• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Litt amatør av dere da!

Started by cissaego, May 10, 2004, 09:33:33 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

cissaego

jaja.. hele norge ler av dere. Trodde brann supportere var en av de beste supporter klubbene i norge, men det trekker jeg tilbake nå. Greit at det var noen som spytta på han, men det går ut over hele klubben, og dere får utrolig dårlig rykte i hele Norge.
Rasismen skulle og er egentlig for lengst ut, og at dere driver å spytter og sier masse stygge ord til han er rett og slett amatør messig.
Det er jo ikke logik, dere har jo olifinjana fra Nigeria som etter all sannsynelighet ikke kommer til å bli så MYE lenger etter dette.
Men bergen er jo et "land" i Norge og helt forskjellig fra andre så det bør vel være ett eget opplegg for dere da. For det skjer ikke i andre klubber.

LENGE LEVE IKSTART

Stoffi

Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

cissaego

jaa, kanskje, uansett og drive å spytte på han er tragisk. Og trokke det er så mange fra andre klubber som er inne her og leser så dere for et utrolig dårlig rykte.

Lenge leve ikstart

Xminator

Selvfølgelig er det ikke spesielt inteligent å spytte ...

Problemet er vel at det kun er en vikarierende grunn til at du er her inne. Hensikten er jo å slenge drit. Noe som gjør deg til en like stor tulling som spytteren. Beklager å måtte si det.

Spytting som rasisme? Spør Mini...

Blææ

ont follow me,Im lost too

Sotraanda

Forkastelig av de som gjorde dette!
ater, heter, hater NFF!

KennethS

Quote from: "cissaego"jaja.. hele norge ler av dere. Trodde brann supportere var en av de beste supporter klubbene i norge, men det trekker jeg tilbake nå. Greit at det var noen som spytta på han, men det går ut over hele klubben, og dere får utrolig dårlig rykte i hele Norge.
Rasismen skulle og er egentlig for lengst ut, og at dere driver å spytter og sier masse stygge ord til han er rett og slett amatør messig.
Det er jo ikke logik, dere har jo olifinjana fra Nigeria som etter all sannsynelighet ikke kommer til å bli så MYE lenger etter dette.
Men bergen er jo et "land" i Norge og helt forskjellig fra andre så det bør vel være ett eget opplegg for dere da. For det skjer ikke i andre klubber.

LENGE LEVE IKSTART


Du kan jo spørre Alex Valencia om han opplevde rassisme i Brann, så får jo vi fort svaret på at hele saken e utrolig overdrevet.
tå på Brann

Brannfrelst

Quote from: "cissaego"jaja.. hele norge ler av dere. Trodde brann supportere var en av de beste supporter klubbene i norge, men det trekker jeg tilbake nå. Greit at det var noen som spytta på han, men det går ut over hele klubben, og dere får utrolig dårlig rykte i hele Norge.
Rasismen skulle og er egentlig for lengst ut, og at dere driver å spytter og sier masse stygge ord til han er rett og slett amatør messig.
Det er jo ikke logik, dere har jo olifinjana fra Nigeria som etter all sannsynelighet ikke kommer til å bli så MYE lenger etter dette.
Men bergen er jo et "land" i Norge og helt forskjellig fra andre så det bør vel være ett eget opplegg for dere da. For det skjer ikke i andre klubber.

LENGE LEVE IKSTART


Det er faktisk ikke "OSS" som har gjort noe,det er snakk om 10-12 stykker... Så slutt å kritiser OSS og rett det heller litt mer mot de personene som er ansvarlig for dette!!
2.10.07-Gullet kom hem!

Tanka

helt riktig.
men så lenge "DE" har på seg den rød drakta blir de desverre umiddelbart forvandla til "DERE".
derfor må BBB skjerpe selvjustisen. Noe dette er en fantastisk anledning til.
Finn grumset, og fjern det, og gjenvinn respekten eller hva dere nå kaller det.

Oslo

Stoffi: Men du det er normalt og greit å mobbe fargede spillere?
Og at dette ikke kan oppfattes rasisitisk fordi noen slenger med leppa etter Aarøy fordi han er høy?

Da er det jo bare å konstatere at rasismen lever hos Bergenspublikummet, og det er synd. Tror det kommer til å slå tilbake på dere selv...

Xminator

Kanskje Mini tok seg nær av å bli kalt en same? Der er vel stort sett hver eneste supporter i Norge skyldige.

Synest likevel at du angriper fra feil retning Oslo? Om du ser et fotball-lag med ti rosa og en brun spiller, ville du da spurt "Hvem er han med nummer 10" eller "hvem er han mørke der"? Tror det var noe lignende Stoffi vil frem til. Det er fult mulig å lire av seg en kommentar som for en person kan være støtende uten at det var ment som akkurat det.

Og steget derfra til rasisme er ganske stort. Uten at jeg har siste meningsmåling her, så er vel FRP sterkere i Oslo enn i Bergen?

Du kan si at rasismen lever hos bergenspublikumet, MEN (uten å bagatelisere, og de som kjenner meg vet hvilken side jeg argumenterer for!) det gjør den jo generelt i Norge. Jeg tviler på om det er en eneste supportergruppe som IKKE har en eneste person med rasistiske tanker.

Og for å nyansere litt (igjen), i de 15 årene jeg har stått på Store Stå kan jeg ikke huske en eneste rasistisk kommentar.

Det jeg kan konstatere er at skadefryden lever veldig godt i norsk supporterkultur...

Oslo

Nei, skadefryden lever ikke.
Jeg forstår også veldig godt hva du mener.

Men jeg ser også hvordan dette debattforumet deler seg i to.
Den ene delen legger seg flate og tar avstand(den eneste korrekte tingen å gjøre slik jeg ser det), mens den andre dlen bagatelliserer det som skjedde.

Hvis dere vil ta i mot et tips fra meg, så burde dere kjøre en kraftig antirasistisk kampanje i BBB, kanskje tom. en "BBB mot rasisme"- TIFO eller noe i den dur.

På den måten får du, og de som deler ditt syn på rasisme, tatt et skikkelig og ærefullt oppgjør med det som skjedde i Sogndal. Resten av Foppall-Norge ville nok på den måten også sett at dere tar ansvar og tar avstand fra det Russell ble utsatt for.

Episoden i Sogndal var bare trist, og ikke noe resten av oss fryder oss over. Men jeg føler faktisk med deg Xminator og andre Brannfans som nå står i fare for å bli stemplet.

Det er helt sikkert ikke fortjent!

Vis at dere tar avstand og at de fleste av dere er en fin gjeng...

KennethS

kommer noe allerede 16 mai , noe samarbeid mellom BBB og Niso
tå på Brann

grei

Apropos storm i vannglass, visse utenlandske medier (ESPN) har i dag snappet opp episoden, ble ganske overrasket da jeg så en amerikaner uttale noe sånt som " oi what's with these racist Norwegian football fans" og jeg forfjamset måtte melde om at dette faktisk gjaldt min klubb.

Grey

Det er trist å se at enkelte ikke ser forskjellen på å fordømme det som skjedde, og å snakke om og rundt det som skjedde. Det som skjedde er skandaløst.. enkelt og greit, det er alle enige om. Det er dermed ikke sagt at det er forbudt å dra sammenligninger, snakke om hvordan ting hadde vært dersom det var en hvit spiller som skulle ta det innkastet. Det har Xminator helt rett i, det er nyansering, ikke bagatellisering.
Maybe a Greyhound could be my way

hocey

De som sammenligner det å hetse noen på farge og det å hetse noen pga karakterestika mangler historisk kunnskap. Rasisme har vært et så stort problem i samfunnet at det er unikt og dermed krever mye større varsomhet. Uansett er det latterlig å å hetse noen på utseende så lenge motspillerene ikke er komfortable om det: f.eks mini, erik holtan som har/hadde god selvironi om sitt eget utseende. Kan her for eksempel nevne steffen iversen episoden på Stadda. En ekte brann supporter er opptatt av og støtte sitt eget lag og kanskje psyke ut det andre laget eventuelt reagere (med piping) mot motspillere som drøyer tiden eller oppfører seg provoserende. Men å gå etter enkelt spillere pga av utseende er barnslig, infantilt og huleboeraktig.
tenhus kan lett bryte sammen når de er dårlig bygget

abe78

Kan nesten ikke være mer enig...!
.og husk!

Grey

Er forsåvidt også helt enig med deg hocey. Men det er ikke poenget i forrige innlegg. Saken er vel heller at vi selv har hatt 3 fargede spillere de siste årene (Seyi, Valencia og Løven), og disse har tidvis blitt meget godt likt av supporterne. Derfor må det være legetimt å stille spørsmålstegn med med om dette bunner ut i rasisme, eller om dette var noe som kom ut av kjeften på fulle idioter der og da.

En slik diskusjon tåler faktisk dagens lys.
Maybe a Greyhound could be my way

Ida Marie

et er fargen på drakta som betyr no, ikkje spilleren sin...

Kagain

Jeg blir totalt kokkelimonke av hele greien jeg. Har stort sett aldri sett slik en overtagelse av dette forumet fra supportere fra andre lag sin side, som etter den fatale "klysa i Sogndal".

Det er vel og bra og si ifra, men det bør jo være mulig å se det at dette er ikke noe som den gjengse brannsupporter holder nært til sitt hjerte.

Den gjengse brannsupporter farter ikke rundt og sjikanerer vilt fremmede men mørkhudede mennesker på gaten, gjør han/hun vel?

Personlig har jeg ikke sett disse tendensene og jeg har kun vært på store stå de siste årene. Jeg er heller ikke en av de som kler meg i drakt (kall meg gjerne sviker om det gjør dere glad), men jeg føler det at det blir fort en stor sak av noe slikt.

Skandaler selger, det vet vi alle. Brann har de siste årene vært takknemlig stoff for enhver middelmådig avis. Det siste året har det vært heler lite skandaler, da igjen før den før nevnte spyttklysen og de rasistiske skjellsordene.

Er det NOEN av bortesupporterne som kan tenke seg at dette kanskje har blitt blåst "litt" vel opp i Media?

Jeg sier ikke det at man skal tilgi de som kommer med slike utsagn, SELV om det er utslag av at hverdagsrasismen har blitt stadig mere utbredt her i Norge de siste årene (merkelig nok så har FrP blitt stadig større i den samme perioden). Kan det hende at noen ikke klarer å holde seg selv kontrollert nok til å tenke over hva de faktisk ytrer på en fotballkamp?

Det synes personlig JEG høres sannsynlig ut. Men igjen, jeg er jo bare en intetanende wannabebrannsupportersviker jeg, så hvorfor tenke over det jeg sier.

Nei for all del, det er greit med rettferdig harme, og det er nok viktig også, men likefullt, en burde tenke litt over hva en sier. Jeg mener, det er vel og bra og være supporter, men det gir en ikke rett til å sette seg på ens høye hest for å fortelle alle hvor gode ens egen supporterklubb er.

Og for ordens skyld; Jeg er ikke rasist, jeg er heller ikke en sånn-ikkerasist som bare ikke liker utlendinger og mener at de burde holde seg til der de ble født (for det er en del slike ute og går).

Branntilegdør

nå er no FRP langt mer enn innvandrerpolitikk da men..

Ole Brom

La no oss ikke blande politikk inn her da.

Go Up