• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

BBB sin offisielle holdning til Sogndalfadesen?

Started by GhostDog, May 10, 2004, 13:28:11 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

GhostDog

Det har versert litt forskjellige versjoner av hva som skjedde på Fosshaugane og jeg er litt usikker på hva som er fakta og hva som er fiksjon.

Det hevdes fra flere hold at der var flere supportere som spyttet på Russel.

Russel ble holdt tilbake av supporter når han skulle kaste.

Der ble kastet brusflaske (r) mynter og andre gjenstander på banen og på spillere.

Der var verbal sjikanering av spillere under oppvarming - med rasistiske tendenser.

Der var konflikter mellom vakter og Brannsupportere.

At ledelsen i BBB ikke vil godta en livstidsutestengelse av supportere som deltar i slike utenomsportslige aktiviteter.
("Hjartøy er ikke positiv til livstidsutestengningen.
- Vi har ekskludert personen på ubestemt tid, men er uenig i Branns livstidsdom. Det blir for dumt når man får 70 års straff for noe slikt, sier han til VG Nett.
- Personen som nå er utestengt skal etter egne utsagn ikke ha kommet med rasistiske bemerkninger. Personen sier spyttingen skjedde på bakgrunn av hva slags lag Russel spiller på og ikke hans hudfarge, sier Hjartøy." sitat slutt, ref BA)
Er dette BBB sitt offisielle standpunkt?

Var det medlemmer i BBB som stod bak deler eller alle disse aktivitetene?

Som "uavhenging supporter" som foretrekker sittetribune så kunne det vært kjekt å fått klart svar på hvor BBB står i denne saken.

Med ønske om god bedring til de som ev. utførte nevnte handlinger - synd at det ikke finnes en kur for idioti!
 Beer a day keeps the doctor away!

Xminator

QuoteDer ble kastet brusflaske (r) mynter og andre gjenstander på banen og på spillere


På de bildene som Canal+ sender går linjemann inn på banen og plukker opp en gjenstand. Det ble ikke kommentert fra Canal+ og linjemann signaliserte ikke til dommer. Tror dette var mot en av sittetribunene, men TV-bildene vil sikkert vise ganske klart hvor det kommer fra.

Må ellers få nevne at livstidsstraff er ganske tøft, tror effekten hadde vert like stor om man sa "utestengt i 5 år". Livstid, da begynner vi å nærme oss en eksistensiell debatt som vi kanskje bør holde borte fra fotballen. Vi kunne jo sagt "til Brann vinner serien" isteden :p

Kanskje burde Russel anmeldt forholdet isteden? Så vi fikk en ryddig prosess og ikke "lynsj de mens det er stemning for det" prosess?

supporter78

Det ble kastet en flaske mot rønningen i 2. omgang fra bøndene bak mål. Det så jeg med mine egne øyne

KennethS

Quote from: "supporter78"Det ble kastet en flaske mot rønningen i 2. omgang fra bøndene bak mål. Det så jeg med mine egne øyne


Jepp, men kem bryr seg om det da? ikkje noe gøyt og sverte fleskaberget vettu.
tå på Brann

GhostDog

KennethS og Supporter78, beklagelig at dere ikke forstår de spørsmål som stilles. Det jeg er på utkikk etter er Bataljonens standpunkt til saken, ikke deres motstand mot faktaopplysninger.

At noen hiver flasker på banen er for meg helt latterlig - uansett hvem som hiver mot hvem, sånn at den saken er klar!

Har forstått via div. media at noen av styremedlemmene har meninger om det som skjedde - men jeg vet fortsatt ikke fått med meg hva som er Bataljonens standpunkt - hadde vært fint om det kunne komme frem klart og tydelig - slik at det ikke er noe rom for spekulasjoner hvor Branns supportergruppe står i saken.
 Beer a day keeps the doctor away!

supporter78

Jeg går da utifra at den er at de ikke tolererer det. De vil jo utestenge typen.

GamleErik

For de som klarer å rive blikket vekk fra forumet så går det altså en debatt om fotballrasisme på NRK1 20:25 i dag hvor en representant for styret i Bataljonen kommer til å delta.

La oss se hva han har å si.
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

Kruxleiven

Stiller meg bak BBB. Nei, til livsstidstraff og moralistene får ga annetsteds å syte.

GhostDog

Quote from: "Fiore9"Stiller meg bak BBB. Nei, til livsstidstraff og moralistene får ga annetsteds å syte.


Drog gutt ut av bil og banket han opp. Kastet stein inn i supporterbuss. Klippet bremseslanger på supporterbuss. Sang en sang til Steffen Iversen om hans far.  Nå også som spyttende og holding i spillere supportere.. Livstidsstraff er vel egentlig ikke tema - men hvor talentløse enkelte skal gjøre imaget til Branns fotballsupportere..

Og til GamleErik - hadde vært fint om supporterklubben kunne gi et klart svar på hjemmesiden sin, tror faktisk at noen av supporterene ikke helt har skjønt hva saken dreier seg om, ser hvertfall slik ut hvis en leser noen av innleggene her. Skal sjekke om innslaget ligger på WebTV i morgen, var ute på tur når programmet ble sendt på tv.
 Beer a day keeps the doctor away!

KennethS

Quote from: "GhostDog"KennethS og Supporter78, beklagelig at dere ikke forstår de spørsmål som stilles.


eg svarte bare på det supporter78, så ingen snakk om og forstå eller ikkje her.
tå på Brann

GamleErik

Quote from: "GhostDog"Og til GamleErik - hadde vært fint om supporterklubben kunne...


I just work here.
Jeg regner med at det kommer en uttalelse fra styret i løpet av tiden frem mot 16.mai.
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

daya

dette er skammelig oppførsel, de som gjorde dette bør få en streng straff.
men livstid kan diskuteres. Selv sitter jeg i hamar og følger med på Brann hver eneste helg. og folk her borte har lagt merke til hvor idiotiske noen har vært. det ligger vel noe i det at "jenter fra bergen e nokke for seg".



Brann e best, 16 mai knuser vi hamkam.

så får eg fred her borte.

utvandret bergenser

Xminator

QuoteDrog gutt ut av bil og banket han opp. Kastet stein inn i supporterbuss. Klippet bremseslanger på supporterbuss. Sang en sang til Steffen Iversen om hans far. Nå også som spyttende og holding i spillere supportere..


Det er dette jeg mener med at ting blir sannheter og brukt for å sverte ved enhver anledning. For eksempel med bremseslangen. Mener å huske politiet konkluderte med at det var slitasje etter dårlig vedlikehold?

Jeg synest vi skal bli flinkere til å støtte eget lag og drite litt mer i å synge om motstanderene. Så blir vi kvitt en del av de mer ekstreme utslagene av motstanderhets.

GhostDog

Quote from: "Xminator
Det er dette jeg mener med at ting blir sannheter og brukt for å sverte ved enhver anledning. For eksempel med bremseslangen. Mener å huske politiet konkluderte med at det var slitasje etter dårlig vedlikehold?


Mulig det - skal ikke motsi deg på det hvis det er kommet frem i etterkant, såfall har jeg ikke fått det med meg.
Når det gjelder uttrykket sverte ved en hver anledning så synes jeg du er langt utpå viddene - NOEN få har ikke fått med seg etpar elementere ting i livet - b.la alminnelig folkeskikk. Disse individene bør alle supportere ta avstand fra, problemet i Bergen er at det tydeligvis ikke ble tatt på alvor av BTS og nå får Bataljonen drittjobben med å sile ut disse menneskene.
Hvis du vil bagatellisere tidligere hendelser med at det bare er sverting av supporterene så sliter du, videre er ikke hendelsen på Fosshaugane noe en bare feier under matten, den må taes tak i å få ut av veien - slik at vi andre slipper å bli sammenlignet med den type supportere. Hvis du liker å bli sammenlignet med steinkastende og spyttende supportere - vel, da sliter du..

Quote from: "Xminator
Jeg synest vi skal bli flinkere til å støtte eget lag og drite litt mer i å synge om motstanderene. Så blir vi kvitt en del av de mer ekstreme utslagene av motstanderhets.


Det siste alternativet støtter jeg fullt ut - vi har litt å lære av b.la Klanen, Humor mot motstanderene og støtte til eget lag gjør seg bedre enn sutrende og destruktive supportere.. Det hindrer ikke at en kan blåse av litt steam - men gjør det på en måte som ikke setter klubben og dine medsupportere i et dårlig lys.
 Beer a day keeps the doctor away!

GhostDog

Quote from: "GamleErik"
Quote from: "GhostDog"Og til GamleErik - hadde vært fint om supporterklubben kunne...


I just work here.
Jeg regner med at det kommer en uttalelse fra styret i løpet av tiden frem mot 16.mai.


Høres flott ut, så og debatten som ble sendt på TV i går, var betryggende at ikke Bataljonen feier saken under matten men søker en løsning på problemet.
For de som ikke så debatten så finner dere den på http://www.nrk.no under nett-tv -> RedaksjonEn.
 Beer a day keeps the doctor away!

Xminator

Skal vi ta opp igjen debatten rundt servering av alkohold på fotballkamper? Signaturen din er jo med på å forherlige alkohol.

Alt jeg kan gjøre er å ta saken fra det jeg selv har opplevd som syngende supporter på SS, og jeg har ALDRI opplevd rasistiske tilrop. Jeg kjenner meg enkelt og greit ikke igjen i den beskrivelsen som blir gitt etter Sogndal-kampen og kampen mot VIF. Er dette et rent bortekamp-fenomen? Selv oppfatter jeg derimot overstadig berusede personer på fotballkamp som et ubehagelig problem. Spesielt i forbindelse med storkampene som 16. mai, VIF og RBK.

Jeg vil ikke ha rasisme på tribunene, jeg vil ikke ha problemet Norge i det hele tatt. Det vil jo selvfølgelig være flott om BBB klarer å løse ett problem som velferdstaten Norge og likhetskolen ikke har klart siden krigen. Som realist ser jeg på akkurat det som urealistisk. Ser ikke helt for meg hva BBB kan gjøre annet enn å ta avstand, markere standpunkt og hindre ekstreme elementer fra å bruke klubben vår som kamuflasje for politiske standpunkter!

GhostDog

Quote from: "Xminator"Skal vi ta opp igjen debatten rundt servering av alkohold på fotballkamper? Signaturen din er jo med på å forherlige alkohol.


Signaturen min oppfordrer ikke til å innta alkohol i mengder som du ikke kan håndtere.. Men at øl er sunt - Jepp! Har heller ikke noen forståelse for voksne folk som skylder på at de var beruset ergo tabbet de seg ut - de bør kanskje moderere sitt inntak en smule..
Ps. Les signaturen en gang til så forstår du den kanskje.

Quote from: "Xminator"
Alt jeg kan gjøre er å ta saken fra det jeg selv har opplevd som syngende supporter på SS, og jeg har ALDRI opplevd rasistiske tilrop. Jeg kjenner meg enkelt og greit ikke igjen i den beskrivelsen som blir gitt etter Sogndal-kampen og kampen mot VIF. Er dette et rent bortekamp-fenomen? Selv oppfatter jeg derimot overstadig berusede personer på fotballkamp som et ubehagelig problem. Spesielt i forbindelse med storkampene som 16. mai, VIF og RBK.

Jeg vil ikke ha rasisme på tribunene, jeg vil ikke ha problemet Norge i det hele tatt. Det vil jo selvfølgelig være flott om BBB klarer å løse ett problem som velferdstaten Norge og likhetskolen ikke har klart siden krigen. Som realist ser jeg på akkurat det som urealistisk. Ser ikke helt for meg hva BBB kan gjøre annet enn å ta avstand, markere standpunkt og hindre ekstreme elementer fra å bruke klubben vår som kamuflasje for politiske standpunkter!


Er litt usikker på hva du prøver å si ved utsagnet " Jeg kjenner meg enkelt og greit ikke igjen i den beskrivelsen som blir gitt etter Sogndal-kampen" mener du med det at du ikke var tilstede men ser at det ikke var helt i Branns eller BBB sin interesse det som skjedde der den dagen?

Forenkling er en farlig vei å gå, hva nestemann på tribunen gjør er en sak for oss alle, ikke bare for BBB.  Klart BBB kan rydde opp i sine egne rekker, hvis det er behov for det. BBB trenger bare bistand fra medlemmene selv, så kan man vel klare en adferd som er akseptabel for andre enn fulle folk..
 Beer a day keeps the doctor away!

Xminator

QuoteForenkling er en farlig vei å gå


Nettopp derfor burde vel de andre supportergruperingene brukt mer energi på å fortelle hva de gjør for å unngå lignende? Det er noe av det jeg reagerer på, det er ikke RASISMEN som blir satt i fokus, det er sortmaling av en supportergruppe. Det blir feil og det har ikke den effekten arbeidet mot rasisme trenger!

GhostDog

Quote from: "Xminator"
QuoteForenkling er en farlig vei å gå


Nettopp derfor burde vel de andre supporetergruperingene brukt mer energi på å fortelle hva de gjør for å unngå lignende? Det er noe av det jeg reagerer på, det er ikke RASISMEN som blir satt i fokus, det er sortmaling av en supportergruppe. Det blir feil og det har ikke den effekten arbeidet mot rasisme trenger!


Vel, der kan vi hvertfall enes. Problemer kommer til å bestå så lenge ingen tar debatten og omsetter den i handling. Uansett om det gjelder rasisme eller annen latterlig uforenelig adferd under et hvilket som helst idrettsarrangement.
 Beer a day keeps the doctor away!

rammstein

ou'll never walk alone.
Avgårekåre

Go Up