• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvor streng straff?

Started by sekto, May 10, 2004, 14:15:50 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

sekto

Det er tydeligvis litt uenighet om hvor streng straff de som var innblandet i spyttingen, og den påståtte rasismen, bør få.
Brann vil ha synderene utstengt på livstid, mens jeg skjønner ut i fra BBB sine uttalelser i VG at de ikke vil gå ut med noen lengde på utestengelsen.

Kunne vært interessant å høre hva folk her på forumet mener.
Personlig, så er jeg enig med BBB i at livstidsstraff blir for drøyt, men slik oppførsel bør også straffes hardt. Det skal svi og ha en signaleffekt.
Holder det med resten av sesongen?

Brannfrelst

Hvis det er ekte Brann supportere som gjorde dette,bør de bli utestengt i noen år.. Er det bare noen tullinger som "heier" på Brann så bør de få livstid!!
2.10.07-Gullet kom hem!

Blææ

Definer hva som er ekte supporter da du Brannfrelst.
Og så kan du samtidig definere hvem som bare er noen tullinger som heier på Brann.
ont follow me,Im lost too

Brannfrelst

En ekte Brann supporter er vel en som heier på klubben i tykt og tynt,og ikke bare går på kamper fordi det er gøy... Kan ikke definere det helt da... Men en tulling er vel en som drikker seg DRITA full før en kamp for at det skal bli noe bråk...
2.10.07-Gullet kom hem!

Blææ

Livstidsstraff er vel drøyt da,med tanke på forseelsens art,
kan ikke da skjønne at spytting vridd om til rasisme av dagspressen skal gi 70 års utestengelse eller mere,alt etter hvor lenge personene lever.
En spyttklyse kvalifiserer veL max til utestnegelse ut sesongen, ikke noe mer.
ont follow me,Im lost too

Karl Hungus

Personen som er tatt etter disse avskyelige hendelsene bør stilles et valg. Enten bli utestengt fra Bataljonen/Stadion på livstid eller bli utestengt resten av sesongen og å komme med en direkte unskyldning til Robbie Russell, Sogdal og Brann der media er tilstede. Tror også dette kan virke mer avskrekkende på andre, og kan føre til at folk tenker seg om før de kommer med rasistiske rop eller gjør annet lavmål på tribunen.

Jeg er også enig med Hjartøy i at livstidsutstengelse ikke har mye for seg. Dersom han blir bortvist på livstid og personen da forsøker å snike seg inn på stadion, vil det ikke være noen andre strengere straffer som kan hindre han i gjøre det. Dersom han bare bortvises over en periode vil han kunne bevise at han tar straffen på alvor, og han virkelig ønsker å se Brann. Dersom han blir tatt i å snike, bør han kastes ut for alltid.

Xminator

Siden saken er blitt blåst opp så mye burde Russel anmeldt forholdet og fått ting gjort den riktige måten. Det som skjedde er forkastelig, men det forsvarer ikke innføring av borgerrett og lynsjestemning. Vi lever tross alt i et sivilisert samfunn, at det som ble gjort ikke er sivilisert forsvarer ikke at alle skal konkurrere om å straffe mest...

Grey

Skal en straffs utmåling avgjøres av en persons fartstid i en organisjon eller et miljø? er det forskjell på om dette ble gjort av en som reiser for turens skyld, eller om det ble gjort av en som reiser for Branns skyld? Handlingen er jo den samme.

Jeg har alltid vært tilhenger av at folk fortjener en 2. sjanse, og derfor syns jeg livstidstraff blir for drøyt. Dessuten blir jo dette en straff som blir utdelt uten en "rettsak".

En livstidstraff er etter min mening mer å statuere ett eksempel for oss andre, enn en reell straff for personen dette handler om.
Maybe a Greyhound could be my way

Stoffi

Spør du meg, så burde han fått en bot, enkelt og greit.
Spytting forekommer på HVER ENESTE kamp der det er litt temperatur, men dette er første gang det har vært heksejakt. Idiotisk spør du meg, rasisme er det i hvertfall ikke, det er mediaskapt.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

sekto

Jeg har litt inntrykk av at dette med rasisme er litt blåst opp. jeg var selv ikke i Sogndal, men snakket med flere som var der og alle har litt forskjellig mening om hva som ble sagt og gjort, avhengig av hvor de befant seg.

Det er også snakk om mer en en person som står bak dette, og uansett, så er det ikke rett måte å takle det på med å paradere dem for pressen. Om de føler seg kallet kan de komme med en unnskyldning til Russel, ellers får de forholde seg til BBB og Brann og innfinne seg med straffen de får.

Denne saken er blitt litt vill nå. Så dermed blir dette med straff også oppblåst. Har vært på Stadion og sett folk spytte etter spillere, like forkastelig dette, men da har ikke spillerene gjort noe nummer ut av dette, og i disse tilfellene har spillerne vært hvite, så dette med rasisme har heller ikke vært et tema.

Får bare håpe TV bildene viser klart hva som skjedde og at vi får noen "bevis" så vi kan legge denne saken dø snart.

grei

Det at de vil statuere et eksempel er én ting, men det betyr ikke at man kan sette til side alt som heter rettferdighet av den grunn. Man er jo i prinsippet rettsløs når det gjelder adgang til fotballkamper ettersom arrangøren står fritt til å bestemme hvem som kommer inn eller ikke. Ser for meg at sakens gang er litt sånn: Fotball-Norge hyler over Brannsupporterne og krever at noe må gjøres. Brann stagger hylekoret med en lettvint utestengelse. Uten å sette seg videre inn i saken. Var spyttingen/holdingen rasistisk motivert?

Jeg tviler ikke på at noen ropte rasistiske kommentarer, men kom disse fra de samme personene som spyttet/dro? Er det rett å skjære alle over en kam, eller å velge ut  én syndebukk som skal straffes for alle ufinheter som kan ha funnet sted på tribunen? Det er lett for at man lar seg rive med på fotballkamp og det skal være litt "hat". Nedover i Europa hadde de nok ledd høyt over å høre at en supporter ble utestengt for spytting. Det er ikke det at man ikke skal reagere, men proporsjonene er jo gått over alle støvleskaft. Det skal reageres mot rasisme, men det kan virke som noen i hylekoret av kritikere fra andre lag går litt i den samme fellen selv, i det de lar mishagsytringer skylle over Brannsupportere som om de alle delte personlige egenskaper.

Det må ha stått mange titalls personer rundt "spytterne", hva om disse kommer på banen med sin versjon?

Henki

Tror det er en fordel å la være å utpeke syndebukker eller slå fast det ene eller det andre før alle fakta er kommet på bordet. Brann vil vel sikkert ta seg av saken slik de anser det for å være best og NFF vil vel sikkert også ha et ord med i laget.
Det vi som Brannsupportere bør gjøre og som er blitt gjort til gangs på forumet i dag er å ta sterk avstand fra rasisme både på og utenfor fotballbanen. Så får vi heller vente på hva resultatet av undersøkelsene om hva som skjedde i syltetøyland blir.
Ballen skal fremover!

Tanka

Prøver dere virkelig å bagatellisere episoden i Sogndal ved å skylde på hylekor og tabloid mediedekning?

Om saken er overdrevet i VG/Db, eller ikke, er det tydelig at hovedpersonen selv opplevde dette som rasisme.

Leste i en annen tråd at dette blir sammenligna med å hetse folk for utseende, størrelse osv. Den er rett og slett for tynn.
Hudfargehets har en litt annen historie enn barnslig mobbing....

Alle supporter-klubber har antageligvis idioter som dette, cluet er å luke dem ut før de gjør skade, ikke å bagatelisere.

KennethS

Quote from: "Tanka"Prøver dere virkelig å bagatellisere episoden i Sogndal ved å skylde på hylekor og tabloid mediedekning?

Om saken er overdrevet i VG/Db, eller ikke, er det tydelig at hovedpersonen selv opplevde dette som rasisme.

Leste i en annen tråd at dette blir sammenligna med å hetse folk for utseende, størrelse osv. Den er rett og slett for tynn.
Hudfargehets har en litt annen historie enn barnslig mobbing....

Alle supporter-klubber har antageligvis idioter som dette, cluet er å luke dem ut før de gjør skade, ikke å bagatelisere.


Hvis du har fulgt med så har du sikkert sett at personen som spyttet e blitt ekskludert fra BBB, så lurer på kor du tar at det bagatelliseres fra? Rasistiske rop e umulige og spore tilbake, da må du ha lyd og camera der det skjer, personlig hørte eg ikkje noen rasistiske rop, men så var det mye støy der, sto ca 10 meter fra der ting skjedde. Alle supporter klubber sliter med dette problemet, så med engang det skjer i Bergen da kommer pakket fra oslo og trondheim og kem vet kor i landet og skal slenge dritt, fortell meg at Kjernen, Klanen, SS, Kanaries osv ikkje har samme problemet? ingen kan gardere seg mot slikt.
tå på Brann

sekto

Om du hadde tatt deg bryet å lese gjennom de fleste trådene her, så ser du hvor seriøst Brannsupporterne tar dette problemet. .

Det er lett slike saker som dette blir blåst opp. Spytting forekommer på fotballkamper, det er helt fryktelig, men det skjer, så at det nå plutselig skulle bli så mye oppstyr og dradd paralleller til rasisme er det folk reagerer på at pressen tar opp.

Om Russel oppfatter ting som rasisme og velger å si at dette er noe alle fargede spillere i Norge har opplevd, så får han stå for det. Det uheldige faktum er at det finnes rasister i samfunnet. også på fotballkamper, man kan ikke luke ut alle.

Tror ikke noen bagatelliserer dette, men de fleste Brannsupportere misliker å få et kollektiv stempel som rasister og idioter.

Tanka

KennethS,

Jeg har pløyd gjennom de fleste trådene her, og fått med meg at så godt som alle mener spytterne er idioter.

Det jeg reagerer på er at noen få (altså ikke alle) skriker om hylekor, og stiller spørsmålstegn ved hvorvidt det er snakk om rasisme.

Og om du hadde lest innlegget mitt, ville du fått med deg at jeg sier at det finnes dritt i alle supporterklubber.

Jeg har også fått med meg at både klubben og BBB tar det på alvor, men det er tydeligvis enkelte her som ikke skjønner at det er en vesentlig forskjell på å spytte på noen og rope "drittsekk", og å spytte på noen og rope "nigger"... Der er poenget mitt... Som jeg vet at mange her er enige med meg i.

Xminator

Unskyld meg Tanka, men vi er alle enige om at den spytteklysen ikke vil gå inn i historien som noen genistrek.

Jeg synest likevel at saken blir blåst opp av pressen. Dette selger. Saken hadde IKKE vert like stor om det hadde skjedd med en annen supportergruppe. Jeg reagerer også på den hekseprosessen som blir satt i gang. Det er et rent maktovergrep mot et enkeltindivid som ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn.

Still deg et par enkle spørsmål. Hva om dette hadde vert en spiller som spyttet etter en annen spiller? Og dommeren ikke fikk det med seg? NFF stiller seg jo ikke akkurat positive til videobevis. Det er sannsynlig at spilleren ALDRI ville fått straff. Og om dommeren så det? Rødt kort og et par kamper karantene. Hvorfor forskjellen? Spilleren har et støtteaparat bak seg. Det har ikke personen som nå blir skyldig for alle rasistiske tilrop som noengang er ytret fra norske tribuner.

Den generelle holdingen til rasisme/kasting/spytting fra tribunen burde være kjent nå. Det som er viktig nå er å ikke ødelegge et menneske for å tilfredstille mobbens skrik på blod.

Tror det beste er om klubbene, BBB og NFF får denne hendelsen noen dager på avstand og bort fra forsidene før de trekker altfor bastante konklusjoner. Kanskje det beste er å la Russel selv avgjøre hva han synest er passende straff? Har en følelse av at det tok litt mer av enn han ventet. Om han ikke vil "shake hands", så burde han anmelde forholdet så det foregår i litt mer ordnede former enn dømt og funnet skyldig på forsiden av VG.

Tanka

Den generell holdningen til rasisme burde vært kjent forlengst, ja.
Men det er den åpenbart ikke.
Derfor må man ta tak i folk som slenger dritt basert på hudfarge eller etnisitet med en gang. Samme om de "egentlig ikke mente det" eller var drita fulle og frustrerte. Bare spør de som renska opp i Apeberget.

At dette er drømmestoff for pressen er bare enda et argument for at folk ikke kan bagatellisere dette ved å kalle det heksejakt, overdrivelser osv.

For det er så jævla synd når pressen får sånne "godbiter" gratis, for så å bruke det på overskrifter som "Brannbataljonen går amok og spytter på Sogndal-spiller". For det var ikke bataljonen som spytta, det var utskudd som aldri skulle vært der.


Så det får ikke konsekvenser når en spiller spytter på en annen spiller?
Hørt om landslaget?

Tanka
-oppgitt

KennethS

Quote from: "Tanka"
Hørt om landslaget?

Tanka
-oppgitt



ja, desverre :D
tå på Brann

Xminator


Tanka

Jeg tror egentlig vi er enige?
Det er bare så jævli synd når en hel supporterklubb blir hengt ut i media på bekostning av noen få, derfor må supporterklubben ta tak.
Hva slags tak skal ikke jeg legge meg borti, men erkjenn hvertfall hva som har skjedd. Ingen tjener på at media krisemaksimerer og at de det virkelig angår legger debatten død fordi det er så lite et problem.

Og tilbake til dette med at brannsupportere er spesielt utsatt for lynsjing i pressen: forestill deg samme scenario på en enga-match...

Du kan nyansere alt du vil, det er såklart bra, men jeg syns ikke du skal ta lett på at enkelte her mener det ikke er forskjell på å hetse folk for at de er høye og å hetse folk for at de er svarte.
Nå husker ikke jeg helt om du har poengtert at du ikke mener den sammenligningen er gangbar, if so: sorry.

Tanka
-misforstått?

Go Up