• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Borteturer -lite folk!

Started by viks, June 02, 2004, 16:57:12 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

viks

På de to siste bortekampene, har en buss blitt instilt (Nadderud), samt at kun 25 dro avgårde med buss til Ullevaal (var jo lenge fare for at denne måtte instilles og...)

Syntes dette er skuffende. Spesielt på bakgrunn av den utrolig gode jobben Bataljonsstyret gjør for å legge til rette for at folk skal kunne reise.

Hvorfor er det slik? Kan noen gi meg en forklaring på dette?

Syntes det er merkelig at når laget ikke har vunnet borte på fire kamper, skulle en tro det trengte all den støtten det kunne få, men likevel er det jo nesten rekordlav oppslutning på turene..

Min påstand er denne: Der laget nå begynner å innfri, der svikter BBB medlemenne (bortekamper)

Det er mulig denne påstanden er i drøyeste laget, men uansett så syntes jeg det hadde vært interessant med en debatt på dette temaet. Har forøvrig skrevet en lenger artikkel vedrørende temaet på http://home.no.net/bstost/
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

KennethS

Hadde reist på flere bortekamper hvis eg hadde hatt muligheten, men pga latterlige tider for kamper i dette landet så har eg ikkje muligheten.
tå på Brann

viks

har forståelse for d..men det er jo noe som ligger utenfor noens makt å endre på..Fotball er blitt business og då blir d gjerne sånn...

Uansett så syntes no eg at 25 stk er latterlig i en pinsehelg...
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

grei

Nå har det vel ikke pleid være så enormt mange som har reist med diss4e organiserte bussturene. Styret i BB gjør en flott jobb ja, men det er ikke sånn at folk legger ivei på reiser for å være hyggelige heller. Og det at Brann hadde gjort det dårlig borte som du nevner, det er jo en grunn til at folk holder seg hjemme snarere enn reiser. Det nytter ikke at du "mener" flere bør dra når det går dårlig, sånn fungerer det bare ikke.

viks

Brann hadde jo ikke hatt noen imponnerende sesongstart før Glimt kampen heller (og egentlig ikke etter det heller), men vi ligger no uansett an til en solid økning i tilskuersnitt på stadion (ca 14100), uansett så kommer jo det mye folk på stadion.

Meningen med innlegget var ikke å glorifisere meg selv eller de som drar på borteturer, men heller å starte en debatt som kanskje kan belyse hvorfor en så mange ikke velger å dra.

Jeg registrerer at du "grei" mener at folk ikke drar pga Brann har gjort det dårlig, men må innrømme at selv har jeg liten tro på at forklaringen er så enkel.

Ole Brom

Er ikke et lett spørsmål å svare på. I mine yngre dager var det flere på bortetur enn idag. Tror borteturene ble "dalende" da generasjonsskifte kom på SS. Virker sånn. De som har forsvunnet fra SS gidd enten ikke å reise og ser kampen hjemme eller reiser privat.

viks

Generasjonsskiftet kan være en årsak. Men SS har vært igjennom generasjonsskifter før uten at dette har påvirket oppslutningen om borteturer (meg bekjent)

Selv om SSgjengerne er blitt yngre, tror jeg egentlig ikke at dette er en direkte årsak til at oppslutningen rundt borteturene har vært så dårlig. Unge folk er vel fortsatt de som er mest glad i busstur/fest, og som orker å sitte 8-10 timer på en buss?

espen

For min del, har jeg rett og slett ikke tid til å offre nesten hele søndagen for en fotball kamp. Komme hjem sent på kvelden og komme dødelig trøtt på jobb morgenen etterpå..

Spanderer du flybiletter er jeg gladelig med..

Og det tror jeg er gjengangeren for mange av oss, husk at mange har kjerring å barn også. Og du skal lissom bruke litt tid på disse innimellom (husker å ha lest det noen stans ;)

viks

Kamptidspunkt er vanskelig å gjøre noe med..

Har full forståelse for det du sier. Syntes det er interessant å høre hvorfor folk ikke er med, og at debatten er dagsaktuell. Kanskje greit for arrangørene (BBB) og få noen feedbacks og?

Ole Brom

Om jeg skal svarfe for meg sjøl, reiser jeg sjelden "organisert". Jeg er rett og slett gått lei av å sitte å humpe på en buss i flere timer. Dette har jeg gjort i 10 år no så nå reiser jeg stort sett på egenhånd, med bil eller flyr.

Dette tror jeg kan være tilfellet for veldig mange.

viks

så tendenser mot stabæk i hvert fall, me då gikk det jo riktignok ikke buss...samme mot Lyn...

En god del folk fra Bergen der då til tross for innstilt buss. Var faktisk flere enn i fjor...

Brann-Peter!

eg synes dette e et interresant tema, og kanskje en oppvekker...
meg sjøl, eg e under 18 og skal prøve å komme på så mange som jeg kan... bra mange mot stabæk og sogndal, men eg tror det blir flere i stavanger... der skal eg..:D

Alt for Bergen, Alt for Brann...
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

viks

Syntes uansett det blir for enkelt å skylde på kamptidspunkter. Er likevel enig i at en del kamptidspunkter, så som kommende viking kampen er et stjerneeksempel på er idiotiske. Men dette bestemmer ikke vi.

Søndagskamper har vi hatt i snart 15 år (med arbeidsdag påfølgende dag), og føler at vi kan legge den ballen død.

Er det ingen som har noen ideer om tiltak som kan få opp interessen for å dra på bortetur?

Det er jo gledelig å høre om folk som har planer om å dra, men det hjelper jo ikke når det er 25 som gjør det...

Venter spent på kreative svar..Tror vi har fått frem de vanligste unnnskyldningene nå i hvert fall

[/quote]

KjellMo

Synes det er glimrende at noen tar initiativ til denne debatten her. Vi lurer også på hva som skal til for å få flere med på borteturene. Er det pris, komfort eller andre ting?
At de eldre begynner å reise alternativt er forståelig, men tidligere var det stort sett ikke problem å få av gårde en buss. Er tiden for bussturer forbi og gått ut på dato?
Nå har dere mulighet å komme med innspill og kom gjerne med konstruktiv kritikk.
GGG Travel

viks

Men gud hjelpe meg...

Det er jo ikke din jobbsituasjon som er problemet her, ei heller er ikke alle unnskyldnigene relevant.

Vi må forsøke å være litt løsningsorienterte...

Hva kan gjøres for å bedre oppslutningen? Hadde du feks meldt deg på en flytur om dette hadde vært aktuelt istedenfor? Kom med forslag, helst realistiske..

KennethS

Fly e selfølgelig et alternativ, men her går det vel mye på pris. Tror også overnattingsturer kan lokke med flere på turer, ikkje mange som gidd sitte 8 timer på buss for og se kamp, også sette seg 8 nye timer på bussen tilbake, husker mange velykkede overnattingsturer på 90 tallet. Tror så absolutt det hadde vært populært, Seff det går jo litt på pris her også, men tror ikkje det e snakk om så veldig mye mer penger hvis folk bruker vettet.
tå på Brann

viks

Ikke et dumt forslag det der!

Vet også om en del meget vellykkede overnattingsturer. Selv har jeg bare en bak meg i Stabæk 97, men det var tilg gjengjeld en knalltur.

Tror heller ikke at det hadde kostet så enormt mye ekstra i pris, samt at man hadde fått med en del andre aspekter ved turene. Tenker da på at man faktisk hadde fått sett og oppleve mer der man var, samtidig som dette nok er mer "miljøskapende" enn de vanlige heseblesende bort-tilbake turene..

Absolutt noe som burde prøves til enkelte turer!

KennethS

ja, tror sammholdet blandt supporterne blir bedre også, da mann får litt bedre tid sammen, kan jo kansje gjøre at folk syntes dette var gøyt og blir med neste gang, det de fleste sier når de kommer hjem etter og ha sittet 16 timer på buss de siste 24 e at dette blir lenge til neste gang, det tror eg ikkje de sier etter en overnattingstur.
tå på Brann

Sotraanda

Quote from: "KennethS"ja, tror sammholdet blandt supporterne blir bedre også, da mann får litt bedre tid sammen, kan jo kansje gjøre at folk syntes dette var gøyt og blir med neste gang, det de fleste sier når de kommer hjem etter og ha sittet 16 timer på buss de siste 24 e at dette blir lenge til neste gang, det tror eg ikkje de sier etter en overnattingstur.

Kan bare bekrefte dette. Husker Lerkendal turen i 2001, det var en knalltur, med fly og overnatting. Har aldri vert på bussturer for eg føler svært lite for å sitte så mange timer i en trang buss. Da har eg heller reist med båt, tog, fly eller bil.
ater, heter, hater NFF!

KennethS

Var på mange overnattingsturer på 90 tallet så vet ka det går i eg også, men som sagt dette e noe BBB må se på seriøst.
tå på Brann

howie

Er enig med deg viks, rart at det ikke er flere på turene.
Jeg var på ullevål selv nå på mandag, kjempegøy.
Men jeg dro over med fly tidligere i helgen for å besøk folk...
Og jeg har aldri deltat i noen av turene til BBB så jeg skal vel egentlig holde godt kjeft...
Men en ting er sikkert, jeg skal på Lillestrøm - Brann nesten 100% sikkert, så lenge brann vil spille om en plass i toppen av tabellen.
Og jeg skal på båtturen til sogndal neste år, blir sur vist det ikke blir båttur altså, gleder meg allerede nå.

Branntilegdør

Nå er det vel sikkert like lite folk som har lyst å overnatte fra søndag til mandag eller fra mandag til tirsdag? de samme problemene som mange har nevnt tidligere er jo der fortsatt. Man kommer ikke hjem tidsnok til verken skole jobb eller arbeidsledighet.. Før canal + inntok tippeligaen så var det vel flere lørdagskamper?? Kampene gikk i hvert fall mer når de skulle, søndag kl 18

enavgutta

Hehe, overnattingstur med klassisk fyrings og stemning. Bør jo være noe okei gjestehus man kan innlosjere seg på rundt om, få noen gode dealer og slikt. Et mer organisert opplegg frister selv de mest inngrodde "hjemmesupportere" som meg sjøl hehe

Ã?ge

Quote from: "Branntilegdør"Nå er det vel sikkert like lite folk som har lyst å overnatte fra søndag til mandag eller fra mandag til tirsdag? de samme problemene som mange har nevnt tidligere er jo der fortsatt. Man kommer ikke hjem tidsnok til verken skole jobb eller arbeidsledighet.. Før canal + inntok tippeligaen så var det vel flere lørdagskamper?? Kampene gikk i hvert fall mer når de skulle, søndag kl 18

Mest aktuelle er overnatting fra lørdag til søndag på søndagskamper tror eg

KennethS

Quote from: "cola_boy"Men en ting er sikkert, jeg skal på Lillestrøm - Brann nesten 100% sikkert, så lenge brann vil spille om en plass i toppen av tabellen.

SÃ¥ du reiser kun hvis Brann kjemper om Medaljer?
tå på Brann

viks

Det er jo greit at overnattingsturer er et bra forslag, men er det noen som har flere forslag til hva som kan øke oppslutningen?

Nixon

Hva med tog? Har reist mye med tog mellom Oslo og Bergen og det er å foretrekke fremfor buss når det gjelder komfort. Da kan man komme til Bergen med nattoget i syvtiden å være forholdsvis uthvilt. Så en avtale med NSB for å få prisen ned til 400,- kan kanskje være en løsning.

Negative sider er selvsagt at det vel er blitt røykfritt der også? Og man har såvidt jeg vet ikke lov til å gå ut på perrongen i de korte stoppene over fjellet. Og hva med å nyte medbrakt? Slike ting må man selvsagt ta med i beregningen selv om det for min del ikke betyr noe.
Rød makt på Hansa!

KjellMo

NSB har vi prøvd å få avtale med, men de er en vernet bedrift som ikke vil samarbeide. Prisene vi kunne få var ca 1000 kroner og det er noe vi ikke kunne godta.
GGG Travel

espen

Betviler veldig sterkt om det finnes noe rimeligere alternativer enn buss.. Og det er nok en del av problemet..

Jeg har desverre ingen konstruktive forslag på hvordan det kan forbedres?

Men det koster jo ganske mye å reise også, reise, øl, ingangsbilett osv osv

Problemet er kanskje tid, penger, klientel

Tid: Finne et transportmiddel som ikke tar hele søndagen.
penger: det må være relativt rimelig
Klientel: Kanskje prøve å få med noen "gamle" karer som kan tiltrekke flere?

ikke vet jeg, sikkert bare tull. Men det er eneste jeg kan komme på

Ã?ge

Quote from: "KjellMo"NSB har vi prøvd å få avtale med, men de er en vernet bedrift som ikke vil samarbeide. Prisene vi kunne få var ca 1000 kroner og det er noe vi ikke kunne godta.

Med andre ord de liker ikke Brannsupporterene så godt.
Fredrikstad supporterene fikk tur retur for 6-700kr.
Men uansett er buss billigst.

viks

Det er mulig at pallespikrerne fikk denne prisen, men de har vel slik jeg har forstått det leid et helt tog.

Dette er jo en rimelig stor risiko og ta, men interessen der nede er jo eventyrlig.

Apropos FFK. Mitt klare inntrykk (og jeg tror dette er rimelig nærmt sannheten) er at ALLE er med på tur, både gamle som unge...

Da blir spørsmålet: Kan noe lignende la seg gjøre i Bergen (utenom en cupfinale)? Og i så tilfelle hvordan, og med hvilke virkemidler?

Blææ

Nåda,tipper vi hadde hatt tusenvis fra Bergen på alle bortekamper visst det bare var snakk om 1-2 timers reise.
Vi stiller vel like mange om ikke flere på østlandet en hva lagene derfra stiller i Bergen.
ont follow me,Im lost too

viks

stig

Overnattingstur er kanskje et alternativ for å bedre oppslutningen. Problemet er då at man må bruke hele helgen på en kamp,og penge bruken vil øke. Folk som jobber eller spiller kamp sjøl lørdagen ikke kan være med på en sånn tur. Mitt forslag er å korte ned på tiden vi bruker på tur. Ha to sjåfører sånn at vi kan begynne reisen om morgningen kampdagen, og ankomme en time eller to før kampstart. En natt mindre på buss tror eg vil gjøre godt,og bare det å slippe å ankomme oslo ca 8 timer før kampstart er bedring.Vi bruker denne metoden fra tid til annen,seinest mot Lillestrøm ifjor. Turen blir kanskje dyrere,men det blir brukt mindre penger på pub.
Nettsideansvarlig

Nixon

For ikke å snakke om å ankomme Skien 10 timer før kampstart...
Syns dette er en god ide. 2 timer før kampstart er mer enn nok. Noen vil kanskje falle fra, men forhåpentligvis vil enda flere komme til på en slik tur. Kan umulig skade å prøve dette for BBB.
Rød makt på Hansa!

viks

Kjøper de fleste synspunkter her.

Uansett er det viktig å differensiere mellom de ulike turene. Feks er turene til Oslo fine for overnattingsturer, møte opp og sosialisere med oss i øst, og kanskje ta en fest sammen?? Her blir det litt teit og komme 2 timer før kampstart syntes eg...

Kampen i molde feks er litt motsatt, det er jo en liten landsby, med ikke alt for mye å ta seg til i..

Båtturer er jo også fint der det kan la seg gjøre. Den kommende stavanger turen virker jo som ett glimrende opplegg..

Uansett, så er det i bunn og grunn snakk om en ren markedsføringssak for å få mer folk på turene spør du meg, i sammen med et muligens bedre turopplegg.

Dette er også diskutert i tråden "Brannsupporterene har tapt seg", og mange av ideene derfra er også meget relevant når det gjelder spørsmålet om dårlig oppslutning rundt borteturene..

Uansett så er det helt klart at noen må inn og ta et initiativ her, og slik jeg ser det så må det bli BBB. Ikke at BBB skal gjøre jobben, men de må prøve å få hanket inn kompetent personell til å hjelpe seg blant medlemmene.. Det er i hvert fall min mening..

stig

hadde vært digg med to alternativer,men det e vel en stund t vi e på det nivået igjen. Problemet er som sagt økonomi og tid. lørdag e travle dager for mangen. en tur på to døgn e noe som vil være forbeholdt de store anledningene. heller 60 på tur enn 20 på fest
Nettsideansvarlig

viks

Det var jo ikke det eg mente Stig.

Når en skal arrangere en tur må en selvsagt ta dato/dag i betraktning.

Jeg har litt tro pÃ¥ at dersom man varierte typen pÃ¥ turene (ikke to turer pÃ¥ samme kamp), samt markedsfører dette riktig, og klarer Ã¥ fÃ¥ med folk som ikke har vært sÃ¥ aktivt med pÃ¥ turer tidligere, sammen med gamle travere, sÃ¥ tror eg  at vi kan begynne Ã¥ snakke.

Poenget er at vi mangler litt initiativ på dette området. Det er slik jeg ser det, gått for mye rutine i turene, nesten alle er like...?

PS. Stig, tror du vi kan bli venner igjen:) ?

stig

Enig om at variasjon kan være bra.
noe nytt må hvertfall gjøres. håper flere melder seg på diskusjonen. Hadde vært bra om ledelsen kunne gitt tilbakemeldinger om forandringer som er mulig å gjøre. overnatting, to sjåfører o.l

Angående å legge krangelen bak oss,så kan du spandere en øl på neste østlandstur ;)
Nettsideansvarlig

KennethS

Quote from: "stig"Overnattingstur er kanskje et alternativ for å bedre oppslutningen. Problemet er då at man må bruke hele helgen på en kamp,og penge bruken vil øke. Folk som jobber eller spiller kamp sjøl lørdagen ikke kan være med på en sånn tur. Mitt forslag er å korte ned på tiden vi bruker på tur. Ha to sjåfører sånn at vi kan begynne reisen om morgningen kampdagen, og ankomme en time eller to før kampstart. En natt mindre på buss tror eg vil gjøre godt,og bare det å slippe å ankomme oslo ca 8 timer før kampstart er bedring.Vi bruker denne metoden fra tid til annen,seinest mot Lillestrøm ifjor. Turen blir kanskje dyrere,men det blir brukt mindre penger på pub.

Når det gjelder jobbe lørdagen så e det vel ingen som jobber hver lørdag, tror det e langt flere som skal på jobb mandagen som ikkje gidd reise tur/retur non stop neste for så å gå rett på jobb. All min erfaring som Brann suppotere så mener eg overnattingsturene har vært de med størt succsess, untatt sogndal og stavanger turene da selfølgelig, men med de turene som går over 8 timer i buss.
tå på Brann

Helge

Kanskje det er mulig å legge ut en slags avstemming på forsiden med en del alternativer.

eks:

Hva skal til for at du reiser på borteturer:

*Turene er bra nok
*Bedre komfort på bussene
*Overnattingsturer
*Turstart tidlig morgen på kampdagen(mindre tid på ankomstplassen)
*Fly
*Tog
*BÃ¥t
*etc

Kunne kanskje brukt resultatet for å se om det på sikt kan bli noen "unormale" borteturer med overnatting/tog etc F.eks til Fredrikstad med noe arrangement før kampen.

Dette er Bare et forslag........
å på en smell og reis deg igjen!

viks

Samt:

Markedsføringstiltak for å få flere med på tur (egen MF gruppe i BBB?) Feks lodde ut noen gratis turer hver gang, mrkedsføre turene mer aktivt? Jobbe mer målrettet mot å få med flere folk..

viks

(Hentet fra linken Brannsupporterene har tapt seg) av Kjersti

Mye fornuftig her og...:

For å oppsummera litt...

Problem:
- For få folk på borteturear
- Låg gjennomsnittsalder på SS
- Lite entusiasme i supportermassa
- Lite nyskapande
- For få som ynskjer å synga for Brann

Løysingar:
- Utvikla BBB
- Ta vekk popmusikken før kampane
- Opplæring i supporterkultur
- Utval av folk frå alle tribuner ser på løysingar
- Spørjeundersøking på Bataljonen.no
- Fleire sangar (nye og eventuelt gamle)
- Reunion på Store Stå der gamle travarar viser nye korleis det skal gjerast
- Klar profil ut, mindre "lukka" miljø, meir mangfald i klientellet
- Læra av Klanen mm

Mange av løysingsforslaga er ganske vage, men absolutt noko å arbeida vidare på, for eg trur det er dei som har størst potensiale til å forandra på ting.
Eg trur spørjeundersøking er ein god idé, etter å ha gjennomført den kan ein på eit eller anna vis på spikra saman eit utval som ser på svara som har komme inn, eigne idéar og så legg fram forslag til kva BBB kan gjera og kva envt andre kan gjera. Bruka det ein har. Men kven skal setja igang? Nokon må ta initiativ. Det her er viktig, og me kan få så utruleg mykje moro utav å betra stemninga på Stadion.

I mellomtida kan folk ta til helvete og skjerpe seg!
Syng med viss du elskar Brann!

[/list][/quote]

Branntilegdør

spørreundersøkelse er ikke en dum ide, men vanskelig å gjennomføre.. Kor skal man foreta denne?

Ole Brom

Quote from: "Branntilegdør"spørreundersøkelse er ikke en dum ide, men vanskelig å gjennomføre.. Kor skal man foreta denne?

Her på BBB siden ?

Møllaren

Ett av de største problemene er jo at bussturene er blitt selskapsreise
for fulle bønder i branndrakt. Hvem gidder å bli identifsert med slikt pakk.
øllaren

Branntilegdør

pakk ja.. der sa du det. Med den holdningen der så er vi glad du ikke reiser!

espen

Quote: Retur direkte etter kampen og vi venter å være tilbake til Bergen ca. klokken to om natten. Men det kan også være at man ikke er tilbake før ca. klokken 4. Dette grunnet vanskelige beregningsforhold grunnet kø og ferger.

Thats why!

Brann_Askøy

Jeg tror noe av skylden er pris + komfor. En busstur til Nadderud for 500 kr er vel drøyt? Med tanke på at du sitter på buss i nesten ti timer så er dette absolutt ikke en drømmeposisjon. Plankehaugen reiste til Bergen i går, med tog. Dette betalte medlemmene 600 kr for. På toget hadde de tillatelse til å skjenke øl og rusbrus, samt de hadde servering av mat. De hadde også muligheter for å ta røykepauser når strupene følte for det. Vel, det jeg da spør om er, hva foretrekker folk? Sitte på et tog med muligheter for mat og drikke eller sitte sammenklemt på under en kvadratmeter hver på buss i ti timer?

Jeg sier ikke at Bataljonen kan dumpe priser og gjøre det billigere å reise, men bergenserene som vil på turer må ta seg selv i nakken. Det er jo tydelig at folk er seine med påmelding. Selv har undertegnede vært på Fosshaugane, og turen til Viking Stadion er betillt og betalt for en uke siden. Jeg satser på flere borte turer, men i og med at jeg kun er 17, så er det ikke så mange muligheter jeg har for å komme meg steder enn med BBB, altså buss. Jaja, ser frem til Viking Stadion og "lille Bergen by"

espen

Jeg kan bare svare for meg selv, men det er som oftest sen ankomst til bergen som er grunnen for at jeg ikke er noen aktiv bortesupporter..

Hvis jeg kommer hjem kl 02 -04 om natten er hele mandagen min ødelagt.

Jeg kan ikke trappe opp på sjefens kontor å si "Jo du skjønner, det har det slik at Brann spilte borte denne helgen....."

for å summere kort bortekamp = sent hjem = lite produktiv mandag = sur sjef = ingen jobb = ingen brann kamp

Go Up