• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Bot Til Brann

Started by Johnny35, July 06, 2004, 13:49:43 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Poenget mitt var at jeg synes du forlanger en straff som, etter min mening, ikke samsvarer med straffepraksis ellers i Norge. Og lurte bare på om du ville videreføre dette også utenfor fotballbanen.

Skulle vært morsomt å utført en undersøkelse blant den vanlige Brann-supporter om denne straffen. Spurt om det virker  spesielt avskrekkende å bli utestengt fra Stadion en hel sesong. Tror du ville blitt overrasket over svaret. Personlig har jeg diskutert dette med mange supportere, og alle mener at straffen er streng. Noen mener til og med at det er for mye. Men ingen ville ha mer.
Rød makt på Hansa!

kirsti

ar du hette og ljå, holder du med rbk.

P-K

Og jeg kjenner ingen som synes straffen var streng. Det tyder kanskje på at vi tilhører vidt forskjellige supportergrupper.

Det er her kjernen til problemet ligger. Min påstand er at grunnen til at du og de andre som synes straffen er streng, for ikke å snakke om de som synes den er for streng, ikke forstår alvorligheten av dette.

Spyttingen i seg selv gjør at hun ikke har noe på Stadion å gjøre på svært lenge. Det tyder på at hun har mye å tenke over når hun forsvarer seg med at hun ikke spyttet på grunn av hudfargen, men draktfargen. Følgelig mente hun det var greit å spytte på Sogndalspillere i sin helhet.

I tillegg ble Robbie Russell utsatt for rasistiske tilrop fra gruppen hun stod i? Hvis det ikke var henne som kom med tilropene, hvorfor sier hun ikke hvem dem var? For ikke å bli stemplet som tyster? Igjen... Hun forstår ikke alvorligheten av dette.

Og til slutt... Spør den samme grupperingen om hva de ville valgt av en måned i fengsel og en sesong uten å få gå på Stadion. Hvis valget hadde blitt fengsel vil jeg påstå at de har et litt snevert syn på verden. Jeg kan legge til at kun tre av Branns til berammede atten kamper ikke har gått på TV.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

P-K

Hvis Brann ikke liker reglene til NFF så kan de stemme for regelendringer. Hvis de vil ha NFF vekk kan gå inn for å starte en egen organisasjon slik det ble gjort i England.

Det er mange ting jeg er uenig med NFF om, men når det gjelder tilskuerkapasitet og bøter får Brann slutte å syte, og heller gå inn for endringer.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Nixon

Her går det vel litt fort? Du kan ikke tillegge denne personen såpass alvorlige standpunkter så helt uten videre. Selv om hun sier at hun ikke spyttet pga hudfarge, så har hun vel aldri sagt at det er greit å spytte. Poenget er vel at når hun først var så dum å spytte så kunne det vært hvem som helst i den hvite drakten.

Og hvorfor skal hun si hvem det var som ropte? Kanskje hun ikke engang fikk det med seg fordi det skjedde 30 meter lenger borte? Hvorfor ikke forlange at noen av de mange hundre som stod der skal tyste? Man kan ikke basere debatten på påstander som man umulig kan vite stemmer.
Rød makt på Hansa!

P-K

Da hun ble intervjuet sa hun at hun spyttet pga. den hvite drakten. Det tar jeg som en klar indikasjon på at hun synes dette er noe som bare skjer.
Hun kunne f.eks. sagt at hun ikke visste hva som gikk av henne, og at hun aldri skal gjøre det igjen.

Nå dekket vel ikke Brannsupporterne et område på 30 meter i Sogndal. Hvis Russels utsagn om at det regnet spytt er korrekt er det vel en viss sansynlighet for at utropene kom fra den samme gruppen.

Noen av dem som var der burde helt klart fortalt hvem som stod bak, men det var de vel for feige til. Eventuelt var de for fulle til å huske noe. Litt merkelig med tanke på at Brannkampene er så viktige å få med seg at det anses som "umenneskelig" å bli utestengt fra dem...
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

DrMeland

Personlig synes jeg denne saken er hypet opp til det latterlige. En supporter har gjort noe dumt, og er blitt straffet for det. Utfra mediedekningen skulle en tro Russel ble stukket med kniv, såkalte eksperter hevder dette er rasisme til tross for at vår største stjerne er (var) en mørkhudet afrikaner. At folk tror rasisme handler om individ fremfor rase sier mye om folks uvitenhet og personelige agenda (Warhols berømmelige 15 minutt...)

Ingen supportere vil ha spytting på banen, hadde blitt rimelig forbanna hvis motstanderne spyttet på våre spillere og det er opplest og vedtatt at slikt vil vi ikke ha. Hvem som sa hva, hvor, når, hvorfor og hvordan før, under og etter kampen tror jeg interesserer de fleste midt i ræven!
rMeland

P-K

lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

DrMeland

Du får ikke med deg poengene her P-K.
Om det finnes rasister blant Brann-supporterne så gjelder akkurat de samme følelsene for R. Russel som for Olof. Rasisme handler om rase ingenting annet, og isåfall er det jo rart at verken Olof eller andre har merket noe til dette...

Det finnes sikkert Brann-supportere som liker å vandre halvnaken rundt i stuen med en god og kald Peach Canei ikledd dametruser mens de nynner "It's raining men", men alle Brann-supportere er ikke "feminin" av den grunn! Du må skille mellom individ og den gemene hop..

De fleste supportere synes det er greit at spytteren blir utestengt for resten av sesongen, og de synes ikke det er greit at SK Brann skal bøtelegges for en persons manglende dømmekraft... Hvis denne saken her setter presedens for liknende hendelser i fremtiden har klubbene et kjempeproblem. Hva blir det neste? Sikerhetsklarering? Politiattest for å slippe inn på kamper? NFF er i kjent stil ute på dypt vann!
rMeland

Jorgen

Hvis nff skal fortsette denne praksissen med å straffe klubben for noen en enkelt person gjør har jeg et kjempe forslag:

Reis på alle kampene til rbk iført rbk drakt og spytt som f...  Da får vi slanket pengesekken nok til at de ikke kan snappe spillere lenger.... :lol:
Beer is the proof that God loves us and wants us to be happy"- Benjamin Franklin

P-K

Rasisme kan gå på kultur, rase eller religion. Rasisme utøves også blant naboland i Afrika. At både Olofinjana of Russell er negre betyr ingenting.

Rasister er som kjent ikke verdens mest opplyste mennesker, så at Olofinjana "slipper utenom" kan fint skje.

De rasistene som finnes på Stadion er likevel ikke så dumme at de står der og spytter etter lagets store stjerne. Da skulle man sett på reaksjon fra publikum.

Brann må bøtelegges i denne saken for at det skal ha noen effekt. Nå har man en tilstand på tribunen hvor det slås ned på oppførsel som kan skade klubben. Det hadde vi ikke hatt dersom det kun var spytteren som ble straffet. Da hadde få eller ingen foretatt seg noe.

I denne saken gjør NFF kun det klubbene selv har bestemt at de skal gjøre!
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

grei

Quote from: "P-K"Empati er å leve seg inn i andres situasjon, ikke å sette seg inn i. Ikke sleng rundt deg med begreper du ikke behersker. (+ resten av innlegg fra i går kveld)


Når massene samles for å hakke på den som gjør feil er det et uskjønt syn synes jeg. Det virker nesten som man nyter å angripe den som alt ligger nede.

Som når mange lar seg rive med på mantraet "la damen betale boten!". Hvordan reagerer disse folkene den dagen de selv har gjort en feil, og alle står rundt og fordømmer de? Eller den dagen en de kjenner havner i en sånn situasjon? Dagen kommer, tro meg. Dette er ikke kritikk av akkurat disse personene og deres tilbøyelighet til å kunne gjøre feil. Det er en erkjennelse av menneskets natur, vi er ikke maskiner, og vi er tilbøyelige til å kunne gjøre feil. Under gitte omstendigheter er det lett å la seg rive med og gjøre/si ting man egentlig ikke står for.  Når jeg sier at dette kunne skjedd svært mange er det på det grunnlaget, ikke på grunn av en moralsk  vurdering av Brannsupportere generelt som spesielt disponert til fantestreker.  Det er derfor ingen grunn til å føle seg truffet for noen.

Jeg kjenner forresten igjen den samme hakkekylling-tendensen i argumentasjonen din, der det går på person og ikke sak. Du forsøker heve deg over motstanderen i debatten med utsagn som "nå er du tåpelig", ved å antyde skrivefeil, og ved å prøve frata meg retten til å bruke begreper "jeg ikke behersker". Hvis du absolutt skal kommandere så bør du finne noen andre å la det gå utover.

Sette seg inni, leve seg inn i.... Jommen sa jeg forskjell. Du forstår meget godt hva jeg mente. Dersom du mot formodning virkelig tror jeg ikke skjønner hva begrepet innebærer, mangler du rett og slett en bag eller to mental bagasje. Som Nixon sa, enten er du så dum eller gjør du deg til.

Jeg tror du gjør deg til. Du reduserer debatten til simpel ordkløveri med den hensikt å ta mannen (og ikke ballen). Det er med andre ord snakk om et retorisk grep for å "vinne" debatten. Usaklige triks av denne typen kan være lett å ty til når man er forarget over noe eller når man begynner å gå tom for skikkelig argumentasjon.

Jeg må ærlig talt innrømme jeg ikke forventer et seriøst svar her (det er vel heller den sedvanlige utskjellingen som venter) Diskusjonen er kjørt opp i et hjørne og kan like godt avsluttes, vi blir aldri enige uansett.

monzilla

Jeg tror at vi må fokusere mindre på personen som gjorde dette, og mer på prinsippet her. Men la oss heller ikke glemme denne episoden. Vedkommende bør få en bot i form av penger (ikke altfor høy) og man bør gjøre dette til rutine i framtiden. Spytter man får man x antall i bot, stormer man banen får man en viss sum osv.

Nixon

Quote from: "monzilla"Jeg tror at vi må fokusere mindre på personen som gjorde dette, og mer på prinsippet her. Men la oss heller ikke glemme denne episoden. Vedkommende bør få en bot i form av penger (ikke altfor høy) og man bør gjøre dette til rutine i framtiden. Spytter man får man x antall i bot, stormer man banen får man en viss sum osv.


Hvem skal kreve inn boten? Må ikke politi inn i bildet dersom det skal bli bøter? Eller skal f.eks. alle BBB-medlemmer skrive under på en kontrakt der man forplikter seg til å betale for syndene sine?
Rød makt på Hansa!

2rB

Brann har ingen anledning til å bøtelegge sine supoportere.
Det må det rettsak til for å ordne.

Forenkla forelegg kan avt. ordnast av politiet.

MEN - kvifor skal kvinna få bot?
Robbie Russel har ikkje anmeldt henne - og dermed er saken mellom dei 2 ferdig ordna opp - og eg begriper ikkje at NFF skal blanda seg inn i dette.

Og til dei som snakker om utestengelse for livstid har missforstått det norske samfunnet. Kva hjelper det å stenge personer ute frå dei sosiale plassane dei holdet til? Vil dei då bli bedre mennesker av det? Neppe!
Folk fortener ein ekstra kjangs! Hvertfall i ein sak så "lite alvorlig" som dette.

Logikken til enkelte folk i dette forumet mtp straff er hinsides all fornuft!

grei


Go Up