• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tar BBB rasismen på alvor?

Started by Realisten, May 04, 2004, 15:41:15 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Straffe!!!

Forbannet uting!

Min erfaring er at 'voksne' supportere som har vært med en stund sier klart ifra til de som kommer med slike utfall, ihvertfall når de har en rasistisk undertone. Det samme gjelder når mynter eller andre harde ting blir kastet på banen, særlig mot dommere eller motspillere. En forbannet uting som til syvende og sist aldri går ut over noen andre enn oss og Brann. Er det opp til meg, og det er det av og til, blir disse kastet på 'hovve og ræven' ut. Oppfordrer alle til å gi klar beskjed til 'drittunger' som ikke vet å oppføre seg på en måte som tjener Brann.

Dette homo-pratet, blant annet "homo-hoseth" på Moldekampen, tror jeg blir så teit og barnslig at det beste er å tie det ihjel. Stakkars...

Desverre er det slike enkeltutsagn som blir fanget opp av 'den vanlige tilskuer' og tilsist gjort et poeng ut av i media, og som dermed står som uttrykk for hva alle supportere sier og står for.

sekto

Akkurat det å kalle Magne Hoseth for homo ser jeg ikke det største problemet med. Han ler selv av det, og har nok deiligere dame enn de fleste som står på SS. Så om folk vil dumme seg ut og stå å rope usaklige ting, så får de gjøre det.

Fotball er lidenskap, og det kan lett koke over for noen og en hver. Men fotballkamper har en tradisjon at folk kan uttrykke seg sterkere enn de ville gjort ellers. Når folk synger "Dommeren skal dø" så er det fordi de er sure på han etter en riktig eller uriktig avgjørelse. Dommeren liker nok ikke å høre det, men det er en del av jobben og det er ikke noe alvorlig ment. Derimot om noen går opp til han å sier det etter kampen ansikt til ansikt, så er det jo en drapstrussel og bør bli tatt alvorlig.

Rasistiske tilrop har alltid fascinert meg. Hvordan noen kan stå å skrike om den ene niggeren som er styggere enn den andre, og så to minutter senere synge sanger til de som er mørkhudet på sitt eget lag skjønner jeg ikke.

Jeg tror veldig mye av det som oppfattes som rasisme, egentlig bare er "små" gutter som skal tøffe seg eller "store" gutter som skal tøffe seg. I stede for å si mørkhudet eller neger, eller hva som er politisk korrekt, så sier de nigger for det skal vise at de er noen skikkelig hardbarka menn. Da er det som Straffe!! sier opp til de "voksne" supporterne og lære dem hva som passer seg å si. For ingen er tjent med at hele BBB får stempel som rasister, for det er hundre ganger vanskeligere å bli kvitt et slikt stempel i forhold til å få det..

grei

Litt rart å lese det der i avisen, såvidt jeg leste ble det bare ramset opp endel utrop fra tribunen uten noen videre kommentarer fra journalisten bortsett fra et eller annet om "mørke skyer på himmelen" som kanskje var ment også metaforisk i det "skyggesidene" hos Brannsupporterne liksom kom fram. Idioter som dette gjør oss til skamme. Seyi er vel ikke så god i norsk, men det kan hende han fikk med seg den artikkelen der.

Det er nok ikke så representativt. Kan ikke huske å ha hørt rasistiske rop på tribunen på nesten ti år.

sekto

Så sent som i fjor så hørte jeg folk som rope om Coco the monkey når Sogndal gjestet Stadion, og noen lo og andre bare holdt kjeft. Men ingen sa i fra.. Mener det er umodent, og det er egentlig ikke noe problem sånn som jeg ser det. Et overveldene flertall av dem som går på Stadion er nok ikke rasister, men noen få kan være nok til å ødelegge. Spesielt men når det kommer med i en artikkel, så kan det lett blåses opp til en stor sak.

Kan jo også kommentere at hudfargen til en person er uvesentlig egentlig. Hvor mange hadde løftet et øyenbryn om noen rope "hvite jævel" etter Rekdal. Rasisme er et veldig følsomt tema, så man kan nesten ikke si noe før det oppfattes feil, selv om intensjonen kanskje ikke var å fremstå som en tosk.


Thorleif

At en journalist fra BA ønsker å publisere ytringer som blir overhørt fra enkeltindivider på Ullevål, har BBB ingen mulighet for å kunne styre. Dette får bli opp til den enkelte journalist.

Men, BBB tar selvfølgelig avstand fra rasisme på alle mulige måter. Dette ligger helt klart som et standpunkt fra styret sin side, og bør også følges opp fra alle Branninteresserte. Rasisme har ingenting på en fotballbane (eller utenfor for den slags skyld) å gjøre, og vi håper og tror at dette er en gjengs oppfatning blant dere alle.

Samtidig håper vi at dere ser at vi ikke har mulighet til å være "rasismepoliti" på tribunen. At enkeltindivider ikke har vett nok til å styre kjeften sin (eller koble inn hjernen), kan vi desverre ikke ta ansvar for. Håper derfor at dere alle har samme innstilling som vi i styret, og heller gir et aldri så lite hint til den eller de som mangler kontroll på kjeften, og gir de grei beskjed om at den slags er uønsket.

Mvh,
for styret i Brann Bataljonen Bergen,
Thorleif Steffensen

Realisten

Det tok én uke fra jeg stilte dette spørsmålet før nok en episode ser dagens lys.

Robbie Russel sier han fikk rasistiske tilrop fra tribunen - i tillegg til en del andre uheldige ting.

BBB sier de tar avstand fra dette, men blir det med ordene? Vil man ta et oppgjør med egne supportere, eller satser man på at dette går over av seg selv?

Er det virkelig ingen som fikk dette med seg blant de tilreisende fra Bergen? Er selvdisiplinen så dårlig?

Skyld gjerne på vaktene, og si gjerne at dette var casuals. Unnskyldninger er man flinke med. Spørsmålet er om man er like flinke med å faktisk gjøre noe med dette.

KennethS

Quote from: "Realisten"Robbie Russel sier han fikk rasistiske tilrop fra tribunen - i tillegg til en del andre uheldige ting.



tror denne russel fyren overdriver noe vanvittig, herregud, fyren e jo en grinunge, men så lenge han kan sverte gjør han det vel. Hørte ingen rasistiske rop hverken om russel eller kaoukao eller ka han heter, her tror eg russell e ute etter og sverte mest mulig ja.
tå på Brann

hjallisen

Selektiv hørsel eller??

Pakket som spyttet og kastet ting inn på banen må/bør/skal stenges ute fra stadion resten av sesongen. Håper bildene fra Canal + viser hvem synderne er og at konsekvensene følger kjapt!!
ed beina plantet på bakken

CaballosII

Quote from: "KennethS"
Quote from: "Realisten"Robbie Russel sier han fikk rasistiske tilrop fra tribunen - i tillegg til en del andre uheldige ting.



tror denne russel fyren overdriver noe vanvittig, herregud, fyren e jo en grinunge, men så lenge han kan sverte gjør han det vel. Hørte ingen rasistiske rop hverken om russel eller kaoukao eller ka han heter, her tror eg russell e ute etter og sverte mest mulig ja.


Det var jaggu rett person å kalle grinunge...

Russel har aldri klaga på ein einaste ting sidan han kom til Norge, og er ein av dei mest sympatiske og oppegåande spelarane eg veit om. Dersom den mannen seier det skjedde, så skjedde det.

Kva interesse skulle Russel forresten ha av å sverte Brann-fansen etter å ha vunne kampen?

supporter78

Jeg hørte det ikke... stod 5 meter unna...

DrMeland

Det hele blir jo litt tåpelig når Brann-supporterne som gruppe skal henges ut som rasister, samtidig som vår største stjerne er fra Nigeria!

Olof er svart som natten og en fantastisk fotballspiller, har aldri hørt noen klage på Olof fordi han har en mørk hudfarge... Dette handler om 2-5 tullinger som i frustrasjon over at Brann spiller en elendig kamp, slenger med kjeften til en motspiller. Ingen ønsker å bli forbundet til slikt tull så enten får disse stå frem og be om unnskyldning eller så får Brann, Sogndal og BBB sette seg ned og utvise vedkommende på livstid. Noen tullinger skal ikkje få ødelegge for resten!

Rasister vi? Hadde heller kysset Robbie Russell i ræven enn å gi en klem til Rune Bratseth...
rMeland

Pluto

KennethS! Føler du deg truffet eller? du er veldig opptatt av at Russel overdriver, selv om drøssevis av folk sier de har sett og hørt akkurat det Russel sier!  Tror han er en ærlig fyr, han virket oppriktig oppgitt...

CaballosII

Quote from: "DrMeland"Det hele blir jo litt tåpelig når Brann-supporterne som gruppe skal henges ut som rasister, samtidig som vår største stjerne er fra Nigeria!

Olof er svart som natten og en fantastisk fotballspiller, har aldri hørt noen klage på Olof fordi han har en mørk hudfarge... Dette handler om 2-5 tullinger som i frustrasjon over at Brann spiller en elendig kamp, slenger med kjeften til en motspiller. Ingen ønsker å bli forbundet til slikt tull så enten får disse stå frem og be om unnskyldning eller så får Brann, Sogndal og BBB sette seg ned og utvise vedkommende på livstid. Noen tullinger skal ikkje få ødelegge for resten!

Rasister vi? Hadde heller kysset Robbie Russell i ræven enn å gi en klem til Rune Bratseth...


Resten av supporter-norge kjenner også til dette problemet. Det er kun ein måte å håndtere det på, og det er med ein klokkeklar og knallhard indre justis, og umiddelbar overlevering til dei offisielle ansvarlege.

Det er ingen som trur at BBB eller andre av Brann sine supporter-organisasjonar er rasistiske. Snarare tvert om.

Grey

Vel hjemme fra Sogndal, har akkurat sett TV2s "God morgen Norge", og deres dekning av saken.. Hva som skal ha blitt sagt til Rousell skal ikke jeg stå inne for, men fyren legger på til de grader da.. "Han ble holdt fast, og det regnet spytt" og dette var klart rassistisk motivert... Det er da jeg må spørre meg selv om det virkelig hadde vært noe anderledes om Flo, eller hvilken som helst annen sogndalspiller skulle ta det kastet.¨

Kan godt forstå han er sint med tanke på hva som angivelig skal ha blitt sagt, men også han har lov og tenke før han snakker, på samme måte som enkelte "Brann-supportere" har lov å tenke før de handler.
Maybe a Greyhound could be my way

windir

Quote from: "Grey"Vel hjemme fra Sogndal, har akkurat sett TV2s "God morgen Norge", og deres dekning av saken.. Hva som skal ha blitt sagt til Rousell skal ikke jeg stå inne for, men fyren legger på til de grader da.. "Han ble holdt fast, og det regnet spytt" og dette var klart rassistisk motivert... Det er da jeg må spørre meg selv om det virkelig hadde vært noe anderledes om Flo, eller hvilken som helst annen sogndalspiller skulle ta det kastet.¨

Kan godt forstå han er sint med tanke på hva som angivelig skal ha blitt sagt, men også han har lov og tenke før han snakker, på samme måte som enkelte "Brann-supportere" har lov å tenke før de handler.


...og om ein kvit spelar blei spytta på i Afrika ville du kalt det....?

DrMeland

Quote from: "windir"KennethS var kanskje ein av dei som ropte til Robbie....?


Skjønner ikke at folk som deg gidder å bruke tid på å diskutere Brann i et Brannforum. Du er åpenbart ingen Brann-supporter og når du begynner å slenge om deg med beskyldninger så er du i prinsippet ikke stort bedre enn de tullingene som slengte med kjeften i Sogndal.

Utfra kommentarene dine på andre tråder er du bare ute etter å provosere. Hold deg til Vg nett eller andre diskusjonsfourm og la oss få ha denne siden i fred. Det Kenneth S skal frem til er vel at kanskje Robbie Russell smører litt tjukt på... Ikke vet jeg om han gjør det og det spiller vel egentlig ikke noen rolle heller, ettersom ingen fortjener slikt drit i trynet på en kamp, men dette er tross alt et diskusjonsforum og det vi gjør her er å diskutere.

Personlig kan jeg gå god for Kenneth S. Han er en Supporter med stor S som farter landet rundt for å støtte laget og hadde alle Brann-supportere vært som han hadde vi vunnet serien for lenge siden.

Du må gjerne bidra til diskusjonen windir, men det er faen ikkje for mye forlangt at du er saklig..
rMeland

windir

det er eg enig i... ikkje til hensikt å treffe folk i den forstand :) men du er vel enig i at det ikkje går an å oppføre seg slik på kamp? er Sogndal supp. og har ingenting imot Brann, snarere tvert imot!

DrMeland

Selvsagt går det ikke an å oppføre seg slik på kamp. Det er jo hver eneste sjel inne på disse sidene enig i! Så hvorfor provosere? INGEN Brann-supportere ønsker å bli assosiert med slikt. Hadde noen slengt sånt i trynet på Olof hadde jeg eksplodert selv, og det hadde nok de fleste Brann-supportere gjort.

Det er et gammelt jungelord som heter at "enten er du en av løsningen, eller en del av problemet" og sånne uheldige kommentarer som du kommer med ovenfor her, virker bare splittende på en diskusjon som det egentlig er full enighet om (nemlig at sånt vil vi ikke ha i norsk fotball)

Vær konstruktiv! (og for øvrig gratulerer (dessverre) med 3 velfortjente poeng)
rMeland

Grey

Quote from: "windir"
Quote from: "Grey"Vel hjemme fra Sogndal, har akkurat sett TV2s "God morgen Norge", og deres dekning av saken.. Hva som skal ha blitt sagt til Rousell skal ikke jeg stå inne for, men fyren legger på til de grader da.. "Han ble holdt fast, og det regnet spytt" og dette var klart rassistisk motivert... Det er da jeg må spørre meg selv om det virkelig hadde vært noe anderledes om Flo, eller hvilken som helst annen sogndalspiller skulle ta det kastet.¨

Kan godt forstå han er sint med tanke på hva som angivelig skal ha blitt sagt, men også han har lov og tenke før han snakker, på samme måte som enkelte "Brann-supportere" har lov å tenke før de handler.


...og om ein kvit spelar blei spytta på i Afrika ville du kalt det....?


Det er ikke poenget.. En spiller ble spyttet på, etter min mening, uavhengig av hudfarge.. Det er lett å rope rassisme når noen kommer med sjikane mot en person av annen hudfarge..

Det er dermed ikke sagt at jeg forsvarer den / de som spyttet, eller kom med verbale utsagn..
Maybe a Greyhound could be my way

Xminator

Mini sutret jo sjelden på Store Stå, han tok jo stort sett igjen med å score et mål, grine på Geddi og slå salto :p

haavarl

Quote from: "DrMeland"Det Kenneth S skal frem til er vel at kanskje Robbie Russell smører litt tjukt på... Ikke vet jeg om han gjør det og det spiller vel egentlig ikke noen rolle heller


"Brannmann_K" skrev i tråden Gratulerer:
QuoteDet var både spytting og skjeldsord mot Russel når han skulle ta innkastet! Stod selv to meter fra hun som spyttet og kunne tydelig se klysen som fløy gjennom luften og landet på russels blanke isse. Rasistiske tilrop var det plenty av! Både mot russel, raol og ikke minst mot nyan når han varmet opp forran brann supporterne!


Når hetsen spesielt rammer Russel, Nyan og Kouakou er det også vanskelig å avfeie det med "alle motstandere får pepper i blant..." Hvorfor ble det da ropt på tre fargede, ikke tre hvite?

Vi må se i øynene at alle lag kan oppleve å få idioter blant sine tilhengere. Ofte er de ikke medlem av noen supporterklubb, men det hindrer jo ikke handlingene i å skape (berettiget!) oppstyr.

Selv om hverken klubb eller supporterklubb kan sies å være skyldige, er det allikevel dem (dere) som har ansvaret for å ta tak i saken.

GamleErik

Det ble da vitterlig også ropt mot flere av de bleike spillerne, spesielt hardt gikk det vel ut over personen med pannebånd som varmet opp foran oss.
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

Girb

Hvis en farget Sogndal-supporter hadde spyttet på Tommy Knarvik - hadde det vært rasisme?

BrannMann_K

hehe, i utgangspunktet ja, men tviler på at det hadde blitt sett på som rasisme..

tviler litt på at det ligger rasistiske holdninger bak disse handlingene. hadde nok skjedd det samme uansett hvem som hadde stått der.
håper vi ihvertfall tar lærdom av dette og unngår slike episoder i fremtiden! bemerkelser som går på hudfarge og hvor man kommer fra blir lagt merke til og omtalt i pressen, slik som mot vålrengen og no mot sogndal..

Grey

Quote from: "haavarl"Når hetsen spesielt rammer Russel, Nyan og Kouakou er det også vanskelig å avfeie det med "alle motstandere får pepper i blant..." Hvorfor ble det da ropt på tre fargede, ikke tre hvite?


Dette er jo også et eksempel på selektiv hørsel.. H. Flo og K. R. Hellesund fikk jo også veldig mye pepper, men det er det ingen som nevner, for rassismeordet høres så mye værre ut..
Maybe a Greyhound could be my way

Realisten

Dette er helt utrolig. Her avfeier man kritikken som kommer med at Russel er hårsår og man går inn i en definisjonskrangel om hva som er rasisme eller ikke.

Russel ble spyttet på - noe som kan skje med hvilken som helst spiller uten at det nødvendigvis er rasisme.

Men hva med skjellsordene som haglet mot ham? Er ikke "Jævla neger!" rasistisk ment? Hva med "Jævla nigger!"? Hva med å lage apelyder?

Det er helt utrolig å se hvordan enkelte på dette forumet er så raske med å avfeie kritikken som er blitt rettet mot Branns supportere. Et overraskende antall av dem som har svart på denne tråden, hevder det er "alle andre" det er noe feil med. At spillerne må tåle mer og ikke gå ut i media og sutre, at vaktholdet var dårlig etcetc.

Det er helt fantastisk og utrolig at noen prøver å bortforklare hva som faktisk skjedde i går på denne måten.

Jeg startet innlegget mitt etter en kamp mot Vålerenga hvor BAs journalist en rekke ganger hørte "jævla nigger!" bli ropt til Vålerengas keeper. Jeg stusset litt på om dette kunne være sant ettersom selvjustisen var fraværende.

Etter å ha lest innleggene i denne tråden begynner jeg om rasismen blant _enkelte_ Brann-supportere faktisk stikker dypere enn det jeg fryktet.


PS.
Jeg er fullstendig klar over at de aller fleste ikke er rasister, og at nesten samtlige tar avstand fra dette. Men velger man å være passiv når noen kommer med slike utbrudd er man med på det hele.

paf

Quote from: "Realisten"Men hva med skjellsordene som haglet mot ham? Er ikke "Jævla neger!" rasistisk ment? Hva med "Jævla nigger!"? Hva med å lage apelyder?

I så fall er det helt forkastelig og uakseptabelt. Det er vi enige om. MEN: jeg sto ca fem meter fra situasjonen vi snakker om her. I løpet av kampen hørte jeg ingenting som tyder på det du nevner. Jeg ble svært overrasket da rasismebeskyldningene begynte å tikke inn utover kvelden. Sånn jeg ser det, hadde det gått mye verre ut over Håvard Flo hvis det var han som skulle ta innkastet. Jeg oppfattet overhodet ikke det som skjedde som rasistisk motivert, men motivert ut fra at at vedkommende var Sogndal-spiller og laglig til for hugg.
Man må skille mellom skitt og kanel her også. Det er en forskjell på om det som skjedde var rasistisk motivert eller ikke.

Grey

Det som har skjedd har skjedd. Grunnen til at mange er raske til å "avfeie" kritikken mot brannsupporterne er gjerne fordi den nettopp er rettet mot brannsupporterne, og det blir helt feil. Her er det snakk om enkeltindivider som ødelegger for helheten, og ikke oss som helheten i seg selv. De aller fleste av oss tar sterk avstand fra rassistiske utsagn, spyttklyser og annen kasting av gjenstander på banen. Men hva skal man gjøre når man ser en spyttklyse fly gjennom luften? Ingen av oss som er supermenn og kan stoppe den i luften. Det er også verdt å nevne at en representant fra BBB-styret var på pletten umiddelbart.

Debatten om hva som er rassisme, og hva som ikke er rassisme er også viktig, ikke bare i denne sammenhengen, men også for fremtiden, både på og utenfor banen. Etter min mening er det er rassisme å spytte på en farget, fordi han er farget. Det er ikke rassisme å spytte på en farget fordi han er sogndal-spiller.

Videre går diskusjonen på Nyan og apelyder. I barnehagen og på barneskolen lærer man at man ikke skal erte andre på bakgrunn av ting de ikke kan noe for. Dette kan være kroppsform, hudfarge, religion, politisk overbevisning, seksuell legning osv. Men er det virkelig værre å lage apelyder til Nyan, enn å kalle Mini en "liten stygg jævel", eller å kalle Hoset for Homo-Hoset. Som nevnt tidligere her på forumet har Hoset sikkert en penere dame enn det noen av oss kommer til å få. Og mini svarte som regel med en salto foran SS til vår ergelse. Skal man være skoleflink er alle disse eksemplene forkastelige. Det går nemmelig en fin linje mellom hva som er kreativ skittkasting mot motstanderlaget og motstanderspillerne, og hva som er forkastelig. Vi på tribunene vet ikke hvordan enkeltspillere reagerer på dette, før de faktisk gjør det, og derfor er det desverre tilfelle at linjen blir brutt fra tid til annen. Vi er faktisk fotballsupportere, ikke søndagskole-elever.

Jeg skjønner ikke hva som er gale med å diskutere det som skjedde på Fosshaugane, eller på Ullevaal for den del. Selvsagt kan det ikke forsvares. Selvsagt må dem som kommer med slike utsagn eller handlinger irettesettes. Det betyr ikke at vi andre ikke kan snakke om hva som har skjedd.
Maybe a Greyhound could be my way

Stoffi

Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Xminator

Selvsagt må det diskuteres, men så må jo også motivet til de som kommer dragende med dette kunne diskuteres. Det er jo enkelte som ikke kan få nok. Du kan si hva som helst, kunne sikkert heist vedkommende opp i nærmeste tre uten at det hadde vert nok.

Akkurat nå har dette blitt blåst langt ut av proporsjoner. At et forbund truer med livstidsutestengelse for spytting, men har et par kamper for å slå ned en motspiller eller et par år for å kline til dommeren er dobbeltmoral. Og hvor lenge ville en fotballspiller tatt for steroider blitt utestengt? Det er derfor en livstidsstraff er urimelig. Om publikum skal straffes må det være et visst system for det. Her blir det en hekseprosess like mye fordi media ser Brann+Bråk=Sak=Penger som noe annet. Derfor bør de som skal straffe ta 14 dager til å tenke seg om litt og sette straffen ETTER at ting roer seg litt.

Realisten

Quote from: "Stoffi"Rasisme... pffft. Media har skapt dette.
Jeg tviler sterkt på at det er rasisme involvert.



Fra VG:
"- Hva sa de?
- Alt mulig jævlig. Negerfitte, hore og ape, svarer Russell."

For flere eksempler, se åpningsinnlegget mitt.


Det er sånne som deg som gjør dette til en stor sak. Du burde skamme deg og holde deg langt unna stadion før du gjør mer skade for klubben.

Xminator

Og så må vi legge til litt for kjentfolk. Som Paldan+George=Sant...

Stoffi

Quote from: "Realisten"
Quote from: "Stoffi"Rasisme... pffft. Media har skapt dette.
Jeg tviler sterkt på at det er rasisme involvert.



Fra VG:
"- Hva sa de?
- Alt mulig jævlig. Negerfitte, hore og ape, svarer Russell."

For flere eksempler, se åpningsinnlegget mitt.


Det er sånne som deg som gjør dette til en stor sak. Du burde skamme deg og holde deg langt unna stadion før du gjør mer skade for klubben.



Selektiv hukommelse, pluss at det som sårer mest, det blir ropt. Hvis en spiller er feit, ja så mobber vi han for det, siden det er hans svake punkt. I denne saken så er det svake punktet at han er svart, og dermed så blir han mobbet for det.
Er helt enig i at det har gått for langt, men rasisme, det er det IKKE! Man kan kalle det mobbing.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Tanka

" I denne saken så er det svake punktet at han er svart, og dermed så blir han mobbet for det."!!!!!!!!

Ja, der sa du det faktisk. det er akkurat det som er problemet.
Skjønner du nå?

Du legger praktisk talt orda i munnen på de som kritiserer deg!

Xminator

Ville ikke selv brukt noen av de utrykkene mot noen person. Men det er mitt verdivalg. Glem nå ikke Russels bakgrunn fra USA, det er en mye lavere terskel for hva som blir oppfattet som rasisme der borte.

Eksemplene er dårlige, men en del av debatten her forsimpler problemet rasisme. Det er store partier i Norge som går til valg, og får massiv oppslutning med rasisme som en hovedsak. Media forsimpler debatten ved å konkludere med at dette er et problem blant brann-supportere uten å ta med at det finnes hverdagsrasisme som gir alvorligere følger enn såret stolthet og bannskap.

Det er flott at BBB tar ansvar nå, tror likevel det er lite realistisk å tro at BBB kan løse et problem som velferdsstaten norge har bygd opp gjennom flere år. Med media som en viktig medhjelper.

GhostDog

Quote from: "Stoffi"

I denne saken så er det svake punktet at han er svart, og dermed så blir han mobbet for det.
quote]

Hva mener du egentlig?? Er det svakt å ha en annen hudfarge enn deg?? Hva med de som soler seg for å bli brun da? Er de svakere etter de har solt seg?
HALLOOO!!
 Beer a day keeps the doctor away!

Xminator

Tror Stoffi skal ta en liten pause og lese gjennom en del av de linkene jeg la ut i en annen tråd her nå nettopp.

Ser også at politiet tar saken. Det er flott. Russel burde politianmelde saken. Min mening.

Go Up