• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Virker som Brann er fornøyd med å tape 2-1

Started by enavgutta, July 25, 2004, 20:48:00 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

enavgutta

GUD så deilig det e å ta feil og ha marginene på vår side for en gang skyld ! Takk høyere makter ! Bare å fjerne denne topicen her

Alexåsane

E litt lurt å følge med til siste slutt da vettu! sjerp deg no;) hehe
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

Kruxleiven

Opdal var like tragisk som alltid egentlig. Keepertabbe på første målet. Kommentatorene sa vel at han dukket i stedenfor å kaste seg etter ballen. Kan være enig i det. 2. målet? Umulig å ta skudd som forandrer retning? Ja, i hvertfall om man tar et skritt inn mot midten i det skuddet går og vekk fra det såkalte keeperhjørnet. Forstod ikke den. Muren skal dekke det området han tok et skritt mot. Til Opdals forsvar kan det sies at ballen snek seg inn akkurat ved stolperoten og var dermed godt plassert selv om det gikk via Miller. 3 situasjon: Opdal bopmmer på en utrusning. Målet blir stående åpent. Det er vel Kai Røberg som får ballen og skyter slik at ballen havner oppå nettaket. 15 baklengs på siste 4 kamper. 6 baklengs på Nadderud i fjor. Som keeper kan man gjerne samle på frimerker, men å samle på baklnegsmål er ikke særlig lurt.

Til slutt: Verdens beste keeper!

Men vi vant. Skal vel ikke bare surmule. Selv om jeg hadde en feeling for at Brann kunne komme tilbake fordi Molde spilte altfor feigt så var det i overkant i en kamp der vi var skandaledårlig. Råket eller Røberg skjøt vel i stolpen på åpent mål også. En utrolig pinlig miss som viser enda mer hvor heldig vi var. Var så nervøs at jeg ikke turde å se Kvisviks straffe. Utrolig herlig å se den gå inn.

Mjeldes "nye" stil med 4-4-1-1 og ekstremt (?) mange langballer fungerte ikke. Pleier vi Ã¥ slÃ¥ sÃ¥ mye langt? Synes dette var dÃ¥rlig og lite gunstig. Kynismen han har snakket om sÃ¥ vi vel egentlig litt, men likevel ble det to baklengs og dÃ¥rlig spill bakover pÃ¥ banen. Og offensivt? Altfor baktungt.  Heldigvis har vi Winters som skaper noe konstruktivt nÃ¥r han fÃ¥r ballen alene med 3-4 forsvarere. Kvisvik er gjerne ute av form, men det virker ikke som han spiller pÃ¥ det han er god pÃ¥ lenger. Pasningene hans sitter ikke like godt. Driblingene blir færre. Miller var pÃ¥ grensen til dÃ¥rlig, men det er tidlig enda. Vi fÃ¥r gi han noen kamper. Synes egentlig Knudsen var bedre enn Sanne. Sanne virket veldig lettvekter. Og nÃ¥r ballen er i luften Sanne, sÃ¥ mÃ¥ du ikke heade den. Det gÃ¥r an Ã¥ ta ned pÃ¥ brystet ogsÃ¥. Winters var vÃ¥r beste spiller. De andre jevnt over dÃ¥rlig. Samtidig synes jeg Ophaug virker som en positiv fyr. Har potensialet inne. Vi mÃ¥ huske pÃ¥ at han oppribelig var stopper ogsÃ¥. Hanstveit hadde en tabbe som nær kunne ført til 3-1. Forstod ikke arrogansen han viste der. Men som sagt herlig med seier. Flaksen vÃ¥r tar snart slutt nÃ¥. Mange ville nok ikke blÃ¥st straffe pÃ¥ det  helt til slutt. Honnør til Kaupanger dommer Skjerven der.

enavgutta

Ja, synes det ble en del måking og lange baller. Skjønner ikke tanken bak det da vi sjelden eller aldri vinner hodeduellene framover på banen. Vi er ikke et hodespillende dødball lag som Lillestrøm - vi bør satse på korte trekk og klikk klakk fotball. BAKTUNG er også et ganske dekkende ord for symtomene som preget Brannlaget i store deler av 2.omgangen. Men hellet og lykken var heldigvis med oss slik at seieren datt overraskende inn på tampen.

Nå kan vi glede oss til 15 000 og god stemning på Stadion når vi møter "voff" - Vålerenga neste mandag. En skikkelig tap for RBK i mesterligaen og full pott mot surtrynet Rekdal - ja da har ihvertfall jeg fått en perfekt start på høsten :-)

Xminator

Quote3 situasjon: Opdal bopmmer på en utrusning. Målet blir stående åpent.

P-K

Det første målet kan vel diskuteres, men det andre er Opdal ute og kjører på. Han går feil vei med en gang. Dersom ballen ikke hadde truffet Miller hadde den fortsatt gått inn, men Opdal hadde ikke hatt noe å skylde på. Han skulle blitt stående på plassen sin.

Etter det må jeg si han spilte meget sikkert for første gang på lenge, men feltarbeide slik vi liker det. Han kan kanskje bli litt flinkere til å gripe ballen istedenfor å bokse hele tiden. Han er stor nok til at det ikke burde by på noe problem.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Lefty

Quote from: "Fiore9"Winters var vår beste spiller. De andre jevnt over dårlig.

Mener Soma var en av de beste i går! Sammen med Winters, selvfølgelig...

Lefty

P-K

Synes Soma var overraskende svak i går jeg. Sent inne i duellene og klareringer i øst og vest.

Winters var vel den eneste som kan beskrives som god.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Blææ

Med spillere som Tom Sanne i førsteellveren så kan man ikke akkurat forvente feiende flott foppalspill,den mannen er bås.
ont follow me,Im lost too

Roffarne

Egentlig en ganske begrederlig prestasjon over det hele igår. Desto mer oppløftende at vi vinner. Så lite kreativitet og energi med likevel seier kan oppfattes som ett tegn på at vi går mot en spennende høst:) Hvis vi får tilbake kreativiteten og energien da, vel og merke. Ellers blir det bare nerveslitende.

Litt artig at Mjelde nevner "de friske bena" som en faktor for at kampen snudde i vår favør. Tommy, Martin og Kristian?

Ellers håper jeg at Charlie innser fakta og slenger seg på noen egentreningsturer til Isdalen. For å se den mannen løpe gav meg ALTFOR sterke assosiasjoner til Burger King. Til og med måten han bevegde armene lignet jo.. Men talentet overgår jo Frank til de grader.
Nu går alt så meget bedre.

DrMeland

Quote from: "P-K"Det første målet kan vel diskuteres, men det andre er Opdal ute og kjører på. Han går feil vei med en gang. Dersom ballen ikke hadde truffet Miller hadde den fortsatt gått inn, men Opdal hadde ikke hatt noe å skylde på. Han skulle blitt stående på plassen sin.

Hvor har du dette fra? Skuddet til Hoset ville gått midt i mål om ikke ballen hadde truffet foten til Miller, og midt i mål stod Opdal!

Virker på meg som om en del folk fortsatt er sur for at Brann dumpet Ivar og derfor på død og liv skal finne feil hver gang Opdal er i aksjon. Ingen keeper i Norge hadde tatt det frisparket ettersom det skiftet retning. At Opdal "går feil vei" som du kaller det, er noe du har fra TV-bildene til NRK som viser Opdal i nærbilde ved frisparket hvor han tar et lite skritt til (sin) venstre. Dette kalles posisjonering. Hvis du kaller det keepertabbe å slippe inn et knallhardt frispark fra 16 meter helt inne ved stolpen og som attpåtil har skiftet retning i en spiller så kan du svært lite om fotball!

Første målet står han noe feilplassert, men det er minst like mye Hanstveit/Haugen sin skyld som lar en motspiller stå på 18 meters hold med ballen i beina og skyte upresset. Dette så vi også skje mot Trønder-pakket hvor Winsnes fikk stå upresset på 16-meteren og score og mot Viking hvor Kopteff fikk stå upresset og skyte fra 18-19 meter. Så lenge vi er så slapp i presset på ballfører kommer vi til å fortsette å slippe inn mye mål. Forvarsspillet er i perioder elendig, og dette morer tydeligvis enkelte Opdal-kritikere. Hvis P-K savner Ivar Fomlekopp så kan han jo bare si det, istf å rakke ned på Opdal som totalt sett gjorde en god kamp.
rMeland

Roffarne

QuoteVirker på meg som om en del folk fortsatt er sur for at Brann dumpet Ivar og derfor på død og liv skal finne feil hver gang Opdal er i aksjon

Tror det er ett fåtall av de med foppall-innsikt som savner Ivar. Og leser du hele innlegget til PK ser du nok at han er fornøyd med førstekeeperen vår. Det er ingen som forventer at Opdal skal komme inn og være sjeriff og høvding på en gang, det trenger han helt klart mer tid på. Jevnt over er det ingenting å si på Håkon sin innsats igår, men det vil jo alltid være nervøsitet rundt en ung spiller i en så viktig rolle.[/quote]

Xminator

Det vi skal bite oss merke i er at han går riktig ut i feltet i denne kampen. Han er ikke like redd for å gå i veien for forsvarer når de ikke hører på han heller. Og ligge langflat i feltet (noe Drillo kalte "spektakulert") viser at selvtiliten er på vei. Keeper blir veldig synlig når han gjør feil. Og ikke like synlig når han faktisk redder. Winters skulle jo puttet 5 i går om vi forlanger at Opdal redder 2-1 målet.

monzilla

håper ikke at Opdal får "knudsen-syndromet" hos brann-supporterene, noe som dr-meland var inne på, nemlig at folk leter etter feil hos ham.
Gi gutten tid, så får vi en god keeper. Han har hatt en utrolig tøff start som A-keeper, men jeg tror han vil bli stor.

P-K

Jeg svaner absolutt ikke Ivar Rønningen. Ja, Ivar er bedre for øyeblikket, men Håkon er absolutt fremtiden. Jeg synes i det hele tatt det var riktig å kvitte seg med Rønningen.

Men at det var en tabbe av Opdal står jeg fult og helt fast på. Du burde kanskje ikke kritisere andres fortballfaglige kompetanse når du selv sier ting som vitner om at du ikke har snøring.

Hoseths skudd går helt klart mot keepers side av målet. Da skal det enten treffe muren eller havne i klypene til keeper. Ikke på noe tidpunkt hadde ballen en bane som forsvarte at Opdal skulle gå til venstre. Jobben hans er å stole på muren han har satt opp og bli værende på plassen sin.

monzilla

da stiller jeg spørsmål til geometrikunnskapene dine. En knallhard ball går retning rett fram (venstre i muren), opdal ser at ballen muligens går gjennom muren og slenger seg. Miller prøver å stoppe ballen, men den skifter retning fra rett fram til venstre og treffer målet nesten helt inne langs stangen til venstre i målet. Opdal gikk etter ballen som hadde gått inn i midten av målet hvis den hadde gått gjennom muren. Jeg ser ikke hvordan opdal kunne ha tatt den ballen..

Roffarne

QuoteOpdal gikk etter ballen som hadde gått inn i midten av målet hvis den hadde gått gjennom muren. Jeg ser ikke hvordan opdal kunne ha tatt den ballen..

Hva? Har du tenkt igjennom hva du har skrevet her? For hvis det er slik at en keeper nå må ta høyde for at en ball kan gå tvers gjennom muren, da er det bare å avskaffe hele ordningen.
Opdal sier selv at han ser utgangen på skuddet og da har han bare med å holde seg i sin side av målet. INGENTING tilsa at han skulle bevege seg noensteder.

Men slike ting oppstår hele tiden i denne sporten. Ingen grunn til å korsfeste Håkon enda.

P-K

At ballen går rundt muren på Opdals venstre side er umulig ut i fra utgangen av skuddet. Da er det Opdals jobb å bli stående!

Han setter nettopp opp en mur for å slippe å passe på den delen av målet som muren dekker. Dersom ballen har retning mot muren skal keeper ALDRI flytte seg "i tilfelle" den går gjennom muren. Ballen skal IKKE gå gjennom muren! Følgelig skal han holde seg på plassen sin. Dette er barnelære.

Det er keepers jobb å stole på sin egen mur. Hvis ikke kan han la være å stille opp mur, slik at han får bedre utsikt til skuddet og slipper å bli satt ut av spill ved at ballen skifter retning.

Xminator

Slik jeg så situasjonen så står han, ser utgangen på skuddet og tar ett skritt til siden for å stoppe den og rekker å reagere på Millers sleiv. For å sitere Scheie og Drillo "Umulig for keeper". Da har ekspertene talt...

monzilla

ballen gikk mot miller, som stod helt ytterst på muren, faktisk til venstre for miller også med et par cm. Selvfølgelig skal opdal da gå etter ballen når den har fri bane mot mål. At miller kom ani ballen med en fot kan ikke opdal lastes for.

grei

Quote from: "Roffarne"

Tror det er ett fåtall av de med foppall-innsikt som savner Ivar.

Der tar du nok feil. Det har ramlet inn med mål etter at vi byttet keeper, selvfølgelig kan ikke alle lastes keeper, men Ivar hadde reddet flere. Det var en tabbe å kvitte seg med mannen, ferdig arbeid. Men den saken er altså ferdig nå, og de fleste er nok innstilt på at Opdal trenger en stund på å bli like god. Han viser allerede tegn på forbedring, og er ikke på vei til å bli noen Knudsen-light hva status angår (noterte meg forøvrig viljen til Knudsen i går, spillet var ikke mye å skryte av men denne gløden finner man ikke hos mange andre på Brann).

P-K

DrMeland

Quote from: "P-K"Soleklar keepertabbe. Enten gikk han feil som jeg mener, eller så var muren feil satt opp.
rMeland

monzilla

la oss ikke glemme at ballen forandret brått retning når den traff miller. Opdal hadde tatt ballen hvis den hadde beveget seg rett fram, men det gjorde den ikke.

P-K

Det er en grunn for at det heter keeperhjørnet! Havner ballen der skal keeper ta den. Mål i det hjørnet kan kun forsvares dersom ballen endrer retning etter at keeper har måtte flytte seg for å redde. Her måtte ikke Opdal flytte seg. Ballen var ikke på vei inn i målet noe annet sted.

Dersom ballen går høyt må selvsagt keeper flytte seg, men dette var en markkryper.

Dersom ballen skrur rundt muren på motsatt side av keeperhjørnet må keeper gi alt hva han har for å prøve å ta den, men har han satt opp muren riktig er det kun de ypperste frisparktakerne i verden som skal greie dette. Dette frisparket var IKKE på vei rundt muren.

Går ballen mot muren, som er der nettopp for å stoppe ballen, skal keeperen stå i ro!

Vil påstå at vi ikke har en eneste fotballkommentator som duger i Norge. De kommenterer helt uinteressante aspekter ved kampen, eller oppfører seg som radiokommentatorer og kommenterer det enhver idiot kan se. Vi har mye å lære av svenskene på dette feltet, eller engelskmennene for den saks skyld. Gjerne ved vår alles kjære Andy Gray.

grei

Scheie er en fryd å høre på, langt bedre enn disse svenskene som høres ut som de holder på å sovne selv når Sverige spiller avgjørende EM-kamper (ja jeg måtte ty til svensk TV ved et par anledninger siden NRK ikke viste EM).

Smaken er forskjellig, så alle har jo lov til å mislike Scheie (akkurat som man har lov til å mislike Beatles) men de aller fleste er enig om at mannen er en legende. Han hever det som i utgangspunktet kan være et lite interessant arrangement til å bli en begivenhet bare i kraft av tilstedeværelsen stemmen gir. Det er uansett bare sjarmerende at han er litt ufrivillig morsom noen ganger (som når han gjentatte ganger snakker om "dette innøvde frisparket" -as if).

Men nå har denne tråden, som alle andre på forumet, skjenet off-topic igjen...

DrMeland

Sitter med en følelse at dette er en type diskusjon som vi aldri blir enig uansett, her er det for mye hvis, kanskje og om. Jeg vil aldri forlange av noen Brann-keeper at de skal ta et slikt frispark. Opdal gjorde det han kunne og lastes ikke av hverken meg, Drillo, Arne Ball, eller de fleste supportere som har vært innom denne tråden. Alt i alt synes Opdal gjorde en veldig bra kamp og fikk vist at han kan bli en fabelaktig keeper om et år eller to. De tre poengene smakte herlig (madammen er fra Molde:) og vi har kontakt med medaljeplasseringene. Nå er det gampelaget Vålerenga neste!
rMeland

Xminator

Scheie er vel det nærmeste man kommer en fotballguru i norge. Tror han har sett nok scoringer etter hvert til å si om noe er en keepertabbe eller ikke.

Nå har jeg sett denne scoringen opp og opp igjen på tv2 webtv. Opdal tar ett skritt innover i mål for å legge seg over ett heller løst frispark. Ballen forandrer retning og Opdal er vel mer uheldig enn noe annet. Ett tidel før eller senere og han hadde hatt vekt nok på satsbenet til å nå den ballen.

Det første målet blir jeg mer og mer usikker på om han kunne tatt. Den er veldig langt borte fra Opdal når den passerer. Tviler på om det er fysisk mulig å nå den ballen slik Opdal var plasert. Plaseringen? 2 meter fra linjen og midt i mål. Vekt på begge bena. Han beveget seg til og med mot ballhjørnet. Hadde han slengt seg og reddet hadde det sett rimelig spektakulert ut. Selv om han hadde stått på streken hadde det blitt en slik redning der ballen blir vippet over med langfingeren. Tror faktisk 2-1 er lettere å ta enn 1-0.

P-K

Scheie er en levende legende ja, men det er lenge siden han begynte å surre. Det er fem år siden jeg gikk lei av å høre han rote med hvem som har ballen, hvem som sentrer og hvem som scorer. Mulig han bare er usedvanlig dårlig på Brannspillere, men nå er det først og fremst de kampene jeg ser.

At han skal kunne se hva som er en keepertabbe når han innbiller seg at fomlefrisparket til Brann er innøvd betviler jeg. Kvisvik spiller en forferdelig dårlig ball til Miller som trolig skulle skyte. Isteden blir han "tvunget" til å spille Kvisvik gjennom med en strålende pasning.

Opdal har potensiale til å bli vår beste keeper siden Bjarni Sigurdsson.

Xminator

QuoteOpdal har potensiale til å bli vår beste keeper siden Bjarni Sigurdsson.

Siden det inkluderer Vidar Bahus, Magnus Kihlstedt og Ivar Rønningen blir det vel ikke så galt...

P-K

Det inkluderer Dan Riisnæs, Thor André Olsen, Thomas Gill, Martin Hollund, Einar Rossbach ( som aldri spilte en kamp), Rhonny Westad, Birkir Kristinsson, Vidar Bahus, Magnus Khilstedt og Ivar Rønningen.

Skulle det ha lurt seg inn noen andre her som jeg har glemt inkluderer det dem også.

Opdal har en keeperfysikk som er få forunt. I tillegg liker han seg i feltet, og kan både kaste og sparke langt. Det eneste an trenger er erfaring, ro og litt selvtillit.

P-K

Jeg glemte visst Ketil Elvenes, Per Andreas Haftorsen og Kjell Olsen, men ingen av dem kan påstås å ha gjort noe fra eller til.

Yngve

Fyrsta målet kunne han i det minsta ha gjort eit forsøk på å ta. Hadde han i det minsta løfta hendene hadde det sett så mykje betre ut.. Men det andre kan han ikkje lastas for. Det er ein og aleine eit sjølvmål frå Miller som berre slenger ut foten utan mål og meining. Opdal står der han skal og han har stilt muren der han skal. Opdal ser utgangen på frisparket og posisjonerer seg deretter og er på veg ned for å ta ballen men då bestemmer Miller seg for å hive ut ein fot. Sikkert innstinkt, men feil innstinkt..

Takk for at du oppklarde dette for meg. Det er kommentatorane som er ekspertane mens trenarane er...ja kva er dei?
Drillo er med som kommentator som fylgje av sin trenarkariere og generelle fotballfaglige kompetanse, difor kan du kalle han ekspert. Mens det samtidig er feil å kalle scheie ekspert, han er komentator. EIn mann med stor interesse for foppal og som er flink til å hugse spelarnamn og kampresultat.

Ein kan jo heller ikkje kalle Olav Tråen og Terje Dalby for foppalekspertar..

P-K

Kan du nevne en eneste kommentar Drillo har kommet med i sin kommentatorkarriere hvor han har brukt noe av sin ekspertise? Tor ikke det nei. Han kommenterer kun det åpenbare.

På radio kunne han duge, men ikke på TV.

Ekspertens jobb er å komme med analyser, fortelle oss om spillemønstre og forklare trenernes disposisjoner i løpet av kampen. Han skal ikke bry seg med å fortelle at Rudi er flink til å holde på ballen, eller at Hoseth har presise pasninger.

monzilla

det er ikke tvil på at drillo kan fotball, men som kommentator duger han ikke. Altfor negativ til alt og alle.

Xminator

Drillo/Scheie springer runder rundt det TV2 stiller med til kamp. Når det er sagt, så er det beste fotball-tv noensinne kampene i Italia-VM. For de som ikke husker, så streiket journalistene stort sett hele VM, og kampene gikk med kun tribunelyd. Skulle ønske vi fikk flere slike kamper...

Roffarne

P-K

Få med deg Sky Sports sendinger fra Premier League Xminator. Da får du ordentlig kommentering. Men jeg må si meg enig i at jeg ikke akkurat savnet Scheie og co. under VM i '90. Hans makkere på den tiden var vel Dahlby og Rike...

enavgutta

Ja, dette ble jo en noe merkelig tråd tilslutt. Topicen ble vel laget 10 min før slutt i Moldekampen hvor undertegnede gikk i fellen å avskrive rødtrøyenes snuoperasjon. Deretter har vi kunnet lese litt om Opdals plasseringer, redninger og prestasjoner i kampen. Og til slutt fått en real verbal slåsskamp om kommentatorer, fotball på TV, Drillo og Arne Scheie. En god prikk over I'en kan man si :-D..

Go Up