• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Intern strid oss supportere i mellom

Started by monzilla, June 18, 2004, 01:41:53 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

monzilla

Jeg har lagt merke til en tendens som indikerer at SS og Hansa ofte kommer i konflikter her inne på forumet. jeg skal ikke legge skjul på at jeg, som sitter på hansa, ofte dessverre kan bidra til at denne konflikten blusser opp igjen i ny og ne, men jeg blir ofte provosert av å lese mange innlegg her inne som tydelig vis retter seg mot de som sitter på hansa fra noen som står på SS - og omvendt.

Jeg vil herved åpne en tråd som dreier seg om denne "konflikten" der folk kan komme med de inspill de ønsker som knytter seg til dette. Dessverre, altfor mange tråder blir avsporet ,ofte grunnet denne konflikten.

Blås ut folkens, det er i denne tråden det skal gjøres, og ikke i alle andre tråder. Hold dere saklig, argumenter høflig og prøv å være ydmyk.

Mr_Soma

Du ber jo nærmest om uoverstemmelser Monzilla -
Greit nok at folk har diverse meninger om Hansa og SS, men å lage en stor diskusjon over det som om SS og Hansa nærmest kniver mot hverander blir for dumt altså!


Seriøst.. dette er jo bare en form for oppfordring til bråk.

Vi må holde sammen uansett hvor vi måtte befinne oss på Stadion.

Stoffi

Vi heier på samme lag, og prøver å synge som en gruppe, noe vi er, en stor supporter gruppe som holder med Brann.  :D
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Nixon

Det bør ikke være noen konflikt. Ungdommen på SS vil fortsatt ha den viktigste jobben på Stadion med å holde lydnivået oppe gjennom hele kampen. Hansa er fortsatt en uferdig syngetribune, og vil heller kanskje aldri komme opp på samme sangvolumnivå som SS. Kanskje er vi heller ikke interessert å komme der. Men vi skal gjøre vårt for å lage fantastisk stemning sammen med SS. Og da hjelper det ikke å kritisere de entusiastiske supporterne på SS som faktisk prøver så godt de kan.
Rød makt på Hansa!

monzilla

poenget til tråden var ikke å blusse oppunder konflikten, men få alle kort på bordet sånn at vi slipper å høre uttrykk som "vi på hansa hørte ikke SS" og "Hansa synger bare når de vinner". Dette sporer av diskusjonen, uansett hvilken diskusjon det gjelder.

grei

Quote from: "monzilla"poenget til tråden var ikke å blusse oppunder konflikten, men få alle kort på bordet sånn at vi slipper å høre uttrykk som "vi på hansa hørte ikke SS" og "Hansa synger bare når de vinner". Dette sporer av diskusjonen, uansett hvilken diskusjon det gjelder.


Synes poenget heller må være at "den andre siden" bør tåle å høre sånt.

Altså, dersom folk på Store stå ikke hører Hansa i en kamp, er det helt legitimt å fortelle oss det. Dette kan gi informasjon til de på Hansa om at de kanskje ikke høres så godt som de selv tror. Men dersom grunnen til at noen sier "Vi hørte ikke Hansa" bare er for å sverte, omtrent som når man sier "jeg hørte ikke en dritt fra motstandersupporterne", selv om man egentlig gjorde det, blir det for dumt. Vet ikke grunnen til denne drittslengingen, kanskje det er en en slags sjalusi på at noen andre på Stadion plutselig har begynt å synge og får mye oppmerksomhet, det blir uansett for dumt. Dette bidrar bare til ytterligere splittelse. Brann trenger Store stå like mye som før. Den ene parten ikke skal slenge dritt til den andre i en barnslig krig. God stemning er i alles interesse.

De ulike tribunene spiller ulike roller, Store stå har som rolle å synge mer eller mindre konstant, støtte i motgang, synge et redt utvalg sanger. Hansa er mer stadiontrollet som våkner til live innimellom, når først hele Hansa er med er det gjerne et par tusen mennesker som synger, noe som gir et høyere volum enn Store stå kommer opp i. Når dette skjer vil det kunne inspirere Store stå, og vi på Hansa lar oss også inspirere av Store stå dersom det er ekstra god stemning der borte. Idéelt sett bygger man hverandre opp.

Kruxleiven

Jeg har ikke lest noen av postene, og kanskje jeg burde. Jeg har inntrykk av at Hansa misliker oss på SS uansett. (litt av problemet er vel at de tror vi er naiv og dum uansett. Og på toppen av det mener de at vi tror vi skaper SUPERMEGAUTROLIGKJEMPEGODSTEMNING. Det er deres ord.) Det skal de få lov til, men da må de tåle pepper tilbake. Holdningen deres er forutinntatt og jeg blamer dem ikke, men jeg mener å se at de gaper over seg i naivitet til tider. Og de er fullsetendig uten anelse over hvor mange ganger de gjentar seg selv.

Forresten monzilla. Jeg følger med. Hansa synger virkelig bare når vi vinner, men jeg blamer dem ikke for det. Er naturlig at store stå skal gå foran på tunge tider når vi ligger under 2-0, 3-0. Hansa kan gå på i neste kamp om vi skulle ligge under 1-0. Meget mulig de vil støtte laget, men jeg bør ha lov til å si at vi ikke har hørt dem så langt.

Ellers fin omtale og karateristikk av grei her. Mye enig.

Professoren

Faen heller. Prøv å vende hele saken til noe positivt. SS har vært bedre i år enn de siste 4-5 årene og Hansa blir stadig bedre. Vi har en unik sjanse til å skape den desidert beste stemningen i Norge.
Diskusjonen burde handle om hvordan få Hansa og SS mer samstemt!

bjirn

Småunger...

Det er ikke hvem som skriker høyest som avgjør hvem som vinner en fotballkamp... Det er det som skjer utpå banen som betyr noe...  :oops:

Mr_Soma

Quote from: "bjirn"Småunger...

Det er ikke hvem som skriker høyest som avgjør hvem som vinner en fotballkamp... Det er det som skjer utpå banen som betyr noe...  :oops:

grei

Quote from: "bjirn"Småunger...

Det er ikke hvem som skriker høyest som avgjør hvem som vinner en fotballkamp... Det er det som skjer utpå banen som betyr noe...  :oops:


Tja..dersom bare det som skjedde på banen betydde noe kunne vel alle holdt med laget som til ehver tid var ledet serien? Sogndal kunne vunnet  år etter år, ville aldri byttet, for vi har noe spesielt som de ikke kan få. Det å være supporter handler om mye mer enn bare det som skjer på banen, "æren" har ikke bare med resultater å gjøre, men også i  ting som stadion og atmosfæren rundt. Når andre supportere er misunnelige på VIF, så er det ikke fordi de har et godt lag, men fordi de har gode supportere.

Når Brann ligger nede på tabellen og spiller dårlig så vet vi har en stor og trofast tilhengerskare andre misunner oss. Når tusener av mennesker synger føler man at man er en del av noe mer enn bare et sportsresultat.

Det som skjer ute på banen -som vi uansett ikke kan gjøre stort med - diskuteres forøvrig behørig både i dette forumet og andre steder.

Ole Brom

Quote from: "Professoren"Faen heller. Prøv å vende hele saken til noe positivt. SS har vært bedre i år enn de siste 4-5 årene og Hansa blir stadig bedre. Vi har en unik sjanse til å skape den desidert beste stemningen i Norge.
Diskusjonen burde handle om hvordan få Hansa og SS mer samstemt!



Ja diskusjonene begynner å bli en fight mellom SS og Hansa ! Er ikke vi på samme stadion, synger de samme sangene og heier på samme lag ???? Dette blir for dumt å mene at vi er bedre enn de og omvendt. Hvorfor heller ikke prøve å få til noe sammen ? At vi kan synge mot hverandre på vi e Brann, Bergen stolthet eller noe sånt ? Eller lage nye kamprop ?

Dette blir for tåpelig at vi skal ha en "intern" konkurranse om hvilke tribunedel som er best. !

sekto

Enig med deg Ole Brom at det som hadde vært best var om vi kunne organisere at begge tribunene kunne ta del i same rop. Alle som har vært på Lerkendal og hørt Ro-Sen-Borg gå rundt stadion vet at det høres faktisk ganske bra ut. Tenk om vi kunne fått det til sånn at SS startet et rop og Hansa fullførte det. Det hadde det blitt stemning av.

Når det gjelder diskusjonen hvem hører hvem og alt det der, så er den idiotisk. HVem man hører kommer an på hvor man står. Jeg står på SS, jeg hører knapt et ord fra Hansa i løpet av en kamp, og eneste gang jeg får øynene opp for dem er når de klapper litt.

MEN dette betyr ikke at Hansa ikke synger. Det gjør de sikkert. Jeg tror ikke de prøver å holde det i gang gjennom 90 minutter, og selvfølgelig våkner de til liv når Brann scorer som SS også gjør. Folk må kanskje etter hvert bare innse at det de hører der de sitter eller står ikke er det som andre hører. Og folk bør kanskje tenke på at det de hører har ikke en dritt å si, det er det spillerne på banen hører som teller!

Bergen Sin Gutt

Latterlig tråd. Har ikke folk annet å gjøre en å kicke på andre Brann-supportere? Vi er for faen supportere av samme lag og vi er (nesten) alle fra Bergen. Synes ikke det er noe grunnlag for å si at det er noe"splid" mellom noen som helst.

Selv har jeg holdt meg på Hansa etpar år, og kommer aldri til å flytte meg derfra.

grei

Det har nok litt å si hva publikum hører og. Folk liker god stemning, og når man hører synging er det lettere å la seg rive med. Må si det høres litt trist ut at Store stå ikke hører Hansa når det først synges skikkelig- det vil si at lyden av et par tusen mann ikke bærer de 50 meterne bort på Store stå? Tar dette med en klype salt. På Hansa kan man jo fint høre de noen hundre som synger på Store stå, det er bare at det ikke er særlig dominderende i lydbildet.

Det er riktig at lydnivået oppleves forskjellig på Stadion, dette må både tribuneforholdene og publikum ta skylden for.

sekto

Jeg hører ikke Hansa, det er en ærlig sak. Det sier jeg ikke for jeg står på SS og vil "forsvare" den siden. Jeg står midt i BBB feltet og helst stiller jeg meg med folk som synger skikkelig, og jeg synger selv av full hals. Dermed så vil jeg anta at jeg hører de folkene som står rundt meg når det gjelder synging, og stort sett alt annet blir overdøvd.
Hadde hele SS vært stille, så hadde vi sikkert hørt Hansa.

På SS er det lavere under taket, det skaper litt mer lyd en på Hansa vil jeg tro. Ren spekulasjon dette, men tror det kan være noe i det.

Syntes egentlig diskusjonen blir litt meningsløs. Irriterer meg grenseløst å høre folk sutre og klage over dårlig stemning fra den ene og den andre siden. Syntes du stemningen er dårlig, syng høyere, blir den fortsatt ikke bra, si til den ved siden av deg at han må stemme mer i. Og funker det fortsatt ikke, så får du skrike av full hals så alle rundt deg henger seg på..
Men det skjer i hvert fall ingenting om folk bare står å klager til naboen om at det er altfor få som synger..

abe78

Du får lytte godt etter på neste hjemmekamp - hører du ingenting bør du kanskje ta en tur til legen.. :wink:

Hadde vært kult om storestå "fyrte opp" hansa til å svare på noen rop. Kanskje dere kunne ropt "Kom igjen Hansa!" - så kunne hansa svart "Kom igjen SS!"..?
.og husk!

grei

Folk som kaller dette en "idiotisk tråd" eller "latterlig diskusjon" har misforstått. Det er helt naturlig å reflektere over og diskutere disse tingene. Det blir vanskelig å gjøre ting bedre uten en dialog. Men de som vil stenge seg inne i et skall får nå bare gjøre det.

monzilla

takk, grei. Du har forstått meningen med tråden.

Hele poenget er at det er bedre å få tatt opp ting her på denne tråden enn å ødelegge andre tråder med å begynne å angripe den andre tribunen. Har sett en tendens til dette i mange tråder, og opprettet tråden både for å prøve å få en oppklaring i saken, for å prøve å forhindre avsporing i nåværende og framtidige tråder og for å komme med konstruktive forslag for å bygge opp et samarbeid mellom tribunene som få tribuner i norden kan matche.

sekto

Grunnen til at jeg sier den blir meningsløs er fordi folk nekter å se ting fra den andre siden. Folk sitter å forsvarer sitt synspunkt, så blir det hele en krangel om hvem som er best. Kan like godt bare lage to tråder da:

Hvordan få opp stemningen enda mer på SS?
Hvordan få Hansa til å synge så de blir hørt av SS?

Da kan man komme frem til noe som vil være nyttig, og få en konstruktiv dialog. I stede for en konkurranse om å få oppmerksomhet og komme med mest mulige spydige og storslåtte kommentarer.

monzilla

for meg virker det som vi er inne på noe konstruktivt, og dermed er tråden nyttig ;)

Hva med at SS roper "Vi er Brann, Bergens stolthet" så roper Hansa "SK Brann, Bergens stolthet"? Er en begynnelse, men problemet er å få det i gang

sekto

Jeg er enig, det hadde vært et godt tiltak, men så var det å organisere det. Jeg mener det burde ikke være så vanskelig at vi fikk en eller annen ned på banen 10 min før kampen, som sa at vi skulle prøve noe nytt i dag. Når de roper det, så svarer dere.. Alle med? Kor vanskelig kan det være?

Eneste som jeg kanskje tror kan bli vanskelig er at Hansa kanskje går fortere lei enn SS? Gjerne bevis jeg tar feil når det gjelder dette.. :0)

grei

I såfall bør tempoet roes kraftig ned. Publikum på Hansa er mye gamle menn som ikke har ork til det heseblesende tempoet den vanligvis kjøres i. I tillegg er det nesten umulig å koordinere ellers, bare hør når Rosenborg gjør dette (på samme ropet), de er nødt t til å ha en lengre pause enn vanlig mellom ropene for å få det til å passe.Og ja, Hansa går nok fortest lei. Vi må huske at Hansa stort sett bare synger når de lar seg rive med av noe. Sikkert endel der som synes dette med synging er noe vås.

Go Up