• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Nystemten på stadion..

Started by Superjack, June 17, 2004, 19:39:00 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Må bare si at det er TRAGISK, hvor lite folk synger med på nystemten.
Når den synges så skal det synges med.
Store stå burde iallefall synge med av full hals. At plankehaugens buing er mer hørbars enn stadions synging av nystemten er en skandale.
Det er forresten resten av store stå sin synging.
Det var null synging fra den kanten før brann tok ledelsen i 2. omgang.
Må gamle menn som meg flytte oss bort på store stå?
i taper ALDRI!

Kruxleiven

Stoffi

Quote from: "Superjack"Må bare si at det er TRAGISK, hvor lite folk synger med på nystemten.
Store stå burde iallefall synge med av full hals. At plankehaugens buing er mer hørbars enn stadions synging av nystemten er en skandale.

Slikt som det der, kan du spare deg. Kom deg bort på SS selv hvis du ikke har noe annet å bidra med enn å kritisere.
Les forumet, og du vil se mange titalls poster AKKURAT som den du postet nå.
Og jo, det var mye synging fra SS hele kampen.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Ole Brom

Når det gjelder nystemten så er det ikke mange flere som stemmer i enn SS. Så en av kampene på tv(grunnet skandale HSD! Men det er en annen historie) og da hørte man nesten ikke at noen sang. Det skulle ha vært like mye trøkk i nystemten som Byen e Bergen når den runger som værst !

Stoffi

Quote from: "Ole Brom"Når det gjelder nystemten så er det ikke mange flere som stemmer i enn SS. Så en av kampene på tv(grunnet skandale HSD! Men det er en annen historie) og da hørte man nesten ikke at noen sang. Det skulle ha vært like mye trøkk i nystemten som Byen e Bergen når den runger som værst !

Helt enig der. Noe må gjøres for å få folk til å synge med. Men hva?

Brannfrelst

En ting er at Stadion synger,men det begynner Ã¥ bli litt sÃ¥nn fjortisatraksjon de som synger og.. HÃ¥kon njøten,spetakkel... Burde vert SKIKKELIGE artister,ikke sÃ¥nne pop figurer.. Hva med Ã¥ fÃ¥ Davy til Ã¥ synge mot rbk  :wink:
2.10.07-Gullet kom hem!

grei

Det blir vanskelig. Bergensere er patriotiske, men ikke de fanatiske nasjonalistene noen later til Ã¥ tro. For folk flest er Nystemten forbeholdt helt spesielle anledninger og for de menneskene kommer nok ikke Brann-kamp i den kategorien.  Det blir nok som nÃ¥ i fortsettelsen, en slags mumling rundt pÃ¥ Stadion der sangeren pÃ¥ gresset er det som høres sterkest.

Ole Brom

Tja hva kan gjøres ? Trykke opp ark med sangen ? Eller trykke den i kampprogrammet til hver hjemmekamp ?

Er jo en liten småskandale at ikke flere synger ! Dette er jo tross alt nasjonalsangen til Bergen by !

Erik

Hadde kanskje vert en ide og fått sangen opp på storskjermen når vi sang den, at folk kunne lært den og synget med!!

KennethS

Quote from: "Superjack"Må bare si at det er TRAGISK, hvor lite folk synger med på nystemten.

Du mener vel Hansa, som ALDRI lager lyd før Brann leder.
tå på Brann

ekte kjuagutt

Fått d opp på storskjerm hadde egentli vert bra.. som en slags karaokemaskin ting.. ellar d hadde kansje blitt litt for domt!!?!!.. men då hadde vertfall stadion blitt mere med.. og store stå hadde klart og følge den som syngar.. for store stå har en tendens til og synge sangen dobbelt så fort som den som skal fremføre..

monzilla

KennethS, du bør vel kanskje gå tilbake på tankene om å legge opp karrieren din her inne hvis det er det du argumenter med. Hvorfor har du lagt hansa og de som sitter på hansa for slik et hat?

Det er FLAUT for oss som sitter på hansa å høre FFK synge dere til helvete ut av stadion, bare så du får den i trynet. Og for å minne deg på at Hansa ikke er en syngede tribune, supporterklubb eller lignende. Du skal føle deg priviligert for å ha en tribune som Hansa og de som sitter på den i den klubben du har lagt for hjertet!

Greit, dette var kanskje ment mer som en fustrasjonsutblåsning mot KennethS, men jeg mener det når jeg sier at du som er innbitt SS-fan bør konsentrere deg om å få SS tilbake i det slaget som SKB forjener, i stedet for å kritisere, for ikke å glemme forsøkene dine på å trekke ned Hansa som er i ferd med å bli en unik tribune i norsk målestokk. Konsentrer deg om å synge høyt og sakte du, i stedet for å bruke all energien din på å slenge dritt til folk som går på stadion for å se kamp og i ny og ne synger med.

grei

Tekst på storskjerm? Vi skal ikke i samme slengen få opp mikrofoner foran store stå så sangen høres bedre? Kjøre på med trommer og trompeter for lettere å holde rytmen?

Stadion skal ikke være noen karaokemaskin, en supportergjeng skal være som en levende organisme og ikke noe som styres som en maskin. Det blir for dumt når folk foreslår ting som Brannsupportere tidligere har hånet andre supportere for å gjøre (Rosenborg har kjørt tekster på skjerm).

Når det gjelder hvorfor ikke folk synger mer på den sangen har jeg nevnt det ovenfor. Det er uansett viktigere med synging under selve kampen.

KennethS

Quote from: "monzilla"KennethS, du bør vel kanskje gå tilbake på tankene om å legge opp karrieren din her inne hvis det er det du argumenter med. Hvorfor har du lagt hansa og de som sitter på hansa for slik et hat?

Har ikkje lagt Hansa for hat, bare sier sannheten. Tydligvis tåler ikkje folk fra Hansa kritikk, SS skal tåle kritikk her inne hele tiden, men når hansa får litt da e helvete løs. E faktisk Hansa folket som har lagt opp til dette, påstår at det e så jævlig bra stemning der oppe hele tiden og at SS suger. Det e bra på Hansa når Brann scorer enkelt og greit.
tå på Brann

Stoffi

Quote from: "monzilla"

Det er FLAUT for oss som sitter på hansa å høre FFK synge dere til helvete ut av stadion, bare så du får den i trynet. Og for å minne deg på at Hansa ikke er en syngede tribune, supporterklubb eller lignende. Du skal føle deg priviligert for å ha en tribune som Hansa og de som sitter på den i den klubben du har lagt for hjertet!

Når vi er inne på den stien.... Det er FLAUT å høre hele stadion stille som graven før vi leder mye og det er spenning.

På SS gjør vi det vi kan, HELE kampen. Hvis vi ikke synger sterkt nok, så kan vi skylde på deg som ikke er der og hjelper til.

Vær så snill å slutt med alt det der tullet. Annenhver post i dette forumet hadler om hvor dårlig SS er osv. VI VET! så hold kjeft og bidra med noe konstruktivt, som å komme deg ned der selv.

Alexåsane

enig med deg der! men det e for mange på SS som ikke synger. Noen burde gått rundt å gitt de som ikke sang en lusing.:p
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

P-K

Hva med å fokusere på sine egne forbedringsmuligheter først? Tatt i betraktning at Hansa er en sittetribune gir de bemerkelsesverdig mye lyd fra seg. Vi må heller ikke glemme at det er der studentbillettene selges, noe som resulterer i endel tilskuere som ikke har "tilhørighet" til Brann. Sammenlignet med Gamle- og Nye sittetribune er Hansa veldig bra. På Store Stå har vi masse å bedre oss på. I første omgang burde synkronisering være en stor nok oppgave.

Og til det andre.... Nystemten på storskjerm er bare for dumt. Jeg kjenner plenty av østlendinger som har greid å lære seg den før første tur på Stadion, så enhver bergenser burde fikse det etter et par kamper. Vi som synger får heller bare synge høyere og enda mer dedikert, gjerne med hånden på hjertet, så kommer andre etter.
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Alexåsane

Nystemten er en sang envær bergenser skal kunne! jeg syntes vi skulle prøvd med Ã¥ holde opp skjerfene nÃ¥r vi synger denne sangen.  

foresten? er vi den eneste klubben i norge som synger bysangen før kampene?

Nei til mandagskamper!!

Nixon

Nystemten på storskjerm er ikke så dumt. Trenger ikke å bli karaoke selv om man driver litt voksenopplæring. Det blir litt slik Brann var for noen år siden når de skulle hente nye spillere. De ville ikke nedlate seg å vise for stor interesse, de ville at spilleren skulle ta initiativet selv. Dvs at Brann må legge forholdene tilrette på best mulig måte. Man kan ikke være så overlegen å tro at ting kommer av seg selv!
Rød makt på Hansa!

P-K

Skal Nystemten læres på Stadion bør det være i form av utleverte ark eller i kampprogrammet. Vi prøver å bygge opp en forståelse for at Nystemten er en nasjonalsang som skal fremføres med en viss verdighet. Se for dere landskamp på Ullevål med Ja vi elsker på storskjerm. Det skulle tatt seg ut!
lo til Chelsea - 3,75 millioner, Harrys lydanlegg - 3 millioner, Hansasvingen - 40 millioner+. Følelsen den dagen Brann vinner serien - Ubetalelig!

Nixon

Hvorfor gjøre det så fordømt vanskelig når man kan gjøre det lett. Litt voksenopplæring i et par kamper kan umulig ta verdigheten fra Nystemten. 15.000 ark derimot...
Rød makt på Hansa!

Alexåsane

del heller ut ark enn ha den på storskjermen

Nei til mandagskamper!!

P-K

Hovedproblemet her er ikke at folk ikke kan teksten. De som har lyst til å synge lærer seg sangen. Det er lysten til å synge som må påhjelpes. De som synger fordi de har teksten på skjerm foran seg slutter nok å synge straks skjermen er borte. Lette løsninger er gjerne nettopp det.. Litt for lette. Det kan trekkes en liten parallell til hvem som reiser seg under "Reis opp hvis du elsker Brann" her. De på Gamle Sittetribune reiser seg sjelden eller aldri. Ikke fordi de ikke kan reise seg, men fordi ingen andre gjør det. Hvis alle bare gjør sitt beste og synger vil flere og flere følge på. For mange kan dette være noe så enkelt som et spørsmål om sjenanse.

Nixon

Men da er jo sangark en like dårlig ide. Eller skal man innføre et evighetsprosjekt med utdeling og innsamling av sangark i hver kamp?

Jeg tror du tar feil. Har man sunget Nystemten på to kamper pga av storskjerm, så tror jeg mange kommer til å fortsette. Ikke alle selvsagt, men nok til at det blir en solid forbedring. Nettopp pga av at sjenansen da blir vekke i forhold til sidemannen og de andre på feltet. Akkurat slik du skriver. Det gjelder å gi de på gamle sitte et lite puff i riktig retning. Og uansett: Det kan ikke skade å prøve.
Rød makt på Hansa!

P-K

Som du kanskje ser av mitt første innlegg her ønsker jeg ikke noen form for voksenopplæring. Men dersom valget står mellom to onder vil jeg mye heller ha Nystemten utlevert på ark. ( Da kan folk til og med ta den med seg hjem og lære den... ;) )

Folk synger definitivt ikke mindre av at Nystemten kommer på storskjerm nei, men den bergenske patriotismen får seg en aldri så liten smekk ved at vi kringkaster til hele Norge at vi ikke kan nasjonalsangen vår.

Satt fast på Nye for en fire-fem år siden, og jo høyere Store Stå sang jo flere sang der oppe. På Hansa synges det, men på Gamle står det heller dårlig til. Det skal ikke mer til enn at noen grupperinger begynner, så drar de andre med seg.

Nixon

Rett og slett tåpelig å forkaste enkle og effektive virkemidler bare fordi det kan rokke ved den bergenske patriotismen. Noe som i seg selv er en selvmotsigelse. Er ikke vi kjent for å ikke bry oss hva andre mener?
Og bare så det er sagt: Storskjermen kan være like mye til hjelp for for SS.
Rød makt på Hansa!

P-K

Vi er vel heller kjent for å bry oss om alt andre mener....
Folk skal ikke si mye stygt om Bergen eller Brann før vi reagerer.

Hadde jeg trodd storskjermen var en mirakelkur mot sangvegring hadde det vært verdt forsøket, men jeg har ingen tro på at det vil funke lengre enn den tiden skjermen er der. Sjenansen er tilbake straks den er borte. Skulle dette funket måtte det blitt repetert mange ganger.

Hvis alle bare prøver å påvirke de rundt seg positivt, og ikke bruker krefter på å kritisere andre kan ting bli veldig bra. Det er ikke mange steder i Norge man hører synging utenom de harde supportekjernene. At det skjer i Bergen må vi ta vare på, og videreutvikle.

Nixon

Enig at vi må prøve å påvirke hverandre positivt. Men det virker bare så utrolig selvmotsigende når du sier at du vil fjerne sjenansen. Og så i neste øyeblikk vil du levere ut sangark som folk skal ta med seg hjem å lære teksten. Tipper de kommer topp motivert tilbake... Men det var jo det minste av to onder.

Uansett. Jeg tror fortsatt på storskjerm som en sangutløsende effekt. Men hvis jeg skjønner deg rett så mener du at dersom SS og Hansa tar i et tak under Nystemten så kommer de andre med. Ok, jeg skal synge litt høyere på Hansa neste gang. Og dersom alle andre gjør det så kan jo det bli bra. For en ting er vi vel enige om: Nystemten er kommet for å bli, og er noe av det som gjør oss unike i Norge!
Rød makt på Hansa!

P-K

Hear ye! Hear ye!

Det med å ta den med hjem var nå ment som en spøk.

grei

Han sa vel det at han ikke ville ha sangtekster heller, men at han foretrakk det av to onder.

Selv er jeg negativ til bruk av storskjerm ikke først og fremst på grunn av det pedagogiske, men fordi jeg setter pris på liv på tribunen som noe "spontant" og implulsivt og ikke styrt. Vi er ikke en gjeng nikkedukker.

For å bryte ned mekanismene som er i sving: De gangene det er stor stemning på Stadion er når det skjer noe på banen som utløser følelser hos publikum på en sånn måte at de mister de vanlige hemningene (sjenansen), lar seg rive med (suggesjon). Dette er noe som oppstår av seg selv, det er ikke koreografert av noen. (Hadde et sånt forsøk ført til at hele Stadion i framtiden sang av full hals på hver kamp skulle jeg riktignok holdt kjeft...)

Nixon

Vel, nå er syngingen av Nystemten ganske så uspontant og styrt i utgangspunktet. Akkurat der er vi faktisk nikkedukker enten du liker det elller ikke:). Så storskjermen ville ikke gjort så mye fra eller til i så måte. Ellers er jeg selvsagt imot bruk av storskjerm i kampen for å starte sanger.
Rød makt på Hansa!

ole3000

Quote from: "AlexÃ¥sane"Nystemten er en sang envær bergenser skal kunne! jeg syntes vi skulle prøvd med Ã¥ holde opp skjerfene nÃ¥r vi synger denne sangen.  

Helt enig med Alexåsane, vi burde holde opp skjerfet alle som har på hele stadion slik som i den videoen som har blitt lagt ut her for noen uker siden med celtic.
kanskje den som synger nystemten kan be om at alle tar opp skjerfet, da gjør garantert mange det og de andre kommer etter...
i går for en til!

Go Up