vits i å vri dette om på meg. Tar dere det jeg skriver for gitt, så får det være deres problem. Poenget er at folk (spesielt da på de to første sidene av posten) uttaler seg om ting de ikke har peiling på. Som laxevaag skrev, hvorfor i alle dager oppsøke stadion som er overvåket, masse politi til stede, tusenvis av vitner for ikke å glemme securitas? De som ikke gjør annet enn å oppsøke bråk kan stille seg i en drosjekø en lørdagskveld. Trådens mening går ut på at enkelte mener at casuals KUN oppsøker fotballkamper for bråkets skyld. Dette mener jeg er feil.

mitt siste ord i saken er sagt.

porsgunn80

De fleste Casuals grupperinger rundt omkring er selvsagt også interessert i laget sitt...Skulle bare mangle...Men det som skiller en Casual fra en vanlig supporter ,er ønsket om å sloss med motstander-fans (casuals) før eller etter kamp...

Laxevaag

Herlig å stimulere til debatt, men syns juletrærne går litt langt.
En casual er en casual.
Stolt av laget og byen sin. Godtar ikke likesinnede fra andre byer tar seg friheter. Man står opp for hverandre og byen, og hvis noe skjer løper man ikke bort. Ikke noe "det annet kinn til"-mentalitet hvis noen herser med Brannsupporterene slik gamle-klanen gjorde på begynnelsen av nittitallet.

klovn

Akkurat det er jeg faktisk enig i. Du ser ikke meg synge sammen med andre lags supportere. Venner kan vi være resten av uken, bare ikke på kampdagen evt kamphelgen.

Stoffi

Begrepet juletre må være det dummeste uttrykket jeg har hørt i fotballens verden. Selvfølgelig bruker vi klær som gjør at folk kjenner oss igjen. Vi vil være synlig.
Blir for dumt at det skal være så tøft å gå uten brann drakt osv, for å gå i snobbemerker.
De fleste er kommet ut av fjortis alderen der det er viktig å ha de dyreste merkene, men har merket meg at folk i 20-årene i fana området(alt sør for minde/fjøsanger) fortsatt kler seg i denne stilen. Jeg pleier å trekke på smilebåndet jeg av slike dodder.

Men anyways, Casuals, selv om jeg syns det er latterlig med kleskodeksen, er gode supportere for Brann. Bedre med dem, enn uten dem.
Angående slåssingen, de får nå gjøre som de selv vil. De går jo ikke i branndrakter og lager ikke kvalme på stadion.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

KennethS

Quote from: "VÃ¥l`enga"
Quote from: "KennethS"Samtidig mener jeg det var flott at bergenserne fikk vist seg fra sin sanne side. Vi sto og sang og hadde det gøy mens turister sto og så på og filmet syngingen..men så kom "gutta-boys" og la igjen et flott inntrykk av Bergen..


Sakset dette fra forumet til VG, ser at Oslo pakket har dårlig husk, e vel glemt det som skjedde i oslo i forbindelse med Lyn-Vif... Herregud sier bare eg. Når noe skjer i Bergen da e alle Bergensere patetisk, men hvis det skjer i oslo e det en bagatell.



Hei.  Det var jeg som skrev det du siterte pÃ¥ det første innlegget i denne trÃ¥den.  Det svaret ditt er ikke noe særlig. Hvorfor tok du ikke med HELE innlegget mitt, der jeg ogsÃ¥ sa at det som skjedde etter Enga-Lyn var skandaløst? Ville du bare prøve Ã¥ bevise noe du ikke greier? Til alle dere andre, sÃ¥ legger jeg ved link, der jeg viser at han som startet denne trÃ¥den, er ute etter Ã¥ ta Oslo-folk.  

Linken:
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=118&Group=Fotball+%2D+Norsk&ThreadID=667693&Thread=Br%E5k+p%E5+gang+i+Bergen%2E%2E%2E&Page=3
Jeg har nicket "Hænz", og har skrevet den nederste delen av det øverste innlegget.  Vær sÃ¥ snill og ikke kom Ã¥ si at jeg ikke kritiserer bÃ¥de det som skjedde i Oslo, og det som skjedde i Bergen.



Det har ikkje noe med akkurat ditt innlegg og gjøre, eg bare brukte et eksempel, de fleste innleggene til vif supportere e ganske klar, det e Brann og Bergen sin feil, har faktisk ingenting med Brann og gjøre, det burde de fleste i vif vite etter det som skjedde mellom vif-lyn. Disse folkene finnes overalt, dessverre. At det e folk inne på dette forumet som faktisk klarer og støtte de sier jo litt.. blir nesten redd.
tå på Brann

KennethS

Quote from: "Mr.moon"du er vel en av de kenneths


eller e du 11 år?
tå på Brann

KennethS

Quote from: "Mr.moon"Ikke bry deg vål'enga, vi her på forumet bare ignorerer kenneths fordi vi vet han ikke har peiling på hva han snakker om. han tror bare han kan alt. det han sakser her er dirkete dårlig mot deg som skrev dette!


nei du viser at du bare mangler mye av det vi andre tar som selfølge, syntes litt synd på deg.
tå på Brann

Bekkalokket


Candyman

Quote from: "Bekkalokket"Selvfølgelig sloss casuals, men klubben er ofte likevel det viktigste. Skjønner dere det, juletrær?


Takker for oppklaringen Bekkalokket. Da er vi alle enige. Casuals slåss, dere som er imot slåssing kan jo for eksempel kalle dere noe annet, iallefall dersom dere blir sure og grinete for å bli stigmatisert....men det er jo fint at klubben "ofte" er viktigst, sånn 70-30 fordeling da kanskje?

Jeg synes kampsport er gøy, men det foregår på trening i en kickboksingklubb...foreslår at dere melder dere inn, så kan dere få ut all den energien deres i ordnede former. Så slipper dere å bli buret inne 10 år av deres liv en vakker dag fordi dere knuste en kar og sendte han rett i penalet fordi han sang på en Rosenborgsang utenfor Champions....
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

monzilla

candyman, det er vel ingen her som hevder at de er casuals, så jeg tviler på at noen begynner å grine for at noen viser sin misnøye mot casual-gutta.

Vicar in a Tutu

Noe som tydeligvis er vanskelig for mange å forstå er at 'casual'-begrepet omfatter så mye mer enn bare slåssing. Pupulærkultur, musikk, stil, -tilhørighet til ett lag og en by. Slåssingen er bare en liten del av en stor kake. Det er faktisk meget mange fine gutter i denne byen som liker å kle seg, har tilhørighet i miljøet og kulturen, men som er fullstendig antivold. Disse kaller seg nok ikke 'casuals', det er det dere uvitende juletrær som gjør.

Vær forsiktig med stigmatiseringen.

Guttene som jublet ute på banen mot Sandefjord gjorde dette i gledesrus. Det var vitterlig ikke et forsøk på å lage kvalme. Husk at mange av disse folkene har fulgt Brann i tykt og tynt i 20 år. og dette var kanskje to av de viktigste Brann-scoringene de siste tyve årene. Man skal være glad det finnes folk med slik ektefølt tilhørighet til klubben.

Ofte kan et ignorant, uvitende juletre i Branndrakt kjennes vel så irriterende som "en kar som synger Rosenborg-sangen utenfor Champions".
Bruun-Hansen, Jæger, Algerøy, Reistad, J. T. Guntveit og Nystemten må gå!

Blææ

Er ikke det slik som det altid har vært da?
"Nobody like us but we dont care" er vel et passende uttrykk hos casuals.
Uansett hvor mye man diskuterer dette så tror jeg casuals i Bergen er kommet for å bli,er mange som liker den kulturen og samtidig tar avstand fra vold selv om det hørest utroligt ut.
Det er helt noe annet å gå på pub med skikkelig musikk i steden for Ove Thue i monolyd på høytalerene,samme gjelder borteturer der Thue har dominert di gangene jeg har reist organisert.
Fant fort ut at det ikke var noe for meg.
Kan ikke helt se at det ikke skal være plass til flere supporterfraksjoner i Bergen,alle må vel ikke være som gjengen på SS for å kunne kalle seg for supporter?
ont follow me,Im lost too

P-K

Det er vel heller motsatt Tutu!
Folk som kaller seg Causals, men som nekter for at de da sloss. Vi andre sier jo nettopp at hvis de ikke sloss så er de ikke Casuals, bare velkledde.

Og noe mer historieløst enn å si at målene mot Sandefjord var de viktigste på tyve år er det lenge siden jeg har hørt.

De er kanskje de viktigste siste fire år. Det var for eksempel mye skumlere i 1991 da Brann kjempet mot Bryne og Strindheim om én plass. For ikke snakke om midten av åttitallet da vi satte verdensrekord i etterfølgende opp- og nedrykk.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Vicar in a Tutu

Sitat: "to av de viktigste scoringene de siste tyve år" er ganske forskjellig fra "de to viktigste scoringene.." P-K.

Kampene mot Sandefjord var bataljer for å holde plassen i øverste divisjon, akkurat som oppgjørene mot Bryne og Strindheim i 91. Var selv neglebiter på tribunen i 91. Så noe mer historieløst tror jeg ikke du trenger å lete så veldig langt etter.

Bonde.
Bruun-Hansen, Jæger, Algerøy, Reistad, J. T. Guntveit og Nystemten må gå!

amenhotep 4

Denne debatten starter med KennethS sin fortvilelse over at "NÃ¥r noe skjer i Bergen da e alle Bergensere patetisk, men hvis det skjer i oslo e det en bagatell".
Jeg er helt enig, det er en ganske drøy generalisering som dette henviser til. Det jeg da er litt overrasket over er at debatten utvikler seg til Ã¥ skulle definere hva en Casual er, og dermed komme med de samme overdrevne generaliseringene selv.  
Det er ikke langt ut i debatten før samme person som klaget over generaliseringen sier dette: "Kan ikkje være så veldig intelligente mennesker som går inn for og sloss med mennesker som de aldri har sett før, virker mer på meg som de har iq nivået på ekstremt lavnivå".
Jeg som trodde at Brannsupporterene (storestÃ¥'ere) var lei av Ã¥ bli stigmatisert. Fulgte litt med i debatten om episoden i Sogndal og debatten om uttalelsene i Haugesund Radio om at "alle brann er pakk". Det de debattene ofte gikk ut pÃ¥ var at det var urettferdig Ã¥ dra konklusjoner som gjaldt alle brannsupportere.  Beklager at jeg referer mye til deg KennethS, men her er et nytt et: "personlig sÃ¥ kjenner eg mange som er medlem i bataljonen,ingen av de er rasister". (11/05-04) Jeg bruker dette som et eksempel pÃ¥ at det er lett Ã¥ motbevise grove generaliseringer. Derfor bør folk ogsÃ¥ være forsiktig nÃ¥r man stempler en hel alternativ supportergruppering som pøbler. Man bør ogsÃ¥ godta at personer sier de kjenner folk i "Casual-miljøet" som ikke sloss men som er mest interessert i Brann, kameratskapet, miljøet og poseringen. Jeg ville heller sittet pÃ¥ pub med "casual-gjengen" før kamp enn med "storestÃ¥'ere" nede pÃ¥ fotikken. Dette er evt. mitt eget valg basert pÃ¥ de interesser jeg har.  Det er ikke noe problem Ã¥ omgÃ¥s disse og i samme slengen stÃ¥ pÃ¥ mitt prinsipp om ikke-vold. Det er heller ikke noe problem Ã¥ la folk vite om ditt standpunkt. Jeg ville av "Casual-miljøet" ikke bli sett pÃ¥ som Casual, men andre kunne funnet pÃ¥ Ã¥ stemple meg for dette. Det hadde ikke brydd meg noe Ã¥ bli stemplet som Casual, men det ville irritert meg at i samme slengen ville folk sett pÃ¥ meg som en uintelligent pøbel.
Det jeg mener er at man bør respekter dem som her fulgt Brann siden de var drittunger, selv om de ikke lenger kler seg ut i rødt på kamp og selv om noen av dem lager bråk med likesinnede fra andre klubber. Dette skader uansett klubben mye mindre enn når folk som er nedlesset i Brann-effekter lager kvalme.

Stoffi

Quote from: "Vicar in a Tutu"
Ofte kan et ignorant, uvitende juletre i Branndrakt kjennes vel så irriterende som "en kar som synger Rosenborg-sangen utenfor Champions".


Der har du faktisk rett, men juletrær er tydeligvis et tøft trendord i wannabe-soss miljøet her i byen. Mye til felles med Bærum.

Vi går med Brann drakter for å vise hvem vi holder med. Tenk så kjedelig det hadde vært hvis alle hadde gått "casual". Umulig å skille mellom hvem som er supportere og hvem som ikke er, og hvem som er fra de forskjellige lagene. Dette ville jo laget STORE problemer for Casuals siden de da ikke vet hvem de skal sloss med før og etter kamper.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Glimten

Er det kun folk med drakter som er supportere Stoffi? Dvs kanskje 2000-3000 av 14000 forrige kamp.

monzilla

enig der. Ikke gå rundt å tro at det er kun folk med drakter som er supportere. Gjelder også synging.

8

Morsom tråd. Ser at folk ikke liker at man stigmatiserer casualsguttene. Dette kommer fra folk som har en usedvanlig lav terskel når det gjelder å kalle folk juletrær og klovner...

Men hvorfor bry seg så jævlig om folk ønsker å denge løs på hverandre? La dem få og la politiet sørge for "oppryddingen". Vi som ikke er med på denslags har da vel ingenting å tape på dette. Hva er dere redd for? Deres gode navn og rykte som Brannsupportere? Hahaha... dersom du står på Store Stå blir du av halve Bergens befolkning sett på som enten fjortis eller rimelig løyen anyway.

Personlig kan jeg ikke helt skjønne folk som oppsøker smerte og skader, men meg om det. Dersom noens oppgjør i en bakgate sørger for større sikkerhet på Stadda er jo det helt fint for meg. Dersom alskens bønder med rare dialekter står utelukkende på Staddas borteseksjon både pga restriksjoner og av ren frykt så fint. Hva er mer irriterende og provoserende enn å stå/sitte på Stadda med jublende bortefans rundt deg. Fint lite.

Candyman

Quote from: "amenhotep 4"Man bør også godta at personer sier de kjenner folk i "Casual-miljøet" som ikke sloss men som er mest interessert i Brann, kameratskapet, miljøet og poseringen. Jeg ville heller sittet på pub med "casual-gjengen" før kamp enn med "storestå'ere" nede på fotikken

Dette faller litt utenfor det endel av oss prøver å si. Det er ikke personer som deg vi vil til livs. Selvfølgelig kan man kjenne folk i miljøet, uten selv å være casual. Selvfølgelig går det an å gå på stadda pent kledd etter å ha tatt et par pils på en nøytral pub og hørt på U2 uten å være casual. Jeg og hører til den gruppen, men kaller meg ikke casual. Det vi prøver å få frem er at de som er/kaller seg casuals, de er kranglefanter....ellers får de la være å kalle seg det....mener jeg...
Quote from: "amenhotep 4"Jeg ville av "Casual-miljøet" ikke bli sett på som Casual, men andre kunne funnet på å stemple meg for dette. Det hadde ikke brydd meg noe å bli stemplet som Casual, men det ville irritert meg at i samme slengen ville folk sett på meg som en uintelligent pøbel.

Her sier du at du av casual miljøet ikke ville bli sett på som casual, hvorfor det? For det du tar avstand fra vold? I så fall har de jo definert seg selv...Du ville blitt irritert dersom noen stemplet deg som pøbel, men ikke om du ble stemplet casual. Men det min kjære medsupporter, er dessverre sammenhengende. Jeg stempler ingen som casual, men de som sier: "Jeg er en casual.", ja de føler jeg bare må finne seg i å bli stemplet pøbel. Synd kanskje ja, men det er nå engang det miljøet er kjent for, iallefall for oss 99,98% av befolkningen som etter noen av dere oppfattes som uvitende om kulturen....
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

Bekkalokket

Bra innlegg amenhotep 4. Voldsomt så opptatt du er av hva hver enkelt kaller seg, Dandyman. Kom deg nå nedpå jorden og legg av deg den belærende tonen, juletre.

Bergen til eg dør.

Stoffi

Quote from: "Glimten"Er det kun folk med drakter som er supportere Stoffi? Dvs kanskje 2000-3000 av 14000 forrige kamp.


Ikke putt ord i min munn.

Dere prøver å latterliggjøre det å gå med klær som viser at man holder med et lag, et symbol, det som gjør at man kan skille supportere og se hvem de holder med.
I tillegg til det, hvem faen skal dere slåss med hvis ingen går i drakter?

Juletrær minner ganske mye om ordet "kokke/kocke" som betyr å stjele. Det var gråååådig tøft å si det på Ungdomsskolen, men så vokste vi opp litt og det begynner å bli lenge siden den gang.
Jeg vil anslå at jeg er i aldersgruppen til "Casuals", muligens litt yngre. Forskjellen er at jeg vokste fra slike begreper, og det å kjøpe de dyreste klærne.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Candyman

Quote from: "Bekkalokket"Bra innlegg amenhotep 4. Voldsomt så opptatt du er av hva hver enkelt kaller seg, Dandyman. Kom deg nå nedpå jorden og legg av deg den belærende tonen, juletre.

Bergen til eg dør.


Jeg og synes innlegget til amenhotep 4 var bra. Og at jeg er opptatt av hva hver enkelt kaller seg? Vi diskuterer jo en gruppe mennesker i denne tråden, så da er det jo ganske naturlig å se hva folk kaller seg. Jeg, juletræ, hehe, har ikke en eneste fotballdrakt i hus...snakk om at vi setter folk vi ikke hvet hvem er i bås...
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

Bekkalokket

Skulle ønske jeg var like voksen og moden som deg, Stoffi...

Det dere ikke forstår er at vi har ingenting imot drakter. Herlig med et rødt SS. Det vi er lei er mentaliteten til en del av dere. Juletre- begrepet er minst like mye myntet på det mentale som på utseende. At noen velger å ikke gå i drakt må da dere kunne respektere. Vi respekterer at folk går i drakt. Og legg nå ikke så mye vekt på dette juletre- begrepet. Der ligger litt humor i det og, akkurat som det gjør i "hyllest"- sangen vi har laget til dere......

Melodi: Take em all (Cock sparrer)

Finn et tre, finn et tre
Pynt det opp og fyr det ned.
Finn et tre, finn et tre,
for guds skyll fyr det ned.

Nixon

Quote from: "klovn"Slike innlegg liker jeg, amen4.  Lengre seriøse innlegg er en god ting. Ikke sÃ¥nn som dette jeg skriver nÃ¥...

Sangen er fin den, Bekkalokk! Litt morsom når den runger på fotikkbussen.


Hva? Reiser Casual-gutta med fotikkbussen? Er ikke det litt under deres verdighet? Og tenk om en rødkledd slamp tråkket de på tærne slik at de ble skitne på skoene? Trodde de kom mer standsmessig til Stadion...:)
Rød makt på Hansa!

Glimten

Enig med deg der Nixon. Bedre busstilbud må ordnes snarest. Gjerne fem min før kampstart. Da blir det lengre tid på puben.

juset

Det er mange måter å synge juletre sangen på. Jeg liker denne best.

ta et tre, ta et tre
pynt det opp og fyr det ned
ta et tre, ta et tre
pynt det opp og klabb det ned


:D
augen e en pudding

Xminator

Det enkelte har problemer med å akseptere er at "juletre"-bekrepet blir brukt av enkelte for å motbevise sin egen utilstrekkelige seksualitet. Litt slik noen eldre menn bruker BMW'en sin.

Ole Brom

Quote from: "Bekkalokket"Skulle ønske jeg var like voksen og moden som deg, Stoffi...

Det dere ikke forstår er at vi har ingenting imot drakter. Herlig med et rødt SS. Det vi er lei er mentaliteten til en del av dere. Juletre- begrepet er minst like mye myntet på det mentale som på utseende. At noen velger å ikke gå i drakt må da dere kunne respektere. Vi respekterer at folk går i drakt. Og legg nå ikke så mye vekt på dette juletre- begrepet. Der ligger litt humor i det og, akkurat som det gjør i "hyllest"- sangen vi har laget til dere......

Melodi: Take em all (Cock sparrer)

Finn et tre, finn et tre
Pynt det opp og fyr det ned.
Finn et tre, finn et tre,
for guds skyll fyr det ned.


Du er inne på noe vesentlig her, gjensidig respekt. Vi heier da søren på samme lag ! Hvorfor skal det være en "strid" mellom de som velger å ha drakt på seg og de som ikke har drakt på seg ? Ikke alltid jeg har drakt på meg når jeg går på kamp, er jeg da en casual ?

Jeg syntes casuals får altfor mye på pukkelen som ikke er berettiget. Hver gang det er noe bråk i Brann miljøet, ja da er det helt sikkert noen casuals blir det sagt. Jeg sier ikke at casuals folket er helt uskyldig men de får mer skyld i bråket enn det som er reelt.

Jeg har ingenting imot cauals, dette er en egen "gruppe" i Brann miljøet. Vi heier på samme lag, hvorfor denne drittslengingen ?

Ricky

Quote from: "Vicar in a Tutu"Noe som tydeligvis er vanskelig for mange å forstå er at 'casual'-begrepet omfatter så mye mer enn bare slåssing. Pupulærkultur, musikk, stil, -tilhørighet til ett lag og en by. Slåssingen er bare en liten del av en stor kake. Det er faktisk meget mange fine gutter i denne byen som liker å kle seg, har tilhørighet i miljøet og kulturen, men som er fullstendig antivold.


Så lenge slåssingen er en del av det, og en viss forherligelse av voldsbruk også er akseptert innad som en del av kulturen, så må folk pent finne seg i å bli satt i bås selv om de som enkeltindivider måtte ha et annet syn på voldsbruk enn hva gjengen som enhet har. Den jevne stadiongåer driter langt f*** i hvilke klær casuals måtte gå i, hvilken musikk de hører på, eller hva de nå ellers måtte bedrive tiden med. Det er allikvel (selvfølgelig) slagsmål i gatene og på puber, samt vold som iblant rammer blindt som blir husket, fordi det kolliderer så totalt med hva menigmann (og lovverket) anser som akseptabel oppførsel og folkeskikk. Casuals er et belastet navn i fotballverdenen, og wannabes som bevisst ønsker å assossiere seg med kulturen og casual-begrepet, blir også nødt til å akseptere de formodentlig negative sidene rundt dette.

Quote from: "Vicar in a Tutu"Disse kaller seg nok ikke 'casuals', det er det dere uvitende juletrær som gjør.

Vær forsiktig med stigmatiseringen.


Disse to setningene burde være en god kandidat til "Gullkorn fra freske fora".
Ser uansett ikke helt hvorfor personer som ikke regner seg som en del av gjengen og miljøet skulle bry seg særlig om hvilke generaliseringer "vi" måtte komme med rundt casuals-gjengene. Det er 7.-10.000 mennesker som går på stadion i helt vanlige klær, og jeg har fremdeles til gode å se noen anta at en person kledd i merkeklær har gått på kamp for å by opp til bråk.

Når det gjelder debatten rundt det at casuals får skylden for mer av bråket enn det de faktisk står for, så stemmer det helt sikkert. Og som den eneste gruppen innenfor noenlunde organiserte fans som ikke legger spesielt mye skjul på at vold og faenskap er "en del av kaken", så har miljøet gjort mye av grunnarbeidet selv. Er det noen casuals-grupperinger der ute som er 100% antivold, så hvorfor være så lyssky rundt det? Føler noen grupperinger seg støtt og stigmatisert når de blir trukket inn i voldsepisoder, så er det bare å si ifra. Ingenting kveler stigmatisering like godt som åpenhet.

enavgutta

Og sammen er vi landets beste supportere. Leser i dagens VG at Rosenborg tar sikte på et snitt på 20 000 på hver hjemmekamp i fremtiden. Tror jeg neppe de klarer å engasjere nok bartemennesker til det. Og forsøker de, skal vi sannelig samle rubbel og bit av bergensere og fylle Nye Brann Stadion til randen annenhver søndag !

Harepus

QuoteVel, for å si det på denne måten. Hvis du tror at alle nazister er kriminelle tar du skammelig feil.


Dette gullkornet, har jeg sakset fra Monzilla sitt ene innlegg.

Monzilla, jeg må få lov å gratulere deg! Dette må være et av de beste innlegg jeg har lest på lenge.
Det er kjekt å se at sunn, norsk, arisk ungdom, som av enkelte kaller volds-aper, ikke er så historieløse som enkelte vil påstå.

Av enkelte inneleggene til Monzilla, Laxevaag og Bekkalokket må jeg til tider tørke modige tårer. De viser at selv om det finnes personer i dette forumet som kritiserer dem, og prøver å sette dem i en bås som allerede er full av hooligans og andre som glorifiserer vold, så hever de overnevnte tre unge menn seg langt over dette nivået.

Jeg synes vi skal hedre de tre, ikke minst grunnet et av argumentene som omhandlet Brann.

QuoteSelvfølgelig sloss casuals, men klubben er ofte likevel det viktigste

FAN-TAS-TISK! Med dette viser dere at BRANN står over alt.

Nei, fy på fingen til alle dere som harselerer med de flottene guttene, som vet å kle seg.



/sarcasm off

fottballjenta

Kem heier de derre casualsene på egentlig. Heier de kansje på fyllingen eller rosenborg. de har jo ikkje drakt, men eg har no isje sett en eneste casual i klokken svingen på stadion. e de sånn som de dere sigøynere for ingen liker de og eg liker ikkje rasister og sånn for eg har mange utenlanske venner

:oops:
lt;<< eg går hjerne med leggbeskytere for guttene>>>

BrannBergen1908

Quote from: "fottballjenta"Kem heier de derre casualsene på egentlig. Heier de kansje på fyllingen eller rosenborg. de har jo ikkje drakt, men eg har no isje sett en eneste casual i klokken svingen på stadion. e de sånn som de dere sigøynere for ingen liker de og eg liker ikkje rasister og sånn for eg har mange utenlanske venner

:oops:


Når det gjelder lag så holder de med sandviken sitt damelag har jeg hørt.
Når det gjelder det med drakt går alle sammen i sandviken drakt under stone island jakken sin,tror det er for å infiltrere hansasvingen for deretter å konvertere hele hansa til å holde med sandviken. Sigøyner ryktene er forsåvidt sanne,for på forumet deres diskuterer de campingvogner hele tiden.
du kan forresten finne forumet via denne linken:
groespesethcasualcrew.net

Blææ

Ler meg skakk 1908.

Forøvrig er det en artikkel i ukens VImenn om supporterpoliti,overvåkning på tribunene osv.
Ikke overrraskende at Branns gutter også er omtalt der,tror det er noen bilder fra tribunene også.
ont follow me,Im lost too

Go Up