• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Avisers bruk av dette forumet

Started by Tom C, June 29, 2004, 19:21:19 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Tom C

Ser stadig vekk at BA bruker innlegg i dette forumet til å blåse i gang påstander om misnøye med forskjellige ting rundt Brann. Er det lov å publisere innlegg herfra i avisen uten samtykke fra den som skrev det? Og selv om det kanskje er lov, så kan det vel neppe være god presseskikk?

Er jo dessverre nok av pubertale fjotter her inne som benytter enhver anledning til å slenge drit om både spillere og trenere i Brann. Er jo veldig synd at avisen kan bruke disse innleggene til å undebygge påstander om at "alle" Brann-supportere mener det samme som det de sakser tilfeldig ut av forumet...?!? De tar jo selvfølgelig konsekvent de mest ekstreme innleggene, helst med masse banneord o.l., og det gir jo et inntrykk av Brann-supportere generelt som ikke akkurat er flatterende...
Aldri mer Obos....

grei

Det er klart det er lov. Dette er et offentlig forum, alt som blir sagt her kan leses av alle med internett-tilgang! Det er en utbredt misforståelse at man kan lire av seg alt mulig på nett uten å ta ansvar for det, det gjelder det samme her som eller i samfunnet. På same måten som du kan sitere en avis her inne i forumet, kan de sitere uttalelser fra dette forumet. Forutsatt selvfølgelig at det er korrekte henvisninger.

Når det er sagt har jeg også merket meg at avisene driver på på denne måten, og håper folk tar det de leser med en klype salt. En persons uttalelser i et forum trenger ikke være representativt for supportere som gruppe, noe avisene av og til kan gi et feilaktig inntrykk av. Det er ikke noe som tyder på at de hyppigste brukerne av dette forumet utgjør et representativt utvalg av Brannsupportere generelt.

monzilla

uansett, så blir jo ikke enkeltpersoner hengt ut fordi at de fleste her inne skjuler seg bak et nick...

Tom C

Mitt poeng er heller ikke ikke at noen blir hengt ut. Det som irriterer meg er generaliseringen som avisene foretar. Når de lister opp fem-seks ekstreme uttalelser f.eks om at noen ønsker POL død og begravet, så er det ikke sikkert at den vanlige avis-leser skjønner at slike uttalelser kun kommer fra kanskje et par prosent av Brann-supporterne ( som i tillegg kanskje er tretten år). Bare legg merke til neste gang de siterer noen innlegg her inne. Jeg skal garantere deg at de ikke balanserer vinklingen, men utelukkende tar de mest provoserende og idiotiske innleggende. Og det er dette jeg mener er "høl i hovve".

Ved å lese avisene de gangene dette forumet blir sitert, kan man jo faktisk tro at de aller fleste Brann-supportere til enhver tid er rasister som vil drepe dommerne og sparke alle som leder Brann... (satt litt på spissen, selvsagt...)
Aldri mer Obos....

enavgutta

Uansett er det bra at våre saklige innlegg blir hørt. De referansene jeg har sett i BA og faktisk også i BT er overhodet ikke med utgangspunkt i fjortissinnlegg her.
Vi som skriver her er stort sett ikke drittunger - og formen er alt fra velformulerte innlegg til mer verbale utblåsninger som må være tillatt.

Om supportere f.eks forlanger Peddiens hode på et fat er jo det egentlig ganske bra. Det gir jo ham et påskudd til å gå ut og fortelle hva som skjer isteden for å sitte med kortstokken for seg selv på Bergen Travpark om dagene eller hvor han nå måtte befinne seg når han løfter telefonen og kommer med sine obskøne uttalelser.

Takket være diskusjonene her kom forøvrig det evige temaet om utbygging av Stadion på dagsorden i byen medier igjen. Dette viser at dette er et forum som blir tatt seriøst og er interessant for journalister som ønsker å se litt bak meningene til mannen i gaten på "Summetonen" i BA foreksempel.

tribunesliter

Syntes også det er bra at innlegg her inne blir hørt,
men liker ikke at de tar utgangspunkt i noen og generaliserer det.
Men for å komme med noe konstruktivt:
Hva hvis avisene fek hadde laget seg en bruker her inne, og gitt beskjed om saker som de eventuelt kunne tenkt seg å skrive om, så kunne vi kommet med synspunkter, hadde ikke det vært noe?
(hvis avisene hadde ønsket dette)
Da hadde vi både fått gitt vår mening, samtidig som at de (forhåpentligvis) hadde tatt med forskjellige synspunkter av en sak.

Tribunesliter 8)
je meg en B!

Xminator

Om avisene vil bruke forumet som kilde har de plikt til å ta med nyansene. I forbindelse med overgangen til Rønningen ble det utelukkende plukket ekstreme innlegg. Noe som også gjelder hva de henter fra avisenes egne forum.

Jeg og flere andre var ikke så veldig negative. Hvorfor ble ikke de innleggene valgt? Passet det ikke inn i avisenes sutring over å ikke ha fanget opp kjempenyheten før klubbene fortalte den?

Mr_Soma

Det er alltid slik at BA og BT, spesielt førstnevnte elsker å finne ekstreme ting som blir sagt/skrevet av supportere for så å lage stor sak av nettopp dette.

Deretter plukker de større avisene som VG og Dagbladet det opp,så er alle Brannsupporterne like fæl som det den ene supporteren skrev i innlegget sitt.

Tåpelige greier,du ser det aldri med supportere i andre klubber.

kirsti

Velkommen til verda, folkens. Det er sånn journalistar arbeidar. Skjer toppane av alt som skjer, skriv det som er mest skandale. Det andre gidd ingen lesa likevel. Det er vår eiga skuld når me kjøper mest av dei avisene som tenker etikk minst.

Sorry, men slik er det.
ar du hette og ljå, holder du med rbk.

Go Up